Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 126 reacties

Uitgever Electronic Arts heeft een nieuw spel in de Medal of Honor-franchise aangekondigd. Het spel, simpelweg Medal of Honor geheten, zal zich afspelen in hedendaags Afghanistan, waarmee de WOII voor het eerst achtergelaten wordt.

Medal of HonorHet is voor het eerst in het bestaan van de franchise dat een Medal of Honor-spel zich niet in de Tweede Wereldoorlog afspeelt. Het spel richt zich op de 'Tier 1 Operator', een zeer gedisciplineerde, keiharde soldaat die rechtstreeks bevelen krijgt van de National Command Authority. Dergelijke soldaten voeren missies uit die voor de normale legereenheden te moeilijk zijn. Het ontwikkelteam werkt samen met deze speciale eenheden om de situatie in Afghanistan zo realistisch mogelijk te kunnen nabootsen. De gameplay wordt op werkelijke gebeurtenissen gebaseerd, zo maakte EA woensdag bekend.

Het singleplayer-avontuur in Medal of Honor, dat volgens Electronic Arts het beste in zijn categorie zal worden, wordt apart van de multiplayer-modus van het spel ontwikkeld. Terwijl EALA bezig is met de singleplayer, werkt EA Dice aan de multiplayer. Die laatste studio heeft, door de ontwikkeling van diverse Battlefield-games, veel ervaring met het maken van multiplayer-games. Medal of Honor verschijnt in 2010 voor de Xbox 360, de PlayStation 3 en de pc.

Medal of Honor Boxart

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (126)

Het lijkt er dan op dat ze een graantje van Activision willen mee pikken. Call Of Duty in de moderne tijd en dan nu ook Medal Of Honour.

Nou zijn Medal Of Honour games absoluut niet (allemaal) slecht, maar Call Of Duty is toch steeds iets beter. Het zal mij benieuwen.

Wel mooi dat Dice de multiplayer voor zijn rekening neemt, hopelijk wordt dit dan erg uitgebreid :P
Medal Of Honor Allied Assault was dé te spelen nieuwe multiplayer voor clans rond 2002. De game was (bijna) populairder op clanbase dan counterstrike én had een ongelooflijk actieve, vriendelijke en samenhangende community vol met modders.

Echter viel het team dat het spel ontwikkeld had (2015 Inc) uiteen en kon EA blijkbaar niks meer veranderen door legale problemen omtrent die uiteenval; dat vertelden ze althans.

Wat resulteerde in een populaire game zonder bugfixes en anticheat. De community bouwde die echter zelf ! Maar na vele jaren gevecht tegen de bugs en cheats en het uitblijven van support van EA stapten vele MOHAA spelers over op die andere nieuwe game, die gemaakt werd door enkele ex-2015 Inc. werknemers die onderdak gevonden hadden bij Infinity Award.

EA bracht nog wel nieuwe games uit onder de MOH franchise zoals Spearhead en Pacific Assault, maar omdat de "feel" niet zoals MOHAA was, werd deze game links gelaten door de meeste spelers.

Nooit heb ik de feel (hoe het mannetje beweegt, loopt, springt, richt) zo goed gevonden als in moh Allied Assault.

EA realiseert zich ook dat de naam MOH nog goud waard is en veel spelers het gewoon gaan uitproberen, want misschien is het even goed als die eerste MOH ! Maar ik verwacht niet veel goeds van EA, tenzij ze het volledig in handen laten van een team dat zijn zin kan doen. En de feel van Allied Assault enigzins kan nabootsen.

Tegenwoordig kun je het spel kopen voor 5 euro ! En het wordt nog online en competitief gespeeld! Rond de kerstperiode is het ook traditie dat ex-spelers nog eens online komen om in een gemodde server te spelen, waar er met kerstman pakjes aan gespeeld wordt en waar men sneeuwballen gooit, ipv met wapens schiet. écht tof. -of het anno 2009 nog gaat gebeuren, kan ik alleen maar wensen.

