Sony Xperia 10 Blauw

Specificaties 6" • 2560x1080 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia 10 Blauw Review

Johannes77 16 maart 2019, laatste update op 16 maart 2019, 1.918 views Product geleend

Sony Xperia 10 Blauw

Bijzonder fijne telefoon voor een concurrerende prijs. Midrange toestel met aspiraties, geheel nieuwe formfactor. Ziet er niet alleen daarom goed uit, maar de behuizing is spannend matblauw. Dubbele camera op de achterzijde. Jammer dat de cameraknop weg is. Afwerking is mooi, zeker een aanrader voor de prijsklasse.

Pluspunten

• Makkelijk in de hand
  • Toch met een flink schermoppervlakte
  • 64 GB opslag
  • Lekker vlot
  • 3,5 mm jack
  • Gaat een lange dag met stevig gebruik mee
  • Vingerafdrukscanner is vlot en zit weer aan de zijkant

Minpunten

• Waar is de cameraknop gebleven?
  • Algoritme bij compressie niet ideaal.
  • mono geluid, maar wel een goede kwaliteit.

Ik mag me in mijn handen knijpen, ik mag namelijk weer een nieuwe telefoon testen, in dit geval de gloednieuwe Xperia 10! Nu een keer niet het toptoestel, maar dat maakt het wel veel interessanter. Voor veel mensen/bedrijven die niet het uiterste willen betalen voor een (overpriced) toptoestel. Voor mij was het wel een sprong in het diepe, want ik heb mijn persoonlijke SIM overgezet in de 10 en mijn XZ Premium weggelegd. Naast dat het voor mij een ontdekkingstocht zou zijn hoe de 10 zou zijn, ben ik ook wel benieuwd of ik het twee weken met een midrange toestel zou overleven. Ik heb van mijn werk namelijk een Samsung Galaxy A5 2017 en om eerlijk te zijn ben ik er niet content mee.

Unboxing

Nu was het voor mij ook de grote vraag hoe de telefoon geleverd zou worden, niet alleen is het een review toestel, maar ook het eerste midrangetoestel wat ik in misschien 15 jaar in gebruik neem. Dan maar doorgaan naar de echte unboxing.
De verpakking doet niet onder voor een toptoestel van Sony, vrij basic maar wel strak.
Het toestel valt wel gelijk op dat de 10 echt een nieuw toestel is met een hele andere beeldverhouding. Lang en smal, maar met kleine bezels. Voor Sony adepten wel een stukje herkenning.
De bolle achterkant van de XZ2 (Premium) en XZ3 is weer achterwege gelaten en het ontwerp gaat weer een stukje richting het bekende OmniBalance design die kwam met de Xperia Z serie.
Ondanks dat het wel een goedkoper toestel is dan ik gewend ben, is het kunststof dat gebruikt is wel heel heel mooi, met een matblauwe finish. Voor de rest het gebruikelijke boekje, lader, kabel en oordopjes.

Eerste indrukken

Het is echt een heel fijn toestel om in de hand te houden, met een breedte die we in jaren niet meer zijn tegengekomen, zeker bij Android toestellen. Daarnaast is het in combinatie de matte, enigszins stroeve, afwerking wel weer een verademing. Met alle glazen achterkanten van de telefoons tegenwoordig heb ik vaak genoeg een telefoon van een mijns inziens vlak bed, tafel of iets vergelijkbaars zien afglijden.
Ik dacht dat ik Android 9.0 al wel kon, met de XZ3 die ik getest heb en mijn eigen XZ Premium. Waar de XZ3 en de XZ Premium de multitaskknop nog hebben, ontbreekt die volledig bij de 10. Om eerlijk te zijn was ik er niet al te blij mee, om het zo maar uit te drukken. Het rare is dat de nieuwe navigeren tussen homescreen, actieve apps en appdrawer na een tijdje zo vlot gaat, dat je op andere telefoons het ook gaat doen, maar daar werkt het dus niet. Voor wie nog niet heel bekend is met de veranderingen die gekomen zijn met Android 9.0 is hier een Preview
Geopende apps kan je oproepen door vanaf de onderkant een centimeter of omhoog te swypen, als verder doorswypt kom je terecht in de appdrawer, wat een verschil is met de reguliere vanilla-Android.

