Door Jurian Ubachs

Redacteur

Skate 2

EA bouwt verder

Wie diep in zijn geheugen graaft, zal zich California Games wellicht herinneren, een spel dat was opgebouwd rond een aantal 'extreme sporten'. De uitwerking was, als gevolg van de middelen van destijds, beperkt maar het idee bracht genoeg succes om geadopteerd te worden door andere games, met als meest in het oog springend voorbeeld de Tony Hawk-spelserie. Tony kreeg een monopolie op skategames, tot eind 2007 Skate van Electronic Arts ten tonele verscheen.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3

Skate introduceerde een nieuwe manier van spelen. Waar spelers er dankzij Tony Hawk al jaren aan gewend waren om trucjes uit te voeren door simpel op knopjes te drukken, wist Skate het gevoel van skateboarden op een veel natuurlijkere manier te vertalen naar een game. De controllers van de PS3 en de Xbox 360 werkten in Skate als een verlengstuk van het lichaam en het board van de skater. Met de linker-thumbstick werd het lichaam van de skater bestuurd, terwijl de rechter-thumbstick de bewegingen van het skateboard vertegenwoordigde. Daarbij kwamen nog de triggers, die de handen vertegenwoordigden en die konden worden gebruikt bij het maken van grabs.

*Sterke basis

Met deze besturing, ondersteund door een camerastandpunt en een carrieremodus die meer bij 'het echie' horen dan wat de Tony Hawk-spellen bieden, zorgde Skate voor een revolutie binnen het genre. Een revolutie die Activision tot op dit moment in verlegenheid heeft gebracht; het antwoord van de Tony Hawk-franchise laat nog tot dit najaar op zich wachten. Ondertussen is Skate 2 al gearriveerd, met als basis dezelfde sterke punten als die het eerste deel kende, aangevuld met de nodige verbeteringen en vernieuwingen.

Het eerste opvallende verschil vinden we echter niet in nieuwe content. Het is vooral het 'pick-up & play'-gehalte van het spel dat zal opvallen als je het originele Skate ooit hebt gespeeld. Was het destijds nog enorm wennen aan de, zo dacht je in het begin, 'onmogelijke' besturing, inmiddels voelt diezelfde besturing vertrouwd aan. Dat resulteert in controle. Hoe beter je de opbouw van de besturing gaat begrijpen, hoe meer controle je hebt over je skater en hoe vaker je precies de trucs kunt uitvoeren die je in je hoofd had, in plaats van lukraak wat knoppen in te drukken.

*De kenner

Door de toegenomen controle leer je ook wat skateboardregeltjes. Hoewel Skate 2 geen ultrarealisme predikt, blijft het spel dichter bij de realiteit dan de Tony Hawk-games. Zo leer je bijvoorbeeld vanzelf welke rails zich wel of niet lenen voor het uitvoeren van een noseslide. Om goed te kunnen beoordelen hoe realistisch Skate 2 is, kunnen we de input van iemand met skateboard-ervaring in het echte leven gebruiken. Daarom heeft de die-hard skateboarder en Pricewatch-medewerker Martijn Zijerveld de redactie geholpen bij het reviewen van Skate 2. Deze review is het resultaat van voortdurend overleg tussen de auteur en Martijn.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee