Tweakers zegt: 7,5

Sony Xperia XZ2 Dual Sim Zilver

Specificaties 5,7" • 2160x1080 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia XZ2 Dual Sim Zilver Review

Johannes77 25 maart 2018, laatste update op 3 april 2018, 4.467 views Product geleend

Sony Xperia XZ2 Dual Sim Zilver

Hele fijne telefoon, bouwkwaliteit is echt hoog. Camera is dezelfde als de XZ Premium en XZ1, maar software is veel beter. Snapdragon 845 is echt snel. Geen voorstander van de vingerafdruklezer aan de achterkant, maar always-on maakt het wel goed. Mooi HDRscherm. Grotendeels een nieuw design. Accuduur is goed

Pluspunten

• Bloedsnel
  • Android is zo goed als stock
  • Camera is goed
  • Modern design
  • HDRscherm is echt mooi, wel een verbetering met de XZ Premium
  • Accuduur is echt goed, zonder 625 apps op de telefoon gaat de telefoon echt 2 dagen mee
  • Filmen op 4K in combinatie met HDR.
  • Filmen op 960 fps, maar nu wel op full HD.

Minpunten

• Vingerafdruklezer aan de achterkant is niet fijn, maar always-on maakt het wel goed.
  • Geen 3,5 audio poort meer

DISCLAIMER: nog niet definitieve ROM

Op dit moment ben ik voorlopig erg goed bediend met mijn XZ Premium, dus van een opvolging bij mij is geen sprake, maar voor mijn vriendin (Xperia Z5 Premium) is hij inmiddels besteld. Het is wel de vraag of hij de wensen van mijn vriendin waar gaat maken. De wensen zijn voornamelijk een moderner ogend toestel, waarmee ze makkelijker de dag mee doorkomt.

Nadat ik vorig jaar met veel plezier de review van de XZ Premium (mijn aankoop) mocht schrijven en daarbij Karmakeizer werd, was ik heel blij dat ik de mogelijkheid heb gekregen om deze nieuwe XZ2 te lenen voor een review.

Preorderbonus

Voor iedereen die voor 6 april dit toestel besteld als pre-order, krijgt daar een prachtige koptelefoon bij. Dat maakt de adviesverkoopprijs een eind schappelijker.

Unboxing

Aangezien dit een sampletoestel is, was het de vraag waarmee dit toestel mee geleverd kwam.
Ondanks dit alles zat alles nog netjes in de folie, en niets is leuker dan folie van een nieuw toestel af te halen, zeker als je een van de eerste in Nederland bent.
De telefoon is geleverd met snellader, kabel, en een usb-c naar 3,5 mm verloopkabel.
Daarnaast is een vakje open, wat daar in zit is een grote vraag. *Als mijn vriendin haar telefoon heeft, dan hou ik jullie op de hoogte, maar dat wordt dus pas rond de 6de april*

Dan heb ik het voorrecht om de telefoon er uitpakken, en kijken hoe hij er uitziet. Direct valt op dat de beeldverhouding is aangepast, bezels kleiner zijn geworden en het glas aan de voor en achterzijde een kromming mee hebben gekregen.

De eerste indrukken

Dit is de eerste telefoon die ik echt in gebruik heb gehad waarbij de beeldverhouding langer is dan de 16/9 van de generaties hiervoor. Mijn voorkeur bij monitoren ligt bij 16/10, dus echt te springen om een 18/9 scherm sta ik niet. Nu heeft Android een statusbalk aan de bovenkant, en de onscreen knoppen aan de onderkant, dus een gedeelte van die ruimte wordt natuurlijk ingenomen. Kijken of het in de praktijk gaat bevallen.

Voor degenen die de plus- en minpunten doorgelezen hebben, zullen gezien hebben dat er geen 3,5 mm jack in zit. Dat is bij verschillende merken gebruikelijk, maar jammer is het wel. Ik wil wel eens 's avonds een filmpje kijken op bed, voor ik in slaap kan vallen, en ouderwetse oordopjes zijn dan wel zo fijn.

