Door Eric van Ballegoie

Redacteur televisies

Helderheidsstrijd op CES: lcd tikt 20.000cd/m² aan en oleds worden veel feller

11-01-2026 • 12:00

77

Multipage-opmaak

Rgb-miniled en superquantumdot

De CES-beurs is traditiegetrouw het moment waarop televisiefabrikanten hun nieuwe modellen voor het komende jaar presenteren. Dit jaar was dat ook min of meer het geval. 'Min of meer', omdat de trend van de afgelopen jaren, waarbij vooral de high-end tv's direct aan het begin van het jaar worden aangekondigd, zich dit jaar verder doorzet en er eigenlijk uitsluitend high-end tv's getoond werden. Toch geeft de CES een goed beeld van de trends die we kunnen verwachten, want we hebben de topmodellen van Samsung, LG, Hisense en TCL al goed kunnen bekijken.

In dit rijtje met merken ontbreken inderdaad een paar bekende namen. TP Vision, dat in Europa televisies onder de merknaam Philips uitbrengt, beschikt niet over de merklicentie voor Amerika en kiest daarom altijd een ander moment voor de productaankondigingen. Sony was wel op de CES aanwezig, maar toonde net als vorig jaar geen nieuwe tv’s. Ook Panasonic kondigde dit jaar voor het eerst geen televisies aan tijdens de CES. Hopelijk geen slecht voorteken voor wat betreft de toekomst van het Japanse merk op de tv-markt.

Rgb-miniled breekt door

Precies een jaar geleden toonde Hisense als eerste een rgb-miniledtelevisie; dit jaar toont elke fabrikant tv's met deze technologie. Hoewel we nog niet precies weten hoe de volledige line-ups van de verschillende merken eruit gaan zien, is het duidelijk dat rgb-miniled dit jaar niet langer beperkt blijft tot de topklasse, maar ook zijn weg vindt naar betaalbaardere modellen.

Even een klein stukje achtergrond voordat we bespreken welke rgb-miniled-tv's er aangekondigd zijn. Rgb-miniled is een backlighttechnologie voor lcd-schermen waarbij de achtergrondverlichting bestaat uit een raster van minuscule rode, groene en blauwe leds, in plaats van de gebruikelijke witte of blauwe leds. Dit biedt een aantal voordelen. Ten eerste kan het kleurbereik toenemen ten opzichte van traditionele ledbacklight. Daarnaast zorgt slimme aansturing ervoor dat alleen de kleur die op dat moment nodig is, daadwerkelijk door de backlight wordt uitgezonden. Hierdoor hoeft het lcd-paneel geen onnodige kleuren ‘tegen te houden’, wat het contrast aanzienlijk verbetert.

Samsungs 'micro-rgb'

Samsung brengt dit jaar rgb-miniled-tv’s uit in twee verschillende series: de R95H en de R85H. Samsung hanteert hiervoor overigens de term 'micro-rgb', een helaas nogal onduidelijke naam die verwarring met een andere technologie, rgb-microled, in de hand werkt.

Samsung R95H 130" RGB Miniled tv
Samsung R95H 130" RGB Miniled tvSamsung R95H 130" RGB Miniled tvSamsung R95H 130" RGB Miniled tv

Samsung R95H-130"-rgb-miniled-tv

Op de beursvloer toonde Samsung een 130"-versie van de R95H, wat direct de grootste rgb-miniled-tv van de beurs was. Het scherm hangt zwevend in een frame dat als een schilderezel op de vloer staat. Over de maximale helderheid en het aantal dimmingzones deed Samsung geen officiële mededelingen. De R95H komt ook beschikbaar in 65"-, 75"- en 85"-formaten. Achter gesloten deuren kregen wij de 85"-versie te zien; Samsung liet ons weten dat die specifieke beeldmaat beschikt over ongeveer 7000 dimmingzones.

De beeldkwaliteit van de R95H is op het eerste gezicht indrukwekkend. Het scherm is zeer helder, behaalt goede zwartwaarden en vertoont weinig 'blooming', al is dat op een lichte beursvloer lastig definitief te beoordelen. Ook de kijkhoek is erg goed. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend. De lager gepositioneerde R85H-serie krijgt minder dimmingzones en een lagere maximale helderheid.

Rgb-minileds van LG voor het middensegment

LG introduceert maar liefst drie series met rgb-miniled, maar lijkt hiermee in te zetten op een lager marktsegment.

De instapserie, de MRGB85, is beschikbaar in 50"- tot 85"-formaten. Deze tv is uitgerust met de Alpha 8-processor, heeft een verversingssnelheid van 144Hz en ondersteunt AMD FreeSync Premium.

Het model daarboven is de MRGB9M, beschikbaar in 65, 75 en 86 inch. Dit model heeft een krachtigere Alpha 11-processor en een externe 'Zero Connect'-box voor alle aansluitingen, die het signaal draadloos naar de tv stuurt.

Het topmodel, de MRGB95, zal te koop zijn in 75, 86 en 100 inch. Deze tv heeft een groter kleurbereik, een 165Hz-paneel en 'Micro Dimming Ultra'. LG wilde niet zeggen hoeveel zones dit model precies heeft, alleen dat het er 'meer dan duizend' zijn, wat in tegenstelling tot de concurrentie wat schril afsteekt.

LG RGB miniled
LG RGB miniledLG RGB miniled

Rgb-miniled-tv's van LG

De eerste indruk bij het bekijken van de LG-schermen is dat ze qua technologie ook niet op hetzelfde niveau staan als die van Samsung en Hisense. Het contrast en de piekhelderheid wisten tijdens de demo's niet echt te overtuigen, en van opzij bekeken gaan de kleurweergave en het contrast duidelijk achteruit. De prijzen zullen naar verwachting tussen de huidige C- en G-series-oled-tv's in komen te liggen, waarmee LG op een lager prijspunt inzet dan de concurrentie.

Rgbb-miniled van Hisense

Nee, dat is geen typefout: Hisense toonde op de CES een 116"-rgb-miniled-tv met niet één, maar twee blauwe leds per pixel, wat een rgb+b-ledstructuur is. Naast de standaard diepblauwe led voegt Hisense een Sky Blue-led (een cyaanblauwe led) toe. Dit moet resulteren in een nog groter kleurbereik. Waarom dit precies nodig is, kon Hisense overigens niet echt duidelijk uitleggen, aangezien reguliere rgb-miniled al 100 procent van de BT.2020-kleurruimte kan dekken.

Hisense RGBB Miniled
Hisense RGBB MiniledHisense RGBB Miniled

Hisense 116UXS-rgb-miniled-tv

De 116UXS zou verder over 'tienduizenden' dimmingzones beschikken, al is het onduidelijk of dit daadwerkelijke zones zijn of dat elke led als vier afzonderlijke zones wordt geteld. De beeldkwaliteit van de tv op de beursvloer leek uitstekend: zeer helder, een hoog contrast en goede kijkhoeken. En alleen onder een zeer scherpe hoek was er wat backlightbleeding te zien bij witte tekst op een zwarte achtergrond.

In tegenstelling tot de Sharp Quattron-tv’s van vroeger (met een extra gele subpixel), heeft het lcd-paneel van deze Hisense een normale rgb-structuur; het is alleen de backlight die aangepast is en nu vier kleuren heeft. De kleurmengfouten van Sharp lijken hier dus niet aan de orde te zijn. Hoewel alleen de 116UXS op de vloer stond, komt Hisense dit jaar met meer series met rgb-miniled, ook in de (hogere) middenklasse.

Rgby-microled met extra gele led

Hisense toonde op de beurs ook een nieuwe microled-tv met een beelddiagonaal van 163 inch. Dat laatste is op zich niet opzienbarend, want net als andere microled-tv’s is ook dit scherm opgebouwd uit losse modules, waarvan je er naar wens zoveel als je wilt boven en naast elkaar kunt plakken. De gebruikte subpixelstructuur is echter wél opvallend. Waar microledschermen normaal gesproken bestaan uit minuscule rode, groene en blauwe anorganische leds, voegt Hisense bij dit model een extra gele led toe (rgby).

Dit zou moeten zorgen voor een betere kleurweergave. De tv werd direct naast de 'conventionele' 136"-rgb-microled-tv getoond die Hisense vorig jaar introduceerde. Het getoonde demomateriaal liet het voordeel van de nieuwe technologie naar mijn mening niet direct zien.

Voor de gemiddelde consument is dit overigens nog niet relevant: het bestaande 136"-model kost momenteel 150.000 dollar. Wat het nieuwe 163"-scherm moet kosten, mocht het überhaupt op de markt komen, is onbekend.

Hisense RGBY Microled

Hisense RGBY MicroledHisense RGBY Microled

TCL komt met superquantumdot

TCL legt de focus dit jaar niet op rgb-miniled. Hoewel het merk verschillende miniled-tv’s toonde die ook in Europa op de markt komen, lag de nadruk volledig op superquantumdot (sqd).

Sqd is een doorontwikkeling van de bestaande quantumdottechnologie, waarbij een deel van het licht van blauwe backlightleds door nanokristallen (quantumdots) wordt omgezet in rood en groen licht. Bij superquantumdot worden kristallen gebruikt die met kleinere toleranties worden geproduceerd. Hierdoor wordt blauw licht met een golflengte van 440nm omgezet in zeer nauwe lichtpieken van 540nm (groen) en 630nm (rood). Volgens TCL levert dit niet alleen een betere kleurverzadiging op, maar ook een nauwkeurigere kleurweergave.

TCL Super Quantum Dot (SQD)

In de sqd-televisies wordt deze verbeterde backlight gecombineerd met een nieuw WHVA 2.0-paneel, afkomstig van TCL’s eigen paneelfabrikant CSOT. Deze panelen maken gebruik van xantheenkleurstof. Volgens TCL zorgt de combinatie van deze technieken voor een toename van het kleurbereik met 33 procent ten opzichte van bestaande quantumdotschermen, waardoor ook de SQD-televisies 100 procent van de BT.2020-kleurruimte dekken.

TCL X11L SQD televisie

TCL X11L-sqd-tv

TCL brengt dit jaar meerdere tv's met sqd-technologie uit, maar alleen het topmodel, de X11L, was daadwerkelijk op de beurs te zien. Dit scherm oogde indrukwekkend. De tv beschikt over 20.000 dimmingzones en een piekhelderheid van bijna 20.000cd/m2. De helderheid, het contrast en de kleurweergave leken op de beursvloer uitstekend, ook onder grote kijkhoeken. De X11L is in de VS direct verkrijgbaar in 75, 85 en 98 inch, met prijzen variërend van 7000 tot 10.000 dollar.

