Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

Microsoft komt met een adapter waarmee de Kinect-versie voor de Xbox One ook op een pc kan worden aangesloten. Daarnaast heeft de softwaregigant versie 2.0 van de Kinect for Windows SDK aangekondigd en Kinect-apps kunnen voortaan ook aangeboden worden in de Windows Store.

De adapter voor de Xbox One Kinect krijgt een prijs van 49 euro. Samen met een losse Xbox One Kinect komt de prijs uit op hetzelfde niveau als de al eerder uitgebrachte Kinect for Windows v2-kit. Om de adapter te kunnen gebruiken is wel een pc met onder andere een usb 3.0-aansluiting en Windows 8.x noodzakelijk.

Microsoft heeft ook de Kinect for Windows SDK 2.0 vrijgegeven. Met de sdk kunnen ontwikkelaars op 64bit-versies van Windows 8.x applicaties met stem- en bewegingsherkenning bouwen. De 2.0-versie biedt naast de tools Visual Gesture Builder, Kinect Studio en Kinect Fusion een api, de benodigde drivers en voorbeeldcode.

Eenmaal gebouwde Kinect for Windows-applicaties kunnen voortaan ook in de Windows Store worden aangeboden, zo heeft Microsoft laten weten. Het aanbod is momenteel nog beperkt tot enkele apps, maar de softwaregigant hoopt dat dit aantal met het uitgeven van de sdk snel groeit.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Dat is best wel karig van dat adapter gebeuren. De Kinect v1 van de xbox 360 kon je gewoon op je computer aansluiten en het werkte gewoon, een subset van je SDK kon je dan niet gebruiken maar dat was voor het maken van een eenvoudig spelletje totaal geen probleem. Hiermee wordt het helaas wel een prijzige boel.
De aansluiting van kinect op de Xbox One is geen conventionele USB aansluiting, een adapter is sowieso nodig
Microsoft heeft de keuze gemaakt om af te wijken van "de standaard" om zich af te schermen, en dus makkelijker meer geld te kunnen vragen. Apple doet dit met zijn kabeltjes identiek. Economisch verstandig, natuurlijk. De reden dat een adapter sowieso nodig is, is een direct gevolg van hun eerdere beslissingen om een onconventionele aansluiting te gebruiken.
Ben ik het mee eens. Neemt niet weg dat als je de apperaruur al hebt staan 49¤ je ook niet in de weg zal zitten
Wat is de reden geweest om de Kinect niet met een gewone USB aansluiting te maken? Die logica ontgaat me volledig. Het gevolg is dat je met waardeloze converters aan de slag moet.

Zelfde voorbeeld is met Display Port. Waarom de standaard niet gewoon HDMI is geworden, vind ik minstens net zo vreemd.
Dat vind ik nauwelijks hetzelfde DP biedt echt andere functionaliteit die HDMI niet biedt:

- Aansluiting van meerdere monitoren op dezelfde kabel
- vervoer van andere protocollen op dezelfde kabel (data,usb,ethernet,geluid etc.).
- standaard is royalty free (HDMI is betaald)
- ondersteuning voor compression van video/geluid

Vooral item 3 is natuurlijk belangrijk voor veel groepen. Je hebt overigens gelijk wat betreft dat kinect net zo goed een USB had kunnen hebben, maar je vergelijking met DP is niet zo gelukkig
De connector is een usb stekker met een extensie erboven. Ik denk dat usb niet genoeg voeding kan leveren en dat ze daarom een andere stekker hebben gemaakt. ..
Wanneer je de kinect los koopt zit die kabel er gewoon bij aangezien een Xbox 360 Phat niet die speciale aansluiting heeft.
We hebben het over Kinect 2.0
Niet de eerste versie
Idd, op de verkeerde plek op reageren geklikt. Mijn excuses :)
't Is dat de Kinect v1 ook nog op de oudere 360 consoles moest werken, anders had daar geen adapter bij gezeten, en had je voor de oudere Kinect al 'n los adapter moeten kopen.
Ik vind het wel raar dat nu ineens iedereen zeurt over het feit dat deze SDK beschikbaar komt voor Windows 8.x

Nog geen paar jaar geleden werd Microsoft voor van alles uitgemaakt omdat ze meer hadden moeten doen om er voor te zorgen dat mensen sneller upgraden m.b.t. XP en Internet Explorer 6.

En nu ze minimale eisen stellen aan een SDK!? valt iedereen daar ineens over. Windows 8 is al weer 2 jaar oud mensen, Windows 10 zit al weer in de pipeline. De Windows Phone 8 SDK en de Windows Modern UI SDK werken ook alleen op Windows 8.x versies, dus het is niets nieuws.

Volgens mij zitten we toch echt in een branche waar we innovatie en vooruitgang aanmoedigen.
Ik denk dat het breekpunt voor velen zit in het feit dat ze Win 8 geen vooruitgang vinden t.o.v. van bijvoorbeeld Win 7, en dat de beslissing om alleen Win 8.x te ondersteunen aanvoelt als pure arbitrage.
Dat is het precies. Ze vinden het geen vooruitgang, maar toch is die er onderhuids wel degelijk. Vooral versie 8.1 is heel stabiel en draait sneller dan Windows 7 op mijn laptop (beide clean install)
Weet niet, als je de reakties van drdelta er uit laat valt dat "iedereen" ook wel mee
Belachelijk, Windows 8.x noodzakelijk.

Edit: Je hebt duur geld betaald voor je Windows 7 licentie, en Microsoft brengt na een jaar dat de Kinect 2 beschikbaar is, een kabeltje uit om je Kinect 2 (eindelijk) met je PC te kunnen gebruiken (a 49 euro). Vervolgens leggen ze de kunstmatige limitatie op dat je er alleen gebruik van mag/kunt maken als je Windows 8.x draait. Je bent dus geforceerd om te upgraden naar Windows 8.x terwijl dit in zijn algemeenheid een sub-par ervaring is (zeker ivm Windows 7). En dan krijg ik minnetjes vanwege mijn kritiek op deze handelswijze 8)7

[Reactie gewijzigd door drdelta op 23 oktober 2014 15:45]

Simpeler dan dit wordt het niet: de One draait op Windows 8 code, de WindowsPhones draaien op Windows 8 afgeleide code/API's. Waarom zou dan de nieuwe Kinect weer backwards compatible moeten zijn met "oude" besturingssystemen op een PC?
Dit apparaat wordt voor de PC uitgebracht, Windows Phone is dan ook irrelevant. Slechts12% van de desktop markt draait Windows 8.x, bijna 24% draait alsnog Windows XP en meer dan de helft (bijna 53%) Windows 7. Microsoft zegt dus tegen bijna 80% van de Windows gebruikers, "jullie situatie maakt ons geen bal uit".
Bron

Waarom zou de Kinect 2 niet compatibel moeten zijn met Windows 7? Daar zitten de meeste mensen, mensen die tot en met 2020 updates ontvangen van hen. Kinect 2 is pas een jaar na de introductie van Windows 8 uitgekomen, vreemd om tegen al die mensen nu te zeggen dat ze maar extra moeten betalen.

Edit: Foutjes weggehaald.

[Reactie gewijzigd door drdelta op 23 oktober 2014 15:45]

Een apparaat is niet inherent compatible met een OS. Als een willekeurig OS de juiste drivers bezit dan kan je met het apparaat communiceren.
Microsoft heeft dus gewoon besloten alleen win8 drivers te leveren.
Waarom zou dan de nieuwe Kinect weer backwards compatible moeten zijn met "oude" besturingssystemen op een PC?
Omdat een groot deel van hun klanten dat 'oude' OS nog draaien?
Deze zomer nog zat windows 7 op zo'n 50% marktaandeel en was groeiende.
Dat betekent dat een groot deel van microsofts windows gebruikers een OS draait dat jij 'oud' noemt. Daarbij was het aandeel 'nieuw' OS kleiner.

