Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 125 reacties
Submitter: Kiswum

Een Chinese webwinkel heeft specificaties online gezet van de Xiaomi Mi4, die vermoedelijk binnenkort officieel wordt aangekondigd. Het apparaat gaat waarschijnlijk beschikken over een 5,5"-scherm met resolutie van 2560x1440 pixels en de Snapdragon 805-soc van Qualcomm.

De Xiaomi Mi4 verscheen in de Chinese webwinkel Oppomart, die kortgeleden ook al als één van de eersten begon met de verkoop van de OnePlus One. Bij de specificaties wordt naast de Snapdragon 805 en 2k-scherm melding gemaakt van 3GB ram en 32GB opslaggeheugen. Voor foto's is een 13-megapixelcamera aanwezig en er kan verbinding gemaakt worden met 4g-netwerken via lte.

Oppomart vraagt voor de Xiaomi Mi4 een prijs van 499 dollar, omgerekend ongeveer 367 euro. Het is echter nog niet duidelijk of Xiaomi ook een Europese release op de planning heeft staan; in Europa zal de prijs waarschijnlijk iets hoger uitvallen. De Chinese webwinkel laat niets los over de releasedatum.

Xiaomi stuurde vorige week een uitnodiging rond waarbij al gehint werd naar de aankondiging van de Mi4-smartphone. Daarbij kwam ook naar buiten dat het apparaat waarschijnlijk een metalen behuizing heeft. Mocht de nieuwe Xiaomi-smartphone snel op de markt komen, dan is het één van de eerste smartphones met de Snapdragon 805-soc, die de Snapdragon 800 en 801 moet opvolgen. De aankondiging staat gepland voor 22 juli.

Xiaomi Mi4Xiaomi Mi4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (125)

Gezien de SOC, schermgrootte en de resolutie, trek ik vooral mijn vragen bij de accuduur.
Een groter toestel kan natuurlijk een grotere accu aan. Zo een toestel lijkt mij vooral handig onderweg.
Met zo een pixeldichtheid van 535 dpi heb je algauw een flinke bak met licht nodig om wat te zien overdag, met name in de volle zon.
Daarnaast zijn er meer fabrikanten die dit scherm gebruiken zie ik via oppomart, zoals OPPO en ZTE als dan niet met een Snapdragon 801.

Altijd zijn er mensen die moeten klagen over schermgrootte. Deze resolutie zal gewoon niet nog passen op een kleiner scherm, of het wordt te duur (lagere yields), of etc. De meeste smartphones hebben 1080p op 5,5". Ik vindt het wel mooi dat er vernieuwing is. Wat zich uiteindelijk kan vertalen naar andere producten.

Een fabrikant doet er juist goed aan om verschillende groottes smartphones in hun portfolio te hebben.
Er zijn genoeg mensen die graag groter willen. In bijvoorbeeld China hebben ze ook niet de grootste handen. En toch zijn daar de grotere modellen populair, denk aan 6".
In Europa zijn er ook mensen met grote handen die een groter scherm fijner vinden in gebruik.
En ben je bijvoorbeeld iemand die veel media (series/films) kijkt op een toestel scheelt het toch weer 2 verschillende apparaten meenemen.

Als het niet bij je past, prima, klik dan maar gewoon niet op de titel of post dan geen nutteloos bericht.
Bedankt voor je vriendelijke reactie.
Ik ben altijd blij met vernieuwing maar heb graag de mogelijkheid om te kiezen voor high specs en een niet te groot scherm..
Ik neem aan dat jij kolenschoppen hebt.
Ik denk niet dat de resolutie hetgeen is wat de mensen op Tweakers perse willen hebben. Ik denk dat men liever een kleiner scherm heeft met een 1080p of 720p. Dat is namelijk meer dan genoeg voor kleinere schermen. Hiermee bespaar je uiteraard ook een hoop op de accu. Die hoeft dan minder groot te zijn om alsnog 2 dagen mee te kunnen.
Tevens willen deze mensen ook gebruik maken van een dergelijke SOC en willen ze niet bij de Snapdragon 400 blijven hangen.
Je moet verder kijken dan grootte ik heb de oneplus one 5,5inch en ik heb niet overdreven grootte handen maar ik kan hem makkelijk besturen door o.a de goeie grip en ik denk ook door de ronding. Je kunt natuurlijk een voorkeur hebben maar je moet verder kijken dan scherm groote.
Impressive! Vooral de prestaties van de nieuwe 805 soc ben ik erg benieuwd naar.
Ik vind het wel jammer dat er gekozen is voor zo'n groot scherm, 5 inch is een stuk beter handelbaar in mijn ervaring, ook de redundant hoge resolutie voor een telefoon ben ik geen fan van.
Maar ik zal deze zeker in de gaten houden.
Ik zal eens een proberen een voorproefje te geven van de Snapdragon 805, haar features en haar prestaties.

