Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Een afbeelding toont de vermoedelijke opvolger van de Motorola Moto G-smartphone. Daaruit is op te maken dat de 'Moto G2' ontwerpelementen krijgt van de veel recentere en goedkopere Moto E, zoals de 'zilveren strepen' voor speakers aan de voorkant.

Vermoedelijke opvolger Moto GDe foto is gepubliceerd door Galicische site Mallondono Android en toont een toestel met een ontwerp dat in lijn ligt met dat van eerdere toestellen van Motorola. Het toestel op de foto heeft twee even lange zilveren strepen aan de boven- en onderzijde van de telefoon. Dat ontwerpelement lijkt op dat van de Moto E, hoewel de strepen van dat toestel niet even lang zijn.

De site publiceerde ook enkele vermeende details, hoewel het daar niet zeker van lijkt te zijn. Het zou gaan om een toestel met 4,6"-scherm met een resolutie van 1280x720 pixels en Qualcomm Snapdragon 400-soc met Adreno 305-gpu. Ook zou het toestel dualsim ondersteunen.

De site die de afbeelding en details publiceerde is onbekend, waardoor het onduidelijk is hoe betrouwbaar de informatie precies is. De afbeelding vertoont geen sporen van een hoax. Het typenummer komt overeen met dat in een ongeveer gelijktijdig gepubliceerd artikel van Tecnoblog dat drie varianten noemt: een variant met ruimte voor een simkaart, de dualsim-variant en eentje met digitale-tv-ondersteuning.

De Moto G is naar verluidt in Nederland de succesvolste Motorola-telefoon in jaren; Motorola verkocht de laatste jaren bijna geen toestellen meer in Nederland. Naast de Moto G kwamen ook de Moto X en Moto E afgelopen tijd uit in Nederland.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

De Moto G is geweldig voor zijn geld ( als je niet wil importeren) dus laat maar komen! Kijken of ze de truuk kunnen herhalen.
Als je een betrouwbare android wilt, met of zonder 4g in het segment van onder of rond de 200 euro de meeste bang for bucks.

Toch biedt hij in het segment van 4g telefoons, met normale software ondersteuning niet per definitie de meeste bang for bucks.

Zo kun je hem naast de blackberry Z10 zetten (~¤155 na 50 euro cashback) en dan zie je het volgende.
  • De moto-g heeft een zwakkere cpu
  • De moto-g heeft een mindere gpu
  • De moto-g heeft maar de helft van het ram.
  • De moto-g mist nfc
  • De moto-g heeft een lagere ppi, en lagere resolutie
  • De moto-g heeft een mindere camera.
  • De moto-g draait een zwaarder os
Daartegenover staat dat ten opzichte van de z10
  • De moto-g android 4.4 heef en L krijgt
  • De moto-g meer instel mogelijkheden heeft
  • De moto-g ruimte biedt voor eigen skins
  • De moto-g Amerikaans is.
  • De moto-g een betere batterij heeft.
  • De moto-g google apps al voorgeïnstalleerd heeft.
Al met al is het wel zo dat de moto-g zeker als je de nieuwste versie van android wilt met een klein beetje specs, de goedkoopste in de markt is. Maar als je genoegen neemt met een os dat qua ui niet dynamisch is, maar wel android apps wilt draaien, zit je met de z10 ook erg goed.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 21 juli 2014 10:01]

Niet vergeten dat de moto G tegen water kan.
En ze zijn snel met het uitbrengen van updates

[Reactie gewijzigd door Bunga op 21 juli 2014 10:22]

Nou, dat vind ik persoonlijk wat optimistisch gebracht. :)

Het toestel is voorzien van een "waterafstotende coating", niet te verwarren / vergelijken met de bescherming van een Sony Z1/Z2 apparaat (dit zijn de enige die ik uit mijn hoofd ken).

De coating biedt bescherming tegen een druppeltje regen of condens maar ik zou er niet in de regen (lang) mee gaan bellen, bijvoorbeeld.

En ze lijken inderdaad updates snel uit te brengen hoewel de laatste 4.4.3/4.4.4 update niet helemaal vlekkeloos verlopen is (niet de schuld van Motorola, trouwens). Ze zijn volgens mij wel één van de eerste naast de Nexus lijn die de d.b.t. update naar de toestellen krijgt, volgens mij.