Waarom zou microsoft drivers voor hun 'oude' OS uitbrengen? Omdat ze daar klanten hebben, daarom.
Windows 8 heeft nou eenmaal dingen die 7 een lager niet hebben die de Kinect nodig heeft.
Je kunt een Android app ontwikkeld voor 4 ook niet op 2.3 draaien of een IOS 7 app op 4 draaien.
Oh? Vertel eens? Welke zaken heeft de Kinect 2 nodig die Windows 7 niet biedt dan?
Bij Microsoft hebben alles bij 8 van grond af aan herschreven. Daarin is een hele hoop veranderd, waaronder de kernel. Nou zie ik dus wel dat de Kinect driver alleen op de nieuwe kernel draait en dus 8 nodig heeft.

Verder, zover ik heb begrepen kun je de Kinect alleen maar met Modern UI apps gebruiken, dus niet met win32 apps.
Bij Microsoft hebben alles bij 8 van grond af aan herschreven.
Ze raken echt niet alle regels code aan. Een nieuwe versie van een OS is bijna altijd een evolutie, geen revolutie.
Verder, zover ik heb begrepen kun je de Kinect alleen maar met Modern UI apps gebruiken, dus niet met win32 apps.
Modern UI-apps maken gebruik van WinRT en die API leunt (in Windows 8.1) grotendeels op Win32, ondanks dat plaatjes van Microsoft een ander beeld schetsen. Kinect is 'slechts' een fancy webcam en werkt met gewone drivers die ook via gewone desktopapps beschikbaar zouden moeten zijn. Dit klinkt heel erg als een kunstmatige beperking die om marketing/politieke redenen is toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Rafe op 23 oktober 2014 17:07]

De kernel is nieuw, bestanden systeem is nieuw, menu is nieuw, desktop is nieuw...
Windows 8 bevat inderdaad wat functies die ze in win7 niet hadden toegevoegd maar dat win 8 helemaal van de grond af is opgebouwd is totale onzin.

Windows 7 was juist het besturing systeem dat volledig van de grond af is opgebouwd na XP maar omdat het zo lang duurde probeerde ze eerst een XP/win7 hybride te maken en dat gedrocht was Vista.

Windows 8 is eigenlijk niet veel meer dan Windows 7 met metro interface en wat bestand systeem upgrades.
Je bedoelt Windows Longhorn ipv 7. Maar ook dat was uiteindelijk met Vista een evolutie, hoewel die stap idd een stuk groter was. De vraag is een beetje ook: wat is een OS? Echt compleet nieuwe kernels zag je bijv. met de eerste versie van Windows NT (3.1) of OS X.
Nou, voor zover ik weet is juist dat RT gedeelte ook op win8 zelf totaal niet leunt op de winapi..

Maar het kan zijn dat ze de drivers alleen voor de nieuwste directx compatible hebben gemaakt, en dat draait niet op windows 7... Maargoed, de kinect ansich zul je wel kunnen gebruiken onder windows 7, maar niet met de sdk van ms zelf...
Jij denkt (denk ik) aan dit plaatje terwijl de realiteit meer op dit plaatje of deze uitleg lijkt.

Op termijn kan zo'n extra tussenlaag als WinRT directer op de kernel zitten, bijvoorbeeld in een OS als Singularity of Midori. Tot die tijd is het een variant van de gewone .Net runtime (met wat andere eigenschappen) die Win32 gebruikt voor bijv. bestands- en netwerktoegang.
Kinect 2 bied geen functionaliteit die niet met de oude kernel behaald zou kunnen worden. Waarmee je punt dus direct waardeloos wordt.

De reden dat Kinect for PC destijds zo groot is geworden is vanwege de geweldige mogelijkheden die het biedt voor budget motion-capturing (Brekel, iPi Soft, etc.) opstellingen en installaties op beurzen/in winkels etc. Dat dit straks alleen via Modern UI apps te gebruiken zal zijn, zoals jij zegt, kan ik overigens nergens anders terug vinden.

