Advertorial

Door Tweakers Partners

Werken voor de Belastingdienst: de grootste dataverwerker van Nederland

03-12-2024 • 08:00

75

Data scientist Sjors werd aangetrokken door de uitdagingen en kansen binnen de Belastingdienst. Met de groeiende focus op in-house ontwikkeling en automatisering voorziet Sjors in de toekomst een uitvoeringsorganisatie die steeds flexibeler en technologisch vooruitstrevender wordt.

"De Belastingdienst is een grote uitvoeringsorganisatie. Er is een hoop kennis aanwezig, maar toch hoor je ook vaak negatieve dingen. Dat maakte me juist nieuwsgierig. Ik vind het leuk om problemen op te lossen, en hier was genoeg te doen." Hij zag dat Nederland voor verschillende grote uitdagingen stond en staat: een energiesysteem dat piept en kraakt, woningtekorten, vergrijzing, en een overheid die aan vertrouwen moet winnen. Uiteindelijk kwam de Belastingdienst in beeld. Na een aantal jaren als data scientist bij een bank te hebben gewerkt, begon Sjors zich af te vragen of hij zijn talenten niet beter kon inzetten om de maatschappij te helpen verbeteren.

"Er zijn nu ontzettend veel mogelijkheden, maar ook risico's", vertelt Sjors. Hij ziet dat de organisatie openstaat voor nieuwe ideeën en dat er ruimte is voor verandering, wat hem motiveert om door te gaan. "De Belastingdienst staat op een belangrijk punt: er zijn dingen misgegaan in het verleden, zoals met de toeslagenaffaire, en de organisatie is ervan doordrongen dat het anders moet. Ze staan echt open voor nieuwe ideeën en input."

De Rijksoverheid, inclusief de Belastingdienst, is terughoudend in het gebruik van generatieve AI, maar Sjors ziet dat er onderscheid gemaakt kan worden tussen generatieve AI die keuzes maakt en generatieve AI die ondersteunend werkt. Daarom gaat de Belastingdienst nu kijken hoe ze generatieve AI op een bepaalde manier kunnen inzetten, waardoor het zowel de Belastingdienst zelf als de belastingplichtigen helpt. Momenteel richt Sjors zich op het verder verbeteren van werkprocessen en het onderzoeken van de mogelijkheden van nieuwe technologieën.

Grootste dataverwerker van Nederland

De Belastingdienst is de grootste dataverwerker van Nederland. De gemiddelde jaarlijkse verwerking van deze data bedraagt per 2024, uitgedrukt in 'gegevens', zo'n 966 miljoen stuks. Geaggregeerd over de verschillende jaren vormen deze gegevens een verzameling van inmiddels een slordige 60 petabyte. "We werken met enorme hoeveelheden data, en dat brengt natuurlijk een risico met zich mee", vertelt Sjors. “Je wil niet dat deze data in verkeerde handen vallen of verkeerd worden geïnterpreteerd.”

(Bron afbeelding: de Belastingdienst)
(Bron afbeelding: de Belastingdienst)

“Als ik vrienden spreek die bij andere bedrijven werken, hoor ik dat de datascience-afdelingen er vaak bestaan uit een handjevol of enkele tientallen mensen. Bij de Belastingdienst is er ontzettend veel capaciteit en kennis. Dit komt ook doordat we, vanwege de risico's, veel in-house moeten ontwikkelen. We kunnen niet zomaar samenwerken met externe partijen, omdat die aan veel voorwaarden moeten voldoen en we ze moeten kunnen vertrouwen.”

ADP en GPU's

Momenteel werkt Sjors op de Analytical Data Perimeter (ADP), een afgebakende werkomgeving waar veilig met data kan worden gewerkt. "De ADP is volledig dichtgetimmerd met het oog op veiligheid. Zo kunnen we veilig met data werken, modellen ontwikkelen en experimenteren. We zijn nu bezig met het koppelen van graphics processing units, dus GPU's, aan deze werkomgeving, om de denkkracht te vergroten. Die GPU's zijn al aangeschaft en aangekoppeld, maar we zitten nu nog in een proces waarin we onderzoeken of er geen datalekken tussen projecten plaatsvinden."

Sjors legt uit waarom GPU's zo belangrijk zijn in dit proces. "Veel mensen denken meteen aan gaming wanneer ze over GPU's of videokaarten horen. Maar feitelijk zijn het soortgelijke hardwarecomponenten die wij gebruiken om data te verwerken. Hoewel videokaarten en GPU’s niet helemaal hetzelfde zijn, zit er wel een GPU op een videokaart. Op het moment dat je die dedicated gebruikt voor je datamodel, kun je veel krachtiger berekeningen uitvoeren en je model verder optimaliseren en verbeteren."