Oledevolutie

Naast het nieuws over rgb-miniled en quantumdottelevisies was er op de CES ook olednieuws te melden van Samsung en LG.

Samsung toonde de nieuwe S99H, het topmodel voor 2025. Deze tv komt beschikbaar in beeldmaten variërend van 48 tot 83 inch. Hierbij maken de grootste en kleinste maten gebruik van de nieuwste generatie woledpanelen van LG Display, terwijl de 55"-, 65- en 77"-modellen een verbeterd QD-oledpaneel krijgen. Dit nieuwe paneel is geen revolutie ten opzichte van vorig jaar, maar door kleine interne verbeteringen en een geoptimaliseerde aansturing heeft Samsung de helderheid verder weten te verhogen. Het persbericht spreekt over een maximale helderheid van 4500cd/m2, maar dat geldt voor de Vivid-modus bij een heel klein venster. In de nauwkeurige filmstand zou de helderheid volgens Samsung rond de 2700cd/m2 uitkomen (bij een wit vlak van tien procent), waar de S95F van vorig jaar iets meer dan 2000cd/m2 haalde. Samsung geeft aan de tonemapping voor hdr-materiaal verder te hebben verfijnd en de tv heeft ook betere algoritmes voor ruisonderdrukking. Een demo waarin de S99H naast de S95F van vorig jaar stond, bevestigde dit, al was te zien dat er hierdoor wel iets aan scherpte werd ingeboet. Je kunt ruisonderdrukking ook bij deze nieuwe tv dus nog altijd niet straffeloos inzetten.

Samsung S95H QD OLED tv
Samsung S95HSamsung S95H

Samsung S99H-QD-oled (in de VS S95H)

Het design van de S99H wijkt sterk af van wat we gewend zijn. Achter de bezel van het paneel heeft Samsung een tweede, brede lijst van geborsteld aluminium geplaatst. Optisch lijkt het alsof het een heel dunne tv is die op een tweede paneel is gemonteerd, maar het is dus één geheel dat niet van elkaar gescheiden kan worden. Door dit ontwerp kan de S99H volledig vlak tegen de muur worden opgehangen, vergelijkbaar met de G-serie van LG. Samsung toonde de tv enkel hangend, een opstelling waarin het design wat mij betreft goed tot zijn recht komt. De vraag is echter hoe de tv oogt wanneer deze op een voet wordt geplaatst. In eerste instantie is de S99H beschikbaar met een aluminiumkleurige lijst, maar later volgen waarschijnlijk twee andere kleurvarianten, mogelijk in goud- en roségoudtinten.

In tegenstelling tot zijn voorganger wordt de S99H niet standaard geleverd met een externe One Connect Box. De tuners en de vier HDMI 2.1-aansluitingen bevinden zich gewoon achter op de tv. Optioneel is de tv wel te koppelen aan een los verkrijgbare draadloze One Connect Box. Als je die gebruikt, hoef je alleen een netsnoer op de tv aan te sluiten en kun je randapparatuur elders wegwerken. Maar je kunt er ook voor kiezen om juist gebruik te maken van de in totaal acht HDMI 2.1-poorten die de tv en de box samen bieden.

Samsung maakte tevens bekend dat de S95H, het model net onder de S99H, dit jaar eveneens voorzien wordt van een matte afwerking. Volgens Samsung Nederland wordt deze tv 'de directe opvolger van de S95F' van vorig jaar.

Update, 13.00 uur – Samsung verduidelijkte ons dat de naamgeving van de oled tv's in de VS anders zal zijn dan in Europa. Het topmodel met de nieuwe brede bezel zal bij ons S99H heten (in plaats van S95H zoals in de VS), en het model eronder met het klassieke ontwerp zonder bezel krijgt in Europa als typennummer S95H (in plaats van S90H). De tekst hierboven is daarop aangepast.

Einde van 8k?

De rest van de line-up van Samsung werd niet getoond op de CES; anders dan voorgaande jaren liet Samsung geen reguliere qled-modellen zien. Ook werd er op de stand en tijdens de besloten sessies met geen woord gerept over 8k. Bij navraag liet Samsung ons weten dit jaar helemaal geen nieuwe 8k-tv's uit te brengen. En hoewel de mensen aan wie wij het vroegen het niet wilden bevestigen, wekt dit het vermoeden dat Samsung de handdoek wat 8k betreft nu ook in de ring gooit.

Oleds van LG: de terugkeer van de 'Wallpaper'

LG toonde op de CES drie nieuwe oledseries: de C6, de G6 en de nieuwe W6 'Wallpaper'.

De W6 is in naam de opvolger van de Wallpaper-oled uit 2017, maar eigenlijk is het meer een opvolger van de draadloze M-serie van de afgelopen jaren. Waar eerdere M-modellen net zo dik waren als de G-serie, is LG er bij de W6 in geslaagd de behuizing extreem dun te maken: slechts 9,9mm over het gehele scherm. Daarom is de naam 'Wallpaper' weer van stal gehaald. Technisch is de W6 identiek aan de G6, maar dan met alle aansluitingen in een externe box. Deze box is aanzienlijk platter dan het model van vorig jaar en de draadloze verbinding is robuuster gemaakt, waardoor de box beter in een meubel kan worden weggewerkt zonder signaalverlies.

LG OLED W6 Wallpaper
LG OLED W6 WallpaperLG OLED W6 Wallpaper

LG W6 Wallpaper-oled

LG OLED G6 met Hyper Radiant Color

De LG OLED G6 (en daarmee de W6) is voorzien van een verbeterd 4-stackoledpaneel en de nieuwe Alpha 11 Gen 3-processor. Deze processor heeft een snellere cpu en gpu, maar heeft vooral een veel snellere npu dan de processor van vorig jaar. Deze npu wordt ingezet voor AI-beeld- en geluidsoptimalisatie en om de aansturing van het paneel nauwkeurig af te stemmen op de content.

Samen met het verbeterde paneel zorgt dit voor een hogere lichtopbrengst. LG claimt dat de piekhelderheid zo'n twintig procent hoger ligt dan bij de G5. Aangezien de G5 in ons testlab pieken van 2300cd/m2 haalde in Filmmaker Mode, zou de G6 de 2700cd/m2 moeten aantikken, en dat is (niet) geheel toevallig exact wat concurrent Samsung claimt voor de S99H. Daarnaast heeft LG de antireflectiecoating verbeterd. Hoewel het scherm glanzend blijft, reflecteert het zichtbaar minder omgevingslicht dan de G5 van vorig jaar. LG noemt de combinatie van het nieuwe paneel, de beeldverwerking en de ontspiegeling 'Hyper Radiant Color Technology'.

LG G6 OLED

LG G6-oled-tv

Verder stapt LG met de nieuwe chip over op 12-bitvideoverwerking, wat moet zorgen voor nauwkeurigere kleurweergave, vooral in donkere scènes, en minder 'banding'. De eerste indruk op de beursvloer was indrukwekkend. Een demo met AI-gegenereerde beelden van een sterrenstelsel toonden diepe zwartwaarden naast superfelle, verzadigde lichtpunten die er feller uitzagen dan we ooit op een oledscherm hebben gezien.

LG C6-oled-tv: de grootste stap vooruit?

Hoewel de G6 indrukwekkend is, lijkt de stap die de goedkopere C6 maakt ten opzichte van de C5 van vorig jaar relatief gezien nog groter. Voor het eerst krijgt de C-serie namelijk precies dezelfde processor als de G-serie: de Alpha 11 Gen 3. Bovendien worden de twee grootste beeldmaten, de 77"- en 83"-versies, nu ook uitgerust met een 4-stackpaneel. Hierdoor zijn deze tv's een stuk helderder dan hun voorgangers en ook helderder dan de kleinere C6-maten. Om dit onderscheid te verduidelijken, worden deze grote maten gelabeld als 'C6H' (waarbij de H staat voor Hyper Radiant Color). Opvallend is wel dat de verbeterde Reflection Free Premium-antireflectiecoating van de G6/W6 ontbreekt op de C6, terwijl dit volgens de uitleg van LG wel deel uitmaakt van het Hyper Radiation Color-concept.

LG C6 OLED

LG C6-oled-tv

Dat de grootste C6-modellen een 4-stackpaneel krijgen, betekent overigens niet dat ze daarmee even helder zijn als de G6 en W6. De topmodellen beschikken namelijk over een fysieke heatsink, terwijl de C6 die moet missen, zodat het paneel minder hard aangestuurd kan worden. LG wilde geen exacte cijfers geven, maar we kregen een bevestigend knikje toen we vroegen of de helderheid vergelijkbaar zal zijn met de G5 van vorig jaar. Dat zou betekenen dat de C6 uitkomt op circa 2000 tot 2200cd/m2 in Filmmaker-modus, wat een enorme sprong voorwaarts is voor deze serie.

Prijzen zijn nog niet bekend, maar naar verluidt krijgen de 77"- en 83"-modellen geen extra prijsverhoging ondanks het betere paneel. Als LG de prijs van de C6 op het niveau van de C5 weet te houden, worden deze grote beeldmaten dus zeer interessant qua prijsstelling.

Tot slot

Zoals gezegd hebben we nog geen compleet beeld van hoe de line-ups van alle televisiefabrikanten er precies uit gaan zien, en ook wat TP Vision (Philips), Sony en Panasonic precies in petto hebben, weten we nog niet. Daarover zal de komende weken meer duidelijkheid komen. Uiteraard houden we jullie op de hoogte en natuurlijk gaan we alle nieuwe tv's ook weer uitgebreid aan de tand voelen in ons testlab, waarbij we de eerste modellen al in maart of april verwachten.

Redactie: Eric van Ballegoie • Eindredactie: Monique van den Boomen

Reacties (77)

Sorteer op:

Weergave:

Gaat een gewone tv kijker nu eigenlijk voordeel ondervinden van die steeds genoemde grotere helderheid van zijn OLED tv? Mijn pakweg 5 jaar oude LG C9 is voor mij ruimschoots helder genoeg...
Ik merk dat elke Tweakers comments waarbij een technologische ontwikkeling heeft plaats gevonden de meest gemeenschappelijke reactie vrijwel altijd een vorm is van ''Maar is dit eigenlijk wel nodig?''

En dit is een technologie enthusiaste omgeving. Het verbaast me elke keer.
Het Tweakers.net publiek is volgens mij wel wat breder en diverser geworden, dus dat hoeven niet steeds dezelfde 10-20 reageerders te zijn (kan overigens wel hoor, ik hou het zo niet bij wie wat hier allemaal post).

