Door Imre Himmelbauer

Redacteur

Huawei ruikt zijn kans door beperkingen op Nvidia-chips van Chinese overheid

29-09-2025 • 06:00

30

Tekst

Nvidia is al jaren de dominante partij in de verkoop van chips voor datacenters en specifiek voor de training van AI-modellen. Door de geopolitieke situatie ruikt Huawei mogelijk zijn kans in China. Kunnen de chips van de Chinese fabrikant echter mee met die van Nvidia?

De levering van Nvidia-gpu's aan China is al jaren een complex verhaal. Dat begon al onder het presidentschap van Joe Biden, die in oktober 2022 uitgebreide beperkingen oplegde op de export van geavanceerde chips naar China. Nvidia kwam daarom uiteindelijk met de H20-chip, die op verschillende manieren werd beperkt om te voldoen aan de beperkingen.

In april van dit jaar werd ook de export van die chips beperkt en in juli hief de overheid die beperking weer op in ruil voor een deel van de omzet die Nvidia behaalt op de Chinese markt. De Chinese overheid riep echter op om de chip niet te gebruiken, omdat Peking zich zorgen maakt over de veiligheid en mogelijke backdoors. Het gebruik van de RTX Pro 6000D, die al weinig positief werd ontvangen in China, is zelfs helemaal verboden voor techbedrijven als ByteDance en Alibaba.

Dat heeft effect op de toeleveringsketen van Nvidia. Het bedrijf zou meerdere leveranciers hebben opgeroepen de productie van de H20 stop te zetten. Waarom Nvidia dit doet is niet helemaal duidelijk. Het bedrijf ging niet specifiek in op de berichtgeving rond de H20, maar zegt zijn toeleveringsketen te beheren om 'in te spelen op de marktomstandigheden'. Reuters schrijft daarnaast dat Nvidia te positieve verwachtingen had van de vraag naar de RTX 6000D, waardoor de fabrikant waarschijnlijk met een overschot aan gpu's blijft zitten.

De Nvidia H200, het 'grote broertje' van de Nvidia H20
De Nvidia H200, het 'grote broertje' van de Nvidia H20

Naar verluidt werkt het bedrijf ook aan een datacenterchip die krachtiger is dan de H20. Deze B30A-gpu is net als de RTX 6000D gebaseerd op de Blackwell-architectuur en zou ongeveer de helft zo krachtig zijn als de aankomende Blackwell Ultra GB300. De H20 maakt nog gebruik van de oudere Hopper-architectuur. De Amerikaanse overheid moet echter nog toestemming geven voor de export van de B30A naar China.

Huawei probeert de macht te pakken

Intussen lijkt Huawei te kunnen profiteren van de onzekerheid. Onder meer Z.ai kondigde in augustus aan dat zijn nieuwe GLM-modellen getraind zijn op chips van Huawei. Ook Alibaba en Baidu zijn volgens The Information begonnen met training van AI-modellen op Chinese chips. Alibaba gebruikt daarvoor zijn eigen chips, terwijl Baidu zijn modellen traint op chips van Kunlunxin, waarin Baidu een groot aandeel heeft.

Een woordvoerder van Nvidia erkende in reactie op die berichtgeving dat de concurrentiestrijd 'onmiskenbaar' is begonnen: "De wereld zal de beste technologiestack kiezen voor het draaien van de populairste applicaties en opensourcemodellen. Om de AI-race te winnen, moet de Amerikaanse industrie de steun krijgen van ontwikkelaars wereldwijd, inclusief China."

De chips vergeleken: kan Huawei meekomen?

De adoptie van Huawei-chips zal vooral afhangen van de kwaliteit van de chips ten opzichte van die van Nvidia. Het Chinese bedrijf heeft een aantal belangrijke uitdagingen ten opzichte van Nvidia.

Ten eerste mag TSMC door de exportbeperkingen niet leveren aan Chinese bedrijven, waaronder Huawei. Daarom is het bedrijf voor de productie van zijn Ascend-chips, die gebruikt worden voor AI-training en -inferentie, aangewezen op het Chinese SMIC. De nieuwste Ascend-chip, de 910C, wordt geproduceerd op het 7nm-procedé ‘N+2’. Het N4-procedé waarop de H20-chip wordt geproduceerd en de N4P-node die naar verluidt gebruikt wordt bij de productie van de B30A-gpu, zijn procedés die bij TSMC onder de 5nm-familie vallen.

Naast de grotere transistors zijn ook de lage yields, oftewel het aantal bruikbare chips na het hele productieproces, een groot nadeel van het productieproces van SMIC. Het bedrijf heeft geen toegang tot de euv-machines van ASML en kan daardoor geen gebruikmaken van euv-technologie. Daardoor moet SMIC gebruikmaken van multipatterning, waarbij waferlagen meerdere keren belicht moeten worden. Dat zorgt niet alleen voor meer productiestappen, maar vergroot ook de kans op fouten, aangezien de verschillende belichtingen precies op elkaar moeten aansluiten.

Daardoor zijn de yields bij SMIC een stuk lager dan bij TSMC, dat op zijn N4-procedé yields van rond de tachtig procent haalt. De yields van de 910C lagen eind vorig jaar volgens Reuters op slechts 20 procent. In februari meldde de Financial Times overigens dat de yields van de Ascend 910C waren gestegen naar 40 procent, dus er lijkt schot in de zaak te zitten.

Huawei wil met zijn Ascend-chips de strijd aangaan met Nvidia.
Huawei wil met zijn Ascend-chips de strijd aangaan met Nvidia.

Daarnaast is ook de rekenkracht van de Huawei Ascend 910C nog enigszins een vraagteken, doordat Huawei daarover een stuk minder prijsgeeft dan Nvidia. De Ascend 910C is volgens Reuters in feite een combinatie van twee 910B-chips, vergelijkbaar met hoe de GB300 twee B300-gpu's combineert. The Register beweert dat de 910C 752Tflops aan fp16-rekenkracht levert en acht HBM-clusters heeft met een totale capaciteit van 128GB en een bandbreedte van 3,2TB/s. De verbinding tussen chips zou een snelheid van 540GB/s hebben. Daarmee heeft de chip naar verluidt minder fp16-rekenkracht, HBM en geheugenbandbreedte dan de twee jaar oude H200 van Nvidia: die biedt 1979Tflops aan fp16-compute en 141GB HBM3e met een bandbreedte van 4,8TB/s.

De H20 is echter behoorlijk beperkt en heeft een fp16-rekenkracht van 148TFlops, een stuk minder dus dan de Ascend 910C van Huawei. Ook heeft de H20 32GB minder HBM dan de Ascend-chip. De NVLink is met 900GB/s echter groter dan de interconnect van de Huawei-chips en ook de bandbreedte van 4TB/s is hoger dan die van de chip van Huawei. Daarmee lijkt de Ascend 910C-chip het op pure rekenkracht ruim te winnen van de H20, maar door de hogere interconnect en bandbreedte heeft de H20 alsnog belangrijke voordelen ten opzichte van Huawei's product.

De RTX Pro 6000D, die geproduceerd wordt op TSMC's N4-node, is een nog zwakkere chip dan de H20 en is vooral bedoeld voor inferentie. De chip heeft volgens DigiTimes helemaal geen HBM en maakt in plaats daarvan gebruik van GDDR7 met een bandbreedte van 1,1TB/s. De NVLink is niet bekend.

De aankomende 'China-chip' van Nvidia, de B30A, is volgens Reuters in feite een 50 procent minder krachtige versie van de aankomende Ultra GB300. Waar die laatste chip gebruikmaakt van twee B300-gpu's, zou de B30A slechts een enkele die bevatten. De B300-chip beschikt over 288GB HBM3E-geheugen en een geheugenbandbreedte van 8TB/s. De fp4-rekenkracht bedraagt maximaal 20 petaflops en de NVLink is 1,8TB/s. De B30A zou dan beschikken over 144GB HBM3E-geheugen, een geheugenbandbreedte van 4TB/s, een NVLink van 900GB/s en maximaal 10 petaflops aan fp4-rekenkracht. Aangezien deze chip niet voldoet aan de exportbeperkingen, moet Nvidia toestemming krijgen van de overheid om deze naar China te exporteren. Krijgt het bedrijf die, dan heeft het meteen de krachtigste chip voor de Chinese markt in handen, die ook de 910C van Huawei ver overtreft.

