Transcend microSDHC 16GB Class 10 + Adapter Review

peter123 3 juli 2012, laatste update op 5 juli 2012, 3.763 views

Transcend microSDHC 16GB Class 10 + Adapter

Pluspunten

• Snel

Minpunten

• Er mag wel eens een snellere opvolger komen a la USB 3.0

Keuze
Ik zocht een wat groter kaartje voor mijn telefoon. 4Gb was nog net voldoende met al die app's op Android. 32Gb is voor mij wat veel. Dat zet ik nooit vol. Video's neem ik op met de videocamera, foto's en de rest synchroniseer ik via WiFi met de PC. Er staat zo'n 5Gb aan muziek op waar ik niet zo vaak naar luister. Meestal staat de radio op 3FM via luidsprekers. Gezien de huidige prijzen van deze SDHC kaartjes heb ik maar een 10x kaartje gekocht. 11,80 incl. verzenden is niet veel. Ben benieuwd wat de inkoop is, want daar verdien je weinig meer op lijkt mij.
Ik heb goede ervaring met Transcend als geheugen boer. Met Kingston (USB sticks) wat minder. Met het volgende filter heb ik gezocht:
Pricewatch

Uit bovenstaande test bleek dat niet altijd een class 4 kaart langzamer is dan een class 6. En dat er goedkope class 6 kaartjes zijn die soms beter scoren dan class 10 kaartjes. Dus deze Transcend microSDHC gekocht met Adapter. Kan ik dat ding ook in mijn PC stoppen.

Transcend beloofd een levenslange garantie. Bij mij is zo'n kaatje ook nog nooit stuk gegaan. USB-sticks wel. Als het ooit stuk zou gaan, zou ik denk ik dat niet claimen en gewoon een nieuwe kopen. De recover data software kun je van hun website downloaden.

Gebruikte hardware
Acer laptop met kaartlezer gekoppeld aan een HM55 southbridge en Intel drivers. Windows 7 x64.

Cristal Diskmark 3

Deze microSDHC Transcend 16Gb class 10

microSDHC Transcend 16Gb class 6

SanDisk Sony M2 2Gb

SanDisk microSDHC 4Gb

microSDHC Adata 2Gb

HD Tune

ATTO

Je kunt de uitslagen zelf vergelijken met andere reviews van collega Tweakers.

Het grote verschil tussen class 4, 6 en 10 kaartjes zit in het schrijven van kleine bestanden. Lezen en grote bestanden wegschrijven doen ze allemaal wel even goed, tenzij je een vaag prutskaartje koopt.

Onderstaand heb ik de meest voorkomende waarde neergezet en de range waarin deze kan liggen. De laagste waardes worden gehaald met de slechte kaartjes (Icidu bijv). De hoogste met de beste (Sony bijv)
class 4 schrijven: 6MB/s (5-11MB/s) lezen: 16MB/s (15-20MB/s)
class 6 schrijven: 13MB/s (11-16MB/s) lezen: 19MB/s (18-20MB/s)
class 10 schrijven: 16MB/s (12-16MB/s) lezen: 19MB/s (19-20MB/s)
Dit kaartje doet 13 schrijven en 19 lezen en dat is goed genoeg. Er zijn class 10 kaartjes die 16MB/s schrijven, maar dat kan ook aan de gebruikte benchmark liggen. HD Tune geeft hogere waardes dan ATTO.
Ten opzichte van het Dane Elec 4Gb class 2 kaartje merk in een aardig verschil in snelheid en reactiviteit.

Info fabrikant

Heb jij ook een Transcend microSDHC 16GB Class 10 + Adapter?

Dank voor deze prima review. Goed om te zien waar de verschillen zitten: het schrijven van kleine bestanden. Gaat dus veel uitmaken als je back-up's maakt van mail, documenten en foto's.
Ik heb er ook precies zo'n 16gb class 10 transcend gekocht. Mijne schrijft sequentieel 18 MB/s, lezen 19 MB/s. In een andere kaartlezer deed hij 14 MB/s write. (met atto en crystaldiskmark)
Misschien een domme vraag, maar waar is die snelheid nu precies goed voor, naast bestanden overzetten tussen computer/mobiel.

Heeft het ook effect binnen de mobiel zelf? dat je bijvoorbeeld sneller een muziekbestand afspeelt i.t.t. een slomere sdhc kaartje.

gr.
Sylvan
Ik denk niet dat het bestand sneller afspeelt, maar de telefoon zal wat sneller reageren als het data vanaf de kaart leest of data naar de kaart schrijft. Dus je hoeft wat minder lang te wachten tot je app of navigatie is geladen. In de praktijk zul je tussen class 6 en 10 niet zoveel verschil merken denk ik.