Specificaties 120mm diameter met 25,5dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 Review

peter123 13 januari 2013, laatste update op 28 november 2015, 17.453 views

Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Goede koeler, maar het installeren kost wat tijd en moeite.

Pluspunten

• Stil
  • Fan is vervangbaar door universele 120mm fan.
  • Zit met stevige veren muurvast op de CPU
  • Degelijke goed beschermende contructie
  • Koelt goed op mijn processor.
  • 5 jaar garantie zelfs op de fan.
  • Fan is na 3 jaar nog steeds stil

Minpunten

• Erg hoog en past dus niet in elke kast.
  • De fan zit boven het geheugen, dus hoge geheugenkoelers kunnen in de weg zitten.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Hoewel ik een fantastische Zalman koeler had, heb ik toch besloten deze te vervangen. Deze koeler koelt goed, maar je kunt de fan niet vervangen en die maakte ondanks de Fanmate toch wel wat geluid. Mijn PC is verder erg stil zodat je deze hoorde. Verder wilde ik wel weer eens wat nieuws. :)
Ik heb enkele reviews gelezen, maar heb me hier niet teveel van aangetrokken. Dit omdat ik vind dat de bevestiging van de koeler op de CPU essentieel is voor de prestaties en de meeste ventilatoren tegenwoordig temperatuur gestuurd zijn. Op 800-1000rpm maakt bijna elke koeler weinig geluid. Als je wilt:
De waterkoelers doen het erg goed in de testen, maar ik heb een 77W TDP processor en ga niet overclocken, dus heb hier niet voor gekozen. Als je een AMD heethoofd hebt of een i7, is dit het overwegen waard. Zelf heb ik 5 jaar geleden een heel waterkoelingssysteem gebouwd en water in de kast is nog altijd een risico vind ik.

Eisen:
- Fan moet makkelijk vervangbaar zijn, zo groot mogelijk en universeel, want ik heb er nog heel wat liggen. (120mm oid)
- Geen push-pins voor Intel sockets.
- Het BIOS moet de snelheid van de fan kunnen aansturen op temperatuur.
- Hij moet goed en stevig op de CPU aansluiten.
- Een flink blok staal met koperen pijpen want dat koelt goed.
- Budget gesteld op 25-30 euro.
Zoekende in de Pricewatch kwam ik verschillende koelers tegen. Helaas kon ik niet selecteren op pushpins, dus moest dit handmatig nalopen.

De Arctic Cooling Freezer 13 Pro heeft push pins en de fan is niet universeel.
De Spire Kepler Rev.2 heeft wel een universele koeler echter slechts 2 heatpipes. De pushpins kon ik niet ontdekken.
De Cooler Master Hyper 212 EVO heeft geen pushpins denk ik, maar geen universele koeler.
De Zalman CNPS10X Performa voldeed aan alle eisen.
De Scythe Big Shuriken 2 Rev. B voldeed ook aan alle eisen, echter ik had al een Scythe.
Uiteindelijk voor de Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 koeler gekozen. Lekker groot en er zat nog een klein koelblokje op de heatpipes. (zie foto)

Uitpakken en installeren
http://tweakers.net/ext/f/rmKDaqAyDs5tY11EMExvPIg5/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/ua5RhBh73kM1YVPA8INxESbj/medium.jpg
De koeler zat in een mooie doos en de onderdelen in een doosje. In het doosjes zo'n 5 zakjes met de onderdelen. Het lijkt een beetje fragiel, maar dat is het niet.
De backplate is netjes met wit plastic geisoleerd. Er zijn rubbertjes bijgeleverd die het moederbord beschermen tegen het schuren van de schroeven op het moederbord. Heel netjes. De installatiehandleiding is zelfs in het nederlands. Helaas wat moeilijk te begrijpen, maar ik ben er uit gekomen. De installatie is redelijk simpel, maar toch even friemelen met die kleine schroefjes.
http://tweakers.net/ext/f/pVaknQ4vTqV5wmPCCXuA3FeZ/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/g7e9Hn3totGlUjt0w9uasAlD/medium.jpg

Koelpasta
Koelpasta wordt apart meegeleverd. Er zijn wat mensen die vinden dat er veel koelpasta op de processor zit. Ik breng in eerste instantie wat meer op, omdat de Intel IHS niet altijd vlak is en de pushpins zijn soms te licht zijn om grote koelers stevig op de processor te drukken. De tutorials houden hier allemaal geen rekening mee. Het is goed om zo weinig mogelijk pasta tussen de koeler en de processor te hebben. Echter als je te weinig opbrengt loop je de kans dat net boven de processor een luchtvlak zit. Er is maar 1 manier om te controleren of er genoeg pasta aanwezig is en dat is door de temperatuur idle en onder full load te vergelijken met wat anderen vinden. Mijn temperaturen zijn tussen de 30°C en 50°C core, dus ik maak me geen zorgen.
Mijn manier is, om wat meer pasta op te brengen en de koeler heen en weer te bewegen op de processor zodat alle naden worden gevuld. Er komt dan soms wel wat pasta naast. Je kunt dit met een wattenstaafje wegnemen.