Duizenden clans hebben jarenlang 3 "objective" maps gespeeld (The Hunt/V2/Bridge) met 5 verschillende wapens per zijde. Zo weinig, maar zo goed was die game!

[Reactie gewijzigd door ? ? op 3 december 2009 09:40]

Klopt helemaal ik heb altijd een heel slecht gevoel bij de MOH games, vind ze gewoon ontiegelijk slecht (niet dat het slechte games zijn maar slecht itt de concurrentie) behalve AA! Dat was toch echt 1 van de eerste games met het echte oorlogs gevoel wat CoD daarna compleet maakte!
Moh:aa vind ik persoonlijk nog steeds het mooiste mp-spel. Op dit moment zijn er nog genoeg volle servers te vinden en speel het dan ook nog regelmatig.... :)

Hopelijk maken ze het spel niet té realistisch, dat was namelijk 1 van de pluspunten van mohaa, back to basic.
De goede oude tijd. Inderdaad een goede community rond MOH:AA echt enorm actief en het was eigenlijk altijd gezellig. Met de intrede van DMW (anti cheat) werd het alleen maar beter en beter. Tot het moment dat toch een hoop mensen zich terug trokken (waaronder ik) omdat het niet beter was als de CoD serie.

Nu ze nog een keer gaan proberen MoH opnieuw tot leven te wekken hoop ik dat het ontwikkelteam eindelijk een keer de kans en de tijd en het geld krijgt om er echt wat van te maken. De versie's na MoHAA (en dan bedoel ik alle versie's) vielen zo vies tegen. Het was niet meer wat het was.

Nu zal de nieuwe MoH ook niet meer op AA lijken hoop ik, betere grafische kwaliteit enzo en wat realistischer. We wachten met spanning af.
Nou zijn Medal Of Honour games absoluut niet (allemaal) slecht, maar Call Of Duty is toch steeds iets beter. Het zal mij benieuwen.
Tegenwoordig wel ja. Vroegah heb ik nog veel plezier beleefd aan MoH, maar toen gingen de mensen die AA gemaakt hadden Infinity Ward en Call of Duty maken, die het stokje van goeie WW2 games overnam.

En dat vindt ik op zich wel goed, als je ziet welke kant MoH sindsdien opgeslagen is. Natuurlijk kun je ook zeggen dat dat komt omdat de mensen achter AA vertrokken zijn, maar ja.

Sowieso heeft EA al jaren een beetje een nare bijsmaak qua games.
EA probeert ook het grote succes op te zoeken wat call of duty 4 - modern warfare en call of duty - modern warfare 2 hebben behaald door over te stappen naar de nieuwere oorlogen :)

Ik hoop dat EA er wat leuks van maakt!
in de veronderstelling dat WWII niet meer "hot" is, zou ik persoonlijk eerder voor vietnam, korea,... kiezen
kwestie van je toch duidelijk te onderscheiden van de concurrentie
Alsof Vietnam nog niet genoeg is uitgemolken.....
Korea is wat dat betreft origineler. Ik zou het eigenlijk ook wel interessant, misschien wel confronterend vinden als er een fps kwam van de politionele acties. Dan heb je ook een soort rebellen/bezetter type game, wie zou jij zijn: Nederland of Indonesië?


ontopic: Ik heb eigenlijk nooit echt MoH gespeeld, misschien begin ik hier wel mee, klinkt namelijk best vet!

[Reactie gewijzigd door YoupS op 3 december 2009 10:46]

Als je iets wil doen met een oorlog die nog niet uitgemolken is moet je Irak of Afghanistan pakken; probleem daarbij is dat het politiek gevoelig ligt (niet dat dat de meeste gamers wat uitmaakt).

Overigens is dit wel weer typisch een actie van EA; die ruiken geld door het succes van CoD:MW2 en komen met hun eigen variant om het geheel wat verder uit te melken. Een beetje meer innovatie zou EA goed doen...

[Reactie gewijzigd door Xirt op 3 december 2009 12:00]

alsof EA een keer iets NIET voor het geld zou doen :P
Battlefield: Vietnam

Leuke game overigens, er waren al geruchten dat deze in de maak was.
Ben erg benieuwd of de game uiteindelijk kan concureren met MW2.
MW2 ga ik vanavond ff voor de Xbox360 branden en ff kijken hoe die bevalt :)
EA heeft al Bad Compagny 2.
Ik begrijp je reactie niet, het aantal WOII spellen is vele malen groter dan Vietnam spellen. Korea spellen ken ik niet eens (nou ja behalve pacific general van SSI misschien). Noem jij eens een paar goede vietnamspellen dan?

Ik heb alle MoH titels gespeelt op PC en behalve Pacific Assault waren het prima lineaire FPS'ers. De vraag is alleen of ze de franchise naar het huidige niveau kunnen tillen. Ik moet het allemaal nog zien.
of Crysis natuurlijk,

Alien vs KoreanPeoplesArmy vs USA

t is idd n beetje scifi, maar idd in n tropische/aziatische omgeving
lineair of niet. De MoH franchise is wel een van de betere titels van EA. En doet er zeker niet onder voor CoD naar mijn idee. Ik heb van beide titels alle delen gespeeld, en ik vind ze beide erg goed.

@ YoupS: Ik heb laats Airborne gekocht voor 17,- Euro. Wel een aanrader voor die prijs.

[Reactie gewijzigd door Cybergamer op 3 december 2009 11:40]

om te beginnen cod 5 :)
Wii is niet meer hot...... Het is PS3, Wii en Xbox 360. Die naast de pc de markt domineren.

Dus niet meer hot. Is wel een beetje ongefundeerd.
haha, hij bedoelt World War 2 (WWII) ;)

(tenzij vietnam en korea consoles zijn waar ik nog nooit van heb gehoord :Y) )
Heheheh EA ruikt zoals gewoonlijk weer geld en is vastberaden hun eigen "melkkoe" ook bij de put te installeren.
Maargoed, zoals EA's traditie is, krijgen we nu dus een Medal of honor die maar half af is, en waarvoor je de rest met DLC nog bij moet kopen, net als bijna al hun andere spellen tegenwoordig.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 3 december 2009 10:14]

Die kerel op de cover ziet eruit als een gare biker. Ik weet 't niet hoor, maar als je een biker neemt als main character, dan heb je automatisch al een laag imago. (vind ik tenminste)

Ik vind trouwens dat het wel weer eens tijd is dat er een nieuwe Medal of Honor komt, ik heb Allied Assault, Spearhead en Breakthrough helemaal grijs gespeeld toen die tijd.

De latere MoH's waren niet echt heel erg goed in mijn mening, toen miste ik wat.
Verder is het idee wel heel tof. Speciale eenheden die ingezet worden op territoria waar normale leger eenheden niet veel uit kunnen voeren.

En ik ben nu echt wel heel erg benieuwd naar die Singleplayer, als die zo goed wordt als dat ze beweren heb ik weer wat om mijn vingers bij af te likken.

Ik zal duimen voor EA.

(ps, hoe is mijn post off-topic?)

[Reactie gewijzigd door Weerrryyy op 3 december 2009 11:31]

Ik vind dat uiterlijk juist wel wat hebben, zo zie je ook eens dat er niet alleen van die jonge kereltjes rondlopen in het leger.

Hij doet me trouwens denken aan een van Die Ludolfs van Discovery..
Hmmm, meer iets van ZZ Top :P

Ben ik het opzich wel mee eens ja, in plaats van die flauwe humor met die jonge karakters overal.

Ik ben in ieder geval heel benieuwd, ben zelf geen grote fan van MoH, maar Airbourne vond ik niet slecht.
Al vind ik wel dat ze inderdaad beter wat anders kunnen verzinnen dan alleen Hitler's snorretje uitmelken. (niet beledigend bedoeld ;) )

Ik vind dit een goeie stap voor EA, klinkt veelbelovend!
Als je filmpjes van de acties van ondermeer Nederlandse/Amerikaanse etc. special forces bekijkt in Afghanistan lijken een heleboel van die gasten op Bikers. je hebt nou eenmaal niet zoveel tijd om te scheren.

Ik hoop dat ze CODMW2 proberen te verslaan want dan krijgen wij (The Gamers) tenminste alweer een goed oorlog spel }>

Eye candy voor oorlogfreaks en de Bikers: http://www.youtube.com/watch?v=owGYF86AkNY
Daar is een reden voor; respect van de locals. Baarden zijn in dat soort landen een onderdeel van de cultuur, door de baard te laten staan laat je respect zien, en krijg je dat van de locals ook terug.
en baarden staan gewoon tof! caveman with a m16! :P
De meeste figuren van de special forces zien er zo uit. ;)
Nee, de SAS is van die kant gemiddeld, in veel boeken worden die beschreven als zwaar bewapende zwervers/nomaden. De meeste special forces zien er best netjes uit :)
De nieuwe CoD's zijn gewoon barslechte games. Deze gaat de CoD serie klaren!
net zoals Call Of Duty 1 op het succes van de MoH serie probeerde mee te liften??
Misschien, maar CoD1 wist MoHAA voorbij te streven.
Waarom wil EA nog een moderne shooter, ze hebben Battlefield Bad Company 2 toch al als concurrent van CoD: Modern warfare 2?
Andere engine, andere gameplay, andere Fanbase, moet ik zo nog doorgaan?
Nou als je de markt wil inpakken maak je onderling concurrerende titels. Zeker als je al goede games zoals CoD kunt maken sluit het goed aan bij je expertise.
Schade dat alle games die begonnen als WW-II shooters ineens 'modern' gaan. Persoonlijk vind ik niets lekkerder dan vijanden een voor een neer te leggen met een dikke bolt-action rifle. Ik speel nu Medal of Honor: Airborne, maar ook daar wordt je op een gegeven moment door de extreme aantallen vijanden gedwongen over te gaan op smg's en assault rifles.

Wat mij betreft is het hoog tijd voor een shooter die in WW-I gesitueerd is, een beetje à la de BF1918 mod (eerder overhaul :P) voor BF1942, maar dan ook met een sterke campaign. Helaas draait BF1942 niet zo lekker onder Vista/7

*BdK9001 gaat maar eens op zoek naar een leuke AGP-kaart om zijn P4 systeem nieuw leven in te blazen*

[Reactie gewijzigd door BdK9001 op 3 december 2009 11:37]

Probeer eens forgottenhope 2. Een mod voor BF2. Da's pas lekkere one shot one kill met je bolt-action rifle http://forgottenhope.warumdarum.de/index.php
MoH AA was zeker de beste MoH hoogstwaarschijnlijk zal deze MoH niet beter op worden, MoH kon je tenminste goed competitief spelen dat kan je van CoD 4 en CoD 6 dus niet zeggen (IMO) ook al heeft CoD 4 dedicated servers. In het begin was CoD 4 erg verslavend (heb het een dik jaar gespeeld) ook competitief maar na een tijd dacht ik in men eigen hoe simpel het spel wel was ik bedoel met een AK 47/74-u 3x burste op je tegestander en hij is dood, het spel was dus te makkelijk naar mijn mening (snipen was dan nog iet wat moeilijk.)
CoD 6 is nog simpeler dus ben ik ook al mee gestopt. Dit had je dan weer niet bij MoH, CoD 2 en 1 (rifles only :) )

[Reactie gewijzigd door FriiZzLe op 3 december 2009 12:35]

heb COD4 op comp niveau gespeeld top100 EU. (heb het spel 2 jaar gespeeld en ben rond maart dit jaar definitief ermee gestopt).

