Specificaties Dual core @ 2,9GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Athlon II X2 245 Boxed Review

peter123 5 april 2010, laatste update op 17 juli 2012, 13.210 views

AMD Athlon II X2 245 Boxed

Pluspunten

• Onder load zuiniger dan de Athlon1 (20W verschil!)
  • Betere prestaties dan de Athlon1.
  • Koel
  • Spot goedkoop (Wie wil er nog een Athlon1?)

Minpunten

• Idle net zo zuinig als de Athlon X2 5200+ 90nm en de LE-1100 65nm
  • HT3.0 verbruikt 5W extra tov HT1.0
  • Cool en Quiet driver werkt niet goed icm single-core applicaties (gaat naar 1,7GHz ipv 2,9GHz)

Eigenlijk was ik op zoek naar een X2 4200+ Brisbane 65nm ter vervanging van mijn X2 5200+ 90nm CPU. Deze zou zuiniger zijn en goedkoper. Tegelijk was ik erg nieuwsgierig naar het ondervolten van de Athlon2. De X2 250 vond ik alleen wat te duur (78 euro in jun2009). Daar bracht de X2 245 verandering in. Die 1/10de GHz meer dat merk je niet in de praktijk en koop deze CPU niet voor de prestaties. Tegelijkertijd werd via de BBG mij aandacht getrokken door een leuk Asrockbordje met GF8100 chip die nog zuiniger zou zijn dan de AMD 740 chipset. Ik zou dus en een zuiniger systeem krijgen en een sneller systeem voor weinig geld. Er komt een nog goedkopere X2 240 en een Sempron 140, alleen is de X2 240 4 euro goedkoper en de Sempron heeft ook een TDP van 45 net als de aankomende 2,7GHz geklokte Athlon2 versies. Eerdere ervaring leerde mij dat een single-core idle niet zuiniger is dan een dual-core.

Keuze
Athlon2
X2 250 72 euro
X2 245 58 euro
X2 240 54 euro
Phenom2 X2 545 82 euro
Intel E5200 58 euro
Prijzen zijn van 1jul2009.

De Intel E5200 zou zuiniger zijn dan de Athlon2, echter de chipsets van het moederbord van Intel zijn weer minder zuinig. De Phenom2 viel af omdat deze minder zuinig is en duurder.

Installeren
Het installeren ging vrij simpel. Altijd even kijken of er haartjes tussen de pinnetjes zitten. Driehoekje van de CPU in het juiste hoekje van de socket. Pasta smeren, koeler er op friemelen en klaar. Vind de koelers een stuk makelijker te monteren dan de Intel 775 koelers.

Stock koeler
AMD heeft de meegeleverde koeler gewijzigd. Was eerder de onderkant geheel vlak, nu zijn hier ribben voor in de plaats gekomen. Hij is dacht ik wat lichter, maar heb de werking niet getest.

Werking
De CPU werkt met de nieuwste Cool and Quiet (CnQ) driver op 0,8GHz-1,0V. Deze driver werkt ook gewoon met de X2 5200+ 90nm. Het voltage gaat vrij onrustig op en neer. Als ik een singlecore applicatie draai, gaat de CPU naar 1,7GHz-1,2V. Anand heeft een verklaring hiervoor. Artikel over CnQ bug Dat is bij de X2 5200+ wel anders. Die gaat bij het minste of geringste naar de 2,6GHz-1,2V. Tussenstappen zijn er theoretisch wel, maar zie je in de praktijk nooit.
4-2010: Volgens het atrikel van Anand zou AMD en moederbordenfabriaknten nieuwe C1E states in het BIOS opnemen. Een BIOS update heeft bij mij echter niet het gewenste effect. De CPU blijft nog steeds steken op 1,7GHz bij 50% load. Een oplossing voor dit is Phenom Tweaker in het BIOS moet je CnQ uit zetten. De settings die ik gebruik staan in het plaatje hieronder. http://phenommsrtweake.sourceforge.net/ De Asrock energiesaver moet ook worden uitgeschakeld.

Asrock zijn Intelligent Energy Saver functie laat zien dat de CPU slechts 5-6W verbruikt in idle toestand. Dat is erg weinig. Tijdens load zou de CPU 25W verbruiken, maar dat lijkt me wat weinig.

