Door Jurian Ubachs

Redacteur

Tom Clancy's HAWX

14-03-2009 • 10:52

59

Singlepage-opmaak

Conclusie

Tom Clancy's HAWX wil een actievol vliegspel zijn en slaagt daarin. De basis van het spel staat als een huis, maar daar omheen blijkt HAWX verre van perfect. Het verhaal is voor Tom Clancy-begrippen slapjes, al kun je je afvragen hoe belangrijk dat is in een vliegspel. De Assistance Off-mode is spectaculair en stoer, maar accepteer bij voorbaat dat je daarin af en toe de weg volledig kwijt zult raken. Op deze manier vechten biedt dan ook nog een echte uitdaging, waar die bij het gebruik van het Enhanced Reality System ver te zoeken is. Iedereen kan immers iemand neerschieten, als de route helemaal is uitgestippeld. Op grafisch vlak maakt het spel dankbaar gebruik van satellietdata en dat levert indrukwekkende beelden vanuit de lucht op, vooral als je over de grote steden vliegt. Al met al is HAWX een leuke aanvulling op het Tom Clancy-universum en een prima vliegspel, met hier en daar wat oneffenheden.

Pluspunten

+ Assistance Off
+ Variatie
+ Veel toestellen
+ Grafisch sterk

Minpunten

- ERS maakt het te gemakkelijk
- Overzicht soms zoek
- In co-op krijgt alleen de host ervaringspunten

Cijfer: 7,5

Titel Tom Clancy's HAWX Box HAWX
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Ubisoft
Uitgever Ubisoft
Releasedatum Inmiddels verschenen
Hawx preview Hawx preview Hawx preview Hawx preview Hawx preview Hawx preview Hawx preview Hawx preview Hawx preview




Reacties (59)

59
57
8
1
0
0
Wijzig sortering
Ik begrijp het punt van de Assistance Off modus echt niet, behalve dat het je een kans geeft om de grafische pracht van het spel te bewonderen. Het externe camerstandpunt (WHY!?!?!?!?) maakt het absoluut onmogelijk om nauwkeurig te vliegen, en bovendien is het spel te makkelijk omdat je in Assistance On modus (waarin je dus eigenlijk minder mogelijkheden hebt met je toestel) ook gemakkelijk door de campaign heen rolt. Interessant concept dat m.i. volledig verkeerd uitgewerkt is.

Verder leent dit spel qua gameplay verschrikkelijk van Ace Combat. Het verliest dan helaas weer qua storyline van de betere delen in die serie, want dat is echt crap uitgewerkt, met name de voice acting is echt crappy. Geef mij de PS2 delen van AC anytime over this.
Ja op de PC heb ik geen idee waar ik heen vlieg met dat assistance off.. Het enige wat dan wel kan is aan een missile lock ontkomen. Beetje naar boven, stallen en dag dag missile. Maar verder.. alles met AS-on.
het geeft je wat te doen tijdens zo`n spel, een andere view op zijn tijd vindt ik persoonlijk niet verkeerd .
maar dat is puur persoonlijk , en jij vindt het dus niet echt wat terwijl anderen (zoals ik :P ) het wel weer wat vinden :)
Verrassend, ik speelde het op de xbox360 en ik zat eigenlijk continu in deze modus. De camera lockt op een gemiddelde tussen jou en je tegenstander. Zodat ze allebei in beeld zijn. En door de extreme manoeuvres die je kan maken kan je makkelijker ontkomen aan tegenstanders en ze makkelijker vernietigen. Plus het ziet er gewoon gaaf uit met dat externe camerastandpunt! Maar goed das is subjectief natuurlijk. Het enige nadeel vond ik dat je je hoogte niet goed kan schatten.
Ik vond het juist prettig vliegen. Vooral later in de game met veel vliegtuigen kreeg ik wel sneller locks en makkelijk ontwijken. Is wel even wennen daar ben ik het mee eens.
Extern camera standpunt is opzichzelf niet zo'n probleem... In een vliegsimulator op een enkel kleine scherm, heb je veel te weinig 'situational awareness'. En dat is ook niet realistisch.

Een F-16 piloot die ook op de PC speelt, heeft eens aangegeven dat hij het externe camera standpunt een goede toevoeging vonden om de tekortkomingen van de beperkte cockpit view op te heffen. En in die zin, dus het realisme verhoogt!


Uiteraard moet je wel kunnen switchen tussen extern en intern... Alleen extern is Arcade....