De ADP is een volledig afgeschermde omgeving zonder toegang tot internet. "Alles wat je in de ADP ziet, is daar door interne afdelingen van de Belastingdienst neergezet", zegt Sjors. "Je kunt het zien als een soort virtuele machine die volledig veilig is opgezet. We werken bijvoorbeeld met MobaXterm en PyCharm of Visual Studio Code zodat we Python kunnen gebruiken. Er zijn ook programma's zoals SAS en andere tools beschikbaar. Het belangrijkste is dat het niet mogelijk is om data uit deze omgeving te exporteren.”

"Op het moment dat je daar iets kunt bouwen en het werkt, weet je ook dat het elders binnen de organisatie kan werken. We kunnen dit product zonder al te veel afhankelijkheden in de organisatie plaatsen en relatief eenvoudig naar productie brengen. Dat is belangrijk, want bij de Belastingdienst werken zo'n 27.000 mensen met ongeveer 1.000 applicaties. Als wij als data-afdeling iets opleveren, willen we dat het weinig afhankelijkheden kent, maar wel voldoet aan een bepaalde performance threshold."

Sjors ziet ook veel potentie in Retrieval Augmented Generation (RAG). "Op dit moment is het vrij eenvoudig om een ChatGPT-achtige functionaliteit na te bouwen. Er is ontzettend veel opensource code en Large Language Models om te downloaden en veilig lokaal te gebruiken. RAG zorgt ervoor dat je de kennis van deze taalmodellen kunt projecteren op je eigen documenten. In ons geval zou dat bijvoorbeeld documentatie van de Belastingdienst zijn. Het is een manier om bestaande AI-modellen gericht toe te passen op onze eigen data, waardoor we snel en nauwkeurig specifieke informatie kunnen ophalen. En dat is in het domein van de Belastingdienst van onschatbare waarde."

Wel of geen erfbelasting betalen?

Sjors geeft een concreet voorbeeld: "Stel, iemand belt de BelastingTelefoon en vraagt: 'Mijn vader is afgelopen week overleden in Monaco, moet ik erfbelasting betalen?' De medewerker van de BelastingTelefoon moet dan snel de juiste wetten en regelgeving opzoeken om tot een goed antwoord te komen. Het maakt in zo'n geval bijvoorbeeld uit of deze persoon permanent in Monaco woonde, of er op vakantie was. Een modern systeem kan in theorie de medewerker ondersteunen door direct te suggereren welke informatie nog nodig is en welke documenten relevant zijn." Dit versnelt niet alleen het proces, maar zorgt ook voor een meer accuraat antwoord. "Op het moment dat je een computer hebt die direct zegt welke vragen nog gesteld moeten worden om tot een definitief en betrouwbaar antwoord te komen, is dat van grote waarde."

Hij noemt ook een ander voorbeeld van interne automatisering bij de Belastingdienst: "Sommige afdelingen gebruiken bijvoorbeeld een in-house ontwikkelde transcriptietool. Op het moment dat er een interview wordt afgenomen, wordt dit direct getranscribeerd naar tekst, en kan er zelfs een samenvatting van worden gemaakt. Dit soort simpele automatiseringen bespaart enorm veel tijd, omdat iemand normaal gesproken tien uur moet luisteren en typen om een interview van een uur te transcriberen. Nu gebeurt dat live tijdens het gesprek zelf. Los van dat deze oplossing enorm veel geld zou besparen, is de verhoging van het werkplezier een mooi bijproduct. Doordat we dit in-house ontwikkelen, blijft alles veilig en lokaal. En dit soort tools kunnen we ook gebruiken voor vergaderingen en andere interne processen."

Sjors benadrukt ook het belang van in-house ontwikkelde oplossingen in vergelijking met commerciële producten. "Wij doen alles intern, zodat alle data bij ons blijft en niet gedeeld wordt met externe partijen waarvan we niet weten wat ermee gebeurt," legt hij uit. "Het is ontzettend belangrijk dat we dat op deze manier doen."

Daarnaast biedt het ontwikkelen van eigen tools ook mogelijkheden voor maatwerk die elders niet beschikbaar zijn. "Er worden bijvoorbeeld veel afkortingen gebruikt in de ambtelijke wereld. Onze transcriptietool kan die afkortingen herkennen en teruggeven in het transcript. Als je op een afkorting klikt, zie je meteen de betekenis en misschien wat achtergrondinformatie", vertelt Sjors. "Dat soort functies zie ik nog niet bij commerciële transcriptietools zoals die van Google."

De toekomst van de Belastingdienst: jonge werknemers, agile en vooruitstrevend

Sjors ziet grote veranderingen in de toekomst van de Belastingdienst. "De komende jaren gaat een groot deel van de werkenden met pensioen, ongeveer 40 procent in de komende drie jaar", zegt hij. Dit betekent dat de medewerkers in de organisatie gemiddeld een stuk jonger zullen worden, maar ook dat er kritisch moet worden gekeken naar automatisering. "We willen niet dat we straks taken niet meer kunnen uitvoeren omdat er te weinig mensen zijn. Daarom ligt er nu al veel focus op wat we kunnen automatiseren om de continuïteit te waarborgen." Sjors ziet een kans voor de Belastingdienst om een sprong voorwaarts te maken. "De aankomende jaren worden uitdagend voor de Belastingdienst. Maar door de noodzaak om nu mee te gaan in de tijd kunnen we ook grote sprongen maken. De grote technologische ontwikkelingen in het werkveld en alle expertise en capaciteit binnen de dienst versterken ons vermogen om hier effectief mee om te gaan. Over een paar jaar moeten we simpelweg met minder mensen meer gedaan krijgen. Een mooie ambitie als je het mij vraagt. Mijn toekomstbeeld is een organisatie met jongere medewerkers, die zelfs voorop kan lopen in het vakgebied.”

Sjors benadrukt ten slotte de goede arbeidsvoorwaarden bij de Belastingdienst. "Ik ervaar een gezonde drive bij mijn collega's om impact te maken en Nederland nog een stukje efficiënter te maken. Ik ben 32 jaar en werk op een jonge afdeling waar ik veel kan leren, maar er is ook veel ruimte voor gezelligheid en een goede werk-privébalans. Daarnaast kan ik ruimschoots van vakanties genieten, wat ik ook erg waardeer. Het zorgt ervoor dat ik flexibel ben en voldoende tijd heb om op te laden."

Financieel gezond Nederland

Als je werkt bij de Belastingdienst, dan werk je aan een financieel gezond Nederland. Samen met je collega’s doe je belangrijk werk voor de samenleving. Vanuit je deskundigheid help je burgers en ondernemers om op de juiste manier belasting te betalen en ondersteun je hen op een manier die past bij hun persoonlijke situatie. De Belastingdienst geeft je de ruimte om je kennis en expertise in te zetten, je betrokkenheid te tonen en je te blijven ontwikkelen. Zo maak jij het verschil. Meer weten of onze vacatures bekijken? Kijk op werken.belastingdienst.nl

Dit artikel is geen redactioneel artikel, maar gesponsord en tot stand gekomen dankzij de Belastingdienst en Tweakers Partners. Tweakers Partners is de afdeling binnen Tweakers die verantwoordelijk is voor commerciële samenwerkingen, winacties en Tweakers events zoals meet-ups, Developers Summit, Testfest en meer. Bekijk hier het overzicht van alle acties en events. Mocht je ideeën met ons willen delen over deze vorm van adverteren, dan horen wij dat graag. Hierover kun je met ons in gesprek via [Discussie] Reclame algemeen].

Reacties (75)

75
69
34
2
0
20
Wijzig sortering
Ik werk al een paar jaar voor de Belastingdienst, had niet gedacht dat ik er lang ging blijven, maar ik zit in een leuk team met genoeg uitdagingen in een complexe IT omgeving. De laatste jaren zijn er ook stappen gemaakt qua arbeidsvoorwaarden, door de CAO verhogingen, maar ook doordat het mogelijk is om zonder bepaalde papieren in een hogere schaal te komen. Dat is positief, aangezien er veel ambtenaren met pensioen gaan.

Door de betere arbeidsvoorwaarden is de afhankelijkheid van externen op een aantal afdelingen al een stuk minder geworden, want vaak zijn de arbeidsvoorwaarden beter bij de Rijksoverheid in vergelijking met veel commerciële bedrijven. Externen worden dus vaker intern.
En dan heb ik het niet over alleen het salaris, maar het gehele plaatje. Je kan bijvoorbeeld 3600 uur aan verlof sparen (twee jaar eerder stoppen met werken) en uren kopen (maximaal 187 uur) waardoor je ruim 10 weken vrij kan nemen op basis van 36 uur. Ga je 40 uur werken, dan krijg je nog 200 compensatie uren erbij dan kan je bijna 15 weken vrij nemen. De norm in de IT is vaak 40 uur werken, parttime zie je niet vaak, maar hier is parttime dus wel mogelijk met alle verlofmogelijkheden en flexibele werktijden, terwijl je een fulltime contract hebt.

Verder zijn de studiemogelijkheden ook goed, wil je een hbo/wo opleiding volgen in deeltijd? Dat is vaak geen enkel probleem. Wil je een aantal cursussen doen om beter te worden in je vak? Ook geen probleem.

