Door Jurian Ubachs

Redacteur

Eindelijk naar het oude Japan

Assassin's Creed Shadows Preview

10-06-2024 • 22:00

229

Multipage-opmaak

Twee Assassins en een lastige Daimyo

Titel Assassin's Creed Shadows

Assassin's Creed Shadows

Platform PlayStation 5, Xbox Series X/S, Windows, Mac (Apple Silicon), Ubi+, Luna
Ontwikkelaar Ubisoft
Uitgever Ubisoft
Releasedatum 15 november 2024

Met de aankondiging van Assassin’s Creed Shadows kregen fans van de langlopende serie van Ubisoft iets waar ze al jaren om vroegen: een Assassin’s Creed-game met het Feodale Japan als setting. In een gelikte cinematic trailer maakte het publiek kennis met de twee hoofdpersonages: Naoe en Yasuke, en met Ubisofts versie van het Japan van eind zestiende eeuw. Mijn gedachte? Heel tof, maar eigenlijk net te laat. Het oude Japan is vast groot genoeg voor nog zo’n game, maar ik omschreef het in maart verschenen Rise of the Ronin al als een soort Assassin’s Creed in Japan. Die game bevatte een aantal typische Assassin’s Creed-ingrediënten, zoals het sluipen over daken en het ongezien uitschakelen van vijanden. Dat hoeft Assassin’s Creed Shadows niet per se in de weg te zitten, maar de vergelijking is natuurlijk snel gemaakt.

De game speelt zich af in een periode waarin Japan al jaren gebukt gaat onder burgeroorlogen. De diverse Daimyo, die elk baas zijn van hun eigen regio, hebben het aan de stok met elkaar en ondervinden druk van hun eigen onderdanen. Desondanks is het ook een periode waarin Japan op bepaalde gebieden floreert. Zo ontstaan er in deze tijd steeds grotere kastelen en zelfs kasteelstadjes. De voor de diverse Daimyo belangrijke bouwwerken leveren in elk geval mooie plaatjes op en laten goed zien tot welke prestaties de Japanse cultuur op dat moment in staat was.

Een kentering in de onrust lijkt te kunnen ontstaan met de opkomst van Oda Nobunaga, een jonge en vooral ongehoorzame Daimyo uit centraal Japan, die zijn macht heeft vergaard door slimme deals met Portugese handelaren en door hun wapens in zijn voordeel te gebruiken. Dus … 2024 is niet alleen een uitstekend jaar voor liefhebbers van het oude Japan, de verhaallijnen die je in die games en series tegenkomt, lijken ook nog eens op elkaar, want wie denkt er bij die beschrijving niet aan de Disney+-serie Shogun? Ik in elk geval wel.

Dat die gelijkenissen er zijn, is logisch. Vaststaat dat de Portugezen in Japan waren en daar handel dreven, dus de invloed van die handel speelt in dit soort verhalen al snel een rol. Daarbij is Assassin’s Creed van oudsher een serie die leunt op waargebeurde verhalen. Daarbij wordt vaak wat creatieve vrijheid genomen, maar de basis is altijd te vinden in historische feiten. Een van de hoofdpersonages, Yasuke zelf, is daar een goed voorbeeld van, want hij heeft echt bestaan. Yasuke is het eerste speelbare personage in de Assassin’s Creed-franchise dat echt bestaan heeft. De serie heeft dat soort figuren meestal als npc in games, maar nu dus ook als speelbaar personage.

Uit de setting kun je overigens meteen al enkele uitdagingen afleiden of zaken die uitleg nodig zullen hebben. Zo weten we uit eerdere verhalen dat Oda Nobunaga al een verbond heeft met het gilde der sluipmoordenaars sinds die in Japan aanwezig zijn en dat zij ook degenen zijn die hem uiteindelijk vermoorden, nadat het Zwaard van Eden hem heeft veranderd in een slechterik. We weten ook dat Oda in zijn rol als Daimyo ooit verantwoordelijk is geweest voor het uitmoorden van de clan waar Naoe lid van was, maar dat weerhoudt haar er kennelijk niet van om een bondgenootschap aan te gaan met Oda. De vraag is dus of deze kennis nog canon is. Zo nee, dan kan Ubisoft lekker zijn gang gaan en met allerlei verrassingen aankomen. Zo ja, dan is een deel van het verhaal feitelijk al bekend en lijken bepaalde dingen, zoals Naoes trouw aan Oda Nobunaga, op voorhand al niet hoe ze lijken.

Naoe: de klassieke Assassin

In de presentatie die Ubisoft voorafgaand aan zijn Ubisoft Forward-presentatie liet zien, was voor beide hoofdpersonages veel aandacht. Logisch, want Yasuke en Naoe zijn elkaars perfecte tegenhangers. Aan de ene kant heb je de vlugge, vaak goed verstopte shinobi Naoe. Zij moet het hebben van snelheid en stealth. Ze staat haar mannetje in een gevecht, maar een open gevecht is voor Naoe een laatste redmiddel, geen doel. Dat ligt voor Yasuke anders. Deze brute kracht beukt zich het liefst een weg door al zijn problemen heen. Zijn gameplay zal dan ook een stuk meer gericht zijn op actie dan bij Naoe het geval is.

Kiezen met wie je missies doet

In de demonstratie die Ubisoft gaf - zelf spelen zat er helaas niet in - zagen we twee keer dezelfde missie uitgevoerd worden, waarbij er eerst gespeeld werd als Naoe. Daarna werd dezelfde missie nog eens gestart, maar dit keer werd gekozen voor Yasuke. Diezelfde keuze krijgt de speler ook op zijn bord. Als de missie begint, die in dit geval gaat om het uitschakelen van een corrupte Daimyo die zich heeft verstopt in zijn kasteel, doen beide personages hun plan uit de doeken. Naoe oppert logischerwijs dat ongezien naar binnen sneaken en de Daimyo geruisloos uitschakelen de beste tactiek is. Waarom zou je de hele slang bevechten als je ook gewoon zijn kop kunt afhakken, redeneert de kleine Assassin. Dat is aan Yasuke niet besteed, want wat hem betreft wandelt hij via de voordeur naar binnen en mept hij iedereen weg die de weg verspert.

Assassin's Creed Shadows

Kijkend naar Naoe, die over de daken van de buitenste delen van het kasteel sneakt en al freerunnend steeds dichter bij haar doelwit komt, zien we de typische Assassin’s Creed-gameplay. Open gevechten hebben in sommige games in de serie best een grote rol gespeeld, maar de basis van de gameplay van een Assassin’s Creed-game is altijd geweest dat de Assassins zoveel mogelijk ongezien te werk gingen. Ze werken immers niet voor niets vanuit de schaduw om het licht te dienen. Naoe beschikt ook over Eagle Vision, die in deze versie van Assassin’s Creed net wat minder krachtig is dan in oudere games. Waar je in die games vijanden van grote afstand en door alle muren heen kon opmerken, lukt het Naoe vaak alleen vijanden op te merken die in haar gezichtsveld staan of die achter dunne afscheidingen opgesteld staan.

Nieuwe trucs

Naoe heeft daarbij ook een aantal trucs die nieuw zijn voor de serie. De eerste daarvan is dat ze zich kruipend op haar buik kan voortbewegen. Dat heeft als groot voordeel dat ze zich ook in hoog gras kan verstoppen. Daarnaast kan ze kruipend door bepaalde openingen die eerder niet begaanbaar zouden zijn geweest en kan ze onder water zwemmen om vijanden ongezien te benaderen. Dat is op zich niet nieuw voor Assassin’s Creed, maar Naoe kan een bamboestok gebruiken om adem te halen terwijl ze zelf onder water blijft.

