Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 189 reacties

Toeleveranciers van Apple zouden zijn begonnen met de productie van nieuwe iPad-modellen, waaronder de iPad Air 2 met een speciale coating die reflecties moet tegengaan. Ook zou Apple werken aan een nieuwe iPad mini.

Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van anonieme bronnen. Volgens Bloomberg zou de nieuwe iPad Air 2 een speciale antireflectielaag krijgen waardoor het 9,7"-scherm beter leesbaar zou zijn bij veel omgevingslicht. Nadere details over de specificaties zijn nog niet bekendgemaakt, maar de productie van de dunne tablet zou al op stoom zijn gekomen.

Volgens de geruchten zou de iPad Air 2 mogelijk nog dit kwartaal op de markt komen. Wel zou een bron aan Bloomberg hebben aangegeven dat de nieuwe coating op het touchscreen een complexer productieproces oplevert, waardoor de productieaantallen beperkt kunnen zijn.

Naast een nieuw Air-model voor de iPad zou Apple ook werken aan een verbeterde iPad mini. Details over de specificaties van het nieuwe mini-model ontbreken, maar Apple zou naar verluidt streven naar een marktintroductie eind dit jaar.

Apple zou haast hebben met de nieuwe iPad-modellen omdat de verkoop van de tabletserie de laatste kwartalen is teruggelopen. Naast nieuwe iPads zoekt Apple ook samenwerking met andere partijen. Zo ziet het kansen in het bedrijfsleven en is het naar eigen zeggen mede om die reden een samenwerking aangegaan met IBM. Zo zal IBM iPhones en iPads met daarop zakelijke apps van het concern aan klanten gaan leveren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (189)

Zou het niet zo kunnen zijn dat de coating die in het nieuwsbericht aangehaald wordt eigenlijk het lamineren van het glas aan het LCD paneel is? Door het toepassen van dit proces wordt de ruimte tussen het LCD paneel en het glas geëlimineerd, ondersteund door een antireflectieve coating. Dit vermindert de reflecties en verbetert de leesbaarheid van het display.

Apple doet dit al bij de huidige iPhones, iMacs en de Retina MacBook Pro's, de volgende iPad is dan een logische stap.

[Reactie gewijzigd door Rednas op 12 augustus 2014 08:55]

Je bedoelt hetgeen de Surface Microsoft tablet al heeft. Dat lijkt me ook logischer.
Eigenlijk iets wat ze eerst moe(s)ten doen.
Als ik hier naar mijn iPad Air kijk zit er echt een gigantische luchtlaag tussen, minimaal drie keer zoveel als bij de vorige iPads. Vanuit een schuine hoek zie je allerlei interne reflecties, op een Surface of iedere andere tablet in deze prijsklasse is het scherm gelamineerd, maar qua reflecties van zonlicht maakt dat niet zoveel uit. Het ziet er alleen een stuk mooier en luxer uit.

[Reactie gewijzigd door D-TECH op 12 augustus 2014 11:28]

Waarschijnlijk niet. Het zou me verbazen wanneer ze dit niet al toepassen in de iPads, aangezien dit in notebookschermen al jaren gemeengoed is. Ik geloof dat die trubrite-schermen van Toshiba dit ook toepassen en die zitten ook al in de standaard Satellites.
Het loopt terug omdat er naar mijn idee alleen maar "verfijning" optreed van het bestaand product. Het is natuurlijk financieel gezien een beter idee om die verfijningen te verspreiden (zeg nou zelf: die antireflectie had meteen bij de 1e Air al gekund), maar de echte vernieuwing blijft uit. Kan ik zeggen: "Apple, we hebben het nu wel een beetje gezien" ?

Een opwaardering van de specificaties is geen vernieuwing, slechts verbetering.

(edit: bovenstaande zin toegevoegd)

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 12 augustus 2014 08:14]

Zoveel valt er gewoon niet meer te verbeteren. Vernieuwing moet nu met name uit de software komen voor tablets.
Dat ben ik niet met je eens. Maar ik weet eigenlijk niet wat er verbeterd moet worden.

Maar uit mijn hoofd wat ik erg handig zou vinden ( hoewel mogelijk niet legaal )

een wireless HDMI interface op de tablet, en een kleine wireless HDMI verzender. (overal in huis tv kijken/films zonder afhankelijk te zijn van of de kabel provider dit aanbied.

Betere integratie met alles.

een "bedorven" sensor (voor eten).

betere integratie met elkaar (android wp ios windows osx linux)

hologram technologie. Dus je tablet neer leggen en dan gewoon tv kunnen kijken voor je neus.

Een kleine high lumen projector (zie vorig punt).

optische zoom op de tablet(/goede sensor).
- Betere camera's
- Flitser / triller
- Standaard GPS en virtuele simkaart in elk model (en belfunctionaliteit zou ook een sterk punt zijn maar in het nadeel van de iPhone)
- Basismodel 32GB
- Smartcovers met minischermpje of notificatieledjes
- Lightning iets meer opentrekken zodat meer toestellen kunnen aangesloten worden (bv camera connection kit ook op iPhone of een externe dvd speler voor de kids in de auto).
- Bepaalde apps of folders met apps vergrendelen met wachtwoord (bv zodat de kinderen niet in mijn mail kunnen)
- Bluetooth iets meer opentrekken
- Gebruikersprofielen
- Apps nog veeeeeeel beter laten samenwerken (bv Gelijk welk filmpje uit Dropbox kunnen gebruiken in iMovie)
- Siri een dikke shop tegen de kont geven
- iTunes radio wereldwijd uitbrengen
- Afschaffen van Freemium en iad, maar mensen gewoon weer leren 0,89 cent betalen en ontwikkelaars aansporen om minder rommel te maken.
- Elke app met minder dan 2 sterren per direct uit de app store verwijderen

Voor de rest ben ik best een tevreden iPad gebruiker :)

[Reactie gewijzigd door Bram Perneel op 12 augustus 2014 09:57]

- Betere camera's
- Flitser / triller
- Standaard GPS en virtuele simkaart in elk model (en belfunctionaliteit zou ook een sterk punt zijn maar in het nadeel van de iPhone)
- Basismodel 32GB
- Smartcovers met minischermpje of notificatieledjes
- Lightning iets meer opentrekken zodat meer toestellen kunnen aangesloten worden (bv camera connection kit ook op iPhone of een externe dvd speler voor de kids in de auto).
- Bepaalde apps of folders met apps vergrendelen met wachtwoord (bv zodat de kinderen niet in mijn mail kunnen)
- Bluetooth iets meer opentrekken
- Gebruikersprofielen
[b]- Apps nog veeeeeeel beter laten samenwerken (bv Gelijk welk filmpje uit Dropbox kunnen gebruiken in iMovie)[b/]
- Siri een dikke shop tegen de kont geven
- iTunes radio wereldwijd uitbrengen
- Afschaffen van Freemium en iad, maar mensen gewoon weer leren 0,89 cent betalen en ontwikkelaars aansporen om minder rommel te maken.
- Elke app met minder dan 2 sterren per direct uit de app store verwijderen
Alle dik gedrukte verbeteringen die je aanhaalt worden geïntroduceerd met ios8, of de nieuwe ipad;
- Camera's krijgen bijna bij elke nieuwe iteratie een update
-Er kan gebeld gaan worden met je mac of ipad, zelfs zonder de 'virutuele simkaart' die je aanhaalt.
-Bluetooth gaat een hele grote rol spelen met de health sector die een flinke push gaat krijgen in het laatste kwartaal.
- 32Gb ben ik met je eens, er gaan geruchten dat het eindelijk zo ver is!
- Series kijken in auto kan gewoon via airplay, heb je lightning niet voor nodig
- In ios8 wordt een API geïntroduceerd zodat alle apps informatie kunnen uitwisselen met elkaar. En dat zelfs op een veel veiligere manier dan hoe google dit oplost!
- SIRI krijgt een shop onder zijn/haar kont
- Tot slot bepaal je natuurlijk zelf of je een app met 2 sterren download, of niet. Wat je aanhaalt gebeurd eigenlijk al, een app met een rating van 2 sterren zal veel lager in de zoekresultaten naar voren komen.

http://www.iculture.nl/dossiers/ios-8/

https://www.apple.com/nl/ios/ios8/
[...]
- Camera's krijgen bijna bij elke nieuwe iteratie een update
Juist maar het verschil is van iPhone 4s naar 5S is niet echt bezonder groot te noemen
-nog steeds 8 megapixel. Wel is er sinds de iphone 4S een betere lens (glas ipv kunststof) ingekomen en de software is verder wat verbetert. Gemiddeld zie je echter geen nauwelijks verschil tussen de kwaliteit van een foto bij gewoon daglicht genomen met 4s of 5s.
Ipv van elke keer weer marketing praat zouden ze er eens een snellere lens en ois (optical image stabilzation) in moeten gooien om echt met de concurrentie (lumia's en bv lg g2/g3 of de vivo xshot) mee te kunnen komen.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 12 augustus 2014 13:12]

MicroSD toe te voegen. Kom op, elk ander mobiel apparaat kan dat - Apple.... Eigenwijs wil ik het eerder noemen, dan volhardend.
MS surface? En bij android is het ook maar verkoopspraatje, want er kunnen geen apps op, en werkt veel trager dan intern geheugen.
Er zijn wifi-schijven beschikbaar, maar het is echt omslachtig. Een NAS is eignelijk alles wat je nodig hebt.

