Sony Xperia XZ2 Premium Zwart

Specificaties 5,8" • 3840x2160 (4K) • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia XZ2 Premium Zwart Review

Johannes77 20 september 2018, laatste update op 20 september 2018, 2.018 views Product geleend

Sony Xperia XZ2 Premium Zwart

Erg mooie telefoon, de prijs is relatief laag. Bouwkwaliteit is bovengemiddeld, helaas ook echt getest. Het grote vraagteken van het jaar, omdat met een paar maanden de XZ3 met 18/9 oledscherm uitkomt.Camerasensor is gevoeliger geworden, in combinatie met een secundaire zwart-witcamera. Accuduur is top.

Pluspunten

• Scherm is nog fijner dan die van de XZ Premium
  • Bouwkwaliteit is echt indrukwekkend. Per ongeluk dit leentoestel laten vallen, hard op op de stoeptegels, en alleen twee kleine putjes in het metaal. Desondanks nog waterdicht
  • Voor een telefoon met een 4K scherm is een accuduur van een dag (van 4 uur tot 22 uur) een hele goede score denk ik zo
  • Vrijwel stock Android
  • Toestel is snel, met een Snapdragon 845, 6 GB RAM en een snelle opslag gaat alles vlot
  • Camera is goed, ISOwaarde is buitenaards
  • Zwanenzang van de 16/9 high-end toestellen

Minpunten

• 64 GB is niet bijzonder meer als je dat voor de helft van de prijs dat ook al kan hebben
  • Geen 3,5mm jack
  • In de omzetting naar jpg zit iets eigenaardigs. Haren, blaadjes en gras zijn blurry bij slecht licht

Nadat ik afgelopen reviews over telefoons heb geschreven, heb ik uitgekeken naar de XZ2 Premium. Om eerlijk te zijn had ik hem niet zien aankomen, maar een ander toestel om te reviewen is altijd welkom. Nu ben ik Sony wezen stalken om ook deze te kunnen reviewen, maar voordat Sony een review toestellen beschikbaar had, waren er al een paar weken voorbij. Nu is het wachten voorbij, en kan ik eindelijk dit nieuwe wonder van Sony testen

Unboxing

Toen ik de XZ2 mocht reviewen, kreeg ik de mededeling dat het een reviewtoestel was, en ze nog niet wisten wat er in de verkoopdozen zou zitten. Nu kreeg ik de mededeling niet, en daarmee was het ook weer een ontdekkingstocht.

In de doos zit natuurlijk de telefoon, maar ook wat andere dingen:
Een kleiner doosje met een korte handleiding
Sony Quick Charger UCH12
Een USB A naar USB C kabel
Een USB C naar 3,5 mm audiojack verloopstukje
Een erg basic setje oordopjes.

Eerste indrukken

Nadat de XZ2 was uitgekomen, dacht ik dat de opvolger van de XZ Premium ook naar een verlengd scherm over zou gaan, maar wat schetste mijn verbazing? De XZ2 Premium heeft een 16/9 beeldverhouding, met weer een 4K resolutie (3840x2160) en HDR scherm.

Vormgeving

Op de beeldverhouding na volgt de XZ2 Premium de designtaal die ingezet werd met de XZ2. Het toestel is echt behoorlijk zwaar, 236 gram, maar door de bolling van de behuizing licht hij bijzonder fijn in mijn handen. Het gewicht heeft ook wel zijn voordelen, het geeft wel een beetje meer body om een ongelukje op te vangen.
Aan de rechterzijkant zitten van boven naar onder de volumerocker, powerbutton en de cameraknop, die alleen al heel fijn is omdat je direct van "scherm uit" naar je camera-app kan gaan.
Aan de onderkant zit een USB C connector, en een microfoonopening
Aan de bovenkant zit de simtray waar 2 nanosims in kunnen, waarvan een gebruikt kan worden als geheugenkaarttray. Mooi dat een tweede simkaart er in kan, maar het een beperkt de functionaliteit van de ander.
Aan de linkerzijkant zitten geen knoppen, of andere functionaliteiten.
aan de voorzijde van het toestel zitten natuurlijk het 5,8 inch scherm, met stereo speakers.

Duurzaamheid/Bouwkwaliteit

Helaas heb ik ook de duurzaamheid van het toestel uit kunnen proberen. Door een onbezonnen actie van me, gleed de telefoon uit het borstzakje van mijn jaszak en stuiterde zo het trottoir op. Twee hoekjes waar de lak beschadigd is, een krasje in het scherm en een flink beschadigd ego later heb ik alle diagnostische tests laten uitvoeren en er bleek nog niets kapot te zijn aan het toestel. Zowel het scherm als de achterkant leken er goed in te zitten, maar echt de geclaimde waterdichtheid wou ik niet uitproberen. Helaas was er 4 september noodweer in de regio, en heb ik de ergste 2 uur daarvan buiten mogen lopen. Ondanks dat het toestel zo hard gevallen was, heeft hij geen waterschade opgelopen, en dat is echt een teken van de bouwkwaliteit. Ik denk dat het een van de beste toestellen in dat vlak is.

Camera's

Tech talk
Met recht camera's, want deze telefoon heeft er niet een, niet twee maar drie camera's. Waar andere fabrikanten kiezen voor een ander diafragma voor de secundaire camera op de achterkant, ofwel een zoom creëren voor de tweede camera, heeft Sony ervoor gekozen om een van de twee sensoren niet te voorzien van een Bayerfilter, waardoor die alleen zwart-wit foto's kan schieten, maar op andere manieren wordt hij ook gebruikt zoals om in het donker extra isobereik te genereren. Nu werkt het over het algemeen goed, al zijn er momenten dat het ook niet werkt. Als het heel donker is, en je probeert te focussen op iets in de verte, is het niet makkelijk om een scherpe foto te creëren. Door de lichtgevoeligheid omlaag bij te stellen en de foto donkerder te laten worden, wordt het makkelijker om de foto's scherp te krijgen
Foto's ofwel de praktijk
Nu heb al jaren goede ervaringen met het fotograferen met Sony Xperia telefoons, maar ook hier maakt Sony echt wel stappen. Door het monteren van de tweede camera op de achterkant kan er een ISOwaarde bereikt worden van 51.000, wat echt heel veel is, veel meer dan elke andere telefoon.
Nu is dat wel interessant, maar liefst heb ik een telefoon die het hele jaar door goede foto's maakt, dus heb ik verschillende foto's onder verschillende omstandigheden gemaakt.
Wat je merkt is dat de foto's op het eerste zicht erg goed zijn, tot je ze op een groot formaat uitvergroot. Dan ga je merken dat de software bij het omzetten naar jpg echt heel erg de foto's comprimeert en de kwaliteit lijdt er echt onder. Vooral gras, haren en blaadjes worden echt wel blurry. Er is normaal gezien een goede optie, opslaan in raw, maar dat blokkeert Sony helaas.
Aan de andere kant, voor het gemiddelde gebruik is de kwaliteit meer dan voldoende, en als je ze ergens post waar foto's verkleind worden (Facebook, Instagram of alle andere sociale media) ben je de ruis door interpolatie helemaal kwijt.

Aan de andere kant, als er wat meer licht is zijn de foto's ook wel erg mooi https://tweakers.net/ext/f/zsE4qgU1UYrtLnp7uYigxwqS/full.png

Komende foto's zijn genomen bij Scare Me, een van de leukste scare/Halloweenevents van Nederland, in Almere. De foto's zijn bij bijzonder weinig licht genomen, in het geval van van de selfie met Loïs in blacklight

Benchmarks

Deze scores zijn niet het maximale wat uit deze telefoon te halen zijn, de telefoon is nu echt mijn daily driver om het zo maar uit te drukken, en dat drukt de scores natuurlijk wel een beetje. Toch is het toestel altijd snel in touch en feel om het zo maar uit te drukken.