Prestaties
idle 0-4% CPU - uitgeschakelde videochip - CPU fan 1000rpm - Vertex en Samsung 160Gb aan -
BIOS instellingen: NB=1,4V - chipset=1,1V - CPUmax=1,35V - mem=1,95V - HT=2000MHz
  • PC uit________________2W
  • X2 245 1,2V-2,0GHz____70W
  • X2 245 1,2V-2,6GHz____74W
  • X2 245 1,35V-2,9GHz___87W__temp=50C
PCMark2005
http://tweakers.net/ext/f/h8C6IsWluccZJ6B9Wi9MI7Pa/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/sTfUpXX2RVGq2tHDZzxziLTP/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/xDI5oH7DAHCs4u8dv9lb1XSl/full.jpg
X2 245 op GF8100, X2 5200+ op AMD690V en E8400 op P35R met HD4770 en 2xRAID0

Rendering (Multiple CPU): 4856 CB-CPU
Multiprocessor Speedup: 2.20 - Shading (OpenGL Standard) : 2476 CB-GFX

Sisoft Sandra 2009
Athlon X2 245 2,9GHz
http://tweakers.net/ext/f/etgcCzznpngnCHHOv2MtAFoG/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/iZhERFxdyfdWemicA2E2Y405/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/2C2r4HCIch0VP5oqps58Nytr/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/2JdJLhAEKELqrKnuXLVYiah7/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/Bk9DP5d5i1PWzKtaqnoaZc35/thumb.jpg
Athlon X2 5200+ 2,6GHz
http://tweakers.net/ext/f/fWjA1XgudekWvTTQZEV4r7Qb/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/pyqYGHEWZlw3Q0BsvU28RCDc/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/h5IukmQiyJNk5eBGk45jKxzO/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/Dj0Wkjh0NysbxbjA7JLgv3w6/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/uf9G61yfBbKEat6Eu2Pu7GBY/thumb.jpg

Everest Ultimate Edition 5.00.1650
  • FPU Julia: 3817
  • FPU Mandel: 2468
  • FPU Sin Julia: 1249
De X2 245 2,9GHz scoort gemiddeld iets beter in Everest dan de X2 6400+ 3,2GHz

De Athlon2 is in alle opzichten een beetje beter geworden. Hij haalt het nog niet bij de E8400, maar die is een stuk duurder. Wil je deze CPU voor een zuinige "alles en nog wat" machine, dan kan ik hem aanbevelen. Zowel gamen als zware taken kan hij net iets beter aan dan de Athlon1.
Wil je hem voor een zuinige server, dan kun je net zo goed je X2 5200+ 90nm of je 65nm X2 houden. Idle merk ik geen verschil, maar als je een nieuwe CPU moet kopen is de Athlon2 de betere keuze.
Verder is de X2 245 goed ondervoltbaar, maar levert het qua verbruik weinig op. Slechts 1W als je het voltage verlaagd van 1,0V naar 0,8V.

Meer foto's: http://tweakers.net/gallery/222342/fotoalbum/?MapID=12543
Review Athlon X2 5200+ 2,6GHz
Review Sempron LE-1100 1,9GHz
Review Asrock K10N78M GF8100
Review Be Quiet! Pure Power 300W 80+
Review Samsung Spinpoint S166 HD161HJ 160Gb
Review Cooler Master Elite 340

edit: Single-core applicaties worden slechts op max.1,7GHz verwerkt.
edit: Toegevoegd Everest Ultimate Edition 5.00.1650 benchmark
edit: Anandtech review over CnQ bug
edit: Toegevoegd Stockkoeler
edit: toegevoegd BIOS update en C1E state die nog steeds niet goed werkt. Stukje over Phenom Tweaker nav discussie hieronder.

Heb jij ook een AMD Athlon II X2 245 Boxed?

Hoe heb je touwens 100% CPU load gemaakt, is dat dmv Orthos ?
Want ik merk het verschil bij een 'normaal' 100% load als bij Orthos. Dat laatste gebruikt toch meer energie volgens de energie meter?
Dat is wel vaker zo. Een stress programma stresst harder dan de meeste normale programma's die gebruik maken van de core. Daarbij is zelfs Ortho's niet in staat alle schakelingen te laten schakelen. Intel TAT, welke alleen voor Intel Core cpu's is laat bijvoorbeeld wel zo goed als alle schakelingen schakelen en dat zorgt dat met Intel TAT je temperatuur zon 5 graden hoger is dan met Ortho's.
Al eens de Intel Burn test gedaan? deze werkt op alle CPU's en geeft buiten een hogere temperatuur wss ook een hoger verbruik(temperatuur heeft natuurlijk met verbruik te maken)
XFX moederbord 8200 chipset
AMD Athlon II 245
Cresta RCE-1106

Wat mij opvalt:

Systeem blijft IDLE rond 45 Watt schommelen.
Het maakt niet uit of Athlon 245 op 800 MHz @ 1,000V of 800 MHz @ 0.7500V draait.

Je kan hem dus undervolten maar het heeft weinig nut...

Dit valt mij toch een beetje tegen.

Het is zelfs zo dat als je processor op 2900 MHz (C 'n' Q = disabled) @ 1.3500V = stock voltage laat draaien, verbruik van het systeem (IDLE) ook rond 45W +/- 5W is.

Wat ik dan gedaan heb is C 'n' Q uitgeschakeld en processor op 1,200V in de BIOS gezet.

Hiermee is mijn verbruik IDLE 45W en draait processor constant 2900 MHz @ 1,200V

Heb dit processor gekocht om het in HTPC te gebruiken. Tijdens het afspelen van een 1080p x264 (mkv) film in Windows 7 Media Center heb ik load van rond 70% met uitschieters tot boven 90% Het gaat in dit geval niet om een actie film met snelle scenes, schietpartijen en dergelijke. x264 codec is standaard wat Windows 7 gebruikt.
Dit vind ik een erg hoge load.