Assassin's Creed Shadows

De gameplay van Naoe is dus herkenbaar voor gamers die bekend zijn met Assassin’s Creed en op sommige momenten misschien iets té herkenbaar. De game bevat hetzelfde systeem als altijd om weer te geven welke wachters jou kunnen zien. Je ziet dan eerst een witte indicatie ten teken dat je opgemerkt kunt worden, dan een gele om aan te geven dat een vijand iets gezien heeft en op onderzoek uit zal gaan, en daarna een rode ten teken dat de vijand je gezien heeft en gaat aanvallen. Het valt mij vaak op dat vijanden die jou logischerwijs makkelijk moeten kunnen zien, toch een langzaam vullend wit metertje hebben, waardoor je soms gewoon door hun blikveld heen kunt bewegen. Daar zag ik in Naoes gameplay weer aardig wat voorbeelden van.

Niet-overtuigende npc's

Dat sluit aan bij het beeld dat ik een beetje heb bij de non-player characters in deze game; ze overtuigden me niet. Dat begon al met een scène waarin Yasuke door de straten van een dorpje wandelde, en alle dorpelingen hem uit de weg gingen en naar hem bogen. Dat is logisch, want Yasuke is een imposante verschijning en staat op dat moment ook bekend als een machtige samoerai, maar die scène zag er op momenten wat gek of onnatuurlijk uit. In gevechten werd het niet beter. Ik zag vijanden af en toe onnodig lang wachten met aanvallen of raar positie kiezen. Op zich hoeft dat het spelplezier niet in de weg te staan en er is nog tijd om dit soort foutjes glad te strijken, maar het lijkt alvast te verklappen dat Assassin’s Creed Shadows in de details niet zal uitblinken.

Verdwijnend bloed?

Er is geen scène die dat beter illustreert dan een ogenschijnlijk onbelangrijk stukje van een paar seconden waarin Yasuke van het ene naar het andere gevecht loopt. Nadat hij zijn laatste vijand verslagen heeft en met een bebloede katana richting een volgend groepje loopt, zien we vlak voordat hij daar zijn eerste aanval inzet, dat zijn katana ineens weer helemaal schoon is. Dat zou me waarschijnlijk niet zijn opgevallen als Rise of the Ronin niet had bestaan. In dat spel kun je je wapens namelijk met een zwaai ontdoen van bloed. Die beweging levert dan ook nog een korte aanvalsbonus op. Dat is precies het verschil tussen de details helemaal uitwerken en dat net niet helemaal goed doen.

Yasuke: lekker beuken

Gelukkig zijn er ook onderdelen waarop Assassin’s Creed Shadows zich prima kan meten met Rise of the Ronin. Op audiovisueel vlak geef ik Ubisoft bijvoorbeeld een goede kans, maar daar kom ik zo op terug, want we moeten eerst even terugspoelen naar het punt waarop een keuze gemaakt moest worden tussen de aanpak van Naoe en die van Yasuke om de Daimyo uit te schakelen. Naoes aanpak leverde een aantal geruisloos uitgeschakelde vijanden op en eindigde in een aanval vanuit het water, waarin Naoe haar doelwit ongezien tot op enkele meters afstand kon benaderen. Het moge duidelijk zijn dat het er bij Yasuke een stuk minder tactvol aan toe gaat.

Zelf uitzoeken waar je heen moet

Daarvan hebben we voor de start van deze missie al een voorproefje gehad. Yasuke arriveert in een klein dorpje en wordt geattendeerd op de aanwezigheid van een corrupte generaal die de dorpelingen terroriseert. Leuk feitje: het kindje dat Yasuka naar de vrouw leidt die hem uiteindelijk de quest geeft, heet Rikimaru. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar volgens mij is het een leuke easter egg, bedacht door een ontwikkelaar die klaarblijkelijk fan is van de Tenchu-serie. Enfin: Yasuke belooft de vrouw op zoek te gaan naar de ellendige generaal. Als speler ben je daarbij op jezelf aangewezen, want de game geeft je een lijstje met informatie, maar geen directe route naar je doelwit. Die moet je dus zelf zien te vinden. Dat is overigens al vaker gedaan in Assassin’s Creed en vaak is er dan ook een optie om zo’n directe gids wél aan te zetten, maar vooralsnog lijkt het erop dat dat in Shadows niet het geval is.

Assassin's Creed Shadows

Yasuke heeft weinig moeite met het vinden van zijn doelwit en komt al snel in aanraking met de soldaten van de generaal. Die bijten de imposante krijger toe dat hij beter een andere kant op kan gaan, maar dat doet Yasuke uiteraard weinig. “Dit is een taak voor The Cannibal”, horen we de Ubisoft-medewerker zeggen die de presentatie geeft. Hij refereert aan Yasukes favoriete wapen: een grote kanabo. Dat laat zich losjes vertalen in ‘ijzeren knuppel’ en dat is precies wat het is: een grote knuppel, voorzien van een serie spikes om het allemaal nog wat indrukwekkender te maken. Het spreekt voor zich dat Yasuke en zijn knuppel snel korte metten maken met de soldaten. Yasuke hanteert zijn kannibaal daarbij als een volleerd honkbalspeler. We zien hem uithalen op een manier die me deed denken aan Donny ‘The Bear Jew’ Donowitz uit de film Inglourious Basterds. Yasuke mept het hoofd van een soldaat weg en Fenway Park wordt wild!

Veel brute actie

Dat van dat hoofd kun je trouwens letterlijk nemen. Assassin’s Creed Shadows is niet terughoudend met bloed en gore. We hebben in het halfuurtje dat we naar de game hebben zitten kijken, een fiks aantal onthoofde lichamen gezien. Daarnaast vliegen er tijdens elk gevecht ook liters bloed in de rondte. Hier verschillen Assassin’s Creed Shadows, Rise of the Ronin en games met een vergelijkbare setting weer niet zoveel van elkaar. Een pittige dosis bloed en gore hoort kennelijk bij dit soort games.

Assassin's Creed Shadows

Wanneer Yasuke de generaal eenmaal verslagen heeft, komen we op het punt dat Naoe en Yasuke op jacht gaan naar de Daimyo en dan is het dus tijd om te zien hoe Yasuke het aanpakt. Zijn voorkeur voor door de voordeur naar binnen gaan begint al meteen met een aardige uitdaging, want die voordeur wordt bewaakt door een andere grote samoerai. Hier wordt het voor Yasuke iets belangrijker om aanvallen goed te blokkeren of te pareren, wat ook een vast onderdeel van het vechtsysteem van de game wordt. Wachten tot je vijand aanvalt, de aanval pareren en dan counteren is een systeem dat we inmiddels natuurlijk goed kennen van de Assassin’s Creed-serie. De werking verandert soms iets, maar de onderliggende basis is vergelijkbaar.

Ondertussen kijken we toe hoe Yasuke met elke klap dichter bij zijn doelwit komt. De beresterke samoerai blijkt over meer dan alleen een kanabo en een katana te beschikken. Hij heeft ook een geweer waarmee hij vijanden op afstand kan uitschakelen en hij is zelf natuurlijk ook een soort tank. Dat komt het best naar voren als Yasuke geconfronteerd wordt met een gesloten poort. Waar Naoe daar haar grappling hook kan gebruiken om via het dak een andere route te vinden, beukt Yasuke dwars door de poort heen. Tja, als het werkt, dan werkt het.

Graphics overtuigen nog niet

Er sneuvelen nog wat andere soldaten alvorens Yasuke de Daimyo heeft bereikt en de missie volbrengt. De assassinations in de game gaan gepaard met een gaaf visueel effect, waarbij de kleuren even wegvallen en alles in zwartwit getoond wordt. Ik kan me voorstellen dat dit wat minder spannend wordt als je het eenmaal vaker gezien hebt, maar voor nu vond ik het een geslaagd effect.