Reviews

Geluid
In het BIOS kun je de fan temperatuurgestuurd maken. Ik heb de doel temperatuur op 55°C gezet en de laagste toeren op 800rpm. Je hoort de fan dan niet. Tijdens benchmarken komt de temp niet boven de 50°C en blijft de fan steken op 1000rpm. (Licht hoorbaar)

Temperaturen
De i5-3550 heeft een TDP van 77W. Dat is erg weinig als je bedenkt dat er 4 kernen en ook nog een grafische kaart in zit. Bij mij is het grafische gedeelte uitgeschakeld. De verwachting is dus dat er uberhaupt weinig warmte van af zal komen.
idle 1600MHz 800rpm: 30°C
full load 3300MHz 800rpm: 50°C max core

Als je met een schroevendraaier om kunt gaan, kan ik je adviseren om een koeler met schroeven te kopen ipv push-pins. Deze maken beter contact met de processor en dat is hard nodig bij Intel want hun IHS is vaak niet geheel vlak. Deze koeler voldoet mij uitstekend, maar denk dat de Zalman en de Scythe ook goede keuzes waren.
Wil je een stil en goed koelend systeem, dan kan ik je deze koeler aanbevelen.
Na 3 jaar is de fan nog steeds erg stil, dus kwalitatief erg goed.

Reacties en onderbouwde kritiek is altijd welkom.

Asrock B75 Pro3-M
Crucial BLT4G3D1608DT1TX0CEU
Club3D Radeon HD 7770 GHz Edition
Intel Core i5-3550

Heb jij ook een Gelid Solutions Tranquillo Rev.2?

Nu snap ik er niks meer van |:( Dit weekend ook deze koeler geïnstalleerd in mijn nieuwe PC, en het plaatsen van de koeler ging erg moeizaam.
Maar nu zie ik op jouw foto dat jij de backplate andersom hebt! (Ook bij anderen zie ik fotos waar de backplate op die manier zit). In de handleiding stond echter: "de isolerende tape van de backplate moet naar het moederbord wijzen".
Ik neem aan dat dat witte gedeelte van de backplate de isolerende tape is, dus ik heb mijn backplate andersom.

Ik vond de handleiding erg onduidelijk. Twee a4-tjes, waarbij één voor Intel en één voor AMD.
De tekst bij de backplate is precies hetzelfde, de plaatjes zijn wel anders. Zou het zo zijn dat bij Intel die op jouw manier moet, en bij AMD andersom?
Dat is inderdaad een heel slecht punt in de handleiding en was voor mij ook even uitvogelen. Er zit witte tape op de punten en de achterkant. Tenminste, het is maar net wat je de achterkant vind. Ik denk dat je bij AMD andere gaten neemt, dus is de backplate door jou misschien wel goed gemonteerd. Maar ik heb geen AMD, dus kan het niet met zekerheid zeggen.
Het probleem is, ik heb ook geen AMD :P
Als ik het plaatje nu goed begrijp heb ik hem gewoon verkeerd om, ziet er ook veel beter uit bij jou haha. Die uitsteeksels bij mij zijn beetje krom getrokken. Erg dom gedaan, maar inderdaad slechte handleiding! Nog een wonder dat ik dat ding erop heb gekregen :P
Heb al nieuwe koelpasta gehaald en wasbenzine, overnieuw beginnen dan maar haha. Thanks
In zo'n Tranquillo tube zit genoeg pasta voor 3 montages. Dus waarom nieuwe kopen?
Dan zit de backplate toch tegen de soldeerpunten op je mobo aan?
Je trekt dan als t ware je koeler strak tegen het mobo ipv dat het bord ontlast wordt.

Meteen even aanpassen als ik jou was.

Maar ik geef je gelijk, het staat ontzettend stom in de 'handleiding', als ze die er niet bij hadden gedaan was t misschien nog wel duidelijker geweest ;)
Zo, is aangepast. Koeler monteren ging nu een heeeel stuk gemakkelijker hahah.
Verder lijkt het verder qua temperatuur niet veel uit te maken, koeler zat er eerst natuurlijk wel mooi strak op ;)
Maar idd, zat veel te veel spanning op het bord dus nog mazzel dat al mn nieuwe spul niet stuk is pfff.
Ok game on!
Ik heb ook deze koeler en probeerde in eerste instantie ook om de backplate achterstevoren te mounten. Erg onduidelijke beschrijving en plaatjes. Nu hij zit echt een prima koeler. onder load in mijn niet fantastisch gekoelde kast max 55 graden en mooi stil.
Ik heb deze koeler ook gekocht en ik vind het echt dikke rommel. Mijn Scythe Mugen 2 koelde gemiddeld 10° koeler in vergelijking met de Tranquilo. En de bijgeleverde fan is inderdaad stil maar zodra deze stijgt in toerental gaat hij een serieus vervelend geluid maken.