Vormgeving

Om maar de deur in te trappen, het toestel is lang en smal. Ondanks, zoals ik hierboven al meldde, dat Sony het ontwerp meer richting het bekende OmniBalance gaat, is het wel heel duidelijk een ontwerp van 2019. Bezels zijn dun, op de bovenkant een iets minder smalle bezel. Aan de bovenkant vind je de speakergrill, selfiecamera, nabijheidssensor en notificatie-led. Op de bovenkant vinden we een opening voor een 3,5 mm audiojack en een klein gaatje voor een secundaire microfoon. Aan de onderzijde lijken er twee speakergrills te zitten, waar vermoedelijk een voor een microfoon te zijn. Aan de rechterzijde vinden we van boven naar beneden de aan/uit-knop, vingerafdrukscanner en een volumerocker. Voor mijn gevoel ontbreekt een cameraknop. Dat laatste is wel een gemis, zeker als je die jaren gebruikt hebt. De linkerkant heeft een gecombineerd slot voor zowel de primaire simkaarthouder, als de secundaire (gecombineerde) simkaarthouder/geheugenkaartslot. Aan de achterkant zit er een dubbele camera, op een klein eilandje met een geanodiseerde metalen omlijsting met daarboven de flits-led. Voor de rest zie je de NFC, Sony en Xperia logo's. Al met al een heel strak uiterlijk.

Duurzaamheid/Bouwkwaliteit

Nu heb ik deze telefoon maar een korte periode in huis, maar voorlopig maakt hij een goede indruk. Hij heeft zonder hoesje of glasplaatje in mijn broekzak gezeten, naast sleutels en vooralsnog geen enkele spoor van slijtage of schade. Hij voelt aan de ene kant heel erg licht (162 gram) aan, zeker naast de XZ Premium (195 gram) of de XZ2 Premium (236 gram), maar aan de andere kant maakt hij ook een goede, rigide indruk. De matblauwe afwerking is niet geverfd, maar het kunststof zelf, wat wel een fijn idee is, eventuele krassen zullen minder opvallen. Daarnaast, wat helemaal fijn is, is dat het scherm gelamineerd is met Corning Gorilla Glass 5, dus enige resistentie tegen vallen en krassen is aanwezig.

Camera's

Over het algemeen maakt Sony hele goede sensoren voor in mobiele apparaten, veel high-end telefoons, maar ook mid-range toestellen maken gebruik van Sony sensoren. Nu is er het een week terug een en ander duidelijk geworden over de interne strubbelingen bij Sony,waardoor er niet het maximale uit de sensoren gehaald werd.
Nu is het zo dat er nog wel iets te winnen valt qua fotografie, er zit wel ruis/compressiefouten bij gras als er weinig licht is, maar voor de rest komen er toch leuke foto's uit.

Performance

Nu is een benchmark draaien op een midrange toestel niet zo ter zake doende, de SoC (Snapdragon 630) is er een uit 2017, maar voor alsnog doet hij het niet slecht. Let wel, het toestel is in gebruik als daily driver, dus al mijn apps staan er op. Het is zeker niet de snelste telefoon, maar door de snelle opslag voelt hij alsnog snel aan. Het enige moment waar hij wat langzamer aanvoelt, is als je bijvoorbeeld een game als RealRacing3 wilt installeren, maar daar voelt geen enkele telefoon snel bij geloof ik. Belangrijk, wat ik niet verwacht had, zonder enige moeite is RealRacing3 te spelen, ondanks het wel een zwaardere game is.

Geluid

Om eerlijk te zijn, is dit wel een van de punten waar echt geld bespaard is. Nu hoef je van een telefoon geen 7.1 stereogeluid te verwachten, maar gewoon aan weerszijde een speakertje zie ik als een normaal fenomeen. Sony denkt daar anders over en bij dit toestel moet je het doen met een mono-speaker. Wel jammer maar aan de andere kant is het geluid wel goed. Op maximaal volume is er niet echt sprake van vervorming en kan je hem makkelijk als navigatie in een auto vol koters gebruiken.

Software

Nu is het niet de eerste telefoon die ik review met Android 9.0, maar het is wel de eerste die het besturen met gebaren heeft, Android P Gesture Navigation System genaamd. Het was enorm wennen, maar inmiddels wil ik eigenlijk niets anders. Met swypen kan je erg snel naar de geopende apps toe, appdrawer openen, of tussen de laatste twee apps switchen. Ik begin het ook op mijn XZ Premium te doen, maar die heeft het niet, zo makkelijk en intuïtief werkt het.
Daarnaast valt me op dat bloathware bijna ontbreekt. Netflix en Facebook is standaard aanwezig, evenals Xperia Lounge, wat een app is waarmee je tips en trucs krijgt, maar waar ook af en toe leuke winacties naar voren komen.

Verbindingen/verschillende versies van de Xperia 10

Van de Xperia 10 zijn er versies, dus ik denk dat het wel heel belangrijk is dat hier ook een beetje aandacht naar uitgaat. In het algemeen wordt de 10 geleverd met 32 en 64 GB, in Nederland is dat gelukkig 64 GB. Daarnaast zijn er verschillen qua 4G banden die ondersteund worden.

I3113 / GSM GPRS/EDGE (2G) Bands 850/900/1800/1900 / UMTS HSPA+ (3G) Bands 1, 2, 5, 8 / LTE (4G) 1, 2, 3, 5, 7, 8, 20, 28, 32, 38
I4113 / GSM GPRS/EDGE (2G) Bands 850/900/1800/1900 / UMTS HSPA+ (3G) Bands 1, 2, 5, 8 / LTE (4G) 1, 2, 3, 5, 7, 8, 20, 28, 32, 38
I4193 / GSM GPRS/EDGE (2G) Bands 850/900/1800/1900 / UMTS HSPA+ (3G) Bands 1, 2, 5, 8 / LTE (4G) 1, 2, 3, 5, 7, 8, 20, 28, 38, 39, 40, 41M
I3123 / GSM GPRS/EDGE (2G) Bands 850/900/1800/1900 / UMTS HSPA+ (3G) Bands 1, 2, 4, 5, 8 / LTE (4G) 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 13, 17, 25, 28, 29, 66

In Nederland hebben we de L4113. Daarnaast is er ondersteuning voor 4G categorie 12(600 Mb download/100 Mb upload)/13(400 download/150 Mb upload)
Al met al goede specs voor een toestel in deze prijscategorie.

Ik had het in mijn inleiding over 2 dingen, sec mijn ervaring met de Xperia 10 en aan de andere kant of ik het twee weken zou volhouden met een midrange-toestel.

Ik ga in de omgekeerde volgorde deze vragen beantwoorden. Ik heb wel eens het idee gehad dat ik een groter scherm kon gebruiken, maar qua gebruik is het een buitengewoon fijn toestel. Natuurlijk is het niet het allersnelste toestel wat maar mogelijk is, maar nergens heb ik me geërgerd over traagheid of iets dergelijks.

Daarnaast krijg je met de Xperia 10 voor een bescheiden bedrag echt een toestel anno nu. Niet het allersnelste toestel (zeker vlot genoeg), maar voor een midrange toestel een hele fijne afwerking, redelijk pure versie van Android, voldoende opslag en nog meer punten die ik in de opsomming hierboven heb opgenoemd. Voor het geld zijn alleen maar 5 sterren op zijn plek. Zou deze telefoon graag als werktelefoon krijgen ;), maar ik zie het zo voor me dat iemand die niet te veel voor zijn telefoon wilt uit geven, voor deze telefoon kiest.