Veel te zien, maar niet alles even sterk

Daarmee komen we dus op het audiovisuele aspect en daar … ben ik eigenlijk nog niet helemaal uit. Oké, ik kan wel zeggen dat als Rise of the Ronin inderdaad de voornaamste concurrent is, Assassin’s Creed Shadows die strijd op dit onderdeel gaat winnen. Met name in de aankleding van de spelwereld doet Shadows mooie dingen. Als Yasuke door een bebost gebied rijdt, zien we lekker veel groen, terwijl verderop een dorpje met rijstvelden opdoemt. Heel platgeslagen kun je zeggen: we zien veel assets tegelijk. Daarbij zien we ook een aantal mooie effecten, zoals het effect van wind op de bomen. Tegelijk vind ik de textures zelf dan weer niet allemaal even sterk, maar het niveau is hoog genoeg om geen probleem te vormen.

Assassin's Creed Shadows

De wind is trouwens onderdeel van een nieuw systeem dat zorgt voor dynamische weersomstandigheden, een dag-en-nachtcyclus en veranderende seizoenen. Tijd is een factor in Assassin’s Creed Shadows. Hij kan van invloed zijn op hoe geschikt de omstandigheden zijn voor een missie. Naoe is er bijvoorbeeld vaak bij gebaat dat het donker is, zodat ze zich optimaal kan verstoppen in de schaduw. Als een vijand haar dreigt op te merken, kan ze zich verborgen houden door stil te blijven zitten, zolang ze maar in de schaduw zit. Dat is lastig als het lekker zonnig is. Het weer lijkt vooral een cosmetisch effect te hebben. We zagen bijvoorbeeld hoe er langzaam een storm binnentrok waarbij de bomen steeds harder begonnen te bewegen. Dat zag er best overtuigend uit. De seizoenen leveren uiteraard ook steeds andere plaatjes op, maar of dat ook invloed heeft op de gameplay, werd nog niet duidelijk.

Ruimte voor verbetering

Dan toch nog maar eens terug naar Rise of the Ronin, want waar ik bij dat spel kritisch was op de graphics in het algemeen, moet ik zeggen dat de character models er daar goed uitzagen. Datzelfde kunnen we denk ik zeggen van de belangrijkste personages in Assassin’s Creed Shadows, maar veel npc’s vond ik er een stuk minder verzorgd uitzien. Ook viel op dat de kleding van de personages soms rare dingen doet. Bij de opkomende storm waaien de bomen mooi heen en weer, maar het lapje stof achter Naoe bewoog af en toe ogenschijnlijk willekeurig heen en weer. We hebben het dan opnieuw over de uitwerking van de kleinste details, waarbij nog ruimte voor verbetering is.

Voordat dit een klaagzang wordt over wat er allemaal niet goed gaat: er zijn ook zeker dingen wel heel mooi. Zo vond ik het kleurgebruik in de omgevingen, met daarin een grote rol voor de Japanse kersenbloesem, heel sterk. Ook zag ik mooie lichteffecten van het zonlicht in een demo waarin werd getoond hoe veranderende tijdstippen en weerseffecten het uiterlijk van de omgeving veranderen. Ook dat effect kwam heel goed over. Dat is geen wonder, want Ubisofts AnvilNext-engine staat erom bekend sterk te zijn in Global Illumination, zeker als één statische lichtbron verantwoordelijk is voor het gros van het lichtinval, zoals bij zonlicht het geval is. Dat zorgt er ook voor dat AnvilNext-games wat lichteffecten betreft het op buitenlocaties vaak beter doen dan op binnenlocaties. We hebben van Assassin’s Creed Shadows nog weinig binnenlocaties gezien, maar dat de game buiten kan leunen op sterke lichteffecten, lijkt alvast helder.

Assassin's Creed ShadowsAssassin's Creed ShadowsAssassin's Creed Shadows

Voorlopige conclusie

Er was een tijd dat Ubisoft weinig verkeerd kon doen met Assassin’s Creed, maar die tijd ligt al even achter ons. Bij Assassin’s Creed: Mirage noemden we als minpunt dat de game louter gerecyclede gameplay bevatte en dat lijkt voor Shadows ook te gelden. Het vrij kunnen wisselen tussen Naoe en Yasuke is alvast goed voor de afwisseling en beiden hebben ook bewegingen en trucs die nieuw zijn voor de serie, maar het stempel ‘typisch Assassin’s Creed’ kun je op veel onderdelen van de game plakken. Dat gegeven zal veel gamers bij voorbaat wegjagen bij de game, terwijl anderen dat helemaal prima vinden. Ik hoop dat de game de komende maanden nog wat netter afgewerkt wordt, want de versie die Ubisoft nu toonde, was nog aardig ruw, met onafgewerkte details en vreemde acties van de kunstmatige intelligentie die de npc’s aanstuurt. Ook zonder die details kan het echter de ‘popcornactiegame’ zijn die Assassin’s Creed door de jaren heen zo vaak is geweest. Of dat voldoende is om al met al beter te zijn dan een vergelijkbare game als Rise of the Ronin, blijft nog even de vraag.

Reacties (229)

229
212
103
4
0
80

Sorteer op:

Weergave:

Grappig om te lezen dat als je de Japanse reacties leest onder de YouTube filmpjes dat je vrijwel alleen maar leest dat ze zowel de muziek als de architectuur in het spel eerder Chinees vinden dan Japans.

Ik ben nog niet enthousiast geraakt in ieder geval. De voice-over voelt goedkoop aan (wat waarschijnlijk komt door dat neppe accentje).
Maar ik heb dan ook geen AC meer gespeeld sinds Origin.
De Japanse reacties op deze video zijn voor het merendeel negatief.

"Even though I didn't go on a trip to France, I experienced discrimination."

"Is this the rumored game where a black bandit who plays samurai in Nippon slaughters Nippon Jin?"

"When is the season for rice planting, cherry blossoms, and persimmons at the same time?"

"It's so scary to beat people to death in large numbers on the streets even though you say you won't tolerate bad behavior. Is he a samurai or something like a demon?"

"Yasuke was never a samurai, he was a servant that stayed in japan for less than 2 years, when his master nobunaga was killed, Yasuke begged to stay alive, later on, he left japan and went to india with the jesuit. Westerners are over glorifying him by calling him the legendary samurai.
And now in this game all the japanes bow down, while he goes around killing.
Why can't we have Musashi Miyamoto as samurai, Ubisoft?"

"Has a game about a black gangster with a Japanese male protagonist been released yet?
Please release it soon, UBI, I want to play."

"A torii is not the entrance to a village. Ubisoft knows less about Japanese culture than Koreans do."
Ik denk dat het even nodig is om hier wat context bij te zetten.

Om te beginnen zijn er op die specifieke pagina aardig wat lui die manga-japans gebruiken. Even voor context, het Japans wat in manga gebruikt word is vaak niet het Japans wat in het dagelijks leven wordt gebruikt. Dit zijn dus weebs die zeer waarschijnlijk niet snappen hoe het dagelijk leven in Japan echt in elkaar zit. )Anime voor Japanners is wat Micky Mouse voor ons is, het is fantasie, niet de werkelijkheid) en zijn dus gewoon westerlingen die hun wigen normen en waarde op deze kwestie plakken.

Ook zie je wat machine-translate zooi er tussen zitten.

Ten tweede is een aardig deel van die comments netuyo, dit zijn als-right (Uyoku groepen) internettrollen. Om een lang verhaal kort te maken, zijn deze gasten vergelijkbaar met de internetwappies hier. En net als dat in Nederland onder elke video over politiek het lijkt alsof 3/4 van Nederland op FvD stemt, heb je in Japan vergelijkbaare teferelen. In Japan is het denk ik zelfs erger omdat Japanners overdag mee moeten doen aan de Japanse mentaliteit, en s'avonds annoniem lekker kunnen losgaan.

