×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Energie vergelijken in de Pricewatch - Doe mee en win een Nest-thermostaat

Door , 134 reacties

11-05-2017 • 11:11

134 Linkedin Google+

Sinds kort hebben we een energievergelijker in de Pricewatch staan. Dat stond al summier in de development-.plan van 2 mei, maar vandaag willen we er wat meer aandacht aan besteden.

Waarom energie in de Pricewatch?

We weten dat jullie op zoek zijn naar de beste deal voor de beste prijs. Bijna al je geliefde gear is via de Pricewatch te vinden, maar de elektriciteit die nodig was voor de aandrijving nog niet. Dat gaven jullie zelf ook aan in onderzoeken die we hebben uitgevoerd; velen van jullie willen graag in de Pricewatch energieleveranciers met elkaar kunnen vergelijken. We hebben daarop onderzocht hoe we dit goed konden realiseren om ervoor te zorgen dat jullie het beste aanbod krijgen.

Daarom is Tweakers bij de ontwikkeling van deze nieuwe categorie de samenwerking met Pricewise aangegaan. Pricewise heeft zich in de afgelopen jaren bewezen als gespecialiseerde vergelijker in de categorie diensten, waar energie onder valt. Nieuw is dat niet Tweakers, maar Pricewise zorg draagt voor de volledige afhandeling na het afsluiten van een contract.

Je vindt de energieprijsvergelijker in de Pricewatch in de categorie ‘diensten’.

Doe mee en win

We hebben iets te vieren, dus we delen uit. Omdat we niet zomaar een prijs hebben, moet je er wel iets voor doen. We hebben een kleine challenge verzonnen waar je de Pricewatch voor nodig hebt. Wat is de bedoeling? Je krijgt van ons de details van twee gezinnen. De vraag is: hoeveel euro méér kunnen Gert en Marjan op jaarbasis besparen dan Tom en Ibrahim als beide gezinnen willen kiezen voor groene stroom uit Nederland, gebaseerd op de nr. 1 in de vergelijking?

Gebruik onze energievergelijker om achter het antwoord te komen en maak kans op een Nest Learning Thermostat V3. Je geeft je resultaat door in een mail aan energie@tweakers.net. Vermeld daarin je username en de tijd waarop je je berekening hebt gemaakt. Uit alle goede inzendingen trekken we een winnaar. Ja, we houden rekening met wisselende tarieven. Dus het kan zomaar zijn dat verschillende bedragen op verschillende tijdstippen juist zijn. Inzenden kan tot en met 11 mei.

De opdracht

Gezin 1:
Tom en Ibrahim wonen samen in het centrum van Amsterdam (postcode 1015 GZ en huisnummer 84, 1 hoog).

Gezin 2:
Gert en Marjan wonen met hun twee kinderen in Winschoten (postcode 9674 CP en huisnummer 69) en hebben vier zonnepanelen op hun dak.

Reacties (134)

Wijzig sortering
Dezelfde als consumentenbond zo te zien?

Weer die welkomsbonus, weer de standaard tarieven (welke niet eens zichtbaar zijn), besparing is complete onzin.
Bij dit contract geldt een welkomstpremie van XXX euro. Deze welkomstpremie is meegenomen in de berekening van de jaarkosten
Waar jullie dit vandaan halen? Cijfers van afgelopen jaar
Jaarkosten Eneco ¤ 1.713,40
Jaarkosten dit contract ¤ 1.541,51 (Eenmalige korting ¤ -57,08)
Besparing ¤ 171,89

Mijn Eneco afrekening is 1.571 euro, mag je mij eens uitleggen hoe dat komt. Zonder die 'eenmalige' korting, ben ik zelfs duurder uit dan de goedkoopste uit de vergelijker. Geen 171 euro besparing, slechts 30 euro en mag volgend jaar weer gaan kloten om over te stappen en zo'n bonus te pakken.

Totale kosten op deze jaarnota (incl. € 272,67 btw) € 1.708,23
minus huur geiser: € € 137,21


Sorry T.net, dit is geen vergelijker, dit is dezelfde affiliate rotzooi die je overal op internet ziet.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 11 mei 2017 11:42]

Eens met SinergyX. Ik zal ook even aangeven wat er beter moet (dat t.net, de koning van de prijsvergelijkers, dit zelf niet kan bedenken snap ik niet helemaal):
- Gewoon meteen prijzen weergeven en niet om allemaal privé info vragen zoals postcode en huisnummer.
- Gewoon schuifjes aan de linker kant waar je stroom en gas verbruik kunt invullen. Deze staan standaard ingesteld op een gemiddeld huishouden (2900kWh en 1400m3), dus dan kun je ook meteen prijzen weergeven.
- Vinkjes voor alleen groene stroom en alleen Nederlandse groene stroom. (mogen imho ook standaard aan staan)
- Vinkjes voor geen contractbreuk kosten/vrij opzegbaar
- Vinkje voor geen 0900 nummer voor de klantenservice
- Vermelding van de terugleververgoeding voor zonnepanelen
- Transparantie of je lage tarief komt door een hoge cash-back of door lage tarieven. Vaak worden namelijk hoge tarieven verbloemd met een hoge cash-back, zodat als je vergeet na de vaste contract periode meteen over te stappen je onbedoelt een cash-cow wordt. Dit soort constructies kunnen lucratief zijn voor de georganiseerde consequente overstapper, maar verdienen een groot uitroepteken voor de meeste consumenten.
Helemaal mee eens, dat is hoe de tool eruit zou moeten zien. En dat Tweakers het kan blijkt wel uit de 'reguliere' Pricewatch. Met een dergelijke tool zou het ook doodeenvoudig moeten zijn om de Belgische markt te bedienen overigens.

