Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

De Chinese chipmaker Allwinner heeft aangekondigd dat het vanaf eind dit jaar 64bit-socs voor budget-tablets zal gaan verkopen. Verdere details van de soc maakt de fabrikant nog niet bekend, zoals aantal cores, microarchitectuur, kloksnelheid en gebruikte gpu.

Allwinner wil een demonstratie klaar hebben voor een beurs in oktober, waarna eind dit jaar fabrikanten de soc kunnen afnemen en in tablets kunnen zetten, zegt de maker. De processormaker zegt alleen dat de processorkernen gebaseerd zijn op de ARMv8a-architectuur.

Vermoedelijk gebruikt Allwinner de Cortex A53-microarchitectuur van ARM zelf; het is naast de duurdere Cortex A57 en de eigen core van Apple de enige 64bit-microarchitectuur die klaar is voor massaproductie. Allwinner richt zich op de Chinese markt en daardoor is het aannemelijk dat het zal gaan om een soc met minimaal vier processorkernen: Chinese fabrikanten kiezen vaak voor zoveel mogelijk processorkernen in een soc, omdat het op papier beter staat.

De race om zo snel mogelijk 64bit ARM-socs uit te brengen begon vorig najaar, toen Apple tot verrassing van veel bedrijven in de telecomindustrie als eerste een 64bit-soc klaar bleek te hebben voor massaproductie: de Apple A7 in de iPhone 5s en iPad Air. Allwinner is bekend van zijn socs voor goedkope tablets, al hebben grote merken tot op heden geen gebruikgemaakt van de Chinese fabrikant. Allwinner kan zelf geen processors produceren: daarvoor is het aangewezen op bijvoorbeeld GlobalFoundries.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Tja ik heb nog steeds mijn twijfels bij het hele 64 bit gebeuren.
Voor de desktop waren er ook grote beloftes maar puntje bij paaltje kosten het je een gig meer geheugen en was de performance vaker slechter dan beter.

Mod maar weer weg...
Iedereen is duidelijk de drama rondom 64 bit vergeten...
Maar ondertussen zijn meer dan 8 kaar later veel 32 bit applicaties nog steeds sneller dan 64 bit versies.
Ja er is een geheugen limiet maar als je heel eerlijk ben hoeveel programma's gebruiken nou zo veel geheugen dat dat nodig is?
Alleen een enkel foto en video bewerkings programma.
Dat iets in theorie beter is wil lang niet altijd zeggen dat het in de praktijk ook beter is en in dit geval is het echt gewoon slechter op de 3,2gb cap fix na dan wat ook meteen het enigste merkbare verschil is de rest is hetzelfde of nadelig.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 25 juli 2014 16:38]

op http://www.arm.com/files/downloads/ARMv8_white_paper_v5.pdf kan je lezen waarom de transitie naar arm instructieset 8 moeilijk te reduceren is tot "64bit" maar ARM heeft toegelaten heel wat "baggage" uit het verleden achter zich te laten, zonder daarom de mogelijkheid om 32 bit code te draaien te schrappen.

als je weet dat er zowel logische als fysische adressen bestaan (met memory management tussen), als je weet hoe ASLR werkt dan is er veel meer 64 bit nodig dan Uw inschatting hierboven die louter naar het fysisch aanwezig geheugen verwijst. zelfs indien het gaat over fysisch geheugen…op de ipad air zou je 2 adresbits over hebben indien er nog een v7 SOC in zou zitten….

ik citeer "Most notably, and probably as no surprise, because we could develop a new independent instruction set to execute code in a lower power manner than by adding instructions to the existing instruction set."
Misschien een persoonlijke slechte ervaring met slechte hardware/software?
Als iets op x64 is voorbereid qua software werkt dat allemaal een heel stuk lekkerder.
Verder heeft het met geheugenadressering (hoe lang kan de computerpostcode zeg maar zijn) te maken, of MS/Apple/Linux daar goed mee om weten te gaan in hun OS is een ander verhaal.
En daar zit nou net het hele punt optimalisatie of beter gezegd het gebrek daarvan.
Bijna alle software is net zo brak als veel pc game console ports. Het is ff snel omgezet maar niks werkt optimaal op 64 bit waardoor het een geheugen verslindend product word zonder voordelen.

Het voordeel van 64 bit is dan ook dat we meer geheugen kunnen aanspreken maar het grote nadeel is dat alles meer geheugen gebruikt wat dus zeker voor systemen met 4gb alle voordelen teniet doet en bij systemen met 6 en 8gb een groot deel van je geheugen verspild door dubbele processen en standaard groter verbruik.
Nu doe ik voornamelijk design op mijn x64 machines en dat schaalt vrijwel lineair met hoeveel ram/cores/ghz je hebt.
Er is dus wel software die dit goed voor elkaar heeft (ook in Windows 8.1 is het allemaal prima voor elkaar volgens mij) maar ik geef toe dat er veel software is die dit inderdaad niet doet (KUCH PHOTOSHOP KUCH) :D
Men moet wel, buiten de slechtere/betere prestaties om... Sommige programma's hebben simpelweg gewoon meer dan 4GB geheugen nodig.. En als een processor dat niet adresseren kan, dan houdt het simpelweg op.
Ik niet. Op Windows heb je onder een 32-bit OS bijvoorbeeld nog maar 2GB over voor een applicatie en ik maak vaak genoeg mee dat dat niet meer genoeg is. De stap naar 64-bit is misschien niet de enige manier om meer geheugen te gebruiken maar wel de makkelijkste. Voor andere platformen zal 32-bit nu nog wel voldoen maar ook dat houdt op een gegeven moment op.
Het geheugen gebruik ligt echt aan de gebruiker zelf. Op dit moment gebruikt mijn laptop 6,2GB ram van de 16GB. Dit is alleen met Skype maar wel met meerdere vensters van Chrome met elk meer dan 15 tabbladen.

Ik gebruik dus alleen de Browser en Skype en toch gebruik ik ontzettend veel RAM geheugen. 64 bit is toch wel een zegen in dit soort gevallen. Helaas ben ik een grote fan van tabbladen waardoor ik zelfs op mijn telefoon (galaxy S4), meestal rond de 10 tabbladen heb open staan. Des te meer RAM er tot beschikking wordt gesteld, des te makkelijker nieuwe telefoons kunnen multitasken in combinatie met minimaal een Snapdragon 600.
Draai maar eens twee VM's op een 32bit OS. :) Ik heb mijn twijfels niet over 64bit. Het is een logische stap met voelbare positieve gevolgen en mogelijkheden.
Van 16 naar 32 heeft ook een eeuwigheid geduurd. Voor normale applicaties was het in eerste instantie geen probleem, in een later stadium moesten er allerlei trucjes worden uitgehaald om toch meer geheugen te adresseren.

Dat het zal komen is onvermijdelijk, alleen het is de vraag welke software voor het publiek er het hardst gebruik van zal maken. Kan ook goed dat spelconsoles als eerst mee beginnen ivm hogere resoluties.
De PS4 en One zijn op dit moment soort van hybride systemen die beide 32/64bit zijn, maar waar nog niet helemaal volledig gebruik van wordt gemaakt.
Doet mij veel denken aan de aankondiging van de cubietruck 4. Deze zou ontwikkeld worden door cubietech en alllwinner samen. Dit bord zou de A80 krijgen een 64bit arm processor.

bron: http://cubieboard.org/201...high-performance-mini-pc/

[Reactie gewijzigd door Kridri op 25 juli 2014 16:24]

De A80 is een 32-bit SoC en is sinds kort al leverbaar in o.a. de Onda v989
Ik vraag me af wat je met 64-bit core's moet in budget tablets.
Prestaties zijn niet gek veel beter, en apps die meer dan 4GB nodig hebben, moet je denk ik niet willen draaien op een budget tablet. Het zijn in de meeste gevallen vrij zware apps die toch niet soepel werken op budget tablets.
Specs zijn erg belangrijk in China.
De race om zo snel mogelijk 64bit ARM-socs uit te brengen begon vorig najaar, toen Apple tot verrassing van veel bedrijven in de telecomindustrie als eerste een 64bit-soc klaar bleek te hebben voor massaproductie: de Apple A7 in de iPhone 5s en iPad Air.
En niet te vergeten de iPad Mini Retina (2013).
Vermoedelijk gebruikt Allwinner de Cortex A53-microarchitectuur van ARM zelf; het is naast de duurdere Cortex A57 en de eigen core van Apple de enige 64bit-microarchitectuur die klaar is voor massaproductie. Allwinner richt zich op de Chinese markt en daardoor is het aannemelijk dat het zal gaan om een soc met minimaal vier processorkernen:

Het is niet alleen aannemelijk, maar gewoon zeker. De Cortex A53 zal altijd minimaal een quadcore hebben.
http://www.anandtech.com/...ex-a53-and-adreno-306-gpu
http://www.anandtech.com/...48core-cortex-a53-designs
De Cortex A53 zal altijd minimaal een quadcore hebben.
Nope! De Apple A7 gebruikt 2 getweakte A53 cores.

btw Dat tweaken bestaat hoofdzakelijk uit het selectief vervangen van synchrone logica door asynchrone (clockless/domino) logica.
bron? De A7 core is bij mijn weten een eigen design van Apple ("Cyclone") op basis van de ARMv8-A architecture.
Nee je kan een A53 in configuraties van 1 tot 4 cores gebruiken in 1 cluster.
De reden dat voor de Chinese markt vaak zoveel cores geinstantieerd worden, vaak 8 is omdat het getal 8 een geluksgetal is.
De ontwikkelingen gaan wel stukken sneller dan destijds voor de " pc ".
Of deze snelheid en rekenkracht nu echt nodig is is een 2e
De rekenkracht is gegarandeerd niet nodig. Een dual core 1ghz arm v7 chip en goede gpu a mali 400 quad is alles wat je nodig heb om iedere app die op dit moment in de playstore staat te draaien.
2gb ram of meer is ook niet nodig maar heeft wel voordelen voor multitasking maar daar houd het ook op door het brakke geheugenmanagement in mobiele operating systemen die dingen in het geheugen ladie die nooit gebruikt worden. Dit zou beter werken als het een lijst aanhoud met wat je regelmatig gebruikt (top 10) en daar de top 5 van in het geheugen houd zodat die snel en zuinig werken.
als de resolutie omhoog gaat lijkt me dat je ook meer cpu en ram power nodig hebt.
Tja maar die resolutie hebben we dan ook helemaal niet nodig. Tot 8 inch is 1920x1080 meer dan genoeg en zelfs tot 11 inch is het prima en goed scherp.
En tot de 6 inch voldoet 720p zelfs prima.

Het is dan ook niets dan een marketing trucje waar mensen blindelings intrappen.
Met die configuratie gaan de framerates in Real Racing 3 of soortgelijke games op 'retina' resoluties toch tegenvallen denk ik.
Dan zou je idd een snellere gpu nodig hebben maar cpu blijft meer dan snel zat.

Verder is die resolutie gewoon onzinnig hoog.
De juiste resolutie is de resolute waar je aa niet meer nodig heb. en dat is echt zo hoog niet als dat we de laatste jaren zitten op telefoons.
ik zou dan ook liever een LG g3 hebben met zuinige gpu en cpu met dual coretje en 720p dan dat gedrocht van een scherm wat er nu in zit wat gewoon veel extra accu kost.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 25 juli 2014 19:34]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True