Het OS is goed, maar zou gewoon meer open mogen (gaat ook gebeuren met ios8)
Mijn iphone zou ik willen gebruiken om het beste wifi channel uit te kiezen bijvoorbeeld.

Voor de rest is het echt reeds goed ontwikkeld, één detail: Het toetsenbord is steeds in CAPS, terwijl je in kleine letters typt, dat is toch niet intuitief. Kleine letters zijn trouwens sneller te herkennen dan CAPS (zie verkeersborden)
Ik denk dat je op de verkeerde reageert ;)
Denk het niet. Hij zegt dat bij Android de SD een verkooppraatje is en dat het bij Surface ook niet kan.

Wat betreft het toetsenbord; helemaal mee eens! Dit vind ik bij de iPad één van de slechtste dingen t.o.v. mijn Android telefoon; ik kan maar slecht zien of ik nou hoofdletters of kleine letters ga krijgen.

Ik hoop overigens dat het niet zo is dat Samsung / Google een patent heeft op die feature dat de toetsen laten zien of het hoofd- of kleine letters gaan worden....
Wat kan er niet bij de surface? Voor zover ik weet kan ik bij mijn surface rt gewoon een sd kaart stoppen toch? dat ik daar wel of niet app's op kan zetten maakt daarbij toch niet uit? ik heb met mijn surface met msd kaart onderweg altijd alles bij me wat ik wil, app's op het interne geheugen, en mn muziek playlist en eventueel filmpjes op mn sd kaartje.

Wat ik als vrachtwagen chauffeur onderweg aan een NAS heb die thuis geparkeerd staat is me een raadsel. Geef mij maar gewoon mn surface met sd kaart, geen mobiele data nodig en toch alles bij de hand.
Een betere wifi ontvanger mogen ze ook toevoegen.
Software verbeteringen..
Domotica en health zullen wel hot zijn, maar misschien een keer iets met widgets? :)
Dat is allemaal verfijning en geen innovatie, terwijl de discussie juist ging over wat er nog mogelijk was qua innovatie.
Elk puntje dat de gebruikerservaring naar een hoger niveau tilt mag als (kleine) innovatie gezien worden. Echte grote innovaties gaan we bij smartphones / tablets / computers / auto's / frigo's ... niet zien in de komende 5 jaar.
Een kleine innovatie is een beetje een contradictio in terminis.
Net als iets dat 'een beetje een contradictio in terminis' is. Iets contradicteert, of niet.
Onzin er zijn wel degelijk verschillende gradaties aan te geven met het oog op innovaties.
Zo klinkt er hier een roep om fundamentele innovatie; de creatie van een nieuwe product categorie, het doorbreken van een bestaand paradigma etc.
Terwijl b.v. TouchID en de TrueTone flitser zeker innovaties zijn.
Maar ook het uitdenken van het productieproces voor de unibody behuizing is een innovatie.

Echter komt fundamentele innovatie; het veroorzaken van een paradigma shift zelden voor. De iPhone kwam voort uit de fundamentele innovatie van het iPad project. Sinds de eerste iPhone en sinds de eerste iPad is de hele consumenten electronica wereld alleen maar bezig met verfijning of copycats.

Het concept van de iPad stond er bij de introductie van het eerste model. Het was succesvol, omdat het concept zo sterk was. Dat concept wordt niet meer veranderd. Het staat als een huis. Het enige wat we nu zien is variaties op het concept, waarmee verschillende partijen proberen marktaandeel te verwerven door in te spelen op mogelijk afwijkende wensen van verschillende doelgroepen.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 12 augustus 2014 14:21]

Ik denk dat je ze überhaupt nooit zal zien, simpelweg omdat bij een dusdanige innovatie het beestje een nieuwe naam krijgt.

Soms blijft er iets van de oude naam over (phone -> smartphone) maar vaak genoeg ook niet.
Zoals?
Een ipad die in staat is een biertje voor me te halen uit de koelkast?

Wat is innovatie in deze sector?

Kijkend naar de desktop en laptops, is in de afgelopen jaren bizar weinig verandert.
Nog altijd een kast + toetsenbord + muis + scherm ( ja er is een all in 1 gekomen )
Laptop? nog altijd een inklap ding bestaand uit een pc incl toetsenbord en een dichtklappend scherm
Waarom zou een tablet ineens zoveel meer moeten innoveren in zo'n korte tijd vergeleken de Desktop en Laptop sector?

Ik denk dat bestaanden zaken eerst verfijnd moeten worden voordat er echte innovatie gaat plaatsvinden, zoals nu met de antireflectielaag. Maar dan nog altijd rest de vraag, wat zou innovatie zijn bij een huidige tablet.. Ik las zojuist iets over een beamer erin gepropt...
Dan vind ik mijn idee met een tablet die even voetjes uitklapt, en mij een biertje kan halen toch praktischer.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 12 augustus 2014 10:58]

Ik verwacht dat de komende jaren de innovatie hier vandaan moet komen.

Combineer dat met (het op zich best sterke idee achter) dit (hoewel toegegeven de uitvoering op het moment een hoop te wensen overlaat) en ik zie ene heel nieuw 'internet' opkomen...
Ik sluit me hier bij aan. Ik wordt heel erg moe van dat drammerige "innovatie" gedoe ieder kwartaal weer. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat er iedere keer een revolutionaire produkt categorie wordt uitgevonden. Het is een soort structurele ontevredenheid over de fenomenale gadgets die we inmiddels hebben.

Ik erger me nog meer aan het complete gebrek aan waardering voor de enorme technische innovatie.

"iets beter scherm, iets lichter, iets betere camera....meh"

Deze "spec verbeteringen" zijn technische wonderen, het is high tech van de bovenste plank waarbij natuurgrenzen worden opgezocht. Een heel klein beetje waardering daarvoor zou op zijn plaats zijn. Zeker wanneer het lieden betreft die niet verder komen dan WhatsApp en Facebook.

En om mijn rant af te sluiten: bizar dat innovatie in usability ook niet erkend wordt. Dat lijkt me nou juist de allerbelangrijkste innovatie die er is, dat iets bruikbaar, begrijpbaar, logisch, en produktief werkt.
- Elke app met minder dan 2 sterren per direct uit de app store verwijderen
Vooral leuk dan ook als je je app in de store zet: "oh, geen sterren, weg ermee!"
Je begrijpt heel goed wat ik bedoel. Maar ik zal het wat uitgebreider formuleren.

Elke app die reeds geruime tijd in de app store aanwezig is en na meerdere beoordelingen een gemiddelde score van 2 op 5 of minder haalt, mag per direct verwijderd worden want is ofwel te duur, te complex of te brak.
Hoezo, misschien is er wel een App die jij geweldig vindt terwijl een paar andere gebruikers een negatieve review geven. Moet die er dan uit? Moet een App zonder review er dan ook uit, terwijl reviews geen verplichting zijn?
Ik weet nu al wat er gebeurt, een enorm extra hoeveelheid aan fake reviews.

Beter is dat Apple de store zodanig verbeterd dat het makkelijker wordt om iets te vinden en dit is iets waar ze volgens de geruchten ook mee bezig zijn.
Maar, als men inderdaad apps die maar matig scoren rücksichtlos uit de store zou mieteren dan zou dat op iets langere termijn gevolgen gaan krijgen voor de manier waarop app ontwikkelaars werken... Hoe die gevolgen uit zouden pakken blijft gissen maar ik kan me voorstellen dat het best positief zou kunnen zijn.

Vergelijk het met Android die processen killed als ze te langzaam reageren. Of browsers die plug-ins deactiveren als ze het starten vertragen. Na een tijd gaat het zorgen voor betere apps en plugins, omdat developers 'het afleren'.
Maar Apple heeft al een zeer strenge controle op hoe de apps werken en of ze geen technische of security problemen veroorzaken. Het uit de store mieteren zou alleen maar op een groot boe geroep stuiten.
Dat heb je nu al, als men het weert vanwege niet voldoen aan de regels.

Ik heb apps die soms ook matig scoren maar dat hoeft niet altijd te betekenen dat ze slecht ontworpen zijn. soms zie je 1 a 2 reviews die dan negatief zijn, echter werken ze voor anderen best aardig. Over het algemeen is het zo dat mensen met een slechte ervaring sneller er wat over zullen schrijven dan wanneer de App doet wat hij moet doen.

Op basis van de beoordeling Apps weren is wel heel erg gevaarlijk. Wat wel zou kunnen en misschien ook wel gebeurd, is een App weren aan de hand van de hoeveelheid verzoeken om de aankoop terug te draaien.
Behalve de enkele app die iets doet waar weinig mensen behoefte aan hebben, maar jij wel.. Ik ben het een keer tegengekomen. Toegegeven, de interface was slecht, maar het programma werkte wel, en had een (kleine maar voor mij zeer nuttige) feature die andere programma's niet hadden..
Dus de mensen die hem 5 sterren geven omdat hij exact doet wat zij willen, moeten dan maar iets anders zoeken? Lekker sociaal is dat. Het lijkt mij dat Apple beter een filter functionaliteit kan bieden in hun zoek functie, "minimaal × aantal sterren".
een wireless HDMI interface op de tablet, en een kleine wireless HDMI verzender. (overal in huis tv kijken/films zonder afhankelijk te zijn van of de kabel provider dit aanbied.
Dat is er al, en het heet AirPlay.
Betere integratie met alles.
Dat is software-matige innovatie, terwijl je net zei dat je het niet met mij eens was dat daar de innovatie vandaan moet komen?
een "bedorven" sensor (voor eten).
Uhhh tja, dat vind ik dus onboeiend. Dan heb ik toch liever een anti-reflecterende coating.
betere integratie met elkaar (android wp ios windows osx linux)
Dat is software-matige innovatie, terwijl je net zei dat je het niet met mij eens was dat daar de innovatie vandaan moet komen?
hologram technologie. Dus je tablet neer leggen en dan gewoon tv kunnen kijken voor je neus.
Ja leuk, maar dat is science fiction. Niet realistisch.
Een kleine high lumen projector (zie vorig punt).
Heb je niks aan en maakt de tablet alleen maar dikker en zwaarder.
optische zoom op de tablet(/goede sensor).
In 2015 kopt Tweakers: 'Apple verbetert camera met nieuwe sensor en optische zoom in iPad Air 3'

Kevinp: 'Dit is niks nieuws! Waar blijft de echte innovatie?'