[Reactie gewijzigd door drdelta op 23 oktober 2014 14:46]

Lijkt mij vrij logisch om eerlijk te zijn, het volle potentieel voor dit product zit hem net in windows 8: Applicaties in de windows store (bijvoorbeeld fruit ninja kinect edition enz.) Deze apps zijn niet mogelijk op windows 7.

Inderdaad jammer dat windows 7 uit de boot valt maar met 10 in de aantocht hebben we dus eerst 10 dan 8.1 dan 8 en daarna komt windows 7 maar. Er zit weeral wat tijd tussen natuurlijk en met alles is het zo dat wanneer je niet mee bent met het nieuwste je altijd nieuwere feautures mist.
(kijk naar iphone 4s die geen communicatie kan met yosemite in ios 8 enz.
Deze apps zijn niet mogelijk op windows 7.
Eeh, wat? Er is niks, maar dan ook niks dat een versie van fruit ninja op win 7 tegenhoudt.
Sterker nog, ik ken geen enkel dektop OS dat dit niet zou kunnen, als de hardware maar krachtig genoeg is om de data van de kinect te verwerken...

Microsoft heeft gewoon besloten de desbetreffende drivers niet voor win7 te schrijven, maar dat betekent niet dat het niet kan of moeilijk zou zijn.
Ja ok er houdt het inderdaad niets tegen maar er is geen app store aanwezig zoals op windows 8 en dit is waar microsoft op wil focusen dat je bijvoorbeel een categorie "kinect" hebt.
Als dit zo belangrijk is voor Microsoft, waarom introduceren ze dan geen app store in Windows 7, Vista, etc? Kinect 2 for PC zou overigens ook een groot succes zonder deze app store (kunnen) zijn, kijk maar naar het succes dat de Kinect for PC is/was.
Omdat dat een heleboel werk in zit, een html5 runtime, een c# xaml Runtime, een sylverlight runtime... Alles moet system level geïntegreerd worden, de store moet aangepast worden om met 7 te werken...
En in 2015 eindigt toch mainstream support. Als je het nieuwste Wilt, moei je ook maar het nieuwste OS gebruiken!
Niemand verplicht jou om een upgrade te nemen: windows 98 draait ook nog altijd als je dit wil maar wat zou een wereld zonder vooruitgang zijn? of zou je liever nog met een computer werken zoals hier: http://tweakers.net/revie...high-end-gamesysteem.html ?
Natuurlijk is er vooruitgang, dat spreek ik ook niet tegen, maar ik ben wel tegen dit soort kunstmatige vormen van "vooruitgang". De Kinect 2 is een grote stap, maar de techniek waar het op berust is niet wezenlijk anders dan de Kinect (1). De beeld en diepte sensor hebben een update gehad (1920x1080 en 512x424), de FOV is groter, er zijn meer joints per skeleton, en meer skeletons tegelijk; maar er is niets anders of nieuws behalve dat. De noodzaak om alleen Windows 8 te ondersteunen bestaat dus ook niet, deze is kunstmatig.
Je bent dus geforceerd om te upgraden naar Windows 8.x terwijl dit in zijn algemeenheid een sub-par ervaring is (zeker ivm Windows 7).
Misschien moet je je eigen meningen niet presenteren als feiten. Ik ben bijzonder tevreden met Windows 8.1, en ik gebruik het inmiddels liever dan Windows 7. Dat jij heel krampachtig vast blijft houden aan het oude en dus niet even door de zure appel heen moet bijten (zoals bij elke verandering) om vervolgens alle punten te zien die duidelijk beter zijn betekent niet dat "Windows 8.x in het algemeen een sub-par ervaring biedt".
Zo'n beetje je hele relaas gaat erover dat er pas mee valt te werken als je allemaal aanpassingen hebt gedaan. Daar ben ik het compleet niet mee eens - Windows 8(.1) vind ik out of the box goed werken, zowel op een tablet als op de desktop. Wat destemeer aangeeft dat het gewoon jouw mening is (net zoals dit de mijne is), en geen feit.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom iemand over zou gaan naar win8.x op dit moment behalve als het gratis meegeleverd word met je pc ..

Je zegt het zelf al er zijn zo weinig veranderingen, en alles doet het ook gewoon op 7 (behalve dan die kinect) .... Ik zou iedereen aan raden om een de versie 8.x over te slaan en meteen over gaan naar 10 over 2.5 jaar als Service pack 1 voor win10 uit is .

Windows leert het nooit met die achterlijke prijzen voor een besturings systeem ... hoe lang gaat het duren voordat ze eindelijk het licht zien {?} en consumenten gratis windows laten gebruiken (*en bedrijven, instellingen ed een betaalde versie)
Het punt was dan ook niet de reden om wel (of niet) over te stappen, maar dat drdelta zijn persoonlijke mening (dat Windows 8.x een subpar ervaring is) als feit presenteert. Dat mag - wat mij althans - altijd gemind worden, want het voegt niets wezenlijks toe aan een discussie.
Alleen al het feit dat ik persoonlijk met Win 8.1 meer dan tevreden ben en het zie als een prima update tov. Win 7 maakt drdelta's 'Mening poneren als feit'-uitspraak al onhoudbaar.
Ik heb twee exemplaren bij de release gekocht, 29 euro per stuk. Dan nog, het OS is het stuk software wat je het meeste gebruikt en zeer waarschijnlijk ook het meest complexe stukje software. Die 119 euro is echt niet veel voor een OS.
Probeer jij die linux distro en die Kinect dan maar eens te koppelen :)
Leg eens uit, welke troep zit er in Windows, die door niemand wordt gebruikt? Koop je überhaupt software dan?
Ja, belachelijk, minimaal Android 2.x voor whatspp, en minimaal OS X 10.10 voor iClouddrive, alles moet gewoon altijd blijven werken op stokoude meuk!

:'(
Je zegt het zelf, tot 2 jaar geleden, dit is de It-wereld hoor, waar ontwikkelingen nou eenmaal snel gaan. Je hoeft geen Kinect te gebruiken hoor.

MS heeft gewoon blijkbaar dingen in 8.1 gestopt die nog niet in 7 zitten, lijkt me logisch.
Je hebt gelijk dat is de IT wereld (en niet alleen) ... desondanks is het een van de industrien die mensen het meest belazeren en ook het slechtste qua milieu is .. kijk maar eens hoeveel mensen elke 2 jaar een nieuwe mobiel kopen ,,, er moeten dus ergens bergen met mobieltjes liggen van kilometers hoog...


dat is een van de redenen waarom iedereen straks aan de blocks telefoon moeten, zo kunnen we de industrie aangeven dat ze zuiniger met materialen om moeten springen.
Nvidia ondersteunt oudere OS'en omdat ze dan meer kaarten kunnen verkopen.

Los van een eventuele technische reden, kan Microsoft er ook gewoon voor kiezen om Windows 8 verder in de verf te zetten door Win7 niet te ondersteunen. Windows 7 gaat al heel lang mee en ondersteuning blijven bieden kost MS geld en houdt hen eigenlijk op. En het mag gezegd: als er 1 bedrijf is dat jarenlang legacy-stuff ondersteunt, dan is het wel Microsoft.

(Daarbij: het ondersteunen op zich wil nog niets zeggen over de intenties van een bedrijf. Nvidia ondersteunt nu DSR op Kepler- en Fermi-GPU's. Alleen heb je voor hogere resoluties veel RAM nodig. Dus kan het wel eens zijn dat je graphics met DSR niet zo vlot zullen zijn. Wat betekent dat je wel een kluif van betere beelden krijgt voorgeschotelt, maar dat die kluif misschien enkel dient om het gemis aan meer GPU-power te voeden. -- ter info: ik heb zelf een Nvidia GPU, dus ik heb niet tegen het bedrijf. Dit is gewoon een voorbeeld.)
je bent niet verplicht om producten van Microsoft te gebruiken. ben je het er niet mee eens ga je toch lekker naar de concurrent :9
als geen concurrent wat beters weet te beiden hoef je imo ook niet te gaan zeuren erover ;)
Kritiek uiten is niet ongewenst imo. Het is juist nuttig.

Overigens als je jouw stelling op jouw eigen reactie toepast, hoef jij niet te zeuren over drdelta of ga je naar een concurrent van Tweakers.net ;)
Wat ben je aan het zeuren?
Je wilt persé de kinect 2 gebruiken, maar weigert om Windows 8 te gebruiken. Dan blijf je toch lekker bij de kinect 1.
...Wat kunnen sommige mensen toch moeilijk doen over veranderingen...
Regel nummer 1: Op tweakers mag je geen kritiek hebben op MS. Anders krijg je gegarandeerd -1.
Heb hier zelf nooit echt last van gehad. Zolang je maar onderbouwing geeft.
Regel nummer 2: Alles wat apple doet is slecht, fout, dom, oud, niet origineel en duur.
Lijkt of hier een Apple fanboy spreekt. En laten we eerlijk zijn, Apple maakt zeer goede apparaten, maar heeft ook zeer hoge prijzen.
Regel nummer 3: Windows 8 is perfect voor alles en iedereen.
Ook hier klagen veel mensen op Tweakers over (dat ze het app menu niks vonden en dergelijke) maar kregen wel een +2, zeer onderbouwde namelijk.
Zou op zich wel leuk zijn om W8.1 te kunnen besturen met een reeks gebaren.
https://www.leapmotion.com/

Zoiets als dit geeft een aardig idee :)

Alleen zal er opeens veel meer support en implementatiemogelijkheden voor zijn als Microsoft er zelf mee aan de slag gaat, wat natuurlijk alleen maar goed is.

Edit: moet heel vet zijn in combinatie met een goeie VR-bril, ook.

[Reactie gewijzigd door Twam op 23 oktober 2014 14:38]

Had eerder wel van leapmotion gehoord, maar precies zoals jij zei zal er 1000x meer comptabiliteit zijn met andere apps
Dat is een flinke prijs voor een adapter. Maargoed ik ben erg benieuwd wat creatievelingen hier voor moois mee kunnen doen. XBMC bedienen met kinect kan best handig zijn lijkt mij zo.
En weer een goede stap voor Universal apps. Kunnen dadelijk met de komst van onder andere WinJS 3 apps meteen op desktop en Xbox met Kinect werken.

Hoop nu dat Microsoft gaat zorgen via software dat de frontcamera van een smartphone en tablet als Kinect gebruikt kunnen worden.
Hoe wil je een camera gaan gebruiken als kinect? Je mist dan nogal wat sensoren en informatie :S
Bijvoorbeeld handgebaren zijn zo in te bouwen, spraak sensor zit al in het apparaat.
Niet alles zal kunnen, maar wel bepaalde onderdelen waardoor een app opeens wel op het apparaat werkt, omdat de via de Kinect API worden afgeleverd.
Nee, dan heb je het over totaal andere technieken en moet je eerder aan de Sony EyeToy denken dan aan Microsofts Kinect. Die werkt volledig op een plat beeld. Kinect ziet oa diepte, dat krijg je niet met een smartphone en de camera.
Nu Microsoft zijn eigen smartphones en tablets maakt zou het me niks verbazen als er bijvoorbeeld een mobile variant van kinect wordt geïmplementeerd met 2 frontcamera's.
Allemaal heel leuk wat je met de Kinect kan doen. Heb reeds enkele development presentaties gevolgd, maar ik vraag me nog steeds af welke nuttige applicatie je op dit moment met de Kinect kan maken (en dan heb ik het niet over games).

Er is volgens mij toch wel heel weinig markt hiervoor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True