- Weet iemand of dit hoge load veroorzaakt wordt door het ontbreken van L3 cache?
Want aan clock frequentie van 2900 MHz zal het toch niet liggen....

Ik vind overigens dat in 2009 een Athlon II x264 zonder problemen en op zeer lage, 30% max. load 1080p x264 films zou moeten kunnen afspelen....

- Iemand die op zijn computer met Athlon II 245 een 1080p x264 film zou willen afspelen en resultaten hier vermelden?

TIP:
Voor mensen die een zuinig servertje willen maken.
Koop AsRock N68PV-GS moederbord icm bijvoorbeeld Sempron LE-1100
Of iig moederbord met 7050 / 630a chipset
Mijn servertje gebruikt idle (undervolt) 27W

[Reactie gewijzigd door lujo op 14 augustus 2009 14:43]

Misschien een goede player gebruiken:

Media Player Classic : Home Cinema

En even deze tutorial volgen:

Watching h.264 videos using DirectX Video Acceleration (DXVA).

Die load is te hoog, en betekend dat je CPU video aan het rekenen is terwijl je dat lekker op je GPU moet laten doen.
Daar was ik al op de hoogte, maar toch bedankt. Het gaat mij dus om het verbruik wanneer je geen gebruik van de GPU wilt maken. Dus encoderen puur aan de processor over laat.
Wil je schil van Windows 7 gebruiken dan is Media Player Classic Home Cinema geen optie wanneer je ondertitels ook wilt gebruiken.
Een normale 100% load neemt ook veel belasting op de HD of de videokaart mee. Heb superpi en prime95 tegelijketijd gebruikt.

[Reactie gewijzigd door peter123 op 30 juli 2009 08:55]

Welke energiemeter he je juist gebruikt? (ik vind het altijd handig als mensen dat er bij vermelden, om de accuraatheid van de metingen in te kunnen schatten).

Ik zie dat je al een zeer zuinige voeding gebruikt, enkel een pico-psu is waarschijnlijk nog wat zuiniger, hoewel de besparing de aankoop niet echt zou verantwoorden.

Voor de rest een zeer goede review, zo wil ik er wel meer zien!
De Energy Check 3000 http://www.hardware.info/...ngstest_9_Energiemeters/6 . Deze meet zoals je kan zien rond de 50W 0,7W te weinig. Zit binnen de fabrikage marge. Daarnaast trek ik conclusies met verschilmetingen, dus tov de X2 5200+. Als je jou PC wilt vergeljiken met die van mij en je hebt een andere Emeter, dan wordt het lastig.
Een pico-psu vind ik te duur en ben bang dat ie mijn de piekvermogens niet trekt. Hoewel ze met deze CPU altijd onder de 87W zullen blijven.
Bedankt.

[Reactie gewijzigd door peter123 op 29 juli 2009 14:12]

Ja, alleen is dat bordje minder zuinig dan een AMD 690V en een AMD 740G zal nog zuiniger zijn. Wat meet je idle? Volgens mij kun je ook best een review schrijven :)
Bedankt voor de opmerkzaamheid. Ben denk ik in de war geweest met de Phenom2 550.

[Reactie gewijzigd door peter123 op 31 juli 2009 19:17]

Load maakt voltage verschil natuurlijk wel veel uit.
probeer het maar es op 1.3v.

4sterren
Dat heb ik inderdaad nog niet gedaan. De Phenom2 kan met 1,15V toe volgens Tomshardware. De CPU draaid in een home-server waarbij 25% load een zeldzaamheid is, vandaar dat ik dat nog niet had getest.

[Reactie gewijzigd door peter123 op 2 augustus 2009 12:07]

Hoe gaat dat eigenlijk met zo'n rare kloksnelheid (2.9GHz), kun je je geheugen dan nog op volle snelheid laten draaien (400MHz DDR2 bijvoorbeeld), aangezien er geen hele of halve multiplier beschikbaar is. Of wordt het geheugen dan dus een klein beetje ondergeclocked...
Kun je dan niet beter voor 2.8GHz gaan?
(misschien een domme vraag ik ben niet helemaal op de hoogte van AMD tegenwoordig meer.)
Over je CnQ problemen, misschien is PhenomMsrTweaker iets voor je. Ondanks de naam werkt het op alle K10 procs dus ook die van jou. Het is een vervanging voor de CnQ driver. Je kunt zelf een aantal dingen instellen, waaronder klokfrequentie en spanning op de proc en wanneer er van idle naar load gesprongen moet worden. Er zijn maar 2 statussen: idle en volle bak.
Ikzelf gebruik het al een tijdje voor m'n Phenom X4 en tot nu toe heb ik nog geen problemen gezien.

[Reactie gewijzigd door brute51 op 22 augustus 2009 09:49]