Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties
Submitter: job_h

De ontwikkelaars achter Kodi, de opvolger van het populaire XBMC, hebben aangekondigd binnenkort met een bètaversie te komen. Over twee weken moet deze beschikbaar zijn voor geïnteresseerde gebruikers. Kodi kent slechts enkele nieuwe functies.

Voordat de bèta van Kodi, die versienummer 14 en codenaam Helix draagt, uitkomt moet er nog een enkele verandering worden doorgevoerd, zo stellen de ontwikkelaars van de software op hun blog. Binnen twee weken moet dan een bètaversie verschijnen van Kodi. Momenteel zit de software in zijn vierde alpha-release.

De makers gaven aan dat er voor de eerste versie van Kodi, als opvolger van XBMC, geen grote nieuwe features ingebouwd zouden worden. Er zou de nadruk gelegd worden op 'polijstwerk'. Desondanks bevat de changelog van Kodi 14 toch enkele vernieuwingen, waaronder verbeteringen in het afspelen van video, het sneller van kanaal verwisselen bij gebruik van de pvr-functie en verbeterde compatibiliteit met iOS 8. Verder zijn er in Kodi 14 de nodige bugs geplet.

Enige tijd geleden kondigden de makers van de mediaspelersoftware aan dat zij overstapten van de naam XBMC naar Kodi. Dat deden zij vooral om de banden met de naam Xbox Media Center, waar de afkorting XBMC van is afgeleid, definitief te verbreken. XBMC werd in 2002 ontwikkeld als software voor de gamingconsole.

Kodi

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

Ik hoop dat ze de interface eens goed onderhanden nemen, ik vind die van plex bijvoorbeeld stukken beter werken. Het zal smaak zijn maarja.
Er is een hele lijst met skins om te installeren. Helaas zijn nog niet alle geupdate maar voor de rest geeft elke skin een compleet andere interface
Ik heb me mss verkeerd uitgedrukt, maar ik doel op het user interface, dat is in alle skins vrijwel gelijk. knopjes staan beetje verschillend, maar de bibliotheek layout is compleet hetzelfde de zoekmanier is gelijk, enzovoort. naja het is smaak
Helemaal mee eens, dat is echt het enige wat XBMC nog moet doen, Usability moet meer intuitief en makkelijk worden. Ongeacht welke Skin je installeert, dat probleem blijft.
Tja, eenmaal geconfigureerd werkt het echt perfect. Maar je moet er wel aardig wat aan versleutelen om het zo ver te krijgen. Vandaag bij m'n pa ook XMBC geïnstalleerd, maar het is toch altijd weer even klooien hoe je ook alweer sources eraan kon koppelen, zeker als je het via mysql wilt doen. Zoals gezegd; eenmaal geconfigureerd is het simpel, maar de weg erheen kan inderdaad makkelijker.
Ik vind dat zelfs meevallen, maar mijn setup is dan ook veel simpeler (USB HDD, library sharen via upnp is voldoende voor mij)

Ik bedoel juist dat alle skins in dagelijks gebruik echt niet zo user friendly en intuïtief zijn. Daar kan in elk geval nog heel veel worden verbeterd. Maar dat geldt ook zeker voor de initiële setup (een wizard toevoegen bijvoorbeeld).
Ik ben het ZO erg met je eens. Heb altijd een boxeebox gehad. Los van de tekortkomingen van dat beestje was de interface een flinke verbetering t.o.v. XBMC. Daar kan ik niet mee werken. Ik begrijp niet dat de XBMC nerds het niet wat gelikter maken, inderdaad gaat dat verder dan een skin. Voorlopig gebruik ik ook plex
wat is er dan zo 'anders' aan de boxeebox, ik meende juist dat dit niets aanders was dan een xbmc install zonder root rechten, (zodat updates onmogelijk zijn) met een aangepaste skin.... ik vraag me dus af wat was er beter aan en waarom...
Dus volgens Tweakers zijn een verbetering in het afspelen, het sneller wisselen van kanaal en een verbeterde compatibiliteit wel degelijk nieuwe functies 8)7

Edit: Ok, commentaar op een artikel mag dus niet.
De ontwikkelaars zeggen dat er geen nieuwe functies inzitten maar Tweakers concludeert uit het lezen van de changelog dat die er wel zijn.
Kan iemand me dan uitleggen wat er dan de nieuwe functies zijn waar het artikel het over heeft? Aangezien de aangehaalde punten toch duidelijk een verbetering zijn en geen nieuwe functies.

[Reactie gewijzigd door puntje013 op 19 oktober 2014 11:14]

Geen nieuwe functies, nieuwe features. Elke verbetering kan een feature zijn van Kodi!

XBMC is wel een grootse naam van bekendheid geworden, de naam verandering hadden ze misschien al veel eerder door moeten voeren. Maar iedereen die nu op XBMC zoekt zal wel op de nieuwe naam Kodi terechtkomen. Ik hoop dat ze de url XBMC aanhouden en het duidelijk bovenaan de website blijven vermelden. Sommige gebruikers (die wellicht niet tot de grootste doelgroep behoren) kunnen nog wel eens denken met andere software te maken hebben.

Misschien dat de nieuwe naam het makkelijker maakt om Kodi standaard meegeleverd op apparaten te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 20 oktober 2014 00:35]

Gebruik van het woord desondanks suggereert echter dat het het eerdere tegenspreekt, dus hij heeft wel degelijk een punt en dat stuk van het artikel is niet echt briljant geschreven.

Het kan trouwens aan mij liggen maar ik ben nou niet echt laaiend enthousiast over de nieuwe naam, ik vind het eigenlijk een beetje infantiel klinken als ik eerlijk ben.
Zo iets heb ik ook, klinkt een beetje noob ofzo ;) Codi was dan al beter geweest. Uberhaupt waarom hebben ze XBMC geheel laten varen? Waarom geen wijziging of een toevoeging? Weet iemand toevallig hoe ze voor mogelijke namen hebben gestemd?
Ik snap dat ze niks meer meet Xbox te maken willen hebben. Maar had dan simpel weg de B weggelaten: Xmc (van x voor alles: linux/windows/mac) Echter kan dit voor problemen zorgen met andere bedrijven: google. X media center zou leuker zijn en als je daar op zoekt, staat XBMC al boven aan:googlee

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 20 oktober 2014 00:33]

Geen nieuwe functies, nieuwe features. Elke verbetering kan een feature zijn van Kodi!
Gooi feature eens door Google translate.... Een van de vertalingen van feature is functie.
Het afspelen van video is bijvoorbeeld een functie/feature die al sinds het begin in XBMC zit. Verbeteringen er aan zijn dus geen nieuwe functie/feature, net zo min als het sneller omwisselen van kanalen. Zou het afspelen van een formaat dat tot nu to niet afgepeeld kon worden toegevoegd zijn, dan zou je wicht ellkunnen spreken over een nieuwe functie/feature.
Ik meende puntje013 ook niet echt tegen te spreken, ik sprak eigenlijk een beetje mee met hem.

Overigens; per Engelse definities kan een functie een feature zijn, maar een feature hoeft geen functie te zijn. Een feature is namelijk ook wel een attribute, quality, property of characteristic. Of dat voor het Nederlands ook zo geldt weet ik niet precies, maar ik geloof van wel.

Een feature van Kodi zou kunnen zijn dat deze verbeteringen brengt ten opzichte van XBMC, die dat wellicht niet meer doet.

Niet een hele zinvolle discussie, maar ik sta altijd open voor een vriendelijk debat.

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 19 oktober 2014 13:33]

De naamsverandering snap ik wel, maar een verbetering een nieuwe feature noemen niet. Dan zou iedere bug die geplet is ook een feature zijn.
Een voorbeeld van een verbetering die in mijn ogen wel een feature is is het wijzigen van de manier waarop de subtitles addons gebruikt worden.
@Arcticwolfx, maar goed dat het Kodi is geworden, geen spelfout problemen meer ;)
XMBC??
Post op tweakers klopt niet helemaal. Er word elke keer duidelijk gezegd dat focus ligt of stabiliteit en betere gebruikersinterface. Nergens staat dat er geen nieuwe features zijn.

Er zijn genoeg verbeteringen aangebracht maar ook nieuwe features. Zoals keuze van type keyboard, extra JSON-RPC mogelijkheden, support voor de Cubox-i, support voor nieuwe codecs and 4k playback.
Maar het overgrote deel zijn gewoon verbeteringen van het huidige systeem.
De oude XBMC versies draaien anders ook gewoon op de Cubox hoor. Ik weet niet precies wat voor extra ondersteuning Kodi nog kon toevoegen?
Waar lees je dat van de Cubox-i? Heb hier wel interesse voor eigenlijk.
* support for the Freescale i.MX6 SystemOnChip
http://xbmc.org/kodi-14-0-helix-alpha-4/
Hevc x265 support is toch wel een belangrijke, audio verbeteringen in met name OSX
Precies wat ik dacht toen ik het artikel las.
Commentaar mag wel, maar daar is Geachte Redactie de juiste plek voor.

[Reactie gewijzigd door Rafe op 19 oktober 2014 12:39]

oh handig, dat wist ik niet. Bedankt
Jammer dat er nog geen ondersteuning komt voor Chromecast.
Hoe bedoel je ondersteuning voor Chromecast? Dat XBMC zich als Chromecast 'gedraagt'?
Ik bedoel dat je media-bestanden afspeelt met XBMC/Kodi en dan naar je Chromecast kunt streamen. Ik weet niet of die optie in de maak is, maar door de toenemende populariteit van de Chromecast, lijkt het me niet onwaarschijnlijk.
Zou wel ideaal zijn, want dan hoef ik mijn computer niet aan de televisie in de woonkamer te koppelen.
Ik kan het niet voor je uittesten, maar heb je al eens geprobeerd de site waarin XBMC/Kodi zich opent door te sturen naar de Chromecast? Of misschien zelfs een heel scherm?

Aanvankelijk gebruikten wij ook de Chromecast op deze manier met Plex Media Server.
De site waarin XBMC/Kodi zich opent? Er wordt helemaal geen site oid geopend, wat wil je dan gaan doorsturen?
Ik bedoelde dat de Chromecast je volledige scherm kan streamen. Hopelijk legt http://www.thestreamingad...play-local-files-airplay/ het goed uit.
Heb ik inderdaad al geprobeerd, maar hij lijkt het dan niet te trekken. De HD-video werd op mijn computer goed afgespeeld, maar beneden op de televisie in de woonkamer werd het alles behalve soepel afgespeeld. Iets met FPS denk ik.
Je kan eens naar de betaalde versie(paar euro) yatze xbmc remote. Die zou volgens de change log. Van xbmc via yatze naar je cromecast kunnen sturen. Of die echt goed werkt weet ik niet heb zelf geen cromecast.
Hoe staat het daarmee? Zit dat in de planning?
Als je XBMC/Kodi hebt, waar heb je ChromeCast nog voor nodig?
Ik kijk prima via de Advanced uPNP functionaliteit van XBMC op mijn telefoon en op een ipad, dat wordt gestreamd door een Raspberry waar XBMC (XBian) op draait. Op telefoon en ipad heb ik dan ook XBMC.

Omgekeerd via mijn default video player en Gallery en Music in de HTC One (M7) kan ik prima films, foto's en muziek op de Raspberry afspelen. Ook Youtube linkjes kan je gewoon naar de Raspberry sturen. Ik zie het nut niet van Chromecast als je voor XBMC/Kodi hebt gekozen.
Misschien eerder omgedraaid. NEt zoals je dat op iOS met AirVideo doet. (die functie is er wel in XBMC, dat het dan een AirVideo device emuleerd).

Dat je filmpjes etc op je mobiel/tablet kunt afspelen in XBMC, deze laaste zit dan al op je TV aangesloten.
Ik gebruik mijn (desktop) computer als media-station, omdat hier alle bestanden op staan. Een Raspberry was een mogelijk oplossing geweest, maar ik heb nu eenmaal al een Chromecast.
Weet iemand waar KODI voor staat? Of schrijf je het met enkel hoofdletter, Kodi?
Is geen afkorting, uitleg van de developers hier: http://xbmc.org/introducing-kodi-14/
De letters staan nergens voor, het is gewoon een naam.
Ze zijn op zoek gegaan naar een naam wat aan het woord "code" zou kunnen refereren en waar ze de tekens van de afspeel functies in zouden kunnen zien. http://kodi.wiki/view/Kod...e.3F_What_does_it_mean.3F

Edit: rafe was me voor, voortaan eerst ff refreshen voor ik een reactie tik.

[Reactie gewijzigd door puntje013 op 19 oktober 2014 12:27]

Ik denk dat een grote nieuwe feature de ondersteuning van H.265 / HEVC is. De performance ligt alleen nog niet op het niveau van bijv. VLC: mijn Intel NUC lukt het decoderen via VLC maar net, maar via Kodi gaat de video achterlopen op het geluid bij complexe scenes.

[Reactie gewijzigd door Kakoen op 19 oktober 2014 17:47]

Gebruik anders eens MPC-HC. Eerst gebruikte ik altijd VLC tegenwoordig alleen nog maar MPC-HC met Windows 8 stijlknoppen zodat het er iets beter uitziet :P. Voordeel is dat MPC-HC in tegenstelling tot VLC wel volledig gebruikmaakt van hardware encoding. Ik neem aan trouwens dat je spreekt over de Celeron NUC, de i3 versie moet zelfs met VLC geen problemen hebben. Ze hebben trouwens nog genoeg tijd om te werken aan h.265 want ik kan nauwelijks samples vinden om te testen laat staan dat er volledige bestanden beschikbaar zijn.

Windows 8 stijl voor MPC-HC: http://bicycleestate.devi...HC-Flatro-Theme-433094582

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 19 oktober 2014 16:46]

mpc-hc onder linux? ik denk dat er maar HEEL erg weinig mensen zijn die xbmc (euh Kodi) zullen gebruiken onder windows, alle versies van windows na xp (behalve de netbook / starter) versies, hadden volgens mij windows media-center en als je die al hebt waarom dan nog een extern pakket (onder windows, vind ik xbmc helemaal zo goed niet werken, misschien zelfs slechter dan die .net clone (hoe heet die ook al weer).

onder linux is het een heel ander verhaal, vooral embedded (zoals openelec), maar dan gaat je vergelijking met mpc mank dat is namelijk (voor zover ik weet) een windows only thing.
Uit recente statistieken gebruikt enkel 34,5% Windows voor XBMC/Kodi
en 18% Linux
Uhm, uit de context kan ik opmaken dat je het over MediaPortel en Windows Media Center hebt. Het verschil tussen die twee zit hem voornamelijk in dat MP en WMC gebruik maken van externe codecs etc, en XBMC alles ingebakken zit.

Het gevolg is dat XBMC minder kan afspelen, maar wel alle mainstreamformaten etc zonder problemen en zonder instellingen te moeten wijzigen. Bij MP en WMC daarentegen kun je gaan kijken naar codec packs (die vaak meer kapot maken dan goed doen uit mijn ervaring).

Momenteel draait mijn XBMC ook op windows, en wat XBMC zelf betreft draait deze exact hetzelfde als de vorige die ik op Linux had draaien.
Ik heb het over echte XBMC/Kodi installs.
Volgens mij reageer je op de verkeerde, maar wat bedoel je sowieso met 'echte'? Heb je dan ook neppe? :S
Iedereen in mijn omgeving die ik ken en XBMC gebruikt doet dat op één uitzondering na onder Windows. Heb zelf nog wat pogingen gedaan onder Linux maar het voegt aan de beleving niets toe en het koste in verhouding teveel tijd om bijv de IR afstandsbediening helemaal fatsoenlijk werkend te krijgen terwijl dat onder Windows next next finish was. XBMC werkt wat mij betreft perfect onder Windows en steekt met kop en schouders boven alternatieven uit. Geen gezeik met codecs en andere narigheid, installeren/configuren en kijken maar.
Als je alleen XBMC gebruikt op je media PC is het zonde om voor een Windows licentie te betalen als het ook met Linux kan. En installatieproblemen kom ik niet tegen met Linux als je Openelec gebruikt. Installeren van Openelec is sneller en eenvoudiger dan het installeren van Windows met (next next finish) XBMC ;)
Zo lust ik er ook nog wel een, als je alleen XBMC gebruikt is het zonde om daar een media PC voor te kopen als het ook met een Raspberry Pi van een paar tientjes kan. Uiteraard persoonlijk maar dat betalen voor die Windows licentie boeit me totaal niet en is voor mij geen sterk argument om dan maar Linux te gaan gebruiken. Voor OpenELEC bestond heb ik meerdere pogingen gedaan om van XP over te gaan naar XBMCuntu of Debian met XBMC en heb dat uiteindelijk opgegeven. Nu is de media PC onderdeel van een homegroup, eenvoudig benaderbaar vanaf andere Windows PC's en het werkt gewoon. OpenELEC heb ik nog nooit naar gekeken maar aangezien de licentie kosten voor mij geen argument zijn zie ik er verder geen enkel voordeel in om de overstap te maken.
Raspberry Pi is een leuke optie maar absoluut veel te traag voor beetje fatsoenlijke HTPC beleving. Ik gebruik sinds 3 jaar enkel nog OpenELEC nadat mijn Win7 install bluescreens begon te krijgen. OE op dezelfde machine geen enkel punt en stuk sneller.
Film van anderhalf uur is nu klaar in één uur? ;) Alle gekheid op een stokje, wat moet ik voorstellen bij sneller? Heb een eerste generatie i3, 4GB mem, SSD met Windows 8.1 en XBMC vliegt door de menu's en reageert direct. Geen idee wat er nog meer aan de beleving zou moeten gebeuren.
Heb het over de gebruikerinterface. Deze is op een R-pi zeker niet de snelste. Bladeren geeft wat vertraging, openen van library is ook trager, animaties zijn niet altijd even vloeiend. Ook zijn de meeste skin te zwaar. Qua video maakt het niks uit. Het is waar je prioriteiten legt.
Heb zelf een Core2 e8400 en een SSD met een GeForce GT610 en een Harman Kardon AVR met OpenELEC erop. Werkt heerlijk.
Het is geen opvolger van XBMC! Het IS XBMC maar dan gewoon onder een andere naam.

[Reactie gewijzigd door hyptonize op 19 oktober 2014 12:57]

Jawel, maar toch weer niet:

XBMC gaat to 13.2 "Gotham"
Kodi begint bij 14.0.

Dus ja het is de opvolger, maar eigenlijk ook weer niet. Het zit em in de gebruikte code, die vrijwel identiek is, op een paar honderd pulls na.

Na de vierde "Alpha" van "Helix" (*kuch* DNA *kuch*) gaan we nu dus naar de beta van de allereerste Kodi release. YAY!
edit:

Het is de opvolger Gotham met codenaam Helix. Onder de naam Kodi i.p.v. XBMC

[Reactie gewijzigd door Idiocracy op 19 oktober 2014 13:31]

Ik ben erg benieuwd naar de performance-verbeteringen mbt PVR-gebruik, en op welke backends dat precies van toepassing zal zijn. Het zou in ieder geval een heel grote verbetering in de applicatie zijn als PVR goed naadloos functioneert. Nu is het toch nog vaak een beetje behelpen.
sja, XMBC toont met zijn naam de roots, dat was een prima naam verder.
Maar omdat cd XBox nou niet meer wordt ondersteund is het ook een beetje een vreemde naam...
Prima naam die iedereen verkeerd spelde :)
Ik zie nu al twee mensen bij dit nieuwsbericht die het niet over XBMC hebben :').
haha inderdaad ja, XMBC?
Ja maar ik vind die nieuwe naam Doki toch makkelijker te onthouden.
euh, beetje apart.. ik gebruik al twee weken Kodi.. dus uit is het al lang..
Klopt, fernetmenta ppa gebruik ik zelf om de nieuwste versie te krijgen. (onder Ubuntu 14.04)
Ik merk wel dat ik een aantal plugins niet meer kan gebruiken.
Ik heb nog steeds moeite met die naam.
Ach, toen Linus Torvalds besloot om eindelijk het versienummer van de kernel op te hogen van 2.6.x naar 3.0 riep ook iedereen moord en brand want traditie enzo, inmiddels hoor je er niemand meer over.

Valt me op dat er bij Opensource projecten altijd mensen zijn die over dit soort dingen vallen. Houden blijkbaar niet zo van verandering :)

https://www.youtube.com/watch?v=LHpdgHTINik

[Reactie gewijzigd door Neko Koneko op 19 oktober 2014 14:08]

't is een vorm van bikeshedding. Een verbetering programmeren is moeilijk, over de naam of het versienummer discussieren is makkelijk. Als het over dit soort makkelijke veranderingen gaat komt iedereen zich er opeens mee bemoeien omdat ze dan ook eens iets kunnen doen. Helaas is het niet erg constructief. Ik zie het maar als een teken van betrokkenheid.
What's in a name? Doutzen is nu ook niet zo'n lekker bekkende naam maar het zou mij absoluut niet in de weg zitten...
Och als de kwaliteit van het product zijn beloftes waarmaakt dan kan Kodi best wel blijven plakken anders kan het plaatsnemen naast de Ouya.
De code base is echt grotendeels het zelfde. Laatste keer dat ik keek was nog niet eens de github repo aangepast naar de nieuwe naam. (Oke dat heeft dan ook wel wat voeten in de aarde, maar toch)
Gebruik de meest recente nightly dagelijks en ik zou voor geen geld meer terug naar de vorige versie willen.