En de Uyoku rijden wel eens met luidspreek busjes rond. Ook leuk....

In japan is de alt-right anti-Chinees en anti-koreaans. Vandaar de comments over dat de game b.v meer "Chinees lijkt dan Japans". Dit moet je niet letterlijk nemen. Iets of iemand "Chinees" noemen is een catch-all term van de Japanse alt-right zoals "woke leftist" hier. Anti-koreaans sentiment is ook een dingetje en is een beetje vergelijkbaar met de alt-right hier die sneert naar landen als Turkije en Marokko (tevens is her andersom ook een dingetje, de alt-right in Korea heeft een hekel aan Japanners). En uiteraard is de alt-right in Japan ook racistisch tegen zwarte mensen. Vaak kan je dit soort figuren ook herkennen doordat ze vaak "nippon" ipv "nihon" gebruiken om naar Japan te verwijzen (zie die derde comment Nippon-jin betekend japanese mensen trouwens).

Dus nee, ik zou Youtube comments met een korreltje zout nemen. Hoewel je niet iedereen over een kamp moet scheren en ik me best kan voorstellen dat er ook normale mensen zijn die zich aan Yasuke storen, is een groot gedeelte gewoon alt-right volk.

Hoe zit het dan met de gemiddelde Japanner? Ik denk dat de gewone Japnanner is niet heel veel geeft om dit hele febeuren. De gemiddelde Japanner is er wel aan gewend dat buitenlanders/westerlingen de Japanse collectovisme en harmonie niet snappen. Zij zullen het vooral すごい vinden dat ze door edo-Japan kunnen lopen. Bovendien, laten we eerlijk zijn, AC rommeld altijd aan de geachiedenis. Plus kan ik zo een hele zooi films/media opnoemen die ook niet goed omgaan met ninja's en Samurai.

Als je kijkt naar pre-orders was AC bij aankondeging de nr 1 best gepreorderde game van amazon.jp nu staat het ergens op plek 15. In de VS staat het ergens op plek 20. Geen waterdicht argument natuurlijk, maar misschien wel een betere indicator.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 23 juli 2024 05:06]

Ik kom net uit Japan en heb verschillende normale doorsnee mensen gesproken die het niet eens zijn met het gekozen personage. Het grootste gedeelte wegzetten als extreem rechts vind ik een vage reactie. Ook in mijn vriendengroep zijn er genoeg mensen die de keuze totaal niet snappen. En dit zijn verre van extreem rechtse mensen. Het staat Ubisoft natuurlijk vrij om te kiezen welke charachters ze gebruiken. Maar we kunnen niet ontkennen dat er over veel games een woke sausje wordt gelegd. Gelukkig zijn er genoeg games gebaseerd op Japan en Samurai, dus mocht je het niet eens zijn met de keuze dan kan je AC gewoon negeren. Maar zoals gezegd, het grootste gedeelte wegzetten als (extreem) rechts gaat nergens over.
Ik denk dat ik vrij duidelijk was dat we niet iedereen over een kam moeten scheren in mijn comment. En volgensmij bestaat er een behoorlijk verschil tussen een keuze niet snappen/het raar vinden, of onder een de trailer een comment typen dat Ubisoft het doel geeft om de Japanse cultuur weg te vagen in naam van woke/CCP.

Bij mij in de vriendengroep werdt er ook een keer met de wenkbrauwen gefronst, en vinden ze de keuze ook raar. Maar de rest van de game vinden ze er cool uit zien, dus het boeit ze niet zo. AC is toch maar een fantasiegame waarbij je bij elke game wel een waslijst aan historische incosistenties kan uitdraaien.
Grappig hoe in 2 posts jij zo hypocriet kan zijn. Je trekt je conclussies in de 1ste post en in de 2de zeg je niet te snel conclussies te trekken. Ik heb een vriendin die tolk NL-JP is naar de reacties laten kijken en die is het helemaal niet eens met je conclussies in je 1ste post.
Als je niet begrijpt wat het verschil is tussen "een aardig deel van de reacties" en "letterlijk elke reactie onder deze video" dan vrees ik dat begrijpend lezen niet je sterkste punt is.

Een heel groot gedeelte van die reacties is gewoon alt right meuk, net zoals in Nederland je ze herkend aan bepaalde zinsopbouw/gebruikte woorden is dat in Japan niet anders. Dat dit niet 100% van alle comments zijn, lijkt me niet meer dan logisch...... Te minste dat mag ik toch hopen.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 23 juli 2024 05:06]

Ik kom niet uit japan haha { beetje flauw haha} maar....lig het nu aan mij? of lijkt de game en vechtstijl op Ghost of Tsushima?
Ik zag een stuk van de combat, combat en het parryen (met blouwe indicator) lijkt heel erg veel op ghost of tsushima.
Dat vond ik dus ook...goed gejat :)
Wat een onzin. Er is maar een reden waarom het personage een kleurtje heeft en dat is om een bepaalde agenda te pushen. Of geloof je echt dat het toeval is dat ze net die ene persoon met een kleurtje hebben uitgekozen terwijl ze ook een hele lading aan samurai hadden kunnen kiezen zonder daarbij, laten we zeggen nogal creatief, met de geschiedenis moeten om te gaan?
moeilijk onderwerp dit { kleurtje } persoonlijk vind ik het ook raar.
in die tijd van Samoerai was er geen kleur.....buitenlanders die werden afgemaakt of slaaf.
Laat staan dat een buitenlander een samoerai kon worden!

ik denk ook dat dit een dingetje word....niet echt slim van de makers.
Dat viel ook wel mee.

Japan was tijdens de edo periode afgesloten (vergelijkbaar met Noord Korea) behalve voor de Nederlanders en Chineezen. Nederlanders moesten op Djima blijven en mochten Japan zelfstandig niet in. Echter kon er een uitzondering worden gemaakt om verachillende redenen.

Onderandere een fransman, Nederlander en Koreaan hebben het geschopt tot samurai.
Voordat Japan werd afgesloten hadden ze contact met de spanjaarden en portugezen. Daarna kwam Nederland aan en overtuigde de japanners dat spanje slechte bedoelingen had, daarna mochten alleen nederlanders handelen met japan volgens mij.

(even snel uit mijn hoofd)
Wat ik niet snap is waarom ze bij Ubisoft niet gewoon een AC maken die zich daadwerkelijk in Afrika afspeelt, gebaseerd op Afrikaanse geschiedenis en legendes/mythes whatever. Dat zou tenminste origineel zijn, en 10x eerder mijn aandacht trekken dan een ‘Japanse’ AC met een zwarte samurai.

Het is gewoon super geforceerd en geeft er wederom blijk van dat ze bij Ubisoft de creativiteit missen om zo’n soort game te maken en/of bang zijn dat de game daardoor minder verkoopt. Alleen daaruit kun je al concluderen dat het ze bij Ubisoft helemaal niet om representatie of inclusiviteit gaat maar alleen maar om een paar DEI/SJW boxes af te kunnen tikken.
Dus? Nou en? Je hebt het over een game frenchise waarbij je letterlijk tegen goden vecht en historische inaccuraties de norm is sinds deeltje 1. Een samurai met een zwarte huidskleur is denk ik nog niet eens het "gekste" wat we gezien hebben.

Het gaat er hopelijk toch om dat je lekker door Edo Japan kan rossen, niet over het huidskleurtje van een of andere samurai. Laat Ubi lekker hun woke-quota halen, als de game maar goed is. Janken dat de game nu "niet meer japans is" of zoiets terwijl hij nog niet is uitgekomen is gewoon kinderachtig.

