Sony Xperia M Wit Review

CLB 23 september 2013, 30.072 views

Sony Xperia M Wit

Sony Xperia M - Review by CLB
Ook van mij een kleine sum-up van ervaringen, truc'jes en eigenaardigheden van de Sony Xperia M..

Heb echt tientallen telefoontjes gehad, met als laatste de
Sony Xperia ZL, de HTC One X+, de HTC One X., de Motorola Razr en de Motorola Milestone.

Toen ik de eerste foto's van de M zag was ik blij verrast en vond ik het best een mooi apparaat, zowel qua uiterlijk als hardware en met een adviesprijs van ¤239,00 zou dat toch weleens de eerste smartphone voor m'n moeder kunnen worden. Zodoende is dat er ook van gekomen, maar ikzelf heb het toestel ook op zak gehad, dagelijks gebruikt en getest en zodoende is het nu tijd voor een review gebaseerd op de gelijk ter update aangeboden firmware: 15.1.C.1.17 (werd uitgeleverd met 15.1.A.1.9)

Over de andere mobiele telefoons heb ik ook reviews geschreven:

Sony Xperia M - Review by CLB
Deze Androiddevice is aangeschaft omdat:
  • Design vind ik heel chique, mooi en afgewerkt
  • Prijs van rond de ¤200,00 voor een los toestel
  • De skin van Sony die ik ken van mijn Xperia ZL
  • Hardwarecombi van CPU, GPU, RAM en ROM
  • Mogelijkheden voor MicroSD-kaartjes tot 64GB
  • De beste in zijn prijsklasse volgens mijn mening
  • Android JellyBean 4.1 (met 4.2 update?)
Specificaties:
  • Android 4.1 met Sony UI
  • Qualcomm MSM8227 1,0GHz dualcore
  • 1GB RAM en 4GB opslaggeheugen
  • 4,0" scherm met 854x480 scherm
  • 5MP camera met 720P filmmogelijkheden
  • VGA frontcamera om te videobellen
  • BlueTooth, WiFi, NFC, DNLA, 1700mAh batterij
Bijzonderheden:
  • Gebruik gemaakt van polycarbonaat
  • 124.0 x 62.0 x 9.3mm en 115 gram
  • RGB-notificatieledje / dedicated camerabutton
Belangrijke linkjes:Topics over / voor de Sony Xperia M:Topics gerelateerd aan Android / de Sony Xperia M:Nieuwsberichten omtrend de Sony Xperia M:
Inhoudsopgave:

Waarom een Sony Xperia M
- Ook voor m'n moeder werd het weleens tijd om aan de smartphone te gaan, om zo toch soms wat informatie op te kunnen zoeken, zoals het weer, een tijd van een tram of informatie over een bioscoopfilm. Ook ben ik er van overtuigd dat WhatsApp erg handig kan zijn en aangezien der abonnement ook al tig maanden verlopen was, hebben we deze Sony Xperia M uitgekozen inclusief een abonnement met wat mobiele data, smsjes en minuten, maar voor meer info daarover zie: prijzen.

Ze wilde geen grote smartphone en het moest betaalbaar blijven, ook moest uiteraard alles duidelijk voor der zijn, qua layout, tekstgrootte, gebruiksgemak enzovoort. Zodoende ben ik in de PriceWatch gedoken waar naast deze Xperia M, nog de Samsung Galaxy S3 mini, Sony Xperia P en HTC Desire X tevoorschijn kwamen. Met mijn ervaringen met de Sony Xperia ZL, kwam ik erachter dat ik de Sony UI erg duidelijk vind en aanpassingen snel te maken zijn. De Galaxy S3 mini vond ik persoonlijk ook niks door z'n goedkope uiterlijk en Candy Crush UI, de Sony Xperia P vond ik toch wat te oud en de Desire X vond ik niks meer bieden dan de Xperia M. Zodoende werd het dan ook deze Sony Xperia M!

Toestellen van andere fabrikanten zoals LG of Chinese toestellen heb ik niet eens in overweging genomen. Daar voel ik niks bij, heb ik niks mee, hebben weinig uitstraling en zijn het niet, al helemaal niet voor m'n moeder die gewoon een simpel toestel wilde, inclusief een abonnement (met wat data).

Specificaties:
SpecsSony Xperia M
WhitepaperSony Xperia M
Topic op TweakersSony Xperia M

Inhoud van de doos
- De inhoud van de doos is vrij standaard voor Sony en bij veel andere fabrikanten krijg je het zelfde, maar er is wel bezuinigd op de headset, die is namelijk niet bijgeleverd. De rest bestaat uit wat handleidingen, garantieformuliertjes, USB-kabel en een USB-oplader voor in het stopcontact.
Sony Xperia M - Inhoud van de doos
Op de doos zelf staat een zwart toestel afgebeeld, dus in eerste instantie dacht ik, dat ik de verkeerde kleur geleverd had gekregen. Dit blijkt niet zo te zijn, maar ik gok erop dat Sony maar 1 doos gebruikt en niet zoals bij de verschillende high-end modellen, verschillende dozen voor verschillende kleuren.
Geen CD met drivers gehad.. maar alles wordt tegenwoordig op de telefoon zelf meegeleverd...

Aansluitingen en eerste indrukken
De Xperia M is verkrijgbaar in vier kleuren te weten; zwart, wit, limegroen/geel en paars:
Sony Xperia M - Zwart, wit, limegroen en paars
De witte is geheel wit, zowel aan de voor- als aan de achterkant, de zwarte is geheel zwart en bij de limegroene en paarse versie is de gehele cover (dus achterkant en zijkanten) gekleurd, maar is de voorkant wel weer zwart. Genoeg keuze dus en voor ieder wat wils. Hier is gekozen voor de witte versie, die is afgewerkt met zilveren elementen. Het Sony-logo op de voorkant heeft een mirrorfinish, de powerbutton is in het zilver uitgevoerd en de knoppen voor het volume en de camera zijn dit ook. Het toestel is voor de rest afgewerkt met zilveren randen, zowel aan de voor- als aan de achterkant en ook het Sony- en het Xperialogo op de achterkant zijn zilverkleurig, evenals het kleine NFC-icoontje.

