Specificaties 4,3" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One Mini Zilver Review

CLB 15 november 2013, laatste update op 16 november 2013, 6.498 views

HTC One Mini Zilver

HTC One Mini - Review by CLB
Ook van mij een kleine sum-up van ervaringen, truc'jes en eigenaardigheden van de HTC One Mini..

Heb echt tientallen telefoontjes gehad en gereviewed, met als laatste de Sony Xperia ZL,
de Sony Xperia M, de HTC One X+, de HTC One X., de Motorola Razr en de Motorola Milestone.

Maar nu is het dus tijd voor een HTC One Mini review...

Ik wil HTC Nederland bedanken voor het uitlenen van een HTC One Mini! Heb deze een maand intensief kunnen gebruiken, waarbij het drie weken lang mijn primaire telefoon is geweest.

Over de andere mobiele telefoons heb ik ook reviews geschreven:

HTC One Mini - Review by CLB
  • BlueTooth, WiFi, GloNass, DNLA, 1800mAh batterij
Bijzonderheden:
  • Gebruik gemaakt van aluminium
  • 132 x 63,2 x 9,25 mm en 122 gram
Belangrijke linkjes:Topics over / voor de HTC One Mini:Topics gerelateerd aan Android / de HTC One Mini:Nieuwsberichten omtrend de HTC One Mini:
Inhoudsopgave:

Waarom een HTC One Mini
- De HTC One Mini is het kleinere broertje van de al bekende HTC One. Het is een trend in mobiele telefonie land om 'mini'-versies van huidige telefoons uit te brengen. Zo kwam Samsung als met zijn Galaxy S3 mini en Galaxy S4 mini en HTC dus ook met hun One Mini. Letterlijk een kleinere versie dan het huidige topmodel, maar ook met mindere specificaties. Mindere resolutie, minder werkgeheugen, minder interne opslag en overall toch een stuk minder uitgebreide specificaties dan hun grote broers.

De HTC One heb ik uiteraard ook gehad, twee toestellen zelfs, gelijk vanaf de release, maar er zijn / waren redelijk wat issues met de afwerking van dat toestel. Zo kwamen nieuwe toestellen al met scratches en butsjes uit de doos, was de plastic rand langs de zijkanten niet overal perfect afgewerkt en waren er zelfs spleten van enkele mm's te zien tussen de aluminum voor- en achterkant en de plastic molted middenrand. Er waren voor mij persoonlijk nog meer redenen om de HTC One's weer van de hand te doen en mijn huidige toestel is dan ook een Sony Xperia ZL, nagenoeg perfect.

De One Mini is dus het kleine broertje van de HTC One en heeft daardoor wel iets 'mindere' specificaties. Het scherm is een slag kleiner, namelijk 4,3" ten opzichte van het 4,7" scherm van de HTC One. Tevens is de resolutie 720P waar het HTC One scherm 1080P is. Het werkgeheugen is
1GB in plaats van 2GB en het toestel heeft bijvoorbeeld geen NFC of een infraroodsensor aan boord. Ook ontbreekt de optische beeldstabilisatie bij de camera die de grotere HTC One wel heeft.

Toch heeft het toestel ook voordelen ten opzichte van de HTC One. Zo is het toestel ranker, slanker en is het gewicht lager en is er gebruik gemaakt van een plastic rand op het gehele toestel. Kieren tussen de frontplate / backplate en de molded plastic gespoten rand zijn er dus niet. Er is gebruik gemaakt van twee losse volumeknoppen, waar het bij de grotere One één knop is. Allemaal net iets anders dus.

HTC One vs HTC One Mini

NotificatieledjeMidden boven- stipje
SpecsHTC One Mini
Topic op TweakersHTC One Mini

Inhoud van de doos
- De inhoud van de doos is vrij standaard voor HTC en bij veel andere fabrikanten krijg je het zelfde.
De inhoud bestaat uit wat handleidingen, garantieformuliertjes, USB-kabel, USB-oplader voor in het stopcontact, een standaard headsetje en een telefoon. Geen CD met drivers gehad.. maar alles wordt tegenwoordig op de telefoon zelf meegeleverd... Bij de One Mini is er ook geen promotie-actie op poten gezet, zoals bij de One het geval was. Daar kregen de pre-orders namelijk een HD MediaLink bij.Aansluitingen en eerste indrukken
- De HTC One Mini is verkrijgbaar in drie kleuren te weten; zwart, wit en vivid blue.
De zilveren versie is afgewerkt met witte en zilveren elementen. Zo is de plastic rand om het toestel van een shiny wit plastic gemaakt en de lijntjes waar de antennes doorheen lopen zijn ook van een wit plastic. De volumeknoppen aan de rechterkant zijn afgewerkt met een zilveren finish, terwijl de simcard-tray aan de linkerkant van hetzelfde witte plastic is als de rand en dus goed wegvalt in de behuizing.

De voorkant van het toestel bestaat uit een 4,3" 1280x720 scratch-resistant glass met daaromheen een zwarte bezel. Boven het scherm bevindt zich een van de Boomsoundspeakers en linksboven zitten de proximitysensor en de lightsensor. Rechtsboven is de frontcam geplaatst om te kunnen videobellen of selfies te kunnen maken. De notificatieled is geplaatst achter het raster van de bovenste speaker. Onder het scherm zijn twee touchbuttons, te weten terug en home, geplaatst en in het midden daarvan een zilver HTC-logo. Onder het scherm is de tweede Boomsoundspeaker geplaatst, net als bij de One.

Op de bovenkant van het toestel vinden we linksboven de powerbutton en de 3,5mm jack voor de hoofdtelefoon. Aan de rechterkant vinden we de volumebutton met volume + en volume- en aan de rechterkant vinden we de simcardtray. De achterkant van het toestel bevat een tweede microfoon, een speaker, de camera-module en de flash. De antennes voor het mobiele signaal / WiFi zitten verwerkt onder kleine witte lijntjes plastic met een witte kleur, het HTC logo bestaat uit drie losse zilveren letters en het BeatsAudio-logo is geprint in het (donker)grijs. De camera-module ligt wat dieper in he toestel en is daardoor wat beter afgeschermd. Het toestel is gemaakt van aluminium, maar het grootste deel van de voorkant is gemaakt van glas. Het gewicht ligt met gebruik van deze materialen op 122 gram en dat alles in een behuizing van 132,0 x 63,2 x 9.3 mm. Als nadeel kunnen we stellen dat de batterij niet meer 1,2,3 te verwijderen is, waardoor het even meenemen van een extra accu niet meer kan. Tevens kan er geen geheugenkaart in, wat een trend is bij de laatste HTC's, alleen bij de Max kan het weer.

Op de foto's en filmpjes vond ik de One Mini al een prachtig apparaat, wat me maar bleef aantrekken, maar in het echt is die gewoon nog mooier. De rondlopende achterkant zorgt ervoor dat het toestel lekker in de hand ligt, de materiaalkeuze is erg mooi, de zilverkleurige knopjes en overige accenten matchen goed bij het wit. En een aluminium toestel, ja de eerste indrukken zijn erg goed!
HTC One MiniDe eerste boot-up
- Eerste keer de powerbutton indrukken resulteert in een opstartende HTC One Mini met een boot-up animatie die weinig inspirerend is... Een HTC logo en een Beats-logo and that's it. Het TFT-scherm is 4,3" groot, heeft 1280x720 pixels en is een SuperLCD 3 scherm. Bij de sectie 'scherm' zal ik hier verder op in gaan. Daarna krijg je enkele vragen, over taal, instellingen, WiFi netwerk. Tevens kun je verschil- lende accounts aanmaken voor tig verschillende sociale netwerken en diensten enzovoort.

Om te kijken of alle hardware op je HTC One Mini werkt kun je naar het 'HTC Function Test' menu gaan... Dit doe je door in de dialer de volgende code in te toetsen: *#*#3424#*#* en *tadaa* !
HTC One Mini - Function TestScherm
- Het scherm is dan het eerste wat je ziet als de set-up is doorlopen en je het scherm is gewoon zo scherp als je kunt zien. Het is een 4,3" scherm met een resolutie van 1280x720 pixels, wat neerkomt op een PPI van 341, meer dan het menselijk oog kan zien. De HTC One heeft een PPI van 469 en mijn huidige telefoon van 441. Meer getalletjes voor de technerds, want in reallife kun je het verschil niet zien. Of er (weer) meerdere panelen worden gebruikt, net zoals bij de HTC One of veel andere telefoons, is mij niet bekend. De kijkhoeken zijn uitmuntend, de kleurweergave is erg goed en neigt lichtelijk naar AMOled van Samsung in mijn opinie. Het contrast is ook goed en al met al is het een goed scherm.

Qua gebruikersgemak en multitouch is er niks aan te merken op de One Mini. Werkt allemaal snel, goed, voortreffelijk, je touch van een vinger hoeft maar licht te zijn en het wordt al gedetecteerd. Bij een multitouchtest kon hij al m'n vingers 'zien', maar hedentendage verwacht ik ook niks anders eigenlijk.Geheugen
- De HTC One Mini wordt geleverd met 16GB intern geheugen wat helaas niet uit te breiden is met geheugenkaartjes. Persoonlijk ben ik hier niet van gecharmeerd, want ik wil graag veel content met me meenemen en bij me hebben. Foto's, filmpjes, documenten, muziek en mappen voor de navigatie! Mijn HTC One X had 32GB geheugen en daarmee redde ik het wel, maar muziek was op mijn telefoon bijvoorbeeld niet te vinden. De HTC One X+ had 64GB geheugen en dat is genoeg voor mij en voor alle content die ik mee wil nemen. Ik begrijp dan ook niet dat er nog steeds nieuwe telefoons worden uitgebracht met slechts 16GB of 32GB intern geheugen, zonder Micro-SD-mogelijkheden zoals de Google Nexus 5 . De HTC One is momenteel nog steeds alleen in de 32GB variant te verkrijgen, wat ik liever niet heb en de 64GB variant laat nog steeds op zich wachten... Alles moet tegenwoordig maar via 'the cloud', maar men houdt geen rekening met datalimieten of het hebben van een slecht / geen mobiel signaal. Van de 16GB intern geheugen is er zo'n 13GB voor de eindgebruiker. Hierop kun je dus content zetten in de vorm van foto's, filmpjes, documenten, muziek en mappen voor de navigatie, maar je kunt hier ook applicaties en games op installeren, ruimte zat dus! Android 4.2 Jellybean werkt niet meer met 'mass storage device' maar met 'MTP'. De One Mini popt up als een mediaplayer in de PC, waarna je er content direct op kan copy-pasten. Tevens kun je terwijl je content op de telefoon zet, de telefoon nog steeds gebruiken zoals je gewend bent. Je kunt tegelijkertijd apps installeren, WhatsApp-foto's downloaden of muziek luisteren. Bij Android 4.0.4 Ice Cream Sandwich kon dit niet en moest je wachten tot de telefoon niet meer in 'USB storage' mode stond om dit te kunnen doen. HTC One Mini - USB-otg Als laatste mogelijkheid kun je ook nog een USB-stick aan de telefoon koppelen via de Micro-USB poort. Hiermee kun je met een USB-OTG kabeltje allerlei apparatuur gebruiken. Zo kun je USB-sticks uitlezen of content kopiëren van en naar het interne geheugen, een cardreader aansluiten om zo je foto's te bekijken of zelfs een computermuis of toetsenbord koppelen om zo zelfs je telefoon te kunnen 'besturen'. Ook kun je zo je telefoon opladen vanaf bijvoorbeeld je tablet. Als dat ook nog niet genoeg is heb je ook nog de mogelijkheid om gebruik te maken van Cloudstorage. HTC heeft een afspraak met DropBox om bij elke HTC One Mini 23GB aan data te verschaffen voor twee jaar lang.Android 4.2 en HTC Sense 5.0
Heb voor mijn Sony Xperia ZL gebruik gemaakt van HTC's Sense, maar met Sense 5.0 wat draait op de HTC One Mini is er een hele grote ommezwaai gegeven aan Sense zoals ik het kende van Sense 4.0+.