De Moto G bevalt mij verder prima, beter dan mijn S3. Helaas loop ik wel tegen de beperkte opslagruimte (8GB) aan. Maar goed, dat wist ik toen ik het toestel kocht (had alleen niet verwacht de ruimte ook echt nodig te zijn).
Dat waterdichte is niet geheel overdreven als ik dit filmpje zie :)
http://youtu.be/IVaTKG5q4YI?t=6m27s

Daar ligt hij toch echt in de wasbak ;)
Ik heb even snel gezocht want ik moet bekennen dat je video mij bijna had overtuigd van het waterdicht zijn. Echter kwam ik het volgende tegen:
The Moto G is many things - colorful, cheap, surprisingly useful - but waterproof is not one of its characteristics. Yet it somehow survived being submerged under water for 30 minutes.

Phone reviewer Erica Griffin had an extra Moto G and decided that it would be a good idea to put the phone in water for 30 seconds. After wiping the device clean, she discovered everything seemed to continue operating as normal. So naturally, she put the phone under water for 30 minutes and was surprised to discover that it still works. Most smartphones claiming waterproof status make the same claim, so why didn't Motorola let people know that the Moto G is waterproof?

Well, because it's not. Waterproof phones must undergo rigid testing and meet certain requirements to obtain certification. Components must be properly sealed to make sure water cannot get in and cause damage. Motorola did not do that. What the company did was apply a water-repellent coating aimed more for resisting small amounts of water. As Griffin discovered, the phone slightly acted up and showed signs of water seeping into the device before eventually recovering.

The Moto G is not waterproof; it just has a useful coating and surprising knack to remain operational despite exposure to water. I know that's semantics, but it's an important distinction to make. Motorola doesn't make waterproof claims for a reason. Don't go out dunking your device in water and thinking you won't run the risk of damaging your phone unless the manufacturer feels confident enough to tell you it can survive. The only conclusion that you should draw from this video is that the Moto G is more sustainable than we originally thought, and that's great if an accident occurs.
Bron: Moto G survives 30 minutes underwater, but it's not waterproof

Ook ben ik benieuwd wat er na verloop van tijd nog van de coating over is. Ik kan mij voorstellen dat bij broekzakgebruik - zonder bescherming - zo'n coating zal slijten. :)

[Reactie gewijzigd door E-B op 21 juli 2014 15:17]

Zit de coating juist niet aan de binnenzijde over de pcb/chips heen?
Lenovo heeft Motorola mobility overgenomen. De nieuwe Moto-G is dus Chinees en niet Amerikaans.
http://news.lenovo.com/article_display.cfm?article_id=1768
De Moto G was nog gewoon een Amerikaanse productie. Net als de 4G opvolgers. Wat dat dan ook mag betekenen, maar de Moto X en G waren de enige Google-Moto toestellen die het daglicht hebben gezien vorig jaar. De Moto E en andere nu volgende toestellen zijn inderdaad helemaal van de stal van Lenovo.
Mwah, BB is wat mij betreft gewoon een beetje the last of a dying breed. BB was populair, maar heeft de overgang naar smartphones niet zien aankomen of heeft er niet op in kunnen spelen. Ik zeg niets over de kwaliteit ( misschien zijn ze wel heel goed, ik zou het niet weten) maar het gaat niet over kwaliteit bij smartphones; het gaat over naamsbekendheid. En BB staat nu gewoon bij 99% van de mensen bekend als slecht, oud en saai. En dat is hun grootste probleem.
Motorola heeft ook al jaren amper verkocht in Nederland en was hier ook op sterven na dood met de moto series komen ze eindelijk weer terug.
Toestellen kwamen vaak niet beschikbaar in Nederland of vrij laat na de release.
Wat naamsbekendheid betreft konden ze de laatste jaren teren op de reputatie van Google en kreeg het merk weer een duw in de rug.
Het is maar de vraag hoe het nu onder Lenovo verder gaat ?
Al vind ik Lenovo een goed bedrijf met kwalitatief goede telefoons.
Ik ben ook benieuwd wat de nieuwe Moto G gaat doen en of er inderdaad een dualsim versie komt met een redelijke batterijduur.
De moto-g Amerikaans is.
Wat is er Amerikaans aan de Moto-G? Motorola is niet (meer) Amerikaans, de Moto-G wordt (voor zover ik weet) niet in Amerika gemaakt (de Moto-Z wel), alleen het ontwerpteam zit in de VS.