Gaap.
Het probleem van de echte innovatie is dat je iets moet creëren waarvan wij nog niet weten dat het handig is.
Ja leuk, maar dat is science fiction. Niet realistisch.
valt dit dus juist niet onder mogelijke innovatie? iets wat nu nog heel ver weg lijkt toch te kunnen implanteren in een stukje hardware? Iets wat nu logisch klinkt om te maken is volgens mij geen innovatie maar voortborduren op een bestaand idee of techniek.
optische zoom is log. Voor HDMI etc heb je Miracast, Airplay etc. Daar moet alleen een standaard voor komen.

Integratie wordt steeds beter.

En dat hele projectie/beamer verhaal is een onhaalbare kaart. Enig idee hoeveel licht je daarvoor nodig hebt? Dan wordt het een log apparaat.
Je "kritiek" punten zijn precies de problemen en vernieuwingen in hardware die je dus moet oplossen.

Je zegt het kan niet. Ik zeg ik wil het hebben, maak het maar.
Mja, natuurkunde kan je niet echt bypassen. In het geval van lenzen bijvoorbeeld.
Dus bedenkt je een alternatief om stralen af te buigen en te breken ;)
wireless HDMI: apple heeft hiervoor al airplay
betere integratie met andere os'en: apple wil juist dat je enkel apple producten koopt
optische zoom: stop met foto's te nemen met je ipad, het ziet er echt belachelijk uit.
hologram technologie: is momenteel technisch onmogelijk
een "bedorven" sensor: mensen hebben al zoiets, het noemt een neus...
kleine high lumen projector: zou wel nice zijn, maar is voorlopig ook nog een toekomst droom
Airplay, leuk maar iets niet van apple (of Samsung/google)

de Neus vertrouwen veel mensen niet meer. Dus het kan best handig zijn.

Ik snap dat die projector toekomst muziek is. Hoewel de huidige led techniek ook niet stil zit. En het dus mogelijk snel kan.

Overigens die hologram hoeft natuurlijk niet in de tablet te zitten. In zijn algemeenheid zou dat erg nice zijn om te hebben.
Je hebt natuurlijk ook al miracast en widi, maar verwacht niet dat apple zomaar een open standaard in zijn tablets zal implementeren.
Daarnaast kost een apple tv ook niet zoveel...

Als je je neus niet vertrouwt zul je het wel proeven zeker? Heb nog nooit van iemand gehoord die een sensor wou gebruiken om zijn eten te testen
Ik heb ook nog nooit van iemand gehoord die altijd wilde bellen mailen en muziek wilde luisteren in één apparaat.

De truck van deze bedrijven is iets belangrijk maken wat het niet is.
Je noemt een hoop opties die een niche markt bekleden... Een projector is bijvoorbeeld duur en alleen zakelijk gezien soms gewenst.

Persoonlijk vind ik dat de iPad air een erg goed product is. Ik zie hier dan weinig verbetering aankomen. Waarschijnlijk scherm, nieuwe SOC, wellicht base model 32 GB.

De grootste verandering die Apple wellicht moet doormaken is die van de Macbook Air. De SOC in de iPad is krachtig genoeg voor basistaken en Apple zou dan ook prima een Macbook Air kunnen uitbrengen gebaseerd op deze SOC. Voordelen zijn overduidelijk:

- Concurrentie voor MS Surface, de Ipad is namelijk geen productief apparaat
- Touch enabled
- Accuduur vanwege zuinige ARM chip
- Extreem veel apps reeds aanwezig
- Gebruiksgemak

De huidige macbook air is t.o.v. de macbook pro een slechte koop omdat

- Schermresolutie niet-apple is
- De performance mank is vanwege de laag geklokte i5 processor
- Te duur voor waarvoor hij gemaakt is.

Apple moet simpelweg een office device wegzetten gebaseerd op de ipad met 12-13 inch scherm, extreme accuduur en pre installed office apps met beginprijs van 750-800 euro voor studenten etc... Alleen moeten ze dan nog iets doen aan het feit dat je niets kan opslaan op het apparaat.

Als we de geruchten moeten geloven is Apple bezig aan zo'n apparaat.

[Reactie gewijzigd door Nollekeuh op 12 augustus 2014 11:00]

Lol, een bedorven sensor.. Alles heeft tegenwoordig een houdbaarheidsdatum. En iets wat je zelf bereid hebt warm je na 3 dagen koelkast echt niet meer op met je goede verstand.
Verder kun je aan de kleur van vleeswaren zien of het nog te verteren is, fruit verkleurd, wordt week, gaat rotten etc. Allemaal geen sensor voor nodig.
Het klinkt als een grappige gimmick, maar ik zou toch eerder mijn eigen zintuigen en verstand vertrouwen.
Ik zie daar echt geen heil in voor de consument.

Wat ik wel zou willen; calorie scanner a.d.h.v. een foto, maar dat is net als holografie science fiction.
Overal tv kijken hebben ze opgelost met de apple tv. Zo kan je gemakkelijk het signaal doorsturen. dat dit niet standaard is komt omdat ze er zo meer geld aan kunnen verdienen. Innovatief zijn om het innovatief zijn levert over het algemeen niet direct geld op.
hologram technologie
Dat is meer iets voor de oculus rift. Heb je meteen een holodeck.
Ik denk dat vernieuwing nu vooral moet komen uit een volledig nieuw product.

Destijds is de iPod ook 'vernieuwd' door de komst van de iPhone, die op termijn de iPod heeft gekanibaliseerd en irrelevant gemaakt. Nadien is de laptopmarkt gekanibaliseerd geworden door tablets..

Ben net de biografie van Steve Jobs aan het lezen, en hij zei ooit iets in deze zin: "Je mag nooit bang zijn om je eigen producten te kanibaliseren door innovatie, anders doet de concurrentie het wel".

In dit opzicht moeten ze gewoon met een volledig nieuw product komen, iets waardoor de iPad misschien overbodig wordt. De vernieuwing van tablets zelf is ondertussen zowat stilgevallen.
Wat dit nieuwe product dan is? Geen idee. Wearables misschien? Een betere versie van Google Glass? Een flexibel/oprolbaar product?
Of net een soort supertablet, die door innovatie in processor- en batterijtechnologie een écht werkpaard wordt?

Overigens hoeft dit niet per se Apple te zijn die innoveert, maar zij hebben wel het beste Track Record om innoverende producten te maken die aanslaan.

[Reactie gewijzigd door lazershark op 12 augustus 2014 10:43]

De iPad is krap vier jaar oud, waarom zou deze niet in de hudige vorm 30 jaar lang kunnen blijven bestaan?

Nieuwe producten komen er omdat ze beter of handiger zijn dan hetgeen ze vervangen. Geforceerd opzoek gaan naar 'iets nieuws' hoeft niet per se. De muis en het toetsenbord zijn ook nooit vervangen en blijven de komend decennia nog wel even bestaan denk ik.
Het loopt terug omdat een iPad niet snel vervangen moet worden. Ik gebruik nog steeds de iPad 2 maar heb in die tijd al wel een MBP vervangen en al 2 keer een iPhone door een nieuwer model. Het probleem van de dalende iPad verkoop is dan ook dat het product een te lange lifecycle heeft
Met een gemiddelde macbook uit 2011 en een iPhone 4, allemaal in hetzelfde jaar als de iPad 2 uitgekomen, kun je nog heel goed werken, en zelfs de aanstaande OS releases (OSX 10.10 en iOS8) worden er nog op ondersteunt. Als je ze in die tijd vervangen hebt is dat je eigen keuze geweest, of had je een heel specifieke reden, maar het was niet de lifecycle van het product zelf die korter is dan de iPad.
iOs 8 wordt niet uitgebracht voor de iPhone 4. En zonder de laatste iOs versie loop je al snel tegen apps aan die je niet meer kan instaleren.
Je hebt gelijk, maar dan nog is er voorlopig nog goed op te werken, en Apple biedt de mogelijkheid om versies van apps voor een "oude" iOS versie in de App Store te laten staan, dus ook apps hoeven voorlopig geen probleem te zijn.
Met een iPhone 4 en iOS7 is helemaal niet goed te werken.
Toch doe ik het dagelijks. De eerste release van iOS 7 was niet zo een succes, maar door de latere updates is het heel goed werkbaar geworden. Het is natuurlijk geen snelheidsmonster, maar voor gewoon dagelijks gebruik in mijn ogen goed genoeg.
Ik vind niet dat de iPad een langere of kortere lifecycle heeft dan de iPhone.
Dat jij je iPhone al 2x vervangen hebt is puur je eigen keuze en totaal overbodig als je de gebruikservaring van de iPad 2 ook nog goed vindt.
De iPhone 4 is zoals aangehaald ook nog perfect werkend.
Persoonlijk vind ik het verschil tussen de iPad 2 en iPad Air zeer groot.
Retina scherm en echt een groot gewichts verschil.
Waar als jij 2x je iphone vervangen hebt je ofwel van de iphone 3 kwam ofwel een overbodige upgrade gedaan hebt naar een S versie.
De iPhone 4 is zoals aangehaald ook nog perfect werkend.
Inderdaad, het ding gaat aan en uit en dat is het zowat. Er valt helemaal niet mee te werken, het is zo ontzettend traag dat je het ding iedere keer weer op grond wil gooien.
Hetzelfde geldt dan voor de iPad 2.
Het is de uitspraak dat een iPad een langere levenscyclus heeft dan een iphone die niet klopt. Je hecht mss meer belang aan pochen met een nieuwe iPhone, maar hardware matig zijn de sprongen redelijk gelijk en de gebruikerservaring verschilt evenveel tussen generaties.
Het kapot laten vallen van je iPhone telt natuurlijk niet he.
Vervangingstijd heeft geen invloed op de groei, tenzij de vervangingstijd veranderd.. De enige reden waarom de groei daalt is omdat de markt meer en meer verzadigd raakt. (en uiteraard steeds meer concurrentie van andere spelers op de markt)
De vraag die je ook kan stellen: is het nog wel mogelijk om de zogenaamde "echte vernieuwing" te realiseren. Tablets are here to stay, dat is wel duidelijk een aantal jaren terug ging het hartstikke snel en was het allemaal vernieuwend, Apple was toentertijd de grootste maar dat zie je nu terugzakken nu de Android tablets van hetzelfde niveau zijn.

Op een gegeven moment is de grote innovatie slag over en kan je alleen nog kleine puntjes telkens verbeteren, zoals een antireflectielaag. Iets wat in mijn ogen wel waarde toevoegt en ja waarschijnlijk kon dat ook eerder maar het feit is wel dat men concurrentie moet hebben op de markt. Als je zelf geen model uitbrengt elk jaar kan je niet meer mee met de rest. Je kan niet alles meteen in één keer in een consumenten product proppen.

Of we nu Apple hier specifiek op moeten afrekenen, andere tablet/smartphone fabrikanten doen net zo weinig of nog minder om te "vernieuwen".

Ben trouwens wel benieuwd naar de antireflectielaag, vraag me af hoe de kleuren er uitzien. Vaak zie je bij monitors met anti-glare dat de kleuren veel minder fel zijn.
" Je kan niet alles meteen in één keer in een consumenten product proppen. "

Waarom niet? Dit konden ze toch in de productie al erin stoppen? Waarom doen ze het nu pas?

Correct me if i'm wrong.
Staat in het artikel.
Wel zou een bron aan Bloomberg hebben aangegeven dat de nieuwe coating op het touchscreen een complexer productieproces oplevert, waardoor de productieaantallen beperkt kunnen zijn.
Toch geweldig hoe Apple op voorhand tegenvallende verkopen al weet te spinnen.. En iedereen trapt er ook onmiddelijk in..
Toch geweldig hoe sommigen van een product waar slechts een gerucht over gepost wordt, direct weten dat het een flop gaat worden, dat de leverancier daar bewust al op voorhand rekening mee houd door het zogezegde vernieuwde proces, waarvan we eigenlijk ook niet verder komen dan een anonieme bron als zeer complex te omschrijven..

Mocht ik van jou zijn, met dergelijke helderziendheid, ik zet mn geld op de lotto

//sarcasm
wedden dat binnenkort andere chinese cq koreaanse android leveranciers ook met dezelfde aankondiging komen en wellicht eerder dan apple zelf....
Grappig dat je tegenvallende verkopen aanhaalt terwijl die er nooit zijn geweest. En het is een bron van Bloomberg en dus niet van Apple.
Apple zelf hoor ik het zelden zeggen, volgens mij hebben ze alleen aangegeven dat men problemen had met levering van retina schermen.

Veelal zie je dat men hun product lijn aanpast op verwachte leveringsproblemen. Zoals later leveren van Retina schermen of Touch ID.
Volgens mij is er nog nooit een Apple-product geweest waarvan geen gerucht is verschenen dat er 'productieproblemen' zouden zijn. En dat is maar goed ook, want dat betekent dat ze de grenzen opzoeken qua wat mogelijk is met materialen en afwerking. Heeft niks met mogelijke 'tegenvallende verkopen' te maken, dat slaat nergens op eigenlijk.
Hij heeft het over 'tegenvallende verkopen', hoe rijmt dat met 'fans in slaapzakken'? Volgens mij lees je niet goed.

[Reactie gewijzigd door TMC op 12 augustus 2014 09:29]

Die reflectie-laag is niet bepaald een innovatie die we nog niet gezien hebben. De Surface Pro heeft het als ik wat reacties hier moet geloven, en van de laatste Portégé Z10 weet ik het zeker.
Ondanks dat je een punt hebt kan je het beter generiek trekken, de innovatie is er op het gebied van mobieltjes/tablets amper geweest. Toch heeft Apple juist wel steeds die paar dingetjes kunnen doen waar je de stempel vernieuwing op kan drukken en andere fabrikanten braaf in (gaan) volgen zoals:

* 64bit processor, momenteel weinig benut maar dit duurde bij de PC ook een lange tijd
* Vingerafdruk sensor, geen nieuwe uitvinding wel nieuwe (betrouwbaardere) techniek en toepassing
* Dual tone flitser, voor toch even wat minder witte koppies in donkere ruimtes :)

Aan al deze verbeteringen kan je een eigen mening hangen hoe belangrijk het nu echt is geweest en het is niet meer zo revolutionair als jaren terug toen feature na feature erbij kwam. De iPhone 6 zou het ijs weer moeten bereken.
Nou nee,
64-bit. Nou nou, dat is een innovatie. NOT.
Vingerafdruk sensor? Wie gebruikt dat behalve een enkeling.
Dual tone flitser. Huh? Geen Xeon flitser? Geen OIS, geen Refocus? Als zaklamp?

Gebrek aan innovatie is juist bij 4 naar 5/S. En de kleine schermen.
Het is eerder Apple die de (achter)volger van Android en Windows Phone hardware en software.
Denk
* Mechanische OIS en ander camera zaken
* Draadloos laden
* NFC
* Glance
* Double tab to unlock
* Dedicated camera knop
* Groter scherm
* Hogere resolutie
* Gekleurde kunststof covers
* Smartcovers
* Enz.
Dan innoveren doen juist eerder Nokia, Samsung, HTC, Sony, Motorola/Lenovo en vele anderen veel meer. En met zaken die je zou gaan missen. Dat is innovatie dat er toe doet en niet die 3 lullige puntjes die jij noemt.
Bedankt voor de glimlach :)

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 12 augustus 2014 09:46]

Je statement klopt helemaal niet. Een 64-bit processor is iets wat geen enkel ander bedrijf had, toen was het de snelste vd markt. Dat is dus WEL innovatie. Wat jij zegt (betere resolutie, groter scherm,...) zijn zaken die elk bedrijf ieder jaar verbeteren, het zijn de normaalste zaken! helemaal NIKS innovatief aan...

Just face it: Apple is echt een innovatief bedrijf los van wat iedereen zegt. (de meerderheid weet er niks van, zoals jou)
Ik weet even niet of ik je post serieus moet nemen. Je wil zeggen dat Apple als eerste een 64 bit processor gemaakt heeft? (SQL?) En dat een gebruiker verschil merkt tussen een die en een Snapdragon 800? Dat het innovatie is dat er toe doet voor een gebruiker? Meer dan een groter scherm dan die kleine die ze nu hebben? Het gemak van info zonder je telefoon aan te hoeven zetten? Meer dan van een stabiele foto? Van een mooie foto 's avonds of binnen? Meer dan van gewoon je telefoon neerleggen en hij laadt op? OK :)
Je verdraait expres zijn woorden. Beetje kinderachtig.
Ik zeg precies wat ik opmaak wat hij denkt. En hem dan doen afvragen: heb ik dat gezegd? Niks kinderachtigs aan een beetje zelfreflectie.
ik zei dat je statement niet kopt, daarbij gaf ik je meer uitleg over hoe een groter scherm ofzoiets totaal niet innovatief is, wat volgens jouw woorden wel zo is...
En had je niet gezegd dat andere bedrijven innovatiever zijn dan Apple? (ik weet het niet meer zo goed :/ ) Hoe dan ook, ik vond van niet en legde uit waarom...

Dus ja, je verdaait mijn woorden compleet!
64-bit op een mobiel device noem jij geen innovatie, maar hogere resolutie en grotere schermen wel? Dat is namelijk ook iets wat al sinds jaar en dag gebeurt sinds de uitvinding van 'de monitor'. Tevens heeft Apple hier meer dan prima in mee gedaan met Retina schermen en waren volgens mij ook daarin een van de eerdere voordat de resolutie race begon.

Double tap is slechts een software feature, niets hardware matigs.

Dedicated camera knop, bedoel je om een foto te schieten? of een knop op de camera mee te starten.

En wat is een 'smartcover' volgens jou op het gebied van innovatie?

Draadloos laden, NFC zou ik inderdaad dan opnemen in het rijtje innovatie op het gebeid van mobiele devices. Glance is ook een toffe feature.

Daarnaast vergelijk je nu 1 bedrijf VS alle andere, ieder van die features zijn ook toe te kennen aan slechts 1 bedrijf die de eerste was en als je het onderverdeeld zal ook dan niet 1 bedrijf met kop en schouder er boven uit steken op het gebied van innovatie.

Oh en graag gedaan, hoop dat je nu een paar daagjes langer leeft sinds lachen gezond is ;-)
Denk: innovation dat er toe doet. Wat het gebruik van een apparaat fijner en praktischer maakt. Hoe klein of groot dan ook.

En ja, jij noemt 1 bedrijf en ik reageer op jouw post.
Denk: innovation dat er toe doet. Wat het gebruik van een apparaat fijner en praktischer maakt. Hoe klein of groot dan ook.
Touch ID dus, niet voor niets door iedereen gekopieerd.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 12 augustus 2014 10:49]

[...]Touch ID dus, niet voor niets door iedereen gekopieerd.
Dat is het niet door iedereen gekopieerd. Dus blijkbaar niet voor niets NIET door iedereen gekopieerd. Bedankt dat je mijn punt versterkt.
Je doet of Touch-ID een onzinnige feature is. Ik denk dat een heleboel mensen zullen zeggen dat het juist super handig is. en dus innovatie die er toe doet, vooral omdat het goed is uitgevoerd.

Een aantal hebben geprobeerd een alternatief op hun devices te zetten, het resultaat weten we.
Dat niemand het gekopieerd heeft, is dat de gebruikte techniek gepatenteerd is en je het simpelweg niet even kunnen kopiëren.
Uiteindelijk zal men wel met een fatsoenlijk alternatief komen alleen niet voor alles heb je dat op dag 1 klaarliggen.

Ik weet het, het is ook best wel moeilijk om toe te geven dat Apple ook features uitbrengt waar de concurrent dan weer even op achterloopt.
Ik zeg niet dat het voor sommigen niet handig kan zijn. Dan moet je nog maar eens lezen wat ik schrijf. In de praktijk zie ik echter iPhone gebruikers het NIET gebruiken. Dus zo handig is het blijkbaar niet, want ze weten wel dat het erop zit als ik hun er naar vraag.

En ik zie wel Lumia gebruikers (en dat zijn hier al ~50% (goed voorbeeld, doet goed volgen ;) ) wel double tab to unlock, glance en uiteraard OIS gebruiken. En dat ze ook aangeven dat er leuke handige dingen opzitten. Dus ja, wat zou jouw conclusie dan zijn?
Eh je zegt het eerst als een absolute waarheid, lees je eigen toon in het bericht maar. Als je wilt dat we het anders opvatten zet het er dan anders neer. En in de praktijk zal je zien dat Touchid juist heel veel iPhone gebruikers het gebruiken, ik weet niet hoe je erbij komt dat men het niet veel gebruikt. Daarnaast kan je moeilijk ontkennen dat het op de iPhone goed is uitgevoerd.
Het werkt seamless en je hoeft er niks speciaals voor te doen. 1 klik op de home button wat je altijd al deed.

double tab to unlock en dergelijke features, leuk hoor en inderdaad vast handig. Maar hebben ze bij andere telefoons zoals de iPhone ook niet allemaal handige features?

Je probeert te zeggen dat Apple niet aan innovatie, je kan echter wel op je vingers natellen dat het absolute flauwekul is. Je noemt een hele rij features op, waar ik al een paar zie die ik niet bruikbaar vindt. Betekent niet dat ik die fabrikant dan maar ga verwijten met gebrek aan innovatie, zou je ook eens moeten doen.

Edit: leesbaar gemaakt

[Reactie gewijzigd door OkselFris op 13 augustus 2014 18:48]

Doe geen moeite, hij heeft een reputatie om simpelweg het eigen standpunt te blijven herhalen, steeds een beetje platter.

Ik pleit dat Touch ID een innovatie is die niet eens subjectief is, het is een keiharde innovatie. Uit cijfers blijkt namelijk dat mensen gemiddeld op zijn minst tientallen keren per dag (en sommigen wel 200 keer per dag) hun smartphone unlocken. Door touch id te gebruiken heb je het voordeel van zowel veiligheid (vergeleken met het alternatief van geen code hebben) EN snelheid.

Het kan minuten per dag aan tijdswinst opleveren. Dat lijkt niet veel, maar het telt op, en ik ken weinig innovaties die zo tijdsbesparend zijn.
Dan innoveren doen juist eerder Nokia, Samsung, HTC, Sony, Motorola/Lenovo en vele anderen veel meer. En met zaken die je zou gaan missen. Dat is innovatie dat er toe doet en niet die 3 lullige puntjes die jij noemt.
Jij doet nu alsof het 'Apple vs. de rest' is.

Maar al die 'innovaties' die jij noemt, een term die hevig aan infatie onderhevig is als je een 'dedicated camera knop' een innovatie noemt (bedankt voor de glimlach), zijn toe te schrijven aan meerdere bedrijven. Als je een lijstje van innovaties per bedrijf maakt, zal je zien dat de bedrijven qua innovaties elkaar allemaal niet veel ontlopen en dat Apple waarschijnlijk tot de koplopers behoort. Om bijvoorbeeld antwoord te geven op je vraag: Touch ID gebruikt bijna iedereen.

Tevens ben ik van mening dat je innovaties niet los kan zien van marktsucces. Dingen als draadloos laden en OIS vereisen concessies aan de hardware, zo worden de telefoons veelal dikker. Zitten consumenten daarop te wachten? Dat is lastig te zeggen, maar je ziet dat de toestellen die OIS hadden vaak relatief dik waren en niet echt goed verkochten en dat de grote spelers ze niet in hun topmodellen durven te stoppen (HTC, Samsung).

[Reactie gewijzigd door TMC op 12 augustus 2014 10:07]

Ik reageer op een artikel die als onderwerp apple heeft.
Net alsof....je weet wel.
64-bit. Nou nou, dat is een innovatie. NOT.
"That iPhone 5s ‘marketing gimmick’ apparently ‘set off panic in the industry’"
http://bgr.com/2013/12/17...a7-processor-competition/
"Qualcomm Insider: Apple 64-Bit Chip `Hit Us in the Gut'"
http://blog.hubspot.com/o...64-bit-chip-hit-us-in-gut
Apple driving move to 64-bit mobile processors, TSMC says
http://www.cnet.com/news/...ile-processors-says-tsmc/
Vingerafdruk sensor? Wie gebruikt dat behalve een enkeling.
As noted by Apple senior vice president of software engineering Craig Federighi at the WWDC, less than half (49 percent) of iPhone owners used a passcode before Touch ID was introduced. However, now 83 percent of iPhone 5S owners use a Touch ID/Passcode to secure their devices. In other words, convenience led to higher usage rates. It is quite likely then that the implementation of Touch ID for a mobile payments service will similarly boost the number of users who make purchases through their iPhones.
http://wallstcheatsheet.c.../?a=viewall#ixzz3AAr1Ke4b
Ik zou de cijfers van bijvoorbeeld de galaxy S5 wel eens willen zien :+


De hele reactie slaat kant noch wal, en heb geen zin om bij elk punt wat je maakt bronnen te gaan zoeken. Lees je eerst een in voordat je met deze onwaarheden komt. Mocht je nou denken dat er wel echt een valide punt tussen staat, reageer even, dan ontkracht ik die graag voor je :)
Probleem is dat iedereen tegenwoordig al 3 tables heeft liggen en inderdaad de upgrades zijn vrijwel de moeite niet meer waard om weer zoveel geld uit te geven.

Dit ook weer, een antireflectiescherm. Klinkt grappig maar is het 300 euro waard?
Hoe vaak zou je willen upgraden dan? Dit is voor mij de versie die de iPad1 (uit 2010) gaat vervangen.
Hetzelfde hier, eigenlijk omdat je door Apple wordt "gedwongen" .
Verder dan iOS 5.1.1 kom je niet en nieuwe apps vereisen weer iOS 6 of nieuwer.
Daarnaast zal de snelheid ook wel een hele verbetering zijn als je van iPad 1 naar Air 2 gaat, dus dat is dan mooi meegenomen :)

Hetzelfde geldt straks natuurlijk voor de mensen met een iPad 2, die dan niet meer ondersteund worden, dus Apple bouwt wel een soort cirkeltje op.

[Reactie gewijzigd door SWINX op 12 augustus 2014 10:05]

De iPad 2 krijgt gewoon iOS 8 hoor.
Na de iPad 1 valt het anders behoorlijk mee met dat "cirkeltje". De iPad 2 gaat het vierde jaar van ondersteuning in. En de ondersteuning van apps voor oudere iOS versies is nog altijd aan de ontwikkelaars zelf.
het is natuurlijk ook een beetje veel als je elk jaar een nieuwe iPad op de markt brengt. mensen kopen niet elk jaar meer nieuwe tablets . het kost gewoon te veel geld en veel mensen moeten echt op de centen letten en hebben gewoon andere uitgaven . en de producten zijn niet elk jaar gigantisch anders . wat jij zegt het gaat om verfijning en dat is gewoon niet datgeen waar je extra veel geld voor betaald . men wil een echte update en niet een zelfde apparaat met een paar kleine dingen . ik denk dat apple gewoon om de 2 jaar een apparaat moet brengen of het moet echt vernieuwend zijn ofzo .
Het is denk ik andersom. Dat ze erbij zijn die elke keer weer een nieuwer versie kopen is leuk, maar je wil de upgradekopers op een bepaald moment niet voor een te oude keuze zetten.
Als jij je product voor een aantal jaar gebruikt ga je prima verbeteringen zien bij een volgende versie.
Als dat laatste waar zou zij , zou het toch meer "tablets, we hebben het nu wel een beetje gezien."

De andere fabrikanten vertonen namelijk net zo veel/weinig innovatie
Absoluut met je eens! Echter, hou ik het voor het topic specifiek aangesproken op Apple :)
De vernieuwing komt met de smartwatch die ze bij de iPad introduceren (gerucht). Het is een beetje lastig en onzinnig om in je tablet sensoren te hebben die je bloeddruk, hartritme of bloedwaardes kunnen meten.
Ik zelf kan nog maar weinig vernieuwende zaken bedenken. Het enige wat in mij opkomt is project tango van google, de 3D scanner.
Ik kan in ieder geval nog een vernieuwing bedenken die zowat universeel gewaardeerd zou worden: het pennetje.

En daarmee bedoel ik drukgevoelig teken op een resolutie die echt papier benanderd zonder een input/touch lag. Het zou een revolutie betekenen in aantekeningen maken (zakelijk, waar nog steeds veel mensen papier rondsjouwen) en digitaal tekenen/schilderen.

Ik weet het, concurrenten hebben diverse pogingen gedaan, en ik meen dat Microsoft research techniek heeft om de lag te verkleinen, maar de combinatie van hoge resolutie tekenen zonder lag heb ik in de praktijk nog nooit gezien.
Die antireflectielaag is best wel een ding. Dat is de reden dat de iPad echt een alternatief zou worden voor je ereader. Al zou de helderheid dan ook wel hoog moeten zijn. Als het ook echt in de zon leesbaar wordt dan is dit een hele stap vooruit.
Goh, dat hangt er vanaf.
Ik kan zonder problemen lezen op mijn iPad in de zon.

De redenen dat ik het niet doe is omdat het toestel te duur is om mee naast het zwembad te gaan zitten. Terwijl je een kindle voor 50 (de standaard) tot 100 euro (paperwhite) kunt kopen.
Daarnaast is de batterijduur veel beter bij een ereader. Een hele week vs 10 uur.
Laatste keer heb ik 2 boeken uitgelezen op 1 batterijlading (2 fantasy boeken van 500 pagina's).
Ook is het feit dat het geen backlight heeft veel aangenamer in donkere omgevingen. Als je wilt lezen voor het slapen ofzo.
Dus die anti reflectie laag gaat echt de ereader niet vervangen als je een ereader hebt imo
Het is onmogelijk te lezen op de ipad in de zon, je ziet dan niks op het scherm (of je nu een zonnebril op hebt of niet). Ik denk dat je lezen in de schaduw bedoelt.

Je vergeet in de prijzen van de Kindle de douane kosten, die zijn vrij hoog. De standaard Kindle komt op 126 euro, de paperwhite 2 komt op 165 euro all in op de deurmat. Alternatief is kopen op amazon.de en afhaallocatie aan de grens kiezen en zelf ophalen, dan haal je de prijzen die je aanhaalt wel.

En een ereader zal inderdaad voor lezen altijd een ipad verslaan. Wij hebben meerdere ipads, maar we lezen echt alleen epub/mobi/azw3 op onze Kindle's (paperwhite 1 en 2). Die zijn niet te verslaan door een ander type scherm.

[Reactie gewijzigd door Dikkiedikdik op 12 augustus 2014 09:31]

Vermits duitsland best wel dichtbij is en je zelf een afhaalpunt kan kiezen hield ik er rekening mee dat je dit wel zou doen en niet via amerika deze aan te kopen. Vandaar inderdaad de vermelde prijzen.
Dus ik vind dat in amerika kopen het alternatief moet zijn ;-). Je koopt hem zo duur mogelijk in amerika dus dit mag je niet in de vergelijking nemen van prijzen.

Goh, ik zat gisteren middag even met mijn iPad Air in de tuin met de zon op het scherm en ik kon hierop lezen. Ik ga niet zeggen dat het de beste ervaring is, maar onmogelijk vind ik best sterk uitgedrukt. Dan lijkt een oogarts me de eerste stop :p.
Ik hoop ook eerlijk gezegd dat ze in de toekomst schermen uitbrengen met QHD (2560x1440), wat de LG G3 momenteel heeft.

Door het resolutie heb je mooie hoge contrast wat de scherm mooi maakt.
Steeds meer filmpjes op youtube ondersteunen al 1440p.

Kijk al erg naar uit, wat de nieuwe iPhone ons te bieden zal geven. Dat geld ook voor de iPads. Ze kunnen niet achter blijven als de concurrent.
Daarnaast is de batterijduur veel beter bij een ereader. Een hele week vs 10 uur.
Laatste keer heb ik 2 boeken uitgelezen op 1 batterijlading (2 fantasy boeken van 500 pagina's).
Dat boeit toch helemaal niet. Zo lang je de dag doorkomt is het voldoende.
lol, natuurlijk boeit dit wel!
Op vakantie heb je zeker niet altijd de mogelijkheid om elke dag je elektronica op te laden.
Ik geef toe dat 2 boeken uitlezen nu ook niet noodzakelijk is. Maar het is wel leuk dat je weet dat als je op reis vertrekt je batterij heel de weg ok gaat zijn. Ook als je eens 's avonds hem niet insteekt omdat hij nog niet leeg was en je volgende dag aan het zwembad geen opgeladen tablet meer hebt.
Ik denk dat de echte reden om de ipad als ereader te gebruiken de accu duur van een ereader is.
Dat valt best mee, je kan een hele dag lezen op de ipad en 's avonds thuis/in het hotel laad je hem weer op voor de volgende dag. Ik heb zowel een ebook reader als een ipad 2 en gebruik ze eigenlijk allebei buiten maar de ipad kan ik enkel gebruiken als er voldoende schaduw is. Niet dat ik hiervoor nu een nieuw ga halen, dat ding doet gewoon alles nog wat het moet doen, zelfs een zwaar spel als real racing 3 gaat supervlotjes.
ok het hangt van je gebruik af, maar ik vind het heerlijk dat ik mijn ereader mee kan nemen als ik ga kamperen en hem de hele vakantie niet hoef op te laden. Dat en het scherm in de zon inderdaad.
en het gewicht en de prijs ;)
Een antireflectielaagje maakt het echt niet dat het tegen een ereader op kan. Daarvoor is de beeldtechniek te verschillend.

En wat is dat antireflectielaagje? Een coating zoals op beeldschermen?
Of zoals met een Surface en bepaalde phones waarbij de gap tussen het scherm en glas er niet meer is door verlijming van de 2?
Hij zegt toch antireflectielaag? En dat is een laag op/in je scherm dat er voor zorgt dat je nog kan blijven lezen/werken op je iPad ook al zit de zon erop. Nu zie je namelijk jezelf, je eigen reflectie. Dus een antireflectielaag zorgt ervoor dat dit niet meer gebeurt
Ga maar van minder uit, en niet helemaal weg. Althans dat denk ik.
Anti-reflectielaag, je hebt toegang tot internet, hoe mogelijk is het om op te zoeken....

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Antireflectiecoating
Goede link.
Ik heb al jaren een bril met zelf-kleurende glazen die ook aan beide zijden van het glas ontspiegeld zijn. Vooral dat ook aan de binnenkant ontspiegeld zijn geeft een heel rustig beeld als je door de bril kijkt.
Ik had een Belkin anti-smudge protector op mijn iPhone 5 die ook reflecties wegnam, moet zeggen dat dat echt goed werkte. Kost wat (tov de2 euro protectors) maar het was echt prima.
Producten zijn bijna altijd opwaarderingen van specificaties. Sinds het paard en wagen zijn deze alsmaar opgewaardeerd tot de auto(mobiel) die het nu is. Wellicht zeg je de verbrandingsmotor is nieuw, maar dan blijft het verhaal het als je het naast de iPad legt: iPad Air 2 is (waarschijnlijk) een samen komen van bestaande technologieën zoals de eerste auto ook een combinatie was van een wagen met een verbrandingsmotor. De nieuwe iPad wordt waarschijnlijk een iPad met vingerafdruksensor
Het probleem van de teruglopende aantallen is gewoon de kwaliteit van Apple. Mijn oude iPad 2 word dagelijks uren gebruikt door me ouders ding werkt nog perfect. Mijn ipad1 gebruikt een vriend van me ook nog dagelijks. Mijn huidige iPhone 4S draait perfect op ios8 en is bijna inmiddels 3 jaar oud. Jammer dat er nooit aantallen van actieve gebruikers worden gemeld ergens...

En mensen die beginnen dat de vernieuwing uit blijft? Aan laptops word toch ook al jaren geen "vernieuwing" toegevoegd? (Behalve dat het ook gelijk een tablet kan zijn :-S)
Ik denk dat "Apple, we hebben het nu wel een beetje gezien" niet perse van toepassing is. Dat is vooral iets wat door mensen gezegd worden die een negatief puntje proberen te zoeken of het zelf niet hebben of niet willen hebben. Het lijkt me meer een gevalletje gesauteerde markt. Mensen gaan niet een nieuw apparaat kopen om dat het nieuwer is dan wat ze al hebben.

Misschien dat je een 1% gebruikers hebt die geil wordt van het nieuwste, mooiste, grootste enz. of van een merkje, logo'tje of iets dergelijks, maar de rest wil gewoon iets wat werkt. Stel dat je nog een iPad 2 zonder retina gebruikt en daar precies mee kan doen wat je wil. Waarom zou je dan een nieuwere iPad kopen? Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld een Galaxy Tab 10.2, die ga je ook niet vervangen als je er genoeg aan hebt. Sure, wij kunnen bedenken dat er allemaal nieuwe dingen mogelijk zijn, of dat er verbeteringen zijn, maar daar heeft een tevreden gebruiker geen boodschap aan.

Pas als je meer nodig hebt, of je bestaande apparaat niet meer voldoet, dan ga je wat nieuws kopen. Dus stel dat je altijd al een vingerafdruklezer nodig had, en die er eerst niet was, en nu wel, dan zou je misschien een apparaat gaan kopen die dat heeft als die er opeens is. Of als je een app nodig hebt die een hogere software versie op je apparaat vereist, en je apparaat al jaren niet meer ondersteund wordt, dan wil je ook wel upgraden. Maar in beide gevallen gaat het dus over een bestaand apparaat dat niet voldoet. En dat is nou precies wat je in de iPad markt hebt: als je een tevreden gebruiker bent ga je je huidige apparaat niet vervangen.

De enige verkopen die er dan nog zijn komen van nieuwe gebruikers of van vervangers voor versleten apparaten.
In zekere zin ben ik met je eens. Echter als juridische professional heb ik wel behoefte aan een verfijning zoals een 12 inch I pad air zodat alle juridische documenten op a4 formaat lekker te lezen zijn in mijn app; pdf expert 5. Dan weet ik dat velen zullen volgen nl. Advocatuur, rechtbanken, verzekeringskantoren, etc. Dus een Ipad air 12 inch en de samenwerkingsverband tussen Apple en IBM om het bedrijfsleven te winnen voor iphones en ipads (vooral de ipads) kan het volgende gouden ei van apple zijn.
Apple laat al jaren een iets betere versie van de vorige zien en dat noemen ze dan innovatief ;-). Ik zou een iPad met drukgevoelige styluspen wel waarderen. Een aanklikbaar toetsenbord zoals bij de Surfaces is dankzij de Logitech toetsenborden niet echt meer nodig maar (micro) USB aansluiting voor communicatie met randapparatuur en om op te laden in plaats van hun eigen plug zou eveneens mooi meegenomen zijn en wat te denken van een microSD kaart slot? In alles zijn de concurrenten inmiddels beter op Apple's enigste troefkaart na: iOS. Verder zou b.v. contactloze data uitwisseling (Samsung), het kunnen communiceren met Domotica ready apparatuur en b.v. een betaalchip allemaal leuke uitbreidingen zijn.
Och, als apple wil zorgen dat er meer iPads verkocht worden kunnen ze simpelweg weer een iOS uit brengen wat wel te installeren is maar niet werkt op de oudere iPads. Net zoals de iPad1 obsolete werd met iOS5 en de iPad2/mini een flinke klap in stabiliteit heeft gekregen met iOS6.

Het probleem is alleen dat de concurrentie tegenwoordig een stuk heviger is dan in die tijd en ze dus het risico lopen met zo'n trucje een deel installed-base te verliezen aan Android.
Mijn iPad 2 die ik gekocht heb de week toen hij uitkwam, wordt nog steeds dagelijks gebruikt met iOS 7. Als straks iOS8 uitkomt ga ik lekker upgraden naar iOS8

https://www.apple.com/ios/ios8/

je gaat maw wel zeer kort door de boch

//edit -> welja offtopic :(

[Reactie gewijzigd door Yalopa op 12 augustus 2014 09:52]

klopt helemaal.Idem met mijn ipad2. Welke android leverancier levert na al die jaren dezelfdde versie? Geen enkel! Dus @Croga moet geen onzin verkopen maar baseren op feiten.
De iPad 2 en mini draaien zelfs iOS 7 prima imho. Dat de iPad 1 enkel iOS 5 heeft gekregen is jammer idd. Maar hij is echt wel een stuk trager dan een iPad 2.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 12 augustus 2014 09:40]

Tja, ondertussen krijg je nog wel updates voor een apparaat wat in maart 2011 is uitgekomen (iPad 2), dat gaat ook niet altijd even goed. (zoals bij de ipad 1 :))
Dat heet een mat scherm en wordt al jaren in monitoren, laptops etc gebruikt. Werkt perfect, behalve voor de marketingmachine natuurlijk. Je ziet de keuze wel steeds vaker alweer beschikbaar komen bij laptops tegenwoordig.
Die hebben geen capacitief touch screen waarvoor een extra laag noodzakelijk is, dus dat is niet helemaal vergelijkbaar.
En op een mat scherm zie je vingerafdrukken enorm goed.
Ik heb inderdaad ook lang gezocht naar een mat touchscreen, maar capacitief bestaan die niet.
Genoeg screenprotectors die mat zijn hoor, en dat werkt top op een capacitief scherm...

Werkt ook erg goed tegen reflecties, en ziet er imho stoer uit, maar misschien omdat mijn monitors en TV ook mat zijn :)
Werkt zeer zeker een mat scherm . Een antiglate protector werkt ook en kost geen drol ;)
Ik heb al heel lang een 'antireflectielaag' op mijn smartphone, een matte screen protector. Het zal mij benieuwen of dit echt een 'innovatie' is (in de zin van: een nieuwe techniek) of dat Apple een bestaande oplossing gebruikt en tegen de norm in gaat om zo bijzonder te lijken. Maar volgens mij is er al jaren een oplossing voor dit probleem dat veelvuldig wordt gebruikt op beeldschermen. Grote kans dat je er nu naar zit te kijken.
Het zal mij benieuwen of dit echt een 'innovatie' is (in de zin van: een nieuwe techniek) of dat Apple een bestaande oplossing gebruikt en tegen de norm in gaat om zo bijzonder te lijken.
Huh.

Het is een coating. Alsof daar normen voor zijn? En alsof het zou boeien als je tegen de norm in gaat? En alsof Apple dat puur zou doen om 'bijzonder' te lijken?

Spijkers op laag water zoeken dit.
Volgens mij wordt mijn comment opgevat als haat, maar zo bedoelde ik het niet. Met norm bedoel ik slechts dat het merendeel van displays mat is, behalve op tablets en smartphones.
Echter, ik zou het inderdaad slimme marketing vinden. Het wiel opnieuw uitvinden gebeurt constant als marketing trucje. Vandaar dat ik me afvraag: Is dit een nieuwe techniek, of wil Apple hun product op deze manier onderscheiden van de rest met een bekend concept?
Ik zeg niet dat het een slechte ontwikkeling is, in tegendeel, ik heb nooit begrepen waarom schermen op telefoons en tablets allemaal glossy zijn. Ik werk momenteel op een laptop met touchscreen, welke ook een antireflectielaag heeft en heb een matte screen protector op mijn smartphone. Met een raam naast/achter je vind ik dat toch een stuk prettiger.
Ik neem 'nieuwe features' wel altijd met een korrel zout, omdat het vaak weinig of helemaal niet innoverend is (uitzonderingen daar gelaten). Maar wie weet is dit een betere optie dan we tot nu toe kennen, laten we het hopen. Ik zie inderdaad veel fabrikanten (incl. Apple) ervoor aan een verandering aan te brengen slechts om op te vallen, misschien wel onterecht. Maar verwar mijn sceptische instelling niet met veroordeling van een merk. Dat was niet mijn insteek. Ook veranderingen die niet nieuw zijn, zijn soms welkom.
Capacitieve aanraak-schermen zijn volgens mij niet mat te krijgen.
Naast glanzend en mat, kan je het 'glas' oppervlak ook meer lichtdoorlatend maken.

Zie bijv: http://www.schott.com/arc...ctive-glass/mirogard.html
Maar geen reden om nou gelijk te gaan upgraden. Verlang wel naar de mogelijkheden zoals met de Microsoft Surface Pro 3.

Met een iPad kan je niet zonder een laptop/desktop. Ik zoek juist die combo, een iPad met OSX onder de moterkap zou ideaal zijn. Wil hetzelfde kunnen doen op één apparaat.
Inderdaad ik begrijp niet waarom ze niet zoiets op de markt brengen. Meteen een felle concurrent voor de Surface tabletten.
Omdat je dan een compromis sluit.

Een Surface is een stuk zwaarder en dikker dan een iPad en een stuk onhandiger dan een MacBook Air (geen toetsenbord). Wel heeft deze meer functionaliteit dan een iPad en meer mobiliteit dan een MBA, maar dat moet je dus wel bereid zijn wat op te geven.
Dat sluit je ook met een iPad en MacBook air ook.

Een iPad heeft geen digitizer, geen standaard, geen USB, alleen een onscreen toetsenbord, geen draadloos laden, alleen aanloggen met cloud account enz. Vergeleken met een smartphone/phablet is een iPad onhandig groot en zwaar.
Een macbook air heeft alleen een klein scherm, geen touch, 1 schijf, beperkte aansluitingen enz.

Kortom: het is altijd een kwestie van compromissen ook bij ipads en macbooks.

Je moet als consument kijken wat JIJ wil. EN ja een tegenhanger voor de Surface Pro 3 is er inderdaad niet. Dan moet je bij Microsoft e.a. zijn.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 12 augustus 2014 10:02]

Dat klopt, elk apparaat is het resultaat van een compromis. Alleen bij de Surface Pro 3 is het een compromis tussen twee productgroepen i.p.v. specificaties binnen een productgroep zoals de voorbeelden die jij noemt. Dat is het verschil vind ik.
Dat was de ipad ook. Als ook de MBA. En toen kwam er een nieuwe produktgroep tablet en ultrabook. En hybrids. Net als bij auto's.
Zoals ik al zei, alles is een compromis. Ik weet niet welk punt je wil maken maar het is een vermoeiende manier van discussiëren als je alleen vage beweringen doet zonder echt een punt te maken.
Produktgroepen waar je over begint. Defineer produktgroep laptops? Van 10 to 17" ? van 2 tot 5 kg. Dat zijn grote verschillen. En dus heb je ook binnen die produktgroepen ook weer losse groepen. Ultrabooks, DTR's. Dus je argumentatie dat een SP3 tussen 2 produktgroepen valt, gaat ook op voor een ipad en mba.
Waarschijnlijk een gevoelskwestie voor je, maar ik voel 'm niet.
Een compromis...
De Pro weegt 800 gram inclusief cover de ipad air 500 gram zonder cover. Vervolgens heb je dan een tablet met een display die ruim 6 cm groter is. En dikker ja.. wel geteld 1.5 mm dat zul je merken.

Je krijgt als compromis wel een stuk hardware in handen wat betere specificaties heeft dan een MBA or zelfs menig Mac Pro.

De enigste compromis is hooguit het toetsenbord (groot minpunt) maar verder is het technisch toch wel een stuk verder dan wat Apple op dit moment levert.
De Surface Pro 3 is bijna twee keer zo duur als een iPad maar is wel dikker en zwaarder. Als je niks geeft om de 'desktop functionaliteit', is dat dus zeker een compromis. Als je wel graag alles in één hebt, is het ideaal. Hangt er vanaf wat je wensen zijn. Dat is dus inderdaad een compromis.

Wat betere specificaties zijn verschilt van persoon tot persoon. Als je de SP3 vergelijkt met tablets, zijn de specificaties helemaal niet beter (want: dikker en zwaarder). Vergelijk je deze met laptops, dan zijn de specificaties prima, maar niet heel bijzonder. Het scherm is aardig, maar HiDPI schermen zijn tegenwoordig niet zo heel bijzonder meer. Echter, daar staat dan weer het gemis van een fatsoenlijk toetsenbord tegenover. Wederom een compromis dus.

Snap daarom ook niet helemaal waarom je zegt dat deze 'technisch verder is'. Het is gewoon anders: alles in één vs. losse apparaten.
Microsoft Surface Pro 3 Ci5, 4GB, 128GB Zilver: ¤ 1.019,-
Apple iPad Air WiFi + Cellular 128GB Zilver: ¤ 869,-

150 euro verschil, inderdaad bijna 2 keer zo duur |:(
Waarom de 4G-versie van de iPad erbij pakken? Heeft de SP3 ook niet.

Ik vergeleek trouwens beide instapmodellen (480 vs 800 euro).
Omdat deze 128GB hebben. Als je vergelijkt moet je goed vergelijken.
Je hebt ook 128 GB zonder 4G en die is ¤749.
nouja een stuk zwaarder en dikker dat valt opzich ook wel weer mee mss iets . het is gewoon een apparaat wat en als tablet en als laptop kan worden gebruikt. en een toetsenbord zit er ook bij al moet je daar voor betalen maar goed dus het is echt nix minder als een mcbook air. en heel eerlijk ondanks dat het mss ietsje zwaarder en dikker is je hebt veel meer waar voor je geld .
Wat niet vergeten moet worden is dat de massa tablet markt en de ultrabook markt vrij ver uit elkaar liggen. Zowel een Macbook als een Surface Pro 3 zal in de range van 1100-1300 euro liggen.

Oftewel: de huis-tuin-en-keuken tablet gebruiker gaat niet voor die optie van het beste van 2 werelden. Er zijn mensen die dat wel doen, maar die groep is een stuk kleiner.
Ik zou niet weten waarom Apple nu direct in moet stappen op het concurreren met Surface Tablets.
Microsoft continued to lose money on its Surface tablets throughout its just-concluded 2014 fiscal year, adding hundreds of millions of dollars in red ink and boosting total losses to $1.7 billion since the device's 2012 launch.
http://www.citeworld.com/...on-on-surface-so-far.html
Om zijn klanten beter te kunnen bedienen? Of doet Apple het alleen voor zichzelf en niet voor zijn gebruikers? Dat zou wel een raar beeld van een bedrijf geven. Mag hopen dat ze het allebei doen.
Ik neem aan dat beide bedrijven produkten uitbrengen voor hun gebruikers en klanten, dat is het hele idee van een bedrijf.

Het andere idee is om dit op een winstgevende manier te doen. De Surface is niet bedacht door Microsoft als verliesgevend kadootjes aan gebruikers.
Als het echt een ontzettend goed product was verkocht het wel beter en was er niet zo'n groot verlies. Weinig mensen zitten daadwerkelijk op dat ding te wachten blijkbaar. Nu kan je wel voor elk klein gaatje in de markt wat proberen te maken. Maar dat is niet iets wat Apple ooit gedaan heeft.
Veel mensen gebruiken een tablet als extra scherm en als vervanging voor papier. Als je een student bent bijvoorbeeld, dan heb je op een laptop je tekstverwerker en andere programma's open en je tablet gebruik je voor slides, papers en opdracht vellen. Met de Surface ben je weer terug bij af.

Ik kan me wel voorstellen dat de Surface handig kan zijn voor grafici, maar voor meeste mensen is een aparte tablet en laptop productiever.
Waarom kan je niet zonder laptop/desktop?
Sommige mensen moeten/willen veel typen. Denk aan programmeren, rapporten schrijven, etc. Op een touchscreen werkt dat even leuk, maar ben je het al gauw beu. Een toetsenbord (en muis net zo goed) zijn in veel toepassingen nog steeds veruit superieur aan een touchscreen.
In dat licht, wordt het eens tijd dat er cijfers bovenaan het toetsenbordje komt en je niet steeds moet switchen.
Vrij simpel.. Als je met een 3D cad programma werkt, photoshop, zware grafische programma's en spellen wilt/moet kunnen draaien... de Surface Pro 3 kan dan wel Photoshop maar ik gebruik toch liever een echte pc
Betekent dit dan ook minder reflectie bij het kijken van films etc. op de iPad? Heb nu aardig vaak last van weerspiegeling als ik overdag een serie of film kijk. Zie ik me eigen kop ipv de film.. 8)7

De markt voor tablets raakt m.i. een beetje verzadigd, omdat de tablets veel langer meegaan dan smartphones. Apple moet meer innoveren om de iPad weer aan de man te krijgen.
Wat mij in eerste instantie weerhield om een iPad te kopen was het ontbreken van een usb poort om films mee af te spelen. Nu kun je heel gemakkelijk streamen, maar soms is het makkelijker/sneller om direct van de usb af te spelen.
Ik denk als Apple serieus meer verkopen wil krijgen, ze of een nieuwe, innovatieve tablet moeten realiseren (wat ik niet zie gebeuren) of het afstappen van een aantal waarden van Apple en bepaalde functies toevoegen welke wel in andere tablets zijn te vinden (zoals de usb poort..)
Er is een lightning to USB kabel te koop en er is een app die je vanaf een flash drive bestanden (dus ook films) laat spelen.
Je hebt wel een "Powered" USB hub nodig omdat de iPad de drive niet van voldoende voeding kan voorzien.
Ik denk (maar niet zeker) dat je in iOS 8 ook de films over kan sturen via Airdrop (vanaf een Mac met OSX Yosemite).
Zie hierboven al vaak een zeer terechte opmerking worden gemaakt: er is te weinig vernieuwing / de markt is wat verzadigd. Ik gebruik nog steeds dagelijks m'n ipad 2 en alle nieuwere versies zijn voor mij nog geen reden geweest om voor honderden euro's te upgraden.
Ik merk toch wel een groot verschil als ik de ipad 2 in mijn handen heb. Dan mis ik eigenlijk wel het retina scherm en de apps die juist compatible zijn gemaakt met retina. Maar dit is meer persoonlijk. :)
Groter scherm, wifi ac, hogere resolutie (zoals ultrahd), betere camera en standaard 32gb opslag voor ipad air 2 zou wel vooruitgang zijn...maarja misschien zijn we wel te verwend sinds de komst van ipads en iphone's...we zijn slaven geworden van onze eigen technologie, ga maar eens kijken op terrasjes hoeveel er wel niet met hun mobiel bezig zijn tegenwoordig.
Groter scherm? Nee dankje..
wifi ac? ja, en dat zal er ook zeker inzitten
high res? Retina is meer dan genoeg, dan liever meer grafische power.
Cam? best op orde voor zo'n apparaat, en een fototoestelvervanger zal t nooit worden, want te groot.
Opslag? Ja standaard min. 32 GB. Belachelijk dat het nog steeds 16 GB is... want apps zijn echt wel groter geworden in die jaren...
Foonaddicts? jep... paar jammers installeren
Dat zou wel fijn zijn. Heb nu de iPad 2 en die is bijna niet te gebruiken wanneer je in de zon zit. En met een zonnebril op gaat ook niet, want dan veranderen de kleuren etc... Ben benieuwd naar hoe dit precies zal uitpakken.
Hier was Sony tevens ook al mee bezig. Er is alleen tot op heden geen massa productie van gekomen.

Zie http://www.todaysiphone.c...nd-to-touch-screen-glare/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True