Tweakers.net vertelde ons over Sense 5.0:
"De HTC One Mini is uitgerust met Sense 5, dat een nieuw homescreen biedt. Dit homescreen, Blink Feed, voelt als een combinatie van de live tiles uit Windows Phone 8, de Hub uit BlackBerry 10 en nieuws-app Flipboard. De weergave gebeurt met afbeeldingen op 'tiles', die informatie kunnen weergeven. Dankzij Blink Feed moet iemand binnen korte tijd in één keer van allerlei zaken op de hoogte zijn. Blink Feed haalt zijn info uit sociale netwerken en nieuwsfeeds: er zijn in totaal 1400 bronnen, maar daartussen zitten veel Engelstalige nieuwssites waar Nederlanders geen interesse in hebben. Wie Blink Feed niet wil, kan het nieuwe homescreen uitschakelen en naar het traditionele homescreen met widgets en snelkoppelingen gaan. Standaard zit het gewone homescreen rechts van de Blink Feed. Het hoofdmenu is ook licht gewijzigd. Gebruikers kunnen makkelijker de volgorde van apps wijzigen en standaard staat het weer boven in het scherm. Standaard staan applicaties in een grid van 4x3 iconen en dat ziet er in eerste instantie vreemd uit. Het dock blijft bovendien onderin staan. Daarnaast is het een hoofdmenu waarin je verticaal scrollt, niet horizontaal zoals op Android afgelopen jaren de standaard is geworden. Daardoor wijkt Sense in diverse punten af van andere skins, zoals die van Samsung, Sony en stock Android. Daarnaast heeft HTC zichtbaar een ander lettertype gebruikt, waardoor ook Instellingen-menu's er anders uit zien, al zijn veel van dezelfde zaken te zien. Er zijn twee knoppen op de One Mini: Terug en Home. Het logo in het midden lijkt misschien een knop, maar is het niet. De appswitcher wordt opgeroepen door een onlogische dubbeltik op de Home-knop, het lang indrukken van de Home-knop brengt Google Now naar voren. Dat de Home-knop rechts zit en niet centraal, zal in eerste instantie wennen worden voor gebruikers die van andere telefoons komen."

Op al m'n telefoons tot nu toe heb ik nagenoeg gelijk gebruik gemaakt van een andere launcher. Bij de HTC One X en One X+ was dat nog Apex Launcher en bij m'n Sony maak ik gebruik van een aangepas- te Sony Xperia launcher, met wat meer opties. Bij de HTC One Mini wilde ik toch het gehele Sense-gevoel verkrijgen en daarom heb ik ook geen gebruik gemaakt van een andere launcher op deze HTC.

HTC levert wat bloatware mee, maar welke fabrikant doe dat niet. Zo staan er al wat applicaties op zoals 7Digital, KeyVPN, SoundHound, en TuneIn Radio. Er zijn verschillende multimedia-applicaties geïnstalleerd voor het afspelen en laten zien van verschillende soorten content. Voor de rest worden er nog wat applicaties meegeleverd door HTC, zoals bijvoorbeeld Parent Dashboard of Kid Mode.

Blink Feed gebruik ik eigenlijk nooit, aangezien ik alleen Twitter gebruik en daarom gewoon alles daarvan lees in de Twitter-applicatie. Als je ook FaceBook of andere bronnen zou gebruiken heeft Blink Feed wel veel potentie vind ik, mits je zelf meer kan aanpassen, wat wel het geval is bij Sense 5.5 welke inmiddels wordt uitgegeven voor de HTC One. Het is fijn dat je applicaties in de app-drawer kunt verbergen, wat dan wel weer een klein puntje is, is dat ze op je homescreens dan ook verdwijnen, that's weird HTC! Je hebt een vaste dock, waarin je vier applicaties / games kunt zetten of zelfs mapjes met meerdere apps kwijt kunt. Dat kan handig zijn en heb ik veelal gebruikt op vakantie, maar in het dagelijks leven zou ik daar nooit gebruik van maken en uitschakelen? Dat kan dan weer niet...

HTC maakt gebruik van slechts twee touchbuttons onder het scherm, een 'terug' en een homeknop, welke na twee keer drukken ook werkt als multitaskknop. Het is wat wennen, aangezien het de enige fabrikant is met deze buttonlayout, maar je bent er zo snel aan gewend dat het geen minpunt genoemd mag worden. Het is fijn dat het geen onscreenbuttons zijn, wat schermruimte oppeuzelt, zoals bij m'n Sony wel het geval is. Wat ik persoonlijk wel vond, is dat het multitaskmenu veel te traag was. Als je deze opent zie je tot maximaal 9 schermen van applicaties en games die nog runnen op de achtergrond. Om deze echt te sluiten moet je deze omhoog swipen, maar dat werkte op de een of andere manier niet vlot. Volgens mij was het meer de animatie die daarbij hoort, dan het daadwerk- elijke sluiten, maar dat kan stukken rapper volgens mij. Gebruikte het (daardoor) ook nooit eigenlijk.
HTC One Mini - Multitaskmenu

Waar ik een groot fan van ben zijn de verschillende te kiezen lockscreens bij de HTC One Mini. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen om allerlei foto's als een slideshow voorbij te laten komen of kun je kiezen om al je berichtjes, emails en gemiste gesprekken gelijk te kunnen zien. Dit miste ik bij de Sony, dus was blij dat ik daar weer even gebruik van kon maken. Alternatieven zoals DashClock, uhm nee, niet voor mij.

