Door Pieter Molenaar

Nikon D90 brengt dslr in beweging

Live View en video

Hoewel Nikon Live View al in enkele professionele camera's heeft ingebouwd, is de D90 de eerste consumentencamera van deze fabrikant die over deze functie beschikt. De logische volgende stap is het opslaan van live beeld op de geheugenkaart, en de D90 is de eerste dslr die ook deze technologie aan boord heeft.

* Live View

Bij de D90 wordt Live View, waarbij het beeld dat op de sensor valt meteen op de lcd getoond wordt, geactiveerd en gedeactiveerd via de 'Lv'-knop aan de achterkant. Het nadeel is dat de D90 in deze modus enkel kan scherpstellen via contrastdetectie, zoals dat ook bij compactcamera's gebeurt, en dat is een bijzonder tijdrovende aangelegenheid: in de Live View-modus kan de D90 tot twee volle seconden over het focussen doen. Concurrerende dslr's zoals de Eos 450D en de 50D van Canon kunnen in de Live View-modus naast contrastdetectie ook beschikken over fasedetectie, al moet voor het scherpstellen dan wel de spiegel neergeklapt worden, waardoor de lcd even op zwart gaat.

* Video

Een van de meest besproken D90-features is de mogelijkheid om video op te nemen. De D90 is de eerste dslr die dat kan, al kwam Canon amper twee weken later met een antwoord in de vorm van de Eos 5D Mark II, die dezelfde functie biedt. De videomodus is op de D90 te activeren door eerst de 'Lv'-knop en daarna de 'Ok'-knop van de d-pad in te drukken.

Video kan in 720p worden opgenomen, met een maximale opnameduur van vijf minuten, of in de kleinere formaten 640 bij 424 pixels en 320 bij 216 pixels. In de 720p-stand levert dit een datastroom op van grofweg anderhalf tot drie megabyte per seconde. In alle drie de formaten kunnen maximaal 24 beelden per seconde worden vastgelegd, dezelfde snelheid die ook in bioscoopfilms wordt gebruikt. Een nadeel is wel dat het beeld bij snelle camerabewegingen instabiel wordt door de manier waarop de gegevens van de cmos-beeldsensor worden uitgelezen. Dit verschijnsel staat wel bekend als rolling shutter. Verder wordt geluid alleen in mono opgenomen en kan er geen externe microfoon op de D90 worden aangesloten. Ten slotte verbruikt de D90 in filmmodus beduidend meer energie.

De praktijk leert dat filmen met een dslr nog in de kinderschoenen staat. Zo kan de D90 tijdens het filmen niet continu scherpstellen, maar alleen aan het begin van een shot. en de gebruiker heeft in de standaardinstelling weinig controle over belichting en iso-waarde. Zo zal de belichting zich automatisch aanpassen aan veranderende lichtniveaus in een scene. Deze belichtingsfluctuaties zijn niet altijd wenselijk. De belichting is echter wel te vergrendelen door in het menu de 'AE-vergrendeling vast'-optie te koppelen aan de AE-L/AF-L-knop. Dat levert een veel rustiger beeld op.

De D90 heeft ten opzichte van hd-camcorders wel een enorm voordeel met de mogelijkheid om te spelen met de scherptediepte. Zo kan je bijvoorbeeld een gezicht op de voorgrond eruit laten springen door met een groot diaframa de achtergrond wazig te maken. Hiervoor moet wel de Aperture Priority-modus gekozen worden. In principe kunnen alle lenzen voor de F-mount van Nikon bij het filmen gebruikt worden. Op internet zijn al een heel wat D90-filmclips verschenen.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite