Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties

Nokia heeft zijn Here-kaartendienst uitgerold naar meer Android-toestellen dan alleen naar Samsung Galaxy-modellen. Het gaat voorlopig nog om een testrelease voor toestellen met Android 4.1 Jelly Bean of hoger. De app is nog niet te vinden in de Google Play Store.

Nokia heeft de bèta-apk van zijn Here-navigatiediensten voor Android beschikbaar gemaakt. Het bedrijf wil met de vroege release van de app feedback ontvangen voordat het overgaat tot een brede officiële uitrol van de uiteindelijke dienst. Gebruikers moeten de Here-app voorlopig side-loaden en krijgen dan ook geen automatische updates binnen. De bèta is ook nog niet officieel in de Play Store te vinden. De Finse fabrikant geeft een uitleg over het side-loaden op zijn site.

Wel staat de Here-app sinds eind augustus in de Galaxy Apps-store van Samsung. Nog niet bekend is wanneer Here voor Android in de Play Store komt. Voorlopig kunnen alleen smartphones met minimaal Android 4.1 Jelly Bean de software draaien en ook raadt Nokia aan een smartphone met minimaal 1GB ram en een schermgrootte van tussen vier en zes inch te hanteren voor Here. De kaartendienst biedt offline navigatie voor bijna honderd landen, ov-informatie voor meer dan achthonderd steden in veertig landen en live verkeersinfo voor meer dan veertig landen.

Nokia Here Android

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

Google Maps is een sterke app en de data die erin gevonden kan worden is zeer compleet.

Ik ben benieuwd op welk niveau deze app staat en of ze de concurrentie aan kunnen. Iemand bekend met opties die wel mogelijk zijn in deze Nokia dienst welke niet terug te vinden zijn in Google Maps?
De kaartendienst biedt offline navigatie voor bijna honderd landen, ov-informatie voor meer dan achthonderd steden in veertig landen en live verkeersinfo voor meer dan veertig landen.
Ze pakken het wel goed aan met meteen een brede ondersteuning voor veel landen/steden. En de offline navigatie is zeker een pluspunt voor lage data bundels of in het buitenland.

Bij Google Maps kun je voor zover ik weet alleen een gebied van max 50km x 50km offline opslaan.
https://support.google.com/gmm/answer/3273567?hl=nl

[Reactie gewijzigd door Maxcim op 21 oktober 2014 16:18]

Alles is er beter aan, werk er al weer 7 jaar mee, toen t nog Ovi Maps heette. Gewoon heel de wereld offline beschikbaar. Per land te selecteren, geen gedoe met 50km gebied of wat dan ook.

Enige nadeel wat ik vind en nog steeds niet snap dat het niet erin zit is waypoint support. Op mn ouwe E72 met Ovi maps had ik Waypoint support. Sinds windows phone is het eruit gehaald, omdat het zogenaamd niet stabiel was. Nou mn Ovi maps is nooit gecrashed. E had soms vakantie routes met wel meer dan 50 waypoints.

Dus op vakantie gebruik ik nog steeds mn oude nokia, helaas zijn daarvan de kaarten per 1-7-2013 niet meer geupdate.

Daarnaast gebruik ik ook Garmin weer steeds meer, ik maak Garmin kaarten van Openstreetmap, die zijn tenminste nagenoeg meteen up to date. Geen maanden wachten voor een nieuwe kaartenbundel

[Reactie gewijzigd door meneerda op 21 oktober 2014 16:47]

Ze pakken het wel goed aan met meteen een brede ondersteuning voor veel landen/steden. En de offline navigatie is zeker een pluspunt voor lage data bundels of in het buitenland.
Nokia Here bestaat al heel wat jaren, het is niet nieuw. Het werd geintroduceerd als Ovi Maps in 2007 en is later omgedoopt naar Nokia Maps.
Zeer de moeite waard, en naar mijn menig vele malen beter dan Google, vooral doordat je het offline kan gebruiken. Ik gebruik het in het buitenland veel en daar heb ik lang niet altijd ontvangst, laat staan een internetverbinding.
Kunnen de kaarten hier niet gedownload worden voor echt offline gebruik? Dat kan bij Maps in ieder geval niet.
Volgens mij kan dat bij Maps juist wel.

https://support.google.com/gmm/answer/3273567?hl=nl

Per download wel een map van max 50km x 50km.

Niet handig voor lange reizen wel voor navigatie bij een stedentripje.
Persoonlijk vind ik juist daarom de nokia maps fijner. Zoals je zelf al aangeeft is hierdoor google maps minder goed geschikt voor wintersport. Je kan de route van te voren inladen maar als je vanwege files een alternatieve route neemt die verder weg ligt van de hoofdroute dan heb je dus geen navigatie.

en ook voor binnen nederland scheelt het in je databundel
Dat lukte mij niet in london,
Omdat er te veel straten waren tussen mij residentie en het centrum.
Terwij die afstand relatief klein was. (gebied van 10x10 km zou alles dekken). Daardoor was maps daar onbruikbaar zonder internetverbinding.

Op en naar navigeren van den Bosch naar utrecht zit er offline ook niet in...
Ja dat kan. Nederland is bv ongeveer 340MB en je kan in de app kiezen of SD kaart of interne opslag gebruikt mag worden.
in mn oude tijd van een Nokia E72, deed de navi het al heel goed, met prima navtec kaarten. Ik verwacht een mooie app, ff installeren later.
Navigatie is completer en duidelijker dan Maps. De zoekfunctie laat nog wat te wensen over. De info over wegafsluitingen etc is niet zo realtime als bij Maps. Aangezien Maps op mn Note 2 vastloopt is dit een fijne vervanging.
Dat maps vastloopt lijkt me niet fijn.
Maps is wel superieur in het opzoeken van bijv. winkels, en bedrijven.
Andere navigatie-programma's hebben die informatie niet.
Nadeel van maps is de online-afhankelijkheid.

Zelf heb ik op mijn telefoon deze apps staan:
Online:
  • 'Kaarten app' met TomTom kaarten
  • 'Google Maps' met gegevens van Google
Offline:
  • Navfree met kaarten van OpenStreetMaps
Vooral met de laatste ben ik erg content.

[Reactie gewijzigd door doorlopert op 21 oktober 2014 16:47]

Ik ben zelf zeer tevreden met Sygic (op de laatste versie (14.6.6) na, helaas).
Offline navigatie voor de hele wereld, gratis mapupdates (elk half jaar of zo), voldoende opties, zoals alternatieve routes, offroad-navigatie (niet naar een weg "springen"), flitspaalondersteuning en dat soort zaken. Google maps gebruik ik nooit voor navigatie, hooguit om via de earth-kaarten iets te zien.
Maps is navigatie, Sygic is een volwassen navigatie. Ik kan me ook niet voorstellen hoe iemand met maps ooit op vakantie zou kunnen gaan. Het is simpelweg niet praktisch of onmogelijk.

Over de discussie dat offline beter is dan online ga ik kort zijn: een snel kaartje is een eenmalige uitgave. Een data-abbo niet en kan nooit overal de snelheid garanderen. En dan ben je uitgepraat.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 21 oktober 2014 18:18]

Ik ben ook tevreden met Sygic. Betere app imho vergeleken met tomtom. Maar als je online maps wil ga dan voor Waze! Hulde aan Waze _/-\o_ _/-\o_

Geweldige routeberekening, goede aanwijzingen en uiteraard de beste verkeersinformatie. Ook leuk dat je een gemeenschap bent. Je kan bedanken voor meldingen en je route delen (met TOA).

Maar ik ga deze ook proberen.
Waze heeft enkel goede verkeersinformatie als er veel gebruikers in je omgeving zijn. In Oost-Vlaanderen merk ik hier amper iets van ... meestal ben ik net degene die de files meld.

Heb een tijdje de trial verkeersinfo van TomTom gehad in m'n wagen en daar kon je echt op rekenen, jammer genoeg kost deze 60¤/jaar ofzo naast de 60¤/jaar die je reeds moet betalen voor de kaartupdates. Veel te duur dus.

Op mijn route is er gelukkig niet al te veel file dus ik gebruik Waze dagelijks. Het grootste voordeel van Waze vind ik de up to date kaarten, aanduidingen van wegenwerken en afgesloten wegen ... dat vind je echt in geen enkele andere navigatie app. De community die erachter zit is ook geweldig en je kan zelf de kaart aanpassen of fouten melden als er iets niet klopt. Het enige probleem van Waze blijft echter het beperkt aantal gebruikers.

Sygic heb ik destijds gekocht om naar Oostenrijk te rijden, werkt best duidelijk en goed, maar berekent soms rare routes heb ik al ondervonden.

Ik ga Nokia Here zeker eens testen binnenkort.
op maps kan je ook verkeersinfo aanzetten.
Ja klopt, en die is weer van waze afkomstig! :D

Ik blijf waze het beste vinden van de navigaties als er meer mensen het zouden gebruiken en alles ook goed doorgeven files etc dan zou het alle andere navigatie systemen verslaan
En wat betaal je daar voor? (Sygic )
Bij een aanbieding ¤80 voor twee keer de wereld.
Ik heb Navfree afgelopen weekend getest op mijn BB Z10. Het werd gelijk een goede test: ik moest van Zoetermeer naar Haarlem en Rijkswaterstaat had het laatste stuk snelweg naar Haarlem dicht gegooid voor wegwerkzaamheden.

Laat ik het erop houden dat Navfree niet geslaagd is voor de test. Het is dat ik zelf de weg vrij aardig wist te vinden...... Daarnaast vind ik de kaarten weliswaar erg mooi eruit zien, maar ze zijn over gedetailleerd. Je kan ook teveel informatie tonen. Uiteindelijk gaat het toch erom dat je op een zo duidelijk mogelijke manier, zonder afleiding, van punt a naar b komt.

De dag erna toch maar Mireo aangeschaft. Die had ik al eerder een week getest en is wat routering betreft ook niet helemaal perfect, maar welke app is dat wel. Hij is wel erg rustig in het gebruik.

Het liefst had ik Nokia Here Drive gehad, maar helaas nog niet beschikbaar in de BB appstore. Sygic heb ik ook overdacht, maar dat is een Android-app die op BB draait: de meningen over de goede werking waren te zeer verdeeld op diverse fora dat ik er maar vanaf gezien heb.
Ik kan je vertellen dat ik met Nokia Here van Dordrecht naar Haarlem ben gereden en precies dezelfde ellende tegenkwam. Daarvoor is Here dus ook niet geslaagd :D
Navfree ook een tijd geprobeerd totdat ik ontdekte dat Copilot één regio gratis aanbiedt als download (Benelux dus). Bevalt mij echt goed en draait nu zowel op mijn prive android als zakelijke WPhone.

Toch ga ik here maar eens uit proberen op mijn prive android. Het trekt me wel dat je meerdere regio's kunt downloaden voor noppes.
Ik sluit me hier boven aan. Het is idd heel intuitief en de knoppen zijn lekker groot. Nokia gebruikt optimaal van je scherm ipv Google maps waar je soms kleine gebaren moet weten. Ook dit zit in Here maar je gebruikt het hoofdzakelijk niet. De basic needs kan je makkelijk zoeken zoals winkelcentra en pompstations. Natuurlijk is dit minder uitgebreid als bij Google Maps wat gebruikmaakt van Google's eigen zoekmachine. Ik vind het fijn lopen op mijn Galaxy S3.
Zeer compleet maar het downloaden van mappen is onnodig complex en frustrerend.

Terwijl je met Here de kaart van Nederland of een willekeurig ander gebied eenvoudig op je foon plempt, altijd overal navigatie zonder één internet connectie (ja ook in het buitenland!)

Dit was één van de sterke punten van de Lumia's / Windows Phones.. Opzich jammer voor die kleine innovatieve speler, maar mooi dat iets goeds zijn weg ook weet te vinden naar het grotere publiek
Inderdaad, ziet er allemaal heel leuk uit, maar ik heb nog geen situatie meegemaakt dat ik meer dan maps nodig heb gehad.
De offline maps is handig in het buitenland. Als ik zie wat Maps nu aan data gebruikt bij het navigeren zou dat behoorlijk in de papieren lopen in het buitenland.
Valid point! Je hebt ook helemaal gelijk :P
ik heb mijn gedachtes even niet laten varen naar het buitenland.
ik zit regelmatig in het buitenland en dan is het toch handig. of toen ik op vakantie was heb ik ook de map van Turkije gedownload omdat je nooit weet waar je in terecht komt.
Op mijn afgelopen vakantie reden we op Google Maps en Here (via een Lumia), ik moet wel zeggen, als je na een kleine 18 uur file rijden van Glasgow naar Falmouth (zuiden van Engeland) en je in het midden van de nacht geen 3G verbinding kan hebben (wat echt niet zo moeilijk is in de UK) ben je maar wat blij met de offline kaarten van Lumia.
Google Maps verbleekt bij Here Maps!
Here Maps is volledig offline turn by turn gesproken, je kan per land kaarten downloaden.
Ik gebruik het al jaren voor mij geen andere Navi! Voorheen Ovi Maps.

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 21 oktober 2014 16:54]

Het lastige van Google maps is dat opgeslagen kaarten binnen 30 dagen moeten worden bijgewerkt.
Het is eigenlijk niet te doen om, voor het buitenland, al de te bereizen gebieden op te slaan, al helemaal niet als je niet exact weet waar je heen gaat,
De oude manier van opslaan binnen Google maps had mijn voorkeur.
Nu draait Here en Google bij mij naast elkaar. Als ik binnen mijn woonomgeving ga wandel dan geef ik nog steeds de voorkeur aan de kaarten van Google, die ervaar ik als vollediger.
Grote plus van dit programma is offline maps. Mits je GPS zuiver is kan je altijd navigeren, ook zonder bereik.
Afgelopen weekend de Here app kunnen gebruiken tijdens een autoreisje naar Frankrijk, het werkt opzich prima, erg fijn voor dit soort tripjes is de offline navigatie. Hiervoor moet je wel eerst de kaarten downloaden, maar dat is logisch. Frankrijk is per regio te downloaden of als heel land van 1GB.

De kaarten zijn niet 100% up to date, zo stond ik voor een inmiddels gesloten spoorwegovergang en reed ik een keer over een geitenpaadje.
Ook integratie met het afspelen van muziek (de muziek moet stoppen bij instructies) gaat nog niet vlekkeloos. Maar voor een beta absoluut een aanrader.
Heb Nokia Here/Drive op Windowsphone en de kaarten zijn daar ook ouder dan die van TomTom.

Nokia herkent rotondes of nieuwbouw straten niet die na 2011 zijn gebouwd (denk aan Almere waar er een hoop nieuwbouw is) . TomTom herkent rotondes en straten die zo nog moeten gaan bouwen!

Aan de file informatie heb je ook niet veel. Nokia geeft het pas door en past zijn route aan als je al een half uur in de file zit. TomTom werkt preventief!
Je weet dat je kaarten apart moet updaten O-) ? Deze worden niet meegenomen in de standaard updates van je apps ....
Onder Kaartoptie --> Instellingen --> Kaarten Beheeren --> Huidige kaarten bijwerken

Wanneer je dat nog niet eerder gedaan hebt, en je hebt een paar kaarten geinstalleerd, kan je een aantal flinke updates verwachten!
Ja, dat weet ik en ik heb de meest recente versie :*)

Versie 8.30.55.109

[Reactie gewijzigd door Lisadr op 21 oktober 2014 17:33]

Microsoft maakt echt een potje van, want dit was toch 1 van de weinige redenen om een Windows Phone te kopen, want de navigatie van Nokia scheen echt heel goed te zijn.
Muah, het kan best eens onderdeel zijn van een bredere strategie.
Maps was eigenlijk (naast de Playstore) de enige echte must-have Google service (voor mij dan). Als MS dit opvangt wordt het een stuk makkelijker om Android zonder Google apps te draaien. Dat maakt het voor bedrijven zoals Amazon, Alibaba (en MS zelf) makkelijker om telefoons met eigen Android versies te verkopen.
…wordt het een stuk makkelijker om Android zonder Google apps te draaien…
Wanneer het inderdaad ook werkt zonder dat locatiebepaling via Google Play Services nodig is…
Zowel Google Maps als Here Maps doen het gewoon zonder Google Play Services. En dat is dus met GPS en met route instructies.

Ik heb Google Play Services standaard uit staan (bevroren met App Quarantine). Dit scheelt batterijduur. Ik zet het om de paar dagen eff aan om de Play Store te gebruiken.
Als je bijvoorbeeld tomtom via Play Store hebt gekocht, werkt dat niet zonder dat Play Services draait. Is nodig om de geldigheid van de licentie te controleren (en weigert daardoor soms als je geen internet hebt).

En Google My Tracks weigert ook dienst zonder Services, omdat die app zelf geen GPS ondersteuning meer heeft. Wist niet dat Google Maps nog wel zonder kan.
@ SuperNull "Als MS dit opvangt?"
Nu nog mooier, krijgt MS nog krediet voor de laatste overgebleven Nokia service uit de prElop-2011 smartphone periode waarin waardevolle diensten zoals Nokia Maps Offline navigatie gewoon werkten zonder dat je hele doen en laten met een constant open internet stream naar een megacorporation aka je grote vriendelijke OS leverancier word gesluisd in ruil voor het mogen gebruiken en helpen verder verspreiden van het OS door de hardware boer jezelf als smartphone consument.

Verder hebj e natuurlijk gelijk, draaien zonder Google apps en als het even kan web-zoeken, telecom , IM, email, agenda, navigatie gescheiden bij (nog niet) gerelateerde bedrijven. Google heeft goede diensten maar het is niet de enige oplossing voor alles en zeker niet voor Navigatie.


Here maps for Android:

Kan confirmeren dat het werkt zonder Google Play Services, die draaien namelijk niet op mijn Jolla.

- werkt ok op clean toestel met 512MB RAM ondanks 1GB aangeraden door Here.

-offline mappen downloaden vereist Here account maar daarna kan je terug offline

-offline zoeken werkt efficiënter dan op Symbian "maps for life" RIP


De APK is gewoon te downloaden van de Nokia site. Ik waan me in de consumentenhemel. :Y)

Houden zo Nokia.
De Google Store is goed om kleine ontwikkelhuizen een duwtje in de rug te geven met gratis hosting imago van vertrouwen via reviews en virusscanning maar primaire applicaties zoals dit mogen gerust onafhankelijk gehost worden.
Dat is veel professioneler en klantvriendelijk.

[Reactie gewijzigd door Vetsmelter op 22 oktober 2014 12:57]

Hoezo maakt MS een potje van? Here Maps is nog steeds van Nokia en niet MS!
Dus Nokia bepaald hoe en wat ;)
Dus nu is er geen reden meer. ;) snapje. Marktaandeel van Windows Phone is alleen maar gedaald in 2014. Dus ja. Wat moet je er van zeggen.
Beta maar eens geïnstalleerd en ga 'm donderdag eens uitproberen.
Als deze de aanwijzingen wel via de koptelefoonuitgang doorgeeft dan knikker ik Sygic er vanaf.
Die doet dat niet en vind ik knap irritant aangezien ik m'n telefoon aansluit op de aux van m'n autoradio en zo muziek afspeel. :)
Je hebt in Sygic(helaas pas gekocht, wellicht is Nokia Here een betere/goedkopere optie) een optie hiervoor:
Ga naar Instellingen --> Meldingen & Geluiden --> Geavanceerd. Er is hier precies één instelling, en daarmee kun je het geluid altijd over de telefoonluidspreker laten gaan, of niet als je het vinkje weghaalt. Zojuist getest en lijkt te werken. Sygic V14.3.4.
Super. :D
Ga ik donderdag ook uitproberen. :)
waarom heeft HERE de mogelijkheid nodig om smsjes te sturen ? :|
HERE maps heeft integratie met glympse. Dit is een dienst om je locatie te delen met iemand voor een bepaalde tijd. Is handig als je wilt afspreken op een druk plein of als iemand vraagt wanneer je er bent of dergelijke. Dan stuurt de applicatie een SMS met een link naar glympse zodat iedereen met een smartphone je locatie kan zien zonder de glympse app te downloaden

[Reactie gewijzigd door manmad op 21 oktober 2014 17:15]

ah, ik was al bang dat het zelf sms'jes zou gaan sturen zonder toestemming :)
bedankt voor je antwoord
Meteen maar gedownload, goede ervaringen gehad op andere toestellen met de navigatie diensten van Nokia en ook deze app ziet er weer goed uit. Moet zometeen nog ergens heen, meteen een goede kans om te testen!
Wat ik mis tov google maps is de spraak input, het is zoveel makkelijker om adres even in te spreken dan in te typen als telefoon aan het raam hangt. Ook zou het kunnen ingeven van thuisadres helpen, zodat je dat als bestemming kan kiezen.

Gisteren de navi app van michelin geprobeerd, die heeft ook een navigatie mode zonder kaart, met alleen pijlen, en wat je echt nodig hebt. Net als in m'n autoradio zit. Maar eigenlijk is het voldoende. Maar de kaarten van michelin heb ik altijd optisch de meest duidelijke gevonden en die heb je dus in die app ook. Met zelfde kleuren als de papieren kaarten.
Opeens hebben Android bezitters nog een stapje voor als dit gratis blijft, de HERE Drive voor de Windowsphone is meen ik alleen gratis voor de Nokiaseries op een ander merk moet je 40 EU betalen voor de HERE DRIVE (De HERE MAPS zijn gratis op allen WP-phones)
http://www.allaboutphones...-phone-81-smartphone.html
ik dacht dat hij altijd gratis was tegenwoordig bij windows phone, maar in de store is het toch nog ¤ 40,99 http://www.windowsphone.c...a6-486c-9dbc-59da809ca325
ach ja, ik heb een Nokia gelukkig :)
40 euro zou ik er wel voor over hebben, liefst wel voor een levenslange 'world'-licentie dan. Zou in ieder geval een stuk gunstiger zijn dan bijvoorbeeld TomTom die het dubbele vragen (hoewel die op het moment zo te zien een aanbieding hebben in de Play store met 35 euro voor West Europa, maar dat zal wel toeval zijn :P).

[Reactie gewijzigd door Weemism op 21 oktober 2014 20:47]

Weet iemand of here goed werkt op high resolutie schermen? tomtom werkt namelijk niet op te hoge resoluties (tab pro 8.4) en ze doen blijkbaar geen enkel moeite om dit te fixen.
hd zoals op de lumia 930 1080p
geen issue
Vreemd, ik betaalde op mijn Lumia 520 destijd EUR 15,95 voor de hele wereld. Doet het nog steeds, pas nog 2 kaarten geupdate van Bali en Spanje.
Over 4 jaar is het voor niemand meer gratis. Nokia telefonie is nu van Microsoft en ze hebben er maar 4 jaar Here support bij gekregen. Daarna moet Microsoft net zo hard gaan dokken en dan is niemand meer in t voordeel.

Microsoft wilde zo graag Nokia here overnemen, maar Nokia zij letterlijk fuck you in t Noors.
.... Nokia zij letterlijk fuck you in t Noors.
Best bijzonder voor een Fins bedrijf!
Ja klopt vond ik ook haha, maar heb t ze echt horen zeggen :p
En over 5 jaar mogen ze weer smartphones uitbrengen onder de naam Nokia. Kijken wat ze gaan doen. :) Want Microsoft mag het Nokia merknaam straks niet meer gebruiken.

Dat wordt pas een lacher als ze dan ineens keihard terug slaan op de markt met Android of Linux erop.
De grote hamvraag is nu: werkt dit op een open source installatie of heeft het Google Play Services nodig?
Goed lezen...dan krijg je vanzelf antwoord
Goed lezen is één ding en weten waar je het over hebt is twee.

Google Play Services is niet hetzelfde als Google Play Store. De services component is een closed source library van Google waar je als developer tegenaan kunt linken en onder andere zaken als locatie via GPS, wifi of telefoonmasten kunt afvragen.

Dat scheelt stroom omdat Google Services toch al draait en weet waar het device is. Als je van die dienst gebruik maakt werkt zo’n app niet meer zomaar op een AOSP rom.
De grote hamvraag is nu: werkt dit op een open source installatie of heeft het Google Play Services nodig?
HERE heeft geen Google Play Services nodig om te navigeren. Getest met een toestel zonder Google Play Services (of enige andere vorm van 'gapps').