De Processor (CPU):
De processor is gebaseerd op de door Qualcomm zelf ontwikkelde Krait architectuur. De Krait architectuur gebruikt de ARMv7-A instructieset. Krait 450 zal de laatste versie van Krait zijn, aangezien Qualcomm vanaf de 808 en 810 overstapt op ARMv8, welke 64-bits support. Ze zullen standaard A53 en A57 cores gebruiken, die dus niet zoals Krait door zij zelf ontwikkeld zijn. Een van de grote voordelen van de Krait architectuur is dat elke core op zijn eigen frequentie kan draaien, terwijl bij veel andere architecturen alle cores op dezelfde snelheid moeten draaien.

Krait 450 is vooral een geoptialiseerde versie van Krait 400. Krait 400 is gebasseert op TSMC’s 28nm HPM (High Performance for Mobile) HK-MG proces, in tegenstelling tot het 28nm LP polysilicon (low power) process gebruikt in de Krait 200 en 300. AnandTech verteld hier iets meer over. Krait 450 heeft verder een kleine performance winst door 3.51 DMIPS/MHz (lekentaal: Instructies per hertz) weg te zetten i.p.v. de 3.39 DMIPS/MHz van Krait 400. Verder kan deze naar 2.7GHz geclockt worden i.p.v. 2.5GHz, wat bij elkaar een performance improvement van 12% oplevert tegenover een 2.5GHz Snapdragon 801.

TL;DR: Wat optimalisaties, kleine performance verbetering.

De Grafische kaart (GPU)
De GPU is, in tegenstelling tot de CPU, compleet nieuw. De GPU komt uit de door Qualcomm zelf ontwikkelde Adreno 4xx serie, die een stuk moderner is dan de Adreno 3xx serie. Er is volledige support aanwezig voor OpenGL ES 3.1, OpenCL 1.2 en Direct3D 11.2. Bovendien ondersteund het Adaptive Scalable Texture Compression (ASTC) en heeft het een directe verbinding met het werkgeheugen van de SoC. Rauwe performance is ook toegenomen met zo'n 40%, en het energieverbruik is afgenomen met 20%. Ook hier heeft AnandTech een artikel over.

TL;DR: Compleet nieuwe architectuur, desktop/console feature-set, zuiniger en meer performance.

Werkgeheugen (DDR3) en opslaggeheugen (eMMC 5.0)
Het werkgeheugen is gewoon LPDDR3-800, maar wel over een 128-bit brede bus. De enige keer dat we zo'n brede bus in een mobiele processor zagen was in de Apple A5X en A6X, die deze gebruikte in 9,7" tablets met accu's van 11.560 mAh. Hierdoor is er dus 25,6GB/s aan geheugenbandbreedte wat nu door én de Krait 450 cores én de Adreno 420 GPU gebruikt kan worden. In de Snapdragon 800/801 was dit maximaal 14,9 GB/s.

Het opslaggeheugen ondersteund is sinds de Snapdragon 801 de eMMC 5.0 standaard, waarmee er 400MB/s aan bandbreedte is in beide richtingen. Hiermee moet performance in de buurt kunnen komen van Sata SSD's.

TL;DR: Heel veel geheugenbandbreedte.

De ISP
De ISP, of beter gezegt ISP's, zijn ook nieuw. Een ISP (Image Signal Processor) verwerkt camerabeelden. Qualcomm zet er nog steeds twee ISP's in de SoC zodat er hardwarematig tegelijk foto's en video's gemaakt kunnen worden. Ze hebben nu een throughput van 1.2 Gigapixel per seconden (=1200MP/s), tegenover 960MP/s in de Snapdragon 801 en 640 MP/s in de 800. Er worden nu tot 4 camera's ondersteund van maximaal 55MP en er is ondersteuning voor duo camera's voor 3D, depth sensing en HDR toepassingen. Ook kan er niet alleen in 4k (UHD) met 30fps gefilmt worden, maar ook in 1080p op 120fps en waarschijnlijk ook in 1440p op 60 fps en in 720p op 240fps. Tegelijkertijd zouden er door de 2de ISP nog tot vijftien 16MP afbeeldingen per seconde verwerkt kunnen worden. Ook is er geavanceerde stabilisatie gebasseerd op de data van de gyroscoop en versnellingsmeter mogelijk en is er geavanceerde 3D noise reduction mogelijk.

TL;DR: Veel sneller en meer geavanceerde features.

Overige Hardware
  • Geen ingebouwd modem, maar kan makkelijk gekoppeld worden aan een Gobi 9x25 of 9x35 modem, welke world wide 2G/3G/4G ondersteunen, waarbij de 9x25 dat doet tot 150Mb/s (LTE cat 4) en de 9x35 tot 300Mb/s LTE cat 6) download, en maximaal 50Mb/s upload.
  • Er is 2x2 802.11ac dual-band wifi aanwezig met ondersteuning voor MU-MIMO. Maximale snelheden zijn dus 866Mb/s over 5GHz 802.11ac en 300Mb/s over 2,4GHz en 5GHz 802.11n.
  • H.264 en H.265 kan hardwarematig gedecodeerd worden en coderen kan in H.264. Door H.265 decodering kan efficiënter video gestreamd worden, waarbij ongeveer de helft van de data/bandbreedte nodig is voor dezelfde kwaliteit.
  • Er kan tot 7.1 sound afgespeeld worden en tot 5.1 opgenomen worden.
  • De IZat technologie is nog steeds aanwezig, welke informatie van GPS, GLONASS, BeiDou, mobiele netwerken en wifi punten combineert tot een snelle en accurate locatie zonder veel van de accu te verbruiken.
  • De Hexagon DSP zorgt ook nog steeds voor het efficiënt afhandelen van gespecialiseerde low-level taken, waardoor er bijvoorbeeld muziek kan worden geluisterd zonder dat dit veel batterijverbruikt oplevert.
Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/ARM_architecture#Cores
http://en.wikipedia.org/wiki/Krait_(CPU)
http://www.anandtech.com/...mobile-development-tablet
http://www.anandtech.com/...n-805-performance-preview

[Reactie gewijzigd door Balance op 13 juli 2014 15:10]

Genoeg leesvoer, dank!
Chineze toestel worden maar steeds beter. Aan de hardware kant zit het goed uit, hopelijk is software goed geoptimaliseerd.
Ben al in het bezit van een Xiaomi Mi-2s
Erg tevreden in het begin, nu wat minder. oplader doet het slecht, blijkt een veel voorkomend euvel en moet nu me telefoon retour sturen, geen idee hoelang ik hem kwijt zal zijn.
Software is ook buggy aan het worden. Swiftkey werkt niet meer en ook andere apps crashen steeds vaker. 3g verbinding wordt ook softwarematig vaker geresetted waardoor de verbinding slechter is.

Ik wil niet overkomen als een criticaster, maar je merkt dat de software niet geschreven is voor de europese markt. Ook erg afhankelijk van een (grote) groep 'vrijwilligers' die de engelse releases verzorgen.
Mijn volgende telefoon ( later dit jaar al) word geen chinefoon of er moet stock android op kunnen draaien.
de standaard oplader is er ene met chinese stekker, heb je dan al uw stopcontacten aangepast? of is uw verloop stekkertje buggy?

Draai je wel de originele MIUI? of her of der een mod genomen...heb al bijna 2j mijn MI2 en amper bugs tegenkomen, eerder het tegenovergestelde als je naar de europese telefoons kijkt met bloatware. leg me dan maar eens uit wat je in een europese sw markt zoekt?

3G heb ik nooit last van, eerder slechte provider? kijk eens naar de geschiedenis in je batterij gebruik om te zien hoe goed je signaal wel is...

meer stock dan stock ga je niet vinden buiten nexus ROMS en MIUI.
Gebruik je die multinational versie van MIUI? Dat is inderdaad geen goed idee want die is door hackers gemaakt. De stockversie heeft ook Engels aan boord en wordt keurig bijgewerkt door Xiaomi. Nog geen problemen mee gehad (disclaimer: Hongmi ipv Mi2S).
Op het gebied van duurzaamheid scoren die chineese merken weer erbarmelijk slecht. Nou staat Xiaomi niet op rank a brand (http://www.rankabrand.nl/elektronica/page/1) maar vergelijkbare merken zoals ZTE en Huawei zijn in de onderste regionen terug te vinden.

Maar ik ben bang dat op tweakers hier bitterweinig interesse voor is.
En die beoordelingen in die lijst hebben ze (als je er op klikt) gewoon gehad omdat ze niet open genoeg zijn over de duurzaamheid van hun producten. Dat betekent nog niet direct dat ze absoluut minder duurzaam zijn dan sommige andere merken die hoger staan maar een hogere score hebben gekregen omdat ze welliswaar amper wat aan duurzaamheid doen, maar er iig open over zijn.

In dit geval staan ze onderaan omdat ze gewoonweg niet de informatie hebben gegeven die de organisatie achter de website wil hebben. Niet omdat onafhankelijk is vastgesteld dat er veel mis is in het proces. (oke, tuurlijk weet ik wel dat het er echt niet zo netjes aan toe zal gaan, maar de site geeft geen enkele daadwerkelijke reden om er vanuit te gaan dat ze ook daadwerkelijk de minst duurzame bedrijven zijn). Dus vind ik je stelling dat deze merken erbarmelijk slecht scoren op het gebied van duurzaamheid niet helemaal correct.