En ik snap het wel. Als je ziet dat de gemiddelde kijker hun dagen vult met verticale AI gegeneerde filmpjes van maximum 30s, dan zijn de specs van deze TVs wel wat overkill :+

Ik ben wel enthousiast hoor, mijn 65C1 voldoet momenteel nog ruimschoots maar dat wil niet zeggen dat ik niet zit te verlekkeren op dit soort specs, en dat de volgende zeker ook weer een maatje groter mag. Het zou overigens mooi zijn mocht iemand eens de verschillende generaties op een rijtje zetten van één merk (bijvoorbeeld de LG C-reeks, ik zeg maar iets). Misschien dat dan pas zichtbaar is hoe groot het verschil al is geworden (of omgekeerd, dat specs niets zeggen en het effectief geen bal uitmaakt?).
Jup vind dit ook interessant en zie het de laatste tijd vaak. Bij sommige dingen zijn de verbeteringen wel steeds kleiner maar op andere plekken is het echt bruikbaar effectief beter. Zelf vind ik de context belangrijk. Helderheid altijd welkom als je het mij vraagt, in het ergste geval zet je de helderheid lager. De window size is dan wel cruciaal. Persoonlijk heb ik in mijn situatie meer aan 100 nits all screen /100 of 50% window size verbetering dan 5 000 nits bij de piekheldheid op zeg 1%. Ik zie hier niet duidelijk welke window size het gaat maar vaak zijn de piekhelderheden op een zo klein mogelijk stukje.

Nu weet ik ook niet hoe het met grote schermen zit als je echt een hoge helderheid all screen wil gaat het verbruik volgens mij wel lekker omhoog en de standaarden laten dan een slechte rating zien maargoed energie moet ergens vandaan komen.
Dit is trouwens niet een technologische ontwikkeling waar je technisch iets aan hebt. Als het nu snellere PCI lanes zijn, of een hoger geklokte cpu, dan is het inderdaad opmerkelijk. Maar een hogere helderheid is meer iets subjectiefs om te beoordelen, en dus zal je sneller opmerkingen kunnen verwachten, dat mensen daar niet op zitten te wachten.
In veel gevallen waar TV's in ruimtes met veel lichtinval waren OLEDs tot nu toe niet helder genoeg en veel minder helder dan Mini Leds.

Ook in Tweakers podcasts hebben ze dit vaker aangewezen als een probleem met OLEDs en een reden om in deze gevallen een MiniLED TV te kiezen.

Dus het is dan natuurlijk vreemd dat gebruikers die zich niet in een situatie bevinden waarbij ze die helderheid nodig hebben, gaan beweren dat meer helderheid niet nuttig is.
Goed punt! Ik kijk TV in een vrijwel donkere woonkamer, om niet stiekum de meubels etc. naast de TV te zien. Ik gebruik maar een fractie van de helderheid en wordt dus maar beperkt enthousiast van deze vooruitgang, al is de kleurverzadiging welkom. Maar als ik overdag TV zou willen kijken dan is dit inderdaad wel handig. Ik kijk meestal allen, dicht voor de TV en dus is een 77" ook niet nodig.

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 12 januari 2026 10:42]

Hogere helderheid is niet subjectief, je kunt het meten. Je kunt het wel hebben over definities en meetmethoden.

Ben het wel eens met opmerking over snellere processing, dat is ook voor mij een grotere behoefte dan meer helderheid!

Mijn Apple TV uit 2022 is nog het snelste device aan mijn tv, maar de snelheid van de menu’s in mijn 2024 oled tv zijn om te huilen…
OLED C2 is op 75 helderheid al te fel. Willen mensen met de zon vol op het beeld tv kijken of zo. Beetje degelijk plaatsen van dat ding zonder een raam achter je moet ook wel mogelijk zijn. Of leven mensen vandaag in een kas 8)7

Ik zie liever dat ze focussen op motion clarity zodat het beeld scherper en beter blijft.
Nee want de gewone TV kijker gaat geen C6 van minimaal 77 inch kopen of G serie. En de gewone 55/65 inches C6 dit jaar hebben niet die tandem panelen ( voor de verhoogde helderheid ) gekregen helaas.
Ik vermoed ook dat de koper die geïnteresseerd is in een 77inch TV ook dan wel de meerprijs voor de G serie over heeft.
Persoonlijk wacht ik nog altijd tot we weer een volgende revolutie gaan zien. HDR was voor mij de grootste reden om in 2018 over de stappen op OLED en heb daar nooit spijt van gehad. Dezelfde TV doet nog steeds dienst en zal pas overgaan als we 8K, 14-bit HDR of op usus 3D weer gaan zien. (Of de tv moet kapot gaan uiteraard)
77inch TV voor mij te groot verschrikkelijk zon groot scherm in de huiskamer blijf wel bij de 55 inch en groot zat en mooi formaat, dan een bakbeest aan de wand, woorkamer ook niet geschikt.

2018 ook mijn eerste oled philips tv 55OLED903/12 gekocht en doet het perfect, geen defect geweest en heel veel gebruikt aan branduren met de kids, ook totaal geen last van inbranding etc. reden tot koop was oude toestel ging stuk na trouwe diens van bijna 20 jaar, het disign en beeld met ambilicht met geintrerigeerde soundbar en B&W.

