Nikon D90 + AF-S DX NIKKOR 16-85mm G ED VR Zwart Review

RRX 3 november 2009, laatste update op 26 januari 2011, 1.618 views

Nikon D90 + AF-S DX NIKKOR 16-85mm G ED VR Zwart

Pluspunten

• Featureset
  • Bouwkwaliteit
  • Prijs/Kwaliteit

Minpunten

• Langzame autofocus bij liveview
  • Filmmodus slechts als gadget te gebruiken
  • Menu's zo uitgebreid, soms lastig gewenste instelling te vinden

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Ik was voorheen een Canonist en ben naar veel wikken en wegen overgestapt naar Nikon.

Ik twijfelde tussen de 500D en de D90.

Ik heb nogal grootte handen, en de bouw en degelijkheid in combinatie met de specificaties hebben mij tot deze camera geleid.

De filmfunctie is een leuke gadget, maar in HD slechts 5 minuten opname en je moet met de hand focussen. Dit is wel leuk voor filmische effecten maar is voor point en shoot situaties niet echt bruikbaar. Echter het is een fotocamera, het is al mooi dat een filmoptie er in zit!

De live-view modus is ook erg handig, alleen valt de camera terug naar een beperktere autofocus, waardoor het focussen erg lang duurt, dus alleen te gebruiken in noodsituaties.

Degelijke kwaliteit camera, snel, prijs/kwaliteit verhouding erg goed. 16-85 lens is haarscherp met weinig vervorming en weinig CA.

Heb jij ook een Nikon D90 + AF-S DX NIKKOR 16-85mm G ED VR Zwart?

Kan je toevoegen waarom je overgestapt bent, ik ben wel benieuwd naar dat wikken en wegen.
1 ding ben ik met je oneens, live view is in mijn ogen veels te traag.
edit-> ik ben blind.. We zijn het wel eens

Verder vind ik het wel een wat magere review. Ik heb zelf een d90 en kan in 5 minuten toch wel wat meer dingen vertellen als bovenstande over deze in mijn ogen fantatsische camera in zijn segment.

Maar goed, iig bedankt voor je review.

[Reactie gewijzigd door Prozac[NL] op 4 november 2009 10:00]

Ja, dat zou ik ook wel willen weten waarom je bent overgestapt. Had je al niet een hoop Canon spullen. Als ik zie wat ik in een half jaartje heb bijgekocht (lenzen, filters, flitser, afstandsbediening, enz.), zit er voor mij een overstap van Nikon naar Canon waarschijnlijk al niet meer in.

Volgens mij zegt RRX ook dat live-view vanwege de snelheid nauwelijks te gebruiken is, dus daar zijn jullie het wel over eens.

Het verschil natuurlijk tussen Prozac[NL] en RXX is dat de review weliswaar mager is, maar hij er WEL één heeft gemaakt. Dus Prozac[NL] kom op met jouw veel uitgebreidere review :P .

Je noemt de prijskwaliteit erg goed, waarom dan maar een "goed" in de beoordeling boven?
Over welke featureset heb je het als je die positief noemt? De live-view is nauwelijks bruikbaar, de film is een aardige gadget (hoewel dat bij Canon toch al wel op wat begint te lijken, en volgens mij is de D300s ook van een veel betere filmmodus voorzien). Juist die features zijn leuke dingen om te weten. Ik twijfel nog sterk over een D300s en D90 (zal de eerste wel worden), en lees er dus alles over wat los en vast zit....

Bouwkwaliteit noem je erg goed. De tegenhanger van Canon de 40D is al van een magnesiumlegering gemaakt, deze, de D90, is nog steeds van kunststof. Vind je dat geen groot nadeel?

Ja dat de lens wel goed zal zijn geloof ik wel, de kitlenzen van Nikon bieden veel waar voor hun geld. Maar zou je dat ook niet eens aan ons laten zien met een paar prachtige foto's (liefst de originele).

Ik snap niet helemaal je twijfel tussen de 500D en de D90, die camera's lijken me geen match. Daarentegen (ook gezien de prijs) zou ik de D90 afzetten tegen de 40D, twee echte concurrenten van elkaar met ieder zijn eigen pro's en contra's. Waarom heb je de 40D niet in je overweging meegenomen? Dan zouden je grootte handen ook geen rol van betekenis meer hebben gespeeld.

Kom op RXX van zo'n camera kun je wel wat meer in je review zetten, ik wacht met spanning af.....
Pjerry ok jij weet dat er veel meer te vertellen is over een D90 zonder heel ver te gaan. Basis dingen die de reviewer er best even bij had kunnen zetten. Om een van de dingen vraag ik ook net als jij. En eigenljk zijn we het eens over het magertjes zijn. Ik probeer hem te prikkelen review uit te breiden en niet hem neer te sabelen.
En nee een review van mij zal je niet zien. ;)

P.s. als jewat wilt weten over de d90, pm/dm me maar pjerry :P

[Reactie gewijzigd door Prozac[NL] op 4 november 2009 10:14]