Ze zijn er in ieder geval niet open genoeg over imho, maar dat is een heel ander punt.
Alleen: een bedrijf dat niets te verbergen heeft, is gewoon open.

De kosten van compliance zijn immers verwaarloosbaar en er is een klein maar significant deel van de consumenten dat een goede score in dit soort rapporten als reden om voor dat merk te kiezen zal zien.
Zoals een goede burger, die niets te verbergen heeft, al zijn poorten maar moet open zetten voor de NSA?
En wat is de analogie met een fabrieksaudit precies? De situatie is totaal verschillend.

De NSA (en andere inlichtingendiensten, laten we dat vooral niet vergeten vooraleer we weer een rondje US-bashing beginnen!) kijken op regelmatige basis bestanden ongevraagd en ongegrond in.

De organisaties die duurzaamheidsrapporten opstellen vragen om toegang te krijgen tot specifieke delen van het productieproces.

Als je dan toch een analogie wilt met inlichtingendiensten: dit is eerder alsof een inlichtingendienst bij je aanbelt en zegt 'we hebben vermoedens dat je X hebt gedaan. Zouden we, in jouw bijzijn, even op je computer mogen kijken om ons vermoeden te ontkrachten?'.

Dat is een totaal andere situatie: de 'spionage' is hier gericht, gemotiveerd en met instemming van het slachtoffer. Wie daar 'nee' op zegt heeft waarschijnlijk effectief iets te verbergen.
Een fabrieksaudit is wat anders dan op voorhand openheid van zaken geven. Als ik word aangehouden, vind ik het niet vreemd dat men "even" door mijn persoonlijke dossiers heen wandelt. Als men dat doet terwijl ik gewoon thuis achter mijn PC zit, ben ik echter zeer verbolgen.
Een bedrijf wat geen beleid heeft op gebied van duurzaamheid doet ook niets aan duurzaamheid. Dat is een stelling die ik wel aandurf. Beter dan jouw uitgangspunt van ze vertellen er niets over dus het zal wel goed zitten.
Geen informatie delen met een website is niet hetzelfde als geen beleid hebben op. Je doet nogal wat aannames die je niet kan maken.
Een van de onderdelen van maatschappelijk relevant ondernemen is openheid. Aan het ontbreken van openheid is dus af te leiden dat er geen beleid is. Geen spelt tussen te krijgen lijkt me.

En ik doe inderdaad aannames, maar wel met enige kennis als achtergrond. De aanname dat er geen beleid is is mbt duurzaamondernemen is in dit geval veiliger te maken dan de aanname dat er wel wat gebeurt ook al wordt er niets over gecommuniceerd.
Ik zeg helemaal niet dat het wel goed zal zitten omdat ze niets zeggen. Ik zeg alleen dat deze site ze als slechtste neerzet omdat ze niet de door de website vereiste info vrijgeven. Maar dat dat niet noodzakelijk betekent dat ze het zoals eerder door jou aangegeven ook daadwerkelijk de slechtste zijn.

In veel landen word het als normaal of zelfs bijna vereist gezien om dergelijke info te publiceren. In sommige andere landen word het als iets gezien dat eventuele concurentie informatie kan geven waarmee ze jou kunnen schaden, of hun processen aan kunnen passen dmv moeite die jij met je bedrijf hebt gedaan. Dat soort dingen kunnen ook meespelen.

Tevens geeft de site niet aan op welke info ze zich baseren, en welke van die dingen per bedrijf wel of niet worden aangeleverd. DAN zou je een redelijke inschatting kunnen maken.

Voor zover ik nu kan zien krijgt bijvoorbeeld microsoft een lage score omdat ze "onvoldoende info" geven, maar om welke info dat gaat geven ze niet aan. En "fairphone" of hoe het ook heette staat bovenaan als bijna geweldig... Voor zover ik kan zien (namelijk niets) kan het verschil gewoon 1 documentje zijn, waarbij (in dit voorbeeld) microsoft alles rond heeft behalve 1 specifiek documentje en dat zet ze dan in 1 klap onderaan in de lijst.

Ze zijn zelf dus ook totaal niet open over hoe hun beoordelingen tot stand zijn gekomen. Een tabelletje met eisen, en punten er aan toekennen, en dat voor iedere fabrikant publiceren zou 100X beter, eerlijker, en transparanter zijn om ook als consument te beoordelen dat deze site bijv niet gerunt word door "fairphone" om de concurrentie zwart te maken.
Dus als de vergelijkingssite niet open en transparant is vindt je dat (terecht) slecht, maar als een bedrijf niet transparant en open is vindt je dat prima.