Het HDR gedeelte vindt ik slecht vooral donkere scenes zelf zo donker dat je haast niets ziet in bepaalde films en scenes dat was het enig minpuntje, het nieuwe model 2025 oled de 910/12 de latere opvolger weet ik niet of er veel verbetering in het HDR gedeelte zit., techniek gaat vooruit en verbetering ook, maar kan nergens een model in een winkel kunnen testen mediamarkt in mijn buurt geeft deze type niet in hun asotiment Expert ook niet, dan wel een model in de showroom staan.was wel benieuwd hoe die HDR gedeeltje aanzienlijk was verbeterd.

Wil niet zegen dat ik een nieuwe tv wil, de huidige doet het nog perfect en hopen dat het nog jaren mee kan, hij wordt niet meer geupdate door philips vindt ik niet zo belangrijk de meeste bugs zijn er wel uit.

[Reactie gewijzigd door J.E. Weinor op 11 januari 2026 14:30]

Dat is een beetje relatief he. Als jij 10 meter van de tv tot je bank zit is 77 inch een klein schermpje, net als dat als jij nog geen 2 meter van je scherm zit 55 inch heel groot kan zijn. Dus ja heel subjectief verhaal :)
Wat een verhaal joh! Voortaan wel ik zonder dt, alsjeblieft.
Ik ben ook compleet buiten adem. Met alle respect, kan er geen spellingcontrole ingebouwd worden? Sommige reacties zijn bijna onleesbaar.
Ik kan je zeggen dat ik al echt flink verschil zie tussen de OLED806 en de OLED809 hier thuis, zeker ook met HDR materiaal. Dus jouw OLED903 vergeleken met een OLED909 of -10 zal zeker een enorm verschil zijn.
Ik denk dat je het voordeel gaat vinden in minder stroomverbruik en langere levensduur van het paneel bij dezelfde helderheid als je nu hebt.

Mijn C9 verblindt me ook regelmatig in donkere kamer op 80% helderheid. Goed genoeg. Het paneel is wel goed warm na een avondje kijken. Daar valt wat energie te besparen.
Als iemand veel last van zon-inval heeft, dan is een tv met hogere helderheid een uitkomst. Ik heb een LG G5 en de Pixelhelderheid staat standaard op 10 van de 100. Ook overdag (weinig/geen last van zon). Ik wordt anders, vooral in de avond, verblind bij een scherm met veel wit.

Een vriend van mij heeft veel last van zon en vind de Sony Bravia 8 II niet helder genoeg en heeft die daarom in de bedenktijd omgeruild voor een Bravia 9 (LCD ipv OLED).
Ligging van de woning en indeling van de woonkamer, em overdag geen verduisterende gordijnen willen hoeven gebruiken, mijn C van 2020 mag wel een stuk helderder. Ook met HDR op een zomeravond, geen directe zon maar toch zou extra helderheid best fijn zijn. Of we daar met de G4 (MLA), G5 (tandem oled) of matte glazen van de Samsungs niet al waren weet ik niet, maar meer performance altijd welkom. Als je toch nieuw koopt, denk ik dat de G5 of C6 een prima alternative zijn voor de nieuwe top of the line
Dat hangt mede van de content af (hoeveel nits). Als je gewoon tv kijkt is dat SDR, waarvan de referentie 100 nits is. Bij HDR is de (piek)helderheid veel hoger, maar de meeste content wordt niet hoger dan 1000 nits gemastered. Sommige films en series schijnen tot 4000 nits te gaan. Dus dan is de 4000-6000 nits van deze televisies overkill (nu, maar misschien over 2-3 jaar niet meer). Hoe het met games zit weet ik niet.

Bovenstaande wel zonder allerlei artificiële helderheid verhoging via TV instellingen (dat is persoonlijke smaak).

[Reactie gewijzigd door LittleTycoon op 11 januari 2026 23:29]

Omdat t niet zo werkt 'voor mij helder genoeg"

Content word gemaakt met een bepaalde bedoeling van creator. Bijv de 4000 nits standaard. Dat betekend dat sommige highlights zoals een verblindende zon die ook bedoeld is om te verblinden bijv die brightness kan halen.

Dus nee ook jou tv gaat niet helder genoeg qua hdr brightness. Veel mensen die zoals jou redeneren die t niet snappen.
Zo werkt het wel, als het voor hem helder genoeg is dan is dat zo, daar kun jij met al je argumenten niks aan veranderen :)
Ik geloof dat jij eerder niet snapt dat "voor mij helder genoeg" geen foute redenatie is. Ik hoef bijv. niet verblind te worden door een gefilmde zon als ik een serie/film zit te kijken. Dat de filmmaker het anders bedoeld heeft zal mij aan mijn achterste oxideren.
Volledig mee eens. Hoe helderder hoe beter?? Ik heb er alleen maar last van boven een bepaalde grens. Niemand kijkt irl in de zon, dus mijn TV hoeft dat niet realistisch na te bootsen, ik snap wat ze uitbeelden. Zelfde geldt voor decibels; als er een gebouw ontploft in een serie, prima, maar de "realistische" gehoorbeschadiging thuis mag achterwege.
De algemene helderheid buiten is onvergelijkbaar veel helderder dan schermen ooit aankunnen. Dus jij gaat geen oogbeschadiging oplopen omdat een TV wat helderder is dan gemiddeld.

De TVs zijn met deze nieuwe verbeteringen meer vergelijkbaar met de helderheid van OLED telefoons. Voorheen waren ze veel minder helder dan OLED telefoons. Voor de rest hebben ze niets enorm schadelijks en is het enkel toepasselijker om goede helderheid te hebben als je overdags TV aan het kijken bent.