Daarnaast is de telefoon best zwaar, met een gewicht van 198 gram, maar door de afgeronde zijkanten en bolle achterzijde ligt hij wel bijzonder fijn in de hand. Daarnaast komt het toestel degelijk over, er zit geen beweging in de behuizing.

Vormgeving

De telefoon is qua beeldverhouding veranderd, en zijn de bezels rondom kleiner geworden. Sony heeft ervoor gekozen om ook het scherm en het glas op de achterzijde aan te pakken, en krijgen deze een afronding mee. Wat je dus overhoudt, is een toestel wat slanker aandoet, en wel verdomd goed in je hand valt. Ondanks het nieuwe design is hij nog steeds herkenbaar als Sony.

De voorzijde van het toestel behuisd naast het scherm, ook nog een 5 MP camera, nabijheidssensor en stereospeakers. Aan de rechterzijde van het toestel zit een volumerocker, aan/uitknop en nog steeds een cameraknop. Aan de onderzijde van het toestel is alleen een USB-Cconnector en een enkel microfoonopening te vinden, aan de bovenzijde zit de gecombineerde nano-sim en micro-sdkaart tray en de secundaire microfoonopening.

De achterzijde is nog verder aangepakt, waarbij de camera voor het eerst sinds de Xperia Z1 van zijn plek geweken is. De unit die bij de XZ Premium boven aan de telefoon over de korte zijde zit,is op een kwart vanaf de bovenkant in de lengte geplaatst. De vingerafdrukscanner die in de aan/uitknop zat, heeft nu een losse sensor en zit centraal op de achterzijde, iets boven het midden. Daarnaast valt de bolling van het glas nog wel het meeste op. Grijs is niet mijn kleur, maar dit is wel heel speciaal omdat deze door de bolling een mica-achtige glans krijgt.

Software

Er zitten twee kanten aan de software van Sony. De ene is dat Android bijna stock is, met de mogelijkheid om makkelijk van je thema te wisselen. De skin is lichter en minder ingrijpend dan bij andere mainstream Androidfabrikanten. Het raster van het startscherm is makkelijk qua dichtheid aan te passen en zijn er widgets om verschillende functies (Google Agenda, verschillende type klokken, mail en vele andere) direct inzichtelijk te maken.

Bloatware

Aan de andere kant, blijft Sony bloatware op zijn topmodel installeren. Mijns inziens is dat het niet thuis hoort op een toestel van 800 Euro. Dit was al een punt waar al jaren over geklaagd wordt, en het zit er nog steeds allemaal op.

Ik ga nog steeds niet bij Amazon kopen, waar niet 1, niet 2, maar zelfs drie 3 apps van mee geleverd zijn. Amazon Shopping, Amazon Kindle en Prime Photo's

Antivirus programma AVG. Heel erg leuk, maar ook hier zit ik persoonlijk niet op te wachten.

Synthetische tests

Met de lees- en schrijfsnelheden zit het bij de XZ2 wel goed, misschien niet het aller snelste wat mogelijk is, maar zelfs bij filmen op maximale kwaliteit merk je niet dat je ergens gehinderd wordt

Geekbench loopt echt extreem goed

3DMark Ice Storm Extreme is niet meer geschikt om mee te testen, hij haalt de maximale score:

Dan maar over gaan op 3DMark Sling Shot Extreme

De camera

Volledige foto's
Hieronder zijn het uitsneden vanwege te grote foto's
. 5 MB per foto's is nog steeds het maximum hier bij Tweakers.
Selfiecamera
Selfies gaat goed, bij slecht licht gebruikt hij het scherm als softtone-flits, dus bril af.

Videoprestaties

Er is qua sensor niet heel veel dingen veranderd, maar wat ik begrepen heb zijn er aan de componenten daar om heen gesleuteld, zodat het allemaal wat sneller verloopt. Sony had vorig jaar als eerste bij de XZ Premium een mogelijk om op superslowmotion films op te nemen, maar dat bleef beperkt tot 720p. Dat is al gekopieerd door Samsung in de nieuwe Galaxy S9, maar Sony komt terug en hoe. Superslowmotion werkt nog steeds met 960 fps, maar vanaf heden is het op Full HD mogelijk. Ik heb daar nog geen tijd voor genomen om een voorbeeld te schieten, maar die houden jullie nog te goed.