Een van de dingen van duurzaamondernemen is juist transparantheid en openheid. Als die ontbreken dan is er dus geen sprake van duurzaamondernemen en zal er ook wel geen beleid zijn op het gebied van duurzaamheid.

Maar wie weet houden die bedrijven, zoals Microsoft en de chineese merken hun duurzaamheid wel stil (heel merkwaardig zou dat zijn) en moeten we gewoon wat publieke druk uitoefenen om ze wel meer open te maken. Het helpt wel om bijvoorbeeld bij Apple en Samsung meer aandacht voor kinderarbeid te krijgen.

Ben je daar op tegen? (hele flauwe vraag, ik weet het ;)
Lol whut?

Nee, nee en nogmaals nee. Buzzwords zoals "transparantie" en "openheid", helpen "duurzaam" ondernemen niet.

Waarom een bedrijf dit soort info niet deelt is simpel. Je geeft namelijk ook de concurrenten een kijkje in jouw keuken. Verder zou ik ook niet dat soort vage organisaties, zoals rankabrand, binnen mijn bedrijf laten.

Daarnaast zijn er belangrijkere issues dan "duurzaam" ondernemen en dat is het welvaartspeil omhoog te brengen van mensen in de tweede en derde wereld. "Duurzaamheid" is zo typische eerste wereld hobby, wat werkelijk niks te maken heeft met echte economische duurzaamheid.

[Reactie gewijzigd door Bejit op 14 juli 2014 11:07]

Laat duurzaamheid nou ook te maken hebben met een eerlijke prijs voor grondstoffen en arbeid te maken hebben. Ga aub eerst eens lezen wat duurzaam ondernemen inhoud, hoe rankabrand werkt en hoe de welvaart beter verdeelt kan worden.
"Eerlijke" prijs |:(

Je leeft in een fantasie wereld. Als ze hun prijzen opdrijven krijgen ze meer last van concurrentie. Werk en een laag inkomen is beter dan helemaal geen werk en dus geen inkomen.

Rankabrand is zo typisch slackactivisme hypeje. Zonder enige hindering van kennis en zonder goed onderzoek, labeltjes op fabrikanten plakken en denken dat je daarmee de wereld beter maakt. Een mooie vorm van een "scause".

Daar help je de "arme" Chinezen mee 8)7. Juist Chinaphones promoten t.o.v. Samsungs en Apples van deze wereld bij je vrienden, dat zorgt voor vooruitgang. En het liefst nog direct importeren, want alleen dan krijgt de producent een hogere prijs.(En NIET eerlijker, zo werkt marktwerking niet en die term is niet van toepassing op economische thema's)

En laten we aub niet beginnen over de grondstoffen bullshit. De producenten van allerlei producten, of het nou smartphones of houten bankjes zijn, weten hoe ze hier mee om moeten gaan. Schaarse(En dus dure) grondstoffen heeft direct invloed op hun prijs en is ook juist de reden waarom ze bijna niet recyclen omdat dit veel meer kost en het opnieuw uit de grond halen veel goedkoper is.

En recyclen betekent ook niet direct dat het beter is voor het milieu. Verder hebben de meeste tweede en derde wereld landen wel meer aan hun kop.

[Reactie gewijzigd door Bejit op 14 juli 2014 20:21]

Vertel er dan ook even bij dat HTC, Asus, LG en Microsoft net zo'n lage ranking hebben als ZTE en Huawei...
Vergeet Nintendo niet. En Samsung die onderaan de groep er boven bungeld.
Nintendo vond ik in deze niet zo relevant gezien ze geen smartphones maken ;)
Dat betreft hoe de bedrijven met het milieu omgaan en niet met de technische kant.
milieu echt lol zeg ik dan.
milieu kan geen elke land zoals China schelen tenzij er winst op te maken is met recyclen. Tenzij het openlijk schade aanricht aan het bevolking als de babymelk schandaal.

Mensen die arbeidsongeschikt, minimumloon of aan de uitkering zitten gaan niet kijken of product door slaaf arbeid is gemaakt.

Of dat er fabrieken slecht werk omstandigheden zijn of dat fabrieken in Bangladesh instorten.
Het gaat tegenwoordig voor meeste consumenten om het prijskaartje van hun product.

En jou uitspraak vind ik hier offtopic leuk dat misschien bovengemiddelde verdient misschien dat alle producten, kleren enzovoort fairtrade, groen of betere arbeid omstandigheden haalt.

[Reactie gewijzigd door DarklordLelouch op 13 juli 2014 19:20]

Ik weet prima hoe de condities in China zijn. Ik keur dat ook neit goed. Maar je reageerd op iemand die het over hardware heeft en jouw link heeft daar werkelijk niks mee te maken. Daarnaast. Vrijwel elk product binnen deze markt worden in China geproduceerd, vaak in dezelfde fabrieken. Niet dat ik het goedkeur. Maar als je er daadwerkelijk wat aan gedaan wilt worden. Koop de producten dan ook niet. Dat wordt dus erg lastig.
Dus? Dus dit zegt niks over de kwaliteit en duurzaamheid van het product zelf maar enkel over het productie proces.
Als het product maar goed in elkaar zit maakt de milieuvetontreiniging en arbeidsomstandigheden niets uit?
Niet om het een of ander maar praktisch alle electronica is "made in China".
Of het nou Apple, Samsung, HTC, of lg is maakt niet uit.
Waarom? Omdat arbeid daar een stuk goedkoper is. Economie101.
Dus om Xiaomi af te rekenen op dat ze minder milieuvriendelijk zouden werken dan andere merken en genoegen nemen met minder 'winst' (want uitbuiterij!) lijkt me een beetje hypocriet.
Ze werken met een totaal ander verdienmodel dan de gevestigde merken en zijn daarom niet 1:1 te vergelijken.
Imo.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 13 juli 2014 18:38]

Bij iedereen zijn nog mistanden. De nummer 1 op de lijst, de fairphone, komt ook niet verder dan de kwalificatie 'goed opweg'. Maar niets doen is voor mij geen optie. Hier op tweakers wel, als ik zo de reacties lees. Of er is desinteresse of er wordt boos gereageerd omdat je minpunten van hun geliefde merk aanstipt.

En duurzaamheid gaat over veel dingen. Apple staat vooral zo hoog omdat hun datacenters op duurzame energie draaien. Maar het gaat ook inkoop van grondstoffen, hoe lang je ondersteuning op je device krijgt en of er een recycleprogramma is. Duurzaam is best een ingewikkeld concept.
Dus?
Er is dus bijna geen electronica bedrijf dat duurzaam produceerd, of goed duurzaam produceert.

Ik vraag me vaak af bij mensen die dit belangrijk vinden of ze vlees eten, roken, een auto rijden, waar ze hun kleding kopen en hun schoenen.

Als deze zaken zijn namelijk van net zo groot belang (of zelfs groter) als hoe een bedrijf je telefoon produceert, vervoert, hoe ze met mensen en het milieu omgaan...

Denk aan de Prius-hype. Auto bedoelt voor een duurzamere auto, maar de productie van de accu's is vervuilender dan het maken en gebruiken van een "normale" auto.
De accu's van een Prius krijgen een 2e kans, dus dat scheelt weer directe vervuiling van oude accu's. Ik weet niet of dit ook strookt met de mening die je hebt over de accu's ;)
nieuws: Autodealer wil oude Prius-accu's hergebruiken voor opslag zonne-energie

@Elbo
Ik weet niets over het productieproces bij Xiaomi, maar ik vermoed dat dit net zo goed/slecht is als bij veel andere merken.

Wat weet ik wel weet is hoe de producten bij ons arriveren.
- De doosjes van Xiaomi zijn klein, zeer klein. De doosjes zijn zo breed als het toestel. Dit wilt dus automatisch zeggen dat er meer apparaten in 1 grote doos kunnen worden vervoerd
- Het materiaal ziet eruit als gerecycled karton/papier.
- Doordat er kleine oplages van de telefoons worden geproduceerd. Is de kans zeer klein dat de magazijnen bij Xiaomi vol zitten met oudere modellen.
- De software van de Mi1 heeft 3 jaar na de release nog steeds updates ontvangen. De Mi2 is 2 jaar oud en ik verwacht dat deze naar Miui v6 zal worden geupdate en daardoor nog velen maanden support zal krijgen.

- Hardware, ik weet niet wat voor materialen worden gebruikt en hoe duurzaam dat is geproduceerd. Hier kan ik geen feiten over geven.
Lange ondersteuning met updates en oog voor verpakkingsmateriaal is zeker een pluspunt. Nu nog flink wat herrie maken in de media en Xiaomi maakt misschien wel beleid op het gebied van duurzaamheid.
Dat zeg ik toch helemaal niet?
Dit maak je er zelf weer van. Je bent gewoon niet helemaal duidelijk blijkbaar.

Er word in dit artikel gesproken over een nieuw model Xiaomi en niet over de gezondheid en milieu overtredingen die er misschien begaan worden door Chinese merken.

Jij spreekt blijkbaar over duurzaamheid van het productie proces terwijl als mensen jou reactie lezen ze denken dat je het over de duurzaamheid van het product gaat....
Rin, die als eerste op mij reageerde snapte meteen dat mijn opmerking over het milieu ging. Xtuv, die als tweede reageerde ook. VNA9216 die de waarde van de lijst in twijfel trekt weet wel dat het om milieutechnische duurzaamheid gaat. Pcdealer denkt aan technische levensduur met duurzaamheid en game21 weet ook waar het over gaat maar trekt de waarde van de lijst ook in twijfel.