Heb jij ook een Sony Xperia 10 Blauw?

hoe gaat het met het lange hoge scherm? Is dat niet erg irritant om te bedienen met 1 hand?
Ik ben een jaar geleden van een Sony Z3Compact naar een Galaxy S7 gegaan en ik heb daar al last van het feit dat ik niet makkelijk met m'n duim naar de bovenkant kan zoals ik een telefoon vasthoud, en met al het nieuwe ultra-wide-nobezel design lijkt me dat erger worden, en dan doet dit Sony model daar nog wat bij door nog een beetje uitgerekter te zijn geloof ik.

Bijna alles van het toestel staat me dus wel aan, behalve dat ik nog steeds denk dat grote en/of lange telefoons gewoon niet te bedienen zijn.

btw: Stereo-speakers op een telefoon zijn de afgelopen 4 a 5 jaar 'bijzonder', de norm is helaas een mono speakers ergens die je dus ook makkelijk kan blokkeren met je vingers.

Ik denk eigenlijk dat ik nog steeds zoek naar een Sony Z3C vervanger.... dat met een modern(er) Android OS en een betere camera (of raw support op de camera) zou me blij maken.
Er zijn twee dingen die de telefoon beter hanteerbaar maken om met een hand te bedienen.
Ten eerste kan je het scherm verkleinen, waardoor je het gehele actieve gedeelte kan bedienen.
Ten tweede, side sense zorgt dat je de meest gebruikte apps ofwel al je gebruikte apps aan de zijkant naar voren komen.
Die twee zijn echt bedoeld om de telefoon echt beter te hanteren met een hand. Daarnaast is de interface van Android 9.0 echt op de schop gegooid. Gesture Navigation System voegt echt wel een hoop toe, door het swypen kan je tussen navigeren tussen de geopende apps, appdrawer openen en de geopende apps naar voren toveren. Daarbij wordt het ook makkelijker om met een hand enkele apps te stoppen, omdat ze naar boven geveegd moeten worden om te sluiten.
Eventueel, als je echt een compact toestel wilt met een goede camera, de XZ2 Compact is ook nog steeds leverbaar, misschien ook een goede optie?
thanks.. die gestures veranderen inderdaad misschien wat voor me.

Ik hou m'n telefoon(s) dus altijd redelijk laag vast, om met m'n duim bij de hardware-buttons daar te komen, en ook nog reach te hebben in m'n duim om met 1 hand/1 vinger te tikken. Maar daardoor kom ik niet helemaal naar boven met m'n duim.

Als er geen hardware-buttons meer zijn (maar gestures die overal op het scherm werken) heb ik minder noodzaak op m'n telefoon zo laag vast te houden.

(De mini-mode in de Galaxy S7 zou al uitkomst bieden, ware het niet dat hij niet werkt samen met accessibility apps zoals button-remappers, en die heb je nodig om de capacitive back-button uit te zetten omdat ie anders reageert bij het vasthouden van de telefoon.... top design :( )

Maar je hebt de goede tip dat hiermee praktisch alles werkt wat op Android 9 draait / gaat draaien.

XZ2 zou eigenlijk dan best OK zijn (zie dat Android9 er ook al voor uit is), maar die heeft alles behalve een goede camera. Toch maar eens kijken wat deze Xperia 10 en de Samsung s10e doen als er wat meer long-term use reviews zijn.

