Bayonetta

Door , 55 reacties

Heks 'n slash

Hideki Kamiya is niet de bekendste Japanner en ook niet de bekendste Japanse game-ontwikkelaar. Toch heeft hij met Devil May Cry, Viewtiful Joe en Okami een zeer respectabele staat van dienst. Kamiya stond ook aan de wieg van Bayonetta, waarvoor hij nadrukkelijk teruggreep op zijn eigen Devil May Cry. Wie bekend is met die actiegame, zal ook Bayonetta weten te waarderen. De heks Bayonetta staat centraal in een game die in alles op DMC lijkt, maar toch een heel eigen - en heel sexy - gezicht heeft.

Gespeeld op: Xbox 360
Ook verschenen voor: PlayStation 3

Bayonetta is een echte hack 'n slash. De stijlvolle heks heeft een uitgebreid palet moves tot haar beschikking, net als Dante in Devil May Cry. De meeste zijn direct vanaf het begin van het spel beschikbaar, maar je kunt er onderweg nog tientallen bijverdienen. Het knappe is dat Kamiya het spel zo ontworpen heeft, dat je daarbij kunt kiezen hoe moeilijk je het jezelf wilt maken. Er zijn tientallen verschillende combo's van de verschillende aanvallen, blocks en sprongen te maken, en het is lastig om die allemaal te onthouden- maar dat hoeft gelukkig ook niet per se. Behalve voor Normal Mode en de moeilijkere varianten, kan de speler ook kiezen voor Easy of Very Easy. Vanaf Normal is het zaak om de juiste combo op het juiste moment in te zetten, in (Very) Easy is dat van minder belang. Het is daar alleen belangrijk dat je op tijd bent met een aanvallende of verdedigende actie en minder dat je de daarbij de juiste kiest.

* Eindeloze reeks

Net als in DMC is het daarbij belangrijk om je acties tot een aaneensluitende stroom aanvallen en blocks te versmelten. Daarmee verzamelt Bayonetta magische energie, die ze kan gebruiken voor Torture Attacks. Deze zijn ronduit hilarisch en gaan meestal gepaard met het tevoorschijn toveren - Bayonetta is niet voor niets een heks - van middeleeuwse martelwerktuigen. Zo kun je een IJzeren Maagd oproepen, een kist met vlijmscherpe spijkers aan de binnenkant. Door op het juiste moment op een knop te drukken, trap je je tegenstander de kist in en klapt de deur dicht. Andere werktuigen uit het arsenaal van Bayonetta zijn een guillotine en een enorme boekenpers, waarin je je tegenstander fijn kunt knijpen.

*