Dus 1 van de 5 van de tweakers die direct om mijn eerste poost reageren denkt niet meteen dat het over het milieu gaat. Ben ik dan onduidelijk geweest?
We gaan oftopic zo maar toch..
Rin regeert met "Dat betreft hoe de bedrijven met het milieu omgaan en niet met de technische kant.
Hij dacht dus blijkbaar ook dat het om het product ging en niet om het productie processen.
Jij regeert met een niets zeggende " dus?" waar ik op reageer ... Blijkbaar toch wat verwarring vind je niet.
Nee. Rin zegt dat mijn post over hoe bedrijven met het milieu omgaan gaat dus Rin weet meteen waar rankabrand om gaat. Toch wel duidelijk, vind je niet?

Mijn Dus? was inderdaad nogal spreektaal en ik had beter kunnen vragen of de milieukant misschien niet belangrijk is.
Ach dan lezen/begrijpen we het blijkbaar allebei net iets anders. ;) Maakt niet uit. Begrijp ook je punt wel wat betreft milieu, het blijft een ontzettend lastig verhaal. In mijn ogen lijkt er altijd wel ergens in het totale proces iets niet helemaal eerlijk of volgens de juiste milieu eisen gedaan te worden. Dan bedoel ik vanaf de grondstoffen winning t/m het eind product.
Duurzaamheid is overschat?
Maar ik ben bang dat op tweakers hier bitterweinig interesse voor is.
Wrong!
Het topic voor (onbekende) Chinese smartphones - Deel 2
[Xiaomi Redmi 1s] Ervaringen & Discussie
http://gathering.tweakers...orumId[]=62&keyword=xiami

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 13 juli 2014 16:15]

Het ging over de duurzaamheid van toestellen en de omgang met het milieu, niet over de kwaliteit van de toestellen, merken of fabrikanten.
Die duurzaamheid rankings moet je wel altijd met een korreltje zout nemen. Je kan niet elke fabriek en telefoon nacontroleren. enige wat ze kunnen doen zijn afspraken maken en af en toe random controles houden en hopen dat zo'n rapport niet vervalst wordt.

Je kan verder eenmaal in een fabriek niet 'letterlijk' controleren of de gebruikte mineralen duurzaam is of niet. Net als de biologische eieren, biologisch vlees etc.. wat in EU is gebeurt.
Een kennis van mij heeft sinds de release met een Mi2 gelopen. Die wordt pas dit jaar vervangen en heeft al die tijd perfect gefunctioneerd. GPS was nog wel eens een risico, maar ook dat wordt steeds beter nu dit soort fabrikanten ook Qualcomm socs gaan gebruiken. Ook MediaTek gaat erop vooruit, dus de consument zal alleen maar meer gaan profiteren van de Chinese markt ;)
Xioami/MIUI zit vanaf het eerste toestel al goed aan zowel de hardware als de software kant. MIUI is een redelijk populaire CFW uit china. Hier is het bedrijf oorspronkelijk ook mee begonnen voor bestaande/bekende telefoons, en dit doen ze nog steeds, de hardware tak is pas later gekomen.

Ik moet zeggen dat de foto's heel erg op de Miui MI2(S) lijken, wat ik best positief vind, de MI3 vond ik absoluut niet mooi en had veel te grote bezels.
Ben zelf in het bezit van een MI2S. De software van deze telefoon zit goed in elkaar. Een betrouwbaar toestel is het zeker. Heb hem nu ruim een jaar een functioneerd nog steeds uitstekend.
Daarnaast de prijs is ook uitstekend bijna tegen inkoopprijzen.
Dito hier. Het enige wat mij nu zo langzamerhand begint te irriteren, is dat de reeds lang aangekondigde upgrade van MIUI naar KitKat al een lange tijd op zich laat wachten. Desondanks is het het beste toestel dat ik ooit in bezit heb gehad, zowel qua specs en betrouwbaarheid als qua prijs/prestatieverhouding.

Meer on-topic: op GizChina verschenen de laatste weken al meerdere spyshots die er redelijk betrouwbaar uitzagen (o.a. één met een Mi3 er naast als referentiemateriaal). Daarop leek het toestel 'gewoon' een 5" scherm te krijgen, dat bovendien dankzij extreem dunne bezels ook nog eens compacter zou zijn als de toch wel wat lompe Mi3. Voor een toestel met een 5,5" scherm zie ik me zelf nog niet warm lopen. Juist het feit dat de Mi2S 'maar' een 4,3" scherm bood, was voor mij een redelijk zwaarwegend aankoopargument.
Het was de enige met een goede specs en een klein scherm (in zijn klasse). Nu is dat verkooppunt ook al weer weg. Waarom niet zoals gedaan is met de MI2A (groot scherm mindere specs) en MI2S (kleiner met betere specs).