Bedankt!
De XZ2 heb ik ook mogen reviewen en om eerlijk te zijn schiet die betere foto's dan de 10. Foto's kan je hier zien. Vooral in low-light zie je het verschil wel, er is simpelweg minder ruis aanwezig. De XZ2 compact heeft bij mijn weten de zelfde camera setup.
Als fotografie echt je prioriteit is, zou de XZ2 Premium de beste telefoon voor jou zijn trouwens, met zijn dubbele camera. Deze heeft een 19 MP primaire camera, en een 12 MP secundaire camera zonder een Bayerfilter zodat hij alleen zwart-wit schiet. Het mooie van deze setup is dat hij de camera's combineert op het moment dat er heel weinig licht is. Hij heeft daarmee ook een iso-waarde van ruim 51.000 en zorgt ervoor dat je zelfs in slechte omstandigheden mooie foto's kan maken. Het enige nadeel is dat het echt een groot toestel is.
Beide hebben wel een enorme price drop meegemaakt, de XZ2 is nu verkrijgbaar vanaf 350 Euro ongeveer, de XZ2 Premium 480 Euro, maar in combinatie met een abonnement bij Belsimpel rond de 300 Euro (wat praktisch stelen is, hij was een half jaar geleden uitgekomen voor 850)
Krijg morgen de Sony Xperia 10 binnen. Leuk om de review te lezen. Ben benieuwd naar het toestel. Ik ben ook voor het 21-9 scherm gegaan. Ik weet dat er toestellen zijn met betere specificaties, maar kon bij gsmweb voor 180 euro met abonnement krijgen.
Leuk om te horen dat je deze telefoon binnenkrijgt, ik denk dat het voor het segment wel een van de fijnste is. Ik heb met plezier gebruik kunnen maken van deze telefoon, heb ruim een week bijna niet mijn XZ Premium in handen gehad, maar hem ook eigenlijk niet gemist. Denk dat het wel voldoende zegt. Voor die 180 Euro zou ik er zeker niet over nadenken. Ik ben blij dat je het leuk vond om mijn review te lezen. Komt er ook een van jou?
Heb de postbode gemist, dus het word morgen. :'(

Zal er ook een review voor schrijven.

Vind sowieso de midrange toestellen niet verkeerd. Prima te gebruiken.
Jammer om te horen, maar je hebt dan wel nog steeds iets om naar uit te kijken. Voor mij was het wel een eye-opener, een midrange toestel dat wel fijn aanvoelt. Die Samsung Galaxy A5 voldoet alleen maar omdat hij lang meegaat op de batterij, maar dat is ook niet meer dan logisch als je hem ook niet gebruikt 😁
Mooie telefoon en relatief goeie telefoon maar had liever een andere processor gezien in plaats van deze.
Zeker een hele mooie telefoon, maar er is wel een reden om 70 Euro meer neer te leggen voor een 10 Plus. Die heeft de Snapdragon 636, en die is qua opbouw wel een stuk moderner. Voor de rest is ook de 10 een hele fijne telefoon en kan hem zeker aanbevelen.
Heerlijk te lezen dat deze telefoon er is. Een Z3C (ik zag hierboven ook al iemand er naar refereren, wat een fijne klassieker!) maar dan 3cm langer, maar net zo smal. De Z3C was meen ik 127x65, deze X10 156x68.

Als deze X10 nou niet zo hoog was geweest was ik wellicht wel om. Maar voor mij zwaarwegend minpunt lijkt me die camera, ik schrok wel een beetje van de foto's die je postte: lijkt me zeker niet best van kwaliteit. Typische tekortkomingen van een middelmatige camera/software combi. Als ik zie wat veel telefoons tegenwoordig schieten aan plaatjes, wow, maar die wow komt hier zeker niet.

Het design, "klassiek Sony", heerlijk, ik vind het prachtig, en eerlijk, zou als er een telefoon was die mijn huidige Z3C kon vervangen heel happy zijn met exact hetzelfde design.... Maar kleine telefoons, tja. Erg karig aanbod nu. Helaas.

Dank voor je review!
Ik kan begrijpen dat je hier niet echt de opvolger van de Z3C in ziet, maar zo is deze ook niet bedoeld. Dit is een telefoon die in een lager segment geplaatst is, met een adviesprijs van 349 Euro.
Dat daar concessies gedaan zijn, kan ik wel begrijpen. De meeste foto's zijn wel ok, maar selfies en low-light foto's zijn minder.
Als je echt een opvolger van jouw toestel wilt hebben, is de XZ2 Compact denk ik de beste optie qua maat, qua fotografie is de XZ2 Premium echt de beste. Deze twee toestellen kan je praktisch stelen, zoals hierboven beschreven.
Uitstekende review johannes, mooi werk,
keep up the good work ;)

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5