Specificaties 16GB SDHC, §0,512 per GB - Bekijk alle specificaties

Transcend SDHC 16GB Class 10 Review

3d0zer 25 september 2010, laatste update op 25 september 2010, 8.673 views

Transcend SDHC 16GB Class 10

Pluspunten

• Kwaliteit behuizing
  • Prijs per mb/s schrijfsnelheid

Minpunten

• Niet even snel als een class 10 van Sandisk maar wel veel goedkoper.

In de laatste paar weken heb ik 2 keer geheugenkaarten besteld van Sandisk met een tussentijd van ongeveer een week. Het gaat hierbij om 3 x 16 GB Ultra Class 4 en daarna heb ik nog een bestelling gedaan van 4 x 16 GB Ultra Class 4.

Wat mij opviel is dat er verschillende etiketten op zaten, namelijk de eerste bestelling had zwarte etiketten met rode letters (linker kaart op de foto) en de laatste versie had zwarte etiketten met rode letters maar met een grijs balkje waar tekst op geschreven kan worden. Deze versie is de nieuwe versie van Sandisk, het zijn ook de nieuwe etiketten volgens de winkel. (Op de foto is dit de rechter geheugenkaart)

Toen ik de kaarten testte in mijn Nikon D90 viel mij op dat de laatste versie een stuk langer om 10 foto’s in burst (snel achter elkaar) weg te schrijven naar de kaart vanuit de bufffer van de Camera.
Dus tijd voor een test dacht ik en dat heb ik gedaan met het programma CrystalDiskMark op mijn laptop en daarna een praktijkvergelijking in mijn Nikon D90.

De vergelijking heb ik gedaan mede met nog twee andere kaarten, namelijk de 16 GB Extreme 3 Class 10 van Sandisk en de Trancend 16 GB Class 10 om een mooi overzichtje te creŽren voor de juiste keuze van een geheugenkaart voor je camera.

Onderstaand de testresultaten, heb er ook even de goedkoopste prijzen van de shop op tweakers bij gezet als goede vergelijking:

Oude versie Sandisk Ultra 15 mb/s Class 4 Typenr: SDSDRH-016G (Zwart Etiket met Rode letters)
Prijs: 37 euro
Random Read 4KB (QD=1) : 3.042 MB/s [ 742.7 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 0.019 MB/s [ 4.6 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 3.420 MB/s [ 835.0 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 0.019 MB/s [ 4.6 IOPS]
Test : 1000 MB [E: 0.0% (0.0/14.8 GB)] (x1)
Date : 2010/09/23 17:59:32
OS : Windows 7 Ultimate Edition [6.1 Build 7600] (x64)

Nieuwe versie Sandisk Ultra 15 mb/s Class 4 Typenr: SDSDX3-016G (Zwart etiket, rode letters, grijs balkje)
Prijs: 37 euro
Random Read 4KB (QD=1) : 1.113 MB/s [ 271.7 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 0.473 MB/s [ 115.6 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 1.025 MB/s [ 250.2 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 0.191 MB/s [ 46.7 IOPS]
Test : 1000 MB [E: 2.3% (0.3/14.8 GB)] (x1)
Date : 2010/09/23 17:29:58

Random Read 4KB (QD=1) : 3.722 MB/s [ 908.6 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 0.091 MB/s [ 22.2 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 4.139 MB/s [ 1010.4 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 0.094 MB/s [ 23.1 IOPS]
Test : 1000 MB [E: 0.0% (0.0/14.8 GB)] (x1)
Date : 2010/09/23 17:48:36

Random Read 4KB (QD=1) : 4.623 MB/s [ 1128.6 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 0.011 MB/s [ 2.7 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 5.109 MB/s [ 1247.4 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 0.011 MB/s [ 2.6 IOPS]
Test : 1000 MB [E: 0.0% (0.0/15.0 GB)] (x1)
Date : 2010/09/24 13:06:06
OS : Windows 7 Ultimate Edition [6.1 Build 7600] (x64)

Sandisk communiceert dat de Ultra kaarten een minimale schrijfsnelheid moeten hebben van 9 mb/s. Te zien aan de resultaten vanuit de tests haalt de nieuwe versie van de kaart het niet, maar in plaats daarvan 5,4 mb/s. (zie sequential write resultaten in de test)
Om zeker te zijn dat deze resultaten goed zouden zijn heb ik meerdere kaarten getest en er kwam telkens hetzelfde resultaat uit.

Daarna nog getest in de Nikon D90 om te zien hoe dit in de praktijk werkt:

Resultaten na 10 foto’s in burst opname op formaat RAW (formaat kies ik omdat een beetje fotograaf hier zijn foto’s op schiet:

Sandisk 16 GB Ultra Class 4 oud model: 5 a 6 seconden
Sandisk 16 GB Ultra Class 4 nieuw model: 11 a 12 seconden
Sandisk 16 GB Extreme 3 class 10: 3 seconden
Trancend 16 GB Class 10: 5 a 6 seconden

Na deze resultaten heb ik contact opgenomen met de winkel waar ze vandaan kwamen. Het schijnt zo te zijn dan Sandisk de kaarten zonder vooraankondiging wijzigt. De winkeliers zijn hier niet van op de hoogte en dus zijn ze te laat met het aanpassen van de info op hun website. LET HIER DUS GOED OP…. Van de nieuwe Class 4 geheugenkaarten van Sandisk kan je een stuk lagere schrijfsnelheden verwachten. Nu is dat niet als je telkens met 1 foto tegelijk fotografeert niet zo’n probleem, echter als je bijvoorbeeld sport wilt fotograferen en je wacht 6 seconden langer nadat je 10 foto’s hebt geschoten kan de actie al lang zijn afgelopen.

