Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Tom Clancy's HAWX

De elite in de lucht

Dat de naam 'Tom Clancy' zo ongeveer een garantie is voor prima verkoopresultaten, heeft Ubisoft goed begrepen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de franchise, die ooit begon met tactische schietspellen, wordt uitgebreid en verbreed. Zo verscheen eerder het real-time strategiespel Tom Clancy's EndWar, en ook met HAWX wordt de franchise in een nieuw genre geïntroduceerd. In Tom Clancy's HAWX speel je vanuit een hoog perspectief: dat van een straaljagerpiloot.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3, pc

HAWX draait om een groepje elitepiloten van de U.S. Airforce, het HAWX-squadron. Het High Altitude Warfare eXperimental-squadron, zoals de groep voluit heet, is het beste team dat de Amerikaanse luchtmacht in het jaar 2012 in huis heeft. De speler neemt in dit squadron de rol aan van David Crenshaw, de leider van het HAWX-team. Het team wordt ingezet langs de Mexicaanse grens, in het stadje Juarez, om luchtsteun te bieden aan een eenheid Ghosts die op de grond bezig is met een geheime missie. Komt je bekend voor? Het zal inmiddels duidelijk zijn dat HAWX de verhaallijn van Ghost Recon Advance Warfighter 2 aantikt, als de piloten steun verlenen aan Luitenant Mitchell en zijn Ghosts op de grond.

Op dat moment is er nog geen vuiltje aan de lucht. De Airforce bewijst zijn klasse en de Ghosts ronden hun missie op de grond af. Toch besluit de regering van de Verenigde Staten het HAWX-squadron te ontbinden. Crenshaw belandt vervolgens, op aanraden van een van zijn wingmen, bij het bedrijf Artemis, een Private Military Contracter. Zo begint Crenshaws carrière als vrijbuitende freelance-toppiloot. Na verloop van tijd - ook dit deel van het verhaal is door Ubisoft al lang en breed verklapt - belandt Crenshaw weer in de U.S. Airforce, als blijkt dat Artemis niet langer 'onschuldige' opdrachten uitvoert, maar zijn pijlen richt op de militaire grootmacht bij uitstek: de Verenigde Staten.

*Banden met GRAW 2

Wat te vinden van dit plot? Het verhaal heeft absoluut niet de diepgang van een gemiddelde Tom Clancy-game. Dat is niet zo gek; vliegspellen zijn niet ontworpen omdat ze zo geschikt zijn voor het uitwerken van een verhaal. Ace Combat 6 liet zien dat het wel kan, maar je kunt je afvragen in hoeverre het ontbreken van een ijzersterk verhaal een gemis is voor een vliegspel waarin het vooral om de actie draait. Daarbij komt dat er veel missies in het spel voorkomen die zich prima lenen voor opvolging in een volgende GRAW-game. Sterker nog: na de missie in Juarez geef je als piloot van Artemis op een gegeven moment nogmaals luchtsteun aan de Ghosts onder leiding van Luitenant Mitchell, in een missie die nog niet bekend is van een ander spel. Het zou ons niet verbazen als we het verhaal rond Artemis vaker terug gaan zien in games uit de Tom Clancy-franchise. Dat neemt niet weg dat HAWX op zich een doorzichtig, voorspelbaar verhaal biedt, dat je absoluut niet naar het puntje van je stoel zal trekken.

Soepele actie

Het is dan ook beter om het verhaal te zien als een extreem uitgebreide missiebeschrijving. Voordat je gaat vliegen is het zaak eerst een geschikt toestel uit te zoeken. In het begin valt er weinig te kiezen en moet je het doen met een paar kisten, maar naarmate je verder komt en meer toestellen hebt vrijgespeeld, wordt de keuze uiteraard ruimer. Hierbij helpt HAWX de speler misschien een tikje teveel op weg, want er wordt altijd een bepaald toestel aangeraden. Dit is dan een kist met de juiste eigenschappen en een passende wapenuitrusting voor de missie. Dit had wellicht wat minder vanzelfsprekend mogen zijn, maar ook hier geldt: het gaat om de actie. Ergens is het ook wel fijn dat je alle menu's in recordtempo kunt doorlopen, om zo snel mogelijk het luchtruim te kiezen.