Daarnaast zou ik, als doe-het-zelf-vergelijker, graag toch ook nog meer informatie zien. Dus niet alleen totaalkosten, maar gewoon een overzicht van gestandaardiseerde prijzen (dus met vaste tijdseenheid, inclusief/exclusief BTW, opslag duurzame energie, energiebelasting), van prijs per kWh en m³, en vastrechtkosten. Ik verzamel deze gegevens van de websites van de leveranciers nu altijd zelf, maar moet altijd heen en weer converteren omdat ieder een eigen selectie heeft van wat er wel en niet bij de prijs inbegrepen zit.

Kosten waarop je geen invloed hebt, zoals de kosten van de netbeheerder, zouden hier gewoon buiten gehouden moeten worden - die betaal je toch ongeacht je leverancier.
Zonder reclame te willen maken, in België bestaan hier reeds goede alternatieven voor waarbij de energievergelijker zelfs de volledige overstap voor je regelt.

Vorig jaar gebruik van gemaakt en alles is eigenlijk zonder problemen verlopen. De site herkent zelfs de juiste velden van je huidige factuur (tegenwoordig krijg je deze overal in pdf), dus je moet niet zelf zoeken achter verbruik, meternummers en zomeer.

Dit toont aan dat het wel mogelijk is om simpel te vergelijken en met één enkele toezegging van energieleverancier te veranderen, zonder je om de administratie te moeten bekommeren.

De site die ik gebruikt heb (maar er zijn er ook anderen):

https://energiegids.be/nl/

Ik begrijp dat je op tweakers pricewatch waarschijnlijk niet je factuur zal willen uploaden, maar qua functionaliteit en gebruiksgemak kan het wel tellen.
Er is vast een markt voor de situatie zoals jij hem voorschoteld, maar dat klinkt mij als "tweaker" absoluut niet wenselijk in de oren. Ik wil niet dat alles geautomatiseerd wordt - ik wil de details van de prijsopbouw weten en die mis je vaak als je alleen je verbruikt etc invult. Dus ik zou zeggen: hou dat lekker op Energiegids.be, energieleveranciers.nl, pricewise.nl, gaslicht.com of weet ik wat er allemaal is, en doe ons op Tweakers een Tweaker-waardige prijsvergelijker. Zoals de Pricewatch!
Helemaal mee eens, alleen is er in de energiemarkt helaas een door de ACM voorgeschreven methode om contracten te vergelijken, het Aanbod op Maat, en helaas is die methode niet handig voor Tweakers omdat het juist die prijs-splitsing ontwijkt.
Dat klopt, maar dat is toch puur een verplichting aan de energieleveranciers? Het lijkt me niet dat een prijsvergelijker zich daaraan zou moeten houden. Zeker niet als die prijsvergelijker méér en gestandaardiseerde gegevens geeft.

Er mag best een totaalkostencalculator naast zitten natuurlijk, maar de details zijn ook goed om te weten.
Helaas helaas:
" De groep aanbieders is niet gelimiteerd tot de vergunninghoudende leveranciers van gas en elektriciteit. Het omvat ook alle ondernemers die niet zelf de vergunninghoudende leverancier zijn, maar wel aan consumenten de mogelijkheid bieden om via hen een
aanbieding voor een leveringsovereenkomst te ontvangen, zoals wederverkopers, prijsvergelijkers, energiecollectieven en andere tussenpersonen. "

bron: De publiactie van de ACM
Je kunt de details bestuderen maar niet vergelijken. Ik vind hem best wel handig, heb nog steeds de goedkoopste 'naakte' prijs, je krijgt na het invullen wel een mailtje om terug te gaan naar je berekening.

[Reactie gewijzigd door wendelin op 11 mei 2017 14:15]

Postcode en huisnummer is nodig voor de netbeheerder en aansluiting op te zoeken. Deze kosten verschillen per regio en zelfs per aansluiting (Aansluitwaarde en gasmeter verschilt per huis). Zelfde geldt of het een zakelijke of particuliere aansluiting betreft.

Zonder deze informatie is het zelfs wettelijk (volgens de ACM) niet mogelijk om een prijsopgaaf te geven.

[Reactie gewijzigd door GrooV op 11 mei 2017 13:44]

Echter maken deze kosten voor een vergelijking niets uit. De kosten voor netbeheerder en aansluiting blijven hetzelfde, welke leverancier of contractvorm je ook kiest.
Dat klopt, maar inzicht in de totaalprijs per jaar (dus inclusief alle kosten) lijkt me wel wenselijk. Erbij vermelden dat dit exclusief vastrecht-kosten is, is vragen om problemen aangezien zowat niemand op internet verder leest dan z'n neus lang is en alleen de prijs onthoud die hij op zijn scherm heeft zien staan.
Yup, daarom heeft de ACM ook rechtgetrokken wat je precies moet meenemen zodat het aantal sterretjes bij een aanbieding gelijk* blijft.
Ze hebben ervoor gekozen om liever alles mee te nemen dan niets, wel zo fijn voor Sjonnie en Anita die gewoon willen weten wat ze per maand willen betalen.
Dat is toch wel ernstig jammer van de ACM. In hoeverre is het dan wel toegestaan om alvast een postcode + huisnummer voor in te vullen? Voor het totaalplaatje maakt het geen ruk uit natuurlijk - de uiteindelijke bedragen kunnen dan iets afwijken maar veel zal het niet schelen, en daarnaast scheelt het voor elke aanbieder exact evenveel dus voor de vergelijking maakt het ook niet uit.

Ze zouden bijvoorbeeld de postcode + huisnummer van Tweakers HQ al in kunnen vullen. Of een toggle tussen zakelijk / niet-zakelijk waarbij geswitched wordt tussen Tweakers HQ en "Tom en Ibrahim" uit dit artikel ;)
of wellicht een optie om je huidige contractvorm (1 tarief, of dag/dal tarief) en je huidige prijs in te vullen, en dan de bedragen in +0,0x en -0,0x cent weer te geven?
De tarieven verschillen slechts per Netbeheerder (CapTar) en geleverde capaciteit. Laat ons dit dan selecteren met eventueel de pc+hnr als invoerhulp.
Echter maken deze kosten voor een vergelijking niets uit.
Nou en of die uitmaken, consumenten willen over het algemeen de totaalprijs zien en niet achteraf nog de kosten van de netbeheerder erbij rekenen.

Wat voor puinhoop zou het niet zijn als je met verschillende totaalprijzen wordt geconfronteerd, jij wenst zonder netbeheerders kosten. De ander alles in een totaal optelsommetje. Weer iemand excl. BTW. Een ander juist ook nog excl. gasregio of zelfs alle belastingen.

Zoals je het zegt klopt het inderdaad, netbeheerders kosten verschillen toch niet, dus kun je ze gewoon precies zoals 't in alle vergelijkingen gedaan wordt, gewoon meerekenen. Betalen moet je het toch wel.
Ze hebben je postcode nodig om te zien in welke gasregio je woont.

Per regio verschillen de gastarieven namelijk.

Je huisnummer gebruiken ze om te zien wat voor gas en elektriciteitsaansluiting je hebt. De kosten kunnen hier namelijk flink in verschillen.
Het verbruik zou ook een indicatie moeten zijn.
Gas opslag is nu ook niet zo'n groot verschil:
Groningen 0
Zeeland ¤0,0198*1400m3=¤27,72 op ~ ¤1500 per jaar. Dat zijn 3 extra koude dagen t.o.v. vorig jaar.

Dus zet er naast afhankelijk van jouw afstand tot groningen betaal je tot ¤27,72 extra voor het gastransport. Klik hier op dit exact uit te rekenen.

Wel gek eigenlijk als het gas dan uit de rotonde of rusland komt. Dat tarief zou eigenlijk voor iedereen in NL gelijk moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door djwice op 11 mei 2017 22:37]

Helemaal met je eens, het iframe laad ook traag dus de pagina blijft eerst leeg zodat je denkt dat hij het niet doet.

Trouwens over die 0900-nummers:
nieuws: Kabinet verbiedt klantenservices om meer dan gebruikelijke belkosten ...

:) gelukkig heeft de minister dat al voor ons opgelost.
In plaats van heel veel werk te steken in een allesomvattende energiecontractenvergelijker (die zoals Paul C al aangeeft door de vele verschillende commerciële constructies extreem complex kan worden), zou ik liever zien dat er wat ontwikkeltijd gaat naar Zonnepanelen en omvormers in de Pricewatch. Energiecontracten kunnen we al vergelijken via Pricewice en Gaslicht, maar voor PV en toebehoren is nog helemaal niks terwijl het juist van cruciaal belang is dat de panelen en omvormer(s) goed bij elkaar passen.

Het samenstellen van een PV-systeem heeft trouwens naar mijn mening ook een veel hoger Tweaker-gehalte dan contracten voor nutsverzieningen...
Je kunt veel beter beginnen met energie besparen voordat er over contracten en pv wordt nagedacht. Dat levert pas besparing op in de portemonnee.
Waarschijnlijk juist alle drie tegelijk. Het heeft weinig zin en is extra duur om eerst in 5 jaar tijd te proberen zoveel mogelijk te besparen, daarna pas een PV set op verbruik te kopen en regelmatig over te stappen. Gewoon een realistisch doel bedenken en naar streven dit binnen aanzienlijke tijd te behalen. Zolang je maar niet een set koopt op het startverbruik terwijl je nog wilt gaan besparen, dan zit je straks mogelijk met overschot dat beperkt of niet meer te salderen valt... als de regelgeving zo door gaat.

Zelf ook gedaan, geen spijt van. Als ik het nog eens had moeten doen, deed ik weer precies hetzelfde. Doel van 25% besparing bijna behaald (±1000kWh), daarna PV 90-100% afdekkend. En tevens dus elk jaar overstappen. Alles bij elkaar veel geld bespaard, ook redelijk wat geïnvesteerd... maar verdient zich op die manier vrij snel terug.
Was mij inderdaad ook opgevallen, als je een contract voor langere duur selecteert is opeens bij veel aanbieders de besparing weg.

De besparing is bij 1 jaar voor mijn situatie ook bijna gelijk aan de eenmalige korting die je krijgt. Dus of je dat dan een echte besparing kan noemen.... tenzij je natuurlijk ieder jaar switched van leverancier.
Jup, elk jaar overstappen is het enige wat werkt. Voor mij geldt het op dit moment als: ik moet volgend jaar niet duurder uitkomen. Dat gaat natuurlijk wel weer komen, welk bedrijf je ook kiest, maar niet overstappen is het duurst heb ik al ondervonden na een 3-jarig Eneco contract. Alle aanbiedingen moet je ook echt 5-voudig controleren op kleine letters en contractduur. En als je te vroeg overstapt/opzegt, kan die welkomstbonus zomaar verdwenen zijn. Greenchoice vind ik daarbij eigenlijk de meest flexibele service geven.
Niet helemaal waar: een contract voor langere tijd kan een stuk voordeliger zijn als je het op een goed moment afsluit. Is natuurlijk geen garantie maar in een markt als de energie is die er toch nooit.
(voorbeeld, april 2016 hadden we het prijsdieptepunt voor de afgelopen 10 jaar, de mensen die dit jaar een nieuw contract af moeten sluiten zijn nu opeens een stuk duurder uit)
Dat goede moment is doorgaans als energie maatschappijen beginnen te zwaaien met hoeveel goedkoper je uit bent als je een variabel tarief neemt. Dan weet je dus bijna zeker dat je variabel tarief hoger word.

Immers zitten ze daar voor hun eigen beurs en niet om jou veel geld te besparen.
dat klopt, achterover leunen kost je geld.
als je zonnepanelen (zoals ik) hebt wordt de berekening nog complexer, althans zo ervaar ik het momenteel, je wil namelijk ook bij terugleveren het hoogste tarief hebben.
https://tweakers.net/diensten/energie/ => 404 not found |:(

Ik ga altijd voor de goedkoopste "naakte" prijs dat bespaart een hele hoop gedoe en wanneer meer mensen dat doen gaan de energieleveranciers het misschien ooit eens leren om op te houden met "welkomstbonussen" zodat er niemand meer bedrogen wordt want volgens mij is wat de alerte bij de pinken zijnde gebruiker bespaart op kosten van de slapende gebruiker...

Zo erg veel goedkoper kunnen energieleveranciers trouwens niet zijn, alleen de energiecomponent kan wat afwijken, op mijn laatste eindfactuur was dat 190 euro (excl. BTW) op een totaalbedrag van 598 euro (excl. BTW), een krappe 32% van het totaal dus, de rest zijn vaste belastingen en heffingen die ongeacht de leverancier hetzelfde zijn.

Energie is m.i. niet interessant genoeg voor tweakers, ik zou liever zoiets al de e-sigaret ofzo in de prijsvergelijker/reviews terugvinden. Tijdens mijn recente zoektocht was het moeilijk om door het bos de bomen te zien, in de meeste zitten trouwens ook een soort soc's, menu's, software,... Het gelijkt trouwens ook erg op het samenstellen van een "echte" computer op maat en heeft een groeiende community van enthousiaste modders, beurzen,...
Zo ook met zonnepanelen, omvormers, batterijen, generatoren,... al is daar niet zoveel prijsverschil.

Schoenmaker blijf bij je leest was mijn eerste gedachte bij dit artikel :)

[Reactie gewijzigd door wendelin op 11 mei 2017 14:39]

Weest welgekomen lieve Belgjes:
https://i.imgur.com/1VXIM5z.png
De banners lukken dan weer wel uiteraard.
Ik had ook al een topic aangemaakt dat ik een probleem ondervond. Mij werd aangeraden om de instellingen op "Nederland" te zetten en dan zou ik wel toegang hebben.
Persoonlijk vind ik het een beetje ver gaan dat sommige delen van de site worden afgesloten omdat we uit een ander land komen. Ik verwacht ook niet dat Nederlandse firma's bepaalde diensten in België kunnen leveren (denk dan aan internet, water, elektriciteit). Doch kan het zijn dat ik misschien voor langere tijd in Nederland moet verblijven (bijvoorbeeld voor mijn werk) en dat ik op voorhand al enkele dingen wil geregeld hebben (zoals water, elektriciteit, internet), en dan zou een dergelijke dienstenvergelijker wel handig kunnen wezen.

edit : na zelf even gekeken te hebben blijkt er enkel wat diensten te staan over sim-only en toestel abbo's, en nu dus elektriciteit. Toch blijf ik bij mijn mening dat dit ook handig kan wezen voor Belgen.

[Reactie gewijzigd door Arator op 11 mei 2017 11:59]

De EU wil dit soort van geo-blocking tussen EU landen verbieden:
https://ec.europa.eu/digi...ing-digital-single-market
Hun tekst begint met:
The Digital Single Market strategy includes a commitment for an initiative to end unjustified geo-blocking by way of legislative proposals.
Aangezien de ernergiemarkt in België anders werkt dan in Nederland, lijkt me dat dit niet zomaar onder 'unjustified' zal vallen. Het had ook onze voorkeur om het ook voor Belgen te hebben, maar dan moeten we daar waarschijnlijk een andere partner bij zoeken, Pricewise kon het ons in ieder geval (nu) niet bieden.
Is het dan niet netter om een variant te tonen waar een korte beschrijving wordt gegeven met de melding dat deze dienst niet beschikbaar is voor de [Belgische] markt?

Maar dan zou ik ook nog steeds de mogelijkheid verwachten om wel de Nederlandse versie te zien. Stel je bent een Europees Parlementslid. Dan moet je toch wat te doen hebben zo door de week? :)
Het is vooral zielig dat er op 2 mei al gemeld werd dat jullie een andere pagina gingen voorschotelen dan een 404. 10 Dagen later is dat nog niet in orde.
Inderdaad. Da's nog geen kwartiertje werk.
Zelf zou ik het mooier vinden om op dezelfde pagina te komen als in Nederland, eventueel met een melding dat momenteel enkel Nederland ondersteund wordt. Standaard een 404 pagina tonen lijkt meer op een blokkade, informatie afschermen op basis van geo-locatie kan wel 'unjustified' zijn, zoals Arator ook zegt. Dat deze wel te bereiken is door land voorkeur te wijzigen klopt, maar dit verwacht je eigenlijk niet...

In Vlaanderen bestaat de V-Test van de VREG (Vlaamse Overheid) om energieprijzen te vergelijken: https://vtest.vreg.be/
Dit is toch geen geoblocking? Je kunt middels het knopje in de menubalk overschakelen tussen Nederland en België, onafhankelijk van waar je je geografisch bevind. Het is meer een voorkeur dan een blokkade.
Het gebeurt op basis van een zelf in te stellen instelling: België of Nederland. Heeft dus niets te maken met geo-blocking. Verder zie ik ook geen probleem. Dit is een vorm van personaliseren. Wat heb jij nou aan een vergelijkingsdienst voor Nederlandse energieleveranciers als je in België woont? Kan je toch wachten tot de Belgische versie komt. Of moet volgens jouw geo-blocking ook de nederlandse leveranciers in jouw Belgische lijst staan? :) De wereld is al lang into personalisering, op allerlei vlakken. Het is maar hoe je er tegenover staat.
Als jullie de categorie "diensten" en die hele vergelijker kunnen verbergen voor ons Belgen, kan je dan niet ook gewoon aub dit nieuwsbericht verbergen? Hier hebben we niks aan.
Je weet pas de besparing als je hun huidige contracten kent. Al die vergelijking sites gaan uit van het huidige tarief van je leverancier, niet van je huidige contract. Als ik alles invul voor onze situatie kan ik opeens 160 euro besparen, terwijl het tarief van die "aanbieding" hoger ligt (zowel gas als electra) en de leverings kosten zijn gelijk. Pas dus goed op met het vergelijken en reken alles zelf goed door.
Is dit niet een artikel voor .Advertorial? Want de uitkomst van de vraag is uiteindelijk toch reclame voor een energie bedrijf.
Eigenlijk wel, als ik mijn oprechte mening geef lijkt het erop dat tweakers gewoon een iframe heeft gemaakt en daar de pagina van pricewise inlaadt en een custom css gebruikt. Ik keek net even snel en heb al een hand vol bugs ontdekt, dit had beter gekund Tweakers ;)
voor de gene die dit lezen en ff geen zin hebben om de bron van die pagina in te duiken:

Iframe laadt deze pagina: https://iframes.pricewise...lijken-hn/?lapid=10001359

Oh en als je dan toch die pagina opent, verander voor de grap eens dat nummertje aan het eind van de url in iets anders (10001358 bv) ;)
Leuk dat de site meteen een postcode in mijn omgeving pakt. Datamining begint gelijk.
Bugs moet je melden bij Pricewise he, niet bij Tweakers ;)

Eens, dit had beter gekend. Veel beter. Tweakers Pricewatch is onverslaanbaar, maar dit is nagenoeg waardeloos.
Tja, ik ben niet zo supporterig naar Pricewise. Ze zijn gewoon affiliate marketeer en hun verdienmodel is energie verkopen. Als je via hun een contract afsluit krijgen zij een 20-100 euro (iets in die richting van enkele tientjes) vaak. Je kunt ook zélf zoeken, dan haal je de bonus bij pricewise weg die redelijk hoog ligt. Dit geldt ook voor hotels, direct zelf boeken levert vaak kortingen op.

Tweakers had beter een linkje kunnen plaatsen naar pricewise, dit doet afbreuk aan de kwaliteit van Tweakers.
Tja, ik ben niet zo supporterig naar Pricewise
Had je de ;-) gemist? Ik doelde daarmee op de disclaimer die onder deze prijsvergelijker staat.
Tweakers had beter een linkje kunnen plaatsen naar pricewise, dit doet afbreuk aan de kwaliteit van Tweakers.
Of het gewoon niet doen. We zijn hier wel in staat om zelf een vergelijker te vinden á la pricewise of iets anders als we daar behoefte aan hebben. Een échte prijsvergelijker zoals de Pricewatch voor producten dat is, daar zouden we wat aan hebben.
Vergelijking maken met alle tarieven die de leveranciers hebben is best lastig, denk aan vaste tarieven maar ook de verschillen tussen staffels (0-1000 * 0,19c en 1000-5000 * 0,21c )
Daarna nog per leverancier verschillende welkoms bonussen en voor terugleveren een ander tarief als het salderen. Uiteindelijke query is ongeveer 4 a 5 A4tjes groot
1. Ik heb nog nooit gezien dat het kale levertarief op staffels werkt.
2. belasting wel maar die is vanuit de overheid gereguleerd en overal gelijk.
3. Netbeheerkosten en eventuele regiotoeslagen zijn via postcode ook niet heel lastig.
4. Vaste lasten en evetuele bonus zijn ook niet ingewikkelde berekening.

tl;dr, het zijn de leveranciers die het hier (met dank aan de ACM) ons lastig maken, de achtelriggende prijstabel is echt intens simpel.
Dat dacht ik inderdaad ook tot ik zelf dit soort systemen moest gaan maken :Y)

Daarnaast worden er hele andere contracten gebruikt voor kleiner dan x verbruik en groter dan x verbruik.
Ja ok, als je er grootverbruik aanslutingen bij gaat halen word het opeens een stuk lastiger. Ook als je vanuit totaalkosten terug wil gaan rekenen is het paniek (calorische correctie?wut?) maar de simpele kleinverbruikcontracten kan ik ook in excel nog vrij simpel narekenen.

Het is maar hoe lastig je het kan/wil maken.
Klopt, maar dat is helaas wel de realiteit en de leveranciers die verzinnen elke week wel weer wat anders om ergens in uit te blinken.

Zo is er ook geen vergelijker die laat zien wat de borg bij een leverancier is en ook niet een vergelijker die laat zien welke leverancier de boete overneemt als je over gaat.

Daarnaast kan het zijn dat als je 50kWh per jaar meer verbruikt je 50 euro extra welkomsbonus krijgt ondanks dat je dit niet gaat verbruiken, dus krijg je ook nog iets van je voorschot terug.
Ik denk dat de uitkomst niet wordt geopenbaard. Daarom wordt er ook gevraagd om te mailen naar de redactie. Daardoor kun je het niet een reclame voor een energiebedrijf noemen.

Daarnaast, met de fluctuerende prijzen, zou wellicht op verschillende tijdsmomenten ook verschillende energieleveranciers als ' winnaar' uit de bus kunnen komen.
Tweakers is slechts een doorgeefluik. Ze zullen er zelf echter ook aan verdienen want anders zouden ze vast geen samenwerking met Pricewise aangaan. Wat mij betreft snap ik deze move als 'onafhankelijke' vergelijker eerlijk gezegd niet zo. Schoenmaker blijf bij je leest...
Met je eens, ik snap het ook niet zo. Worden er straks ook verzekeringen, internet aanbieders e.d. vergeleken? Doorgeefluik lijkt mij ook geen meerwaarde?
Zou best kunnen, ze doen het ook al met sim-only abonnementen. Met telefoon erbij is het nog Tnet relevant, maar sim-only?
Ze zullen er zelf echter ook aan verdienen want anders zouden ze vast geen samenwerking met Pricewise aangaan.
Ik vermoed momenteel de standaard affiliate vergoeding van ¤ 16,50 per sale als ze gebruik maken van TradeTracker.
Schoenmaker blijf bij je leest...
En daar ben ik het dus volkomen mee eens. Al zou ik vergelijken dan nog zou ik daarvoor nimmer Tweakers inzetten. Misschien over een paar weken of maanden de dating, vakantie, verzekeringen vergelijkers van Daisycon ? Als ze toch eenmaal bezig zijn, kunnen ze meteen daar op inspelen. En ja, ook die vergelijkers passen dan binnen Tweakers.net; dating voor de die-hard IT'ers die single zijn, vakantie voor de die-hard IT'ers die toe zijn aan vakantie, verzekeringen voor het verzekeren van al je IT gerelateerde items (hardware/software).
Dit zou grotendeels van de bron moeten zijn omdat die op dit moment het goedkoopste zijn met echt Nederlandse groene stroom.
Er is niet specifiek een leverancier die hier beter van wordt al zijn er niet heel veel leveranciers in Nederland die echt groene stroom uit Nederland hebben.
Maar wel 2 referrers (pricewise en Tweakers) die een bonus ontvangen voor elke klik of verkocht contract.
Klopt, maar dus niet de leverancier.
Of anders op zijn minst een .actie
Waarom is er niet gekozen voor die van de consumentenbond (https://www.consumentenbo...e-vergelijken/vergelijker)? Daarvan is bekend dat deze vergelijker onafhankelijk is.
Is dat bij Pricewise ook zo?
De consumentenbond maakt ook gebruik van PriceWise
Klopt, ik zie bij een vergelijking bij Tweakers en bij de Consumentenbond precies dezelfde uikomsten.
Kijk, hoeven we ons daarover geen zorgen te maken ;)
Klopt, want die gebruikt net als Tweakers.net ook een iframe: https://iframes.pricewise...page?lapid=10000135&set=1
onafhankelijk en consumentenbond? Mijn god, zij zijn het voorbeeld van niet transparant zijnde inkomsten genererende bedrijf op basis van verwijzingen.

Check hun hele 'kieskeurig' samenwerking op https://www.consumentenbond.nl/navigatiesysteem/vergelijker

Daarnaast hebben ze groot aantal artikelen/blogs die constant verwijzen naar pagina's waar zij geld mee verdienen d.m.v. samenwerkingen/verwijzingen (pricewise en kieskeurig is topje van de ijsberg)
Top actie, wel lijken gegevens te missen:
  • Is er een dubbele meter?
  • Wat is het stroomverbruik waarover vergeleken moet worden?

[Reactie gewijzigd door stuiterveer op 11 mei 2017 11:17]

Dubbele meter is niet echt van belang en het verbruik kan bepaald worden op basis van de schattingstool (2500kWh of 1250H/1250L).
mmmm dubbele meter heeft mijn afgelopen jaar ruim 60,- opgeleverd .... (en dat met zonnepanelen .... (de meter draait ook het nachttarief terug in het weekend :)
Ik neem aan dat wanneer zoiets niet aangegeven wordt dat er geen sprake is van een dubbele meter. En qua stroomverbruik: klik aan hoeveel mensen in een huishouden zitten en de tool calculeert het verbruik voor je. Zo heb ik mijn berekening uitgevoerd iig.
Als ik zo eens de reacties lees (en daar heb ik niet veel aan toe te voegen want dan herhaal ik wat er al is gezegd) dan vraag ik me toch af of Tweakers hier niet gewoon de stekker uit moet trekken. Kennelijk is er geen behoefte aan? Of wordt deze energievergelijker er door de Persgroep ingeduwd om de omzet te vergroten? :?
>de stekker uit moet trekken
Goed voor de energierekening :+
Alsof iemand bij Tweakers op een predifined iframe zit te wachten van een random prijsvergelijker. Gewoon door de strot geduwd door Persgroep.

Wanneer kunnen we Trivago verwachten voor overnachtingen na jullie events? Autohuur, ook goed op te verdienen. Dat al overwogen?
Je aanname is pertinent niet waar. Er wordt ons niets door de strot geduwd. Naar eer en geweten hebben we de afweging gemaakt dat deze oplossing voor dit moment de beste is.

Daarbij zou ik willen toevoegen dat je deze vergelijker van energie niet hoeft te gebruiken, dat is aan jou.

Tot nu toe zijn er (gelukkig) al best veel Tweakers die 'm wel gebruikt hebben, die keuze maakt iedereen voor zich.
Jeej, weer een 1 in een dozijn affiliate vergelijktool. Ik snap dat Tweakers inkomsten moet genereren maar deze tool is weinig anders dan honderden andere vergelijkingsites. Gemiste kans om iets extra's te bieden naast het dienen van de vraag van een aantal Tweakers die alles op tweakers.net willen kunnen vergelijken.
Precies. Voor verantwoorderlijkheid ook verwijzen naar Pricewise en bovendien moet ik allerhande cross-site requests toestaan voor die tool waar Tweakers normaal zo één geheel is.

Daarnaast mist mijn energieleverancier die in mijn situatie het goedkoopste is (Woonenergie). Ook terminologie als de kolom 'Besparing' zijn tenenkrommend. Besparing ten opzichte van wat? Een gemiddeld contract, tussen Essent, Nuon en Eneco. Jaja.

Het meenemen van eenmalige kortingen in de jaarkosten is ook foute boel natuurlijk, ze zij niet voor niets eenmalig.

En een gebrek aan reviews van een energieleverancier betekent schijnbaar automatisch 5 sterren?

Sorry, maar dit is net niets, Tweakers. Energieaanbieders vergelijken is niet zo moelijk, dus waarom hier uitgeweken wordt naar een inferieure op marketing en affiliate programs gerichte aanbieder is mij een raadsel. Alhoewel, die reden is waarschijnlijk centjes voor Tweakers natuurlijk.
Ik ben het redelijk met je eens, en bij het gemiddelde contract negeer ik ook eenmalige kortingen redelijk, echter in het geval van energie niet. Want bij energie is in de meeste situaties het toch zaak om gewoon elk jaar weer over te stappen naar een nieuwe leverancier.
Ik vergelijk elk jaar de prijzen en elk jaar kom ik weer bij dezelfde aanbieder uit. Prijzen per kWh en M³ verschillen wel veel, maar bij lage verbruiksprijzen staat daar altijd een flinke stijging van vastrecht tegenover. Als bescheiden verbruiker kom ik dan alsnog duurder uit. Zelfs inclusief die "eenmalige korting" overigens.

Sowieso valt het me op dat energieleveranciers altijd mijn gasverbruik inschatten op het dubbele van wat we daadwerkelijk verbruiken, jaar na jaar. En dat is in een normaal, niet extreem geïsoleerd rijtjeshuis uit de jaren negentig. Heeft de gemiddelde Nederlander een sauna als woonkamer ofzo? 8)7 :X
Ik ben ook een behoorlijk bescheiden verbruiker, vooral op gas gebied (<500m3). Maar hoewel vastrecht inderdaad vaak duur is bij de aanbiedingen, maakt daardoor de daadwerkelijke prijzen per eenheid weer weinig uit voor mij. En elk jaar overstappen kan heel makkelijk uit voor mij. Dit jaar is het Nuon met ¤250 cashback. Wat hogere kosten kunnen daar heel makkelijk door worden gecompenseerd.
Nouja, het hangt sterk van je situatie af natuurlijk. Er zijn best veel factoren die meewegen en dergelijke tools gaan altijd te veel over deze details heen en roepen vooral wat consumenten willen horen.

Zelf gebruik ik een spreadsheet die alle factoren meeneemt, en zo op mijn situatie toegespitst een vergelijking maakt.

¤250,- cashback van Nuon is leuk, maar net even de tarieven bekeken en ze zijn wel ¤300,- duurder dan mijn huidige aanbieder. Dat kan niet uit voor mij dus ;)

<500 m³ dat is nog net iets netter, ik zat afgelopen jaar op 575 m³. Deze tool schat in dat ik zo ongeveer 1500 m³ zou verbruiken. Dat is bijna drie keer zo veel en trekt de vergelijking nogal scheef. Bizar.
Nou, de investering van een dergelijke tool is minimaal en de inkomsten zijn zeer groot mocht de doelgroep het omarmen. De fee's voor overstappen van energievergelijker zit volgens mij op +- 40 euro per klant. Dus als je tweakers.net wilt steunen be my guest :+

Veel affiliate partijen / merchants leveren dit soort tools kant en klaar aan. Ik knal ze zelf ook op websites. Twee klikjes en klaar - precies dezelfde functies als hier. Volgens mij heeft tweakers.net enkel de css/html wat aangepast om het in een tweakers.net jasje te steken.

Ik had inderdaad ook meer verwacht. De meeste besparing in je portemonnee genereer je nog door je cv straat waterzijdig in te regelen. Dit had veel interessanter geweest voor een Tweaker dan een vergelijking tooltje wat leuk is voor de digibeet die weer eens gefrustreerd naar zijn rekeningen zit te kijken..
Daarvoor raad ik iedereen aan om zeker even een kijkje te nemen in ons 'Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht', in dit GoT topic is ook een handige Excel sheet terug te vinden waarmee (evt i.c.m. een zeer goedkope infrarood camera) energiekosten besparen erg eenvoudig en effectief gaat:
Gas besparen door middel van CV tuning
Ik sla deze ook over. Had vroeger nog interesse in de Nest, totdat Google die eenzijdig de nek heeft omgedraaid en vele Nest apparaten waardeloos zijn geworden. Dat risico wil ik niet lopen.

Edit: Correctie, het was een ander artikel uit de catalogus van Nest. Maar t veranderd mn standpunt niet.

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 11 mei 2017 13:07]

Ben ik benieuwd welke Nest apparaten dan waardeloos zijn geworden. :?
Ik heb hier een Nest hangen en ook een aantal rookmelders, werken echt prima en volop ondersteund.

Enige issue zou privacy kunnen zijn, google weet zo steeds meer. (Al dacht ik dat dit wel is uitgesloten in de voorwaarden van Nest, maar weet ik niet zeker.)
Heb het even voor je nagezocht maar het ging specifiek over de Revolv Hub van hun.

https://www.techzine.nl/n...smarthome-hub-revolv.html
nieuws: Smarthome-hub Revolv van Nest stopt volgende maand met werken
Nest heeft besloten om te stoppen met de smarthome-hub Revolv. Vanaf 15 mei zal de ondersteuning voor de hub worden gestaakt en zal deze niet langer functioneren. Mensen die een Revolv smarthome-hub bezitten kunnen deze op 15 mei in de kliko gooien, want het 300 dollar kostende apparaat is dan waardeloos.
Als 'n bedrijf eenzijdig zomaar de stekker uit je dure apparaten kan trekken, dan hoef ik bij voorbaat er al geen producten meer van ;)

Edit: Overigens zijn de problemen die je hebt wanneer je nest geen verbinding kan maken voor mij ook al voldoende om het links te laten liggen.

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 11 mei 2017 13:04]

Ik betaal nu ongeveer per jaar 1300 euro. Volgens de prijsvergelijker is de goedkoopste aanbieder 1540 euro. Ik blijf dus even zitten waar ik zit ;)
Lijkt me sterk. Heb je je eigen postcode en verbruik wel juist ingevuld. De concurrentie onderin is moordend en echt goede tarieven kun je alleen behalen met de cashbacks of de actieprijzen die voor 1-3 jaar gelden, de actieperiode.

Er zijn geen energieleveranciers die blijvend een budget tarief bieden zonder nieuwe contracten. Dat zou geen bussines model voor alle slapers zijn.
Ik krijg 25% korting op mijn stroom als ik klant blijf, dat helpt.
Nuon Blijven Loont zeker? Wat een absolute grap is dat. Het stroom tarief maakt zo weinig uit voor je totale rekening. Klanten die blijven bij Nuon betalen de hoofdprijs aan vastrecht, gastarief en krijgen 0,0 welkomst of blijf premies.

Daarbij is het standaard stroomtarief van Nuon al zo'n 10% duurder dan 1jarig actietarief, blijft er dus nog minder over. Wist je trouwens dat de 25% korting over de kale energieprijs gaat? Alleen al 60% van het energietarief gaat op aan vaste energiebelasting.

Alsjeblieft zeg, vul je complete gegevens een keer correct en volledig in op een gaslicht.com (dus niet rekenen met een 'standaard huishouden' maar met jouw jaarrekening).

En geloof me, ik ben overal klant geweest. Zowel persoonlijk als voor de ~6 huishoudens die ik jaarlijks laat overstappen, dus ik ken het allemaal van alle vrijwel alle energieleveranciers. En Nuon zat daar een aantal keer bij (1 jarige actie inderdaad).

Al zo vaak op verjaardagen gehoord dat het overstappen allemaal weinig uitmaakt. Ik heb maar 1 vraag: hier met je laatste (digitale) jaarrekening, dan weet ik het verbruik + adres en dan is het altijd weer lachen als 30 seconde later Gaslicht alle aanbieders van Nederland toont.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 12 mei 2017 12:41]

Ik zal mijn jaarrekening eens opsnorren en me nogmaals in gaan verdiepen. Minder kosten, altijd welkom.

[edit]
Gedaan, moet zeggen je hebt gelijk. Vandebron. Welkomstpremie ¤ 220. Dat is ook precies wat het minder is. Dus ik moet nu gewoon jaarlijks gaan switchen?

[Reactie gewijzigd door gas0line op 12 mei 2017 16:05]

OVERGESTAPT!

Je bent een lekkere drammer ;) dus toch maar eens voor gaan zitten. Nu maar hopen dat ik die welkomspremie krijg als ik over een jaar overstap. Word namelijk afgerekend bij jaarafsluiting.

Heb Nuon nog gebeld en met ze overlegt. Ze kwamen met een nieuwe aanbieding. Was ongeveer 30 euro korting op jaarbasis. Maar van afgezien dus.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*