Persoonlijk vind ik HTC's Sense 5.0 toch wel weer erg lekker werken, ook al zijn er wat beperkingen en tekortkomingen. Bij de nieuwste versie - 5.5 - zijn daar weer een paar issues van opgelost, maar die update werd helaas nog niet uitgerold voor de HTC One Mini. Zo maak ik dus geen gebruik van Blink Feed, maar uitschakelen kon nog niet, applicaties verbergen in de appdrawer kan wel, maar dan zijn ze ook gelijk weg op de homescreens. Andere icoontjes of namen geven aan applicaties op homescreens gaat niet, animaties tussen de verschillende homescreens zijn niet aan te passen, appdrawer werkt verticaal, maar er zijn bijvoorbeeld geen mogelijkheden om dit ook horizontaal te laten werken enzovoort. Kleine dingetjes, maar toch dingetjes die het voor mij toch nog net iets mooier en meer af zouden maken. Ook kun je geen gebruik meer maken van verschillende thema's op de telefoon, wat bij m'n vorige HTC's nog wel het geval was. Hiermee kon je de kleurensettings/uiterlijk simpel veranderen.

HTC levert ook standaard zogenaamde toggles mee die je kunt gebruiken en zien als je de notificatiebalk bovenaan het scherm naar beneden trekt en dan nog een keer extra op het settings-icoontje drukt. Toggles kunnen gebruikt worden om iets aan of uit te zetten of om de gebruiker wat info te geven. Bijvoorbeeld het aan en uitzetten van een WiFi-hotspot, het regelen van de schermhelderheid of het maken van een screenshot. Ansich best leuk, maar waarom je eerst een tweede handeling moet uitvoeren is mij wat vreemd. Het had helemaal top geweest als de gebruiker zelf ergens zou kunnen instellen welke toggles hij daar wil hebben en hoeveel het er zijn. As far as I know kan dat helaas niet.
HTC One Mini - Notificatietoggles
Hieronder wat screens van 'mijn HTC One Mini'
HTC One Mini - Homescreens

HTC levert dus redelijk wat apps mee, maar bloatware zou ik het domweg niet allemaal willen noemen. Tevens is er veel out-of-the-box te uninstallen, zodat je er helemaal geen last meer van hebt. Alle soft- ware uitgebreid bespreken gaat niet, dan wordt de review nog stukken langer, maar misschien breid ik de informatie over dit onderwerp in de loop der tijd nog wat verder uit, stay tuned for more dus..
Belkwaliteit en mobiel internet
Ik bel weinig met m'n toestel en gebruik het meer als databank, email-apparaat, spelletje, soms wat radio en af en toe een filmpje. Desalniettemin moet een telefoon gewoon goed bellen: te-le-foon... Maar met de HTC One Mini heb ik daar zeker geen klagen over. De stemmen klinken vol en helder en ook de andere kant, kan me goed verstaan. Soms hoor je tijdens een gesprek helemaal niks en denk je dat de lijn dood is, zo stil kan het zijn tijdens bellen. Vrij apart als er niemand wat zegt dus... De standaard dialer op de One Mini heeft ondersteuning voor nummerherkenning.. Hoe ik het precies moet benoemen weet ik niet, maar het komt er op neer dat als je een nummer intypt je gelijk de contacten te zien krijgt die matchen met dat (gedeelte van het) nummer, erg fijn. Ook de speaker(functionaliteit) werkt voortreffelijk en er komt duidelijk, helder en vol geluid uit. De audio-output van de Mini vind ik goed, luid en helder en telefoneren op speakerstand op enkele meters afstand is geen enkel probleem, maar hier ga ik ook op in bij Muziek en video. De Mini bevat twee microfoons, eentje aan de achterkant bovenaan het toestel en eentje aan de voorkant aan de onderkant van het toestel, dit voor bellen en filmen.

Vanaf 5 augustus 2013 is er gebruik te maken van het 4G-netwerk van Vodafone, wat met mijn Red Super abonnement moet zorgen voor een theoretische downloadsnelheid van 50Mbps en een uploadsnelheid van 25Mbps. In een plaats tegen Den Haag aan haal ik toch wel erg lekkerere snelheden en wat dat betreft doet de One Mini niet onder voor mijn Sony Xperia ZL.
"Voor zijn 4g-netwerk maakt Vodafone gebruik van de 800MHz- en 1800MHz-frequentieblokken. De 800MHz-band biedt een grote dekking, terwijl de 1800MHz-frequenties in dichtbevolkte gebieden hogere doorvoersnelheden mogelijk maken. Vodafone laat verder weten dat het zijn bestaande 3g-netwerk een upgrade geeft met behulp van de dual carrier-hsdpa+-technologie. Daar is al in februari mee begonnen. Door deze technologie moeten snelheden van minstens 7,2Mbit/s mogelijk zijn."Muziek, video en gallery
- De standaard muziekplayer, vind ik simpel in gebruik, flashy qua design, goed te gebruiken en overzichtelijk. Je kunt zoeken op artiest, album, nummer, genres, folders enzovoort, playlists maken en nog veel meer. Je kunt verschillende instellingen wijzigen zoals het aan- en uitzetten van BeatsAudio en er is via een Visualizer te kiezen voor verschillende achtergronden en bewegende thema's op de muziek, waarbij ook lyrics geshowd kunnen worden of info van SoundHound binnengehaald wordt.
HTC One Mini - Music
Ook in de One Mini zit een FM Radio, die goed werkt en waar weinig meer over te vertellen is, dat je zenders op kunt slaan en hier ook de visualizer aanwezig is tijdens het afspelen van muziek. De standaard videoplayer, is erg basic maar voldoet eigenlijk wel. Toch heb ik een andere videoplayer geinstalleerd, namelijk MX Player, die ik persoonlijk iets beter vind werken, iets betere functies vind hebben en waar je ook kan kiezen voor hardwarematig acceleratie, zodat de batterij wordt gespaard. Maar vooral omdat deze app veel meer videoformaten af kan spelen dan de standaard videplayer en ik altijd van alles door elkaar kijk; MKV's, avi's, mp4's, mov's. Samen met de twee goede speakertjes op de voorkant van het toestel is een filmpje kijken echt een plezier. Boomsound werd geintroduceerd bij de HTC One en ook bij de One Mini zijn deze stereo frontspeakers aanwezig en ik moet zeggen: love it! Veeal zitten speakers aan de achterkant of onderkant van een telefoontoestel, waardoor het geluid wat minder wordt als je deze op bijvoorbeeld een tafel legt. Wat ik een leuk detail vond, was dat het geluid van de One Mini stukken voller klonk en harder kon dan de HTC One van een vriend van me (komt zeer waarschijnlijk door een software'update' van de One, waarna het volume van het geluid een flink stuk afnam) Je kunt ook oordopjes aansluiten natuurlijk, wat ook erg goed werkt en wat een vol en helder geluid geeft.