Je kunt je zelfs afvragen of je de briefing eigenlijk wel nodig hebt. Gewoon in je toestel gaan zitten en gaan vliegen werkt ook, want tijdens de missies krijg je altijd nog een keer te horen wat er op dat moment van je gevraagd wordt. Daarbij biedt HAWX best wat variatie, al komt het natuurlijk altijd aan op het uitschakelen van lucht- en gronddoelen. Toch levert het moeten beschermen van een bepaald vliegtuig een heel andere missie op dan het simpelweg uit de weg ruimen van strategische doelen. De campagne is in elk geval gevarieerd genoeg om er voor te zorgen dat je je niet zult vervelen, tijdens de negentien missies die het spel rijk is.

*Herkenbaar

Eenmaal in de lucht voelt elke fan van vliegspellen zich meteen thuis. Het vliegen is niet realistisch, maar wel herkenbaar. Als je bekend bent met games als Ace Combat en Blazing Angels, zul je weinig moeite hebben met het vliegen in HAWX. Aardig is wel dat de toestellen niet allemaal hetzelfde aanvoelen. Vliegen in een pijlsnelle fighter klinkt natuurlijk het leukst, maar een dergelijk toestel maakt het uitschakelen van veel doelen op een relatief klein gebied veel lastiger, omdat je veel meer ruimte nodig hebt.

De actie kun je heel recht toe, recht aan beleven en dat doe je in het begin ook. Al snel leer je echter dat HAWX meer biedt dan een 'standaard potje' vliegen. Dat heeft zijn goede en zijn slechte kanten. Als eerste leer je te werken met het ERS, het Enhanced Reality System. Dit is een technisch hulpmiddel waarmee je onder meer kunt zien wanneer je binnen bereik van andere toestellen of luchtafweergeschut bent. Belangrijker is echter de optie waarbij je het ERS gebruikt om een route uit te stippelen om je doel te onderscheppen. Door het ERS in te schakelen verschijnen er driehoekjes in beeld, waar je doorheen dient te vliegen. Zo volg je de aangegeven route, die er dan altijd toe leidt dat je een gemakkelijk schot kunt lossen op een tegenstander. Hoewel het ERS ingenieus is en mindere spelers in moeilijke situaties de hand reikt, is het vooral te gemakkelijk. Een tegenstander verslaan met behulp van dit hulpsysteem levert daardoor geen voldoening op.

*Assistance Off

Dit staat in schril contrast met de zogenaamde 'Assistance Off'-modus. Als HAWX het slechtste spel aller tijden was geweest, was dit een reden waarom je het alsnog even zou moeten uitproberen. Na een aantal missies leer je in de campagnemodus om te gaan met deze manier van vliegen. Twee tikjes op een van de triggers zorgen ervoor dat de assistentie die je normaal hebt, bijvoorbeeld om je toestel op snelheid te houden, wegvalt. Je bent zonder assistentie weliswaar kwetsbaar voor stalls, maar je kunt ook de grenzen opzoeken van wat je toestel aankan. Denk daarbij aan halsbrekende toeren, die jou in staat stellen om achter je vijand te komen en hem uit te schakelen.

Hoewel het schieten in de standaard-modus gemakkelijker is, en als je het ERS gebruikt al helemaal, biedt de Assistance Off-modus het echte plezier in HAWX. Vooral dogfights tegen de wat betere AI-tegenstanders zijn in de campagnemodus een belevenis op zich. Natuurlijk is een dogfight 'maar' een dogfight, maar HAWX geeft je het gevoel dat jouw vaardigheid bij deze manier van vechten daadwerkelijk een verschil maakt. De dogfights winnend afsluiten geeft dan ook veel voldoening. Het enige nadeel aan Assistance Off is dat het redelijk eenvoudig is om het overzicht kwijt te raken. Zo raak je al vechtend soms ver van het punt verwijderd dat je verdedigde, en bij snelle manoeuvres is niet altijd even goed te zien of je toestel recht hangt of inverted rondvliegt. Op grote hoogte is dat niet zo erg, maar vlieg je een paar honderd meter boven de grond, dan is het belangrijk om te weten welke kant je kist op gaat als je de neus omhoog duwt.

GeoEye en multiplayer

HAWX is dus prima speelbaar, maar in een actievol vliegspel is het minstens zo belangrijk dat de actie van het scherm af spat. Dat is in HAWX zeker het geval. De toestellen zien er goed uit en de effectien van het vliegen worden realistisch gesimuleerd. Denk daarbij aan witte lijnen langs de vleugels, als je agressieve bewegingen maakt met je toestel. Zulke acties veroorzaken niet alleen een grafisch effect, je bewegingen gaan ook gepaard met realistische geluidseffecten. Dankzij de GeoEye-satelliet vlieg je bovendien over waarheidsgetrouw gebied. Zo zijn Washington DC, Rio de Janeiro, Chicago en Los Angeles terug te vinden, volledig gebaseerd op satellietbeelden.