Geluid

Belangrijk punt voor een high-end telefoon tegenwoordig is het geluid wat uit de speakers komt. Hij heeft twee speakers, links en rechts van het scherm, waar een heel mooi geluid uit komt en genoeg volume om onder alle omstandigheden van filmpjes en muziek te genieten.

In het algemeen is het een heel erg fijn toestel, en is de prijs gezakt naar een meer dan acceptabele 645 Euro (ten tijde van het ontvangst van het toestel was hij 817 Euro). Voor dat geld krijg je een uiterst competente telefoon, die duidelijk zijn voor als toch een paar nadelen heeft. Grootste gemis is echt het niet kunnen opslaan in raw, dat zou heel veel schelen. Aan de andere kant, het is wel een heel fijn toestel, wat fijn in hand ligt, met een overtuigende bouwkwaliteit. Voor de oude prijs vond ik hem duur, te duur voor 4 sterren, maar op dit moment is het toestel te verkrijgen voor 650 Euro, wat voor een flagship een goede prijs is, in mijn ogen. 5 sterren zijn dan in mijn ogen ook echt verdiend

Heb jij ook een Sony Xperia XZ2 Premium Zwart?

Johannes77, thanks voor je uitgebreide en duidelijke review!
Ik zie dat je zowel de Sony Xperia xz2 premium en de gewone versie hebt gebruikt om te reviewen. Ik zie in je reactie hierboven dat het grote verschil eigenlijk alleen betere camera op de premium is en de langere accuduur op de gewone versie. Ik vind deze punten beide even belangrijk, dus die geven geen voorkeur voor 1 van tweeën. Ik zie dat de premium een groter werkgeheugen heeft, iets wat me prettig lijkt. Mijn vraag is alleen of je dat verschil ik de praktijk eigenlijk echt gaat merken. En is dat het verschil in prijskaartje waard?

Ofwel, kijkend naar de prijs/kwaliteit, voor welke van de 2 toestellen zou jij dan gaan als camera en accuduur even belangrijk is?
Wat denk jij?
Ik zou sowieso voor de XZ2 Premium gaan. Het scherm is niet alleen 4K, maar ik vind de HDR echt stappen beter. Voor mijn gevoel doet hij in kwaliteit niet onder voor een (am)oled. Daarnaast is de camera-setup zo ongelofelijk fijn. Die foto's die ik hierboven getoond heb zijn echt een van de beste die ik ooit geschoten heb, die van die jonge dame met die rode gloed over haar gezicht, die is geschoten met een enkel rood led-kaarsje letterlijk een meter of 7 verderop. Er was echt te weinig licht om een foto te kunnen maken, maar door de lichtgevoeligheid op maximaal te zetten, kon ik alsnog deze foto maken. Die daarboven is voornamelijk blacklight, die daaronder is juist met minimale lichtgevoeligheid en ook hier heb ik mijn gewenste effect behaald.

De hoeveelheid RAMgeheugen is leuk voor de bühne, Sony heeft een hele schone versie van Android, en met beide toestellen heb ik nergens een bottleneck kunnen ontdekken om eerlijk te zijn.

Ik kan niet bepalen hoe lang de telefoon op een acculading meegaat. Bij mij ging die een dag flink gebruiken (4 tot 5 uur schermtijd) mee, backlight van het scherm op een lage stand. Dat is zeker minder dan de XZ2 doet, maar ik ruil het graag in voor de veel betere foto's die de XZ2 Premium maakt. Sterker nog, het is het toestel wat ik van alle Xperia's het meeste mis (Kijk wel uit naar de 1, daar heb ik al mee mogen spelen)

Edit:
PS, ik weet niet hoe jij jouw toestel wilt financieren, maar via Belsimpel is hij in combinatie met een abonnement nog voordeliger, zo'n 400 tot zelfs 300 in combinatie met T-Mobile

[Reactie gewijzigd door Johannes77 op 20 maart 2019 18:42]

Bedankt voor je reactie! Dan ga ik voor de XZ2 premium!