Ook op softwaregebied loopt Huawei achter op Nvidia. Nvidia's CUDA-platform bestaat al bijna twintig jaar en is zo ongeveer de industriestandaard geworden in AI-ontwikkeling. De populairste machinelearningframeworks, zoals PyTorch en TensorFlow, zijn ontworpen om naadloos samen te werken met CUDA. Huawei heeft zijn eigen softwareplatform, genaamd CANN (Compute Architecture for Neural Networks). Het bedrijf besloot die software vorige maand opensource te maken, volgens de South China Morning Post om beter tegenwicht te kunnen bieden aan Nvidia en zijn closedsource CUDA-ecosysteem. Daarmee pakt Huawei een van de grootste frustraties van het CUDA-platform aan: het gebrek aan CUDA-ondersteuning buiten Nvidia's eigen hardware. Het opensource maken van CANN zal ongetwijfeld meer ontwikkelaars trekken, maar de vraag is in hoeverre ontwikkelaars uiteindelijk tijd zullen steken in het optimaliseren van hun software voor een nog onbewezen computeplatform.

Is de strijd al gestreden?

Door de voordelen die Nvidia ten opzichte van Huawei heeft, lijkt de strijd om AI-chips op het eerste oog misschien al gestreden. Dat ligt echter wat genuanceerder. Chipanalist Lennart Heim erkent dat de prestaties per chip bij Huawei 'niet indrukwekkend' zijn en meerdere generaties achterlopen. Het Chinese ecosysteem heeft echter meerdere unieke voordelen ten opzichte van de VS. Zo is het door de grotere macht van de staat makkelijker om de rekenkracht van het Chinese bedrijfsleven te centraliseren, waar in Amerika de compute over veel verschillende bedrijven is verdeeld. Hij verwacht daardoor concurrerende modellen vanuit China.

NVIDIA GB200 NVL72
Een Nvidia NVL72, bestaande uit 72 gpu's

China kan de beperkingen bovendien te boven komen door simpelweg meer chips te gebruiken, ook als die minder krachtig zijn. Huaweis CloudMatrix 384 zou bijvoorbeeld meer fp16-rekenkracht, geheugenbandbreedte en HBM hebben dan de NVL72 van Nvidia, doordat de supernode van Huawei 384 npu's aan elkaar verbindt, waar Nvidia's product bestaat uit 72 gpu's.

Dat Huawei echter nog stappen te zetten heeft, bleek in augustus door berichtgeving van de Financial Times. De Chinese autoriteiten zouden DeepSeek hebben aangemoedigd om zijn R2-model te trainen met Huawei-chips. Dat lukte echter niet goed, waarna het bedrijf besloot de release van het model uit te stellen en toch over te stappen op Nvidia-chips voor de training. De Ascend-chips kampten naar verluidt met stabiliteitsproblemen, tragere connectiviteit tussen chips en inferieure software, en worden nu gebruikt voor de inferentie van het model. Door veel chips aan elkaar te koppelen, kan Huawei de rekenkracht van Nvidia's aanbod evenaren. De vraag is echter of het bedrijf op tijd de andere problemen kan oplossen voordat Nvidia (nog meer) feitelijk de standaard wordt onder de AI-bedrijven.

Redactie: Imre Himmelbauer • Eindredactie: Marger Verschuur

Reacties (30)

Sorteer op:

Weergave:

China kan de beperkingen bovendien te boven komen door simpelweg meer chips te gebruiken, ook als die minder krachtig zijn.
Hier zit de "kracht" van China. Meer grondstoffen, meer chips, meer energie, meer ruimte, minder bureaucratie... Wat maar nodig is om het doel te bereiken.

Als de staat iets wil, dan zal het zo gaan ongeacht de kosten (voor de staat of anders). Nu kan je zeggen dat dat tegenwoordig ook bijvoorbeeld voor de VS zo is, maar in China is dit al zo lang gaande dat de maatschappij en cultuur hierop is ingericht. De VS loopt nog achter in deze houding omdat men gewend is aan het bestaan toezichthouders en een systeem van "checks and balances", ook al is dat systeem ondertussen zwaar uitgekleed.