De voorkant van het toestel bestaat uit een 4,0" groot 854x480 scratch-resistant glass met helaas vrij grote bezels. Boven het scherm bevindt zich de speaker en linksboven zitten de proximitysensor, lightsensor en de frontcam. De RGB-notificatieled is onder het scherm in het midden geplaatst.

Op de bovenkant - in het midden van het toestel - vinden we alleen de 3,5mm jack voor de hoofdtelefoon Aan de rechterkant vinden we de powerbutton, volumebutton met volume + en volume- en de dedicated cameraknop. De linkerkant bevat de MHL-poort. Een poort die zowel gebruikt kan worden voor USB en voor HDMI. De achterkant van het toestel bevat een tweede microfoon, een speaker, de camera-module en de flash. De gehele cover kan verwijderd worden, om daarachter een microsim, microsd-kaartje en de 1700mAh batterij te plaatsen. De camera-module ligt vlak in het toestel en is afgewerkt met een zilverkleurig rondje. Het toestel is gemaakt van polycarbonaat, maar de gehele voorkant is gemaakt van glas. Het gewicht ligt met gebruik van deze materialen op 115 gram en dat alles in een behuizing van 124 x 62.0 x 9,3 mm mm. Als nadeel kunnen we stellen dat de bezels van het toestel wel aan de grote kant worden. Vooral onder en boven het scherm is de bezel van zo'n 1,5 cm toch wel groot. Desalniettemin voelt het toestel lekker licht aan en ligt het erg lekker in de hand.
Sony Xperia M - Xperia M bezels vs Xperia ZL bezelsIn dit budgettoestel is de batterij dus wel zelf te plaatsen en eventueel te vervangen, iets wat we in de high-end mobiele telefoon sector steeds minder en minder zien. Op de foto's en filmpjes vond ik de M al een prachtig apparaat, wat me maar bleef aantrekken, maar in het echt is die gewoon nog ietsjes mooier. De rondlopende achterkant zorgt ervoor dat het toestel lekker in de hand ligt, de materiaalkeuze is mooi, het notificatieledje is een pracht, de zilverkleurige knopjes en overige accenten matchen goed bij het wit. En een heel wit toestel, ja de eerste indrukken zijn erg goed! De te verwijderen cover bestaat zoals eerder gezegd uit de achterkant, maar ook de zijkanten en boven- en onderkant van het toestel. Het is een soort unibody-cover, ziet er robuust uit en vind ik persoonlijk wel handig. Als het toestel zou vallen en zou beschadigen kun je heus wel nieuwe covers kopen, tevens kun je dan vast en zeker ook kiezen voor een andere kleur om te combineren met de witte voorkant, altijd leuk. Tevens zien we in de cover het NFC-stickertje, om zo tags te kunnen lezen of verschillende content over te kunnen 'beamen'.
Sony Xperia M - Overview
De eerste boot-upSony Xperia M - Boot-up
- Eerste keer de powerbutton indrukken resulteert in een opstartende Sony Xperia M met een boot-up animatie welke Sony al tijden gebruikt in z'n 2013 toestellen. Het TFT-scherm is 4" groot, heeft 854x480 pixels en maakt geen gebruik van de de Sony Mobile BRAVIA Engine 2, welke wel wordt gebruikt bij de high-end toestellen van Sony. Bij de sectie 'scherm' zal ik hier verder op in gaan. Daarna krijg je enkele vragen, over taal, instellingen, WiFi netwerk. Tevens kun je verschillende accounts aanmaken..

Om te kijken of alle hardware op je Sony Xperia M werkt kun je naar het service menu gaan...
Dit doe je door in de dialer de volgende code in te toetsen: *#*#7378423#*#* (*#*#service#*#*) en *tadaa* Scherm
- Het scherm is dan het eerste wat je ziet als de set-up is doorlopen en je ziet wel dat de resolutie geen 720P / 1080P is. Je ziet hier en daar wat karteltjes bij letters of icoontjes, maar voor zo'n budget mag je (nog) geen 720P-schermpjes verwachten natuurlijk, althans niet van Europese fabrikanten.
Sony Xperia M - Scherm

Sony Xperia M - Scherm vs Xperia ZL
Het scherm van de Xperia M is een FWVGA-scherm en door de grootte van 4" ziet het er redelijk uit, behalve als je er 720P of 1080P devices naast gaat leggen, dan zie je de smoothness van die schermen wel. Maar zo op het eerste gezicht is er anders dan dat weinig aan te merken op het scherm van de Xperia M. De kleuren zijn goed, de scherpte is redelijk, maar toch is het scherm niet het beste op de markt; de kijkhoeken (horizontaal en verticaal) zijn namelijk bijzonder slecht, iets wat we al kennen.
Sony Xperia M - Kijkhoeken De andere Sony's hebben ook met deze issue te kampen en zelfs de high-end toestellen van 2013, zoals de Xperia Z, ZL en Z1 hebben hier last van. Zoals eerder gezegd komt de Mobile Bravia Engine 2 niet mee met de Xperia M en ook is er geen optie tot het zelf kalibreren van het scherm, iets wat bij de Z en ZL bijvoorbeeld wel kan. Is dat heel erg? Eigenlijk helemaal niet, maar het had leuk geweest.

Qua gebruikersgemak en multitouch is er niks aan te merken op de Xperia M. Werkt allemaal snel, goed, voortreffelijk, je touch van een vinger hoeft maar licht te zijn en het wordt al gedetecteerd. Bij een multitouchtest kon hij al m'n vingers 'zien', maar hedentendage verwacht ik ook niks anders eigenlijk.Geheugen
- De Sony Xperia M wordt geleverd met 4GB intern geheugen wat uit te breiden is met een MicroSD-kaartje. M'n moeder heeft genoeg aan drie beltonen, wat foto'tjes en 10 applicaties. Bij de M is het interne geheugen dus 4GB, maar wel met de mogelijkheid om tot 32GB extra te gebruiken door middel van MicroSDHC-kaartjes. Van deze 4GB intern geheugen is er zo'n 2GB over voor de eindgebruiker. Hierop kun je dus content zetten in de vorm van foto's, filmpjes, documenten, muziek en mappen voor de navigatie, maar je kunt hier ook applicaties en games op installeren. Beperkte ruimte dus, maar voor een niet zo'n veeleisende gebruiker als m'n moeder meer dan zag voor haar bankzaken, beltegoed, WhatsApp, navigatie en Facebook! Android 4.1 Jellybean werkt niet meer met 'mass storage device' maar met 'MTP'. De Xperia M popt up als een mediaplayer in de PC, waarna je er content direct op kan copy-pasten. Tevens kun je terwijl je content op de telefoon zet, de telefoon nog steeds gebruiken zoals je gewend bent. Je kunt tegelijkertijd apps installeren, WhatsApp-foto's downloaden of muziek luisteren. Bij Android 4.0.4 Ice Cream Sandwich kon dit niet en moest je wachten tot de telefoon niet meer in 'USB storage' mode stond om dit te kunnen doen. Nu heb je niet eens meer door dat je content synct, erg fijn.