Ook levert HTC een 'gallery' applicatie mee voor alle foto's en plaatjes. Deze software is een verfijnd stukje software wat erg goed werkt, er gelikt uitziet en buttersmooth aanvoelt. De gallerij lijkt te leven, omdat er kleine slideshows van foto's geshowed worden, van verschillende evenementen of data. Het is jammer dat je niet kunt pinchzoomen vind ik om zo meer content tegelijkertijd te kunnen zien, zoals Sony het heeft geïmplementeerd of dat er één vaste keuze is te maken om afbeeldingen te sharen, nu moet je telkens weer kiezen.. Maar al met al is het een erg mooie gallery-applicatie, welke fijn werkt.Webbrowsing
- Daarna even WiFi ingesteld op het thuisnetwerk en dat werkt allemaal voortreffelijk, snel en ik blijf een goed signaal houden. WiFi werkt snel en goed op de verschillende netwerken waar ik altijd op zit en ik heb niks te klagen over slechte ontvangst. Ook op vakantie, bij tig verschillende netwerken had ik altijd een constante verbinding, waar telefoons van vrienden het weleens af lieten weten. De browser werkt voor de rest zeer smooth, snel, alles is responsief en werkt goed. Pinch and zoom, dubbeltappen, kleine linkjes aanklikken.. Ja alles werkt echt smooth.. Met deze browser kan ik weer gebruikmaken van 'Quick Controls' net zoals op de browsers bij de HTC's. Het volledige scherm wordt daarna benut voor internetpagina's. Quick Controls stel je in, in de browser: instellingen - settings - labs - Quick Controls. Als je dit hebt ingesteld moet je vanaf een van de randen van het scherm swipen om zodoende de Quick Controls te openen... Ik zou zeggen probeer het eens, want uitleggen is eigenlijk maar lastig...HTC One Mini - Quick Controls

Flash staat standaard voorgeïnstalleerd en vind ik wel een toevoeging bij een browser eerlijk gezegd. Flash werkt nu dus ook goed bij bijvoorbeeld Tweakers.net. Ook YouTube (online via het www) gechecked en ook daar werkte alles goed, snel en opzienbarend goed. HTC heeft als enige fabrikant in zijn eigen browser een optie ingebakken dat de teksten die je ziet altijd meeschalen met het zoomniveau, zodat je nooit meer van links naar rechts hoeft te scrollen om hele zinnen te lezen en dat werkt wel erg lekker. Dat zijn dus drie van de drie dingen die ik zoek in een browser (Quick Controls, Flashsupport en Text reflow) en dat is wat mij betreft een grote plus voor HTC. Ook is er door HTC software meegeleverd, waardoor WiFi automatisch wordt aangezet als je in de buurt bent van een bekend netwerk. Doen veel fabrikanten de laatste tijd, maar zo hoef ik geen third party app meer te gebruiken. Tevens is er out-of-the-box een tethering- / WiFi Hotspot-applicatie meegeleverd.GPS (Global Positioning System)
Net zoals elke smartphone op de markt, bevat de One Mini ook een GPS-module, waarmee GPS-signalen kunnen worden opgevangen en je zo kunt navigeren met behulp van verschillende navigatie-applicaties. De Mini biedt ook Glonass-ondersteuning voor het vinden van meer satellieten en het sneller krijgen van fixes. De ultieme GPS-test heb ik wel gehad, twee weken op vakantie geweest, waarbij er duizenden kilometers gereden werden en de GPS dus flink werd gebruikt. GPS-fixes waren snel en waren stabiel, de routes waren makkelijk te vinden en er was gewoon niks op aan te merken.Camera
- De camera van de HTC One Mini is een speciale, Tweakers vertelde ons daar het volgende over:
"Het moet HTC worden nagegeven: de fabrikant toont lef. Terwijl andere fabrikanten voor hun topmodellen de sprong maken of hebben gemaakt van 8- naar 13-megapixelcamera's, zet HTC een stap terug. De foto's die de One maakt, hebben een resolutie van ongeveer 4 megapixel. Dat staat slecht op specsheets en om dat te voorkomen drukt HTC de camereresolutie het liefst uit in 'ultrapixels'.

In plaats van meer pixels op een sensor met dezelfde grootte, propt HTC minder pixels op een sensor met dezelfde grootte. Waar 8-megapixelcamera's een pixelgrootte hebben van rond 1,4µm en 13-megapixelcamera's zelfs teruggaan naar 1,1µm, hebben de pixels van de One een grootte van 2µm.

De gedachte is dat grotere pixels meer licht kunnen vangen en dat moet de ruis verminderen. HTC is niet de enige die de ruis van smartphone-camera's wil verminderen. Nokia deed dat met een 41-megapixelsensor in zijn 808 PureView, waarvan de sensor de informatie uit gemiddeld zeven pixels samenvoegt tot één pixel. Dat is een andere benadering; Nokia kiest voor selectie op basis van info uit veel pixels, HTC kiest voor info uit minder, maar grotere pixels om hetzelfde doel te bereiken."

HTC One Mini - Ultrapixels
"De grotere pixels met meer lichtgevoeligheid moeten ook betere foto's bij weinig licht mogelijk maken, een terrein waarop veel smartphones het lastig hebben. Een telefoon heeft immers geen grote sensor en lensopening, simpelweg door weinig ruimte. Om betere low-light foto's te maken, is er meer nodig. De lensopening is f/2.0 en dat betekent dat er licht vanonder een bredere hoek in de camera valt."

Al met al is het dezelfde camera als die bij de HTC One, op 1 punt na, de optische beeldstabilisatie, dat ontbreekt op de One Mini. In theorie dus een hele mooie camera, vooral bij lastige lichtomstandig- heden, maar in de praktijk valt mij het toch gewoon flink tegen. Wat mij vooral tegenstaat is de lage resolutie van slechts 4MP, waardoor details al snel verloren gaan en een gecropt deel van een foto al snel van slechte kwaliteit wordt. De Ultrapixel-techniek is een goede, maar ik zie dat toch graag gepaard gaan met een hogere resolutie van minimaal 8MP, want gebrek aan detail weegt zwaar bij mij.

HTC One Mini - Voorbeeldfoto HTC One Mini - Voorbeeldfoto
Wat wel een leuke feature is en noemenswaardig zijn Zoe's: "Druk gewoon op de sluiterknop en de telefoon maakt automatisch 20 foto´s en een video van 3 seconden. Vervolgens voegt de telefoon dat levende moment toe aan een galerij die niet alleen gevuld is met foto´s maar ook met leven."

Heb enkele Zoe's gemaakt en geüpload, maar die blijken offline te zijn... En de telefoon heeft al een hardreset gehad, oftewel een eigen Zoe, kan ik helaas niet laten zien (of moet ik opnieuw maken), jammer.

Wat ook jammer is, net zoals bij veel telefoons, is dat er geen fysieke cameraknop op het toestel te vinden is, alles werkt onscreen. Er zijn vele opties te vinden tijdens het fotograferen zoals verschillende scenes, panorama, resolutie, video-instellingen (bijvoorbeeld slow motion video), witbalans, selftimer enzovoort. Ook kan er geswitched worden naar de 1,6MP frontcamera om bijvoorbeeld te videobellen of selfies te maken. Het werkt allemaal intuïtief en vrij makkelijk, maar nogmaals: een fysieke knop is fijn.Benchmarks
- Uiteraard zijn we niet voor niks Tweakers en heb ik ook wat bekende benchmarks laten draaien.
HTC One Mini - Benchmarks

Quadrant
5x: 5925

Smartbench 2012
5x: 3170

Voor de rest mag de redactie van Tweakers.net lekker benchmarken, bij mij gaat het toch vooral om de overall feeling van een device en zeggen benchmarks me vrij weinig en vind ik het alleen maar leuk om te doen voor jullie! Of lees: http://tweakers.net/revie...inder-iets-goedkoper.html

- Ik heb enkele games geïnstalleerd en dat werkt allemaal goed, maar ik moet daarbij zeggen dat ik echte zware 3D games zoals Dead Trigger 2 of Asphalt 8 niet geprobeerd heb. Het bleef bij Clash of Clans, Air Patriots, Machinarium, Fieldrunners, Tiny Thief, Rayman Jungle Run en dat soort spellen.
De CPU / GPU in de HTC One Mini is namelijk niet van het beste kaliber en als je echt veel zware games wilt spelen valt de Mini daardoor eigenlijk al af en moet je in een ander segment kijken.

Desalniettemin vind ik het toestel erg krachtig overkomen en blijkt het toch maar weer hoe goed Sense geoptimaliseerd is. Want hedentendage hebben alle telefoons toch minimaal 2GB aan werkgeheugen en deze One heeft dat niet, namelijk 1GB. Toch voelt het toestel snappy aan, werken menu's snel, internetten, foto's schieten, door contactenlijsten scrollen en apps opstarten werkt ook zoals je het wilt zien en ik heb gewoon niet eens door gehad dat er 'slechts' 1GB aan RAM in het toestel zit eigenlijk.
Accuduur
HTC One Mini - Accutest GSMArena
- Na een maand de One Mini gebruikt te hebben valt op dat hij in standby erg weinig energie opslurpt. Met het syncen van 4 emailaccounts, een Twitter-account, Google-account, foto's naar Dropbox en WhatsApp is dat natuurlijk alleen maar fijn. Ook als je het apparaat de dag door gebruikt om een emailtje te sturen, te reageren op een groepsgesprek of even wat op te zoeken op internet loopt de accu maar langzaam leeg. Het grootste slurpen begint pas bij het spelen van games, waarbij en het scherm aanstaat en de CPU / GPU hun best moeten doen. Ook slurpte GPS uiteraard sneller de batterij leeg, maar tijdens het autorijden is dat natuurlijk simpel op te lossen door hem aan de lader te hangen.