Als de game slecht is, kraak hem dan af.
wat jij typt....daar ben ik het niet mee eens.
Japan is een traditie volk met sterke normen en waarden { en in die tijd al helemaal zeg } dat een game studio een game maakt prima....maar de historie die moet dan wel intact blijven.

hadden ze beter de game moeten maken over Afrika of de slaventijd in de hele wereld { bij voorbeeld } maar dat ligt weer te gevoelig zeker of niet?

we hebben niet voor niks geschiedenisles gehad op school of niet?
Nou dat valt wel mee hoor. Ja traditie wordt in Japan zeker hoog gehouden. Maar het wordt ook best vaak gemockt/creatief mee omgegaan en dat wordt over het algemeent als "oke" of als "acceptabel" ervaren afhankelijk van de context. Als het duidelijk is dat het gaat om fantasieverhalen dan is het acceptabel. Het wordt disrespectvol als het wordt gemockt om de Japanse cultuur belachelijk te maken/de Japanse cultuur te minachten. (sterker nog, als je dit doet met je eigen cultuur b.v hollandse cultuur wordt al gezien als ongepast/vreemd).

De jeugd is zich ook steeds meer aan het afzetten tegen verschillende tradities. Zo werd bijvoorbeeld het 1000 jaar oude Sominsai festival afgelopen februari voor het laatst geviert, omdat naast vergrijzing, er niet genoeg intresse is onder jongeren om dit festival voort te zetten.

Het geschiedenisvervalsing argument is ook keul. Het andere AC charachter is een vrouwlijke shinobi, echter hebben vrouwlijke shinobi nooit bestaan. Dus dat zou ook erg moeten zijn, toch?

Maar genoeg Japanse media (niet alleen anime, maar ook la films) die vrouwlijke shinobi laten zien, (het heeft zelfs een naam "kunoichi"). Is dat dan geen geschiedenisvervalsing?

En je zou de vraag kunnen stellen of het huidskleurtje van een persoon, het verhaal "minder Japans" aanvoel. Of de cultuur daarmee disrespect wordt aangedaan? Sure it wordt gebruikt om wat wokepoints te scoren. En ik vermoed zelfs dat het kan dienen als deflectie als AC shadows slecht is (iedereen haat onze game omdat er een zwart character in zit en iedereen die kritiek op ons werk heeft is een racist, niet omdat we een slecht vehaal hebben geschreven) maar dat het inbreuk doet op de Japanse cultuur is gewoon keul.
Dat vinden wij (maybe niet) maar zij wel.....anders waren die kritieke punten op youtube er niet.

Dus voor hun ( Japanners ) is het wel een issue.

Zelfde dat wij hier hebben b.v onze kinder feestje in december.
Grappig jij stoort aan de context, ik stoor me al 12 jaren aan kubisoft. Geen haar op mijn kop denkt dat ik ooit nog een spel van hun koop dan magdit nog he beste spel ooit zijn.
Dan nog wil dat niet zeggen dat alle reacties totaal ongegrond zijn. Unisoft is vrij controversieel bezig met
1. verkopen van games in verschillende edities (std, gold, ultimate) en er dan 129 euro ofzo voor vragen. Met andere woorden ze blocken gewoon content tijdens release om maximaal de customers te melken.
2. Battle pass/season pass bullshit in single player games
3. The Crew servers offline halen zonder gebruikers de mogelijkheid te bieden lokaal te hosten/spelen, zelfs als ze een fysieke kopie hebben. En dan de CEO doodleuk roept dat dat normaal is en dat mensen tegenwoordig er maar aan moeten wennen dat dat normaal is.

Ik koop zelf niks van Ubisoft. Genoeg studio's die wel nog om hun klanten geven en genoegen nemen met een redelijke winst. Ik ga geen groot aandeelhouders of Microsoft CEO's hun bonussen betalen.
Ubisoft verkoopt al een jaar of tien meerdere edities van hun games: de reguliere versie, een 30-40 euro duurdere versie met een season pass en een versie met daarboven op meer digitale extra's.

Je kunt daar kritiek op hebben, maar het is een absoluut feit dat je waar voor je geld krijgt. Als ik naar de Assassin's Creed Origins, Odyssey en Valhalla kijk, dan geldt voor al deze games dat de main games op zichzelf al enorm zijn, je bent minstens 100 uur bezig om die games uit te spelen. De uitbreidingsmodules/season pass voor al die games zijn ook nog groot en houden je tientallen uren van de straat.

Ik heb AC:Origins met alle DLC volledig uitgespeeld, AC:Odyssey was zo groot dat ik uiteindelijk maar 1 extra expansie heb uitgespeeld en AC:Valhalla was nog groter dan zijn voorganger, daarvan heb ik uiteindelijk geen enkele expansie gespeeld omdat ik na 140+ uur een keer een andere game wilde spelen. Mijn kritiek tov Ubisoft is dat de games eigenlijk te groot zijn geworden: te grote spelwerelden, te veel queestes en dingen om te doen waardoor het lijkt alsof er geen einde komt aan het verhaal.
Je krijgt misschien wel voldoende content, gelukkig wel. Maar het feit dat Ubisoft bij release allerlei dingen alleen maar beschikbaar maken voor mensen die 20 of 40 euro extra willen betalen, vind ik niet kunnen. Het is toch al gemaakt, dus ze halen expres gewoon een stuk uit het spel, om het te kunnen upsellen aan de fanboys. En wat cosmetics daar aan toe, maar hele quest lines...
Ik verwacht alles van het spel te kunnen spelen, ook al heb ik de Gold (E110) of Ultimate edition (130) niet gekocht. Dan zoek ik wel studio's die hun klanten hoger in hun vaandel hebben. Keuze genoeg.
Hoezo ze halen iets uit de game? AC:Valhalla speelt zich af in Engeland, maar de verhalen van de expansie packs hadden niets met de hoofd verhaallijn van AC:Valhala te maken en speelden zich af in Ierland en Frankrijk. De DLC staat 100% op zichzelf en is 100% niet een onderdeel van de main game dat Ubisoft achteraf besloot als DLC besloot te verkopen.
Als je bij release al meteen extra content als quest lines en skill points kan verkopen via die gold en ultimate editions, dan haal je het dus weg voor de standard.

Goed jij mag het normaal vinden, maar ik support dit niet. Wellicht omdat ik inmiddels 30 jaar game en dit een trend is van de afgelopen jaren, wat blijkbaar nog werkt ook. Ik pre-order ook niks, en koop niks met season passes en in game purchases. Dat komt de kwaliteit van de games niet ten goede. Kijk naar CoD2 en MW2 tov de huidige. Alles is pay to win en season/battle pass. En niks vernieuwends is verschenen in de game zelf. Die graaierigheid is gewoon kut voor de consument.

Nogmaals, ieder zijn ding. Ik speel ondertussen wel Horizon, Baldur's Gate, Hogwarts Legacy, Kingdom Come Deliverance, Ghost of Tsushima, Elden Ring, etc.
"het is een absoluut feit dat je waar voor je geld krijgt"

Dat is jouw mening.

De games zitten vol met generieke quests, copy paste missies en matige voice acting.
De missies an sich zijn ook helemaal niet boeiend of intrigerend, tenminste 90% daarvan.

De rest zijn simpel in elkaar gestoken missies met ga daar heen en kill die.
Tbf, dit zijn ook gewoon het soort reacties die je ziet op eender welke videogame trailer die als "woke" omschreven wordt door alt-rights in het Westen. Ik vermoed dat dit handjevol comments gewoon de Japanse variant van hetzelfde is, en totaal geen representatieve mening vormen.
Waarom is altijd alles maar alt right als het niet in het straatje van bepaalde mensen past?

Wat zouden mensen zoals jij zeggen als de game zich niet in Japan maar in Afrika zou afspelen en je als een witte man speelt?

