Specificaties 16GB microSDHC, §0,536 per GB - Bekijk alle specificaties

Sandisk microSDHC 16GB Class 2 Review

Perkouw 13 april 2010, laatste update op 14 april 2010, 5.766 views

Sandisk microSDHC 16GB Class 2

Pluspunten

• snel
  • betrouwbaar
  • prijs
  • grote opslag (blijft bizar zo klein maar zo groot! hoe krijgen ze het toch voor elkaar)

Minpunten

• geen SD adapter (voor mij geen negatief punt, ongetwijfeld zal er een versie zijn waarbij wel een adapter zit)

Wat is het
Een 16GB MicroSD kaartje van Dane-Elec, voor bijvoorbeeld in je telefoon. Ideaal voor het opslaan van muziek/films/documenten etc.

Dane-Elec logo

Reden van aanschaf
Om een gemakkelijke reden. Ik zocht een MicroSD kaartje welke snel maar toch ook groot was, hierbij viel de keuze op het 16GB MicroSD kaartje van Dane-Elec!

Specificaties
Hieronder een tabel met de belangrijkste specificaties van het MicroSD kaartje:
MerkDane Elec
8 Megapixel foto's4000 stuks
MP3/WMA (128kbps)4000 stuks
MPEG 4 (640x480)26 uur

Verpakking & inhoud
Zoals in onderstaande afbeelding te zien kwam het kaartje in een blisterverpakking. Wat zijn die verpakkingen toch altijd makkelijk te openen...... NOT! >:)

Verpakking   Verpakking

Prestaties
De volgende testen heb ik gedaan, wat betreft de error scan hier kom ik later nog op terug:
-Write/Read speed (ATTO)
-File benchmark (HD Tune Pro)
-Error scan (HD Tune Pro)

Write/Read speed:
Snelheden gemeten met ATTO, read komt tot 21MB/s, write op net geen 7MB/s.

File benchmark:

Error scan:
Helaas is bij het stofzuigen mijn kaartje verdwenen in de stofzuiger, na door al het stof geploeterd te zijn werd deze helaas niet meer terug gevonden :'( Wonder boven wonder is na ~1 maand van zoek geweest te zijn het kaartje terug in bezit! Het kaartje werd wel op een heel bijzondere plek gevonden, namelijk buiten in de achtertuin :o. Wat dus betekende dat het kaartje kennis had gemaakt met moeder natuur (aka regen e.d.) Hieronder het resultaat van de daaropvolgende error scan!

Real Life benchmark
KopiŽren van 587MB
KopiŽren van 587MB

Met een schrijfsnelheid van zo'n 6,5 MB/ss betreft het een vrij rap kaartje. Ook de leessnelheid is vrij rap met zo'n 20 MB/s. Al met al een lekker snel kaartje voor momenteel net iets meer dan § 35,- En bovendien is het ook nog eens een super robuust/betrouwbaar kaartje! (Dit is in ieder geval mijn ervaring na mijn 'kwijt-zijn-ervaring')

Changelog
- 13-04-2010: 8e review gepost, wachtende op feedback...
- 14-04-2010: SanDisk veranderd naar Dane-Elec, niet goed opgelet mijn 8GB kaartje is van SanDisk

Gebruikte bronnen:
Google
Tweakers.net
Wiethoofd voor hulp met UBB code

Heb jij ook een Sandisk microSDHC 16GB Class 2?

iemand praktijk ervaringen met zowel een class 2 als class 6 kaartje? M.a.w. merk je wat van de snelheidsverschillen? ;)
zelf had ik een class 4 kaartje in m'n Coolpix P90 zitten, en daarmee haalde ik een leesnelheid van mja, 10mb ofzo, niet bijster snel.. Met het class 6 kaartje dat er nu inzit, haal ik gemiddeld van een 30mb via de kabel (usb) of rechtstreeks soms nog wat meer.

Qua schrijven haal je sowieso betere burst snelheden , hij kan immers sneller wegschrijven..
In de fotografie heb je hier heel veel mee te maken. Eigenlijk is de snelheid die op het kaartje vermeld staat de maximumsnelheid, maar is de klasse de minimaal gegarandeerde (sequentiele) snelheid. Dit is vooral handig als je realtime data moet wegschrijven en je het niet kan veroorloven te wachten (fotografie en video). Als je niet realtime bezig bent denk ik dat een klasse 2 kaartje prima voldoet, tenzij je erg ongeduldig bent ;)
Sorry heb hier zelf helaas geen ervaring mee. Ben hier zelf eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar :+

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 13 april 2010 20:43]

Mooie review!
Maar volgens mij gaat het om een Dane-Elec kaartje....
Spoed is zelden goed -> super bedankt voor je opmerking, echt stom van me -_-'
Hij staat nog steeds onder Sandisk... :?
Ja helaas verplaatst niemand hem voor me :'(
Ik vind dit een hele mooie review! Top! _/-\o_

ik heb alleen nog 1 vraag: hoe komt het kaartje achter in de tuin terecht?
droppen jullie de inhoud van de stofzuiger in de tuin ofzo? :9
Ik heb werkelijk waar geen flauw idee, ik denk dat hij ergens achter is blijven hangen a.k.a. schoen/slipper of tafellaken o.i.d. :/ Gelukkig terug gevonden en de data die erop stond was ook nog intact echt top dus! }>
Hmmm, misschien dan toch eens dit kaartje overwegen.

Heb nu een 8 gig (zogenaamd class4) kaartje van "ICIDU" (bij Mycom gekocht) maar ben hier niet tevreden mee. Snelheden zijn niet echt class4-waardig.

Al ik het goed begrijp out-performed dit kaartje dus z'n class, zeker op leessnelheid? :)

Niet alleen voor digitale fotografie zijn SD kaart snelheden belangrijk, tegenwoordig. Ook in een (Android) smartphone wordt dit echt wel iets wat je gaat merken.
Dank voor deze review!
Voor de ICT"r van tegenwoordig vrijwel onmisbaar icm een SD adaptar met USB aansluiting. Je houd de SD adapter met Micro SD kaartje eenvoudig in je portemonnee en sleept het altijd met je mee. Mocht er dan toch onverwacht iemand je ICT kwaliteiten nodig zijn dan heb je altijd software in je portemonnee!

Dat rijmt ook nog...

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 29 augustus 2010 15:35]