De 'Power saver' mode is door HTC toegevoegd, om de accu te besparen. Als het scherm uitgaat wordt hierbij de data-connectie uitgezet om zodoende energie te besparen. Ook heeft HTC een optie toegevoegd in de settings om verschillende dingen automatisch aan te passen als de accu minder dan 15% volzit. Wat zonde is, is dat de opties beperkt zijn. Zo valt er alleen maar te kiezen om de CPU power, displayhelderheid, vibratie en de data connectie aan en uit te laten gaan. Tevens is het percentage van 15% een vaste en is er niet zoals bij de STAMINA mode van Sony zelf een percentage in te stellen. Of dit wel in Sense 5.5 is geïmplementeerd durf ik niet te zeggen, maar het zou HTC toch sieren als ze dat nog verder uitbreiden! Zelf heb ik het (onder andere daarom) ook niet gebruikt.

De accu is slechts 1800 mAh en dat is niet echt groot te noemen. Natuurlijk is het scherm ook kleiner en wilde men het toestel wat ranker en slanker houden dan de concurrentie, wat meespeelt. Het toestel gaat met mijn gebruik makkelijk een dag mee, als je tenminste niet een avond zit te gamen, zoals eerder gezegd. Bij mij is de stelregel dat elke telefoon, hoe groot de accu dan ook is, elke nacht aan de oplader gaat en dat is met deze HTC One Mini dus niet anders geweest in de afgelopen maand.
Onscreen keyboard
- Bij deze One Mini ben je alleen aangewezen op een onscreen toetsenbord en dat bevalt me tot nu toe weer erg goed.. Standaard heeft HTC een uitgebreid toetsenbord meegeleverd, waarbij onder andere te kiezen is tussen twee invoertalen tegelijk. Er kan gekozen worden voor de 'trace' optie, bekender van onder andere Swype en Swiftkey. Er kan gekozen worden voor verschillende layouts, een persoonlijk woordenboek worden aangemaakt en wat andere kleine persoonlijke settings worden gedaan. Toch heb ik gelijk Swype weer geïnstalleerd, een toetsenbord wat ik al jaren gebruik, wat gewoon 1:1 is, waarbij ik een persoonlijk woordenboek heb gecreëerd van duizenden woorden en wat goed bevalt.
HTC One Mini - HTC keyboard vs SwypeBootloader
- En er zijn heel veel Tweakers die 'persé geen telefoon willen zonder unlocked bootloader'
en dit en dat en zus en zo... Mij maakt het niet heel veel uit, ik ben niet echt van custom roms.. Alhoewel ik wel meer plezier van m'n ZTE Blade heb gekregen toen ik er een custom rom op zette dus wie weet.. Desalniettemin is het momenteel alleen mogelijk om de bootloader te unlocken via HTC zelf, waardoor je (een deel van) je garantie zal verliezen. Bootloaderunlock is nodig om er daarna custom ROM's op te kunnen zetten. Rooten is wel mogelijk, maar ook pas weer na een bootloaderunlock, dat is jammer.
HTC One Mini -  HTCdev.comSoftware-updates
- Mijn HTC One Mini werd uitgeleverd met Android 4.2.2 en softwareversie 1.32.401.2 en sindsdien zijn er geen software-updates voorbij gekomen. Voor z'n grote broer, de HTC One zijn er wel verschillende updates uitgebracht waaronder één grotere met Android 4.3 en Sense 5.5. Ik neem aan dat een soort- gelijke update voor de One Mini op stapel staat, maar dat is afwachten dus, let's hope so!

Prijzen
- Prijs van het toestel is op moment van schrijven zo'n ¤375,00 wat een hoop geld is en blijft. Toch kan ik stellen dat ik de hoge prijs gerechtvaardigd vind voor dit toestel. Het toestel is redelijk uniek in z'n soort door het gebruik van aluminium en ik heb hem de afgelopen maand nog nergens 'op straat' gezien. De touch en afwerking zijn erg goed, het scherm is prachtig, het design is mooi en de overige hardware is wat minder dan de echte high-enders, maar kan hedentendage nog goed mee.

HTC One Mini - PriceWatch

Toch is en blijft het jammer, dat HTC op enkele unieke aspecten van de One, heeft bezuinigd bij de One Mini. Zo heeft het toestel geen NFC, ik gebruik het niet vaak, maar m'n moeders Sony Xperia M van ¤179,00 heeft het wel. Ook zit er dus geen infraroodsensor in en ontbreekt optische beeldstabilisatie bij de camera. Het is een keuze die je zelf zult moeten maken. Een Nexus 5 kost bijna hetzelfde en heeft een stuk krachtigere hardware, maar zit weer verpakt in 100% plastic. Een HTC One kost weer ¤100,00 meer, maar heeft wel 2x zoveel intern geheugen, een groter scherm en krachtigere hardware... Choose!
- In het begin van de review vermeldde ik waarom deze telefoon:
  • Design vind ik heel chique, mooi en afgewerkt
  • Aluminium unibody
  • 4,3" 720P-scherm met 1280x720 pixels
  • Hardwarecombi van CPU, GPU, RAM en ROM
  • Android JellyBean 4.2.2
  • Het tijd was om de laatste Sense weer is te bekijken
Na dit alles zo opgesomd te hebben heb, kan ik maar één conclusie trekken en dat is: topdevice!!!
Maar niet voor mij persoonlijk... Waarom niet voor mij? 16GB intern geheugen is voor mij veel te weinig, dat had meer moeten zijn of liever nog een optie voor het kunnen gebruiken van geheugenkaartjes. De camera schiet letterlijk te kort, te weinig details, dat zie ik graag verbeterd worden in een 8 Ultrapixel (of hoger) exemplaar en dan zijn er nog wat kleine dingetjes, zoals het notificatieledje. Dat is en blijft bij HTC gewoon een achtergesteld punt.. Alleen oranje en groen, geen RGB, geen instelmogelijkheden en daardoor bijna niet werkzaam. Maar zoals ik zeg, dat is geheel persoonlijk. Het toestel is prachtig afgewerkt en enigzins uniek in telefonie-land. Het scherm is een topper, heeft een mooie pixeldichtheid en grootte, goede kleuren en contrast. De hardware gaat goed mee, alhoewel dat natuurlijk altijd beter mag. HTC's Sense wordt echt goed volwassen en is op wat kleine (persoonlijke) puntjes na een erg goede, uitgebreide, maar toch cleane skin. Wat mij betreft een zeer goede device voor de mensen die niet persé het beste van het beste hoeven te hebben, genoeg hebben aan 16GB en genoeg hebben aan een snapshotcamera! Want je loopt dan wel met een prachtige device qua design en bouwkwaliteit en een toestel wat top-notch is afgewerkt en dus te kiezen in drie kleuren: zilver, zwart of vivid blue.

