Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

Motorola gaat zijn smartwatch, de Moto 360, in Europa uitbrengen. Het toestel komt voor een onbekend bedrag beschikbaar in Nederland, maar een Belgische release is nog niet bekend. In Duitsland gaat het toestel 250 euro kosten en komt het in de tweede week van oktober uit.

De Nederlandse introductie van de smartwatch is begin oktober, zo laat een woordvoerder aan Tweakers weten. NU.nl meldt dat het apparaat in november naar Nederland komt; die website baseert zich op een importeur. Over de prijs is eveneens nog niets bekend, maar het is aannemelijk dat die in de buurt zal liggen van de 250 euro die Motorola in Duitsland voor de smartwatch vraagt. In de Verenigde Staten is het horloge per direct te koop.

De Moto 360 werd samen met Android Wear, de versie van Android voor smartwaches, aangekondigd. Motorola heeft tot nu toe echter weinig losgelaten over het apparaat. Naar nu blijkt beschikt de smartwatch over een accu van 320mAh. Daarmee zou het apparaat een dag moeten meegaan, al lijken media die de smartwatch al hebben kunnen testen het hier niet mee eens te zijn. Zo heeft een reviewer van The Verge het vooralsnog geen dag uitgehouden met het slimme horloge.

Verder beschikt de waterdichte Moto 360 over een rond 1,56"-touchscreen waarop beelden met een resolutie van 320 bij 290 pixels worden getoond. Dat komt neer op een pixeldicheid van 205 pixels per inch. Opslag geschiedt op 4GB aan interne opslag en het apparaat heeft 512MB aan intern geheugen. Verder weegt het apparaat 49 gram.

Update, 18.20 uur - Motorola maakt Nederlandse introductie bekend. Het artikel is daarop aangepast.

Moto 360

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Ik ging deze kopen, maar de berichten over povere accuduur maken me toch twijfelen :(
Geld voor mij ook, verder wil ik ook wel eens zien of hij niet te groot is in omvang.

Afgezien daarvan lijkt het me een geweldig horloge en lijkt het draadloze laden me ook geweldig.
Formaat lijkt reuze mee te vallen, maar accuduur is waardeloos:
http://www.theverge.com/2014/9/5/6108947/moto-360-review

Daarnaast heb ik een half jaar lang een Pebble gehad en notificaties op je pols lijken leuk, totdat je er gek van wordt. Je telefoon kun je nog negeren, maar een horloge wordt een stuk moeilijker omdat hij vrijwel altijd in zicht is. Uiteindelijk heb ik de notificaties van mail, whatsapp, iMessage etc. uitgezet en ging hij alleen nog af bij telefoongesprekken (wat wel handig was btw!).

Vooralsnog heb ik het idee dat een echte killer feature ontbreekt. Toen Apple bv. de iPad op de markt bracht, werd dit gedaan omdat het product (volgens hen) beter was in bepaalde dingen dan een smartphone of laptop (of dat zo is laat ik terzijde).
Bij smartwatches heb ik nog geen functie gezien waarbij dat het geval is. Notificaties op je horloge zijn vrijwel allemaal onhandig en voor veel andere dingen is het scherm gewoon te klein (Een camera op je smartwatch, WTF Samsung...).

Kortom, zolang er geen functie komt die op een smartwatch gigantisch veel makkelijker en logisch in gebruik is dan op een smartphone, zie ik het nog niet aanslaan bij de massa...
Had het inderdaad gelezen over de accu duur. Had een collega in de US al op standby staan om hem voor mij te halen zodat hij deze voor mij volgende week kon meenemen.

Maar ga toch nog even wachten, hoewel ik mijn zinnen wel gezet heb op een dergelijke gadget. Er worden nog wat andere smartwatches verwacht, en volgens mij is de hartritme meter bij de 360 optisch, wat hem minder accuraaat maakt. Dat is is voor mij de killer feature... die ik zoek.