In China geldt "chàbùduō", ofwel "goed genoeg": als iets aan gestelde specificaties voldoet, dan is het klaar. Daar wordt een effectief proces voor ingericht. Geef goede specificaties en je krijgt precies waar je om vraagt. Dat geldt ook voor een overheid die iets van de industrie vraagt. Natuurlijk zijn neveneffecten dat zaken als arbeidsrechten en het milieu veel minder relevant zijn. Dat soort zaken draagt niet bij aan de missie, tenzij de missie stelt dat men daar rekening mee moet houden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 29 september 2025 07:00]

Dat de kracht daar zit zal niemand ontkennen maar dat wilt nog niet zeggen dat de juiste keuzes altijd worden gemaakt. Neem covid, als overheid maakte ze harde keuzes nadat ze covid eerst binnen China lieten verspreiden. Toen het land in lockdown ging kwam het onder controlle maar waar de rest van de wereld doorging, bleef China stilstaan en heeft daarmee een ongekende schuld opgebouwd en letterlijk triljarden aan toekomstige investeringen gemist. Zo investeerde het Westen pre covid 200 miljard USD per kwartaal en sinds covid voorbij is het negatief, maw meer geld vertrekt dan wordt geinvesteerd.

Zo ook met chips qua machines en ontwikkeling (en software) mag China graag toetreden maar is het maar de vraag ondanks de wens, of men daadwerkelijk succes boekt. ASML schat dat China 10 jaar achterligt, ondanks dat ze in de afgelopen 13 jaar ruim 250 miljard USD hebben geinvesteerd in chip productie. Hoewel men praat over nieuwe generatie machines, zien we tot op heden niks en blijven ze hangen op oude ASML machines. Dit is een stap die ze tot op heden niet weten te overkomen. ASML heeft ruim 25 jaar en tientallen miljarden geinvesteerd zelf maar ook hun talloze suppliers om een EUV te ontwikkelen. Dit soort ontwikkelingen zijn een zwart gat waar je honderden miljarden in kunt dumpen zonder dat je weet of je uberhaubt vooruitgang maakt. Waar "wij" wereldbreed werken, is China bijna volledig afhankelijk van eigen capaciteiten.

Daar komt ook nog eens bij, China is inherent corrupt. Wanneer dit soort gigantische pools ontstaan gaat dat hand in hand met corruptie. Neem Tsinghua Unigroup, Sino IC, HSMC, stuk voor stuk hebben ze tientallen miljarden opgeslokt en zichzelf ermee verrijkt. En de lijst van dit soort voorbeelden is eindeloos.
Ja, ik ben het ermee eens dat je minder obstakels hebt, maar tegen welke prijs? Rusland is nou de afgelopen decennia's niet echt beter geworden, alhoewel China natuurlijk het wel een stuk slimmer aanpakt. Niemand houdt eeuwige controle over zijn land.

Daarnaast denk ik dat we in Europa een gezonde balans moeten zoeken tussen democratisch besluitvorming en daadkracht. Het zal helpen als we als Europa ook wat meer kijken naar het collectief in plaats van ons eigen individuele belang. Ik denk dat we in het laatste de laatste decennia wat zijn doorgeschoten ten koste van de samenhorigheid. Technologische ontwikkelingen, zoals social media vergroot deze afstand alleen maar verder. Maar ook opvoeding, normen en waarden en vooral de mentaliteit op een aantal vlakken (voor een dubbeltje op eerste rij bijv.) moet weer scherp worden.
Met andere woorden: wanneer de staat geen rekening hoeft te houden met de rechten van de inwoners of bedrijven en overal overheen kan walsen dan kan de staat daadkrachtig optreden. Heel knappe observatie, heb je er nog meer? Ik verkoop open deuren dus ik heb graag mensen die ze intrappen.

EDIT: oké, oké, ik zal een klein beetje genuanceerder zijn. Voordat dit kan werken moet de staat ook nog geleid worden door een groep semi-competente leiders. Iets wat in het westen niet vanzelfsprekend meer is.

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 29 september 2025 07:15]

Hoe het werkt daar is het anders dan hoe het hier werkt. Ik ben veel niet mee eens wat daar gebeurd maar aan de andere kant van de spectrum hebben we idioten hier die denken dat de aarde plat is.

Wat hier gebeurd is simpel, als ik ze niet mag kopen. Dan ga ik ze toch zelf maken? Ja het kan JAREN duren, maar ze komen er wel. Zelfs een simpele topje van een pen (bal of vulpen ben vergeten wat weer), dat duurde DECENNIA's voordat ze zelf kunnen produceren.