*Even langs het Witte Huis

De omgeving waar je overheen vliegt is vanuit de lucht gezien een lust voor het oog. Ga je iets lager vliegen, dan neemt het ogenschijnlijk hoge detailniveau iets af, maar nog steeds blijven de steden dan indrukwekkend. In Washington kun je bijvoorbeeld over het Witte Huis vliegen, in Los Angeles is het gebied rond downtown geheel in 3D neergezet en in Rio kun je langs het beeld van Jezus Christus scheren. Van de nagemaakte gebieden is Los Angeles - dat je alleen bij nacht zult zien - het minst mooi, maar ook daarvan is de herkenbaarheid groot.

Om die reden vonden wij het al vermakelijk genoeg om na de campagne de steden nog eens te bekijken in Free Flight, maar het is natuurlijk leuker om je aandacht dan te verleggen naar de multiplayer. In HAWX kun je de campagnemodus in co-op met maximaal vier personen spelen. Ook kan er uiteraard tegen elkaar worden gevochten, wat, als je de Assistance Off-mode onder de knie hebt, pittige dogfights oplevert.

*Co-op blunder

De mate van ondersteunig die Ubisoft hierin biedt is dus goed. Toch kampt HAWX met een groot minpunt in de co-op, en dat ligt op het gebied van de ontwikkeling van je piloot. In HAWX speel je vliegtuigen en wapens vrij naarmate je piloot in niveau stijgt, wat gebeurt doordat je ervaringspunten verdient tijdens de missies. Het nadeel is echter dat in co-op alleen de host van het spel deze punten verdient. De rest ontwikkelt zich dus niet, en dat is natuurlijk niet handig. Hierdoor wordt het doorspelen van de campagne in co-op zinloos gemaakt als je zelf niet host, terwijl het spelen in co-op juist zou moeten worden aangemoedigd. Het is immers leuker om samen met vrienden te vliegen dan in je eentje.

Conclusie

Tom Clancy's HAWX wil een actievol vliegspel zijn en slaagt daarin. De basis van het spel staat als een huis, maar daar omheen blijkt HAWX verre van perfect. Het verhaal is voor Tom Clancy-begrippen slapjes, al kun je je afvragen hoe belangrijk dat is in een vliegspel. De Assistance Off-mode is spectaculair en stoer, maar accepteer bij voorbaat dat je daarin af en toe de weg volledig kwijt zult raken. Op deze manier vechten biedt dan ook nog een echte uitdaging, waar die bij het gebruik van het Enhanced Reality System ver te zoeken is. Iedereen kan immers iemand neerschieten, als de route helemaal is uitgestippeld. Op grafisch vlak maakt het spel dankbaar gebruik van satellietdata en dat levert indrukwekkende beelden vanuit de lucht op, vooral als je over de grote steden vliegt. Al met al is HAWX een leuke aanvulling op het Tom Clancy-universum en een prima vliegspel, met hier en daar wat oneffenheden.

Pluspunten

+ Assistance Off
+ Variatie
+ Veel toestellen
+ Grafisch sterk

Minpunten

- ERS maakt het te gemakkelijk
- Overzicht soms zoek
- In co-op krijgt alleen de host ervaringspunten

Cijfer: 7,5

Titel Tom Clancy's HAWX
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Ubisoft
Uitgever Ubisoft
Releasedatum Inmiddels verschenen
Hawx preview Hawx preview Hawx preview Hawx preview Hawx preview Hawx preview Hawx preview Hawx preview Hawx preview


Laagste prijzen voor: Tom Clancy's HAWX, Xbox 360
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

Gameshop Play-it

Score: 5 (1)

€ 19,99

€ 21,97

Kostenoverzicht

Productprijs € 19,99
Opsturen vanaf €14.99,- Brievenbuspakket € 1,98
iDEAL € 0,-
Totaal € 21,97
Bekijk

Laagste prijzen voor: Tom Clancy's HAWX, PS3
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

Gameshop Play-it

Score: 5 (1)

