Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Twitch krabbelt wat terug nu het veel boze reacties van gebruikers heeft gekregen op zijn nieuwe systeem om video's waarin muziek zit die auteursrechten zou schenden automatisch ontdoet van het geluid. Er komt een knop om te protesteren tegen het verwijderen van de audio.

Daarnaast vervalt de ingestelde limiet van twee uur voor highlight-video's weer, schrijft Twitch in een blogpost. Het systeem van Audible Magic om automatisch video's te scannen op muziek die zonder toestemming van rechthebbenden in video's zit blijft een twistpunt voor gebruikers. Veel gebruikers klagen in een Reddit AMA van de directeur van Twitch dat hun video's onterecht gestript zijn van geluid, omdat alleen het geluid van de game op de achtergrond te horen is.

Twitch lijkt er niet over uit te zijn of dat mag. In de eerste aankondiging zei de gamevideodienst nog dat het systeem ook scant op in-game muziek, maar de directeur zegt in een reactie op Reddit juist dat het niet het geval is. Bovendien biedt hij zijn excuus aan voor het niet tijdig melden van de wijziging. "Sorry, we hebben het verknald."

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

https://www.youtube.com/watch?v=99jrkp0XDeQ&list=UUy1Ms_5qBTawC-k7PVjHXKQ

Dit filmpje vind ik zeer interessant over dit onderwerp.
Het filmpje komt van een bekende youtuber die ook live streamed op Twitch.
Meerdere kanten van het probleem worden hier uitgelicht. Zowel voor de content creator, eindgebruiker en Twitch zelf. Dit blijft uiteindelijk een mening, maar wel goed beargumenteerd.
Ik zag de AMA gisteren voorbij komen en het viel mij op dat onder andere youtube dit contentID systeem ook gebruikt.

Enkele gevallen die mij opvielen (Bij youtube):
* Iemand had een officiele toestemming van een artiest op papier en nog gaf youtube aan dat het niet genoeg bewijs was
* iemand anders gebruikte 15 seconden muziek vna een band met toestemming maar omdat contentID dit herkende werd de volledige inkomsten van de 10 minuten video naar de artiest gestuurd.

Dit systeem is zo slecht als het maar kan :/
Ze schieten zich in hun eigen voet: hun eigen channel heeft ook filmpjes die geflagged zijn! haha

http://www.twitch.tv/twitch/c/4691978
Dit is wel heel erg slecht, goed opgemerkt! :D
Ook heb ik een keer een let's play gezien van Kingdom Hearts, waarin muziek zit van Utada Hikaru die verwijderd werd om deze reden.
Een speedrunner heef een paar uur geleden een gesprek gehad met Justing Wong van Twitch (https://twitter.com/justinwong) en heeft een samenvatting van het gesprek op pastebin gezet: http://pastebin.com/R0UjQm5X
Iedereen heeft het over game muziek en/of muziek op de achtergrond, maar in principe is een gsm die per ongeluk over gaat al voldoende om je geluid voor een half uur te blokken.
De game music is echt een heikel punt aan het worden en weer iets waar zowel youtube als twitch geen controle over hebben. Bij de youtube contentID swipe bleek ook des te meer hoe weinig wij begrijpen van wie rechten heeft op wat. Zoveel bedrijfen hebben rechten op zo veel stukken music onmogelijk om te peilen bijna. En de contracten met bijv. games bedrijven zijn vaak alleen voor de distributie binnen in hun games, niet voor de re-broadcasting van deze muziek. Uiteinlijk lijkt mij dat de games industrie is even moet nadenken hoe ze music licensen. Zodat dat kan worden gere-broadcast, grote youtube kanalen / twitch channels wanneer zij een game spelen genereren namelijk vrij veel extra sales.
Ik wou net zeggen, als je vandaag de dag accoord gaat dat je muziek in een game gebruikt wordt dan hoort daar tegenwoordig ook bij dat deze muziek ook te horen is op streams, dat is gewoon hoe de gaming wereld tegenwoordig in elkaar zit. Als je je hier als artiest niet in kunt vinden moet je naar mijn mening maar geen licenties afgeven om je muziek in games te laten gebruiken.
Zelfs als Twitch of wie dan ook in-game music zou muten naar stilte, schendt men dan ook copyright...?

http://en.wikipedia.org/w...lent_musical_compositions
Gelukkig is de game osu nu veilig ;) en alle andere games die we spelen die niet zonder muziek kan :D
dat blijft dus nog maar de vraag... '' Twitch lijkt er niet over uit te zijn of dat mag ''.

