Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Motorola heeft een 'digitale tattoo' uitgebracht, waarmee gebruikers een Moto X zonder gebruik van een code kunnen ontgrendelen. De tattoo's, die vijf dagen meegaan, moeten gebruikers die normaal geen code gebruiken overhalen om dat toch te doen.

De digitale tattoo is in feite een rfid-chip die samenwerkt met een app op de telefoon. Als de telefoon contact heeft met de rfid-chip via nfc, slaat hij de beveiligingscode over en ontgrendelt de telefoon rechtstreeks. De video toont dat het de bedoeling is dat gebruikers de 'tattoo' op hun arm plakken.

Er zijn wel beperkingen: zo is hij volgens Motorola vijf dagen bruikbaar. Daarna moet de gebruiker een nieuwe opplakken. De chips zijn per tien verkrijgbaar voor 10 dollar, omgerekend rond 7,50 euro. Voor die prijs is het dus mogelijk ongeveer anderhalve maand lang een Moto X zonder code te ontgrendelen.

Het is niet het eerste product van Motorola voor makkelijke ontgrendeling van de Moto X. Eerder bracht het al Skip uit, een clip voor aan een shirt of broekzak die op dezelfde manier werkt. De accessoires zijn niet compatibel met de Moto G en Moto E, omdat die toestellen de benodigde nfc-chip niet hebben.

Fabrikanten proberen op diverse manieren het ontgrendelen van telefoons makkelijker te maken om zo gebruikers vaker hun persoonlijke data te laten beveiligen. Apple zette mede daarom een vingerafdrukscanner op de iPhone 5s en Samsung deed hetzelfde met de Galaxy S5. LG maakte Knock Code, waarmee de gebruiker het scherm niet hoeft aan te zetten om een code in te tikken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Leuk idee maar wel ontzettend duur! Ik denk niet dat mensen dat hieraan gaan uitgeven.
En wat een verspilling, al die wegwerp RFID chips....
Je weet dat die dingen letterlijk overal inzitten, in kleding ten behoeve van diefstalpreventie tot in verpakkingsmaterialen? En wat gooien we uiteindelijk weg?

Voor §7,50 kan je er best tags veel kopen die op een rol zitten. De gemiddelde (actieve) tag die wij gebruiken voor dwaaldetectie kost gemiddeld genomen nog niet eens 1 euro. Maar ja, de afname doet de prijs ook dalen. De passieve tags kosten al helemaal geen drol.
Ja dat weet ik, en heb ik aangegeven dat ik het daar mee eens was dan? (En hoe vaak ik niet ben thuisgekomen met de RFID chip nog in een broek genaaid, terwijl er dus geen alarm is afgegaan bij het verlaten van winkel na aankoop? En dan een week later met diezelfde broek aan in elke winkel een alarm triggeren....FUN!)

@bas: dat snap ik, maar dit artikel gaat specifiek over chips die niet langer dan 5 dagen meegaan. Dus permanente plaatsing lijkt me in dat opzicht niet zo slim :+

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 24 juli 2014 07:46]

Vandaar de magneetplaat bij de kassa waar men een kledingstuk overheen haalt die de chip deactiveert. Blijkbaar is dit niet helemaal goed gegaan.

Je tweede vraag ontgaat mij even maar dit terzijde
Je kan een permanente RFID chip laten implanteren.
Maar niet iedereen zal daar nu weer zo happig op zijn. :)
Hopelijk, als dit goedkoper zal worden, dat dit mee kan met de 'mainstream'. Want het idee is namelijk best goed! Als het 50 cent kan worden p/s, dan kan het goed misschien uitpakken. Maar voor nu is het een gimmick.

[Reactie gewijzigd door iPodKiller op 23 juli 2014 17:57]

Het is in feite gewoon een normaal NFC unlock systeem. Via Xposed en de NFC LockScreenOff Enabler module kan je op vrijwel elke NFC enabled telefoon unlocken via een NFC tag. Wat voor NFC tag dit dan is maakt niet uit, dat kunnen clipjes zijn die je aan je kleding bind, NFC ring voor om je vinger, NFC armbanden, NFC tags die je ergens op plakt, chips onder de huid geÔmplanteerd, plakplaatjes,... wat je maar wilt.

Gebruik het al bijna een jaar in de auto. Zodra ik mijn telefoon in de auto houder zet gaat het scherm aan omdat de stroomkabel aangesloten wordt, herkend hij de NFC tag en zal hij de telefoon unlocken.

Enige wat nu nieuw is is dat de NFC tag op je huid geplakt kan worden. Dat is op zich een mooie uitvinding maar lijkt mij nu net zeer onpraktisch. Je moet hem om de zoveel dagen vervangen, is erg zichtbaar aanwezig en je moet je telefoon altijd over je lichaam bewegen om hem te unlocken. Ik zou dan eerder voor een NFC ring kiezen aangezien die altijd tegen de achterkant van je telefoon aan zit. Dan wordt de tag dus uitgelezen zodra je de telefoon in je hand neemt.

Natuurlijk is het niet echt een vervanger voor pincodes aangezien de tags minder secure zijn. Wel kan je werken met certificaten die op de tag weggeschreven zijn waardoor de telefoon de tag eerst nog moet authenticeren. Dan heb je al een extra beveiligingslaag aangebracht. Encryptie over het certificaat heen en de unlock code in een veilig deel van de telefoon opslaan en voila, vrij sterke beveiligingslaag ingebouwt. Iedere fabrikant kan zijn eigen certificaten en encryptievormen hanteren, ze moeten het certificaat enkel even wegschrijven naar de herschrijfbare NFC tag.
Enkel als mensen het echt graag willen kunnen ze dan in je telefoon inbreken. Lastiger dan even mee kijken hoe iemand zijn unlock code intypt.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 23 juli 2014 18:34]

Dus eigenlijk moet je die sticker gewoon aan de binnenkant van je telefoon hoesje doen.... :^)

Dan voldoe je aan de policy van kantoor dat je een sterk wachtwoord gebruikt etc en toch elke x als je je hoesje openslaat kun je meteen aan de slag.

(Nee dit was ik niet echt van plan...)
mmm, als ik et goed lees zijn ze nu al +-75cent p/s ;)
"De chips zijn per tien verkrijgbaar voor 10 dollar, omgerekend rond 7,50 euro."
Dat niet alleen, mensen zullen de sticker op een plek plakken dat makkelijk in gebruik is (pols etc). Leuk voor dieven en zakkenrollers, kunnen ze gelijk het toestel ontgrendelen?

Idee is goed en leuk, maar door middel van een sticker?

Dan liever een oneindig bruikbare chip onder de huid die ook werkt op de auto, huis en gadgets:D
Heb je wel eens een pleister van je lichaam getrokken? Hoe gaat een dief of zakkenroller die van jouw huid trekken zonder dat jij het door hebt? 8)7

Wat jij voorstelt is niet voor 75ct per stuk te doen :* Mogelijk wel de toekomst, maar zover zijn we nog lang niet.
effectief een QR code tattooeren op je pols ?
moet dan wel via de camera unlocked worden
Dan zullen er eerst hele goede anti-age crŤmepjes moeten komen, je moet geen gerimpelde QR-code hebben!
Als iemand bij een vrouw de handtas jat, merkt ze dat toch ook? Alleen kunnen ze dan nog niet in het toestel komen (uiteraard bij veel toestellen wel met een reset etc), als ze gelijk het ontgrendel proces erbij stelen, wel zo makkelijk voor hun?
Je had het over zakkenrollers en dieven. Het kenmerk van zakkenrollers is dat ze juist iets uit je zak jatten terwijl jij er niks van merkt. Pas later, als zij veilig op grote afstand zijn, heb jij door dat je smartphone weg is.

Op de een of andere manier was jij in de veronderstelling dat ze die tattoo er eenvoudig bij mee jatten en dat zal een zakkenroller nooit doen. Het is de perfecte manier om de eigenaar van het toestel te laten weten "let op! je toestel wordt momenteel gejat uit je broekzak" 8)7

En als je daar bang voor bent, plak je hem niet om je pols, maar achter je broekriem.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 25 juli 2014 07:51]

Nou ik ga er niet eens aan beginnen maar achter je broekriem is wel handig unlocken ja:D
Ik denk dat hij achter je broekriem ook een stuk langer meegaat. Sterker nog: bouw hem in. De enige reden dat deze sticker maar een week meegaat, is dat hij loslaat van je huid. Met die chip is dan niks mis, dus als je hem met ducttape achter je riem plakt, kan hij nog wel ff mee :)

Het is draadloos, dus er is geen enkele reden om hem in het zicht te houden.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 25 juli 2014 12:46]

Of je kan natuurlijk ook gewoon via een pebble werken , werkt met elke android telefoon ,en heeft nog zoveel extra mogeijkheden :)
dacht er ook aan, maar dan met een gewoon uurwerk.
Zou die sticker nog wel werken als die op de achterkant van een metalen uurwerk geplakt wordt ?

Weet wel dat er veel zijn die geen normaal uurwerk meer dragen, maar voor zij die het wel nog doen zou het een betere oplossing kunnen zijn.
maar dan moet je weer van die dure stickers gaan kopen die je telkens moet vervangen... lijkt me nogsteeds niet zo handig
Euh op je uurwerk zal de sticker wel blijven plakken.
Dus het zou een eenmalige aankoop zijn.
ik maakte niet op uit het artikel dat 'blijven plakken' het probleem is. Ik denk dat de tag maar 5 dagen 'actief' werkt en daarna waardeloos is (dit is een veronderstelling, ik kan volledig fout zijn en dan is je opmerking zeker terecht!)
Dat staat inderdaad niet in het artikel vermeld.

Een NFC Tag bevat geen batterij of active schakeling.
De nodige energie komt via de straling van het toestel dat het uit leest.
Dus voor mij (en nog anderen hier) is zowat de enigste reden dat het maar 5 dagen mee gaat het sticker element op je huid.
Er bestaan inderdaad ook active Tag's maar die dragen dan meestal niet het predicaat Near Field, het veld spreid zich dan enkel meters uit.

Het zou anders ook weinig zin hebben om ze per 10 te verkopen, want dan zouden ze alle 10 na 5 dagen zonder batterij zitten.

Product Specs
Adhesive Lifetime: Approximately 5 days. Varies with skin type and activity level.
Diameter: 24.13mm
Thickness:160Ķm
Unlock Radius: 10mm
Dat ja.

Tasker kan het trouwens ook, icm een plugin.
Misschien handig voor superspionnen, maar waarom zou de normale consument dit willen gebruiken?

Dit is net zoiets als betaal §7,50 voor een setje unieke wegwerpaccu's. Per accu 5 dagen bruikbaar.
Als ze op zijn nieuwe kopen anders kunt u de telefoon nooit meer gebruiken en bent u alle data kwijt.
8)7 (naast het feit dat de telefoon ook nog eens opgeladen moet zijn).

De tattoo's, die vijf dagen meegaan, moeten gebruikers die normaal geen code gebruiken overhalen om dat toch te doen.

En hun doelgroep zijn mensen die normaal niet aan ontgrendelingscode willen doen. Of ze nu even 7,50 willen abonneren om de telefoon te unlocken op deze manier.

Seriously?

[Reactie gewijzigd door XthinkZ op 23 juli 2014 18:02]

de stickers hebben geen batterij..
waarom ze maar 5 dagen meegaan, is omdat ze dan vermoedelijk niet meer zullen kleven..
als je ze dan van je pols hebt gehaald, kun je ze nog steeds gebruiken (na die 5 dagen) om te unlocken..
het zal niet de NFC tag zijn die niet meer werkt, maar inderdaad de kleefstof.
Wassen van je armen kan inderdaad nog al eens maken dat stickers niet meer plakken.
Maar ook normale transpiratie zal ervoor zorgen dat ze loskomen.
Ik zou blij zijn als ik niet iedere keer mijn telefoon zou hoeven te ontgrendelen door een patroon of code... 7,50 vind ik te duur, maar ik vind het goed dat aan dit soort ideeŽn gewerkt wordt. Overigens ga ik ervan uit dat je de telefoon ook gewoon zonder deze tags nog steeds gewoon handmatig kunt ontgrendelen... ;-)
in het filmpje zie je ook dat het patroon invoer scherm oplaad en wordt overgeslagen
In de toekomst allemaal een chip onderhuids waarmee alle pasjes etc. ineens overbodig zullen zijn..

Ben daar een zware tegenstander van maar het zou wel werken...

Edit: en hoop dat ik het nooit mee zal maken

[Reactie gewijzigd door BitBooster op 23 juli 2014 18:13]

Weet niet van welk jaar jij bent, maar als je onder de 60 bent ga je het gegarandeerd meemaken.
Is zo'n unlockcode nu echt zo erg??
En als je 5 dagen met zo'n pleister op je huid zit geplakt, lijkt me ook niet helemaal fris aan het eind.
Ook leuk voor op vakantie trouwens, heb je na 5 dagen een mooie niet-gebruinde cirkel op je arm.
en wat te denken van op het vliegveld :) het is electronica :)
JA meneer wat smokkelt U mee naar de VS afgezien van een koffer vol scheermesjes?

nahja niks meneer de security.. dit is een electronische 'tattoo' om mijn telefoon mee te ontgrendelen..

JA maar er zit metaal in *van wat voor soort dan ook* haal het er maar af.. anders mag U toch even alles uit trekken en word U even door de body -scanner gewrongen

NO thnx vind het al vervelend als ik in turkije of spanje word 'aangehouden' omdat ik een metalen knoopje op mijn blouse heb zitten... laat staan om uit te leggen dat het voor het ontgrendelen van je telefoon is. die trendy metalen tattoo.

unlock patroontje for the win!
Wat is het verschil met een normale NFC chip? Dat ie op je huid plakt?
Ik heb toch wel moeite met het idee dat er hier en metaal en een chip inzit, ik vind dit niet echt wijs gebruik van resources. Als je dit echt zo makkelijk vind (ik persoonlijk zie het probleem van een lockscreen zozeer niet) maak dan een app dat je een echte tattoo kan scannen en zet dan een tattoeage. Of zet die RFID dan onder de huid.

[Reactie gewijzigd door coensel op 23 juli 2014 18:12]

Dit lijkt te werken op basis van een UID (unique ID) op de NFC die herkend wordt door de phone. Er zit verder geen security overheen, dus als je een herprogrammeerbare NFC tag (of nog een mobiel met NFC) pakt en dan simpelweg alle mogelijke UIDs gaat proberen zal de telefoon die je gejat hebt op een gegeven moment netjes unlocken, zonder dat je de numerieke PINcode hoeft te weten. 8)7
De PIN bruteforcen wordt meestal automatisch geweigerd na 3, 5, 10 of 20 pogingen, maar omdat NFC ook op willekeurige momenten kan scannen is goed mogelijk dat je gewoon alle mogelijkheden voor de UID kan proberen zonder dat de telefoon het in de gaten krijgt dat iemand de NFC UID aan het bruteforcen is. Dit is dus zeker niet zo veilig als een 'gewone' PINcode.
En als de NFCs op een sticker vel komen, is er een 50/50 kans dat de UIDs gewoon incrementeel oplopen (in plaats van randomized UIDs), dus dat de huidige sticker zijn UID gewoon voorspelbaar is als je een vorige sticker hebt weten te scannen.
Het wordt natuurlijk wel een andere kwestie wanneer je dit soort 'brute forcen' ook automatisch laat weigeren na 3, 5, 10 of 20 pogingen. Of dat je na de x pogingen y seconden moet wachten en na elke daarop volgende mislukte poging komt daar nog eens z seconden bij.
Dit lijkt me toch niet ťcht handiger. Het gebruik van je telefoon is dan misschien wel iets handiger, maar elke 5 dagen een nieuwe chip plakken en meerdere keren per jaar nieuwe chips kopen.

Het lijkt me ook geen prettig idee dat we met z'n allen zo'n soort tatoegaes gaan dragen. We worden nu al 'gevolgd' wanneer we winkels of winkelstraten binnenlopen a.h.v. onze telefoon. Dan wordt het nog persoonlijker.

Het doet me ook wat denken aan het 'merken' van dieren, zodat ze na het slachten nog traceerbaar zijn.
Of je koopt gewoon een NFC ring, waterdicht, goedkoper en op een normale plaats manier,te dragen. en geschikt voor alle toestellen op Android met NFC