€ 12,50

€ 16,45

Kostenoverzicht

Productprijs € 12,50
Opsturen tot €14.99,- Brievenbuspakket € 3,95
iDEAL € 0,-
Totaal € 16,45
Bekijk

Reacties (59)

Wijzig sortering
Ik begrijp het punt van de Assistance Off modus echt niet, behalve dat het je een kans geeft om de grafische pracht van het spel te bewonderen. Het externe camerstandpunt (WHY!?!?!?!?) maakt het absoluut onmogelijk om nauwkeurig te vliegen, en bovendien is het spel te makkelijk omdat je in Assistance On modus (waarin je dus eigenlijk minder mogelijkheden hebt met je toestel) ook gemakkelijk door de campaign heen rolt. Interessant concept dat m.i. volledig verkeerd uitgewerkt is.

Verder leent dit spel qua gameplay verschrikkelijk van Ace Combat. Het verliest dan helaas weer qua storyline van de betere delen in die serie, want dat is echt crap uitgewerkt, met name de voice acting is echt crappy. Geef mij de PS2 delen van AC anytime over this.
Ja op de PC heb ik geen idee waar ik heen vlieg met dat assistance off.. Het enige wat dan wel kan is aan een missile lock ontkomen. Beetje naar boven, stallen en dag dag missile. Maar verder.. alles met AS-on.
het geeft je wat te doen tijdens zo`n spel, een andere view op zijn tijd vindt ik persoonlijk niet verkeerd .
maar dat is puur persoonlijk , en jij vindt het dus niet echt wat terwijl anderen (zoals ik :P ) het wel weer wat vinden :)
Verrassend, ik speelde het op de xbox360 en ik zat eigenlijk continu in deze modus. De camera lockt op een gemiddelde tussen jou en je tegenstander. Zodat ze allebei in beeld zijn. En door de extreme manoeuvres die je kan maken kan je makkelijker ontkomen aan tegenstanders en ze makkelijker vernietigen. Plus het ziet er gewoon gaaf uit met dat externe camerastandpunt! Maar goed das is subjectief natuurlijk. Het enige nadeel vond ik dat je je hoogte niet goed kan schatten.
Ik vond het juist prettig vliegen. Vooral later in de game met veel vliegtuigen kreeg ik wel sneller locks en makkelijk ontwijken. Is wel even wennen daar ben ik het mee eens.
Extern camera standpunt is opzichzelf niet zo'n probleem... In een vliegsimulator op een enkel kleine scherm, heb je veel te weinig 'situational awareness'. En dat is ook niet realistisch.

Een F-16 piloot die ook op de PC speelt, heeft eens aangegeven dat hij het externe camera standpunt een goede toevoeging vonden om de tekortkomingen van de beperkte cockpit view op te heffen. En in die zin, dus het realisme verhoogt!


Uiteraard moet je wel kunnen switchen tussen extern en intern... Alleen extern is Arcade....

[Reactie gewijzigd door AHBdV op 16 maart 2009 14:03]

In de PC demo kreeg je alleen maar een cinematic camera view, die je niet kon veranderen met assistance off. Kan je in de full version nu wel de cockpit camera gebruiken?
Kan ook in de PC demo hoor, als je een joystick hebt geloof ik button 7 of 8
"- In co-op krijgt alleen de host ervaringspunten"

De deelnemers krijgen ook wel degelijk experience!
5 of 6 levels gespeeld op laptop met 512 mb videokaart .
Heel speelbaar op een klavier, smaken verschillen!.
Grafisch is vooral Geoeye heel mooi, de rest is ok.
Als flightsim stelt het niet veel voor ( vooral in de normal mode met assisitence on).
Het is wel erg arcade met 120 raktten en 80 bommen onder een jager.
de assistence off mode is best goed te doen, ziet er ook goed uit.
Maar die heb je soms ook wel nodig met tig tanks, helikopters, anti lucht, jagers, radars, beacons, fregatten en noem maar op in 1 missie.
Na het volbrengen van een missie, worder er nieuwe jagers en wapens vrijgegeven voor de volgende missies.
Nog niet online geprobeerd, maar dat ga ik nog wel even doen.

al met al best een leuk spel, voorlopig blijft ie nog even.
Waardeloos vooral de besturing, hoe kan je zo'n ding nou besturen van buitenaf(cinematic view) ?geprobeerd camera standpunt te wisselen maar werkte niet, nou gelijk van mijn schijf gegooid. Lekker handig dat je geen camera standpunt kan wisselen in een demo.
Ben nu Total War demo aan het downloaden, schijnt wel een demo te zijn die het originele spel een beetje probeert te benaderen...