Als laatste mogelijkheid kun je ook nog een USB-stick aan de telefoon koppelen via de Micro-USB poort. Hiermee kun je met een USB-OTG kabeltje allerlei apparatuur aan je ZL hangen. Zo kun je USB-sticks uitlezen of content kopiëren van en naar het interne geheugen, een cardreader aansluiten om zo je foto's te bekijken of zelfs een computermuis of toetsenbord koppelen om zo zelfs je telefoon te kunnen 'besturen'. Ook kun je zo je telefoon opladen vanaf bijvoorbeeld je tablet. Als dat ook nog niet genoeg is heb je ook nog de mogelijkheid om gebruik te maken van Cloudstorage. Waar HTC een afspraak heeft met DropBox om bij elke HTC 23GB aan data te verschaffen voor twee jaar lang, heeft Sony een zelfde iets met Box afgesproken. Dit betreft alleen 50GB aan online-opslag die levenslang geldig is en geldig is voor Sony Xperia bezitters. Leuk voor de mensen die nog geen cloudservice hebben, meer ruimte nodig hebben of toch al gebruik maken van Box. Kwestie van de applicatie downloaden in Google Play, account aanmaken en de cloudspace wordt toegevoegd. Al met al zit het met geheugen en de opties voor extern geheugen op de M allemaal wel goed, maar intern is beperkt.Android 4.1 en Xperia™ Launcher
- De skin van Sony, ligt vrij dicht bij stock Android en zag er vanaf het begin al erg CLB-style uit. Heb het afgelopen jaar gebruik gemaakt van HTC's Sense, maar was wel is toe aan wat anders dus give it a go. Sony levert wat bloatware mee, maar welke fabrikant doe dat niet. Zo staat WhatsApp al geīnstalleerd en staat er een trial op van OfficeSuite. Er zijn verschillende multimedia-applicaties geīnstalleerd voor het afspelen en laten zien van verschillende soorten content. Voor de rest worden er nog wat applicaties meegeleverd door Sony. Op alfabetische volgorde spring ik er snel doorheen; Backup and Restore, waarmee je eigenlijk de gehele telefoon en alle instellingen kunt backuppen. McAffee virusscanner spreekt voor zich. Met Smart Connect kun je aan bepaalde acties en tijden expliciete settings of instellingen wijzigen en is eigenlijk een versimpelde variant van het alombekende Tasker. Social Life is volgens mij de tegenhanger van HTC's Blinkfeed waarin je verschillende nieuwsfeeds en social media netwerken kunt toevoegen om zo up-to-date te blijven van het laatste nieuws. Sony Car is te gebruiken in de auto om zo makkelijk verschillende applicaties te kunnen openen. TrackID is Sony's versie van Shazam/SoundCloud. Sony Select, waarin Sony een selectie van apps aanraad om te installeren voor de gebruiker en Xperia Link kan worden gebruikt om de mobiele internetverbinding te delen.

Sony volgt de Google guidelines voor Android erg nauw en maakt (daarom) ook gebruik van software- buttons, waarbij andere fabrikanten veelal hardwarebuttons gebruiken. Het voordeel hiervan is, dat deze mee kunnen veranderen met het gebruik, meedraaien met het scherm en soms niet te zien zijn als het gehele scherm wordt gebruikt bij bijvoorbeeld het bekijken van een film. Een ander voordeel aan softwarebuttons is dat deze met wat tweaks geheel aan te passen zijn naar hoe jij het wil. Ik vind het wel fijn werken eerlijk gezegd na jarenlang gebruik te hebben gemaakt van hardwarebuttons. Het zou leuk zijn als deze knoppen out-of-the-box konden worden aangepast in de instellingen, maar dat kan helaas niet. Zelf ga ik toch wat tweaken, ik wil wel is kleinere zwarte softwarebuttons proberen eigenlijk.
Wat soms wel weer jammer is, is dat de knoppen niet geheel verdwijnen in alle applicaties en bij sommige weer wel. Video's bekijken kan fullscreen, in de foto-applicatie worden het kleine puntjes, maar bij nagenoeg alle geteste games bleven het gewoon de standaardknoppen; niet consistent dus.

Ook heeft Sony hun nieuwe 'STAMINA mode' toegevoegd, om de accu te besparen. Als het scherm uitgaat wordt de data-connectie uitgezet om zodoende energie te besparen. Je kan wel applicaties toewijzen die wel gewoon moeten blijven werken. Ook is er een optie om verschillende settings automatisch aan te passen als de accu minder dan xx% volzit. Hoe het zich uit? Lees dat bij accuduur.
Xperia M - STAMINA

De telefoon wordt geleverd met Androidversie 4.1.2 en dus ook met de Sony UI wat allemaal goed werkte, er mooi uitzag en veel opties met zich meebracht. Toch miste ik wat opties in bijvoorbeeld de application drawer en daarom heb ik Xperia™ Launcher geīnstalleerd om de standaard launcher te vervangen. Deze launcher is eigenlijk een doorontwikkelde versie van de standaard launcher en biedt meer opties. Zo kun je de gridsize van de icoontjes aanpassen, met gestures bepaalde handelingen uitvoeren, applicaties verbergen in de appdrawer, tekstgroottes aanpassen van de icoontjes en nog veel meer. Wat mij betreft de perfecte mix tussen de standaard launcher en bijvoorbeeld Apex Launcher Sony Xperia M - Xperia™ Launcherdie ik voorheen altijd gebruikte op m'n HTC's. Toch is de Sony UI in veel applicaties en instellingen nog steeds aanwezig en dat is zeker positief. Ik maak momenteel nog steeds gebruik van het standaard lockscreen van de Sony UI, maar hier moet ik nog even naar kijken. Op de HTC's maakte ik altijd gebruik van het zogenaamde 'productivity' lockscreen, waarop ik al mijn notificaties, emails en gemiste oproepen kon zien. Op het standaard lockscreen van de M is dit niet het geval en zie je de tijd, is er een optie om de camera op te starten of om muziek af te kunnen spelen. Ik wil graag in een oogopslag emails, notificaties en berichten kunnen lezen, dus het wordt even zoeken naar een goed alternatief.

Persoonlijk vind ik de combinatie van Sony's UI met Xperia™ Launcher echt top, goed werken, erg responsief en intuītief. Het is natuurlijk lastig om dit te omschrijven en benoemen, omdat dit voor iedereen weer anders is en erg persoonlijk. Ook kun je bij de Sony UI kiezen voor een ander 'thema'' waarmee je de kleurensettings / uiterlijk van je telefoon in een klik kunt aanpassen. Er veranderd best veel, zoals de sliders / laadbalkjes / knoppen qua kleur, maar ook de achtergrond, de lockscreens en de kleuren van de toggles en het settingsmenu. Sony geeft je de keuze uit acht verschillende thema's.
Sony Xperia M - Themas en kleurstellingen'

Er is een geheel tabje in het menu 'Xperia' waar je instellingen voor verschillende Xperia-apps kunt instellen, zoals Screen mirroring, Throw, of de verbinding tussen de telefoon en de computer. Met Android 4.1 JellyBean was het niet meer nodig om rootacces te hebben om screenshots te maken en ook bij de M is dit niet zo. Door de powerbutton een tel ingedrukt te houden, popt er een menu op waar de optie tot het maken van een screenshot staat, wat een seconde daarna dan ook echt gebeurd. Een andere mogelijkheid om een screenshot te maken is de powerbutton indrukken met de volume-.

Sony levert ook standaard zogenaamde toggles mee die je kunt gebruiken en zien als je de notificatiebalk bovenaan het scherm naar beneden trekt. Toggles kunnen gebruikt worden om iets aan of uit te zetten of om de gebruiker wat info te geven. Bijvoorbeeld het aan en uitzetten van een WiFi-hotspot, het regelen van de schermhelderheid of het batterijpercentage. Ansich best leuk, maar er staan slechts vier toggles en het instellingenmenuknopje. Zo kun je snel het geluidsprofiel aanpassen, Bluetooth aan en uitzetten, WiFi aan en uitzetten en mobiele data aan en uitzetten en that's it. Bluetooth gebruik ik bijvoorbeeld nooit, dus ik had daar liever iets anders gezien. Het had helemaal top geweest als de gebruiker zelf ergens zou kunnen instellen welke toggles hij daar wil hebben en hoeveel het er zijn. As far as I know is daar geen menu voor of ik kijk er overheen en helaas zijn ze ook niet te verberg- en, zodat een (betere) third party app, zoals SwitchPro Widget of PowerToggles dat kan overnemen.
Sony Xperia M - Toggles

Sony introduceert ook de zogenaamde 'small-apps', kleine applicaties die op de homescreens geplaatst kunnen worden en dan eigen 'op' de interface liggen. Lastig om uit te leggen, maar zodoende blijft een small-app altijd openstaan en kun je deze altijd bedienen. Sony levert vijf small-apps mee op de M: calculator, timer, notities, dictafoon en als laatste een afstandsbediening, om zodoende de televisie mee te bedienen. Je kan zelf ook small-apps downloaden vanuit Google Play of bijvoorbeeld via XDA. Hiermee kun je small-apps downloaden zoals een browser, een unitconverter of een zaklamp.
Sony Xperia M - Small-apps

Hieronder wat screens van 'mijn Sony Xperia ZL', voor een indicatie:
Sony Xperia ZL - Homescreens by CLBSony levert dus redelijk wat apps mee, maar bloatware zou ik het domweg niet allemaal willen noemen. Tevens is er veel out-of-the-box te uninstallen, zodat je er helemaal geen last meer van hebt. Alle soft- ware uitgebreid bespreken gaat niet, dan wordt de review nog stukken langer, maar misschien breid ik de informatie over dit onderwerp in de loop der tijd nog wat verder uit, stay tuned for more dus..
Belkwaliteit en mobiel internet
- Mijn moeder belt weinig met het toestel en gebruik het meer als databank, email-apparaat en soms wat WhatsApp. Desalniettemin moet een telefoon gewoon goed bellen: te-le-foon... Maar met de Xperia M heb ik daar zeker geen klagen over. De stemmen klinken vol en helder en ook de andere kant, kan me goed verstaan. Soms hoor je tijdens een gesprek helemaal niks en denk je dat de lijn dood is, zo stil kan het zijn tijdens bellen. Vrij apart als er niemand wat zegt dus... De standaard dialer op de Xperia M heeft ondersteuning voor nummerherkenning.. Hoe ik het precies moet benoemen weet ik niet, maar het komt er op neer dat als je een nummer intypt je gelijk de contacten te zien krijgt die matchen met dat (gedeelte van het) nummer, erg fijn. Ook de speaker(functionaliteit) werkt voortreffelijk en er komt duidelijk, helder en vol geluid uit. De audio-output van de M vind ik goed, luid en helder en telefoneren op speakerstand op enkele meters afstand is geen enkel probleem, maar hier ga ik ook op in bij Muziek en video. De Sony Xperia M bevat twee microfoons, eentje aan de achterkant bovenaan het toestel en eentje aan de voorkant aan de onderkant van het toestel.
Muziek, video en gallery
- De standaard muziekplayer, die het 'WALKMAN'-predicaat heeft gekregen van Sony, vind ik simpel in gebruik, flashy qua design, goed te gebruiken en overzichtelijk. Je kunt zoeken op artiest, album, nummer, playlists maken en nog veel meer. Je kunt verschillende instellingen wijzigen zoals het aan- en uitzetten van ClearAudio+, Clear Phase of XLOUD. Er is via een Visualizer te kiezen voor verschillende achtergronden en bewegende thema's op de muziek. De achtergrond van de applicatie kleurt mee met de albumart en ook het notificatieledje fleurt even op als er een nieuw nummer begint.
Sony Xperia M - Walkmanapplicatie
Ook in de Xperia M zit een FM Radio, die goed werkt en waar weinig meer over te vertellen is, dat je zenders op kunt slaan en hier ook de visualizer aanwezig is tijdens het afspelen van muziek. De standaard videoplayer, movies genaamd, is erg basic maar voldoet eigenlijk wel. Mn moeder gebruikt nagenoeg nooit een mp3-speler en zal ook nooit filmpjes kijken, dus het installeren van third party applicaties hiervoor was ook niet nodig. Het speakertje op de achterkant is redelijk, maar meer ook niet. Geluid kan vrij hard, maar vervormd dan ook wel flink. Wel kun je ook gewoon oordopjes aansluiten natuurlijk, wat ook erg goed werkt en wat een vol en helder geluid geeft. Sony levert geen oordopjes mee, het is een budgettoestel, maar wat kosten oordoppen nou, dat had best gemogen! Wat ik persoonlijk wel een klein gek dingetje vind is dat Sony ervoor heeft gekozen om geen headseticoontje meer in de notificatiebalk te laten zien als er eentje is aangesloten. Enigszins logisch misschien, omdat je zelf wel weet dat er een headset is aangesloten, maar ik vind het een rare keuze. Designkeuze by Sony, ik zeg dus een hele aparte! Het speakertje is op de achterkant geplaatst, net als bij de Xperia ZL, wat beter is dan bij hun grotere broer, de Z, die zit aan de zijkant en wordt vaak bedekt door de hand.

Ook levert Sony een 'album' applicatie mee voor alle foto's en plaatjes. Deze software is een verfijnd stukje software wat erg goed werkt, er gelikt uitziet en buttersmooth aanvoelt. Zo kun je met een pinch en zoom beweging het aantal foto's / plaatjes in de gallerij aanpassen. Zo kun je 1 foto op je beeldscherm toveren of een grid van 8 bij 13 foto's op je beeldscherm showen met alles daar tussenin. Bovenin is een sharebutton toegevoegd die je zelf kunt linken aan wat je wilt, Twitter, FaceBook of bijvoorbeeld WhatsApp, zodat 'n foto binnen een seconde wordt verstuurd, wat erg goed werkt. Ook in deze Sony-applicatie fleurt het ledje weer even op als er een andere foto wordt geshowd; notificatieled
Sony Xperia M - AlbumapplicatieNotificatieled
- Letterlijk is het een heel klein iets is, maar ik vind het eigenlijk zo groots dat het een eigen kopje verdient in de review. Het notificatieledje valt op om een paar redenen. Het is geen standaard rond ledje, onderaan het toestel geplaatst en het is een RGB-ledje, waardoor deze alle kleuren van de regenboog kan weergeven. Bij de HTC's die ik heb gehad heb ik me altijd geërgerd aan het feit dat deze slechts twee kleuren konden weergeven en stopten na 5 minuten actief geweest te zijn. Dit ledje is weer helemaal top en doet me stilletjes aan denken aan de Motorola telefoons die ook RGB-ledjes hadden. De led wordt gebruikt bij verschillende applicaties van Sony, maar natuurlijk ook voor gemiste oproepen, een lege batterij, een WhatsAppberichtje, een email of een alarm. Met de applicatie Light Flow - LED&Notifications, die werkt met tientallen verschillende Androidtelefoons is er precies in te stellen welke kleur led je wilt zien bij welke gebeurtenis, aanrader dus! En hier een filmpje van dat ledje:
Ledje is hetzelfde als op de ZL! Als de telefoon aan de oplader ligt brandt het ledje ook, in het rood, donkeroranje of groen, naargelang de status van de batterij. Wat nog iets handiger is, is dat het ledje dan toch gaat knipperen bij notificatie van een berichtje, emailtje of andere gebeurtenis en niet stug door blijft branden. Je blijft dus altijd zien ook terwijl het toestel aan het opladen is of er iets binnen is gekomen of dat er iets aan de hand is. Wat ook erg fijn is, is dat het ledje in meerdere kleuren blijft blinken bij meerdere notificaties. Als je bijvoor- beeld een email binnen hebt gekregen, een paar WhatsApp-berichten en een gemist gesprek heb, zie je het ledje in verschillende kleuren blinken.Webbrowsing
- Daarna even WiFi ingesteld op het thuisnetwerk en dat werkt allemaal voortreffelijk, snel en ik blijf een goed signaal houden. Wel is het eeuwig zonde dat er geen standaard AOSP-browser wordt meegeleverd op de toestellen van Sony. Sony heeft ervoor gekozen om alleen Google Chrome als browser mee te leveren. Mijn moeder zal af en toe is browsen, dus ik ga nog kijken of ik het toestel kan rooten om er zodoende een AOSP-browser op te zetten, lijkt mij wat beter voor der. Desalniettemin moeten we het nu nog even doen met het gedrocht; Chrome. Wel werkt WiFi snel en goed op de verschillende netwerken waar ik altijd op zit en ik heb niks te klagen over slechte ontvangst. Ook is er door Sony software meegeleverd, waardoor WiFi automatisch wordt aangezet als je in de buurt bent van een bekend netwerk. Doen veel fabrikanten de laatste tijd, maar zo hoef ik geen third party app meer te gebruiken. Een applicatie voor tethering- / WiFi Hotspot is ook al voorgeīnstalleerd.GPS (Global Positioning System)
- Net zoals elke smartphone op de markt, bevat de Xperia M ook een GPS-module, waarmee GPS-signalen kunnen worden opgevangen en je zo kunt navigeren met behulp van verschillende navigatie-applicaties. Voor de GPS-tests heb ik enkele programma'tjes gebruikt om te kijken hoe snel en goed de GPS werkte. Ik ben begonnen met het installeren van 'GPS Test Plus' een programma waar over wordt gezegd: The GPS Test Plus app for Android is a utility that shows basic GPS information read from your phones internal GPS. En zoals het tegenwoordig mag met GPS geen enkel probleem op de M.
Daarna heb ik enkele navigatie-applicaties geprobeerd waaronder Google Navigatie om te navigeren en dit verliep (zoals verwacht) ook geheel vlekkeloos. De fix werd snel gevonden en werd goed vastgehouden, tijdens de gehele route die ik heb afgelegd. Geen problemen dus. Ook met Sygic was dit het geval, het is een kwestie van seconden, voordat er een GPS-fix is en je zo dus kunt navigeren. Daarna heb ik ook nog de freeware applicatie, MapDroyd geinstalleerd en ook bij deze applicatie werd de GPS fix snel gevonden en de gehele tijd vastgehouden, allemaal in orde, dus navigeren maar!Camera
- De camera van de Sony Xperia M heeft een 5.0MP sensor en er is in 720P mee te filmen, wat natuurlijk allemaal goed klinkt. Er is te filmen in HDR, er zijn tig instellingen te vinden voor contrast, witbalans en camerastand, er kan gekozen worden voor verschillende effecten, er is een burstmodus aanwezig en een Superior auto modus die automatisch de instellingen aanpast aan de situatie. Klinkt allemaal erg marketinggericht en de praktijk zal moeten uitwijzen hoe dit allemaal gaat werken. Wat wel erg mooi is aan de Sony Xperia M is de dedicated cameraknop om de app te starten en foto's mee te maken!

Vanaf het lockscreen kan de camera gestart worden en deze is ook op te starten door op de dedicated camerabutton te drukken. In beide gevallen start de camera op, in de 'superior auto-mode' waarbij de camera zelf de 'beste instellingen' zoekt voor de omstandigheden en dus de beste foto mogelijk moet schieten. Als de camera wordt opgestart door gewoon het icoontje te gebruiken in bijvoorbeeld de appdrawer of vanaf een homescreen, start de camera op in de 'normal mode' waarbij de instellingen die de gebruiker heeft gemaakt ook weer goed staan. Redelijk inconsistent, aangezien de camera het meeste wordt opgestart vanaf het lockscreen of via de cameraknop. Helaas ook zo bij de Xperia Z/ZL.
~[WORDT DUS NOG GEÜPDATET MET EIGEN ERVARINGEN, MAAR DAT KOST EVEN WAT TIJD!]
Benchmarks
- Uiteraard zijn we niet voor niks Tweakers en heb ik ook wat bekende benchmarks laten draaien.
Sony Xperia M - Benchmarks

Quadrant
5x: 4170

Smartbench 2012
5x: 2187

Voor de rest mag de redactie van Tweakers.net lekker benchmarken, bij mij gaat het toch vooral om de overall feeling van een device en zeggen (statische) benchmarks me vrij weinig en vind ik het alleen maar leuk om te doen voor jullie! Ik heb enkele games geinstalleerd en dat werkt allemaal voortreffelijk.. Air Patriots, Rayman Jungle Run, Angry Birds, Earn to Die en Where's my Water werken perfect.

Accuduur
Sony Xperia M - Accutest van GSMArena
- Na enkele dagen de M gebruikt te hebben valt op dat hij in standby erg weinig energie opslurpt. Met het syncen van 2 emailaccounts, een Facebook-account, Google-account, foto's naar Dropbox en WhatsApp is dat natuurlijk alleen maar fijn. Ook als je het apparaat de dag door gebruikt om een emailtje te sturen, te reageren op een groepsgesprek of even wat op te zoeken op internet loopt de accu maar langzaam leeg. Het grootste slurpen begint pas bij het spelen van games, waarbij en het scherm aanstaat en de CPU / GPU hun best moeten doen. Verdere tests moet ik nog doen, ik moet nog uitgebreid de STAMINA mode testen, maar zo na een weekje gebruik heb ik persoonlijk zeker nog geen klagen over de M. Tevens speelt m'n moeder geen games, kijkt ze nagenoeg nooit filmpjes en zit ze niet heel de dag op de WhatsApp. Met het sporadische gebruik van m'n moeder, wat inhoud dat ze 10 WhatsAppjes in een week stuurt, drie keer haar email bekijkt en twee keer een FaceBook-berichtje leest houdt de telefoon het makkelijk een midweek vol. Dit is met syncen van een email-account, FaceBook en constante (mobiele) internetverbinding, geen klagen dus en meer dan zat!

De STAMINA mode is door Sony toegevoegd, om de accu te besparen. Als het scherm uitgaat wordt hierbij de data-connectie uitgezet om zodoende energie te besparen. Je kan wel applicaties toewijzen die wel gewoon moeten blijven werken, zodat je emailtje, WhatsApp-berichtje, twitterbericht of mention op FaceBook toch blijft binnenkomen. Ook heeft Sony een optie toegevoegd in de settings om verschillende settings automatisch aan te passen als de accu minder dan xx% volzit. Zo kun je dus bijvoorbeeld instellen, dat bluetooth automatisch moet worden uitgezet als de accu nog 15% capaciteit over heeft, dat de trilfunctie wordt uitgeschakeld of dat de schermhelderheid wordt aangepast.Onscreen keyboard
- Bij deze Xperia M ben je alleen aangewezen op een onscreen toetsenbord en dat bevalt me tot nu toe weer erg goed.. Mijn eerste Androidtelefoon, de Motorola Milestone, had een fysiek toetsenbord wat gewoon superieur was en lekker snel werkte. De telefoons die ik daarna aangeschaft en gebruikt hebben, hadden dit allemaal niet en maakten allemaal gebruik van onscreen toetsenborden. In eerste instantie had ik gelijk Swype weer geīnstalleerd, een toetsenbord wat ik al jaren gebruik. Maar toen ik erop gewezen werd dat het meegeleverde Xperia-toetsenbord ook 'swype' ondersteunde en er nog meer in te stellen was dan ik in eerste instantie dacht, typ ik momenteel met het standaard meege- leverde toetsenbord. Je kunt instellen wat voor type toetsenbord je wilt hebben; phonepad, waardoor het net lijkt op een oudere mobiele telefoon, fullsized qwerty-keyboard, fullsized qwerty-keyboard met extra symbolen. Invoertalen zijn in te voeren, zodat je verschillende woordenboeken tegelijk kan gebruiken en er zijn verschillende skins te kiezen, die vooral het toetsenbord aanpassen qua kleur. Zoals ik zei kun je ook 'swypen', waarbij Sony het 'Gesture input' noemt en wat als laatste nog noemenswaardig is, is dat je de trilintensiteit kunt instellen, wat wel erg fijn is. Hieronder de drie soorten icm de drie skins.Sony Xperia M - Xperia toetsenbordSoftware-updates
- De Sony Xperia M werd uitgeleverd met 15.1.A.1.9 en tussendoor werd firmware 15.1.B.0.2 nog aangeboden, maar daar heb ik nooit gebruik van gemaakt. Er is gelijk geupdate naar firmwareversie; 15.1.C.1.17 die verschillende bugfixes zou verhelpen. Wanneer Android 4.2.2 komt is nog onbekend.

Prijzen
- De Sony Xperia M heeft een adviesprijs van ¤239,00 maar op het moment van schrijven is het toestel te krijgen voor een losse prijs van zo'n ¤200,00. Mijn moeder heeft echter een HollandsNieuwe abonnement afgesloten met 550 minuten OF smsjes OF MB's a ¤11,00 per maand voor een jaar, met een toestelprijs van zo'n ¤150,00. Dat met aansluitkosten komt op zo'n kleine ¤300,00 voor een Sony Xperia M en abonnement, nice price zeg ik! En na een jaar? Dat zien we tezijnertijd wel weer!

Sony Xperia M - PriceWatch
Sony Xperia M - PriceWatchConclusie
- In het begin van de review vermeldde ik waarom er voor deze Sony Xperia M is gekozen
  • Design vind ik heel chique, mooi en afgewerkt
  • Prijs van rond de ¤200,00 voor een los toestel
  • De skin van Sony die ik ken van mijn Xperia ZL
  • Hardwarecombi van CPU, GPU, RAM en ROM
  • Mogelijkheden voor MicroSD-kaartjes tot 64GB
  • De beste in zijn prijsklasse volgens mijn mening
  • Android JellyBean 4.1 (met 4.2 update?)
Na dit alles zo opgesomd te hebben heb, kan ik maar één conclusie trekken en dat is: goede keuze met dit budget!!! Het toestel is goed afgewerkt, bevat een redelijk scherm, heeft goede hardware aan boord, geeft weinig tot geen hickups in applicaties, werkt snel in applicaties, simpele games, benchmarks en de browser, de Sony UI is een prachtige cleane skin. GPS heeft snelle fixes die goed worden vastgehouden. Vooralsnog is dit toch wel echt een erg leuk toestel voor dit budget, maar ook zijn er wat minpunten te noemen van de Xperia M. De kijkhoeken van het scherm zijn uitermate slecht en anno 2013 mag dat gewoon niet in mijn opinie. Ja tijdens mijn gebruik heb ik het scherm 90% van de tijd recht voor me en dan is het prachtig, maar toch... Nadelen zoals ik bij de HTC's ervaarde in de vorm van geen geheugen bij kunnen voegen of een normaal werkend ledje, zijn met de M helemaal verleden tijd. Met de accu zit het wel goed zo op het eerste gezicht, maar daar moet ik mezelf even langer de tijd voor geven. De camera ontbreekt momenteel nog geheel in de review, omdat ik hier ook meer tijd aan wil besteden, dus dat blijven jullie me verschuldigd. Er wordt geen headsetje bijgeleverd wat nog wel een keer genoemd mag worden. Geen groot probleem, dat zeker niet, maar dat had toch wel gekund?

Pluspunten:
pluspunt Afwerking van het apparaat, robuust, netjes, clean
pluspunt Door gebruiker verwijderbare cover en batterij
pluspunt MicroSD-kaart mogelijkheid tot 32GB (Android 4.2.2 doet 64GB)
Pluspunt Geen 'mass storage device' meer maar 'MTP'
Pluspunt USB-on-the-go mogelijkheden
Pluspunt 45GB levenslange Cloudstorage bij Box.com
pluspunt In de Sony UI zitten wat vernuftige features
pluspunt Keuze voor verschillende thema's en kleurstellingen
pluspunt Sony's small-apps die ook uit te breiden zijn
Pluspunt Screenshots maken zonder rootacces
pluspunt Belkwaliteit is heel helder en zuiver
pluspunt Sony applicaties voor muziek en gallerij zijn zeer mooi
Pluspunt Ingebouwde radio, dus goed bereik en geen (internet)data
pluspunt Videoplayback op dit toestel is gewoonweg geweldig
pluspunt Notificatieledje kan ingesteld worden in tig kleuren en opties
pluspunt Tetherapplicatie / WiFi HotSpot out-of-the-box
pluspunt GPS, snelle fixes die goed worden vastgehouden met Glonass-ondersteuning
pluspunt Speaker functioneert goed, tijdens muziek, film en telefoongesprekken
Pluspunt Accu is erg snel bij te laden of geheel op te laden
Pluspunt Standaard toetsenbord is erg uitgebreid
Pluspunt Al verschillende software-updates gekregen
Pluspunt De toggles zijn grotendeels aan te passen naar wens
Pluspunt Lockscreen is grotendeels aan te passen naar wens

Puntjes van aandacht:
puntje van aandacht 4GB intern geheugen is beperkt (voor sommigen)
puntje van aandacht 4" met 854x480 is soms wat korrelig
puntje van aandacht Kijkhoeken zijn niet goed en dat anno 2013
puntje van aandacht Gebruik van microsimkaart
puntje van aandacht Geen LTE, wist ik al, dus geen nadeel
puntje van aandacht De Sony skin over Android, zeer persoonlijk
puntje van aandacht Softwarebutton-gebruik soms inconsistent
puntje van aandacht Flashsupport is er niet meer, moet los geīnstalleerd worden
puntje van aandacht Camera-app opstarten is inconsistent met verschillende manieren

Minpunten:
Minpunt Geen (budget) headset meegeleverd
Minpunt Vrij grote bezels, altijd jammer
Minpunt Kijkhoeken zijn niet goed en dat anno 2013
Minpunt Geen notificatiebalk-icoontje als er een headset is aangesloten

VRAGEN OVER DE REVIEW? SHOOT ME!

-Geschreven op basis van Android 4.1.2-

Heb jij ook een Sony Xperia M Wit?

Uitstekende review! Jammer van de kijkhoeken, verder wel een mooi toestel. De Sony schil lijkt me even wennen. Ben benieuwd naar de prestaties van de camera.
Mwahja kijkhoeken zijn wel een beetje een Sony 2013 debacle, alleen de Ultra had goede..
Desalniettemin merk je daar in de praktijk vrij weinig van. Sony UI is wel echt heel slick imho.
Camera zal niet meer zijn dan snapshot-niveau, iets wat voor m'n moeder goed genoeg zal zijn.
Goede review totdat ik op het gedeelte geheugen kwam.
Zo enorm veel tekst dat ik dat geskipt heb en niet heb gelezen, doet af aan de kwaliteit van je review(s) want je kan het wel! ;)

Probeer dat even aan te passen, ipv lap tekst enkel nuttige informatie en alinea's gebruiken.
Het is ook heel wat! Intern, MicroSD, Cloudstorage en USB-OTG, but okay ;)
' De Galaxy S3 mini vond ik persoonlijk ook niks door z'n goedkope uiterlijk en Candy Crush UI'

Ik heb al heel wat vergelijkingen met toutchwitz gehoord, maar deze is nieuw :) Verder weer echt een uitstekende revieuw! ;)
Nadelen zoals ik bij de HTC's ervaarde in de vorm van geen geheugen bij kunnen voegen of een normaal werkend ledje, zijn met de ZL helemaal verleden tijd.
Copy paste ;)?

[Reactie gewijzigd door DoubleYouPee op 23 september 2013 21:53]

Weer een uitgebreid verslag van CLB. Mooi werk :)
Zeker een mooie opvolger voor de Gio van zowel mijn ma als mijn zusje.
Zeer goede review weer van je!

Ik zit te kijken voor een leuk telefoontje voor mijn schoonmoeder en ik denk dat het deze gaat worden!

Kan je misschien nog vertellen wat de ervaring is van je moeder? Mijn schoonmoeder is inmiddels de iphone 3gs gewend en dat was al een behoorlijke stap voor haar.
M'n moeder is echt een telefoonn00b, komende vanaf een Nokia C3-01 is dit een full-touch toestel.
Abbo gaat ook pas volgende maand in en haar huidige simkaart is geen microsimkaart, oftewel, toestel is nog niet in dagelijks gebruik mee naar het werk enzo. Als ze thuiskomt kijkt ze er even 10 minuten naar, oja zo gaat die aan, zo werkt het scherm unlocken, zo kom ik bij een applicatie, dit is bellen, dit de contactenlijst enzovoort. Maar echte reallife-ervaringen, houd je te goed!
Lekker uitgebreid, maar heb een simpel vraagje hoe ervaar je het geluid van de Xperia Zl in vergelijking met deze?

Ik stap net van de Xperia Arc af en vind het wel een stukje softer en iets minder helder, en dan bedoel ik het wel een Koptelefoon (Interne Speaker boeit me in dat geval niet)

Met de Arc had je heerlijk helder massief geluid alles lekker duidelijk horen.

Voor de rest moet ik de telefoon nog ontdekken want blijkbaar sim kaart niet nauw genoeg geknipt of een te oude Simkaart.

Alvast bedankt.
Even paar uurtjes getest en het geluid van de ZL is wel beter via de koptelefoon (speaker ook)
Zal wel liggen aan de high-end componenten in de ZL, betere audiochip en dergelijke, denk ik.

Getest met onder andere m'n Sony MDR-V700 en in-ear Sennheiser CX400 II's.

Desalniettemin is het geluid van de Xperia M wel meer dan 'goed' ook, het klinkt wat minder vol,
maar is nog steeds goed om muziek te luisteren wat mij betreft (alleen dat doe ik nagenoeg nooit)
Inmiddels heb ik deze telefoon aan mijn schoonmoeder gegeven en die is erg tevreden! Ze pakte het sneller op dan met haar iphone 3gs. Leek net of ze Android makkelijk vindt dan IOS.... Ik vond de telefoon erg snel aanvoelen en de Sony skin was prettig. De kijkhoeken zijn niet top maar de rest maakt een hoop goed voor die prijs. Het enige wat ik echt zwaar ***** vond is de achterkant van de telefoon losmaken..... Man man man wat heb ik zitten schelden.

Al met al denk ik dat dit voor de moeders & schoonmoeders een leuke telefoon is!
Haha staat toch gewoon geprint in het doosje :)
Vanaf de MicroUSB-poort omhoog duwen en hop, frontje gaat er zo vanaf...
Dan ligt het aan mij maar mijn vriendin kreeg het ook niet voor elkaar :p
Goede review CLB. Ik hoop ooit nog eens mijn vrouw en mijn (schoon)ouders aan de smartphone te krijgen en de Sony Xperia M lijkt mij een goede telefoon daarvoor. Jouw review is in elk geval helder en duidelijk. Ik denk dat veel mensen er iets aan zullen hebben, wanneer ze wat vooronderzoek doen naar deze telefoon.
Waarom vind je MTP een pluspunt? Mijn ervaring is dat het trager en minder soepel werkt onder Windows en (zeker toen ik nog mijn S3 had) vaak crashte.

Ik vind het dan ook doodzonde dat veel bedrijven de mass storage option verwijderd hebben.
Noem ik toch:
"Tevens kun je terwijl je content op de telefoon zet, de telefoon nog steeds gebruiken zoals je gewend bent. Je kunt tegelijkertijd apps installeren, WhatsApp-foto's downloaden of muziek luisteren. Bij Android 4.0.4 Ice Cream Sandwich kon dit niet en moest je wachten tot de telefoon niet meer in 'USB storage' mode stond om dit te kunnen doen. Nu heb je niet eens meer door dat je content synct, erg fijn."

Maar je kan MTP ook niet aanzetten, dan sync je gewoon via 'USB storage' zeg maar, wat voor jou!

[Reactie gewijzigd door CLB op 18 oktober 2013 11:08]

Oh, sorry. Dat had ik niet gezien. Op mijn Xperia Z lijkt die optie er niet te zitten...
Settings - Xperia - USB Connectivity?