Zijn de huidige TVs van nu al veel te helder genoeg? Koop geen nieuwe OLED TV. Koop je er wel een en is dit vervolgens te helder? Er is een helderheid schakelaar op de TV, zet het omlaag. De rest van diegenen die de helderheid wel nodig heeft kan er nuttig gebruik van maken.

[Reactie gewijzigd door RCFProd op 11 januari 2026 14:53]

De helderheid omlaag zetten gaat ten koste van alle beelden, niet alleen die met piekhelderheid. Ik zou dan graag de optie hebben om de piekhelderheid flink omlaag te schroeven. Ook mijn OLED is niet de nieuwste, maar ik vind de piekhelderheid helder genoeg.

Ik vind het meer een feature, omdat het kan, en dus reclame mee kan maken. In de hoop dat dit extra verkoopt. Maar niet omdat de consument erop zit wachten. Net destijds met 3D tv.
De standaard setting 'helderheid' gaat indd ten koste van alle beelden, maar op mijn 3 generatie oude OLED van Panasonic kan ik wel, dieper in de settings, de piekhelderheid omlaag schroeven (iets wat ik ook gedaan heb). Volgens mij kan een 2022 Sony dat ook. Daarmee kun je kleine irritant felwitte details (soms de subs bijvoorbeeld) wel verminderen, al heb ik het nog niet heel goed kunnen testen omdat ik nauwelijks HDR kijk.
Helemaal mee eens. Heb een Oled 55 CX die echt meer dan prima is maar gezien verhuizing zijn we over gegaan op een 77 G5. De 55 CX staat op de slaapkamer maar is echt nog meer dan prima. Grootste verschil met de G5? de helderheid moest ik even terugschroeven voor comfort :) en uiteraard een groter scherm. Maar elk jaar meer helderheid is nooit maar dan ook nooit een reden geweest voor een upgrade.
Dank allen voor de reacties. Het is mij duidelijk genoeg nu :) .
Sterker nog met filmmakers die geluid dermate slechte monteren dat niemand weet waar het verhaal over gaat, zou me ook dit juist niet verbazen. Zou toch mooi zijn als films worden gereleased voor de kijker, en dat er een tweede track is als "directors cut" waar je niks van het verhaal kunt verstaan en tussendoor nog ook even oogschade oploopt tot daar aan toe.
:+ :D
"Voor mij helder genoeg" is een persoonlijke voorkeur. Ik heb een LG 55C8 hier aan de muur hangen maar die staat echt niet op de volle brightness. Daar krijg ik pijn in mijn ogen van. Heeft er niets mee te maken of ik iets wel of niet begrijp.

Ik juich nieuwe evoluties van tech toe. Bring it on! Maar als mijn toekomstige OLED (voorlopig doet de C8 het nog meer dan goed genoeg) pijn aan mijn ogen doet schroef ik de helderheid naar beneden. Op die manier kan ik tenminste genieten van de films/series/docu's die ik kijk. Ik denk dat dat de hoofdintentie is van de maker(s). Of dat in elk geval zou moeten zijn. Ik heb in elk geval nooit het gevoel gehad iets te missen doordat de brightness niet op de default setting staat. Integendeel.
Jouw gevoel is geen objectieve graadmeter. Er zijn mensen die hun settings allemaal verkeerd hebben staan en een soortgelijk argument voeren ze weten niet wat ze missen of t boeit ze niet. Terwijl er objectief picture quality improvement is.

Zelfde mensen die hdr uitzetten omdat t te helder zou zijn. Ik zou zeggen laat je ogen checken.
Ik zie niet in wat de 'improvement' is wanneer ik met mijn ogen moet knijpen omdat het beeld te fel is aan mijn ogen? Ik zie juist meer details wanneer het beeld rustig is aan mijn ogen (die idd iets minder goed zijn dan 30 jaar geleden). Als jouw voorkeur is om de (piek)helderheid op het maximale te hebben zal je mij niet horen. Dat is jouw voorkeur.

Default staan ook allerlei beeld"verbeteraars" aan zoals ClearMotion e.d. Afgrijselijk hoe bewegingen er dan naar mijn mening uitzien, dus dat gaat al vrij rap uit. HDR uiteraard aan, dat heeft geen invloed op de bewegingen maar wel op de beeldkwaliteit (in positieve zin)

Ik laat me dan ook niet door een of andere pipo die een film/serie/whatever heeft gemaakt voorschrijven hoe ik iets moet kijken. Ik kijk zoals ik ervan kan genieten; default settings be damned in de meeste gevallen.

Kleine tip mijnerzijds: ga iets minder fel de discussie in. De wereld is niet binair/zwart-wit en er zijn veel ergere dingen in de wereld om je over op te winden dan hoe mensen prefereren naar TV te kijken.
Ik hoor dat argument vaker: dus je hebt ook geen volumeregelaar op je muziekinstallatie? Uiteindelijk moet het wel op het volume van de creator - tenzij de buren bezwaar maken.
Als monitor absoluut helder genoeg, voor HDR content als TV niet altijd helaas, maar daarmee zitten we natuurlijk ook artificieel veel scènes te dimmen. En met OLED is SDR al bijna zo goed als HDR dus er zijn nog opties met HDR uitschakelen (niet altijd even makkelijk).
Ik heb van een C9 geüpgradede naar een G5, de C9 lijkt amper helder in vergelijking.
Dan zit ik hier met een verouderde LG C3 OLED uit 2023 :P
LG C9 OLED uit 2019… kan altijd nog gekker ;)
Inderdaad: LG C7 uit 2017 ;-) Beestje doet het nog prima dus tot ie stuk gaat blijft ie mooi.
Hier nog een 55" LCD FHD (LG 55LA6208) uit 2013.