Daarnaast is de XZ2 het eerste telefoontoestel ter wereld waarmee op 4K HDR gefilmd kan worden.

Tot nu toe alleen maar in Havana Den Haag een HDR 4K video geschoten, waar het echt heel donker was, maar het was er op zijn minst heel gezellig. De mate dat er ruis in de video aanwezig is, is gezien de omstandigheden nog steeds een goed resultaat

Batterijtechniek

Deze tekst heb ik uit mijn vorige review gekopieerd, omdat ik de tekst duidelijk vind over de gebruikte batterijtechniek:

Een van de dingen die aan deze telefoon echt anders is dan aan andere flagship modellen, de laadtechniek wordt door Sony zelf zo omschreven:
Een smartphonebatterij die is ontworpen voor een lange levensduur
De nieuwste Xperia-smartphones hebben een langere batterijlevensduur. De capaciteit van de meeste batterijen neemt snel af naarmate je ze vaker oplaadt. Maar dankzij Qnovo Adaptive Charging en Battery Care behoudt jouw smartphonebatterij twee keer zo lang zijn vermogen.
Zo een twee drie ben ik niet zo een twee drie voor marketingtaal te vangen, maar de achterliggende gedachte werkt wel. Dit is een waarbij je duidelijk de gedachte ervan begrijpt.
Waar het op neerkomt, is dat de accu van het toestel langer goed blijft omdat hij langzamer geladen wordt.

Accuduur

Na een week gebruik valt mij een ding op, de accuduur is echt vanouds goed. Waar ik XZ Premium, die ik normaal gebruik, met gemak een dag haal, haal ik nu ongeveer 2 lange dagen. De nieuwe Snapdragon in combinatie met de lagere resolutie betaald zich kennelijk terug. Met het langzamer laden, houdt het in dat je met een half uur laden ongeveer een halve dag telefoongebruik hebt.

Geluid

Een van de verbeterpunten van de XZ Premium was het geluid. Dat was wel heel zuiver, en stereo, maar er zat weinig volume in. XZ2 heeft naast het zuivere geluid ook een groter volume en kan de telefoon naar wens op het ritme van de beat meetrillen voor een echt discotheek/concertgevoel. Leg de telefoon niet op een gladde tafel want hij danst er zo vanaf ;) .

Algemene indruk

De grote vraag is natuurlijk hoe het toestel bevalt, in het algemeen gebruik. We blijven Tweakers, maar we hebben telefoons niet alleen om benchmarks te draaien. Er waren sowieso twee dingen waar ik bij de eerste indrukken tegen aanliep.

Aan de ene kant was het de beeldverhouding, waar ik nog steeds geen voorstander van ben, maar ik moet toegeven dat het ook wel zijn voordelen heeft. Bij sommige mediaplayers heb je dat aan de zijkant onscreenknoppen, en die vallen nu in de vrijgekomen ruimte. Daarmee is het oppervlakte voor de video wel groter dan voorheen.

Aan de andere kant, de sensor op de achterkant. Is het mijn favoriete plek? Nee, en dat zal het ook niet worden. Op specifieke momenten is de plek totaal waardeloos, bijvoorbeeld op het moment dat je de telefoon in een autohouder zit, is er totaal geen kans om je telefoon van schermbeveiliging te halen zonder hem uit de houder te halen. Voor alle andere momenten is de sensor razend snel, de allways-on functie is echt fantastisch en van alle kanten te gebruiken. Dit compenseert de plek in het algemeen gebruik meer dan voldoende.

Daarnaast is er ook nog Smart lock. Dat houdt in dat wanner je de telefoon via bluetooth koppelt aan de auto, je die plek als veilig kan toevoegen, waardoor je niet meer hoeft te unlocken met vingerafdruk.

