Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 115 reacties

Gebruikers van het 2013-model van de Asus Nexus 7 klagen over problemen met het afspelen van video's na het installeren van de Android 5.0 Lollipop-update. De vermoedelijke bug in de firmware zorgt ervoor dat het OS het pad naar de videospeler niet kan onthouden.

Het probleem met de Nexus 7 2013 wordt beschreven door Android Police. Volgens de website krijgen gebruikers die de Lollipop-update op de tablet hebben geïnstalleerd in onder andere de YouTube-app een foutmelding te zien in de videospeler. Ook bij het afspelen van lokaal opgeslagen bestanden zou Android 5.0 foutmeldingen geven.

Een developer denkt dat er een bug in de Lollipop-update van Google is geslopen waardoor het besturingssysteem niet langer het juiste pad opslaat naar de standaard videospeler. Soms zou de gebruiker na een reboot van de tablet weer tijdelijk video's kunnen afspelen, terwijl anderen melden dat een workaround mogelijk is door in het menu voor ontwikkelaars de NuPlayer-optie te activeren of juist te deactiveren. Het wissen van de cache-partitie zou onvoldoende soelaas bieden. Een permanente bugfix is echter nog niet gevonden, waardoor Google vermoedelijk een over-the-air-update zal moeten uitbrengen om het probleem ongedaan te maken.

Update 13.00: Het probleem treedt niet bij iedereen op. Twee Nexus 7 2013-modellen met Lollipop op de redactie van Tweakers vertonen geen problemen met de videoweergave.

Nexus 7 (2013)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (115)

Dit zelfde probleem geldt overigens ook voor mijn Nexus 5 met lollipop update. De YouTube app werkt helemaal niet meer. Bij verscheidene andere apps is de video volledig groen met paarse strepen....lokale video's worden niet afgespeeld. Hopelijk snel een ota update van google. Overigens nog niet de final release geÔnstalleerd die google een paar dagen heeft verspreid.
Ik heb hier anders totaal geen last van...
Heb Lollipop via ADB geflashed overigens.

[Reactie gewijzigd door mcgloud op 17 november 2014 12:27]

Heb mijn Nexus 7 (2013) ook via ADB geflashed met Lollipop en speelt bij mij inderdaad geen filmpjes meer af met de YouTube app, de VEVO app doet het wel prima!

Update!
Er is net via de playstore een update van de YouTube app beschikbaar gekomen die het probleem oplost!

[Reactie gewijzigd door lucbrons383 op 17 november 2014 21:00]

Idem, flash met ADB, mijn volledige Nexus 7 gewist (zelfs opslag geheugen, was wel niet echt de bedoeling, ik dacht dat dat alleen gebeurde bij het unlocken van de bootloader). Ik heb gewoon de officiŽle image van Google en fastboot gebruikt.

Bij Android Police hebben ze OTA zips geplaatst waarbij je kon updaten via recovery, vraag me af of het daar niet mee te maken heeft. Als zij en hun lezers die ook de problemen rapporteren op die manier geŁpdatet hebben, is het vrij normaal dat ze ook dezelfde problemen zien.
Zelfde hier, ik heb via ADB de OTA (Nexus 7 2013) geflasht en alles werkt prima, heb al redelijk wat video's bekeken en alles werkt prima, lokaal, YouTube en video's in de browser/facebook.
Hier nog iemand die Lollipop handmatig op de Nexus 7 2013 heeft gezet en de genoemde problemen heb ik totaal niet. Ik gebruik mijn Nexus 7 de laatste tijd maar zeer sporadisch, maar tot op heden ben ik bij Lollipop in ieder geval geen problemen tegengekomen.

[Reactie gewijzigd door Moi_in_actie op 17 november 2014 14:07]

Ik vermoed dat het zoals vaker in de versie upgrade zit.
Heel veel gebruikers ( ook tweakers ) willen oude data bewaren, en dirty flashing toepassen.

Ondanks dat het kan, lijkt me dat er ook oude meuk blijft zitten, wat de boel in het honderd kan laten draaien.

Ik doe altijd een clean + wipe bij een versie wisseling, better safe dan sorry, op mijn Nexus dan ook nergens last van
Ook ik heb de image van Google gebruikt en deze via ADB naar mijn Nexus 7 geflasht. Geen problemen met video's!
zou dat ook betekenen dat de OTA voor de nexus 7 vertraging gaat oplopen voor de mensen die hem nog niet hebben?
door de manier hoe google te werk gaat met de update.
Lijkt me wel inderdaad, daarom doen ze het ook gefaseerd, om problemen zo snel mogelijk op te kunnen pakken terwijl er nog zo min mogelijk mensen last van hebben...
Hier loopt een thread op Google Support https://code.google.com/p/android/issues/detail?id=79316

Het zou kunnen dat het probleem niet in 5.0 maar in de YouTube app zit, mensen op 4.4 lopen er ook tegenaan.
Ik verwacht dat ze het nu uitstellen of blijven uitrollen, maar tegelijk keihard werken aan android de 5.0.1 update om het probleem te fixen.

Wat ze ook mogen doen in die update is f2fs voor de nexus7'12.

Ik heb de nexus7 gekozen. Omdat het het allerbeste was dat android je kan bieden. Direct, puur geen upsmuck snelle prestaties voor een eerlijke prijs.
Maar doordat google geen passende bestandsindeling support voor de android versies, moet je voor het van openen gewoon vaak 8a10 seconden wachten, en doen webpagina's er tussen de 10 en 15 seconden over op de nexus7'12.

Dus naast video support voor de N7'13 zou F2FS zou dus erg welkom zijn de update 5.0.1 want google heeft z'n nexus gebruikers letterlijk erg lang laten wachten tot nu toe.
Het wel of niet gebruiken van F2FS zou pas noemenswaardig invloed moeten hebben bij het laden van webpagina's, zodra er geswapt moet gaan worden.
Probeer eens de vm.swappyness te verlagen
Maar de laadtijden en performance van apps verbeterd wel met f2fs.

Uit een test van de vergelijking van een tal van SQL opdrachten blijkt f2fs 33% minder tijd nodig te hebben in RLbench dan ext4.

Wat google heeft gedaan met de update naar 5.0 op de n712 is niet het sneller maken van je tablet, maar trager.

Arstechnica heeft de startijd van onderstaande apps getest.
  • Chrome
  • Gmail
  • Calendar
  • Maps
  • Photes
  • Play Store
  • Settings
  • Cold boot.
Een voor een zijn de apps en boot nog langzamer(tot 30%) dan op android 4.4 en dat is jammer, en hadden veel gebruikers liever precies andersom gezien.
Je geeft toch hier een verkeerd beeld. Alleen de Foto app en Cold boot van de tablet is "veel" langer geworden. Verder valt het redelijk mee, Hangouts start zelfs sneller op. Ook zijn de tijden gemeten met een stopwatch, en dat lijkt mij niet de beste manier om het met zekerheid te testen.
Verder eindigt het artikel van Arstechnica met:

"Between this and the Moto G, we have gotten a pretty good idea of how Lollipop is going to run on older and midrange hardware, and we feel comfortable saying that anything that can run KitKat well should run Lollipop equally well. Android 5.0 doesn't fix any performance problems, but it doesn't seem to introduce any new ones, either."

Dus prestaties zijn ongeveer gelijk gebleven.
Kortom, de update naar 5.0 lost het traagheids probleem niet op.
En door die traagheid, kun je de nexus binnen 2 jaar het beste volledig afschrijven.

Of zoals gebruikers zeggen:
De Nexus 7 pre 2013 model is helaas gewoon afgeschreven.
Gisteren de update gedownload van de Google Factory Images site en geflashed met ADB / flashall.bat. Aanvankelijk zag het er allemaal goed uit, maar wat stroperig liep het later. Zo erg dat het bijna niet meer werkbaar was.
de mijne was ook met een fresh wipe en install van 4.4.4 nog traag.. zojuist fresh install gedaan van 5.0, maar nog steeds zo langzaam..
tijd voor de Nexus 9
Er zijn ook gebruikers die vinden dat het meevalt, maar opgelost of sneller is het systeem niet.
Als je de cache partitie formatteert van de nexus 7 2012 issie weer vlot! Dat kan zonder consequenties in de recovery.
De Nexus 7 2012 heeft een probleem met z'n geheugen. Dat is altijd zo geweest en dat verandert niet. Het was, is en blijft traag NAND geheugen, daar kun je met software niets aan doen.
Android gebruikt standaard geen swap. Swappiness aanpassen doet dan ook niets (hoewel mogelijk iets bij memory mapping).
Niet alleen zijn er problemen met de Nexus 7, met de Nexus 5 en 4 klagen mensen met Vodafone over het niet kunnen versturen van SMS.

Ik snap wel dat 5.0 compleet nieuw is maar er is wel best veel mis mee, hopen dat Google het snel fixt.
Lijkt tegenwoordig bij elke OS update te gebeuren.. Zelfde verhaal bij iOS 7 en iOS 8, ook allerlei bugs en problemen.

Waarom krijg ik 9x -1? Het is gewoon de waarheid

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 17 november 2014 12:43]

Dit is niet helemaal correct. iOS 7 & 8 worden door zeer veel developers getest. Hierdoor zijn de beta versies meestal wel buggy maar dat is ook het doel ervan. Een volledig uitgebrachte iOS versie is naast installleer errors door de miljoenen mensen die de update downloaden meestal niet buggy.
Ik heb het niet over de beta versies.. Als je enigzins het nieuws volgt op Tweakers, zie je die talloze WiFi/lockscreen/bereik/bluetooth bugs die opduiken in officiŽle (niet-BETA) iOS updates. Maar dit geldt overigens ook voor Android, 4.1.0 en 4.2.0 waren ook buggy en ga zo maar door.
Maar die bugs waren wel met een dag tot een paar dagen gerepareerd.

Edit: waarom -1 dit is toch als reactie op calvinturbo en OT.

[Reactie gewijzigd door sun0000 op 17 november 2014 16:37]

En op mn nexus 7 2013 heb ik nog geen bug gezien :)

*Met lollipop uiteraard.

[Reactie gewijzigd door Thomas18GT op 17 november 2014 16:08]

Tjah ik kijk er niet van op, het wordt steeds ingewikkelder en de systemen moeten steeds meer kunnen. Dus ik snap waar al die fouten vandaan komen.

En toch is het echt ontzettend slordig dat dit gebeurt. Ook op mijn Nexus 9 denk ik af en toe wel eens dat Lollipop gewoon afgeraffeld is. Ik kom af en toe zulke gekke dingen tegen... Dan ineens duurt en 2 seconden voor de taak switcher opend of moet hij 3 keer nadenken voor hij begint met laden van een site.
Google, schiet een beetje op en repareer de boel! Straks loop ik nog over naar Apple of Microsoft...

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 17 november 2014 12:47]

Het gras is altijd groener bij de buren, maar ook bij Apple en MS zijn er problemen met software updates. Het lijkt wel alsof we dat tegenwoordig maar moeten accepteren. En ergens hebben we dat ook zelf in de hand: als een fabrikant het wat rustiger aan doet, komen ze te laat met de nieuwste technieken en dat willen we niet. Maar ontwikkelen ze wel in moordend tempo, dan is de boel weer niet stabiel genoeg. Ergens hebben we dit gepruts dus aan onszelf te danken :)

Ik heb overigens op mijn Nexus 5 nog geen problemen ondervonden met Android Lollipop.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 17 november 2014 12:35]

Ik heb wel een probleem gevonden, de TomTom navigatie werkt niet onder lollipop, die crashed gewoon. hopelijk lost Tomtom dat snel op.
Getest en je hebt gelijk, hoe doet het helemaal niet. Gelukkig gebruik ik mijn telefoon als navigatie maar erg slecht van TomTom.
tja, als je telefoon, zoals bij mij, ook al voorzien is van lollipop..... :+
navfree werkt ook niet meer.. ik krijg alleen maar chinese tekens.. en halve schermen.
serieus??? Dan is voor mij een reden om niet up te daten...
Serieus ja. Hij was ook ineens 5 GB.
Gelukkig update gedaan en nergens last van !
Beschamend voor TomTom. Developers Preview is al een half jaar beschikbaar en die app is duur zat.
Komt waarschijnlijk door ART(Android runtime)
Nee, want dat draaide ik onder 4.4.4 ook al.
Ja dat is wel zo maar de problemen met de air van mijn schoonouder was sneller opgelost dan die met mijn nexus 9. Na 2 weken heb ik nog niet eens wat van google gehoord in de zin van, wij onderkennen het probleem of wij werken er aan. Misschien hebben ze dat wel gezegd maar heb ik het gemist. Ik zou graag een timeframe hebben waarin mijn N9 echt werkt als een tablet van 389 euro. Ik ben echt tevreden met het apparaat maar nu is hij qua software de 400 euro niet waard.
Het OS wordt door de OS-bouwer ook 'gratis' geleverd aan de fabrikanten.
En is mede daardoor ook het meest populaire geworden, dus ik weet niet of je zo'n gegeven paard in de mond moet kijken, waarschijnlijk doet ruim 95% van je software het toch wel of niet?
"Het OS wordt door de OS-bouwer ook 'gratis' geleverd aan de fabrikanten."

Hoezo gratis, ik heb google 389 euro betaald voor een pakket bestaande uit software en hardware. En als 1 van de 2 niet goed is hebben ze maar een oplossing te zoeken daar bij google.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 17 november 2014 13:03]

Google is bij Nexus devices ook de fabrikant (al besteden ze het wel uit, is nogal duur complete fabs neer zetten voor een paar toestellen).

Google moet er gewoon voor dat 100% van de standaard meegeleverde software goed werkt. Als de youtube app voor geinstalleerd is (wat zo is op nexus devices) dan moet google ervoor zorgen dat die vlekkeloos werkt.

Voor mensen die een Android-tab gebruiken in een digitale leeromgeving kan dit dramatisch zijn. Even terug flashen naar oude software doet een niet tweaker niet zomaar.
Ik heb zelf zowel de N5 als de N7 2013 en ik kan gewoon sms'en en video's afspelen :P
Vaag, snap nu waarom berichten van mij niet zijn aangekomen. En wel vreemd want met zowel de preview versie als de uiteindelijke versie heb ik nog smsjes verstuurd. Zaterdag werkte het nog en nu sinds zondag in eens niet meer. Overigens vind ik de bugs nog wel meevallen, niet alleen in mijn eigen situatie maar ook globaal genomen.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 17 november 2014 13:03]

Een Nexus 5 hier icm Vodafone (en uiteraard Lilopop) waar SMS prima werkt.
Best veel kun je dat specificeren? Ik lees 2 issues waarbij ook gebruikers zijn zonder problemen.
Zelf wacht ik met LP lekker op de volgende Ota met bugfixes. Veel mensen ook last van extreme batterij drainage. Met een beetje geluk is dan ook Xposed compatibel of zijn er meer en betere vervangende apps voor X-modules. Overigens werken systeem apps ook wat Greenify zonder Xposed betreft las ik.

Hier alvast wat alternatieven voor Xposed modules: http://iwiz-vicky.blogspo...pular-xposed-modules.html . Via https://www.reddit.com/r/...r_xposed_modules_prepare/ .
Ik volg Xposed niet zo, maar moeten we daar nog wel op wachten? ART was bij KitKat nog een "experimentele" feature, maar ART is er dus al wel een jaar en dus was er toch al veel tijd om te zoeken naar een manier om het werkende te krijgen. Het lijkt mij dat Xposed fundamenteel anders moet worden om nog met ART te werken. Met Dalvik was het makkelijker om die mods mee JIT te compileren, maar met ART moet het eigenlijk op voorhand gebeuren. Bij de installatie van een Xposed mod zou elke apk waar die betrekking op heeft gehercompileerd moeten worden.
Niet alleen ART, maar vooral in combo met SE Linux schijnt een probleem te zijn. Bovendien heeft de dev na zijn studie een nieuwe baan en veel minder tijd. Klinkt erg ongemotiveerd in zijn laatste post. Maar ook was de dev nog niet aan Art compatibiliteit begonnen tot de definitieve ART er zou zijn. We blijven hoop houden.

Het prettige aan Android is, dat net als in het tijdperk voor Xposed gewoon was, er weer voor een custom rom gekozen kan worden. Stock met meer mogelijkheden zoals CM Privacy Guard, CM Theme Engine/Real Dark Slim, opties als in Gravitybox in de rom verwerkt. Zonder Xposed was stock Android voor mij in ieder geval veel te beperkt. Vooral een telefoon/tablet kiezen bij aanschaf met goede community support en geen gesloten rommel als Exynos van Samsung.
Ik ben idd verknocht aan Xposed ivm met xprivacy. Nog iemand met werkbare alternatieven onder lollipop?
Ik ben idd verknocht aan Xposed ivm met xprivacy. Nog iemand met werkbare alternatieven onder lollipop?
Deze AppOpps werkt op Lollipop: https://play.google.com/s...com.findsdk.apppermission . Verder is er LBE Security Manager door derden vertaald naar Engels. Nog niet uitgeprobeerd: http://forum.xda-develope...p?p=46695347#post46695347 .

Maar privacy heaven zoals Xprivacy dat valse privť data terugstuurd, zodat apps blijven werken is er denk ik niet. Misschien die CM implementatie Privacy Guard.
Ai ai ai, ik ben niet zo blij met dit bericht.

Zelf heb ik de Nexus 7 2013 LTE en ik heb nu (4.4.4 firmware) al erg veel last van happerende video's: streamen werkt niet goed, en het is zeer goed merkbaar bij RTL XL en video's van een website, dus ik zat eigenlijk met smart te wachten op 5.0.

Ik hoop dat hiervoor snel een oplossing komt.
RTL XL werkt op nagenoeg elke device slecht }:O
Werkt op mijn Xperia Z1 net zo brak als mijn crappy asus memopad HD7 dus ik denk dat het de app is.
RTL XL is dan ook een drama app.
Is het ook bekend of de 2012 versie dit probleem niet heeft (het is geprobeerd, maar probleem doet zich niet voor)? Of zijn daarvan gewoon geen rapporten binnengekomen? Is me niet helemaal duidelijk uit de tekst...

[Reactie gewijzigd door nlinzweden op 17 november 2014 12:26]

Behalve het formaat hebben de Nexus 7 2012 en 2013 niets met elkaar gemeen, voor zover ik weet komt dit specifieke probleem niet bij de 2012 editie voor.

En ik heb dit probleem met mijn Nexus 7 2013 eigenlijk ook nog niet opgemerkt. Heb nochtans al een aantal uren video gekeken sinds de update. Was wel met BS Player, maar toch ook al wat Youtube.
Same. Al redelijk wat uitzendinggemist, YouTube en Popcorntime gebruikt zonder problemen.
Hier ook geen probleem. Ik heb hem wel zelf geflasht omdat ik nog geen OTA binnen had.
@nlinzweden Zie deze 'review' http://arstechnica.com/ga...great-but-not-much-worse/ Lijken vooralsnog geen grote bugs in te zitten.
Ah, thanks for the link!
Ik ben nog steeds aan het wachten op de OTA update voor mijn nexus (2012)..
Dus heb nog niet kunnen testen.

Is er een manier om dit te versnellen ? :)
Direct downloaden via hier, en installeren met adb volgens bijv. deze guide.

Maar let wel. Alles wordt langzamer met android 5.0 op n7.
Arstechnica heeft onderstaande apps getest.
  • Chrome
  • Gmail
  • Calendar
  • Maps
  • Photes
  • Play Store
  • Settings
  • Cold boot.
Een voor een gaat het allemaal nog langzamer om die apps op te starten, het is tot 30% langzamer.
Arstechnica heeft een 2012 model N7 met 8GB memory getest. Zij geven aan dat de 16 en 32GB modellen sneller geheugen hadden en dus hele andere resultaten neer kunnen zetten. Het 2013 model is een compleet ander apparaat.

De volgende video geeft een side-by-side comparison tussen kitkat en lollipop op een Nexus 5: https://www.youtube.com/watch?v=YUZjOGIV7zg

Het booten is duidelijk voor Kitkat, verder zie ik eigenlijk geen noemenswaardige verschillen...
Ja, de image downloaden en de optie - w halen uit het batchbestand, dan bereik je hetzelfde als met een OTA
Ik heb me N7 via ADB geflasht, nog niks gemerkt van problemenen met video's. Zowel Plex local & streaming als VLC geen problemen.
Misschien nťt omdat je de standaard videospeler niet gebruikt?
Ik meen dat Plex de default video player gebruikt voor het afspelen van video's. Plex heeft iig geen eigen stack voor het afspelen van video's op Android.

Ik heb wel A/V video sync issues met Plex maar dat is server related. In Chrome doet die dat ook.

[Reactie gewijzigd door GrandDestroyer op 17 november 2014 13:35]

Ik heb men Nexus 7 (2013) terug geflasht naar 4.4.4. Kreeg de vervelende 'process.android.acore' waar blijkbaar ook wat mensen last van hebben icm Android 5.0. Heeft iets te maken met hoe de gmailapp contacten synct. En ja, heb alle mogelijke flashing tools en OTA sideloadings gebruikt...
dan kan het zijn dat je of 1 x die popup hebt gekregen ( no worry )
of dat je niet clean flash heb gedaan.

deze error kreeg ik bijv ook op CM en dergelijke roms.
1x die popup is niet erg het moet allemaal eventjes weer draaien.
kijk als die popup echt nonstop elke keer omhoog komt dan is wel erg en raad ik een volledige clean flash aan
Weet ik. Zelfs met een clean flash had ik dat probleem... Nu zit ik weer op 4.4.4