Pluspunten:
pluspunt Afwerking van het apparaat, robuust, netjes, clean
pluspunt Scherm, groot, hoge resolutie, goede kleuren en kijkhoeken
pluspunt SuperLCD 3 bevalt me wel, knallende kleuren maar niet te
Pluspunt Geen 'mass storage device' meer maar 'MTP'
Pluspunt USB-on-the-go mogelijkheden
Pluspunt 23GB Cloudstorage bij Dropbox.com voor 2 jaar
pluspunt In de HTC UI zitten wat vernuftige features
Pluspunt Screenshots maken zonder rootacces
pluspunt Belkwaliteit is heel helder en zuiver
pluspunt LTE voorbereid
pluspunt HTC applicaties voor muziek en gallerij zijn zeer mooi
Pluspunt Ingebouwde radio, dus goed bereik en geen (internet)data
pluspunt Web-brow-sing, werkelijk waar een groot genot icm 'quick controls'
pluspunt Tetherapplicatie / WiFi HotSpot out-of-the-box
pluspunt Boomsoundspeakers functioneren zeer goed, tijdens muziek, film en telefoongesprekken
pluspunt GPS, snelle fixes die goed worden vastgehouden met Glonass-ondersteuning
pluspunt Veel instelmogelijkheden, opties en filters in de camera, plus Zoe's
pluspunt Goede filmkwaliteit, ook goede geluidsopnames bij video
Pluspunt Lockscreen is grotendeels aan te passen naar wens
Pluspunt Toestel is redelijk exclusief in Nederland

Puntjes van aandacht:
puntje van aandacht Geen infraroodsensor en NFC zoals bij de grote broer
puntje van aandacht Gebruik van microsimkaart
puntje van aandacht Batterij is niet verwijderbaar
puntje van aandacht De HTC skin over Android, zeer persoonlijk
puntje van aandacht Notificatietoggles zijn niet naar wens aan te passen
puntje van aandacht Batterij kan sneller leeggaan, door bepaald gebruik (veel scherm bijvoorbeeld)
puntje van aandacht Rootacces moet via een bootloaderunlock, is deel van de garantie kwijt

Minpunten:
Minpunt 16GB intern geheugen is hedentendage veel te weinig
Minpunt Geen keuze meer voor verschillende kleurstellingen / thema's
Minpunt Camera op het gebied van detail / megapixels, dat is te weinig
Minpunt Notificatieledje blijft een achtergesteld iets bij HTCHTC in de toekomst?
HTC heeft zijn One, One Mini en One Max dus al bekend gemaakt en nu is het wachten op de HTC One 2... Dat zou een 5" device zijn met een Snapdragon 800 processor, maar voor de rest is daar nog niks over bekend. Als ze daar de lijn doorzetten met een MicroSD-kaart slot, net zoals bij de HTC One Max, zou ik wel weer eens kunnen HTC'en, want met deze nieuwe One-serie van apparaten laat HTC zien dat ze toch echt nog heel erg goed meekunnen, ook al verkeren ze in zwaar weer... We will see!

VRAGEN OVER DE REVIEW? SHOOT ME!

-Geschreven op basis van Android 4.2.2-

Heb jij ook een HTC One Mini Zilver?

Prima review! Wat ik mij alleen afvraag is waarom je NFC als 'punt van aandacht' aangeeft? Meningen verschillen, maar zelf vind ik het ontbreken van NFC gewoon een nadeel. NFC wordt tegenwoordig steeds meer toegepast en naar mijn idee zal dit in de toekomst nog verder toenemen. 'Punt van aandacht' komt bij mij over alsof het mogelijk nog te fixen is met een up-date, maar dat is niet het geval, ik ben dus nieuwsgierig naar je reden daarvoor :).
Dank Tim.

Ikzelf vind NFC geen 'nadeel', het zit er niet op, so be it, net als infrarood.
Een goed notificatieledje vind ik persoonlijk wel een gemis en daarom is dat bij mij een nadeel.
Net als 'n niet verwijderbare batterijj, ik kan daar persoonlijk wel mee leven, dus geen nadeel,
waar het bij anderen absoluut weer niet zou kunnen en het wel als nadeel wordt beschouwt.

Puntjes van aandacht zijn imho dingen waar een gebruiker weet van moet hebben, maar that's it.
Er staat bovenaan 1,4 GHz quad core processor, is een 1,4 GHz dual core.
Hele excellente review
En weer een zeer nette en uitgebreide review van CLB. Goed werk weer :)
Was hier een reden voor? Het komt nu minder onafhankelijk over dan wanneer dit je eigen toestel was geweest. Uitstekende review verder hoor, klein verbeterpuntje zou zijn als de tumbnails ook scherp weergegeven konden worden. ;)
Geen specifieke, gewoon wat contacten in het circuit ;)
Had het ook niet kunnen noemen natuurlijk, maar dat doen we maar gewoon wel.
Mag ik weten waar die je mooie berg wallpaper hebt gedownload. Ik vind hem heel mooi. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Dat is de bekende 'Horse Shoe Bend', even Googlen dus :)