MAG

Doorlopend gevecht

Op 10 november 2009 vond de grootste entertainmentrelease ooit plaats. Inmiddels weten we dat Modern Warfare 2 weliswaar een zeer overtuigende prestatie neerzet, maar niet perfect is: de multiplayer-modus wordt nog steeds geplaagd door diverse bugs en vervelende exploits. Tijd wellicht om eens te kijken naar iets anders? PlayStation 3-gamers hebben in elk geval een geschikte kandidaat in de vorm van 'Massive Action Game', kortweg MAG. Met 256 spelers in één gevecht zul je in elk geval weinig problemen hebben om met al je vrienden in een spel te komen!

Getest op: PlayStation 3 (exclusieve titel)

Blikvanger voor MAG is uiteraard het hoge aantal spelers dat tegelijk aan een veldslag kan deelnemen. Op de pc is dat aantal door spellen als Joint Ops wel eens gehaald, maar op de consoles is online gamen met 256 man vooralsnog uniek. MAG draait natuurlijk om meer dan zomaar met heel veel mensen tegelijk op elkaar schieten. Het spel kent een setting waarin drie facties tegenover elkaar staan, te weten Valor, Raven en S.V.E.R. Elk van deze facties heeft een eigen achtergrond, die terugkomt in de uitrusting die de soldaten tot hun beschikking hebben. Daarbij controleert elke factie een gedeelte van de wereld, en in elk van die gedeeltes bevinden zich vier speelvelden waar de gevechten worden uitgevochten. Op basis van de resultaten van die gevechten verschuiven de machtsposities in de gebieden, wat er weer toe leidt dat de actieve bonussen per team anders worden.

*Contracten

Die bonussen zijn het gevolg van de zogeheten contracten die de drie facties kunnen verdienen door de controle te grijpen in de regio's. Deze contracten leveren diverse bonussen op, zoals extra ervaringspunten per gevecht. Het loont dus om ervoor te zorgen dat de factie waarvoor jij vecht, de nodige zones in handen houdt. Je kiest, voor je begint te spelen, voor een van de facties. De soldaat waarmee je speelt kun je dan vergelijken met een personage in een mmorpg; je kunt weliswaar voor de andere facties vechten, maar dan wel met een nieuwe soldaat.

Welke factie je voorkeur geniet hangt af van je speelstijl. De drie 'private military companies' verschillen in achtergrond en wapenuitrusting. Raven is de pmc die is opgekomen in Europa. De actie van Raven leunt zwaar op techniek en Raven heeft op dat gebied ook een voorsprong. S.V.E.R., of gewoon Sver, opereert vanuit het oostblok en floreert bij een gebrek aan discipline, of beter gezegd, doordat het niet door regels gelimiteerd wordt. Valor, ten slotte, is een factie die is ontstaan uit een samenwerking tussen Britse, Amerikaanse en Mexicaanse partijen. De mannen van Valor zijn gehard en ervaren, en halen daar hun voordeel uit. 'The best of the best' dus, maar dan wat ouder.