Maar voel mij deze dagen toch een beetje een kind in een snoepwinkel :) :)

Edit : blijkbaar is het hart ritme meten op deze manier niet echt accuraat tot zelfs eigenlijk onbruikbaar.

http://www.cnet.com/news/...band-heart-rate-monitors/

[Reactie gewijzigd door GroeneThee op 5 september 2014 14:38]

Helemaal mee eens. Ik was in het begin ook helemaal enthousiast en m.n. vanwege het design wilde ik de Moto 360 echt graag hebben. Echter weet ik van mezelf dat ik geen horlogedrager ben en ik zie ook steeds minder toegevoegde waarde in een smart horloge. Tijdens de IFA zijn de afgelopen dagen ook nog eens een heleboel nieuwe smart horloges gepresenteerd welke wellicht interessanter zijn. Maar het wordt pas interessant zodra de accu minimaal een week meegaat en het hooguit 100 euro kost, want het is toch eigenlijk een gadget die je niet nodig hebt gezien de lage toegevoegde waarde wanneer je je telefoon toch altijd al bij je hebt.
hmmm tja een week meegaan en max 100 euro klinkt uitstekend! Maar voor nu zou ik al blij zijn met 24-36 uur en zelfs 250 euro. Ik besef dat wearables nog aan het begin staan en (hopelijk snel) nog verder ontwikkeld moeten worden voordat ze "volwassen" zijn. Dit geldt eigenlijk ook voor Android Wear ,getuige niet klaar zijn voor ronde smartwatches. welleicht dat dit met de komende update in oktober al aangepakt wordt.
Daarom zal ik het voor lief nemen dat er imperfecties zullen zijn. Toch moet de industrie stappen blijven maken anders zal de "massa" afhaken.
(...) het is toch eigenlijk een gadget die je niet nodig hebt gezien de lage toegevoegde waarde wanneer je (...)
Ik ga zeker niet zeggen dat ik het niet met je eens ben, maar dit doet me wel een beetje denken aan de tijd dat we allemaal zeiden geen smartphone nodig te hebben omdat we thuis al gebeld konden worden. Of een pinpas omdat we ook bij de balie geld op konden nemen. Geef die gedachte een korte tijd en opeens missen we allemaal 'iets' als je zo'n ding niet (bij je) hebt, of is het zelfs echt onmisbaar.

Ik zit vooral te wachten op een horloge die via NFC, icm draadloos opladen zodat er altijd genoeg stroom is, betalingen kan verrichten bij de supermarkt. Zo'n klein schermpje vraagt tenslotte minder vermogen dan een, steeds groter wordende, smartphone en heb je altijd bij je.
Volledig mee eens. En zoals ik in mijn post al zei, er moet een killer-feature komen die het gebruik van een smartwatch/band/wearable rechtvaardigt. Jou voorbeeld zou er 1 van kunnen zijn.
maar dit doet me wel een beetje denken aan de tijd dat we allemaal zeiden geen smartphone nodig te hebben omdat we thuis al gebeld konden worden.
Mobiel Bellen in 1999: http://youtu.be/0u0RQk2Z1-o

Off-topic, maar wel classic!
Het zijn inderdaad gewoon dure notifiers waar je uiteindelijk gek van kan worden, het heeft andere ingredienten nodig om succesvol te worden, wat die ingredienten zijn; geen idee. Betalen is handig, maar dat is ook niet iets wat je 24x7 aan het doen bent, dus maar 1 klein aspect.
Ik maak nu sinds een halfjaar gebruik van smartwatches ism met mijn Xperia z ultra. Mijn telefoon is aan de grote kant en juist een smartwatch zorgt ervoor dat ik niet ieder keer mijn telefoon uit hoeft te trekken maar meteen op mijn pols kan zien wat er aan de hand is. Zeker met mijn werk waar ik veel in overleg zit is dit onwijs handig. Zoals jezelf aangeeft kan je zelf kiezen welke berichten je doorgepushed wilt hebben, ik mis tegenwoordig nooit een telefoon en krijg ook altijd 5min van te voren een melding op mijn horloge als ik een overleg heb en waar ik moet zijn. Persoonlijk kan ik dit ding niet meer missen :) maar zoveel mensen zoveel wensen, persoonlijk denk ik dat de smartwatch markt wel gaat aanslaan.
Navigatie op de fiets is voor mij wel een aardige killer app. Hoe onhandig ik wel niet heb zitten klooien met een smartphone die net te groot is om comfortabel vast te houden.

Muziek bedienen lijkt me ook handig. Maar verder is het een nieuwe (of juist oude) formfactor die zijn nut nog moet bewijzen. Toen de iPad net uitkwam werd het ook een oversized iPhone genoemd.

Maar verder vind ik het vooral een mooie horloge en dan heb ik het niet alleen over smartwatches. Clean, simpel en rond. Daar zijn er uberhaubt maar weinig van. De enige klokjes die bij mij hetzelfde gevoel oproepen zijn die van Nomos Glashütte (kosten snel een paar duizend euro, maar zijn relatief goedkoop) en in mindere mate de polsklokjes van Uniformwares.

Ik vind het dan ook vooral knap dat ze met hun eerste ontwerp gelijk de interesse van de horlogeliefhebbers hebben weten te wekken. En dat is ook nog eens een behoorlijk behoudende markt. Vergeleken met normale horloges is 250 euro trouwens enorm weinig.

En verder ben ik benieuwd waar Apple mee op de proppen komt. Iets zegt me dat ze aardig hebben gevloekt toen de 360 werd aangekondigd, want het wordt heel moeilijk om een smartwatch te maken die er veel beter uitziet of dezelfde wow-factor heeft van het ronde scherm.
De versies die op dit moment getest worden door journalisten hebben mogelijk nog geen optimale software.
daar hoop ik ook nog op, veel reviews lijken niet gebaseerd te zijn op vandaag of gisteren, maar langer geleden

Hier hebben ze het echter over een final versie:
http://www.techradar.com/...s/moto-360-1264259/review
We've had about 12 hours time with the final Moto 360 smartwatch and haven't taken it off yet. The battery is holding steady after using multiple Android Wear apps on it
goed om iets te lezen van een recentere bron, jammer dat het alleen niet zo veel zegt. als de batterijduur verlengt is van 12 naar 13 uur is het nog steeds heel slecht.
Is dat een aanname of heb je er iets over gelezen?
Een aantal artikels waarin de journalisten dat zelf aangaven.
Het kan nog altijd een aanname van de journalist zelf zijn,
daarom heb ik er ook 'mogelijk' bijgezet (in bold font)
Dan maar hopen dat ze met wat software optimalisaties toch een betere accuduur verkrijgen. Schijnt ook aan de oude SoC te liggen...
HIj is vandaag te koop, veel optimalisaties zitten er niet meer in denk ik.
250 euro vind ik ook wel duur.

Dat ding kost meer dan mijn Moto G.
Prijs was al langer bekend en ik heb het er voor over. Een Rolex kost véél meer en kan véél minder hé ;)
Maar een rolex gaat véél langer mee en verbruikt véél minder stroom. Het is toch appels en peren vergelijken..
Een Rolex behoudt zijn waarde
Ik vind een Rolex dan ook achterlijk duur.

Van Motorola verwacht je concurrerend geprijsde kwalitatieve producten.
Helaas niet vandaag.

Maar laat je door mij vooral niet tegenhouden, haal dat ding als je er behoefte aan hebt of hem gewoon wilt: Hij is alleen niet voor mij :)
Dat ding kost meer dan mijn Moto G.
Daar zeg je het al, de 360 is een echte fashiongadget. Waar de G juist een toegankelijk instap smartphone is.

Tevens is dat voor een horloge nog een matig lage prijs.

[Reactie gewijzigd door McBrown op 5 september 2014 10:41]

A watch is timeless...daarom geef je genoeg geld uit aan een normale horloge. Het probleem bij de smartwatch is, is dat er elke jaar een nieuwe uit gaat komen waardoor men gedwongen wordt te upgraden. De smartwatches zijn dus niet echt timeless.. na een jaar kun je alle updates etc vergeten... helaas
Dat is helaas waar. Dat neemt niet weg dat de prijs nog relatief gemiddeld is voor een uurwerk. Met de hitech die je er voor krijgt.