Het is gewoon dom om in oud Japan perse met ene "divers" character te moeten spelen.
Ik zou niks zeggen want ik kan me daar nu is echt niet in opboeien tbh
Toch boeit het je voldoende om hier een comment over te plaatsen :)
Het verbaast me niets. Na Valhalla weet ik dat de authenticiteit van de omgevingen vrij laag is. Zowel de natuur, zoals bomen en planten en de cultuur, zoals gebouwen kwamen totaal niet overeen met de situatie in het UK. Het weer was echt lachwekkend te noemen. Het leek wel Griekenland gedurende de hele game, terwijl het toch echt vooral somber en nat is daar.
Het was voor mij een desillusie na alle Assasins Creed spelen gedaan te hebben. Ik ging ervan uit dat goed onderzoek was gedaan en dat het grotendeels zou moeten kloppen met de realiteit. Niet dus. Het moet er vooral leuk uitzien. Een somber en nat UK verkoopt blijkbaar minder.
Manmanman, ze hadden zo veel kunnen doen met Yasuke. De hele geschiedenis achter dit persoon en Nobunaga's persoonlijke trofee/hulpje (van de velen, vergeet dat niet) verdient een film op zich. Want van wat er geschreven is (en het is niet veel), in dat kleine jaartje dat Yasuke in Japan was, kan je onwijs veel toffe verhalen schrijven, zolang de fictie maar niet de realiteitsgrenzen overschrijdt.
Maar waarom Ubisoft dan iedereen, die ook maar iets aan Japanse geschiedenis interessant vind, tegen de schenen aan trapt om vervolgens ook nog eens in het gezicht te spugen van de Japanners zelf... Door ipv van Yasuke een NPC te maken die de protagonist zou kunnen helpen aan wapens, informatie, etc, een, hem nu dé protagonist te maken én zelfs als Samurai... Zucht.

Daarbij vind ik de graphics nou niet echt... Veel verder dan de vorige AC's?

Jammer, spel is nu 5 jaar te laat (ter herinnering: Men vroeg al om een AC in Japan 10+ jaar terug), doet actief mee aan geschiedtvervalsing (om wat voor reden? Toch niet DEI invloeden hoop ik) en ziet er nou niet enorm spectaculair uit.
Ah ik zocht al een comment met deze strekking. Compleet met je eens en vreemd dat er met geen woord over wordt gerept. De hoofdschrijver van deze AC-game heeft namelijk dit gezegd: "There’s More Than Enough Games Out There With White Men As The Only Playable Characters. Let’s Do Better.”. Verder is 1 van de hoofdadviseurs van deze game Sachi Schmidt-Hori die vervend voorvechter is voor de LHBTQI+-gemeenschap (waar op zich niks mis mee is), maar ook een boek heeft geschreven over hoe seks tussen volwassen priesters en jonge jongens wellicht toch iets normaler zou moeten zijn dan dat wij allemaal denken.

Dan denk je dus als gamebedrijf: ja er zijn al te veel blanke mannen de hoofdrol in een game, laten we een game maken die zich in Japan afspeelt en vooral niet een Japanner de hoofdrol op zich nemen, want dat is immers in de ogen van vele activisten ook een blanke man...blijkbaar.

Er kleeft gewoon een hoop aan deze game wat niet helemaal in de haak is. Ik gun iedereen z'n games en zal ook niemand veroordelen als je deze game koopt en speelt, maar sommige backstories zijn wel belangrijk om te vertellen ;-)
Wat een prachtig spel, zeker een die ik ga spelen! Ubisoft is goed bezig de afgelopen tijd ( als je Skull & Bones weglaat). Want Avatar: Frontiers Of Pandora en The Crew Motofest waren ook geweldige spellen, dan krijgen we dit jaar ook nog Star Wars: Outlaws die er ook echt heel goed uitziet.
En toch om iets meer off-topic op AC te gaan vond ik de show de slechtste in jaren. Behalve AC hebben we eigenlijk niets gezien. Een vriend van me grapte al met "ze zouden het Ubisoft Backwards moeten noemen". Toch zonde, want Ubisoft heeft m.i. erg veel goede IPs. Ik had in ieder geval graag iets gezien van Ghost Recon, The Division, Far Cry, Beyond Good & Evil 2 en/of Splinter Cell.

Desalniettemin is AC in combinatie met de erg goede show van Xbox dit jaar ook wel weer zat. Mijn portemonnee gaat de aankomende 1.5 jaar niet blij met mij zijn :+
Dan heb je toch een andere show gekeken of Star Wars Outlaws gemist :p
Ah ja sorry, die was er natuurlijk ook nog! Zelf niet zo'n fan van Star Wars dus die was ik alweer vergeten haha
Haha geen sorry! Kan gebeuren, maar wou even zeker weten of je die misschien vergeten was. Maar als je geen grote fan van Star Wars bent dan snap ik het wel,

Heb ook wel veel zin in die dlc van Avatar
De previews van Star Wars Outlaws zijn thans niet zo denderend...

https://www.eurogamer.net...ss-exciting-than-expected
Zal het toch eerst zelf moeten ervaren, want merk toch best wel vaak dat reviews om mij heen slecht zijn terwijl ik ontzettend veel plezier aan een spel heb. dus om heel eerlijk te zijn trek ik mij daar steeds minder van aan door die ervaringen!

Als ik de review wou zou moeten geloven klinkt dat niet positief en hebben we een ander beeld gezien van het spel, ben benieuwd hoe het uiteindelijk zal zijn.
Absoluut. Het is ook altijd een kwestie van persoonlijke voorkeur. Zelf zit ik absoluut niet te wachten op een zoveelste Uncharted rip-off, maar ik ken genoeg mensen die daar juist wel enthousiast van worden. Gelukkig komen er zoveel goede games uit dat er voor iedereen wel iets tussen zit.
Gelukkig delen we die mening! :)
Alleen zo heb ik Assassin's Creed nooit gezien, ben al vanaf het eerste deel hooked aan de spellen. Op een paar spellen ( Syndicate en Unity) na vond ik ze allemaal stuk voor stuk erg goed, maar Origins, Odyssey en Black Flag springen er voor mij wel het meeste uit.