Ik geloof altijd in een dialoog en hopen dat ze tot inkeer brengen dat ze daar iets fout doen, dat is beter dan wat putin doet. Trouwens wij kunnen ook wat ervan, weet je wat D66 laatst zei? Inpolderen die handel en nieuwe huizen bouwen. Ik heb nog geen nieuwsbericht gelezen over de gevolgen. Onze grootste milieuramp is ons eigen Ijsselmeer, maar dat is voor onze eigen veiligheid. Andere landen kunnen roepen dat wij iets fout doen, maar wij doen het omdat anders kunnen verhuizen naar onze voetbal aartsvijanden (Duitsland). Ik wil niet goedpraten wat daar gebeurd en hier gebeurd, maar ik geef een voorbeeld waar wij staan en hoe wij kijken naar anderen maar ook omgekeerd hoe anderen naar ons kijken.
Volgens mij haal je verhaal over de pen daar wat uit de context, het ging er bij ballpoints volgens mij meer om dat de balletjes zo goedkoop te importeren waren dat ze daar nooit echt veel tijd/moeite ingestoken hebben, dus niet daar ze daar met man en macht hebben proberen die dingen te maken zonder dat dat ooit lukte.
Zonder verder veel onderzoek te doen, die video zegt toch ongeveer hetzelfde? Heeft dus weinig te maken met skills oid maar meer met prioriteiten.

[Reactie gewijzigd door Snowdog op 29 september 2025 11:39]

Huh het IJsselmeer is een milieu ramp, kun je dat uitleggen?
Het creëren van Flevoland bedoeld hij denk ik zo.
offtopic:
De Zuiderzee was een enorme binnenzee. Met miljoenen zoogdieren, vissen en vogels vanuit het hele Atlantische gebied.

Met de afsluiting ervan verdween het getij. De zoute zee werd zoet, en al het leven stierf. Dode dolfijnen spoelden aan, het water stonk jarenlang naar rotting. Hetzelfde gebeurde ook in de Oosterschelde.
Eventjes complete zeeleven uitmoorden van zout naar zoet. Daar praten we nooit over. Als het niet zo'n probleem was, dan bestond marker meer niet en hadden we geen gezeik over woning tekort in de regio Amsterdam.
Je lijkt wel een fan. Zie je ook nadelen?

Maar logisch natuurlijk dat er een partij is die een gat opvult. Zo werkt het altijd.
[...]

In China geldt "chàbùduō", ofwel "goed genoeg": als iets aan gestelde specificaties voldoet, dan is het klaar.
Als ik iets bestel volgens specificaties en dan terug krijg dat ze hier 差不多 (chabuduo) aan hebben kunnen voldoen weet ik niet of ik heel blij ben hoor. Dat is meer in de trend van "bijna" "ongeveer", wat aangeeft dat het er in de buurt van komt, maar net niet helemaal.

China is meer gewoon van het er voor gaan, zoals je zelf beschrijft maar niet perse de kantjes er vanaf lopen. Dit is hier vaak makkelijker door efficiënte communicatie en handel tussen partijen en de centrale planning vanuit de overheid.

Dit kunnen we ook als Nederland doen, maar dan moeten we begrijpen hoe groot het menselijke aspect in onze bedrijfsvoering en handel hier in de weg zit.

Ik heb geen cijfers, maar van wat ik om me heen zie is de grootste redenen voor verlaagde productiviteit persoonlijke tevredenheid en slecht ingerichte projectmanagement-systemen. Als je dan eens ergens voor wil gaan valt het allemaal al snel uit elkaar, omdat taken niet goed verdeeld kunnen worden, niet helder zijn of er allemaal dagen tussen berichten zit waardoor iedereen maar idle zit of genoodzaakt moet task-switchen.
Daarnaast als mensen zelf niet tevreden zijn, op hun werk of in de samenleving in het algemeen hebben ze verlaagde productiviteit. Zou je verbazen hoe veel productiviteitsuren we per jaar verliezen als samenleving hierdoor, ik denk echt miljoenen

[Reactie gewijzigd door smiba op 29 september 2025 11:49]

Meer concurrentie in de chipmarkt juich ik toe.
Het is alleen jammer dat dat niet organisch tot stand is gekomen.
Ik denk niet dat er organische concurrentie meer mogelijk is. Nvidia heeft de software kant volledig in handen en dat is proprietary, dus niemand kan daarmee concurreren. Bovendien is hun kapitaal zo groot dat ze elke vorm van serieuze concurrentie gewoon kunnen opkopen of tegenwerken met bergen geld.

Waarom is het trouwens jammer dat de concurrentie niet organisch tot stand is gekomen?
Waarom is het trouwens jammer dat de concurrentie niet organisch tot stand is gekomen?
Ik had liever gezien dat China uit eigen beweging deze ontwikkeling had gestart ipv als gevolg van alle boycots.