Om nog maar te zwijgen over de overklok capaciteit, dan begeeft de koeler het helemaal.

[Reactie gewijzigd door Prime-Omega op 2 september 2012 12:46]

Geen idee waarom je op hetzelfde systeem van een Mugen naar een Tranquillo zou gaan.
Ik heb de cooler gisteren erop gezet. Hij is lekker stevig en stil.

Maar schrok me vanochtend wel erg. De sticker die op de fan zit is er op een of andere manier eruit gevallen en kwam in de heatsink wat voor een leuke helicopter geluid zorgde :P

Volgens mij ben ik de enige met dit probleem :)
Ik heb er in ieder geval geen last van, maar goed om te weten.
mn vriendin dr koeler ging ook ineens zo'n geluid maken, dat stickertje zat los inderdaad :p
Die van mij is niet echt stil terwijl hij op 800rpm werkt...
Dat is vreemd. Heb je nog een andere fan liggen? Deze zijn namelijk universeel.
Bedankt voor het snelle antwoord!

Ik was eigenlijk van plan een nieuwe fan te kopen. Het ook niet dat de fan iets raakt, het maakt gewoon aardig wat herrie (hoorbaar op ongeveer 5 meter...). Heel misschien ligt het eraan dat ik geluidloos ben gewent, maar een klein beetje (geluid van een HDD) vind ik niet zo erg... maar dit is best storend (ook als je huiswerk maakt).
Heb je de koeler niet verkeerd om? Ik had hem per ongeluk met de framekant aan de buitenkant (zoals hier: https://lh3.googleusercon...Yg/s800/LianLiPCA04-1.jpg) dan giert hij behoorlijk.

Ik heb deze koeler tweedehands gekocht en de spacers zaten er niet meer bij. Ik zie nergens op plaatjes op internet wat dit nou precies zijn? Is dit een soort van hele dunne ringetjes? Ik heb net als bij het moederbord gewoon van die rode ronde platte ringetjes gebruikt.
Dat zijn ze inderdaad en lijkt me ook wel kunnen.
Hoi, mooie review! Nog wel een vraag: word er koelpasta meegeleverd? Dat kon ik niet opmaken uit je review, of ik heb er overheen gelezen.
Mooi, bedankt :) Oh, en normaal RAM ( geen low profile) pas hier toch gewoon onder? De plaatjes op Google lijken dat te bevestigen, maar beter dat ik het nu vraag dan dat ik erachter kom dat het niet past ;)
Bevestigen van deze koeler als vervanger van mijn scythe mugen was hell of a job. Heeft me zelfs een diepe wond bezorgd. Waarschijnlijk is het geen geslaagde combi deze koeler en mijn mobo. De scythe mugen ging iig stukken makkelijker. Uiteindelijk is het mij niet gelukt om alle schroeven vast te draaien. De manier waarop deze koeler bevestigd moet worden is mijn inziens ook niet bepaald mobo vriendelijk. 1 verkeerde beweging en je hebt wat verkloot.
Welk moederbord? Misschien dat op dit moederbord de CPU iets hoger zit en dan gaan de schroeven wat lastig. Zou niet onmogelijk mogen zijn.
Asrock Extreme3 X58 die inmiddels is overleden (niet door deze koeler) momenteel een ander systeem in bestelling waar deze koeler geen onderdeel van uitmaakt.
Lijkt wel heel erg op een Scythe cooler ( Mugen 3)
Niet dat het erg is of is het een gewoon valt het ook onder hetzelfde bedrijf als Scythe?
Ik dacht niet dat het hetzelfde bedrijf is, maar het is wel opvallend dat de bevestigingsclips aan de koeler precies hetzelfde zijn als van Scythe.
Wat een pak koelpasta op je processor :)
Er zijn er meer die dat vinden, dus heb er een stukje aan toegevoegd. Mijn temperaturen zijn vergelijkbaar met wat men in reviews vind en de pasta vrij dik, dus lastig uit te smeren. Lijkt meer dan het is.
Mooie review, ik ben het dan wel niets een met het aanbrengen van de hoeveelheid koelpasta. Je hebt je hele processor bedekt met de koelpasta, dit is overbodig. Tevens kan het voor beginners gevaarlijk zijn om zo'n grote hoeveelheid aan proberen te brengen.
Zoals eerder vermeld kun je dit controleren door de temperatuur te meten.
Ik heb zojuist ook deze koeler geinstalleerd, heb het idee dat hij wel erg veel druk zet op de processor. Ik had dan ook nogal wat moeite om die schoeven met veertjes eraan vast te krijgen. Hoe ging dat bij jullie?
Hij zet inderdaad aardig wat druk, maar mijn i7 doet het nog steeds. Misschien is dat de reden waarom hij goed koelt.