Door , , 118 reacties

Het is opvallend om te zien hoe Medal of Honor in de luwte is gebleven, bij de hele soap rond Infinity Ward, Activision en de nieuwe ontwikkelstudio Respawn Entertainment die zijn games exclusief laat uitgeven door EA. Samen met Vince Zampella en Jason West keren de grondleggers van de Medal of Honor-franchise immers weer terug bij EA. Zou het niet logisch zijn dat zij, zeker met hun Call of Duty-ervaring, een rol gaan spelen bij de ontwikkeling van Medal of Honor? Nee, schijnt daarop het antwoord te zijn. Medal of Honor is al lang in ontwikkeling bij EA Los Angeles en bij DICE, dat zich bekommert om de multiplayer van het spel. Beide studio's houden zich voorlopig erg op de vlakte voor wat betreft samenwerking met Respawn.

Gezien op: PlayStation 3
Verschijnt ook voor: Xbox 360, pc

Medal of Honor

Afgaande op de presentatie en de live-demonstratie van Medal of Honor die we zagen tijdens de EA Showcase, hebben ze ook het volste recht om zich niet druk te maken over wat Respawn precies voor EA gaat doen. Medal of Honor is namelijk hard op weg om een dijk van een shooter te worden. Het spel draait voornamelijk om Tier 1 Operators, speciale soldaten die worden ingezet bij missies waar normale mariniers niet genoeg tactisch inzicht voor hebben. De gameplay richt zich bij de Tier 1 Operators dan ook voor een deel op stealth en het geruisloos uitschakelen van vijanden. Dat is echter niet alles wat de pot schaft; Medal of Honor zal meerdere hoofdpersonages kennen, en niet al die soldaten zijn Tier 1 Operators.

Misschien heb je de 'Leave a Message'-trailer al voorbij zien komen, en anders kun je hem hieronder bekijken. Dit filmpje vormt de introductie voor de missie die we tijdens de Showcase krijgen te zien. Hierin staan niet de Tier 1 Operators centraal, maar draait het om de US Army Rangers. Deze zien een landingsmissie met Chinook-helikopters behoorlijk mis gaan en ze komen in hevige gevechten terecht in de Shahikot-vallei in Afghanistan. Dit is een missie die we, als je goed kijkt, al eens eerder hebben gezien. De makers leggen zelf het bruggetje: dit is eigenlijk de D-Day-missie, maar dan in een moderne setting. De landingsvaartuigen hebben plaatsgemaakt voor helikopters en de wapens zijn anders, maar het idee is hetzelfde.

*Militaire precisie

Net als hun voorgangers op Omaha Beach en Pointe du Hoc, komen de Rangers in Afghanistan in een gevecht terecht waarbij de vijand alle voordelen heeft en ook veel manschappen telt. Tactische manoeuvres en militaire precisie zijn de sleutel tot overleven in Medal of Honor, zo blijkt duidelijk uit de gameplay die we mogen aanschouwen. We zien het team Rangers een klein dorpje schoonvegen, waarbij huisje voor huisje voorzichtig wordt doorzocht, tot het 'All Clear' wordt gegeven en de groep verder trekt. De grote mate van realisme bij het betreden van een huisje kennen we voornamelijk van tactische third-person shooters als Ghost Recon en Full Spectrum Warrior. Het is dan ook bijzonder om dit soort manoeuvres vanuit een eerstepersoon-perspectief te zien.

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over: