Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

Met de release van Skate 3 keert de game terug die ooit het skate-genre leidde, en dat levert een lastige positie voor uitgever EA op. Skate 2 hoefde destijds slechts te bewijzen dat de eerste Skate geen toevalstreffer was. Toen dat lukte was de Tony Hawk-serie zijn plekje kwijt, waarna Activision met die serie een andere weg insloeg en zich meer op de casual markt richtte. Met een nieuwe Tony-game hoogstwaarschijnlijk op komst en met nieuwkomer Shaun White Skateboarding in ontwikkeling bij Ubisoft, is het voor Electronic Arts echter wederom zaak om de lat met Skate 3 wat hoger te leggen.

Gespeeld op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3

Skate 3

Wie Skate 3 eventjes speelt, hoeft niet direct tot de conclusie te komen dat EA daarin is geslaagd. Skate 3 laat zich spelen zoals de twee voorgaande games, waarbij het spel met name als de eerste Skate 'aanvoelt'. Dit heeft alles te maken met de zwaartekrachtsimulatie, die in Skate 3 voor het eerst kan worden aangepast op basis van de moeilijkheidsgraad. Wie het spel op 'normal' speelt, zal niet direct veel verschil merken met Skate 2, maar wie 'hardcore' probeert, zal al snel terugkijken naar Skate 1. De lastigheid van het simpelweg uitvoeren van een grind wordt in deze moeilijkheidsgraad vrij realistisch gesimuleerd, en hij doet denken aan het leerproces dat gamers in de de eerste Skate doormaakten.

*Geschenk uit de hemel

De introductie van de hardcore-graad zal voor de die-hard Skate-fans een geschenk uit de hemel zijn. Vooral 'echte skaters' zullen zich in Skate 2 af en toe hebben verbaasd over de onrealistische mogelijkheden die het spel bood. Het was bijvoorbeeld mogelijk om met een goedgeplaatste kicker over een heuvel te vliegen, om daarna in een halfpipe te landen. Spectaculair, maar niet erg realistisch. Dit soort toeren zul je in de hardcore-modus van Skate 3 nauwelijks uit kunnen halen, alleen al omdat het landen een stuk moeilijker is.

Wie echter wel van dergelijke capriolen houdt - en tot die groep behoren wij zelf ook - hoeft zich gelukkig geen zorgen te maken. Skate 3 is op 'normal' prima speelbaar, en het  maakt daarbij zelfs een knieval naar de wat minder geoefende speler. Op 'easy' zijn alle tricks nog gemakkelijker uit te voeren, je valt in deze modus minder snel en je skater maakt gemakkelijker snelheid. Zowel op easy als op normal zul je binnen de kortste keren de vetste runs uit je controller toveren. We verwachten dan ook dat de hardcore-modus vooral online tot zijn recht zal komen, als virtuele skaters een potje rondrijden met vrienden. De verschillende challenges in de singleplayer-modus zijn van zichzelf vaak al pittig genoeg, zonder dat je daarbij een verhoogde moeilijkheidsgraad nodig hebt.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True