De Z10 is van zowel een Amerikaans bedrijf als een Amerikaans ontwerpteam, maar wordt waarschijnlijk ook niet in de VS gemaakt.


Overigens:
1 - Appels met peren vergelijken.
2 - "De Moto-G heeft een mindere GPU": incorrect. De Moto G heeft een Adreno 305, de Z10 een oude Adreno 225. De 305 is sneller en ondersteund nieuwere API's.
2 - "lagere resolutie" is ook wat overdreven: 1280x720 vs 1280x768.
3 - Voordeel Moto G: 0.3" groter scherm maar kleinere behuizing
4 - Voordeel Moto G: Gorilla Glass 3 t.o.v. naamloos "gehard" glas.


@nul07 - Vol met foute informatie?
• "De huidige G is ontworpen toen google eigenaar was van motorola," klopt, dat ontken ik nergens. Net als het feit dat Motorola ooit Amerikaas was. Ik zeg ook dat het nu niet meer Amerikaans is.
• "En heeft ook haar ontwerpafdeling in de vs." Lezen is moeilijk hè? Dat staat gewoon letterlijk in mijn bericht.
• "Blackberry is absoluut geen Amerikaans bedrijf. Het is canadees" Canada ligt bij mijn weten nog altijd in "Amerika".
• "bouwen in fabrieken in mexico. om zodoende van begin tot het einde meer controle te houden over de productielijn, dan bij het uitbesteden aan een Aziatische Partij." Hier heb jij het niet helemaal bij het juiste eind. Productie vind inderdaad plaats in Mexico, bij Foxconn, een Chinees bedrijf...

@bertp - 40% sneller in GLBenchmark 2.7 TREX, en zo'n 15% in 2.5 Egypt.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 21 juli 2014 17:01]

Fout. De Adreno 225 is weliswaar een generatie ouder dan de 305 (en ondersteunt daardoor een oudere versie van openGL, directX ondersteuning is hetzelfde), maar wel de high-end. Hij is dan ook sneller en krachtiger dan de 305. Genoeg benchmarks van te vinden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Adreno
Je post zit vol met foute informatie.

De huidige G is ontworpen toen google eigenaar was van motorola,
Motorola is altijd een Amerikaans bedrijf geweest. En heeft ook haar ontwerpafdeling in de vs.

Blackberry is absoluut geen Amerikaans bedrijf. Het is canadees en laat haar Z10 wel op het Amerikaanse continent bouwen in fabrieken in mexico. Om zodoende van begin tot het einde meer controle te houden over de productielijn, dan bij het uitbesteden aan een Aziatische Partij.
tsjah als je andere OS'en mee gaat nemen zou je ook meteen kunnen gaan vergelijken met de goedkopere Nokia Lumia's ;)
Waarom is het een voordeel dat de moto-g android 4.4 heeft en L krijgt?

In vind het juist een voordeel van de Z10 dat die géén Android heeft maar het elegante, vlotte en relatief veilige Blackberry 10 besturings systeem. Verder vindt ik het juist fijn dat er *geen* Google apps opstaan, en die komen er bij mij ook niet op.

Overigens laat BB laat de toestellen maken in Mexico, niks China dus.
Waarom is het een voordeel dat de Motorola G Amerikaans is?
Waarom is het een voordeel dat de Motorola G Amerikaans is?
Omdat geen made in china opstaat, dus geen kinderarbeid of moderne slavernij(lees: voor hongerloontje 12 uur per dag moeten werken in zeer slechte omstandigheden) om winstmarges van enkele al zeer rijken bedrijven en personen nog verder op te drijven.


Vraag me altijd af hoe erg het in china wel niet is gesteld, daar is alles gemaakt in china.
:D

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 21 juli 2014 11:08]

Je weet ook dat bedrijven opzettelijk made in USA erop zetten omdat consumenten made in China nog steeds relateren aan goede plastic troep? Bedrijven als Logitech bijvoorbeeld doet dit ook heb ik uit betrouwbare bron begrepen. Nou en zeg eerlijk, hoeveel mensen kopen graag Logitech spullen... dat zijn er een hele hoop. Ik denk dat je bij ontzettend veel (elektronische) producten wel iets zult aantreffen dat niet van westerse makelij is... als men de moeite neemt om tot in detail de componenten na te speuren. Het "Made in ..." is meer een psychologische prikkel dan wat anders... waarbij westers=goed.

Ook in China zelf vind je zulke dingen. Bijv. één of andere namaakproducten met "made in USA". Dit stimuleert simpelweg de koopdrang naar zogenaamd kwalitatief beter spul, terwijl de grap is dat het gewoon in China of land X,Y,Z gemaakt danwel geassembleerd is. :P
Hoeveel moederborden en ander pc componenten spul komt wel uit China, Taiwan, Japan, Zuid-Korea, etc? Gigantisch veel. Is Foxconn Electronics niet de grote printplatenbouwer voor veel grote westerse merken? Made in USA slaat nergens op als het bord daar in een doos wordt gestopt.

En wat betreft arbeidsomstandigheden? tja daar is genoeg van te vinden, Samsung, Apple zoals vandaag nog, Logitech... iedereen maakt er misbruik van. Google het maar, zoek en gij zult vinden. Nou zullen er ook bedrijven bij zijn die zich er wel druk om maken, mja zoals altijd draait het om de centen. ;)

[Reactie gewijzigd door marcel87 op 21 juli 2014 13:53]

• De moto-g android 4.4 heef en L krijgt
Heb je hier een bron van ? De media lijkt te zijn afgegaan op valse informatie van een neppe facebook pagina.
Android apps draaien sinds 10.2.1 ook prima op blackberries, door de android runtime 4.3 die in een sandbox apk's draait.

Je kan daarbij
-de google Play-store cliënt (snap) installeren.
-de amazon store installeren.
-de microsoft Apk store installeren.

Zodat je ook niets hoeft te missen qua apps.
Het is niet allemaal hosanna:
http://developer.blackber...pportedapi_jellybean.html

Een Blackberry is geen betere Android telefoon dan een Android telefoon zelf. Mijn primaire platform is Android (door vendor lock in) en ik zou nooit een Blackberry kopen voor mijn Android behoeften. Niet omdat het inderdaad een mooie prijs is of dat het een mooi/goed toestel is, maar puur omdat je geen enkele garantie hebt dat elke app zal werken.
Mijn vrouw heeft hem; ikzelf heb de Sony Experia Z Black. Ik zou ze omwisselen als mijn vrouw het toestond. Beeld van Moto G is véél lekkerder. Sommige functies in de Moto G zijn ook beter. Zo kan je een opkomende alarm voortijdig uitzetten, of wanneer je in je agenda een meeting hebt staan kan je configureren dat je telefoon automatisch op stil komt te staan... simpel maar ik mis deze functies...(Zal ook vast wel weer een app voor zijn maar daar moet ik nog eens een keer naar zoeken...)
Mijn vader heeft hem ook, dat kreng is gewoon sneller en heeft een mooier beeld dan mijn Xiaomi Mi2s! En hij ligt nog erg lekker in de hand ook. Wat mij betreft heeft Motorola echt een winnaar in handen met de Moto G.
Dit is weinig opvolger toch, mochten vermoedens kloppen? Zelfde SOC, marginaal groter scherm.
Wanneer een betere soc geplaatst wordt en de introductieprijs hetzelfde is kan het altijd interessant zijn. Vond de Moto G een echte verademing om te zien, werkt heel vlot en is lekker rustig.
Mee eens.
Hopelijk krijg de camera een behoorlijke upgrade. Dat is op dit moment het zwakste punt van de Moto G vind ik.

edit:
De bron geeft aan dat er een 8MP camera inzit.

[Reactie gewijzigd door My-life op 21 juli 2014 14:50]

Hopelijk krijgt de opvolger ook direct een sd kaart slot, voor mij de belangrijkste reden om geen Moto G te kopen. De Moto G 4G met slot bestond toen nog niet.
Mooie "zakelijke" Android telefoon, voor als je er honderden moet inzetten, wel wat features of custom-apps nodig hebt en medewerkers weinig bedrijfscritische informatie kunnen lekken.

Maar deze opvolger is inderdaad pure stilstand. Voor het goede was de Moto G al een tikketje groot, ik had em liever 4.3 gezien met veel minder bezel dan dat ze em dezelfde maat laten en het scherm 0.1" groter maken.

Vooral dat ze een G2 maken op dezelfde hardware vind ik wonderbaarlijk. Ik hoop dat ze HTC hiermee niet achterna gaan, dan zouden we over niet al te lang straks ook een zinkend MotoNovo kunnen hebben.
Erg benieuwd naar! Vind de huidige Moto G als een geweldig apparaat voor z'n prijs. ...Daarover gesproken, is de 4G versie nu eindelijk al eens op de markt?
Jazeker ik heb er een in mijn bezit en ben er zeer tevreden mee, heb met die sdkaart 37GB aan ruimte waardoor ik me nooit hoef af te vragen of mijn nieuwe afleveringen van series er op passen :D

Edit: hij is sinds 4 juli verkrijgbaar.

[Reactie gewijzigd door mark met een k op 21 juli 2014 09:48]

De Moto G (4G) is al weer een weekje of twee te koop. In die tijd is de prijs echter wel ca. ¤10 omhoog gegaan.
Als deze informatie juist is, komt er dan ook een nieuwe versie van de Moto X en de Moto E? Geen idee of die toen der tijd gelijktijdig uitkwamen.
De moto E is er pas twee maanden, dus dat kan je vergeten. De moto X zou wel kunnen
De Moto X+1/X2 geruchten zijn er al een tijdje.

De X kwam een stuk voor de G en de E is er pas net.
Wat ik altijd zo jammer (maar ook wel een soort van logisch) vind van goedkopere toestellen is dat ze altijd zo dik zijn. Ben denk nogal verwend met alu behuizing en 7mm.
Een dunner toestel (met minder accucapaciteit) heeft voor de meeste mensen niet de voorkeur. Gezien het succes van de Moto G kun je wel stellen dat men 11 mm helemaal geen probleem vindt.
klopt ;) maar ik wel.
grote van het scherm is tegenwoordig erg belangrijk, maar voor mij is het broekzak gevoel belangrijk
Vorig jaar in december de originele Moto G gekocht, enkele dagen geleden is er Kitkat 4.4.4 opgekomen, is al in het water gevallen en werkt nog perfect , prima toestel. Motorola heeft zijn zaakjes goed op orde.
De Moto gvis prima alleen nog wen snapdragon 410 met 2gb ram
Hopelijk doen ze een betere camera (8MP en betere sensor) erin.
Na de diefstal van mijn SGS4 lukte het niet een keuze te maken voor een nieuwe telefoon. Dus als tussen oplossing en (later als reserve- en uitgaanstoestel) de Moto G Lte gekocht. Wat een super-apparaat voor die louzy ¤ 197,-. Soepeler dan die SGS4 en zelfs mijn Nexus 7 2013. Met mijn setup en accu-besparingsmaatregelen een gemiddelde actieve scherm aan tijd tussen de 8,5 en 9,5 uur, idle met radio aan 2-3 procent accu-drainage in 8 uur en vliegstand 0-1 %. En zo goed als stock Android. Ik zal voorlopig alleen nog maar stock Android willen, absoluut geen fabrieksschil meer. Mogelijk de volgende X+1 van Motorola als basis-toestel als betere scherm, betere accutijd en Micro SD.

Enige minpunt vind ik het net iets te kleine scherm van 4,5 inch en ik heb liever ook een beter scherm. Maar de kwaliteit is toch zeker beter dan wat je ervoor betaald. Eigenlijk is het scherm gewoon klasse voor die prijs.

Gezien ook de Nexus 7 2013 stock Android heeft , maar ook betere CPU en meer RAM-geheugen vraag ik me wel af waarom die Moto G soepeler is. Mischien snellere flashgeheugen? Snellere RAM-chip? Of mogelijk heeft het Motorola-team een betere prestatie geleverd met Android dan hoofdkantoor Google met hun Nexus-Android als niet al Lenovo alle touwtjes reeds in handen heeft bij Motorola?