Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

De Fire Phone drukt op de bedrijfsresultaten van leverancier Amazon. De webwinkel schrijft omgerekend 134 miljoen af op de smartphone, vanwege betalingen aan leveranciers en 'evaluatie van de voorraad'. De Fire Phone kwam deze zomer uit.

De Android-smartphone zou volgens geruchten te maken hebben met tegenvallende verkopen, maar ook mensen die hem hebben gekocht, lijken niet tevreden; klanten van Amazon geven hem gemiddeld twee sterren. De Fire Phone, die matige reviews kreeg, kwam in juli uit en is alleen verkrijgbaar bij de Amerikaanse provider AT&T.

De financiële tegenvaller komt doordat Amazon vermoedelijk een voorraad had opgebouwd die het nu niet kwijtraakt en omdat het afspraken heeft gemaakt met leveranciers van onderdelen over gegarandeerde betalingen. Amazon maakt niet bekend hoeveel Fire Phones het heeft verkocht, maar het heeft nog onverkochte exemplaren op de plank liggen ter waarde van 65 miljoen euro.

In de bespreking van de kwartaalcijfers wil het bestuur van Amazon niet ingaan op de vraag of de Fire Phone in de toekomst nog meer verliezen zal veroorzaken. De Fire Phone is een smartphone met een fork van Android en gericht op gebruik van Amazon-diensten als de Amazon App Store en de webwinkel. De telefoon heeft bovendien een noviteit in de vorm van het 3d-effect op het scherm; de telefoon houdt om die reden bij waar het gezicht van de gebruiker is.

Amazon Fire Phone (foto: The Verge)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Het is ook echt een belachelijk apparaat. Als developer heb ik het genoegen er eentje te hebben liggen, wat een circus.

Het 3D effect is niet meer dan een achtergrondje dat de andere kant op beweegt dan hoe jij de telefoon beweegt. Zijn ook live wallpapers die zoiets doen, en die werken nog beter ook.

De launcher is ook een kermisattractie waarbij het nog best moeilijk is om te vinden wat je wilt openen.

Verder werkt de interface met allerlei swipes uit de randen, of een flik beweging met je hand, dat soort onzin. Klinkt leuk, maar is niet consistent en ongeveer zo praktisch als een baksteen in je gezicht.

En echte elke pagina van elke meegeleverde app is voor de helft in beslag genomen door aanbiedingen om dingen te kopen. Volgens mij is een golddigger financieel voordeliger om te hebben.

Dit is in ieder geval hoe ik het me herinner, is al weer een paar maanden terug dat ik hem voor het laatst aangezet heb. Maar goed, waar de tablets van Amazon eigenlijk nog best te doen zijn, is de Fire Phone echt een drama. Twee sterren is nog een te hoge waardering.
Logisch, het is dan ook niet primair een smartphone, maar vooral een vehikel om Amazon producten en diensten te verkopen.
Bizar dat men dit uberhaupt heeft bedacht. Denken ze nou bij Amazon echt zo'n dedicated fanbase te hebben dat hier een markt voor is?!
Wat verschilt dit met de diensten van Google? Die stopt ook beetje bij beetje steeds meer hun eigen diensten in Android. Daarnaast kan een gebruiker deze niet deinstalleren als hij er geen gebruik van wilt maken (denk aan google books, movies, music ect.)

Ik vind het tevens jammer om te zien dat fireOS niet in Nederland is uitgebracht. Ben zelf erg benieuwd hoe deze smartphone.. De tablets zijn namelijk een grote hit :)

[Reactie gewijzigd door vali op 24 oktober 2014 09:52]

Nee Google stopt steeds meer eigen diensten bij Android, (en ja ik weet het het is custom) roms zonder Google Apps bevatten voor zo ver ik weet geen Google diensten.
Ik doelde natuurlijk ook op Android die meegeleverd worden bij een Samsung, htc en LG. AOSP roms zal je hier in Nederland niet zo snel vinden.
Nou, er is nog wel een klein, subtiel, verschilletje te ontdekken tussen de reikwijdte van de diensten van Google en die van een webshop lijkt me zo.
Amazon is geen kleine speler en zeker niet alleen een webshop (net als Google niet alleen een search engine bedrijf is).

[Reactie gewijzigd door vali op 24 oktober 2014 10:45]

Dat is heel simpel in cijfers uit te drukken.

Amazon heeft wereldwijd 244 miljoen actieve gebruikers. (Bron)

Google heeft alleen al bij Gmail wereldwijd 425 miljoen actieve gebruikers. (Bron)

Daar moet ik bij opmerken dat de Gmail cijfers zelfs van een jaar eerder zijn (2013) dan Amazon's cijfers (2014).

Gaan we kijken naar de zoekresultaten van Google (mensen hoeven geen account te hebben, zoals we allemaal weten), dan komen daar de volgende cijfers uit:
Google heeft maandelijks 1,17 miljard unieke personen die een of meerdere zoekacties doen (cijfers van 2012). (Bron)

En als laatste het aantal actieve Android gebruikers over een periode van 30 dagen, dat getal stond nog geen half jaar geleden op 1 miljard. (Bron)

Kortom: Alleen de Gmail gebruikers zijn al bijna het dubbele van het aantal actieve Amazon gebruikers.

Als je dan terug gaat rekenen met het feit dat Amazon voor 65 miljoen dollar aan telefoons nog in stock heeft liggen die los $449 kosten, dan heb je het dus over een schamele 145.000 telefoons. Dit zouden er meer kunnen zijn als Amazon niet de MSRP rekent aan wat ze op voorraad hebben liggen, maar bij gebrek aan die informatie ben ik gemakshalve daarvan uitgegaan.

Alleszins valt de overgehouden voorraad dus best mee, al snap ik Amazon's stap in de smartphone markt niet. Kijk hoe lang Google erover heeft gedaan om een miljard aantal actieve gebruikers op Android te krijgen, dan mag je als Amazon niet verwachten dat je daar even een graantje van meepikt, zeker als je alles zo compleet afsluit als ze doen. Met tablets is dat een ander verhaal, die kopen sommigen juist voor de ebooks, films en andere zaken.
65 miljoen euro niet dollar, dus zo'n 82,24 miljoen dollar.
Wat ik over de waarde van de telefoons niet begrijp, is dit verkoopwaarde of kostwaarde?
Of het allemaal unieke gebruikers zijn valt natuurlijk ook te betwisten. Je kunt zoveel accounts aanmaken als je wilt ten eerste. Verder gaat jouw bron niet over unieke gebruikers, maar unieke zoekacties die verricht kunnen zijn dan door 1 persoon.
Waarom zou je een film gaan kijken op een Tablet als het ook in het filmhuis, de bioscoop, of een 60 inch TV kan? Echt dom zoiets. Dat is geen vooruitgang maar achteruitgang.
Ik neem aan dat Amazon naast hun shop app een of andere ebook reader app heeft op Android/iOS, zoniet is dat een gemiste kans om de grootste digitale uitgever in een klap te worden.

[Reactie gewijzigd door analog_ op 25 oktober 2014 15:40]

Nou, er is nog wel een klein, subtiel, verschilletje te ontdekken tussen de reikwijdte van de diensten van Google en die van een webshop lijkt me zo.
Houd er rekening mee, ze zijn in de US een stuk populairder dan hier. Niet alleen heeft Amazon een zeer betrouwbare dienst, maar wat het grote voordeel voor amerikaanse burgers is, is dat los van het feit dat elke staat een ander BTW tarief heeft, kan men via Amazon alles BTW vrij bestellen. Dus ja, heel veel consumenten kopen hun 'gewone' aankopen via Amazon in de VS.

Verder is dit gewoon een gok geweest. Ik bedoel, je weet het nooit van te voren of een idee gaat aanslaan of niet. En zonder een goede investering heb je tegenwoordig steeds minder kans op succes. En helaas is dit idee niet volledig aangeslagen, waar het idee van de kindle (een neutraal product, maar ook met mogelijkheden van Amazon erop) een prima succes is geworden voor Amazon.

Dus ik vind het een beetje erg kortzichtig om deze reactie te plaatsen op dit onderwerp.
Is het kortzichtig? Daar ben ik het niet mee eens. Het ligt er bij de Fire Phone wel hÚÚl dik bovenop dat je een mobieltje in je hand hebt dat doordrongen is van Amazon's pogingen om jou iets te verkopen. Dat Amerikanen niet allemaal even slim zijn is wel bekend, maar zˇ dom?

Getuige de verkoopcijfers is dat ook gebleken, dus waarom het kortzichtig zou zijn... Het was voor Amazon misschien een heel mooi product, en dat begrijp ik ook wel, dit is de natte droom van elke marketeer.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 oktober 2014 10:41]

Hier ben ik het wel mee eens. Er zijn tal voorbeelden van producten (met een te commercieel motief) die niet verkocht worden, juist omdat consumenten die vendor lock-in hekelen.

Wat daarnaast ook zeker een rol speelt is dat de huidige markt voor mobiele telefoons gedomineerd wordt door enkele spelers. Zomaar eventjes jezelf hiertussen positioneren zal zeer moeilijk zijn en misschien wel een grotere investering zijn dan dat ze nu gedaan hebben.

Kijk alleen al naar hoe moeilijk HTC of blackberry het heeft gehad. Waarom? Welke factoren zijn hier nou echt verantwoordelijk voor? Is het misschien Samsung geweest die met de galaxy's de gewone man aanspraak? Waren de diensten van Blackberry echt niet in trek? Vond men die telefoons niet meer handig?

En HTC dan? Prachtige, kwalitatief hoogstaande telefoons met geliefde software (android), maar die hebben ook een flinke klap gehad. Wat zijn dan die krachten die daar op inwerken?

Het is allemaal niet zo eenvoudig. Simpele verklaringen als: 'Sense is ruk' of 'de marketing klopt niet' of 'iedereen wil Apple' zijn niet geldig.

Mensen worden beinvloed en beinvloeden elkaar, hier zitten veel grotere strategieen achter, maar bovenal een afstemming van product, marketing en productie op de veranderende omgeving en vraagfactoren van de massa.
Het is een beetje erg kortzichtig om sales tax BTW te noemen. Bovendien is je hele stelling verkeerd. Er moet wel sales tax betaald worden als je laat verzenden naar een staat waar sales tax geldt.

http://www.amazon.com/gp/...isplay.html?nodeId=468512
is dat los van het feit dat elke staat een ander BTW tarief heeft, kan men via Amazon alles BTW vrij bestellen

Helaas dat is niet meer zo. Amazon heft gewoon BTW indien nodig. Staten vonden het namelijk niet zo leuk dat Amazon geen BTW deed heffen. ;) Amazon gebruikte namelijk een maas in de federale wetgeving. Deze is nu deels gedicht.

Echter men kannog wel bij sommige producten slim shippen vanuit verschillende staten. Ofwel, indien jij in een staat als Californie woont (met BTW) kan men kiezen te shippen vanuit de staat net erboven (Oregon) zonder BTW.
In de US zijn ze een andere speler dan hier in europa. Voor de US kan ik mij voorstellen dat er een markt voor is doordat daar veel meer mensen met een prime account werken en oneday shipping blijkbaar bijzonder is. Wanneer je vanuit het oogpunt van US klanten deze telefoon bekijkt kan het voor de gemiddelde US Amazon klant zeker een toevoeging zijn in hun dagelijse sleur ;).
Je zou denken dat ze zouden geleerd hebben van de Facebookphone.

Tested.com heeft de firephone trouwens uitgetest EN teruggestuurd, iets wat ze nooit eerder hadden gedaan.
Aldus hen zaten er leuke features in, maar er zaten minstens evenveel "waarom doen ze dit?" momenten in. Dingen die compleet onlogisch waren.
Hun tablet reeksen daarentegen doen het wel goed, dus zullen ze gedacht hebben waarom ook geen telefoon. Maar ze hebben een middelmatige smartphone genomen en daar een paar gimmicks aan toegevoegd. 3D achtige interface en "buy now from amazon" en dat zal niet voldoende geweest zijn om klanten te overhalen. Moesten ze nu eerder ofwel een gratis model gemaakt hebben of een top of the line had het misschien anders geweest.
Kennelijk wel, kijk ook maar eens naar de Kindle ereader. Die is zeker in de US best populair en is ook gekoppeld aan de diensten van Amazon, in dit geval voornamelijk voor ebooks.
Telefoon was dan ook veels te duur op de markt gezet (voor wat het biedt, dus).

Wel moet ik zeggen dat ik Amazon dankbaar ben voor hun Appstore, deze is namelijk ook beschikbaar op BlackBerry 10.3 (momenteel op o.a. BlackBerry Passport).
Met SNAP heb je ook de Play Store beschikbaar. Vereist wel iets meer kunnen qua installatie. Voordeel van Amazon Appstore is wel dat die apps geen gebruik maken van Google Services.
Dat is niet de enige reden waarom ik het fijn vind dat Amazon zijn eigen Android-winkel heeft.

Ik vind BB OS 10 fijn werken, en wil graag dat BlackBerry een groter marktaandeel krijgt. Alhoewel Snap (voor een tweaker?) makkelijk te installeren is, staat het niet standaard al voorge´nstalleerd op BB OS 10. Dat betekent dat je dus eerst moet weten dat Snap bestaat en vervolgens ook nog installeren.

De Appstore van Amazon is wel voorge´nstalleerd, waardoor het gemakkelijker te gebruiken is. Even los van hoe goed de Appstore van Amazon is gevuld, als zij niet waren ge´nteresseerd in Android was die mogelijkheid er voor BlackBerry-gebruikers dus helemaal niet.
Ik heb echt helemaal nooit begrepen waarom Amazon dacht een eigen smatphone te kunnen verkopen. Misschien dat het een succes had kunnen worden als het 2 jaar eerder uit was gekomen...
Een eerste poging is zelden succesvol. Ze zullen leren van hun fouten en misschien dat de 2de versie veel beter wordt.
Op zich wel goed dat er geexperimenteerd wordt met iets nieuws als 3D. Hoe 'waardevol' je dat ook vindt. Toch blijf je met deze telefoon het gevoel hebben dat je met 'n soort "zelfscan" apparaat van de Albert Heijn loopt. Handig voor jou, maar vooral ook voor de Appie/Amazon.
Wat heeft Apple hier mee te maken? :) Verkeerd gelezen, nog niet helemaal wakker blijkbaar, excuses!

Los daarvan ben ik het wel met je eens. Deze telefoon zouden ze sowieso gratis moeten maken (alhoewel hij dat nu ook al is itt toen hij uitkwam) omdat het een shopping tool is en niet zozeer een echte telefoon, ondanks dat je ermee kan bellen. Het is een niet-zo-verhullende manier om je vast te krijgen in het Amazon-aankopensysteem. Het is gewoon een reclamefolder waar je mee kan bellen en ik denk dat er ook weinig mensen echt in ge´nteresseerd zijn, zeker omdat je zaken als Google Play (veel apps) mist en er volgens mij ook weinig echte Amazon-fanboys zijn voor wie dit een must-have is (getuige de tegenvallende verkoop).

[Reactie gewijzigd door ankhie op 24 oktober 2014 11:41]

Waar staat Apple ? Appie staat er ! :+
Wat is dit nou weer voor een reactie? Deze telefoon zouden ze sowieso gratis moeten maken? Jij zou dan ook jouw werk zonder salaris moeten uitvoeren. Want dat lijkt jouw logica wel te zijn. Het maken van zo een telefoon kost inclusief r&d, marketing, sales en salarissen van iedereen die eraan heeft gewerkt + de onderdelen om de telefoon te maken, logistiek enz. echt niet heel weinig. En dan vind jij dat ze 'm gratis moeten aanbieden.

En even jouw reactie vergelijken met de definitie:

Jouw reactie:
Deze telefoon zouden ze sowieso gratis moeten maken (alhoewel hij dat nu ook al is itt toen hij uitkwam) omdat het een shopping tool is en niet zozeer een echte telefoon, ondanks dat je ermee kan bellen.
En een van de definities van een mobiele telefoon:
Een mobiele telefoon, ook wel mobiel(tje) (in Nederland), gsm (in BelgiŰ) of cellulair (in Suriname) genoemd, is een apparaat waarmee men draadloos kan telefoneren, met behulp van een netwerk van antennes. Mobiele telefoons maken gebruik van radiogolven en van telefooncentrales om binnen een bepaalde regio communicatie tussen de gebruikers mogelijk te maken. De eerste generaties maakten gebruik van analoge modulatie, latere van digitale (GSM en UMTS).

[Reactie gewijzigd door Maistah op 24 oktober 2014 10:10]

Erg logisch, nieuws: Amazons smartphone krijgt matige reviews in Verenigde Staten. Dat apparaat was nauwelijks een telefoon te noemen maar eerder een 'verkoop platform' vol met advertenties en amazon diensten. Je ziet op een ander populair os ook wel de advertentie intensiteit oplopen, maar daar is het lang niet zo erg als amazon deed, en belangrijker...add-words zijn ook naar andere aanbieders en afgesteld op de behoeftes van de gebruikers, dus een stuk minder(of nauwelijks) storend.
Ik snap, net als vele hier, waarom ie niet verkoopt. Hij is lelijk, zit stampvol met Amazon koop apps, lelijke launcher...
Ook ga je niet zo'n bedrag neertellen voor alleen een 3d camera opstelling als je een IPHONE of niks Lumia 930 of [...] kunt kopen.
Tsja het is zoiets als: we geven u de voordeursleutel met gratis luxe leren sleutelhanger zodat u wanneer u maar wilt door onze winkel kunt struinen, u mag ook helemaal zelf afrekenen.

[Reactie gewijzigd door Hugo-Q op 24 oktober 2014 10:12]

Voor het 3D-effect moet je hem vooral niet kopen, want dat kun je ook bekomen zonder 4 extra camera's. Ook het inbakken van de Amazon App-store zonder de mogelijkheid om de gewone Google Play-store te installeren leek me geen goeie zet.
Het komt er op neer dat je eigenlijk een mobiele webshop koopt. Als je wilt shoppen bij Amazon lijkt het me dan ook interessanter om een andere smartphone te kopen en daar gewoon de Amazon App op te installeren.
Is het Řberhaupt wel lonend voor een groot bedrijf als Amazon in te stappen op de telecom markt? Gerenommeerde bedrijven als Samsung, lg, htc, Huawei etc hebben toch veel meer in huis...

Lees dan wel reacties over belasting vrij kopen ivm de verschillen tussen bepaalde staten. Maar om dan een eigen phone te ontwikkelen.... Zie zo snel de meerwaarde niet. Zeker als je het extrapoleerd naar een wereldwijd product dat Apple, Samsung etc wel hebben. Amazon moet het volgens mij met name hebben van de Amerikaanse markt.

[Reactie gewijzigd door koentjuh1987 op 24 oktober 2014 10:40]