Specificaties Rad. HD4770 (750MHz), 512MB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDLC Review

peter123 18 mei 2009, laatste update op 16 augustus 2012, 7.197 views

XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDLC

Pluspunten

• Prestaties
  • Geluid
  • Warmte
  • Stroomverbruik

Minpunten

• Driver onder Windows 7
  • Alweer een prijsverlaging?!
  • Geen dirext X 11.0 (komt in juli?)

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik ga in deze review niet in op hetgeen je op vele websites kunt vinden over deze kaart, maar probeer pure gebruikers ervaring te geven. Spec's, prestaties ed kun je in de volgende reviews vinden:

crossfire

Keuze
De PC waar de kaart in zou komen gebruik ik voor Photoshop, Premiere en spelletjes. Mijn eisen waren dat de kaart niet te duur mocht zijn, krachtig genoeg om een spelletje te spelen, zuinig in gebruik en de koeler mag niet qua geluid niet boven de rest van het systeem uit komen. Het werd een keuze tussen de GTS250 en de HD4770.
De GTS250 heeft een TDP van 150W en de HD4770 een TDP van 80W, hier is het voordeel voor de HD4770. De GTS250 levert betere prestaties en is 20 euro duurder. Idle verbruikt de GTS250 iets minder, omdat deze zichzelf beter terugklokt. De HD4770 schijnt dat minder goed te kunnen vanwege het DDR5 geheugen. De keuze is, vanwege het energieverbruik onder load, een HD4770 geworden.

Bestellen
Bij de introductie heb ik de HD4770 van XFX besteld. Het werd een XFX omdat deze in het verleden kwalitatief goede kaarten verkocht en de HD4770 snel kon leveren.

Uitpakken
De kaart komt in een leuk doosje en is behoorlijk compleet. Voedingskabel, crossfire bridge, DVI naar VGA blokje, TV-out kabel, 3 boekjes, CDROM.

Installeren
Oude drivers gede´nstalleerd, PC uit gezet en stroom eraf. Daarna de videokaart verwisseld en nieuwe drivers ge´nstalleerd vanaf de bijgeleverde CDROM. Werkte goed onder WinXP prof SP3 x86.
Vreemd genoeg kun je op de ATI website nog niet de HD4770 selecteren om drivers te downloaden. Ik heb de driver CD maar gebruikt voor WinXP prof SP3 x86, om de drivers te installeren. Installeren onder Windows 7 RC1 x64 ging helaas niet. (05-mei-2009) Zowel de drivers van XFX (9.5) als de officiŰle ATI driver (9.4) ging niet. Windows 7 RC1 is net 1 dag uit, dus er zal wel een fix komen oid.
edit 06 mei 2009:
Er is inmiddels een driver voor Windows 7 RC1: http://www.techspot.com/n...ws-7-graphics-driver.html

Prestaties

Vantage 1.1.0 onder Windows 7 RC1 x64 - 1680x1050 - driver 9.4
HD4770: GPU=6574
HD4650: GPU=1741

Overclocken
Ik klok mijn spullen nooit over omdat ik de prestatiewinst niet groot genoeg vind en de hardware eerder stuk gaat. Heb gelezen dat de core met 5% omhoog kan en het geheugen met 30%.

Stroomverbruik
HD4770 = Idle: 30W tijdens 3Dmark2006: 80W
HD4650 = Idle: 20W tijdens 3Dmark2006: 60W
gemeten met een E meter, waarbij het 0 punt de HD4650 is min 20W. (De HD4650 is 1 van de meest E-zuinige kaarten Idle) http://www.tomshardware.c...-radeon-power,2122-6.html
Er wordt een 450W voeding die 22A kan leveren aanbevolen. Ik heb de kaart aangesloten op beide rails van 18A (BeQuiet 350W) en dat werkt. De gehele PC trekt maximaal 180W, dus 350W is voor mij ruim voldoende.

Warmte en geluid
Ik vind de standaardkoeler perfect. Het uiterlijk interesseert mij niet omdat het in een gesloten kast wordt opgeborgen zonder doorzichtig zijpaneel. Je hoort hem zowel idle als tijdens gamen niet. Houd wel rekening met het feit dat het een extra slot ruimte opslokt.
Idle is de temp. 39░C en onder load max 64░C.

Beeldkwaliteit
Beetje vreemd, maar ik vind het gewone 2D beeld beter dan dat van mijn HD4650 kaart.

Voor de rest kan ik alleen maar bevestigen wat in de reviews wordt beweerd. Geweldige kaart voor zijn prijs. Hoewel ik de GTS250 een goed alternatief vind.

Heb jij ook een XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDLC?

Geen DirectX 11 mag je niet als negatieve punten aangeven, dit is nog niet uit, dus kan je niet verwachten dat deze kaart dit al ondersteund. Meestal begint dit bij het topmodel, wat de 4770 dus niet is...
Jij vind dat dit niet als negatief punt mag worden aangegeven.
Natuurlijk is de maker van de review hier zelf geheel vrij in.
Jij en ik, en waarschijnlijk elke tweaker op deze wereld weten dat er bedoeld wordt dat de kaart niet DX 11 compatible is (naar alle waarschijnlijkheid, zie ook compatibility kaarten DX 9/10)

Ik vind dat de maker van de review er goede aandacht aan heeft besteed.
Alhoewel mij niet uitmaakt hoe je het hebt gedaan, heb je iets gedaan wat niet veel mensen doen: De stroom over de kaart meten.
Meestal wordt dit vergeten maar vanzelfsprekend is het een grote factor.

Ik mis wel de dikgedrukte (of schuine, it's your choice ;)) kopjes waardoor je wat meer overzicht krijgt.
Ook mis ik een vergelijking met je vorige kaart, alhoewel we zullen zien dat deze veel minder stroom verbruikt (naar mijn inziens) aangezien deze een nieuwere core heeft en ook een lagere TDP heeft.
Toch zou ik het graag zien, zoals Steppert al zei ;)

Mooie review, lekker compact en goed informatief.
Succes met je kaart!
Als DX11 een minpunt is, zal DX10.1 als pluspunt moeten staan bij deze kaart, gezien nvidia dat NIET ondersteund.
Nette review. Ik wil deze ook halen, maar zie verschillende versies van XFX met en zonder die rare cooler. Vraag me af welke 't meest effectief is.

Je haalt trouwens de TDP van de GTS250 en de HD4770 aan, en dat dat een voordeeltje is voor de 4770. Maar idle is het stroomverbruik van deze kaart juist hoger.

edit: Ik zie net dat de andere cooler die ik op deze kaart heb gezien, een dubbel slot cooler is. Dat ik deze trouwens ook, maar niet met zo'n gesloten ontwerp als deze.
Schijnt dat degene met het gesloten ontwerp een paar graden kouder is, en wat beter te overclocken is.

nog een edit omdat Merethil zn reactie groen is :P : Mijn punt is dus dat de HD4770 niet zuinig is idle, dat ik de GTS250 als vergelijking gebruik en vervolgens verkeerd kijk omdat NVidia blijkbaar 4 kaarten uitgeeft met kleine modificaties en er een andere sticker erop plakt, tsja 8)7

Ondertussen zeggen allerlei sites dat deze kaart superzuinig is;

+ Extremely low power consumption at idle and load

De ÚÚn zegt waar. De ander zegt niet waar, grappig ook dat in dat lijstje de GTS250 en de 9800GTX+ staan. Niet waar, of wacht, nee niet waar, doen we er nog eentje die wel waar zegt.

Idle zuinig... Dat de kaart op full load zuinig is staat buiten kijf.

[Reactie gewijzigd door spar op 8 mei 2009 16:46]

Je kijkt waarschijnlijk verkeerd ;)
De GTS250 is een 9800GTX+ die 2 watt Idle meer gebruikt dan een HD4770

:o

Ik klik trouwens op die link van je, en daar staat dat de GTS250 (van 512 MB uiteraard) 166 Watt idle en 286 Watt load verbruikt. techPowerUp zegt 205 Watt idle en 290 Watt load. Hier issie idle trouwens 128! Watt en 248 Watt load...

Maar ik keek inderdaad verkeerd, ik vind de 4770 nog wel steeds idle veel stroom verbruiken , de sprong van 200W naar 250W op full load is daarin tegen heel erg laag

edit: Kijk jij misschien ook verkeerd ;)
Of is de GTS250 aka de 9800GTX+ een 9800GTX? :D

[Reactie gewijzigd door spar op 8 mei 2009 16:28]

Die waarden gaan dan ook over het gehele systeem. De kaart zelf verbruikt veel minder.
Welke kaart? Want volgens deze verbruikt de 9800GTX / GTS250 minder in idle, en volgens deze verbruikt de HD4770 minder in idle.

