Specificaties Quad core @ 3,1GHz-3,5GHz, met GPU - Bekijk alle specificaties

Intel Core i5 3450 Boxed Review

peter123 19 januari 2013, 2.165 views

Intel Core i5 3450 Boxed

Pluspunten

• Zeer zuinig
  • Snel
  • Koel

Minpunten

• Stevige prijs
  • Voor 35 euro meer heb je een i5 3570k.

Een half jaar geleden heb ik besloten om mijn game/video-bewerking/dtp PC samen te voegen met mijn internet/mail/word PC. Het doel was een PC te maken die en zuinig was met energie en krachtig genoeg om een spelletje fatsoenlijk te spelen. In eerste instantie had ik een i5 3550 gekocht, toen een i7 3770k en nu terug naar een i5 3450. De reden is dat de i7 3770k 99,9% van zijn tijd niets deed en ik de i5 3550 snel genoeg vond. Een k CPU is leuk om over te clocken, maar voor dagelijks gebruik niet interessant. Ik heb de voorkeur voor stabiliteit.

Reviews
Hier staat de review van de i5 3550 en die van de i7 3770k.
Review van AnandTech
Mooi overzicht van de huidige CPU's @ TomsHardware

Features
Intel® Turbo Boost Technology 2.0 verhoogt de frequentie naar 3,3-3,5GHz ipv 3,1GHz als de temperatuur en load dit toelaten. Wat die temperatuur of load dan is is mij niet bekend.
Intel® vPro Technology Management en Remote access tools.
Intel® Virtualization Technology (VT-x) Versnelling voor een softwarepakket welke een fysieke PC nabootst voor x86 (32bits) machines.
Intel® Virtualization Technology for Directed I/O (VT-d) Is NIET aanwezig.
Intel® VT-x with Extended Page Tables (EPT)
AES New Instructions Snellere encryptie en decryptie.
Intel® 64bits Voor het draaien van een 64 bits besturingssysteem.
Intel® Anti-Theft Technology Op afstand de PC blokkeren.
Idle States Spanning en stroomverbruik verlagen als de processor niets of weinig doet.
Enhanced Intel SpeedStep® Technology EIST Het dynamisch wijzigen van de spanning en frequentie. Intel geeft geen info over wanneer wat gebeurd, maar je kunt dit meten met SiSoft Sandra.
Thermal Monitoring Technologies Verlaagt de spanning en load op een processor als de temperatuur te hoog wordt.
Intel® Fast Memory Access updated Graphics Memory Controller Hub (GMCH)
Intel® Flex Memory Access Hierbij kun je met 2 verschillende geheugens toch dual-channel draaien.
Execute Disable Bit Voorkomt het uitvoeren van bepaalde exe bestanden.
Wil je verder lezen:
Hardware Secrets over Intel Virualisatie Welke software ondersteund VT
De meeste features zijn nuttig in een werkomgeving en niet voor huis tuin en keuken gebruik.
Hyper-Threading. is alleen weggelegd voor de i7 3xxx

Installeren
Het installeren is vrij eenvoudig. Klepje open, beschermkapje uitnemen, stof wegblazen, processor er voorzichtig inleggen zodat geen pinnentjes verbuigen, klepje dichtdrukken. Dat laatste moest met vrij veel kracht. Voor het aanbrengen van de koelpasta heeft iedereen wel een eigen manier, maar het komt er op neer dat er zo weinig mogelijk op moet, maar de Internal Heat Spreader wel volledig contact maakt met de koeler. Mijn ervaring met de Intel pushpins is dat deze de koeler niet goed genoeg op de processor drukken waardoor deze niet optimaal koelt. Vandaar dat ik een koeler heb gekozen met schroeven.
http://tweakers.net/ext/f/a76WMi4dk2qWVUOlzxZ99VxC/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/crqrFsSZjNUn3NB7YEKWmiUb/medium.jpg

Prestaties

Ik heb AIDA64 gebruikt als benchmarker. Bij deze kun je direct resulaten vergelijken met andere processors welke helaas soms wat gedateerd zijn.
_CPU Queen 31215__________________CPU Zlib 206MB/s_____________
Queen Zlib

_CPU PhotoWorxx 60148__________CPU AES 437721___________________
http://tweakers.net/ext/f/aYOcaCvH0Naia6T288OomU7U/medium.jpg AES

_CPU Hash 2656MB/s________________
Hash http://tweakers.net/ext/f/JQaYrWb14Gx0ZT8oHzuFVOdr/medium.jpg

De i5 3550 doet ook 7,5 en de i7 3770k haalt een 7,7. 7,9 is het hoogst haalbare.

Cinebench 11.5

Temperatuur
Ik kan niets zeggen over de meegeleverde stock koeler, maar uit ervaring kan ik zeggen dat deze hun werk goed doen in kantoor PC's die 99% van de tijd idle lopen. De temperatuur is erg afhankelijk van de gemonteerde koeler. Deze houdt de temperatuur idle op 30°C/800rpm en onder 100% load op 50°C/800rpm.

Energieverbruik (gelijk aan i5 3550)
Uitgeschakeld in BIOS: COM-poort, parallele poort, HD2500 GPU in CPU, ASMedia controller.
Configuratie: 1 SSD, 2x7200rpm HD, 430W voeding, AMD HD7770 PCIe, 1 casefan 800rpm,
PC uit: 2W
PC idle 1,6GHz: 58W
Win7 schakelt monitor (en GPU?) uit: 58W
2x7200rpm HD schakelen beide uit: 49W
25% load CPU: 68W
100% load CPU: 105W
100% load GPU: 120W
100% load CPU+GPU: 146W
Als je de offset spanning op de CPU core van 0,96V naar 0,87V verlaagt bespaar je 4W. Je komt dan uit op een idle systeemverbuik van 54W. De spanning bij 100% CPU load is 1,00V.
De resultaten komen overeen met wat op websites is gepubliseerd.
Idle opgenomen vermogen Load Cinebench 11.5

Over- en onderclocken
De idle spanning op de processor heb ik verlaagd van 0,96V naar 0,87V.
De multiplier is vrij instelbaar in het BIOS tot 35x (3,5GHz) met een i5 3450 en met een i7 3770k onbeperkt.
Volgens reviews is de basisklok 100MHz en overklokbaar tot 107MHz. Ik heb dit niet getest.

Deze CPU koop je niet voor zijn GPU prestaties. Wel voor zijn snelheid en energie verbruik. Als je wilt overklokken, koop dan de i5-3570k. Deze heeft een unlocked multiplier, heeft een krachtiger GPU (4000 ipv 2500) en kost 35 euro meer.
Heb je een aparte videokaart en je wilt niet overklokken, koop dan de i5 3570. Die is slechts 20 euro duurder dan deze i5 3450.

Asrock B75 Pro3-M
Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Crucial BLT4G3D1608DT1TX0CEU
Club3D Radeon HD 7770 GHz Edition

Heb jij ook een Intel Core i5 3450 Boxed?

Goede review!

De reden dat ik zelf niet de K variant gekocht heb is omdat deze processor zonder problemen Windows Server met Hyper-V kan draaien.

Dus voor een goedkope test server gebaseerd op consumenten hardware is dit een ideale processor.
Dat is inderdaad ook een hele goede reden.
Interessante review!
Bestaat er een i5 3550K? Moet dat geen 3570K zijn? Niet bedoel als mierenneuken, gewoon interesse. Je hebt dan voor 35 euro meer wel een i5 3550/3570K, maar is dat het waard? De performance increase is erg marginaal, het enige is de betere GPU en overklokbaarheid.

Als jij dus niet wilt overklokken, koop dan een goedkoper moederbord, en bespaar een beetje op de cpu (tenzij je geen offboard gpu hebt). Ik ben het met je eens dat 150-180 euro een hoop geld is, maar is het het geld niet ruim waard? De prestaties zijn erg goed namelijk...
Bedankt voor je reactie, is aangepast.
Of die 35 euro veel is weet ik niet, maar dat mag iedereen voor zichzelf bepalen.
Ik vond het inderdaad ook het geld wel waard, maar er zijn mensen die zweren bij AMD vanwege de prijs prestatieverhouding. Mag ook allemaal.