Belangrijk om te melden is dat als je een kleiner formaat neemt om je foto op te schieten, bijvoorbeeld een JPG, je dan een stuk sneller foto’s kan schieten en de resultaten anders zullen zijn. Echter … RAW is het meest gebruikte formaat en ook het grootste bestand dus belangrijk om hier de test mee te doen.

Conclusie:

Mijn verwachting is dat Sandisk wederom een herklassificering heeft gedaan van de kaarten, dit hebben ze in het verleden ook al eens gedaan (zie: http://www.dslr.nl/?cat=workshops&id=0001318) en het is een goedkope manier om geld te verdienen. Je levert goedkoper geheugen voor dezelfde prijs maar nog binnen de normen.

Class 4 betekend dat er minimaal 4 mb/s schrijf en leessnelheid moet worden geleverd. Wat dat betreft voldoet Sandisk aan de norm, echter eerst waren de kaarten 2 keer zo snel en nu krijg je dus minder waar voor je geld.

De snelste kaart is de Sandisk Extreme 3 variant, supersnel lezen en schrijven, maar 30 MB/s wordt bij lange na niet gehaald. Beetje misleidend dus… en kosten 70 euro per stuk, waar je dus twee ultra class 4 kaarten voor koopt of 2 class 10 Trancend ;) Ben je professioneel sportfotograaf bijvoorbeeld, dan kan ik me voorstellen dat je de prijs niet uitmaakt maar voor de extra snelheid gaat.

De Transcend 16 GB class 10 is wat mij betreft de winnaar… prijstechnisch zeer interessant (30 euro ) en een lees en schrijfsnelheid die een stuk hoger ligt dan de nieuwe Sandisk Ultra Class 4 kaarten en zelfs nog goedkoper ook.. Value for money… Een goede balans tussen snelheid en kostprijs.

Mijn tip aan de fabrikanten is om een classificering te maken op basis van prijs per mb/s schrijf en leessnelheid. Dat maakt het voor de consument een stuk duidelijker.

Als er vragen of opmerkingen zijn over deze review, dan hoor ik ze graag. Mijn excuus op voorhand voor de eventuele schrijffouten ;)

Heb jij ook een Transcend SDHC 16GB Class 10?

Dit is geen boerenbedrog. Een class 6 kaart moet aan een aantal eisen voldoen, maar mag best beter presteren dan dat minimaal vereist is voor class 6. Niet alle class 6 kaarten zijn even snel. (Ditto class4, class 10 enz enz).

Je kan daarom het best eerst nagaan wat je wil: B.v.
1) Veel schrijfsnelheid (bv om snel foto's te kunnen nemen)
2) Hoge leessnelheid
3) Veel operatie per seconde (bv om i.p.v. een harddisk te gebruiken).

Pas als je dat weet kan je op review/benchmark sites gaan zoeken welke kaart voor je geschikt is.
Al eerder las ik dat de class 6 kaarten van de ene leverancier (Kingston) sneller zouden zijn dan de class 10 kaarten van de andere leverancier (Sandisk). Is dit boerenbedrog? Als ik je review lees kun je ervan uitgaan dat Sandisk maar wat aan rommelt met de classificering.
Intussen ben ik overgegaan tot aanschaf van de Kingston class6 kaarten voor mijn HS10 RAW opnamen. Deze worden gelevert door DATAIO in Berg Ido Ambacht.

Het betreft overigens SDHC kaarten van 8 GB.
Bedankt voor je heldere review; hierdoor wordt ik een hoop wijzer.
Reg van Dommelen
goede review! heb het kaartje Transcend 16 GB class 10 inmiddels in bestelling 22euro injc verzending from the UK. :)
Voor de geÔnteresseerden: de site met de dagelijkse koopjes heeft vandaag een duo pack in de aanbieding. 2x 16GB Class 10 voor 29,95 (ex 6 euro verzendkosten)
Is alweer een lange tijd geleden hoor deze review, maar toch even een reactie van mij omdat techniek niet stilstaat en ik mogelijk anderen ideeŽn kan aanreiken.

Dit kaartje geeft zelfs 95 Mb/sec. Heb gisteren een 8 Mb exemplaar besteld voor in mijn camera, ben benieuwd wat dat word in m'n D7700.

Overigens "schieten" pro-sportfotogafen over het algemeen niet in RAW maar in JPG.
O.a. voor de snelheid en niet zo'n behoefte aan nabewerking/conversie, welke teveel tijd in beslag neemt.

Bovendien mis je je door de beeldprocessor in de camera real-time uitgevoerde correctie op lensfouten (ok bij die pro lenzen niet zo aanwezig). Maar bij de door ons gebruikelijke lenzen toch aanzienelijk.

Geen omkijken naar CA, vignetering en barrel/pc- distorsion

[Reactie gewijzigd door GreenFrog op 24 juli 2012 11:37]