[Reactie gewijzigd door een_naam op 15 maart 2009 11:53]

Zoals al eerder gezegd; ook in de demo kun je gewoon schakelen tussen assisted en non-assisted (geloof dat het de linker ctrl toets is).

Alleen in de eerste missie kon dat niet omdat het een oefening was voor de non-assisted mode.
De meete dogfight-spelen die ik al gespeeld heb vielen tegen, dus ik ben nogal terughoudend voor dat genre, maar deze wil ik toch eens proberen :)

btw: aan alle pro-console, anti-pc gamers: de prijzen van dit spel zijn toch weer een gigantisch pro-pc argument: dit spel kost 30 euro op PC en minimum 53 op console... vrij schandalig imo... :(
Dit komt omdat de publishers meer geld willen voor een Console spel dan een PC spel. De inkoopprijs van een Console game ligt vaak boven de verkoopprijs van een PC game.

Fyi: ben de Eigenaar van NKCSS, die in 't lijstje staat.
Ik leg de schuld ook neit bij de winkels hoor ;) Moesten die geld willen kloppen zouden ze alle prijzen evrhogen, niet enkel die van consoles. Het zijn inderdaad de publishers die meer geld vragen voor consoleversies.

Volgens mij is dit omdat er op consoles bijna niet gepirateerd wordt. Ze vragen dus gewoon wat ze willen, wie het spel wil moet het toch kopen, daar waar op de PC al gauw naar piraterij wordt gegrepen voor dure spellen (KUCH! Spore! KUCH!)
Dat durf ik wel te betwisten, gezien de draconische aard van de DRM op Spore (en dus de uitstekende kwaliteit van de te downloaden versie).

Spellen voor console's zijn waarschijnlijk wat duurder omdat per verkocht spel een deel naar de maker van een console gaat (Sony, Microsoft, Nintendo); dat wordt dus gewoon doorberekend aan de consument.

Maar het lijkt erop dat dit het eerste echte toppertje van het nieuwe jaar is. En nog een beetje betaalbaar ook.
Nou, valt nog vies tegen. De PS3 heb je gelijk in, maar op de XBOX360 is het toch wel anders... Daar komen alle releases zelfs nog eerder uit dan voor de PC-versie als het spel een gelijke releasedate heeft...
€23,50 bij play.com voor de PC
Kun je ook uitleggen waarom het daar zo goedkoop is? Ik bedoel... meer dan 50 % korting.... Krijg je dan een half spel of zo?
34,99 inclusief verzending voor de 360 ;)

Op wat gekke EA titels na, zijn alle 360 titels gewoon regiovrij, evenals natuurlijk de PS3 versies.

Alleen als je in NL je spellen koopt zijn ze inderdaad flink duurder.

[Reactie gewijzigd door PWM op 14 maart 2009 12:08]

Ik had 2 spellen gekocht bij gamehubs. Halo wars en HAWX. Waren alsnog via UPS Express verzonden voor niks. Kreeg HAWX een week voor de releasedate :+.
ikzelf heb de demo gespeelt (pc versie)
Denk dat dit spel een doorbraak kan zijn voor vliegspellen/simulaties
besturing zit goed in elkaar
waar ik bij andere spellen er niet aan kan/kon wennen
Ik vind het eigenlijk best prut die besturing.. Die camera in assistance off is gewoon onspeelbaar :S
Juist niet! Heerlijk veel overzicht hebt je dan. Ik raakte veel meer met assist off dan met on. :P Bovendien ziet het er veel stoerder uit!
De enige reden dat is het spel niet ga kopen is vanwege de assistance off modus. Ik kan geen vliegspel/sim herrinderen die zo'n irritante besturing heeft. Ik wil gewoon een jet hebben die doet wat ik van hem vraag, ook stallen. in de Assi.ON modus is dat gewoon onmogelijk wat ook het spel gelijk teveel arcade maakt. In de Assi.Off modus moet je 3rd person vliegen, wat tevens ronduit irritant is.

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door Tyoi op 17 maart 2009 12:13]

Ik heb de demo gedownload (Steam) en geprobeerd te spelen, maar helaas krijg ik alleen maar foutmeldingen (Vista Ultimate 64 bit). Dat schiet niet op dus.

Maar als het waar is wat jij zegt (kiezen tussen niet stallen of 3d person) dan kan ik het alleen maar volledig met je eens zijn dat dit vervelend is. Voor de échte liefhebber staat realisme voorop - dat is bij arcade games sowieso niet het speerpunt maar de laatste hoop is bij deze dus ook de grond in gedrukt. Helaas, want de graphics zijn zeer indrukwekkend.
Ik stoorde me er ook aan geen 'volledige' controle te hebben over het toestel. Zet voor de grap de besturing eens op Expert, dat maakt het al beter.
uhm simulaties ??? Ik heb me wat toeren in de demo van hawx uitgehaald op een snelheid waarbij een echt vliegtuig gedesintegreerd van zou raken :P

Dit spel is zoooooooooo arcade. Ik wacht nog steeds op een echte flightsim. Maar recent zijn er geen echt sterke uitgekomen... En degenen die uitkomen zijn meestal heel erg buggy.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 15 maart 2009 22:35]

ik zweer nog steeds bij good ol' F/A 18 van Janes.

Lock on was 'aardig'.

Voor de rest hou ik 't maar op X-Plane. (maar daar komt geen 'actie' aan te pas, da's een pure sim.
Wat betreft echte flightsims...

Als ze nou deze graphics engine nemen, en daar de code van de oude Tornado flight simulator op los zouden laten. Dat zou eens een super flightsim zijn!
Heb de demo gisteren gedownload op X360 en moet zeggen dat het enorm goed speelt. Alleen heb ik enorme moeite met de besturing et cetera ervan. Maar ik denk zelf dat het een kwestie is van wennen en dat het dan beter gaat.

Maar ik heb nog nooit zo'n goede vlieggame gehad dan HAWX. Hulde :)
Het spel is echt top met een joystick op de xbox, heb de demo bij een vriend geprobeerd en was erg onder de indruk. Ik vind het een high pace actiespel, laatste keer dat ik zo´n plezier had met een vliegspel was met de lucas arts x-wing serie ook al waren die spellen wel anders van opzet.
Moet je eigenlijk ook wel eens gronddoelen vernietigen ipv andere vliegtuigen? Zo ja, is dat uitgewerkt door het laten vallen van een bom ofzo (zoals ik me kan herinneren van bv EF2000 vroeger), of is dat gewoon mikken op het gebouwtje en schieten?
n de intro zie je een vliegtuig een tank uitschakelen. Dus ik denk van wel!
In de demo stelt het uitschakelen van gronddoelen niet veel voor. Locken en raket afvuren. Dit kan ook aan de enorme hoeveelheid raketten, 100 stuks ofzo, liggen die je mee krijgt in de demo.

Op zich vond ik demo wel vermakelijk, maar voor het ontwijken van een raket heb ik nog geen flares of iets dergelijks nodig gehad. Dogfights waren ook vrij eenvoudig. Al moet ik wel zeggen dat ik niet op het moeilijkste niveau heb gespeeld. Voor dit spel zou ik een paar maanden wachten en `m afgeprijsd aanschaffen.
In de F-14 kan je tanks vernietigen met missiles en je mounted gun (daar is ERS erg handig voor), later als je de Harrier hebt vrijgespeeld kan je ook met bommen werken.
Dan vraag ik me toch af welke raketen een F-14 in het spel mee krijgt waarmee je tanks vernietigt... De F-14 is een bijna pure onderscheppingsjager. En Sidewinders, Sparrow en Phoenix werken echt niet op gronddoelen. In de tweede Golf oorlog heeft men wel de capaciteit om bommen af te werpen weer hersteld, zodat hij Mk83's dumb bombs kan meenemen, maar iets als een Maverick heb ik nog nooit onder een F-14 gezien...

Maar dergelijk realisme is misschien ook wel iets teveel gevraagd van een Arcade spel.
De F14-D kon bommen meenemen:

Bombs:

JDAM Precision-guided munition (PGMs)
Paveway series of Laser guided bombs
Mk 80 series of unguided iron bombs
Mk 20 Rockeye II

(bron: F-14D Specs Wikipedia)

Nog steeds jammer dat de Tomcat uit dienst is. Vetste jager ooit in mijn bescheiden mening.

----------

Ik wacht sinds Janes F-15, F-18 en Falcon 4 nog steeds op een nieuwe "next gen" militaire flightsim. Nog even langer wachten ben ik bang....

[Reactie gewijzigd door Martin-S op 16 maart 2009 14:40]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True