Door , , 79 reacties

Liefhebbers van goede games vallen deze maand met hun neus in de boter. Dragon Age: Origins en Call of Duty: Modern Warfare 2 zijn nog niet uit of Assassin's Creed II is alweer in aantocht. Twee jaar nadat het eerste deel op de markt verscheen, presenteert Ubisoft de opvolger van de game, waarin de strijd tussen de Templars en de Assassins centraal staat. De Oosterse moordenaar Altaïr wordt ingeruild en vervangen door Ezio Auditore da Firenze.

Getest op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, pc (2010)

Assassin's Creed II

Toch is Ezio niet eens de echte hoofdpersoon in de game. De eigenlijke hoofdrol is voor Desmond Miles, een test subject van wie onderzoekers via dna-sporen diverse voorvaderen weten op te sporen. Desmond kan zich op die manier verplaatsen in zijn voorvaderen en zelf hun leven meemaken. Dat deed hij eerder dus als Altaïr, en nu als Ezio. Dat zorgt voor een verplaatsing van het oude Midden-Oosten naar het Italië van de Renaissance. Was Altaïr kind aan huis in Akko, Damascus en Jeruzalem, Ezio pleegt zijn moorden in Florence, Venetië, Forlí en op het Toscaanse platteland.

*Prachtig

Die verschuiving heeft natuurlijk impact, en niet in negatieve zin. Werd de sfeer van de Oosterse steden uit het eerste deel geroemd, in deel twee is de sfeer in de steden zo mogelijk nog mooier uitgewerkt. Je hoort om je heen overal Italiaans, inclusief de nodige scheldwoorden in die taal. Uiteraard wordt dat ondersteund door de beelden. Of dat alles altijd honderd procent authentiek is, durven we niet te beweren, maar overtuigend is het wel: Assassin's Creed II geeft je het idee dat alles er destijds echt zo heeft uitgezien, of je nu naar de prachtige bouwwerken kijkt of naar de plaatselijke klederdracht, die in Venetië heel wat kleurrijker is dan op het platteland.

Nu we het toch over audiovisuele presentatie hebben: Assassin's Creed II ziet er prachtig uit. Het meest indrukwekkend zijn de momenten waarop je de echt hoge torens in het spel beklimt en vanaf daar over heel Venetië of Florence kunt turen. Het uitzicht is op die momenten adembenemend. Net zo sterk zijn de animaties. Altaïr bewoog zich al soepeltjes, maar Ezio doet er nog eens een schepje bovenop, of je nu aan het klimmen of aan het vechten bent. Ubisoft heeft diverse nieuwe animaties toegevoegd. Daarbij komt dat Ezio kan zwemmen - wel zo handig in Venetië.

*Geen CGI nodig

De kracht van de graphics en het geluid blijkt ook in de tussenscènes die Assassin's Creed II je voorschotelt. Deze zien er weliswaar net wat strakker uit dan de rest van het spel, maar zijn wel met de in-game engine gemaakt, zo valt duidelijk waar te nemen. Het kan best zijn dat CGI-filmpjes mooier zijn, maar de aanpak van Assassin's Creed II komt een stuk overtuigender over; als je een sterke in-game engine hebt, heb je geen CGI-filmpjes nodig.

Populaire gebruikersreviews