Ben blij dat er nog zoveel meer spellen uitkomen dit jaar, waar haal ik de tijd weg ? :P Dragon Ball Sparking!Zero komt in Oktober al uit...
Het was jammer dat ze eigenlijk geen nieuwe games hebben aangekondigd, maar wat ze lieten zien vond ik wel weer heel goed eruit zien.
Los van de setting lijken de games van Ubisoft wel erg veel op elkaar. Ik houd van Japan, ik houd van historische settings, maar ik vraag me af of deze game me wel kan boeien omdat het weer voornamelijk dezelfde mechanics zijn.
Ja daarin heb je wel een punt, soms mag er wel een grotere stap vooruit zijn! Maar ik vermaak me telkens weer met de spellen, dus het is wel een werkende formule. Zolang het maar geen herhaling van Assassin's Creed Mirage word want die was veel te kort..
Pandora was mooi, maar de gameplay deed mij echt niets en Motorfest vind ik echt een slap aftreksel van Forza Horizon. Gelukkig maar voor Ubi dat smaken verschillen:)
Net even de eerste gameplay beelden gezien, maar dit ziet eruit als een mod voor AC Odyssey. De game ziet er gewoon hetzelfde uit. Zelfs het praten van de npc's, hoe ze reageren etc. Weer een typische Ubisoft copy paste game. Deze skip ik.
Als het inderdaad een reskinned AC Odyssey is, dan is dat juist voor mij een insta-buy.
Odyssey vind ik de beste AC tot nu toe, meer dan vierhonderd uur ermee vermaakt.
Er zit veel content verschil in de tijdperken van Griekenland en Japan, dus zoveel copy+paste zal het niet worden. Dat de game basics en mechanics worden overgenomen zie ik eerder als een pluspunt. Wil ik iets radicaal anders spelen start ik wel Fortnite op.
Odyssey vind ik zelf geen AC game. De richting die Ubisoft opgegaan is vanaf Origins dat past niet meer bij mijn smaak. Ik heb veel liever een game zoals Unity. Maar dat zit er helaas niet meer in. Na AC Mirage had ik gehoopt dat ze weer wat meer naar hun roots gaan met AC, maar dat is duidelijk niet meer het geval. Ik ben meer van de metal gear solid, Splinter cell en oude AC games. Dit past daar helaas niet meer bij.
Maar er zijn 2 karakters, de vrouwelijke geeft jou een stealth ervaring en met yasuka kan je volop in actie gaan, ja ook aan de oude AC fanboys hebben ze gedacht!
Deels, het eerste personage kan überhaupt nergens op klimmen. Daar kan je alleen als een hack en slash game mee vechten. Het tweede character is meer stealth zoals in Odyssey. Echter is het sowieso niet altijd mogelijk om tussen deze characters te switchen. Daarnaast zitten er nog steeds bazen in en RPG elementen die ook in ac Odyssey zaten. Dat je stealth in de gameplay ziet maakt het niet eens een AC2 game. Die stealth zat ook in Odyssey en Valhalla. Echter is de opzet van de game nog steeds hetzelfde als Odyssey.
Ik weet niet waar je deze informatie vandaan haalt, maar Ubisoft zelf geeft aan dat je de hele game met één van de personages kan spelen als je dat wil.
Als Splinter Cell één van je favo titels is, dan is dit juist een titel om naar uit te kijken. Aangezien het met de kunoichi een kwestie is van in de schaduwen blijven door lampen etc kapot te maken of uit te doen. Daarnaast zit een nieuwe Splinter Cell titel er voorlopig ook niet in ;)
Dat is wel heel kort door de bocht, door het toevoegen van 1 gameplay element bovenop de core gameplay van Odyssey maakt het niet ineens een game om naar uit te kijken. Het is niet zo dat ik splinter cell alleen maar leuk vind omdat je lampen kapot kan maken.
Ik gaf slechts een voorbeeld. Er zijn meerdere gameplay voorbeelden te vinden in de trailer en de voorgaande announcements waaruit blijkt dat dit een meer stealth geörrienteerde game is (mits je voor Naoe kiest). Het hangen aan het plafond, de prone stance, het onder water kunnen blijven. Meer/uberhaupt gebruik moeten maken van schaduwen i.c.m. light sources en GI. Effect van seizoenen op stealth opties.
Het lijkt in de kern voor mij nog veel te veel op Odyssey, dus ik skip hem. Dan speel ik liever nog een oude AC game zoals Unity nog een keer uit.
Waarom zou je die opties gebruiken als het geen voordeel oplevert tho?
Wie zegt dat het geen voordeel oplevert?
Omdat de AI zo gigantisch dom is dat ze letterlijk 30 seconden voor je staan, terwijl je ze doodmaakt, en ze kijken alleen naar je?
Laten we het daarover hebben wanneer de game uit is :)
Waarom? Dit is letterlijk te zien in de gameplay footage?

Dit is overigens niet anders dan in AC Odyssey waar ze ook naar je staan te kijken.

Ik snap het wel, het moet gemaakt worden voor kinderen van 12 en mensen die niet zo capabel zijn.
Het is geen Dark Souls dat hoeft het ook niet te zijn maar de vijanden staan letterlijk naar je te kijken terijl je drie keer je gun reload (met Yasuke) en ze vallen 1 voor 1 over zonder dat ze je ook maar aanvallen.
Gelukkig zijn we allemaal uniek en heeft ieder zijn/haar voorkeur, anders zouden we allemaal hetzelfde spelen :)
Betreft AC was dat voor mij dus precies andersom, vond er eigenlijk maar weinig aan, totdat Origin uitkwam, en daar erg veel plezier van gehad, prachtige game ook, Platinum trophy gehaald.
Odyssey vond ik nog beter, vooral qua gameplay en de nieuwe toevoegingen t.o.v. Origin. Valhalla vond ik dan weer wat minder, de setting (Vikingen) lag mij niet zo.
De weg die Ubisoft met AC sinds Origin heeft ingeslagen pakt voor de ene dan weer anders uit dan de ander.
Metal Gear staat hier ook erg hoog op de lijst, al sinds de eerste uit 1987 (Metal Gear op MSX2, destijds een boel spaargeld aan moeten besteden), maar ook Death Stranding van Kojima vond ik een erg vermakelijke game die ik tot Platinum heb gespeeld. Al is dat ook weer een game waar je liefhebbers en haters voor hebt.
@Madshark is er nog een soort portak of verzamel website waar jullie de info vandaan halen?

Ik ervaar enigsinds het zelfde als jullie en dat is voor mij best frusterend, als gamen mijn ontspanning was, maar ik mij nu niet meer in games kan vermaken, waarmee ik vroeger wel kan. Misschien moet ik ook de kant van Indi eens proberen :-), daarmee zijn tips welkom voor mij.
Hollow Knight ;)
Met AC Mirage heb ik mij ook goed vermaakt. Voor mij de eerste normale AC game sinds Unity, de rest beschouw ik toch als spin-off.
Zag het al van de foto waar Naoe op afgebeeld staat. Exact dezelfde houding als Kassandra inderdaad.
Leuk, ik heb Odyssey helemaal kapot gespeeld. Honderden uren…

Dus als dit een reskin en een waardige vervolg is van Odyssey dan ben ik helemaal blij.
Ben ik de enige die steeds weer opnieuw vol enthousiasme begint aan een AC game maar dan na een tiental uurtjes er steevast de brui aan geeft? Recent nog aan Odyssey en Origins begonnen tijdens de Ubisoft Steam sale maar die games zijn zo verdomd gigantisch met een steeds wederkerende Ubisoft gameloop dat m'n speeldrang er vrij snel weer op zit. Wel jammer want ik denk niet dat er een écht slechte game tussen zit met Black Flag op als ultieme AC game, imo.
Nee, je bent zeker niet de enige. De eerste 5 titels heb ik compleet verslonden, dat komt misschien ook doordat ik, toen nog, alle tijd van de wereld had. Sindsdien Origins, Odyssey, Valhalla en Mirage geprobeerd, maar na 30~40 uur per game, is het voor mij afgelopen. Wellicht komt het dat ik door zoveel aspecten van de game afgeleid raak, dat ik de tijd niet meer neem/ vergeet om de main story te spelen, of het me te complex word. Zeker tegenwoordig met het aantal voorwerpen dat je kunt/moet verzamelen, wapens & armour met allerlei soorten perks en uitvoeringen, het upgraden daarvan, het creëren van potions, elixirs en wat niet d.m.v. het plukken en verzamelen van allerlei verschillende ingrediënten etc..