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 175233 op 22 juli 2024 19:51]

In de PC demo kreeg je alleen maar een cinematic camera view, die je niet kon veranderen met assistance off. Kan je in de full version nu wel de cockpit camera gebruiken?
Kan ook in de PC demo hoor, als je een joystick hebt geloof ik button 7 of 8
Anoniem: 174951 19 maart 2009 16:41
"- In co-op krijgt alleen de host ervaringspunten"

De deelnemers krijgen ook wel degelijk experience!
5 of 6 levels gespeeld op laptop met 512 mb videokaart .
Heel speelbaar op een klavier, smaken verschillen!.
Grafisch is vooral Geoeye heel mooi, de rest is ok.
Als flightsim stelt het niet veel voor ( vooral in de normal mode met assisitence on).
Het is wel erg arcade met 120 raktten en 80 bommen onder een jager.
de assistence off mode is best goed te doen, ziet er ook goed uit.
Maar die heb je soms ook wel nodig met tig tanks, helikopters, anti lucht, jagers, radars, beacons, fregatten en noem maar op in 1 missie.
Na het volbrengen van een missie, worder er nieuwe jagers en wapens vrijgegeven voor de volgende missies.
Nog niet online geprobeerd, maar dat ga ik nog wel even doen.

al met al best een leuk spel, voorlopig blijft ie nog even.
Anoniem: 16225 15 maart 2009 11:46
Waardeloos vooral de besturing, hoe kan je zo'n ding nou besturen van buitenaf(cinematic view) ?geprobeerd camera standpunt te wisselen maar werkte niet, nou gelijk van mijn schijf gegooid. Lekker handig dat je geen camera standpunt kan wisselen in een demo.
Ben nu Total War demo aan het downloaden, schijnt wel een demo te zijn die het originele spel een beetje probeert te benaderen...

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 16225 op 22 juli 2024 19:51]

Zoals al eerder gezegd; ook in de demo kun je gewoon schakelen tussen assisted en non-assisted (geloof dat het de linker ctrl toets is).

Alleen in de eerste missie kon dat niet omdat het een oefening was voor de non-assisted mode.
De meete dogfight-spelen die ik al gespeeld heb vielen tegen, dus ik ben nogal terughoudend voor dat genre, maar deze wil ik toch eens proberen :)

btw: aan alle pro-console, anti-pc gamers: de prijzen van dit spel zijn toch weer een gigantisch pro-pc argument: dit spel kost 30 euro op PC en minimum 53 op console... vrij schandalig imo... :(
Dit komt omdat de publishers meer geld willen voor een Console spel dan een PC spel. De inkoopprijs van een Console game ligt vaak boven de verkoopprijs van een PC game.

Fyi: ben de Eigenaar van NKCSS, die in 't lijstje staat.
Ik leg de schuld ook neit bij de winkels hoor ;) Moesten die geld willen kloppen zouden ze alle prijzen evrhogen, niet enkel die van consoles. Het zijn inderdaad de publishers die meer geld vragen voor consoleversies.

Volgens mij is dit omdat er op consoles bijna niet gepirateerd wordt. Ze vragen dus gewoon wat ze willen, wie het spel wil moet het toch kopen, daar waar op de PC al gauw naar piraterij wordt gegrepen voor dure spellen (KUCH! Spore! KUCH!)
Dat durf ik wel te betwisten, gezien de draconische aard van de DRM op Spore (en dus de uitstekende kwaliteit van de te downloaden versie).

Spellen voor console's zijn waarschijnlijk wat duurder omdat per verkocht spel een deel naar de maker van een console gaat (Sony, Microsoft, Nintendo); dat wordt dus gewoon doorberekend aan de consument.

Maar het lijkt erop dat dit het eerste echte toppertje van het nieuwe jaar is. En nog een beetje betaalbaar ook.
Nou, valt nog vies tegen. De PS3 heb je gelijk in, maar op de XBOX360 is het toch wel anders... Daar komen alle releases zelfs nog eerder uit dan voor de PC-versie als het spel een gelijke releasedate heeft...
€23,50 bij play.com voor de PC
Kun je ook uitleggen waarom het daar zo goedkoop is? Ik bedoel... meer dan 50 % korting.... Krijg je dan een half spel of zo?
34,99 inclusief verzending voor de 360 ;)

Op wat gekke EA titels na, zijn alle 360 titels gewoon regiovrij, evenals natuurlijk de PS3 versies.

Alleen als je in NL je spellen koopt zijn ze inderdaad flink duurder.

[Reactie gewijzigd door PWM op 22 juli 2024 19:51]

Ik had 2 spellen gekocht bij gamehubs. Halo wars en HAWX. Waren alsnog via UPS Express verzonden voor niks. Kreeg HAWX een week voor de releasedate :+.
ikzelf heb de demo gespeelt (pc versie)
Denk dat dit spel een doorbraak kan zijn voor vliegspellen/simulaties
besturing zit goed in elkaar
waar ik bij andere spellen er niet aan kan/kon wennen
Ik vind het eigenlijk best prut die besturing.. Die camera in assistance off is gewoon onspeelbaar :S
Juist niet! Heerlijk veel overzicht hebt je dan. Ik raakte veel meer met assist off dan met on. :P Bovendien ziet het er veel stoerder uit!
De enige reden dat is het spel niet ga kopen is vanwege de assistance off modus. Ik kan geen vliegspel/sim herrinderen die zo'n irritante besturing heeft. Ik wil gewoon een jet hebben die doet wat ik van hem vraag, ook stallen. in de Assi.ON modus is dat gewoon onmogelijk wat ook het spel gelijk teveel arcade maakt. In de Assi.Off modus moet je 3rd person vliegen, wat tevens ronduit irritant is.

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door Tyoi op 22 juli 2024 19:51]

Ik heb de demo gedownload (Steam) en geprobeerd te spelen, maar helaas krijg ik alleen maar foutmeldingen (Vista Ultimate 64 bit). Dat schiet niet op dus.

Maar als het waar is wat jij zegt (kiezen tussen niet stallen of 3d person) dan kan ik het alleen maar volledig met je eens zijn dat dit vervelend is. Voor de échte liefhebber staat realisme voorop - dat is bij arcade games sowieso niet het speerpunt maar de laatste hoop is bij deze dus ook de grond in gedrukt. Helaas, want de graphics zijn zeer indrukwekkend.
Ik stoorde me er ook aan geen 'volledige' controle te hebben over het toestel. Zet voor de grap de besturing eens op Expert, dat maakt het al beter.
uhm simulaties ??? Ik heb me wat toeren in de demo van hawx uitgehaald op een snelheid waarbij een echt vliegtuig gedesintegreerd van zou raken :P

Dit spel is zoooooooooo arcade. Ik wacht nog steeds op een echte flightsim. Maar recent zijn er geen echt sterke uitgekomen... En degenen die uitkomen zijn meestal heel erg buggy.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 22 juli 2024 19:51]

ik zweer nog steeds bij good ol' F/A 18 van Janes.

Lock on was 'aardig'.

Voor de rest hou ik 't maar op X-Plane. (maar daar komt geen 'actie' aan te pas, da's een pure sim.
Anoniem: 175233 @Laurens-R16 maart 2009 14:05
Wat betreft echte flightsims...

Als ze nou deze graphics engine nemen, en daar de code van de oude Tornado flight simulator op los zouden laten. Dat zou eens een super flightsim zijn!
Anoniem: 295129 14 maart 2009 11:11
Heb de demo gisteren gedownload op X360 en moet zeggen dat het enorm goed speelt. Alleen heb ik enorme moeite met de besturing et cetera ervan. Maar ik denk zelf dat het een kwestie is van wennen en dat het dan beter gaat.

Maar ik heb nog nooit zo'n goede vlieggame gehad dan HAWX. Hulde :)
Het spel is echt top met een joystick op de xbox, heb de demo bij een vriend geprobeerd en was erg onder de indruk. Ik vind het een high pace actiespel, laatste keer dat ik zo´n plezier had met een vliegspel was met de lucas arts x-wing serie ook al waren die spellen wel anders van opzet.
Moet je eigenlijk ook wel eens gronddoelen vernietigen ipv andere vliegtuigen? Zo ja, is dat uitgewerkt door het laten vallen van een bom ofzo (zoals ik me kan herinneren van bv EF2000 vroeger), of is dat gewoon mikken op het gebouwtje en schieten?
Anoniem: 295129 @WhistlerNL14 maart 2009 12:11
n de intro zie je een vliegtuig een tank uitschakelen. Dus ik denk van wel!
In de demo stelt het uitschakelen van gronddoelen niet veel voor. Locken en raket afvuren. Dit kan ook aan de enorme hoeveelheid raketten, 100 stuks ofzo, liggen die je mee krijgt in de demo.

Op zich vond ik demo wel vermakelijk, maar voor het ontwijken van een raket heb ik nog geen flares of iets dergelijks nodig gehad. Dogfights waren ook vrij eenvoudig. Al moet ik wel zeggen dat ik niet op het moeilijkste niveau heb gespeeld. Voor dit spel zou ik een paar maanden wachten en `m afgeprijsd aanschaffen.
In de F-14 kan je tanks vernietigen met missiles en je mounted gun (daar is ERS erg handig voor), later als je de Harrier hebt vrijgespeeld kan je ook met bommen werken.
Anoniem: 175233 @Salomon16 maart 2009 13:57
Dan vraag ik me toch af welke raketen een F-14 in het spel mee krijgt waarmee je tanks vernietigt... De F-14 is een bijna pure onderscheppingsjager. En Sidewinders, Sparrow en Phoenix werken echt niet op gronddoelen. In de tweede Golf oorlog heeft men wel de capaciteit om bommen af te werpen weer hersteld, zodat hij Mk83's dumb bombs kan meenemen, maar iets als een Maverick heb ik nog nooit onder een F-14 gezien...

Maar dergelijk realisme is misschien ook wel iets teveel gevraagd van een Arcade spel.
De F14-D kon bommen meenemen:

Bombs:

JDAM Precision-guided munition (PGMs)
Paveway series of Laser guided bombs
Mk 80 series of unguided iron bombs
Mk 20 Rockeye II

(bron: F-14D Specs Wikipedia)

Nog steeds jammer dat de Tomcat uit dienst is. Vetste jager ooit in mijn bescheiden mening.

----------

Ik wacht sinds Janes F-15, F-18 en Falcon 4 nog steeds op een nieuwe "next gen" militaire flightsim. Nog even langer wachten ben ik bang....

[Reactie gewijzigd door Martin-S op 22 juli 2024 19:51]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.