Mijn eindoordeel over deze telefoon. Of dit nu de telefoon is waar alle Sonyliefhebbers op hebben zitten wachten weet ik niet, want voor ieder die een XZ Premium of een XZ1 heeft, is denk ik de stap niet groot genoeg. Voor ieder ander, die juist op zoek is naar een meer mainstream, modern ogend toestel, is dit wel een winnaar.
Om dan de wensen van mijn vriendin van de inleiding er bij te pakken, een moderner toestel wat makkelijker de hele dag volhoudt, daar slaagt bij met vlag en wimpel voor.
Hij is sneller dan iedereen hier nodig zal hebben, fijne allrounder, schiet goede foto's en filmpjes en is ergonomisch erg fijn. Ik kan alleen in hele sterren een beoordeling geven, maar 4,5 ster is sowieso verdiend en aangezien vier sterren dit toestel te kort doen zijn het er 5.

Heb jij ook een Sony Xperia XZ2 Dual Sim Zilver?

Heb ooit de Xperia Z3 compact als mijn 'daily driver' gehad, totdat er een barstje in het scherm kwam. Bij de meeste telefoons is dit jammer, maar bij dit toestel een ramp - een barst betekent bij de Z3c namelijk dat het scherm (over de hele lengte van de barst) niet meer te bedienen is. Dus er dik €185,- tegenaan moeten smijten om het hele scherm te laten vervangen. 2 weken later viel het toestel van een krukje van +/- 50cm hoog en krak, daar ging het scherm weer. Ben toen maar overgestapt op een ander merk.
Lang verhaal kort - IMHO zou een barst in een scherm nooit mogen betekenen dat de touch ook meteen wegvalt. Gebruikt Sony nog steeds zulke achterlijke schermen of hebben ze dit inmiddels verbeterd?
Sorry dat ik voor een tweede keer op jouw reactie reageer, maar ik heb van mijn contactpersoon bij Sony het volgende mee gekregen:
Wat betreft de eerste reactie over het kapotte glas en dat het toestel niet meer werkt.
Sinds de Xperia X (twee jaar terug) hebben we ervoor gezorgd dat als het scherm kapot gaat, het scherm nog wel doet.
Ik denk dat je daarmee een grotere zekerheid hebt over het functioneren van het toestel als het glas gebroken is.
Ik kan je wel vertellen, met het Gorilla Glass 5 echt wel je best moet doen om het te breken.
Ik ben dit een beetje vergeten te melden, omdat vanaf de XZ Premium het glas vervangen is door Gorilla Glass 5, het meest duurzame krasvaste glas wat verkrijgbaar is tot het moment dat saffier leverbaar wordt.

Je opmerking is wel volledig terecht, er zijn genoeg redenen geweest om te klagen over brekende schermen van bijvoorbeeld de Z1 en Z3. Ik heb dan ook een Z2 gehad, die had er minder last van. Mijns inziens heeft het ook te maken gehad met de opbouw van een Sony, er zit een metalen rand in het toestel en geen stugge plaat daar tussen. Na de Z3 zijn daar geen excessen meer qua schermen geweest, dus kennelijk is daar iets in veranderd.

Nu heb ik de XZ Premium een jaar in gebruik ongeveer, maar die heb ik braaf in een hoesje zitten. Wel eens gevallen, maar ook niets mee gebeurd. Per toeval heb ik net de XZ2 uit mijn borstzakje laten glijden, en mijn vriendin durfde niet te vragen of het de XZ2 was, zo hard was de klap. Die zit niet in een hoesje, want die zijn er voor de launch natuurlijk niet. Nu kan ik gelukkig melden dat het toestel nog steeds zonder krassen of breuken is.
Blij dat ik hem gepreorderd heb :), zoals ik het lees leuke verbeteringen. Heb momenteel de xzs, maar kriebelde te veel en mocht me abbo verlengen. Met die headset erbij is het toestel een koopje. Ben benieuwd hoe de groene er in het echt uitziet
Mag ik beginnen om te zeggen dat ik een beetje jaloers ben? Ik vind die groene ook de mooiste kleur die er is. Met die headset erbij is het inderdaad een no brainer. Per saldo betaal je met een abonnement, na aftrek van de koptelefoon, zo'n 240 Euro. Zelfs als je op een van de vraagadvertenties reageert, en hem voor 200 verkoopt, hou je 370 Euro over, wat belachelijk laag is voor een flagship.