Grote kans dat ik deze game toch ergens in een aanbieding koop, de setting spreekt me erg aan.
Zeker niet. De zéér repetitieve gameplay is de reden waarom ik geen open world games van Ubisoft meer koop. Ze recycleren sowieso steeds dezelfde mechanics in elke game en die worden dan ook nog eens honderd uren herhaald. De graphics zijn vaak wel indrukwekkend, maar langer dan een paar uur kan je mij daar niet mee boeien.
Het nadeel is dat Ubisoft teveel hetzelfde doet. Watch Dogs, Assassins Creed, Far Cry, Ghost recon.
Het is telkens dezelfde game met een andere skin. Maar de basis is 1) Grote open wereld 2) Verzamel 999 items die overal op de map te zien zijn 3) craft wat items om beter te worden 4) 500 side missies waar maar 4 verschillende zijn want je doet telkens hetzelfde.
En daarnaast heb je een main story line. Probeer eens in de 2 jaar wel zo een game als die toevallig in game pass zit en heb hetzelfde na een paar uur voelt het alsof ik de game allang gespeeld heb en stop ik weer.
Dat heb ik ook. Na een uurtje of 10-20 heb ik het wel gezien. Dat komt volgens mijn nederige persoonlijke mening, dat de Ubisoft werelden doods aanvoelen, als filmsets met props. Het leeft niet, ondanks vele NPC's. Daar komt bij dat de spellen erg last hebben van herhaling in de gameplay loop. Er is teveel CTRL + C en CTRL + V gedaan en te weinig verrassing of misschien komen die verrassingen pas nadat ik er al genoeg van heb? Ik heb echt het gevoel bij die games dat ze uit een game fabriek komen van de lopende band. Erg kort door de bocht gezegd: de ene game is een reskin van de andere. De games zijn ook te groot en duren mij veel te lang om uit te spelen.

Zo uit mijn hoofd... Ik heb in ieder geval de volgende games gespeeld en ze hebben alle last van de bovengenoemde symptomen wat mij betreft: AC Odyssee, AC: Valhalla, FC3, FC4, FC: Primal, Immortals Phoenix Rising. Zijn het slechte games? Nee, ik vind van niet! Ik koop ze in de aanbieding, vaak voor onder €10,- en dan heb ik er een leuke tijd mee.
Nee ik ben nog nooit met enthousiasme aan een AC game begonnen, zelfs de eerste niet ;) Assetto Corsa daarintegen wel!

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 23 juli 2024 05:06]

Ik zit er best dubbel in: trouwe AC-speler sinds deel 1 en al sinds AC2 hoopte ik op een AC in het feodale Japan. Ik vond de meeste games in de serie prima hun charme hebben. Zowel de RPG-delen als de meer traditionele. Odyssey heb ik me ook goed mee vermaakt en de dual protagonists vind ik helemaal prima. Ook de speelstijl. Ik wissel daar graag tussen maar ik vind het zo ongelooflijk raar dat je als een enorme Afrikaanse man met dito accent kan 'blenden' in de samenleving van een cultuur die zeker in die tijd best wat argwaan heeft gehad op buitenstaanders en buitenlanders. Yasuke zal best gebaseerd zijn op de geschiedenis, maar hij was vooral een schildknaap ten dienste van.

Persoonlijk wil ik dus helemaal niet spelen met zo'n ongeloofwaardig hoofdpersonage en heb ik vooralsnog weinig zin in. Ga alsjeblieft niet de racismekaart trekken tijdens het modden of in reacties, want zo is dit helemaal niet bedoeld. Ik wil bijvoorbeeld ook dat de game met Japanse audio speelbaar is. En ik weet ook wel dat AC een loopje neemt met de geschiedenis, maar ik vind dit gewoon een immersion breaker.
Precies hoe ik erin sta.
Wat was er mis met gewoon een Japanse samurai? Er zijn genoeg tot de verbeelding sprekende samurai?
Ik ga niet dit geforceerde DEI personage spelen.
Mee eens. Ik vind dit dan ook zo enorm geforceerd overkomen wat maakt dat het een enorme afknapper is.
Het is absoluut geforceerd (de enige MC in AC games die gebaseerd is op een echt bestaand persoon, hoe losjes dan ook).

En dat maakt het inderdaad tergend.

Ik snap niet waarom we niet gewoon alleen met de Shinobi hadden kunnen spelen. Ik speel een AC game niet om als een lompe boer alles kapot te beuken.
offtopic:
Als je het feodale Japan wat vindt, zou je Ghost of Tsushima kunnen proberen.
Uiteraard uitgespeeld en Platinum. Rise of the Ronin staat nog op het lijstje, Yakuza spin-off in die setting was ook goed te pruimen en zo nog veel meer. Maar ik ben ook trouw AC speler, dus dat die serie eindelijk mijn wens inwilligt was goed nieuws. Dit verhaal wat minder.

[Reactie gewijzigd door DarkNeogen op 23 juli 2024 05:06]

Immersion breaker is dan ook precies hoe ik er in sta. Je mag geen eens een niet onderbouwde mening hebben anders word je als racist zien. Ik hoop echt dat je een masker kan dragen en hopelijk japanse audio heeft. Zodat je in free roam niet dat gevoel hebt.
Dus om maar met de deur in huis te vallen:
Naoe is voor als je Assassin's Creed wilt spelen.
Yasuke is voor als je de AC gameplay niets vindt, het narratief om wat voor reden dan ook wel interessant vindt, en liever een mash-up van Nioh; Dark Souls; en God of War speelt.

Ruikt naar simpelweg een poging van Ubisoft om meer afzetmarkt voor de serie te maken.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 23 juli 2024 05:06]

Ik denk niet dat Ubisoft meer afzetmarkt nodig heeft voor AC, het is hun meest succesvolle serie ooit.
Zoals het eruit ziet is het gewoon de splitsing van de old-school AC assassin gameplay met de een, en de nieuwere melee-brawler combat van de nieuwere games met de ander. En dat vind ik een prima plan :D
"het is hun meest succesvolle serie ooit."

Klopt en dat houdt in dat aandeelhouders NOG MEER WINST willen zien.
Ik vind het eerder lijken op een splitsing tussen de stealth en frontale actie van de games. Yasuke zijn speelstijl lijkt meer op de brute combat die ook in Valhalla zat en Naoe is gewoon stealth focused.

Ik vind de stealth opties er in elk geval hoopvol uit zien.

En ik vind er niets mis mee dat je ook af en toe gewoon kunt hakken als het te frustrerend word.

Maar ik zie hier niet de poging om meer afzet markt te maken, eerder om de afzet markt te behouden door de mensen die al jaren zeuren over de gebrekkige stealth over te halen te blijven.
Voor wie niet kan wachten kan ik de stripserie Samoerai aanbevelen. Heeft niks met AC te maken overigens (daar zijn ook strips van). Er zijn ook twee spin-off series, Samoerai Legenden en Samoerai Origine. Kurusan - De zwarte samoerai is ook een aanrader.

Kogaratsu is een klassieker, al zal het daar lastig zijn om alle albums te vinden. De serie loopt sinds 1991 en het nieuwste deel verscheen in 2014. Dus hup hup naar je dichtstbijzijnde stripwinkel :)

[Reactie gewijzigd door Armselig op 23 juli 2024 05:06]

Je hebt ook nog Okko, ook een mooie serie die al compleet is. Heeft misschien iets meer fantasie. Maar geeft ook een mooi beeld van de samoerai tijd in Japan.

Heb zelf alle delen van de eerder drie genoemde en zijn zeker een aanrader.
Ah, die was ik vergeten, thanks :)
Je hebt van Kogatsu ook nog integralen. Niet in het Nederlands geloof ik. Misschien is Depuis daarvoor wel te porren.

Iemand in de comment burelen die dat misschien kan bewerkstelligen? :D
Kogaratsu is van Dupuis :) Van wat ik kan vinden is er maar een enkele integrale uitgave met nummers 1 t/m 4, alleen in het frans inderdaad. Blijkbaar zagen ze er verder geen brood meer in.
Origins - meh
Oddyssey - geweldig
Valhalla - wel leuk, maar tijdens dlc verloor ik interesse

Net als na Black Flag, skip ik er nu ff een paar
Eens. Valhalla was vooral veeeeeel te groot. Mirage was daarna een verademing.
Dit ziet er heel erg uit als weer "meer van hetzelfde" maar dan net in een ander jasje, sommige gameontwikkelaars moeten echt eens wakker geschud worden dat ze een franchise niet helemaal uitmelken maar vernieuwend blijven, ik sla deze even over....
Als mensen het blijven komen. En ze blijven het kopen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.