En dankje voor de tip, had 'm zelf inderdaad ook al gezien bij Belsimpel ;)
Johannes77, Dank je wel voor je mooie review van een mooi product.
Dit zijn de reviews waar ik altijd even rustig de tijd voor neem om te lezen,de echte gebruikers reviews die een echt beeld geven hoe een product is in plaats van kijk mij eens een mooie telefoon hebben.
Hulde _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Hoi MartyXL, dank je wel voor je reactie, ik ben blij met alle feedback die ik krijg. Ik vind het ook heel erg leuk om dit soort dingen te reviewen, en hoop dan ook zeker de mensen die de tijd nemen om een hele review te lezen, een goed beeld te geven van de ins en outs van een toestel wat ik dan aan het reviewen ben. Ik ben nu weer met een ander toestel bezig, erg aan het genieten nu 8-)
mooie uitgebreide review man :)
Thanks... Ben er ook heel blij mee, dat ik die toestellen mag testen, en dan doe het liever goed 😁
Recentelijk begint mijn Z1 telefoon kuren te krijgen
(3.5mm geeft geen stereo geluid aan de hoofdtelefoon; accu leegt 100 - 20% in 4 uur stand-by, en de laatste 20% in luttele seconden; en sinds afgelopen vrijdag moet ik vrij letterlijk bovenop de router zitten voor hooguit 1 streepje wi-fi (en 30 minuten laadtijd per pagina).

Tijd voor iets nieuws, nu twijfel ik tussen de XZ2 Premium en de XZ1 (de gewone); die laatste is veel goedkoper en heeft een 3.5mm audiojack (USB type-c hoofdtelefoons zijn flut en al sterfende voordat het een trend is). De body en handbaarheid van de XZ2 Premium, samen met de camera's en 4K scherm spreekt ook erg aan.

Nu ben ik een erg zuinig persoon als het om elektronica gaat, ik heb de Xperia Z1 al sinds 2013 en daarvoor een Sony Ericsson T290 (2005-2013), dikke kans dat de eerste 8K telefoons de ronde doen voordat een XZ1 af is in mijn handen, al heb ik steeds meer het idee dat de telefoons van tegenwoordig juist gebouwd worden om minder lang mee te gaan. (Om sales te forceren)
Daarnaast is de XZ1 in formaat vergelijkbaar met de Z1 die ik nu heb.
Nu ben ik geen smartphone specialist.

Wat denk jij?
Is het de body, de 4K technologie, 6GB werkgeheugen, 2,7 processor, Android 9 de extra 300 euro waard?
Of is de dunnere, Full HD, 4GB werkgeheugen, 2,3 processor, Android 8, mét 3.5mm aansluiting toch aantrekkelijker?

Welke denk je dat langer meegaat?
Ik denk dat als je ziet dat de XZ2 Premium echt een nieuwere generatie is, met Snapdragon 845, de kans groter is dat die langer ondersteund wordt. Daarnaast zijn de foto's in low-light echt wel beter dan elke Sony Xperia ooit. Dat is de ene kant van het verhaal.

Aan de andere kant, 4K is prachtig, HDR is eigenlijk belangrijker. Aangezien de pixels kleiner zijn, wordt er meer van de backlight verwacht. Waar ik een dag ongeveer met de XZ2 Premium deed, kon ik bijna twee halen met de XZ2 doen. De XZ1 heb ik niet gereviewed, maar mijn ouders hebben die beide en zijn daar terecht heel blij mee.
Ik zou eerder naar een XZ2 of een XZ2 Premium gaan.
De keuze is of je graag de betere foto's wilt maken, of juist meer waarde hecht aan een langere accuduur. Bij mijn weten staat de XZ2 Premium nu rond de 450 Euro, dus voor de prijs zou ik het niet laten.