Ik denk dat ik deze nu niet neem, met mijn XZ Premium ben ik nog zo gelukkig, maar mijn vriendin is terecht ook heel blij met haar pre-order. Er schijnt een XZ2 Premium uit te komen, en daar kriebelt het bij mij nog meer van. De kans dat ik die ga bestellen is heel erg groot.
Hier ook de XZ2 groen gepreorderd. (Early renewal, maar vast waard). Gok dat de overstap van de X Performance best groot is op alle vlakken :)
Ik kan alleen maar bevestigen dat het een heel fijn toestel is. Nu is de X Performance ook een goed toestel geweest, maar echt grensverleggend voor de periode waarin hij uitkwam, was hij echt niet. Nu is hij in veel gevallen een van de eerste waarmee hij op de markt komt (Snapdragon 845, full HD slowmotion camera en 4K HDR camera)
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen zometeen. Hou je ons op de hoogte?
Dat ziet er uit als een enorm mooie telefoon. Het is dat ik nu de Xperia XZs pas een jaar heb, maar anders wist ik het wel.
Ik denk dat het best jammer is dat nog niet naar een nieuwe telefoon over kan. Er is in de tussentijd wel een hoop veranderd, niet alleen qua beeldverhouding. Een van de belangrijkste dingen waar ik tegen aan loop, is zoiets banaals als de opslag, 64 GB is tegenwoordig geen luxe meer, ondanks dat je het kan uitbreiden (maar dan heb je geen dual sim meer). Daarnaast is het in elk opzicht wel een eind beter. HDR opnames maken is echt wel leuk, zeker aangezien elke nieuwe tv dat wel ondersteunt geluid in luide omgevingen zijn goed. Het verschil is echt wel groot. Met mijn XZ Premium is het verschil minder groot, maar als ik hem zo ziet kriebelt het ook wel.
Ik weet niet of je met een abonnement jouw toestel gefinancierd hebt, maar als je via mobiel.nl het met abonnement regelt, ben je 576Euro kwijt, in plaats van 799. Dan krijg je ook nog die koptelefoon van 335 Euro winkelprijs er bij. Zou niet weten of jij dat nu kan regelen, maar het is wel een goede deal 😁
Dan moet ik er toch maar eens aan denken om bij KPN een nieuw toestel te bestellen (ik heb toch sim-only). Ik heb al een MDR-1000X, dus dan kan ik de koptelefoon mooi verkopen. Dan is het wel een enorm goedkope telefoon inderdaad. Dan de XZs verkopen en klaar eens kees. Dan is het echt een gigantisch goede deal.
Bij mobiel.nl staat bij met een KPN zorgeloos abonnement, 10 GB, voor 624 Euro. Dat is wel iets duurder dan T-Mobile, maar alsnog, er staan nu nog vraagadvertenties voor de MDR1000XM2 voor 200 Euro. Als je dan je ook nog je XZs kan verkopen hou je echt een heel klein bedrag over wat je nog zelf voor je telefoon betaald
Leuke review, bedankt. Ik ga wss voor deze telefoon. Welk abonnement bedoel je hier. Ik kon de hier aangehaalde abonnementen op mobiel.nl zo snel niet vinden?
Je kan uit verschillende abonnementen kiezen, en de korting die je krijgt is verschillend. Welke provider heb/wil je, en is dat nieuw of verlenging? Kan je wel een linkje sturen via PM
Welk abonnement is dat?
Wat bedoel je met "always-on" ivm fingerprint reader?
Waar je met bijvoorbeeld de XZ Premium het scherm kan ontgrendelen met de aan-uitknop, moet je eerst de knop indrukken voordat de sensor aangaat. Bij de XZ2 is dat niet nodig, op het moment dat het toestel in standby staat kan je jouw vingertop op de sensor leggen, en dan is je telefoon direct ontgrendelt. Ook een voordeel is dat de sensor rond is, want vanuit elke hoek is hij te gebruiken
Goede review! Ben zelf ook erg benieuwd naar mijn groene XZ2.
Dank je wel. Als het goed is, moet je hem binnen een paar dagen binnen hebben, als je hem gepre-orderd hebt. Zien we straks een review van jouw hand?
Dat klopt, als ik er tijd voor vind zal ik wellicht een review schrijven ;)