Wat je zegt is waar. Het spel is vrij verslavend zeker op comp niveau. Tot je doorhebt dat het spel eig gwn TE simpel is.
De balance van de wapens was gwn lachwekkend ... en dan die sniperfix ...
Heb COD6 welgeteld 20min online gespeeld ... en heb het dan de kast ingegooid en daar is het niet meer uitgekomen.
World at War was wat matig gebalanceerd, maar met mijn MP40 die nog wel silenced was ook wist ik ze toch aardig voor de donder te schieten.
Modern Warfare 2 skippen is voor een shooterfan echt een zonde, de multiplayer is geweldig en een absoluut gekkenhuis.
Heb vernomen dat het spel wordt gemaakt op de Frostbite-engine. Hoop dat het wel nog het ouderwetse Medal of Honor gevoel krijgt en niet richting het Battlefield gevoel gaat, aangezien DICE bekend staat om Battlefield. Medal of Honor en Battlefield zijn namelijk 2 compleet verschillende dingen.

Ben benieuwd, je krijgt nu sowieso al hoge verwachtingen van de singleplayer: Het singleplayer-avontuur in Medal of Honor, dat volgens Electronic Arts het beste in zijn categorie zal worden

Hoop dus ook dat het niet tegen zal vallen.
'hoge verwachtingen'. Allez zeg, wat moeten ze dan zeggen...

EA: 'We verwachten dat het een vrij middelmatige shooter zal worden die geenszins kan concurreren met het geweld van Activision'

Wij van WC-eend... enz.

Marketing!
Het singleplayer-avontuur in Medal of Honor, dat volgens Electronic Arts het beste in zijn categorie zal worden, wordt apart van de multiplayer-modus van het spel ontwikkeld. Terwijl EALA bezig is met de singleplayer, werkt EA Dice aan de multiplayer.
Had je had al zien staan; Het singleplayer-avontuur in Medal of Honor, dat volgens Electronic Arts als derde beste in zijn categorie zal worden... (tuurlijk vinden ze hun game het beste :+ )

Overigens zouden ze door middel van het uitbesteden van de twee speel elementen best het waar kunnen maken. Multiplayer is toch echt iets heel anders als singleplayer.
De MoHAA-serie heeft het bij mij altijd goed gedaan. Erg goeie shooter. En daarna heb ik CoD een tijd gespeeld, ook heel sterk. Ik heb persoonlijk wel wat met de WWII-spelen. Lekker historisch, lekker low-tech.

De Ghost Recon- en Rogue Spear-series van Ubisoft vond ik ook erg goed. Dat MoH zich verplaatst en diverser wordt door zich te verplaatsen naar het heden vind ik dan ook geen slecht idee.

Ik ben heel benieuwd of de sfeer van de MoH-spellen (o.a. soundtrack en spel waren perfect verweven) zich laat vertalen naar een hedendaags slagveld.

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 3 december 2009 10:12]

Yes, dit zou de reden kunnen zijn om in 2010 mijn oude trouwe gamepc te verlaten om een nieuwe gamemachine te bouwen! MOHAA was vrougehr toch wel een online topgame. Als de feel van de nieuwe MOH net zo goed is als MOHAA ga ik weer actief online knallen. Heb er nu al zin in :)
Ergens vind ik het toch wel jammer dat ze WO2 achter zich laten, het gaf op één of andere manier toch altijd een bepaald gevoel als je MOHAA + expansions speelde. Spearhead was destijds mijn favoriet. :)

Pacific Assault en Airborne waren weer een stuk minder, maar dat kwam voornamelijk omdat er nauwelijks een verhaal in zat.

Maargoed, afwachten maar! Bij de COD-reeks vond ik het ook jammer toen ze naar de moderne tijd gingen, maar nu het eenmaal zo ver is, zijn het toch games die ik graag speel. Hopelijk is dat met de nieuwe MOH ook zo.