[Reactie gewijzigd door Zenix op 3 december 2024 15:17]

Goed dat jouw reactie bovenaan staat. Leuk om eens een authentiek verhaal van achter de schermen te lezen dan dat afkraken.
Ik begrijp de standpunten van een ieder hier,

Ik zou dan toch willen vragen, kom werken als ambtenaar om het helpen te verbeteren. Goede mensen zijn schaars.
Ik heb geen problemen met het instituut belastingdienst. Ik heb wel problemen met de werkgever belastingdienst. Niet dat ik uit eigen ervaring kan spreken, maar het spreekt me niet aan. Ik heb namelijk niet het idee dat ik daar met al mijn kennis en ervaring ook maar een deukje kan slaan. Ik vrees dat ik in korte tijd opbrand daar. En het betaalt ook nog zeer matig.
Uit ervaring: Ja, je kunt wel degelijk een deuk in een pakje boter slaan of zelfs het pakje boter doen vervangen mits je daartoe de ruimte kunt en durft te nemen. Het vereist vasthoudendheid, risico's voor je carriere als je daaraan behoefte zou hebben en pitbull gedrag.

Het risico op opbranden is zeer zeker aanwezig, vooral als je bovenstaande karaktertrekken hebt. Niets komt zonder kosten. Je moet je kunnen afsluiten voor het politieke geneuzel, stuur je collega's naar vergaderingen die je niet boeien en doe zelf inhoudelijke. Zorg vooral dat je geen manager of beleidsmedewerker wordt (excuus aan degenen die daar hun plezier uithalen) als je die deuk wilt maken.

Betaling is zeker niet "zeer matig". Staar je niet blind op de bedragen in de schalen maar vergelijk jaartotalen waarbij je dat naar gewerkte uren moet omrekenen. Ik meen trouwens dat ook 40 uur per week zonder compensatieuren terug naar 36 weer mogelijk is.

En verder: Ik zou er niet een leven lang gaan werken. 5-10 jaar maximaal maar dat vind ik voor elke werkplek. Wel heb je veel meer mogelijkheden om eens wat anders te gaan doen binnen de organisatie, veel meer dan elders (en ik heb op zo'n 12 plekken gewerkt). Dan bedoel ik ook echt heel andere dingen....
Nee ze betalen niet goed. Er zitten niet voor niks zoveel ZZPers. En wat page404 aangeeft je brand op.
Mwah, 2023: 85K zonder afgerond HBO, 36 urige werkweek (40 uur rooster = 50 vrije dagen per jaar), 20% ABP bijdrage, 2024 alles nog wat hoger - ik vind het allemaal wel meevallen. De ZZP'ers worden afgebouwd vanwege wet DBA - maar ZZP zijn is ieders goed recht, ook dat heb ik gedaan....

Dus: misschien kun je toelichten wat dan wel een goede betaling is? Ik vind opmerkingen over de betaling zonder onderbouwing nogal kort door de bocht.
Ik ben toch benieuwd hoe ze al die ZZP-ers gaan vervangen. 85K is zeker een heel mooi salaris, maar er zijn ZZP-ers die misschien 800 per dag factureren. Dus die factureren 16.000 per maand. Daar hou je toch een stuk meer aan over en dan kun je nog investeringen doen.

Vaste baan is vaste armoede.
Yep. Stel 160K per jaar factureren, pensioen, reiskosten, aov, kantoorkosten (accountant/boekhouder), etc er af. Eenmanszaak of BV (zit nogal verschil in), Ik vraag me af hoeveel er onder de streep netto overschiet. Ja, er zitten zeker voordelen aan zoals hypotheek uit je BV - mooi voor je pensioenrendement, aankoop PC zakelijk gebruik.

Maar wees eerlijk, onder de wet DBA zijn 95% van de IT's geen ZZP'er maar gewoon verkapte werknemer: GAL - Gezag, Arbeid, Loon. Alleen gaan we met de discussie nu een heel andere kant op ;-) Daarom laat ik het hierbij.
Helemaal mee eens met dat laatste, dat ontken ik ook niet ;)

Maar met een BV hou je echt veel meer over hoor. Ik heb er zelf ook eentje, weliswaar in Belgie. Hier is het gelukkig (nog niet) zo streng maar het zal ook wel een keer komen.

Maar je kunt echt alles op de BV zetten he, je auto, je laptop, je koffie, je wc papier, je internetverbinding, je stroom deels, je 'kantoorruimte'. Je kunt je huis deels verhuren aan je BV en ga zo maar door. De voordelen zijn oneindig.

4500 netto per maand is mooi maar moet je alles zelf betalen, dan blijft er ook niet veel over. Plus je hebt beperkt vrije dagen. Als ZZP-er kun je gewoon zeggen ok toedeledokie ik ben even op vakantie een week.