Ergens snap ik ook wel dat met het spelen van OSU, AudioSurf of een ander muziek-spel je wel heel dichtbij komt bij het herdistribueren van het nummer.... maar is ook duf om naar een spel te kijken waar juist die muziek essentieel voor is.

Daarnaast vraag ik me af hoe dat gaat bij bijvoorbeeld racegames.... heel vaak zijn daar soundtracks in opgenomen waar ook gewoon auteursrechten op zitten ( en licentie kosten ).

Hoe gaat twitch het onderscheid maken tussen muziek ''op de achtergrond'' of '' op de achtergrond van het spel''.... lijkt mij nogal lastig....
Tja, ik zou zelf zeggen dat als muziek gemixt is met geluiden van het spel of met geklets van de streamer dat het in orde zou moeten zijn. Als het enige geluid een goede kwaliteit is van de muziek wat dus potentieel geript zou kunnen worden dan blokkeer je dat.
Zelfs dan vraag ik me af of mensen serieus muziek van twitch zouden gaan rippen, maar goed, ik kan me wel iets voorstellen bij dat de platenbazen dat denken.
Verder zou je eventueel kunnen stellen dat mensen die geld verdienen via twitch automatisch een deel moeten afdragen als er copyrighted muziek gedetecteerd wordt in hun streams. Als je er geld mee verdient dan heb je sowieso een hogere verantwoordelijkheid af te leggen.
Dit.
Het zou in de praktijk waarschijnlijk niks veranderen, maar je kunt wel naar de muziekindustrie aan tonen dat je de juiste intenties hebt.
niet denk als ze het automatisch willen maken is dat gewoon onmogelijk.. of ze moeten bv osu eruit filteren en al die games die muziek nodig hebben en de games zoals gtav filteren
PS. Daarnaast denk ik JUIST dat OSU, DDR, AudioSurf en dan soort spellen, als eerst hun muziek geblokkeerd krijgen ;) ... Het zijn spellen waar gebruikers zelf nummers aan toevoegen, waar zij niet de rechten op bezitten.... Dit is dus juist een goed voorbeeld van het her-distribueren van de muziek, zonder toestemming van de auteursrechthouder...

Juist bij het voorbeeld van race-games waar muziek-nummers in verwerkt zitten hebben een iets grotere kans van slagen, omdat hier door de uitgever al licentiekosten voor is betaald...

Anyhow... Ik ben erg benieuwd hoe dit zal verlopen, want als de media-industrie hier echt op gaat zitten, kan Twitch denk ik niet zoveel.... ( net zoals op Youtube, waar meerdere van mijn OSU replays geblokkeerd zijn ;) )
tja moet me een beetje denken aan die 3d bureablad achtergrond ooit door google gekocht en offline gehaald. zonde dat ze dit nu ook gaan verpesten, erg zonde. Ik heb niks tegen google maar ik vind dit dus echt balen, ik ben eerder een google fan dan een hater...
Verpesten? Uiteindelijk moet ook google zich aan de wet houden en als die zegt dat highlights met muziek zonder rechten niet mogen, wat moeten ze dan doen?
Je kan het niet eens zijn met de wet, maar wentel dat niet af op diegene die zich eraan houdt.
jij snapt me niet he, ze kopen gewoon te veel op! als ze nou eens daar mee stoppen en gewoon zelf meer dingen gaan bouwen in youtube, hadden ze twitch nooit nodig gehad.
Jij snapt het niet. Overname of niet, Twitch moet wettelijk gezien deze regel invoeren. Wie er dus eigenaarschap heeft, boeit helemaal niets.
Wat je nu beweert is, in een heel aantal landen in ieder geval, niet helemaal correct. zie:
https://www.techdirt.com/...copyright-law-sucks.shtml
En Twitch is wereldwijd. Jouw artikel leest zeer duidelijk dat Twitch inderdaad DMCAs kan ontvangen en deze moet eren. Wanneer een takedown gegrond is, betekent dat de content waar een DMCA takedown op is uitgevaardigd dus wettelijk niet op die site mag staan (anders zou je een dispute kunnen indienen en ben je klaar)

De conclusie van je artikel is ook duidelijk dat het een probleem is met de copyright-regels, niet met het beleid van Twitch.

Ik ben het er mee eens dat het muten van in-game audio niet zou mogen gebeuren, maar muziek muten moet kunnen. Overigens betreft het alleen VODs die je naderhand bekijkt, niet Livestreams.
Ergens snap ik ook wel dat met het spelen van OSU, AudioSurf of een ander muziek-spel je wel heel dichtbij komt bij het herdistribueren van het nummer.... maar is ook duf om naar een spel te kijken waar juist die muziek essentieel voor is.
Ja, dan is dat dus illegaal. Deal with it.
Dat is dus nog de vraag ;) Aangezien er wel geluidseffecten overheen komen natuurlijk (respectievelijk per spel). En het zou ook best kunnen zijn dat het in dat geval onder ' fair-use' zou kunnen vallen....( aangezien het niet om het distribueren van het nummer gaat, maar om de gameplay die afhankelijk is van het ritme van de muziek )

Ik ben geen expert, en ken de wet niet.... maar als dit gebruik verboden wordt, zou van mij de wet veranderd mogen worden :) of clausules mogen worden opgenomen die het fair-use van auteursrechtelijk materiaal bijvoorbeeld hiervoor mogelijkmaken.

de ''deal with it'', en ''is dus illegaal'', zijn wat mij betreft wat te kort door de bocht....

[Reactie gewijzigd door Arthesian op 8 augustus 2014 10:24]

Ik vind dat er wel een wezenlijk verschil is tussen een digitale rip (intern hardwarematig opnemen van het geluid/beeld van de PC) en het opnemen van video/geluid door middel van een externe camera op statief. Het geluid is dan 'onzuiver' door omgevingsgeluiden. Toch wordt er veelal geen onderscheid gemaakt tussen die twee (zie Let's go crazy-baby). De laatste is juist aanleiding om het origineel te vinden, reclame dus.

Ik zou dan ook eerder een manier proberen te vinden die het geluid van dat fragment waar 'problemen' mee zijn downsamplen naar 32/64Kb, daar kan geen weerstand tegen zijn en promoot dan juist de muziek. Als het algoritme die muziek kan herkennen, kan het ook een 'koop nu'-link embedden.
Voor u is het spelen geen probleem. Het is voor mensen die meekijken. U games zijn dus altijd veilig...
Ook niet helemaal.. live streams hebben er geen last van. Geluid zou pas weggehaald worden op het moment dat de streamer besluit een highlight te plaatsen van een x aantal minuten (30 plus dacht ik). In die highlight wordt het geluid dus weggehaald..

Stukje vanaf de blogpost ( http://blog.twitch.tv/2014/08/3136/ ):

How It Works: Scanning VODs Only

Audio Recognition will only be run against audio in VODs. We are not scanning live broadcasts and there is no automated takedown of live content.
Bijna goed. Het probleem is dat "highlights/VoDs" maar maximaal 2 uur duren, en als dat de Audio Recognition werkt in 30min intervallen. Dus als er een liedje 10 seconden lang wordt afgespeeld, wordt een blok van 30 minuten compleet gemute.
Highlights kunnen max 2 uur duren, maar deze limiet zouden ze weghalen, vanwege speedruns.

Vods zijn sowieso al ongelimiteerd in duur, maar worden een beperkte tijd bijgehouden.
Dat zou ze inderdaad duur kunnen komen te staan met viewers. Erg veel pro spelers streamen met op de achtergrond muziek. In de chat zitten hier ook verschillende bots op, met requests etc. Dit zorgt voor een behoorlijk deel van de chat ook.

Als hier dan iedere keer het geluid door wegvalt, want de streamers gaan echt geen rechten betalen terwijl ze al Spotify betalen bijvoorbeeld, zal het wel eens heel veel boze reacties kunnen oproepen. Zie dan ook het bericht ;).

[Reactie gewijzigd door trix0r op 8 augustus 2014 08:20]

Het gaat hier alleen over VODs (achteraf terugkijken van een stream), bij het live streamen wordt er (nog) niet ingegrepen.
Zelfs met Spotify heb je geen recht je muziek te broadcasten naar duizenden mensen. Dat je betaalt heb voor eigen gebruik verandert daar niks aan.

Dit zal vast tijdelijk zijn tot Twitch een andere oplossing vind, want uiteindelijk zal de muziek industrie zwaar op ze neerkomen en het zal ze niet beter vergaan dan Youtube.
Is dit geval alleen bij Twitch? Dus niet bij Ustream en Hitbox?
Niet bij hitbox http://blog.hitbox.tv/hitboxlive-time-to-switch/
Maar zeker wel bij Ustream, die zouden ook redelijk aggressief filteren
Niet bij hitbox http://blog.hitbox.tv/hitboxlive-time-to-switch/
Maar zeker wel bij Ustream, die zouden ook redelijk aggressief filteren
We weten beide dat dit complete onzin is. Hitbox is gewoon nog heel klein en kan alle trafic nog makkelijk aan twitch is enorm groot en heeft hier problemen mee.

Naast dit is het beeld dat Hitbox de Music / Movie industrie kan ontwijken idioot. Op het moment dat ze groot worden komen deze organisaties achter hun aan.
Dat is toekomst, terwijl Ustream/Twitch nu reeds is. Hitbox geeft, *voorlopig*, wel aan dat het muziek niet zal censureren, en dat is wat Mooyal wel vraagt.

edit: ik zie niet wat traffic hier mee te maken heeft, enkel grootte heeft enige relevantie.

[Reactie gewijzigd door !nFerNo op 8 augustus 2014 13:56]

Je kan zeggen wat je wilt, maar mooi gevalletje van Power to the People!

Als iedereen nou eens zo zou handelen als een bedrijf iets doet waar we het niet mee eens zijn (bijvoorbeeld een game boycotten wegens DRM of wat dan ook) luisteren de grote namen echt wel.
Maar wat is er nu precies gewonnen dan? Er komt een appeal knop, ja... en dan? Je mag nog steeds geen muziek waar je de rechten niet van hebt in je stream laten horen. Je audio wordt ook nog steeds gestript, alleen kun je daarna nu op de appeal knop duwen. Wat het effect daarvan is zeggen ze nu volgens mij helemaal nog niet, maar stel dat ze alle appeals gaan controlen, dan ben je waarschijnlijk zo weken verder voor je je geluid terug hebt, en als je inderdaad gewoon een muziekje op de achtergrond had meedraaien dan wordt je appeal verzoek gewoon alsnog afgewezen.
Het gaat erom dat de grote bedrijven dit soort grote groepen simpelweg niet kunnen negeren. :)
Dus als een bedrijf eerst een schandalig nieuw beleid invoert en dan na grootschalig protest een beetje terugkrabbelt maar effectief nog 95% van dat beleid laat staan, dan noem jij dat winst?
Misschien zie ik het fout hoor, maar dan zie ik graag iemand uitleggen waarom dit wel een flinke verbetering is.
Nou nee dat ook weer niet. Het is alom bekend dat Twitch dit soort aankondigingen te laat doet. Maar over het algemeen zijn bedrijven vaak sneller met aankondigingen.

Als men DAN met z'n allen opstaat en de zooi boycot (of genoeg 'boe!' roept), zal een bedrijf echt wel luisteren.
Dit noem ik niet 95% van het beleid laten staan. Want geloof mij maar dan worden ze alsnog massaal geboycot en dat weten zij ook en geloof maar iet dat ze dat willen...
Het zou mij ook niet verbazen dat wanneer je je knopje gebruikt om het geluid en dus de auteurrechtelijk beschermde muziek terug te krijgen jij vanaf dat moment aansprakelijkbent in plaats van hun. Want de enige reden waarom ze dit doen is om vette rechtzaken van muziek maatschappijen te voorkomen lijkt mij.
Bijzonder. Ben benieuwd hoe de media bedrijven hierop gaan reageren. Dis zullen wel weer extra druk gaan uitoefenen en dan komt toch weer de vorige oplossing.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True