Transcend microSDHC 16GB Class 6 + Adapter Review

peter123 3 juli 2012, laatste update op 3 juli 2012, 1.217 views

Transcend microSDHC 16GB Class 6 + Adapter

Pluspunten

• Snel genoeg

Minpunten

• Het kan sneller

Keuze
Recent heb ik een nieuwe videocamera gekocht. Omdat deze een SDHC kaart vroeg voor opslag met een minimale snelheid van Class 4 (26x) ben ik maar eens gaan zoeken naar testen.
Uit bovenstaande test bleek dat niet altijd een class 4 kaart langzamer is dan een class 6. En dat er goedkope class 6 kaartjes zijn die soms beter scoren dan class 10 kaartjes. Dus deze Transcend microSDHC gekocht met Adapter. Kan ik hem later ook nog eens in mijn telefoon stoppen als dat nodig is.

Transcend beloofd een levenslange garantie. Bij mij is zo'n kaatje ook nog nooit stuk gegaan. USB-sticks wel. Als het ooit stuk zou gaan, zou ik denk ik dat niet claimen en gewoon een nieuwe kopen. De recover data software heb ik niet kunnen ontdekken.

Gebruikte hardware
Acer laptop met kaartlezer gekoppeld aan een HM55 southbridge en Intel drivers. Windows 7 x64.

Cristal Diskmark

Deze microSDHC Transcend 16Gb 6x

SanDisk Sony M2 2Gb

SanDisk microSDHC 4Gb

microSDHC Adata 2Gb

Je kunt de uitslagen zelf vergelijken met andere reviews van collega Tweakers.

Onderstaand heb ik de meest voorkomende waarde neergezet en de range waarin deze kan liggen. De laagste waardes worden gehaald met de slechte kaartjes (Icidu bijv). De hoogste met de beste (Sony bijv)
class 4 schrijven: 6MB/s (5-11MB/s) lezen: 16MB/s (15-20MB/s)
class 6 schrijven: 13MB/s (11-16MB/s) lezen: 19MB/s (18-20MB/s)
class 10 schrijven: 16MB/s (12-16MB/s) lezen: 19MB/s (19-20MB/s)
Dit kaartje doet 13 schrijven en 19 lezen en dat is goed genoeg. Er zijn class 6 kaartjes die 16MB/s schrijven, maar ik denk dat je geluk moeten hebben als je deze krijgt.
Het kaartje voldoet ruimschoots aan de eisen die werden gesteld van 4MB/s. Ook het afspelen verloopt goed. Bij de opslag van foto's is de videocamera snel. Daarnaast zijn de prijzen flink gedaald, dus vooral voor het opslaan van foto's en in je telefoon zal dit kaartje of een class 10 kaartje zeker lonen.

Heb jij ook een Transcend microSDHC 16GB Class 6 + Adapter?

Ik neem aan dat je de metingen hebt gedaan met de interne cardreader in je Acer.... Heb je nagekeken in hoeverre dat apparaatje je metingen kan be´nvloeden? Die dingen zijn helemaal niet zo snel namelijk... (althans al menig voorbeeld van gezien).
Je verschillen zijn daarentegen zeer duidelijk, dus alleen voor jouw nieuwe kaartje zou hij roet in het eten kunnen gooien.

Toch is het voor mij nog behoorlijk onoverzichtelijk. Liever had ik het geheel in een tabel gezien met daarbij de prijs, de class, de prestaties, zodat ik in ÚÚn oogopslag de waarden kan vergelijken, nu kan ik dat maar nauwelijks zonder er zelf dieper in te duiken.

Ook zou ik graag willen horen waarom je voor 1000MB filetjes hebt gekozen. De grootte van de file kunnen het resultaat behoorlijk be´nvloeden. 1000 MB vind ik niet direct voor de hand liggen, welke wel zou ik dieper over moeten nadenken. Omdat ik het niet precies weet (maar er zijn hier ongetwijfeld lezers die daar iets zinnigs over kunnen zeggen) zou ik de test met meerdere file-groottes uitgevoerd hebben.

De software kun je waarschijnlijk hier vinden. Zul je wel een code in moeten voeren welke ongetwijfeld ergens op de verpakking staat.

Nog een laatste opmerking. Ik heb het niet zo op die adapters. In het begin werkt het allemaal goed, maar op een gegeven moment gaat de tand des tijds spelen en begint het (licht) te corroderen, met als gevolg storingen en snelheidsverlies.
Heb je dat meegenomen in je overweging (welke ik overigens zeer goed begrijp). Mijn ervaring is eigenlijk dat het zinloos is dit soort zaken op de toekomst te kopen. De groottes zijn over een paar jaar achterhaald en de prijzen dalen zo dramatisch dat het geen enkele zin heeft om met de toekomst rekening te houden. Je kunt dan veel beter krijgen voor een fractie van de huidige prijs.

Bedankt voor de review.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 16 maart 2012 17:47]

Bedankt voor je reactie.

Ik heb inderdaad naar de interne cardreader gekeken. De maximale leessnelheid 18,72MB/s heb ik vergeleken met metingen van collega Tweakers. Die komen vaak iets hoger uit. Dit kan aan de gebruikte software liggen, maar ook aan de kaartlezer. Het verschil is echter voor de maximaal haalbare overdracht 1-2MB/s. Dat doet niets af aan de overige metingen, dus ben hier verder niet op in gegaan. Heb dit kaartje ook in de andere kaartlezer gehad van de desktop en die kwam op ongeveer hetzelfde. De schrijfsnelheid is het grote verschil bij deze kaartjes. Bij het lezen halen ze (bijna) allemaal wel 19MB/s

Ik zal een kijken of ik het overzichtelijker kan krijgen.

1000MB heb ik genomen omdat een videobestand ongeveer zo lang zal zijn.
Om met mede Tweakers te vergelijken heb ik de defaultwaardes van Cristal Diskmark gewoon aangehouden.

Bedankt voor de link van Transcend.

Je hebt een punt over die corrosie. Ik heb echter zo'n kaartje al heel lang in mijn fotocamera zitten en die heeft al heel wat regen en wind overleefd. Geen spoor van corrosie. In een review van een Tweaker heeft zelfs zo'n kaartje een tijd lang buiten gelegen. Ik hoop dat dat mee gaat vallen, maar je hebt gelijk. Het is toch weer een extra aansluiting.
Over de toekomst kan ik weinig zeggen, maar gezien het verleden zul je ongetwijfeld gelijk gaan krijgen. :)

Jij ook bedankt.