Morgen komt wel de vervanging, een 77" OLED G5. Zal een wereld van verschil zijn :D
Grappig mijn neefje is op de laatste dag van 2025 exact op die manier overgestapt (precies dezelfde schermen). Hij is er maar wat blij mee. Die G5 (mooi plat tegen de muur) wel een enorm ding, maar beeld/beeldverwerking is geweldig! Hij gebruikt het ook veel (gamen, tv, en films/series). Super gaaf ding.
Heb zelf een G5 voor ongeveer 1,5 maand nu. Fantastische TV!
hier dezelfde staan en blijft er komende jaren nog wel staan, nog steeds topding wat mij betreft. Feller? Meest tv kijk ik savonds en dan schroef ik vooral de helderheid terug.
Jij hebt bijna reden om te upgraden :P ik nog lang niet.
Ik heb nog een G1.. 55 inch, zou best een maat groter willen.

Zit er 4,5 meter vandaan, dus wellicht is 65 inch beter.
65 inch TV's zijn nu niet zo heel duur vind ik. Helemaal niet als we praten over QD-miniled. Als je het model van vorig jaar pakt heb je nu wel goud in handen in deze tijden.
Voor Panasonic was ces altijd een sideshow, dus geen verrassing dat men daar geen tvs laat zien. Ze worden immers al jaren niet verkocht in de vs. Voor Sony is het een veeg teken...
De TV-tak van Panasonic wordt overgenomen door het Chinese Skyworth.

Daar zal het een en ander mee te maken hebben.
Tja, ik zit in die handel.

Volgens de vertegenwoordigers van zowel Panasonic als connecties van Skyworth. Ook al bevestigd door andere partijen (inkooporganisaties) in de handel.

Een geschreven tekst kan ik nog nergens vinden. Het zou op de CES bekend worden gemaakt maar tot op heden nog niets gelezen.

Voor nu kan ik je nog geen hard bewijs aanleveren en is het een kwestie van geloven, of niet.
Skyworth is sinds kort de nieuwe verdeler van Philips in de VS. Zou me sterk verwonderen dat ze ook Panasonic erbij nemen.
Komt de TCL X11L ook naar Nederland?
Ja (hij komt naar Europa, daar valt NL ook nog steeds onder).
Er zit een klein foutje in de video op 2.18 min. Zeg je eerst dat hij beschikbaar komt van 48 tot 83 inch, en vervolgens zeg je dat de kleinste 43 inch is, wat is het nou? ;)
Verder wel een leuke video zelf vind ik die met dat metalen achterpaneel wel wat hebben.
Mijn uitvoering: Sony KD-65XF9005 Zwart uit 2018 heeft volgens mij 48 dimming zones en was destijds een middensegment TV met zeer goede kleuren en contrast. Als ik een nieuwe TV zie van vandaag de dag zie je echt een gigantisch verschil in beeldkwaliteit. En als ik over tienduizenden dimming zones lees en micro-RGB backlight, dan hoop ik bijna dat mijn TV de geest geeft. Het is ongeloofelijk dat TV's nog steeds zo veel beter worden in zo'n korte tijd.

Zijn er eigenlijk ook grote verbeteringen in latency bij nieuwe LCD TV's? Mijn TV heeft in game modus een latency van ~50 ms als ik zo mag gokken. Echt voelbaar tov een monitor.
Mooi en duidelijk 1e overzicht, zoals we van jullie gewend zijn.

Hopelijk binnenkort ook meer info over de nieuwe Dolby Vision 2 en specifieker de Dolby Vision 2 MAX.

Ik begreep dat TPvision hier ook mee komt, zal dan wel september worden op de IFA?

Vanwege de Ambivision, opvolger van de bekende Ambilight, toch sterk mijn voorkeur
Jammer dat deze tv's geen Dolby Vision 2 ondersteuning hebben. Ja ik weet zat er nog geen content is maar dat kan snel gaan. En als je zo'n tv koopt doe je er toch heel wat jaartjes mee. Toch nog maar een jaartje wachten op de modellen die dat wel krijgen.

Wel apart dat TCL en Hisense Wel ondersteuning hebben maar alle andere grote vendors niet.
Laserbeamers testen....ja graag!
Ik ben benieuwd wanneer er eindelijk eens stappen worden gemaakt in het stukje motion handling op tv's.
Panning shots zijn namelijk nog moeilijk te verteren op mijn LG C1, en truemotion gaat gepaard met artifacts.

Ik zie liever dat hier stappen in worden gemaakt dan in nóg meer nits :)
Het verschilt ook wel erg inzake content. Ik zie sommige panning shots / scenes die apestrak zijn, en sommigen die lekker bibberen. Verschilt natuurlijk of je gewoon TV kijkt, Netflix of via de Plex media server met bepaalde kwaliteit content. Maar - het kan dus wel echt strak. Zonder motion blur :)
Licht dit niet aan de snelle reponse tijd van een OLED. Volgens mij dit meer naar voren bij een OLED dan een LCD panel.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn