Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

De Nederlandse start-up Bundle heeft voor zijn gelijknamige fotoalbum-app 250.000 euro aan startkapitaal verzameld. De applicatie zou op basis van zelfontwikkelde algoritmes foto's ordenen en zo overzichtelijke bundels maken.

De app moet alle foto's op een smartphone kunnen vinden, selecteren en vervolgens organiseren in fotoalbums. Bundle claimt een combinatie van metadata en zelfontwikkelde algoritmes te gebruiken. Er kan volgens de ontwikkelaars onder meer een suggestie worden gedaan op basis van tijd, locatie, scherpte van de foto of gezichtsuitdrukking van een persoon. Het algoritme leert de voorkeuren van een persoon te herkennen, als die de app voor langere tijd gebruikt. Bundle moet efficiënter worden en ook dubbele foto's groeperen.

De app kan de foto-overzichten op verschillende manieren bewaren. Zo is er een cloudopslagfunctie, maar de gebruiker kan er ook voor kiezen om de foto's op een Dropbox-account op te slaan. Er kan ook voor worden gekozen om bundels met vrienden te delen of samen bundels te maken.

De besloten bèta van Bundle voor iPhone is woensdag uitgegeven, zo schrijft de Nederlandse start-up. De oprichters willen met het geld dat is verzameld de eigen algoritmes verbeteren. Ze willen verder Android- en desktopversies ontwikkelen, en de mogelijkheid creëren om Bundle aan andere cloudopslagdiensten, zoals Google Drive en iCloud, te koppelen.

Bundle

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Interessant concept, laatst nog een hoop verwijderd omdat t een brok aan plaatjes was. 250 000 is wel veel voor zon app!
Hoezo is dat veel voor zo'n app ?
Als je een drietal zzp'ers (of consultants) zou moeten inhuren, zeg 2 ontwikkelaars en een designer ben je al snel 200 euro per uur kwijt hoor...
Dat is dan 8000 euro per week, oftewel een mooie 32000 per maand... Hou ze even 8 maanden aan het werk en je bent er doorheen. Qua tijdsbestek vul je dat gemakkelijk...
Men vergist zich doorgaans in de kosten wat betreft app-ontwikkeling, een mooie, snelle en gebruiksvriendelijke app maak je niet meer zomaar eventjes, kost een boel tijd en dus geld...
We denken nog steeds aan de stinkend rijke buurjongen die op zolder in een paar dagen de scheet-app in ekaar heeft gezet... Times have changed...
75 euro per uur is schikbarend veel voor een ontwikkelaar imho dat is meer dan wat een redelijke baas verdiend bij verzekerings-bedrijf
Dit is gebaseerd op een 6-tal jaar ervaring in het desbetreffende vakgebied, ik weet waar ik over praat en de getallen zijn niet zomaar uit de lucht gegrepen...
Zoals je kunt lezen bij de andere reacties heb ik juist expres nog laag ingeschat...

Natuurlijk kan het een stuk goedkoper, dan moet je gewoon een bedrijf starten met diezelfde drietal in loondienst en dan zit je zo om en nabij de 6000 euro bruto (voor de werkgever) per man, dus dan zou je op 18000 euro uitkomen per maand... Dan kun je het inderdaad beduidend langer volhouden met 250k, enwel zo om en nabij de 14 maanden in plaats van 8...

Trouwens als je gaat vergelijken met andere vakgebieden (baas bij een verzekeringsbedrijf) dan wil ik je nog even de schaal verduidelijken : een goede advocaat kost 300 euro per uur... Laat dat even goed inzakken....

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 26 november 2014 15:10]

Je vergelijk met advocaten klopt wel. Ik kan echter zeer competente developers inhuren voor een stuk minder dan 200 euro per uur. Daar zit je gewoon echt te hoog.
ik ben bang dat je niet goed gelezen hebt...
Ik heb aangegeven 200 euro per uur voor een 3-man team, dus dan zit je rond de 70 euro per persoon per uur...
Dus nee ik zit niet te hoog, en eigenlijk vindt ik je hele reactie overbodig aangezien je dus niet goed hebt gelezen...
Je hebt gelijk, ik heb verkeerd gelezen. Mijn excuses daarvoor.
Wat is zeer competent? Jij denkt dat je iemand van het niveau (laten we even iemand bedenken die bij iedereen bekend is) Linus Torvalds, of misschien zelfs wel Mark Zuckerberg, voor 200 euro per uur kunt inhuren? Voor 200 euro heb je een zeer goede consultant, meer niet.
Ik verwijs je met alle plezier even naar dit artikel over burn rates en personeelskosten bij startups: https://medium.com/@Danie...-rate-normal-882b2bd20f02

Je burnrate zou dan velen malen hoger liggen dan bij een normale start-up. Lijkt me wat overdreven, niet?
75 euro per uur is helemaal niet schrikbarend veel voor een ZZP software ontwikkelaar. Dit is zelfs marktconform.

[Reactie gewijzigd door DutchStoner op 26 november 2014 14:49]

Niet als het gaat om zzp'ers, een goede ontwikkelaar kost je dan zo 75 euro per uur.
Bovenstaande berekening is nog te krap want er zijn nog wel meer bijkomende kosten als je zaken proffesioneel wil aanpakken.
Mijn baas rekent 100 euro/u aan de klant voor mijn werkzaamheden... en ik ben nou ook geen codetovenaar of zo.
75 euro is niks voor een ontwikkelaar van een beetje niveau. Let ook op dat de loonkosten in Nederland hoger liggen dan het brutoloon van de werknemer. En dan hebben we het nog niet gehad over alle eisen die aan een werkplek worden gesteld, etc.
Klopt. 75 euro is niet zo veel. Bij ons zijn de kosten (dus nog geeneens wat de klant betaald) tussen de 73 en 89 euro per uur.
Zozo, een loonkost van 75 euro per uur, voor een full time job is dat dus (75 euro per uur * 8 uur * ~20 dagen per maand) ~12000 euro per maand. Ik weet niet hoe de loonkost in NL zit maar in Belgie zit je dan op een bruto loon van toch zo een 6000 euro per maand, maar als ik zo snel zoek is dat in NL een stuk hoger! En dat als ontwikkelaar? Waar werk jij?
Je hebt het over loonkosten, dus geen zzper. Die betalen de loonkost zelf.
Als je zzp inhuurt klopt dat wel hoor. Beetje afhankelijk van de skills en senioriteit. Vergis je niet: in loondienst krijg je misschien maar 20 euro maar je kost ongeveer 2,5 keer zoveel (overhead, belasting, huur van het pand, afschrijving computer etc. etc.)
Een zzp met 75 euro per uur doet dan 13,5k per maand. Draag de helft naar de fiscus hou je 6k over en dan moet je je pensioen en verzekering nog regelen en zorgen dat je een buffer hebt tussen de opdrachten in. Al met al dus niet zo gek.
75 euro is spotgoedkoop. 110 kom je vaker tegen.

En dat is geen pure winst of iets. Vergeet niet dat een baas gemiddeld 2x het bedrag kwijt is van wat jij op je rekening krijgt bijgeschreven.
75 eur is echt niet veel. Vergeet niet dat loonkosten niet de enige kosten zijn die je hebt. Je hebt ook licenties, computers, kantoorruimte, koffie, etc. etc. nodig. 75 eur is dan net genoeg voor een matige junior ontwikkelaar.
8 maanden full time voor 2personen? Dan zouden weinig mensen iets verdienen aan apps...
en het is inderdaad ook zo dat er niet heel veel mensen aan apps verdienen....
Een boel apps zijn B2B en niet B2C, en die verkoop je bijvoorbeeld als companion app op een product of zelfs samen met een gehele platfrom (hardware + software)...
Dat zijn dan inderdaad producten die best complex zijn en heel veel tijd (soms jaren) in ontwikkeling zijn...
Als voorbeeld neem je bankieren-app ;) Daar zitten verschillende teams achter waar je U tegen zegt, die zijn er continu full-time mee bezig, en jij betaalt er 0 euro voor bij downloaden... Verdienen ze op de apps ? Nee.... Is dat erg ? Nee... Het is een stuk service of companion-app...

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 27 november 2014 11:52]

Je hebt denk ik geen idee hoeveel geld er in deze markt omgaat.
Zoiets als Google nu ook al doet binnen Google+ Photos?
Inderdaad. En bij google werkt het iets eenvoudiger. Typ gewoon wat je zoekt, en google zoekt het voor u, zonder dat je zelf tags hoefde te plaatsen.
Want bij deze app kan één foto dus makkelijk in 5 albums zitten...
Als ik in mijn Google+ Photo's mijn beelden bekijk (van mijn mobiel, tablets en camera) dan bundelen ze alles automatisch per periode, op basis van GPS coordinaten of op basis van gezichtsherkenning..

Highlights, automatische beeld/video verbetering, leuke (automatische) animated gifs, beeldbewerking etc. etc. You name it en het zit er gratis in! En telkens komen er weer *gratis* zaken bij..

Ik zie niet in waarom ik daar een betaalde app voor nodig heb?

[Reactie gewijzigd door hgoor op 26 november 2014 14:57]

Je betaalt al gewoon hoor. Alleen niet met cash.
Ohja, hoe dan wel? In natura?
Did you really think free apps are really free

Oftewel: Is product het gratis? Werkt het? Werkt het goed? Nog steeds gratis?
Dan ben jij het product!

[Reactie gewijzigd door [Yellow] op 26 november 2014 15:51]

Betaalde Apps zijn ook niet altijd netjes, nee. Maar dat doet nog steeds niks af aan mijn stelling.
Net als alle Android gebruikers zie ik bij het installeren van een app welke privileges deze nodig heeft.

Als je '"gratis" flashlight' app dus overal toegang tot wil, dan weet je hoe laat het is..

Kortom: je hebt dus een keuze.

Bovendien, als je CyanogenMod draait, kun je die privileges per keer dat ze aangesproken worden, weigeren of toestaan...

Dus ja, volgens die redenering heb ik een heleboel "gratis apps" (die "betaald" worden door andere, niet tech-savvy gebruikers)...
Hoe 'tech-savvy' je ook bent, je kunt niet voorkomen dat je gegevens in de server logs terecht komen. Alle data die je ooit in de Cloud hebt opgeslagen blijft daar ook, ook al wis je het achteraf. Je betaalt met je data.

Je hebt wel gelijk dat het je eigen keuze is of je die diensten gebruikt :)
Zal voor die app niet anders zijn.
Zoiets als * al jaren doet binnen * op Windows/Mac/Linux?

Met Picasa kan ik al albums maken op jaar, lokatie, tags, gezichtsherkenning, etc. Wil ik die delen dan kan (kon?) dat ook al online.

Maar nee hoor, het is nu 'in een app', en dus gooi er maar een kwart miljoen tegenaan; Tenslotte weet je maar nooit of het aan slaat, de app tientallen zo niet honderden miljoenen gebruikers krijgt, en dat je dan met een enkele update van het gros ervan (die gewoon akkoord gaan met de nieuwe voorwaarden - nieuwe permissies heeft het al niet nodig) gegevens weet te bemachtigen over wie ze zijn, met wie ze vrienden zijn, waar ze wanneer zijn geweest, etc. etc. zodat je al die informatie mooi kan verkopen als een goudmijn voor de reclameboeren.

Verder wel gefeliciteerd hoor, Bundle - en laat mensen die het nuttig vinden er ook veel plezier van hebben :)
Er was ooit eens een app genaamd everpix die hetzelfde deed wat deze app ook gaat doen. Was. Want everpix is failliet, want ze konden geen winstgevend verdienmodel vinden.
En er zijn nu ook nog een stapel soortgelijke apps die het niet al te goed doen. Ben dus benieuwd hoe deze het denk te redden
Ik vind het veel knapper dat ze 250.000 hebben weten in te zamelen hiervoor. Dat is al een prestatie op zich.

De meeste mensen gebruiken "wat iedereen gebruikt". Dus als je de indruk kunt wekken dat "iedereen" jouw app gebruikt, dan ben je binnen.
Sowieso is het dan snugger om het eerst voor de iPhone te doen. :+
Dat weet ik niet. Ligt er aan hoe ze die 250k bij elkaar hebben verzameld. Als het via crowdfunding (het soort van geldvoorelkaar) waarbij zij een goede rente beloven en ze een goede creditscore hebben, dan is 250k zo bij elkaar verzameld.

Ze moeten nu echter wel vechten tegen de gevestigde orde. Everpix had lovende reviews en dus een enorme vliegende start, maar uiteindelijk toch niet overleefd.

Wat maakt bundle anders?
En wie gaat er nou echt via een app hun hele fotoverzameling categoriseren en ontdubbelen?
Klopt. Interessant verhaal op the verge ongeveer een jaar geleden.

http://www.theverge.com/2...worlds-best-photo-startup
Ziet er mooi uit, al ben ik niet van mijn spullen op een willekeurige cloudserver opslaan.

Zou mooi zijn als bijvoorbeeld integraties met Synology Cloudsync gemaakt worden zodat je zelf je foto's beheert, het blijft een gevoelig puntje voor mij, foto's bij iemand anders. Niet dat ik iets te verbergen heb maar toch..
Klinkt erg interresant. Toch ben ik benieuwd hoe ze de foto's willen gaan bundelen in albums. Zou je op die manier ook niet érg veel albums kunnen krijgen? Omdat er veel foto's met elkaar zouden kunnen matchen.

Ik ben benieuwd !
Alle foto's worden waarschijnlijk grondig geanalyseerd om te kunnen komen tot deze automatische fotomappen en de foto's komen in de cloud te staan. Voor een beetje gemak gooi je al je privacy weg.
Lijkt op de Impala app van EUvision. EUvision is kortgeleden overgenomen door Qualcomm. Dus die technologie zien we wellicht terug in hun mobiele chipsets. Wel handig dat al je foto's automatisch worden ingedeeld in albums op basis van kenmerken.
Hoe gaat het dan in zijn werk? Het bedrijf krijgt 250.000 euro en met dat geld huren zijn personeel in dat de app maakt. De app is af, en al snel blijkt dat de app misschien toch niet zo succesvol gaat zijn.

Wat nu met die gespendeerde 250.000 euro? Terugbetalen?
Nee, als een start-up failliet gaat ben je de investering kwijt. Even simpel gezegd, dat is het risico van investeren in start-ups.
De 250.000 is dan gewoon verdampt. Investeren is niet zonder risico's. Overigens eisen investeerders over het algemeen wel enige mate van 'oversight' zodat de bedrijfsvoering in de basis in elk geval netjes verloopt.
Ik snap wel dat ze het maken met Idevices in het achterhoofd want dit zit al standaard zoals gezegd in de Google+ Photo's app genaamd Verhalen: zie
https://support.google.com/plus/answer/6029803?hl=nl

Als je dus je foto's upload naar Google+ of Picasa en er zitten Geotags in dan maakt Google een verhaal op basis van je time stamp en je Geo locaties.

Dus denk eigenlijk wel dat ze problemen gaan krijgen met Google. Want dit concept bestaat dus al.
Dus? Het concept wiel bestaat ook, en toch worden er elke dag auto's van verschillende merken verkocht.
De zoveelste foto app, vraag me af op men hier wel op zit te wachten.
Als ik foto's al ga beheren dan is dat al op een desktop computer (lightroom, aperture ... ect) en die programma's hebben al zat mogelijkheden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True