Door , , 72 reacties

Een van de games waar in het najaar van 2007 het meest naar werd uitgekeken was Assassin's Creed. Het actiespel van Ubisoft werd goed ontvangen, al had het spel onmiskenbaar een aantal minpunten. Zo werd de opbouw van de missies als te lineair ervaren en deed je constant dezelfde soort opdrachten alvorens je een aanslag kon plegen op een van je doelwitten. Hierdoor werd de game iets naar beneden getrokken. De actie, sfeer en het perspectief voor een opvolger waren echter goed genoeg om veel gamers al naar het tweede deel te laten uitkijken sinds ze Assassin's Creed hebben uitgespeeld.

Getest op: Xbox 360
Verschijnt ook op: PlayStation 3, pc-versie verschijnt in 2010

Assassin's Creed II gaat logischerwijze verder waar het eerste deel ophield. De speler kruipt opnieuw in de huid van Desmond Miles, proefkonijn van het geheimzinnige bedrijf Abstergo en de laatste nazaat van een oude familie vol moordenaars, die het al eeuwenlang opneemt tegen de Templars. Altaïr was de voorouder die in het Midden-oosten zijn stijd streed, en in Assassin's Creed II staat Ezio Auditore da Firenze centraal. Deze jongeman wordt geboren in een sterke, vooraanstaande familie in Florence. Zijn vader weet het in de eerste scène die zich afspeelt in Florence mooi te verwoorden: 'sei Auditore, sei combattante'!

*Puber-af

Niet lang hierna zien we Ezio, nog maar net puber-af, in een straatgevecht verwikkeld met Vieri de Pazzi, een opgeschoten jongeman uit een eveneens vooraanstaande familie. Uiteraard krijgt de band tussen de familie Auditore en de Pazzi's later nog een staartje, maar in het begin maakt het spel je vooral wegwijs in het vechtsysteem, want dat is vernieuwd. Ezio blijkt een stuk beter in straatvechten dan Altaïr ooit is geweest: Ezio kan bijvoorbeeld knietjes en kopstoten uitdelen. Het vechtsysteem waarbij je slechts één knop gebruikt is dus overboord gezet. Wel blijft die ene knop, in het geval van de Xbox 360 de 'X-knop', nog steeds de knop voor de klappen die je met je zwaard geeft, maar straatvechten doe je met drie knoppen die afzonderlijk Ezio's armen en hoofd bedienen.

Assassin's Creed II

*Verwend

Het valt in dat prille begin op dat Ezio er eigenlijk, ondanks die nieuwe mogelijkheden, niet zoveel van bakt. Anders dan Altaïr begint Ezio ook niet als assassin. Hij is gewoon een verwende jongeman, die een beetje bijklust voor zijn vader en zich verder vooral bezighoudt met het vrouwelijk schoon dat in Florence rondloopt. Hij rolt eigenlijk onbedoeld de wereld van zijn vader in, van wie hij indirect ook zijn assassin-outfit krijgt. Daarna begint het spel eigenlijk pas echt en mag Ezio zich gaan ontwikkelen tot de gevaarlijkste moordenaar van Florence, Venetië en een deel van Rome.

Populaire gebruikersreviews