Specificaties Quad core @ 3,3GHz-3,7GHz, met GPU - Bekijk alle specificaties

Intel Core i5 3550 Boxed Review

peter123 30 augustus 2012, laatste update op 13 september 2012, 5.048 views

Intel Core i5 3550 Boxed

Pluspunten

• Gebruikt weinig energie zowel idle als onder 100% load.
  • Goede prestaties.
  • Lage temperatuur.

Minpunten

• Duur in aanschaf.

3 jaar geleden heb ik er voor gekozen om mijn Video/Foto-bewerking/Game-taken onder te brengen in een aparte PC en een zuinige PC op te zetten voor dagelijks werk. Als ik een spelletje speelde of als de PC flink stond te stampen dan haperde de boel toch een beetje. Deze oplossing voldeed uitstekend. Maar had ook wat nadelen:
- Bepaalde bestanden miste ik op de game PC die op de internet PC stonden.
- De Game PC maakte veel lawaai.
- 2 kasten met bekabeling neemt veel ruimte in.
- Moest USB toetsenbord en muis wisselen van kast.
- 2 setjes boxen op het bureau.
De keuze voor de Game PC was toen een E8400, die was goed over te klokken en de beste keuze voor singlecore applicaties. Het verbruik was ongeveer 130W max. De Athlon X2 245 was de keuze voor de internet/surf/word PC. Het was leuk om te kijken hoe zuinig ik de X2 245 kon krijgen. Review X2 245
Sinds die tijd is er veel verandert:
- Windows 7 x64, SSD's, betere ondersteuning van software voor multi-core applicaties, 1080p is standaard geworden, OpenCL ondersteuning voor videokaarten en Sony Vegas, glasvezel internet, zuiniger GPU's en CPU's, high end mATX/ITX moederborden, ik game weinig meer en als ik game alleen maar oude spelletjes.
3 maanden geleden ging mijn internet PC vreemd doen. Dwz hij starte soms 1 minuut later na het indrukken van de powerknop. Ik dacht dat het aan het moederbord lag en omdat er nog garantie op zat heb ik deze RMA gestuurd. (Achteraf lag echter aan de voeding) Mijn Video/Foto/Game-PC heb ik toen tijdelijk geschikt gemaakt voor de internet/mail/word taken door de dataschijven hierin te zetten. De extra snelheid beviel mij uitstekend. Groot nadeel: 120W idle, 16uur per dag aan=150 euro per jaar.
Dus op zoek naar zuinige en krachtige componenten. De eerste stap was de vervanging van de Radeon HD4770 videokaart door een Radeon HD7770. De 2de stap was het vervangen van het moederbord, geheugen, koeler en de processor.

Reviews
Hieronder de verschillende reviews die ik heb gelezen om tot een keuze te komen:
- http://nl.hardware.info/r...i5-3550-ivy-bridge-review
- http://www.anandtech.com/bench/Product/434?vs=288 : De FX8100 scoort vooral in singlecore programma's lager.
- Legitreviews.com H.264 codering
- http://www.xbitlabs.com/a...ntel-core-i3_8.html#sect0 De i3 verslaat AMD op alle fronten, behalve gaming.
- http://www.xbitlabs.com/a...-i7-3770k-i5-3570k_9.html De FX8120 komt er bij Xbitlabs wel erg slecht uit.
- http://www.anandtech.com/...w-hd-2500-graphics-tested

i5 3570 - 3,4GHz - 194
i5 3570k -3,4GHz - 220
Huidige prijzen i5 3xxx

Keuze
Na het lezen van de vele reviews heb ik voor Intel gekozen. Dit vanwege betere single-core prestaties en het energieverbruik onder load. De Intel i3 2120 vond ik een mooie CPU voor een redelijke prijs. Een groot nadeel is dat deze nog op 32nm was gebakken. De i5 3xxx serie was op 22nm gebakken en dat heeft mij doen besluiten om voor de i5 3450 te gaan. Toen ik echter het prijsverschil zag tussen de verschillende i5 3xxx ben ik weer een stapje hoger gedaan. De i5 3570k moest het worden. Uiteindelijk was die niet op voorraad en heb ik dus deze CPU gekocht. Die 0,1GHz mag de pret niet drukken.

Features
Intel® Turbo Boost Technology 2.0 verhoogt de frequentie naar 3,7-3,5GHz ipv 3,3GHz als de temperatuur en load dit toelaten. Wat die temperatuur of load dan is is mij niet bekend.
Intel® vPro Technology Management en Remote access tools.
Intel® Virtualization Technology (VT-x) Versnelling voor een softwarepakket welke een fysieke PC nabootst voor x86 (32bits) machines.
Intel® Virtualization Technology for Directed I/O (VT-d)
Intel® VT-x with Extended Page Tables (EPT)
Intel® Trusted Execution Technology Beveiliging tegen malware.
AES New Instructions Snellere encryptie en decryptie.
Intel® 64bits Voor het draaien van een 64 bits besturingssysteem.
Intel® Anti-Theft Technology Op afstand de PC blokkeren.
Idle States Spanning en stroomverbruik verlagen als de processor niets of weinig doet.
Enhanced Intel SpeedStep® Technology EIST Het dynamisch wijzigen van de spanning en frequentie. Intel geeft geen info over wanneer wat gebeurd, maar je kunt dit meten met SiSoft Sandra.
Thermal Monitoring Technologies Verlaagt de spanning en load op een processor als de temperatuur te hoog wordt.
Intel® Fast Memory Access updated Graphics Memory Controller Hub (GMCH)
Intel® Flex Memory Access Hierbij kun je met 2 verschillende geheugens toch dual-channel draaien.
Execute Disable Bit Voorkomt het uitvoeren van bepaalde exe bestanden.
Wil je verder lezen:
Hardware Secrets over Intel Virualisatie Welke software ondersteund VT
De meeste features zijn nuttig in een werkomgeving en niet voor huis tuin en keuken gebruik.
Hyper-Threading. is alleen weggelegd voor de i7 3xxx

Installeren
Het installeren is vrij eenvoudig. Klepje open, beschermkapje uitnemen, stof wegblazen, processor er voorzichtig inleggen zodat geen pinnentjes verbuigen, klepje dichtdrukken. Dat laatste moest met vrij veel kracht. Voor het aanbrengen van de koelpasta heeft iedereen wel een eigen manier, maar het komt er op neer dat er zo weinig mogelijk op moet, maar de Internal Heat Spreader wel volledig contact maakt met de koeler. Mijn ervaring met de Intel pushpins is dat deze de koeler niet goed genoeg op de processor drukken waardoor deze niet optimaal koelt. Vandaar dat ik een koeler heb gekozen met schroeven.
http://tweakers.net/ext/f/a76WMi4dk2qWVUOlzxZ99VxC/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/crqrFsSZjNUn3NB7YEKWmiUb/medium.jpg

Prestaties
In singlecore applicaties waarbij de processorload 25% is, bleef de processor op 1,6GHz hangen. De oorzaak was de energie settings van Windows die op "Energiebesparing stonden". Deze past namelijk ook de processor aan en geeft merkbaar slechtere performance.
De rode lijn is deze processor. De overige lijnen zoals het zou moeten.

Ik heb AIDA64 gebruikt als benchmarker. Bij deze kun je direct resulaten vergelijken met andere processors welke helaas soms wat gedateerd zijn.
_CPU Queen________________________CPU Zlib__________________________
http://tweakers.net/ext/f/IridYGHuNwwmh9TpeBQLKVu8/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/O11nZA4plCShjJEBHk9kGwml/medium.jpg

_CPU PhotoWorxx____________________CPU AES__________________________
http://tweakers.net/ext/f/eqHwogRHYKA6uiBCvT8a9y57/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/wnnVBFzhZKw1LkVtMtbmM4NQ/medium.jpg

_CPU Hash_________________________CPU Julia__________________________
http://tweakers.net/ext/f/2YHB8ASr1rJZNbVjw1TLi3yf/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/v3AulY6fQvB7gm6U2I38mFVD/medium.jpg

_CPU Mandel_______________________Passmark__________________________
http://tweakers.net/ext/f/eG8PBbHoTElVKj0MVmRn5pxU/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/CvMTkpWzhNKTujHk31Ju1NnA/medium.jpg

_CPU Sin Julia_______________________CPU VP8____________________________
http://tweakers.net/ext/f/mUAi831m5L1ktapVr9qYpfNx/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/WJVhAIk243olVzrpVWFiG2IF/medium.jpg

Sisoft Sandra
http://tweakers.net/ext/f/pQQWonUkSpNMYMC0ZvD7p2WG/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/ymT2s0QD3PaKd7fr20CYD4hr/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/MSkrMGCA6Jh5IggOtI5gVEUN/medium.jpg

Cinebench 11.5

Temperatuur
Ik kan niets zeggen over de meegeleverde stock koeler, maar uit ervaring kan ik zeggen dat deze hun werk goed doen in kantoor PC's die 99% van de tijd idle lopen. De temperatuur is erg afhankelijk van de gemonteerde koeler. Deze houdt de temperatuur idle op 30°C/800rpm en onder 100% load op 50°C/800rpm.
http://tweakers.net/ext/f/wAyqMAgx822MaKTbp03OOKGn/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/ETBE1wiB4IDHf1WQzsvleDLN/medium.jpg

Energieverbruik
Uitgeschakeld in BIOS: COM-poort, parallele poort, HD2500 GPU in CPU, ASMedia controller.
Configuratie: 1 SSD, 2x7200rpm HD, 430W voeding, AMD HD7770 PCIe, 1 casefan 800rpm,
PC uit: 2W
PC idle 1,6GHz: 58W
Win7 schakelt monitor (en GPU?) uit: 58W
2x7200rpm HD schakelen beide uit: 49W
25% load CPU: 68W
100% load CPU: 105W
100% load GPU: 120W
100% load CPU+GPU: 146W
Als je de offset spanning op de CPU core van 0,96V naar 0,87V verlaagt bespaar je 4W. Je komt dan uit op een idle systeemverbuik van 54W. De spanning bij 100% CPU load is 1,00V.
De resultaten komen overeen met wat op websites is gepubliseerd.
Idle opgenomen vermogen Load Cinebench 11.5

Over- en onderclocken
De idle spanning op de processor heb ik verlaagd van 0,96V naar 0,87V.
De multiplier is vrij instelbaar in het BIOS tot 37x (3,7GHz) met een i5 3550 en met een i7 3770k onbeperkt.
Volgens reviews is de basisklok 100MHz en overklokbaar tot 107MHz. Ik heb dit niet getest.

Deze CPU koop je niet voor zijn GPU prestaties. Wel voor zijn snelheid en energie verbruik. Als je wilt overklokken, koop dan de i5-3570k. Deze heeft een unlocked multiplier, heeft een krachtiger GPU (4000 ipv 2500) en kost 30 euro meer.
Heb je een aparte videokaart en je wilt niet overklokken, koop dan de i5 3570. Die is slechts 5 euro duurder dan deze i5 3550 en 20 euro duurder dan de i5 3450.

Asrock B75 Pro3-M
Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Crucial BLT4G3D1608DT1TX0CEU
Club3D Radeon HD 7770 GHz Edition

Heb jij ook een Intel Core i5 3550 Boxed?

Wat mij betreft was de i5 3570k een logischere keus geweest, zeker aangezien je de vorige cpu (e8400) hebt overgeclocked. Bij Sandy/Ivy bridge blijf je meestal van je baseclock af omdat alles gelinked is aan dezelfde clocksnelheid. Dus ook je SATA en USB poorten...Blijkbaar weet je wel van het bestaan af (onderste alinea), maar waarom je niet voor deze cpu gaat wordt mij niet duidelijk. Voor de ¤30 kun je de levensduur van je cpu toch wel met een jaar verlengen.

Met de k variant kun je de multiplier instellen tot x60. Het is dan ook 1 minuut werk om met de stock koeler de cpu op 40x te zetten. Ook de turbo is aan te passen. Zo zou je de single core turbo op 42x (of hoger) kunnen zetten. Het voordeel van overclocken met een K variant is dat energie besparende maatregelen (EIST) blijven werken. Bij office gebruik loopt de cpu dus netjes op 1,6 Ghz.

Wat dat betreft ook een kleine correctie mbt de turbo core technologie... Het werkt heel simpel. Bij 1 core load heb je een multiplier van 37, 2core 36, 3core 35, 4core 34. Bij de K versie is daarnaast de lengte en het maximaal te gebruiken vermogen aan te passen (tot 200 watt).

Single core applicaties 1.6 Ghz is natuurlijk niet de bedoeling. Als je pi-fast of iets dergelijks draait (1core) dan zou je cpu direct naar x37 moeten schakelen om vervolgens later even terug te vallen naar x33 of x34 waarna hij weer naar x37 gaat.

Zou best veroorzaakt kunnen worden door je voltage aanpassingen. Ik heb zelf een keer een bord gehad (na omruilen voor B3 fix) waarbij mijn cpu uberhaupt niet uit de idle 1,6 Ghz wilde (2500k). Natuurlijk geloofde CDROMland er niks van, maar gelukkig kon ik goed aantonen dat de prestaties ook gehalveerd waren. Vervolgens het bord omgeruild en het probleem was verholpen.Ik zou er dus even naar kijken...

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 29 augustus 2012 11:19]

Bedankt voor je reactie.
Voor mij waren punten als energieverbruik, stabiliteit en geluid belangrijker. Als de 22nm i3 er iets eerder was had ik deze gekozen. Het is maar net waar je je computer voor gebruikt. Voor mij voornamelijk office, internet en mail. Daarnaast soms video en fotobewerking en heel soms een oud spelletje. In dat beeld past deze processor met videokaart perfect vind ik.
De multiplier van een cpu is slechts een klein onderdeel van de gehele pc. Kjk maar naar de Windows prestatie index. Niet voor niets krijgt de gehele PC het getal van het langzaamste component. Bij mij is een nieuwe SSD aan de beurt.
Maar goed, 30 euro is niet veel voor de geboden meer waarde. Staat ook in de conclusie.
Turbo: CPUZ laat iets anders zien, maar misschien kan deze het hier niet goed mee meten. De info die in de review staat is afkomstig van Intel.
De spanning op de processor fluctueert bij mij ook nogal tijdens load, is dat bij jou ook zo? Het zou best aan het moederbord kunnen liggen.

[Reactie gewijzigd door peter123 op 29 augustus 2012 14:06]

Klopt helemaal. Alleen is het natuurlijk redelijk uniek dat je voor relatief weinig geld een gigantisch snelle cpu kunt kopen. Vroeger ging overclocken in enkele procenten. Nu ga je van 3,2 ghz richting de 5 ghz op lucht. Dat is nogal een toegevoegde waarde.

Mbt balans helemaal waar. Persoonlijk heb ik echter nog nooit een processor vervangen en koop ik elk jaar wel een nieuwe opslag medium en elke 1,5 jaar een grafische kaart. Dat is allemaal makkelijk te vervangen. Cpu zit je (bij Intel) meteen aan een nieuw moederbord en dan kun je onderhand net zo goed een nieuwe pc kopen. Ik doe dan meestal ook minstens 4 jaar met een cpu.

Mbt CPU-Z: CPU-Z meet het bij mij perfect. Dat was ook de eerste reactie van cdromland; het ligt aan cpu-z. Bleek dus wel gewoon een mobo-cpu compabiliteits probleem te zijn.

Voltage kan ik niet voor je checken, dat staat vrijwel altijd op 1.3v (nadeeltje van msi, geen dynamisch voltage bij overclock).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 29 augustus 2012 19:17]

Ik heb ergens gelezen dat boven de 4GHz het niet zoveel meer uitmaakt en dat daarom Intel en AMD vooral naar versnellingen voor encryptie en dat soort zaken zoeken.
Het is waarschijnlijk een software (of driver) probleem. Ik had 2 Win7 installaties en bij de andere deed hij het wel normaal. Ben nu software aan het installeren en kijken wat de boosdoener is.
Het was niet de spanning, maar AMD overdrive die de CPU niet hoger als 1,6GHZ liet draaien. AMD is lekker bezig.
Mooi dat het is opgelost :) . Review ook aangepast zie ik :) .

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 30 augustus 2012 16:30]

Degelijke review, zeker qua benchmarks en inhoud.
Hij is alleen verschrikkelijk om te lezen, misschien dat je iets aan de lay-out kunt veranderen?
4 sterren voor de inhoud, 2 sterren voor de leesbaarheid= 3 sterren atm
Ik heb het iets aangepast. Probleem is dat Tweakers.net gebruik maak van een vrij smalle leest. Plaatjes moeten al snel onderelkaar, vooral met veel benchmarks. Dat komt de leesbaarheid niet ten goede. Die tumbnails is ook niet alles, maar anders wordt het veel te groot.
De 2 sterren voor prijs is een beetje vreemd. Het gaat er om dat je kijkt naar de prijs/kwaliteit verhouding, bijvoorbeeld vergeleken met alternatieven, niet of het veel geld is om uit te geven of niet want dat kunnen we alleen zelf bepalen, daar hebben we geen review voor nodig.

Duur is wel degelijk een relatief begrip, en die consistentie zullen we moeten aanhouden in reviews anders word het een zooitje.

Zou je nou 1% prestatiewinst krijgen voor een verdubbeling van de prijs, dąt is de definitie van duur, en dan is een 2 sterren beoordeling gepast, maar dat is hier zeker niet het geval.
Er staat prijs, geen prijs/kwaliteit verhouding. Bovendien wordt de kwaliteit gewogen in de overige sterren. Vandaar dat ik het absolute getal heb genomen 200 euro en dat is veel of duur hoe je het wilt noemen.
Als je games speelt, kun je met deze CPU 10% winnen tov een AMD X4 oid. Als je veel aan videobewerking doet misschien 50%. De eerst zou dan duur zijn en de tweede goedkoop.
Iemand bij wie de CPU 99% van de tijd niets staat te doen, kan deze CPU duur vinden. Terwijl iemand die veel Autocad en Video bewerkt het een koopje vind.
Iemand die veel geld heeft zal het een koopje vinden en iemand die weinig geld heeft zal het een rib uit zijn lijf zijn.

[Reactie gewijzigd door peter123 op 27 augustus 2012 14:10]

Mis het nadeel duur.
Duur en een hoop geld zijn 2 verschillende dingen.
Duur betekend hoog in prijs, wat voor mij hetzelfde is als een hoop geld. Deze beoordeling wordt gegeven in de 2 sterren en gemeld als negatieve eigenschap. Echter het is een subjectief begrip. Je kunt het relatief bekijken en absoluut.
"In singlecore applicaties waarbij de processorload 25% is blijft de processor helaas op 1,6GHz hangen."

Dat lijkt me een groot nadeel. Ik zie die niet terugkomen in je lijstje onderin.

Verder lijkt het een goede review. Had deze net even vluchtig doorgelezen.

[Reactie gewijzigd door Emiel1984 op 29 augustus 2012 01:39]

Ik ben het nog aan het onderzoeken, maar het is inderdaad erg vreemd. Intel communiceert met het besturingssysteem wat betreft powerstages. Zal vanavond weer wat testen.
1.6ghz en het is een 3.3ghz quad core?

hoe dan?
Als ie niets te doen heeft klokt ie terug naar 1,6GHz.
Dat ljjkt mij ook wenselijk, net als dat dat 1.6Ghz blijft als je een slap programmatje opstart. De cpu power wil je natuurlijk daar, waar het echt nodig is. Voor sommige software is dat echt niet nodig.