China heeft de middelen en capaciteit om chips te ontwikkelen.
De EU trouwens ook, maar hier is de versplintering op politiek niveau het obstakel.
Heel benieuwd wat het gaat opbrengen. China is een van de beste handelspartners in Europa als het gaat om tech en meer concurrentie is altijd beter. Nvidia is behoorlijk prijzig omdat ze zo'n bleeding edge product hebben en je hebt ook wel de fabs nodig om ze te maken. Ik denk wel dat het nog een aantal jaren zal duren.
Ik ben er zeker van dat Huawei hier overheen zal komen. Ik gebruik zelf een Huawei-laptop met hun eigen chipset en HarmonyOS, en die werkt vlekkeloos – zelfs beter dan mijn 15-inch MacBook Air en Dell XPS 17.
Ben zelf geen voorstander van Chinese technologie voor mij zelf als gebruiker en voor de EU met name overheden maar voor China klinkt het logisch om meer in Huawei te investeren dan Amerikaanse tech bedrijven en ik denk dat Trump eerder Amerikaanse bedrijven aan het saboteren is en de relaties tussen die bedrijven en Chinese bedrijven dus een tegenovergesteld effect bereikt dat Chinese technologie sneller ontwikkeld en minder afhankelijk wordt van Amerika.
Ik denk dat voorsprong tijdelijk is. En de vraag is op 'wat', China zal op basis van oudere chips gewoon meer en grotere (en dus wellicht onduurzamere) AI fabrieken gaan maken (ik moet waarschijnlijk data-centra zeggen). Ikzelf heb flink wat zitten experimenteren met AI - ook uit China - en als gebruiker zie ik dat de verschillen kleiner zijn dan soms in de media wordt geschreven. Het is niet tegen te houden (maar wel wat te vertragen), een land met een miljard inwoners en grote ambitie en net even wat doortastender leiderschap gaat er vroeg of laat komen.
Overigens hebben wij onze eigen uitdagingen:
- wel ASML, geen grote foundries.
- vrijwel geen eigen bedrijven met eigen chip-architectuur.
- de AI bedrijven - denk aan Mistral - zitten vooral op de software kant.
- een overheid (en Brussel) die weinig strategisch is.
Naast de technische kant van het verhaal is dit ook geopolitiek interessant. China is druk bezig met op eigen benen staan qua chipproductie. De VS en de rest van de wereld is sterk afhankelijk van TSMC in Taiwan. Als China onafhankelijk wordt op dit gebied, zou China Taiwan kunnen aanvallen en minder last ervan hebben dat de productie daar stilvalt. Voor de rest van de wereld zou dit een enorme impact hebben. Benieuwd hoe dit impact gaat hebben op de machtsverhoudingen in de wereld.
Met China is er niet zoals een 'gestreden strijd'. Ze zijn prima bereid om decennia lang gigantische investeringen te doen om dan pas mee te kunnen concurreren. Het kan misschien nog 10,20 of 30 jaar duren voordat ze de capabilities van nVidea en/of ASML hebben ontwikkeld, maar reken er maar op dat als ze die investering doen, ze deze partijen daarna ook voorbij streven met de kennis en resources die ze tegen die tijd hebben opgebouwd.. Er zijn genoeg markten waar dit al zo het geval is, van 'eenvoudige' markten als zonnepanelen, tot meer gecompliceerdere producten zoals auto's.

Het is te naïef om te denken dat China 'verloren' heeft. Dat maakt ze alleen maar sterker.
Ik begrijp werkelijk niet wat de VS overheid had verwacht.
Dat China maar op zou geven en niet meer verder ontwikkeld richting kleinere nano chips ?
Of dat China zich compleet zou overgeven aan de VS? Dit is toch gewoon zoals verwacht ?
Inderdaad, de projecten van Trump zijn mislukt. Hij heeft het alleen maar erger gemaakt en er ontstaat alleen maar sneller een nieuwe wereldorde. De VS is de afgelopen periode al meermaals door het ijs gezakt en andere landen voelen dat. Eigenlijk kunnen we stellen dat de VS één ding heeft bewerkstellig de afgelopen periode: de snelheid waarmee de VS zijn dominantie heeft afgebrokkeld en steeds meer van het toneel verdwijnt.

Best knap...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn