Mafia II

Veel schieten

Eigenlijk maakt alles dat je op de vorige pagina hebt gelezen Mafia II al de moeite waard. Op die punten kwalificeert Mafia II zich vooral als film, en nog niet echt als game - al is dat geen verwijt maar vooral een compliment op het gebied van graphics, geluid en sfeer. Mafia II is echter geen film, dus ligt Vito's lot in jouw handen. Dat houdt in dat je aan het begin van elke missie zelf de telefoon op moet nemen of naar een bepaalde plek moet rijden, voordat je informatie krijgt over de volgende opdracht. Vaak houdt dat in dat je naar Joe moet, of dat je je samen met Joe ergens moet melden, waarna een filmpje de volgende missie introduceert.

*Gevarieerd

Die opdrachten zijn zeer gevarieerd. De ene keer ben je bezig een aanslag op een rivaliserende maffiabaas te beramen, de andere keer ben je op zoek naar documenten of breng je ze juist rond. De aard van de opdrachten verandert iets, naarmate Vito en Joe belangrijker worden binnen de organisatie. De belangen en de bedragen worden groter, de tegenstand heviger en de missies gevaarlijker. Het is dus zaak om te zorgen dat je altijd een aardig arsenaaltje wapens bij je hebt, al kun je wapens vaak ook wel tijdens missies oppikken van neergeschoten vijanden. Er komt namelijk nauwelijks een missie in Mafia II voorbij die niet in een vuurgevecht eindigt.

Daarmee is ons voornaamste kritiekpunt genoemd. Het verloop van een hoofdstuk wordt na een aantal missies vrij voorspelbaar. Eerst wordt Vito gebeld, door Joe of door iemand anders, en vervolgens ga je op weg naar het beginpunt van het hoofdstuk. Daar krijg je een tussenfilmpje en een stukje verhaal voorgeschoteld, waarna je op weg gaat om de missie uit te voeren. Negen van de tien keer gebeurt er dan vroeg of laat iets waardoor het niet zo gaat zoals gehoopt, waarna de missies eindigt in een schietpartij waarbij je een klein legertje vijandelijke gangsters af moet schieten. Is dat eenmaal gelukt, dan breng je Joe naar huis en ga je slapen om zo aan het volgende hoofdstuk te kunnen beginnen.

*Lekker

Niet dat het spelen van Mafia II hierdoor vervelend wordt, maar het is jammer dat een game die zo strak is en zo vol details zit, het laat liggen op dit punt. Met wat meer fantasie zou hier wat meer variatie in aangebracht kunnen worden en dat zou het spel zoveel sterker maken. Het scheelt dat het schietsysteem goed werkt, waardoor de vuurgevechten leuk zijn om te spelen. Het blijft ook na tien vuurgevechten nog lekker om een vijand van dichtbij te verrassen met een shotgun en vaak kun je van de omgeving gebruikmaken om je vijanden uit de weg te ruimen. Een welgemikt schot op de benzinetank maakt van een auto bijvoorbeeld een fikse bom. Best effectief!

Behalve schieten zul je in Mafia II ook veel bezig zijn met lopen, rennen en racen. Dat laatste is vooral een automatisme: we zijn het gewoon niet gewend om in games op de verkeersregeltjes te letten. Dat is in Mafia II dus wel de bedoeling. Rijd je door rood of ga je te hard, dan zullen andere personen in je auto hier opmerkingen over maken: "What, you got an aversion to red lights?" of "Hey, this is not the Indianapolis racetrack you know..." In het ergste geval merkt de politie je rijgedrag op en dat kost dan je wat omkoopgeld, al zul je agenten meestal vrij eenvoudig afschudden. De vastberadenheid waarmee de politie je achtervolgt is afhankelijk van wat je op je kerfstok hebt, en voor iemand die door rood rijdt zullen agenten hun leven niet snel riskeren.

*Autocollectie

Dat ligt anders als je net een vuurgevecht hebt overleefd, of 'gewoon' iemand doodrijdt of een zelfs een agent neerschiet. Er wordt dan een opsporingsbevel voor je auto uitgevaardigd, en als de agenten je ook buiten de auto hebben gezien, word jijzelf ook gezocht. In zo'n geval is je probleem niet opgelost door alleen de nummerplaat van je auto te veranderen; je zult dan ook je eigen gedaante moeten aanpassen om aan opsporing te ontkomen. In het verlengde hiervan liggen de winkels waar je je auto kunt aanpassen en winkels waar je kleding kunt kopen. Het is immers leuk om er goed uit te zien en net zo leuk om een mooie auto te rijden. Dat laatste geldt in Mafia II des te meer omdat je hier je auto's houdt en schade niet automatisch verdwijnt. Elk deukje kost geld en aangezien het je eigen autocollectie is, wil je schade op de een of andere manier toch steeds repareren. Dan is het maar goed dat de speed limiter uit de vorige Mafia-game is vastgehouden.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True