En je gaat easy van opdracht naar opdracht. Het is ook een beetje vrijheid. Meeste ZZP-ers willen echt niet in vaste dienst. En dan weer 3 maanden opzegtermijn enzo als ze weg willen, hoop gedoe. Ik zou het nooit meer willen iig.
Het ligt aan welk beroep ICT wordt vaak onderbetaald binnen de overheid. Een zzper verdient ook veel meer en kan zijn eigen pensioen regelen. Eigen pensioen regelen levert ook vaak een stuk meer op. Alleen je hebt ook een hoop ZZpers (sukkels) die niks of nauwelijks iets regelen.

Het zal bij de belastingdienst verder ook alleen maar een ergere puinhoop worden.
1 Er gaan een hoop werknemers gaan met pensioen bij de belastingdienst.
2 Nieuw belasting stelsel wat dat gaat worden is nog maar de vraag https://www.bnr.nl/nieuws...F%2Fwww.bnr.nl%2Fpodcasts
3 Nog minder mensen ZZPers gaan weg.

Alleen leuke aanvulling voor je CV.
Ik zou niet meer reageren maar dit wil ik even nuanceren want ik denk dat je ipv
Een zzper verdient ook veel meer
bedoelt te zeggen:
Een zzper krijgt ook veel meer
Ja, dat klopt. Dat komt nu ook omdat er veel vraag en weinig aanbod is. En nu gaan er zelfs ZZPers werken via een detacheringsbureau. De nieuwe wet is één grote flop! https://www.ad.nl/binnenl...-draaideurroute~aaed3bfa/ Hierdoor wordt de ICT en zorg alleen maar nog duurder.

[Reactie gewijzigd door TheDudez op 3 december 2024 16:00]

Hi, dat vind ik eigenlijk nog wel meevallen als je de werklast en vrijheid meeweegt. Daarnaast werken de meeste 36 (4*9).

Ik heb zelf eigen onderneming gehad, commercieel en overheid,zorg en semi overheid ervaring. De betaling in verhouding tot werklast is prima.
Dank voor je info DjoeC. Klinkt alsof je een prima salaris hebt wat hoger is dan ik dacht. Blijft wel staan dat ik waarschijnlijk niet in deze cultuur pas. Ik heb voor een paar ministeries gewerkt vanuit consultancy en dat was ook geen succes voor mij :)
Hi, dat is inderdaad een beetje de truc
Ik geloof niet dat ik op grondniveau iets nuttigs kan bijdragen juist omdat er op hoger niveau zo hard geklooid wordt. Zo lang de regering geen heldere en consistente regels kan opstellen, en management daar geen idee heeft hoe je software up to date houdt (en mandaat en kennis mist om beleid om te zetten in code) ga ik daar als uitvoerende helemaal niks kunnen doen.

Rendementen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, maar mijn overheids-ervaringen zijn dat 3 maanden vragen om toestemming om een test-servertje uit te mogen rollen heel normaal is. Er moet immers budget voor vrijgemaakt worden, en dat moet door minimaal 3 managers goedgekeurd worden. Als je daarna ook nog meer tijd kwijt bent met uitleggen waarom je iets wilt doen dan het daadwerkelijke uitvoeren dan haak ik af. Daar heb ik een manager voor. Die moet snappen waarom ik iets doe, en dat (kunnen) verdedigen. Hoe ik het doe is aan mij en m'n collegas.
Ik werk bij een (andere) overheidsinstelling in ongeveer dezelfde hoek. Goede mensen zijn inderdaad schaars; niet alleen technische mensen, maar vooral ook managers met affiniteit met techniek.

Mijn ervaring is dat vooral de bestuurslagen het grote probleem vormen. Zij kunnen goed en slecht technisch persooneel niet onderscheiden, techneuten worden vooral beoordeeld op soft skills, slechte promotiekansen, geen realistische visie die verankerd is in de techniek, et cetera.

Ook blijven vooral de mensen hangen die niet goed functioneren; de overheid ontslaat zelden mensen. Hierdoor blijven de mindere goden hangen, terwijl de betere mensen opstappen naar een andere baan.

Kortom, je kunt als techneut proberen het systeem te veranderen, maar uiteindelijk zal de overheid vooral eerst het management op orde moeten brengen. Managers met kennis van de inhoud en een bestuurslaag die niet politiek benoemd wordt maar de praktijk zelf kent.

[Reactie gewijzigd door Morrar op 3 december 2024 10:56]

klopt allemaal, daarom probeer ik als techneut en business specialist wel de stap te maken om in de beslissingspositie te komen om de transitie te helpen.

moet nog 1 stap.
Je kent het verhaal van de werkende mier?
Zo niet, lees hier.

Er wordt niet voor niks bakken met geld verspilt in de IT afdeling van de belastingdienst.
(Ik was er vorige week nog op een kantoor, 5 verdiepingen bijna allemaal lege stoelen o.a. door een 0.6 thuiswerk beleid. maar alle thuiswerk stoelen stonden daar in de gang. En de D.E. koffie is ook niet te drinken).

Het nodigt niet uit om er te werken en met collega's te sparren voor een betere toekomst.

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 3 december 2024 11:53]

Zoals het spreekwoord luidt: de beste stuurlui staan altijd aan wal. ;) En dat geldt helaas op veel vlakken.
Belastingdienst voert uit (en doet dat beroert). Als ambtenaar bij de Belastingdienst ga je echt niks veranderen.

En de uitvoering beter maken? Het zijn de oudste (ja heel klassiek) 55+ mannen die het voor het zeggen hebben. Dus ook daar loopt een frisse ervaren ITer tegenaan.

Ken genoeg die het hebben geprobeerd (ook bij een gemeente) en binnen 2 jaar wegrenden.
Wat een ontzettend destructief commentaar van mijn medetweakers. We hebben het over een van de belangrijkste uitvoeringsorganisaties van Nederland. Hoe denken jullie de zorg, het leger of onderwijs te kunnen betalen zonder fiscus? Kunnen we wel een hoop erover zeiken, maar doe het ze maar na zou ik zeggen.

Ook vind ik het treurig dat sommige de fiscus medewerkers zo over één kam scheren. Ik heb vaak genoeg hele bevlogen mensen aan de belastingtelefoon gehad die me heel goed wouden helpen. Er zijn echt een hoop mensen daar die echt positieve impact maken
Ik heb niets tegen het betalen van belastingen. Voor sommige zaken, wil ik juist best wel meer belasting betalen.
Ik heb een probleem met de organisatie belastingdienst.
Jaar op jaar, komen er artikelen in de media over misstanden bij de belastingdienst. Zij het tegen de burger of tegen hun eigen personeel. Liegen tegen de Rechter, hun personeel onderdruk zetten. Onjuiste informatie via de belasting telefoon.

Hier lijkt maar geen verandering in te komen.
In een artikel als dit, zou ik best wel eens willen lezen, wat de organisatie belastingdienst, hieraan doet.

[Reactie gewijzigd door wica op 3 december 2024 09:46]

Daarbij kan de Belastingdienst het ook nooit goed doen, want volgens velen gaat overheid en ICT niet samen (en verder ziet of weet men gewoon niet). Maar men vergeet dat ICT binnen overheid niet alleen gestuurd wordt door ITers. De politiek vindt van veel zaken ook vaak iets en dat heeft uiteindelijk ook een effect op de uitvoering en het werk van de vele ITers werkend in de overheid.

Ik heb dat althans zelfs gezien toen ik "maar" een servicedesk medewerker was op de IT afdeling van een G4 gemeente.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 3 december 2024 09:52]

klopt, en daar zit vaak de crux.

die verandering moet er komen. Politiek en ICT moeten los van elkaar.
het moet echt naar business behoefte en realisatie, de klant is de burger.

nu is het te vaak wat betekent het voor mijn positie en dat kan niet met ICT en projecten.

krijg je vaak incapabele (niet allemaal !) mensen die door rouleren sneller als een crimineel door een draaideur.

dus daarom probeer ik er zelf wat aan te doen. hoe meer mensen dit doen hoe sneller de overheid kan veranderen. maar dan heb ik er iig. alles aan gedaan om de maatschappij te dienen.
En toch heb ik alleen maar slechte ervaringen met de belastingdienst en zijn zij ook verantwoordelijk voor de toeslagenaffaire. En kan een nieuwe belasting nooit worden geïmplementeerd.

Natuurlijk kun je dan nog niet alle medewerkers van de belastingdienst over 1 kam scheren. Dus ik heb absoluut niets tegen individuele medewerkers aldaar. Wel vraag ik mij sterk af of ik mijn goede naam aan deze organisatie wil verbinden. Of ik deze organisatie mijn talenten en expertise wel gun. Of ik wel gelukkig zou kunnen zijn als medewerker bij deze organisatie.

Het antwoord zou ook positief kunnen zijn. Maar gezien de nieuwsberichten over deze organisatie en de reputatie zijn dat hele valide vragen lijkt me.

De afgelopen jaren ben ik enkele keren benaderd voor een vacature bij de belastingdienst en heb ik terstond bedankt voor de eer vanwege het gedoe met de toeslagenaffaire.
Ik heb mn twijfels bij de claim "de grootste" haha, wat denk je dat er op de beurs aan data doorgaat? ;)

Niettemin leuk artikel

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 3 december 2024 09:16]

Toch is dat minder data. Waar de Belastingdienst data heeft van vele miljoenen burgers, maar ook bedrijven. In dat opzicht is een effectenbeurs dus veel kleiner. De effectenbeurs heeft immers alleen de data van de op die effectenbeurs genoteerde bedrijven.
Zonder een definitie hoe we de omvang van de data meten kom je sowieso nergens.

De belastingdienst heeft heel veel data, maar als het bijvoorbeeld om omvang in gigabytes dan zijn er best wel datasets te bedenken die al snel veel en veel groter zijn.
Ik denk dat jullie een verkeerd beeld hebben (met respect :) ). Beurs is miljoenen instrumenten/opties, die een order boek hebben van vele lagen die elke paar nanseconden kunnen updaten met meerdere orders. 50 PB is niks voor ons. Dat is misschien een paar jaar aan core data. Dan komt daarbovenop al je derived data en pricing. Alles is miljoenen instrumenten en duizenden zo niet miljoenen keren per seconde.

(Nouja ok, niet "niks" maar een normale grootte)

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 3 december 2024 19:43]

Ja, voor hetzelfde geld is jouw beeld van de Belastingdienst en de hoeveelheid data waarmee men werkt toch ook verkeerd, ook met respect natuurlijk... :) ;) want ook de BD werkt echt met bergen data waar je u tegen zegt. :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 3 december 2024 20:01]

Ja ik bagataliseer het ook niet, maar heb moeite me voor te stellen hoe dat bij dbd in vergelijk zou kunnen staan. Maakt me verder ook niet uit hoor, geen measuring contest, maar viel me gewoon op. Ik ben zelf al tien jaar lead in hft finance data vandaar :)
Niet vergelijkbaar qua transacties met bijvoorbeeld betaalverkeer (debet-credit transacties) maar wel qua inhoud en complexiteit.
Nee dank je.

Een organisatie die de laatste jaren erg negatief in het nieuws is gekomen. Dat verander je niet zomaar. En dat voor een belangrijke organisatie.

Verouderde ict-systemen en ga zomaar door.

Het zou me ook niets verbazen als er nog meer lijken uit de kast komen.

Het UWV hetzelfde verhaal.

Ik denk dat er wel betere en leukere organisaties zijn om voor te werken.
Ik zou juist zeggen, dat biedt kansen! Ben zelf ook huiverig zodra het over logge organisaties gaat of dit nu commerciële of in dit geval de overheid gaat. Aan de andere kant veranderd er ook nooit iets zolang er geen nieuwe mensen komen die (waarschijnlijk heel langzaam) de huidige cultuur langzaam kunnen veranderen.
wel jammer dat ze meteen HBO eisen.. Genoeg MBO mensen met ervaringen in het bedrijfsleven die iets kunnen toevoegen...helaas voor de BD ben ik ZZP'er en willen ze die op voorhand al niet....
Jaren 90 MBO of huidig MBO waar om de paar jaar de opleiding word bijgesteld naar het niveau van de leerlingen.
Ik vind deze .adv en eerdere van de Belastingdienst altijd zo bijzonder, aan de ene kant komen ze constant in het nieuws dat de IT de beperkende factor is (bij lees meer dat een stelselwijziging pas in 2029 kan) en dan die soort advertenties waar dat helemaal niet op ingehaakt wordt. Ik snap dat het een positief verhaal moet zijn, maar op deze manier zit er voor mij gewoon een te groot gat tussen werkelijkheid en wat de Belastingdienst over wil brengen met deze advertenties.
Verouderde ict-systemen en ga zomaar door.
Klinkt als leuke kansen, uitdagingen en voldoende werk de komende tijd.

[Reactie gewijzigd door Rolfie op 4 december 2024 10:10]

zijn ZZP-ers ook welkom? ;)
Laatste keer dat ik keek geen ZZP’ers en iedereen 100% op kantoor.
Waar ik bang voor ben is dat de Belastingdienst op zoek is naar technische oplossingen voor organisatorische problemen. Niets is zo veranderlijk als de politiek. Als ik de afgelopen jaren zag dat medewerkers met zelfgeknutselde Excel sheets hun eigen taken moesten uitvoeren en er emulatoren zijn van bijna museum rijpe hard- en software denk ik dat het probleem niet IT- of dataspecialisten zijn. Ik heb de parlementaire enquêtes gevolgd, er lijkt iets erg fouts te zijn in de organisatie en de cultuur. Ook dat is niet met IT/Data specialisten op te lossen.
Anoniem: 454358 3 december 2024 20:11
Waarom zou je daar willen werken? Hard werken of willen innoveren wordt door collegas wel afgestraft. Middelmatigheid is de toon. Projecten die ondanks een leuk bedachte naam gewoon doodsaai zijn. Laag loon, verplichte master opleiding voor zaken wat een scholier vaak al beter doet, etc etc.
De echt goede komen wel in het bedrijfsleven terecht voor een een heel stuk hoger loon
Wow het niveau van de reaguurders is weer echt diep en dieptriest. Lijken wel cartoon figuren zo stereotypisch dom en boos.
Vertel je dat ook even tegen de vele slachtoffers van de toeslagenaffaire? Welke alles hebben moeten verkopen, hun baan en partner kwijtraakten en in sommige gevallen zelfs hun kinderen? En dat ondanks een uitspraak van de rechter nog steeds niemand compensatie heeft gekregen en degene die er achteraan zijn gegaan nog steeds op alle fronten tegengewerkt worden?

Dus ik kan sommige reacties wel begrijpen. Ik zou ze zelf niet uiten, maar de belastingdienst heeft zich niet bepaald geliefd gemaakt de afgelopen tijden als ik het verdriet van deze slachtoffers aan hoor. Sommige zijn hun kinderen kwijt en niemand kan of wil ze vertellen waar ze zijn. Ik zou persoonlijk gek worden bij het idee al.
De vele slachtoffers? De echte hoeveelheid slachtoffers is enorm beperkt. Ook was het niet kwaadwillig, de belastingdienst was expliciet opgedragen heel erg streng te zijn na de bulgarenfraude.
Ondertussen is de reactie van de populatie en politiek zo erg uitgeschoten dat de mensen die de bulgarenfraude hebben gepleegd nu ook geld kunnen terugkrijgen van de belastingdienst via de toeslagenaffaire regelingen!

https://decorrespondent.n...89-02ae-0f06-d977a1560a3f
dit artikel is uit 2021 en het is er niet minder op geworden maar meer!

De belastingdienst is een uitvoerend orgaan, de problemen liggen bij de overheid die de regels maakt.

Daarnaast is er voor ieder toeslagenaffaire slachtoffer duizenden die wel gewoon de regels lazen en gewoon hun papieren correct invulden. Nou ben ik zeker van de opinie dat er een veel groter waarschuwingsnet had moeten zijn, en de resulterende gevolgen zijn enorm geweest voor de mensen, maar het was niet uit incompetentie of kwaadwilligheid van de belastingdienst, die hebben in principe geen fouten gemaakt.
Inmiddels is er wel meer bekend en zijn er zeer zeker wel duizenden slachtoffers en was er een totaal gebrek aan moraal en menselijkheid bij de uitvoerders van dat beleid. Dus zijn punt staat als een paal.
Moraal en menselijkheid is niet hoe belastingen en toeslagen werken, daar zijn duidelijke regels voor die je als burger wettelijk verplicht bent te kennen.
Nee, je hebt het juist helemaal mis. De regels zijn juist zeer gevoelig voor interpretatie. En het zijn ongelooflijk slechte racistische medewerkers geweest die hun interpretatie erop los hebben gelaten.

Dit is ook waarom wetgeving zo vaak veranderd en door de rechterlijke macht vaak wordt aangepast. De interpretatie is onduidelijk. De uitvoering klopt niet enz.
ongelooflijk slechte racistische medewerkers
je kent ze natuurlijk persoonlijk...
Stel je voor dat je je baan doet en iemand zich zo opwint en je allemaal dingen noemt puur omdat je doet wat je is opgedragen. Belachelijk om de wereld zo zwart-wit te zien.
Toeslagen valt al een tijdje niet meer onder de Belastingdienst. Dus dat het allemaal lang duurt, daar kan de Belastingdienst niet zoveel aan doen.
Misschien wist je het nog niet, maar toeslagen en de belastingdienst zijn momenteel 2 verschillende instancies.

En vergeet niet, dat de toeslagenaffaire voort komt, uit oa de bulgarenfraude, waar de kamer ook moord en brand schreeuwde dat dit niet mocht en hard aangepakt moest worden.
Tja als het jouw persoonlijk niet raakt, ik heb nog 3000 euro uit 2010” te goed, er was niemand meer hadden zicht zelf met een riant pensioen gestuurd, na jaren gesteggel maar opgegeven.
Met alle respect - Als ik voor de Belastingdienst zou gaan werken, bereik ik daarmee niets. Je kunt als uitvoerende prima instappen, maar zolang er complete lagen aan management en bureaucratie boven zitten die er de ballen verstand van hebben en blijkbaar ook niet de wil om dat verstand er wel van te krijgen, ga je het simpelweg zelfs met de beste zin van de wereld niet redden. Als ik als ontwikkelaar aan de slag ga, dan wil ik dat doen: Ontwikkelen. Ik heb dan geen zin in maanden wachttijd, oeverloos geouwehoer en keer op keer hetzelfde moeten verantwoorden en verdedigen, maar dan voor een paar andere poppetjes. En zolang dezelfde bestuurders er voor verantwoordelijk blijven, zal dat niet veranderen.

Het enige dat je daar mee bereikt, is het verhogen van je eigen bloeddruk. En vaak doe je jezelf ook nog tekort, want zó goed betaalt het niet eens.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.