Beide kaarten verbruiken niet veel minder als ze idle zijn trouwens, wel op full load, maar dat zei ik. Daarin is de HD4770 de overduidelijke winnaar.

De reviewer zegt trouwens;
De E8400 gebruik ik niet alleen om een spelletje te spelen, daarom moet de kaart idle zuinig zijn en weinig tot geen geluid produceren. Omdat de GTS250 een TDP van 150W en de HD4770 een TDP van 80W heeft, was hier het voordeel voor de HD4770.
Terwijl idle juist de HD4770 veel verbruikt, en daar doelde ik eigenlijk op. Deze kaart zou niet echt hoog op mn lijstje staan mocht ik een kaart zoeken die idle weinig stroom gebruikt.

Maar dat doe ik niet, dus volgende week heb ik er ook 1 :)

[Reactie gewijzigd door spar op 6 mei 2009 23:42]

Dat hij geen DX11 heeft is totaal geen min punt. Want niemand heeft nog een DX11 kaart.

Windows 7 met DX11 komt pas volgend jaar uit. DX11 is nu ook nog helemaal niet beschikbaar.

Pluspunt had DX10.1 moeten zijn. nVidia heeft het niet en er zijn al games die er support voor hebben waar je een leuke performance boost krijgt.

Driver onder windows 7 ?

Hoe kan dat nu echt negatief zijn ? De kaart is net uit. De Drivers voor windows 7 zijn nog beta. Ik verwacht zelf dat 9.5 driver netjes support zal hebben voor deze kaart. + installeer de HD4770 gewoon als HD4800 series onder Win7. Heb ik met Cat 9.4 onder Vista 64 gedaan werkt prima.

Alweer prijs verlaging ?? Duh is altijd in het begin ? nVidia heeft dat en ATi ook. De eerste dagen betaal je snel 10 euro extra. Of de rebates van 10 dollar ook gaan gelden voor europa is nog maar de vraag. De prijs is nu 87-88 euro waar hij in het begin 95 was. Niet echt spannend dus.

Dus niet te negatief doen het valt allemaal wel mee :)
prijsverlaging als negatief punt? oO
De prijzen van AMD/ATi gaan heel snel omlaag, dus vandaar dat de reviewer waarschijnlijk vind dat de prijs veel te snel is verlaagd voor hoe lang de kaart uit is.
Niet echt kritiek op de kaart, eerder op de makers van de kaart.

Alhoewel prijsverlaging alleen maar goed is voor iedereen die hem wilt ;)
ik vroeg me af hoe je het stroom verbruik hebt gemeten? zou mooi zijn als je nog met de 4650 daarin en met benchmark verschillen kunt tonen :)
Het stoomverbruik heb ik niet over de kaart gemeten. Ik heb de E8400 op 3GHz gezet en toen idle gemeten en dat gaf 130W (gaat normaal naar 2GHz idle) Daarna onder 3Dmark 2006 en dat gaf 180W. Uitgaande van een TDP van 80W moet het wel 180-130=50W verschil zijn tussen idle en load. Verder heb ik veel ervaring met verbruiksmetingen, heb de waardes vergeleken met wat in de review's werd gevonden en denk dat deze waardes redelijk bij de waarheid komen. Zal de metingen van de HD4650 er bij zetten. Deze is idle 20W dacht ik zo.
Ik heb gedacht om te wachten met de aanschaf tot juli, maar men komt inderdaad vaak eerst met een topkaart voor direct X 11.0.
Er is ergens aangekondigd dat deze kaart nog 10 euro omlaag gaat. Of het waar is weet ik niet, maar daar zou ik echt helemaal niets van snappen. AMD gooit wel eens vaker zijn eigen glazen in.
Ik heb de tekst aangepast. Dat soort zinnen krijg je als je je review te vaak aanpast.
Zowel de GTS250 als de HD4770 zijn idle zuinig te noemen

[Reactie gewijzigd door peter123 op 7 mei 2009 11:48]

Vaag dat er geen DVI naar HDMI bijzat, als ik op verschillende sites de package contents bekijk hoort ie er wel in te zitten.
Dat is vreemd, heb het voorlopig even verwijdert. Misschien een foutje bij inpakken oid.