[Reactie gewijzigd door McBrown op 5 september 2014 12:03]

Klopt, maar het is geen uurwerk. Het is een gecomprimeerde stuk technologie.
Dus ik kan er niet op klokkijken? :+
Dat is helaas waar. Dat neemt niet weg dat de prijs nog relatief gemiddeld is voor een uurwerk. Met de hitech die je er voor krijgt.
Weet je wat pas hitech is? Een horloge waar je geen batterij in hoeft te doen. Zodra de smartphones wat toevoegen, in plaats van je gek te maken met notificaties, dan nog moet ik er over nadenken. Vooralsnog zijn het dure apparaten zonder toegevoegde waarde met een te hoog nerd gehalte die als een verslaafde binnen een dag aan de stroomkabel moet. Nóg een 'wall hugger' erbij.
www.youtube.com/watch?v=jUfvZs01ePI
(meesterlijk filmpje en goed voorbeeld van een uitstekende reclamecampagne) ;)

[Reactie gewijzigd door William_H op 5 september 2014 19:57]

De G is in mijn ogen geen instapmodel.
Het is een volwaardige smartphone met een aantrekkelijke prijs.

Het is de 'mindere variant' van de X en de 'betere variant' van de E.

Ik had het gaaf gevonden als Motorola had overwogen als eerste een smartwatch te maken die kan concurreren op prijs, kwaliteit én looks. Dat hadden ze zeker gekund.

(los van het feit of dat een slim business model is)
Inderdaad, hoe mooi hij ook mag zijn, niemand wil met een stuk dood metaal om zijn arm lopen, en dat is toch echt wat het is wanneer dat batterijen het begeven hebben.
Om het nog iets erger te maken, waar je een noodoplader mee kan nemen voor je telefoon (micro usb), gaat dat een stuk lastiger door de speciale lader die nodig is.
De accuduur is toch wel een deal breaker ben ik bang :(
Ik ging deze kopen, maar de berichten over povere accuduur maken me toch twijfelen :(
Hetzelfde hier. Dat en de commentaar over het scherm:
The screen looks great at a glance, but not under close scrutiny: its 320 x 290 resolution is low enough that you’ll see jagged edges on letters and can easily make out individual pixels, and the beveled edges of the Gorilla Glass give off a sort of shimmering moiré pattern. The edges almost glitter, making everything harder to read and just a little bit dirty looking. (It’s a fingerprint magnet, too, which doesn’t help.) It’s the only thing about the 360 that looks or feels cheap
Ik ga hem niet kopen. Ik vind het jammer, maar ik verwacht net wat meer.
Snap dat ook niet. Maar waarom ook een snapdragon 400 om je pols. Je speelt er geen games op. Gaat er geen netflix op kijken etc. Dan kan het toch ook met een zuinige a7 processor?
Het rekenwerk kan toch via de telefoon als het nodig is.

Maar sinds ik de lg watch r heb gezien. Begin ik wel aan t denken. Zon ding om mn pols
Until, that is, it doesn’t do anything at all. That happens about 12 hours after I take the watch off its charger
12 uur? Dat vind ik anders niet slecht. Pas je routine een klein beetje aan en doe hem pas aan op het moment dat je in de ochtend weg gaat.
Ik vind 12 uur echt te weinig. Als je 8 uur 's ochtends weg gaat, dan is ie 8 uur 's avonds alweer leeg!?
Bij mij eindigt het zware smartphone gebruik als ik thuis kom, dan word overgeschakeld naar de tablet, pc en tv. Verder komt die review van een Amerikaanse tech journalist af, die zal ook wat zwaarder gebruik hebben dan de gemiddelde koper.
Hoe zie je dat routine aanpassen voor je dan? Als je ook maar een beetje langer dan normaal van huis bent dan ga je het al niet meer halen. 9 van de 10 keer haalt hij het einde van die verjaardag/bedrijfsuitje/[insert activiteit] in de avond al niet. Je zou op zijn mijnst mogen verwachten dat hij de 11-12 uur 's avonds toch wel gaat halen als je in de ochtend van huis gaat.
Ik denk dat men het op een verjaardag ook niet zo apprecieert als je constant met je smartwatch bezig bent :P

Maar i get your point.
12 uur vind ik juist belachelijk slecht. Ik wil toch minimaal de 24 uur halen zodat je zeker weet dat hij de hele dag mee gaat. Ook als je dagen wat langer zijn.

Verder blijft het natuurlijk een mooie smartwatch. Maar door deze late release zijn er ondertussen ook een aantal andere serieuze concurrenten. De Asus Zenwatch ziet er ook niet slecht uit, zeker voor een vierkante smartwatch.

Ik ben benieuwd naar de support voor ronde schermen.. ik gok dat ronde smartwatches wel populair worden, dus veel apps zullen het wel supporten. Maar een app maken voor een vierkant scherm is nog steeds makkelijker.

Dit maakt mijn keuze er in ieder geval niet makkelijker op! Eerst maar eens afwachten op de resultaten van andere Moto 360 reviewers.
Ik wil die lat eigenlijk nog veel hoger leggen: minimaal een week. Ik vind het "uitgangspunt" dat mensen iedere dag tig apparaten opladen een slechte. Ik had liever gezien dat men batterijduur als uitgangspunt had genomen en daaraan features had aangepast, niet andersom.
Tja dat zou wel mooi zijn inderdaad. Maar de Moto 360 kan je in ieder geval nog opladen met zo'n dock. 's Nachts heb ik een horloge toch niet om, dus leg je hem vanuit bed daar gewoon op.

Op zich is dat dus geen probleem. Tot dat je een keer ergens anders overnacht.. dan zit je de volgende dag met een dood horloge om je arm.

Tot nu toe zijn eigenlijk alle nieuwe generatie smartwatches die zijn aangekondigd vrijwel hetzelfde. Rond de één dag accuduur, zelf schermgroottes, zelfde resoluties, zelfde sensoren in combinatie met Android Wear..

Wie weet komt Apple met een aantal nuttige functies. Bluetooth 4.0 + NFC + simpele processor + een e-ink kleuren scherm kom je al een heel eind qua functies. En met een langere accuduur.
Volgens mij is het nooit anders geweest dan dat de batterij ontwikkeling altijd secundair is geweest. Het principe is altijd geweest: "We hebben deze coole hardware, processors etc etc, en oh ja nu nog de batterij" en niet van "we hebben deze f#cking coole batterij, laten we er eens wat hardware bij bedenken" ;-).
Eens, toch vind ik in het geval van smartwatches dat batterij primair moet zijn.
Dat kan je volgens mij niet verwachten, de gewoonte zit er van meeste mensen (denk ik) in dat het horloge op het nachtkastje wordt gelegd bij het slapen, en weer aan gaat bij het opstaan.

En natuurlijk na een bepaalde tijd gaat de batterij qua looptijd achteruit, er zit dan al niet veel speling op... Was bijna zeker om ook 1 te kopen, nu begin ik toch meer te twijfelen..
Ik vind het wel heel erg gevaarlijk om zo''n horloge te kopen.
Het is dag raar dat zoiets maar 1 dag mee gaat?

Maar hoe moet je hem dan opladen? Gaat dit door middel van USB?

Verder is de techniek natuurlijk wel prachtig! ik ben benieuwt de komende maanden daar deze techniek en of er ook andere spelers op de markt zijn :) Persoonlijk vindt ik het ideaal als je op je telefoon ook een routeplanner hebt :). Scheelt je telefoon in je handen houden en kan voor wandelingen altijd erg handig zijn.

Wat ik me zit te bedenken waarom er niet een techniek is gebruikt van "polsbewegingen", al is dat natuurlijk ook weer ruimten..

Ik ben benieuwt hoe Nederland dit horloge vindt en wat ons nog meer te wachten staat.
Opladen gaat draadloos met standaard mee geleverde dock, zie https://moto360.motorola.com/
Volgens reviewers is de 24 uur bij lange na niet te halen.
Ze spreken over een accuduur van 12(!) uur. Vrij waardeloos dus.
Gelukkig is Amerika als eerste aan de beurt, onze vriendelijke proefkonijnen :+

Je kan trouwens opladen dmv inductielading. Je legt hem in een standaard en dan laadt het op.

[Reactie gewijzigd door Pinjataaa op 5 september 2014 10:38]

Ik kreeg deze mail vanmorgen van Motorola, maar wacht wel met aanschaf. Kijk eerst de kat uit de boom omdat er de komende tijd meer aanbieders komen, zoals LG, Acer etc. Wil tevens een stalen band.

Get Moto 360 today
More new products on the way
You are among a select few to receive advance notice. Moto 360 goes on sale today, Friday, September 5 at 11 a.m. CT. Quantities are limited so shop fast.

[Reactie gewijzigd door hjoels op 5 september 2014 10:26]

Ik ook, gok dat iedereen die zich ingeschreven heeft voor de nieuwsbrief deze mail gehad heeft. :)

Ik verwacht eigenlijk dat ie daar alleen voor de vs te koop is, maar we zullen zien.
Ik kreeg hem ook.
De Moto is ook met stalen band beschikbaar.
Het zijn alvast interessante tijden rond deze producten.
De versie met de stalen band komt later op de markt.
Je kunt hem nu kennelijk kopen met een leren band en deze later vervangen door een stalen.
jammer dat de stalen band is veranderd ten opzichte van de eerder bekende renders, ziet er een stukje cheaper uit.. verder is 80$ (of +50 bij aanschaf) wel een beetje teveel van het goede...
http://www.androidpolice....sensor-good-battery-life/

Ik las ook in the Verge review dat de batterij slecht was maar de bovenstaande link beweert 2,5 dag.. Wat moet k nou geloven?
He explained that he is able to get roughly 2.5 days of battery life on a single charge, as opposed to 1 day on his G Watch for the same usage pattern. Of course, that is based on pre-release software and hardware, the numbers may vary in the final product.

Deze review is van 6 augustus. De review van The Verge is van gisteren, mogelijk heeft de release variant andere specs dan de, door androidpolice, gereviewde variant.
Lelijk zoals bij die backplate onderin de uren/minuten indicatie streepjes wegvallen door de ontbrekende en daardoor afgeplatte onderkant van het 360 (eigenlijk dus niet) scherm.

De render/foto is onder een zodanige hoek opgenomen dat het lijkt alsof het gekozen perspectief het wegvallen veroorzaakt wat een en ander alleen maar kwalijker maakt imho. Maar goed dat is marketing, een Tweaker weet wel beter. ;)

[Reactie gewijzigd door alfredjodocus op 5 september 2014 10:30]

Hij was al te bestellen voor US, maar binnen no-time uitverkocht. Hoop dat ie in europa dan wel wat beter beschikbaar is wanneer hij uitkomt!

http://www.androidpolice....right-now-at-these-links/

[Reactie gewijzigd door FappieeeNL op 5 september 2014 10:31]

Ziet er wel enorm gaaf uit :) Jammer dat de functionaliteit met iOS beperkt zal zijn. Hopelijk komt Apple de 9e met een mooie smartwatch.

Enige dat ik tot nu toe mis bij de smartwatches die ik voorbij heb zien komen: een mooie leren band. De aansluitingen op de klokjes zien er ook bij de Motorola 360 niet standaard uit (op de foto's althans). Jammer, want ik zou eigenlijk gelijk bij de aanschaf een andere band willen monteren :*)
Als je probeert te bestellen dan zie je dat de optie om een land te selecteren gedisabled is.
Misschien eind van de dag nog eens proberen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True