En over die Updates in het begin heel veel maar nu valt het ook wel tegen. Heb in tijden geen stable update meer gehad |:(
Chineze toestel worden maar steeds beter.
We hebben de afgelopen jaren de Koreaanse en Taiwanese fabrikanten Europese en Noord Amerikaanse mobieltjesfabrikanten omver zien blazen. Het was te verwachten dat hen dat ook zelf zou gaan gebeuren door de Chinese fabrikanten.
Ik heb een Oppo Find 7; die heeft, afgezien van de SoC (Snapdragon 801AC @ 2,5 GHz) exact dezelfde specificaties. In het begin was ik er niet helemaal enthousiast over (zie mijn review) maar nu ik het toestel een poosje in gebruik heb moet ik toch bekennen dat het heel erg fijn werkt allemaal.

Het QHD-scherm had wat mij betreft niet gehoeven; kost enkel extra energie en draagt niks bij op dat formaat. Full-HD is meer dan genoeg op 5,5". Als Oppo voor een 1080p AMOLED-scherm had gekozen was het toestel wat mij betreft perfect geweest.
Net als Mi3 mooi toestel, ziet er beter uit dan Galaxy serie, betere materialen. Maar helaas WEER GEEN 4G ONDERSTEUNING, ja op de 1800 band maar dat is alleen spotgewijze dekking in steden en duurt bij veel providers nog jaren voor het is uitgerold. In steden heb ik geen 4g nodig, op elke straathoek wifi en uitstekende hdspa dekking voor alles behalve mss hd video stream. Mensen die menen dat 4g geen toegevoegde waarde heeft "want heb geen extra snelheid nodig" hebben nog nooit de randstad verlaten of bijv proberen mobiel te internetten in de trein of auto (passagier).

Alle Chinese toestellen hebben geen 800mhz band dekking, dus die hele markt valt weg, zeker als 4g over jaar of 2 voor iedereen gemeengoed is.
2k is toch hetzelfde als full hd?
Voor een overzicht van alle resolutie standaarden, check dit bestandje:

https://upload.wikimedia....ctor_Video_Standards8.svg

Het zit allemaal wat lastiger in elkaar. Te veel standaarden met te veel beeld verhoudingen.

Komt er op neer dat alle 16:9 verhouding schermen zowel geen 2K als 4K hebben. Maar FullHD, QHD (zoals scherm van deze Xiaomi) en UltraHD. Als we praten over officiele 2K en 4K resolutie kom je automatisch uit op een niet gangbare verhouding van 17:9. Oftewel, het wordt allemaal weer gebruikt als verkoop praatjes. Ja, UltraHD komt dicht in de buurt van 4K. Maar officieel is t niet t zelfde. 2K komt in de buurt van FullHD maar is niet hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 13 juli 2014 14:51]

ongeveer ja, 1920 * 1080 is 2.073.600 pixels dus wordt soms ook 2k genoemd.
Dit scherm is 2560*1440 en komt op 3.686.400 pixels en wordt daarom 3k genoemd geloof ik.
4k is uiteraard 4 maal fullhd = 8.251.200 pixels.

Of dit exact klopt weet ik nie, maar ik hoor vaker 3k voor een 2560*1440 resolutie voorkomen dan 2k (dat wordt meestal fullhd genoemd).

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 13 juli 2014 12:38]

Je redenering klopt niet. Wat heeft 2.073.600, dus 2 miljoen met 2K, dus 2 duizend, te maken?
3 miljoen is 3k,
8 miljoen is 4k? Daaraan moet je al kunnen zien dat je redenering niet klopt, want dan zou het 8k moeten zijn.

2K is gewoon een vage uitdrukking. 4k is ook vaag. Dit kan tussen 3840 en 4096 pixels horizontaal zijn.
Het gaat in ieder geval om de ordegrootte van de horizontale pixels.
Dat in tegenstelling bij 720p, 1080p en 1440p dat duidt op het exacte aantal verticale pixels.
ongeveer ja, 1920 * 1080 is 2.073.600 pixels dus wordt soms ook 2k genoemd.
[...]
2k (dat wordt meestal fullhd genoemd).
Full HD (een resolutiestandaard gangbaar bij monitors) is 1920x1080, terwijl 2k (een resolutiestandaard gangbaar bij projectors in de bioscoop) 2048x1080 is. Die zijn dus niet hetzelfde en mogen daarom ook niet naar elkaar genoemd worden.

Als je de lijn doortrekt is UHD gelijk aan vier keer FHD, dus 3860x2160, terwijl 4k gelijk is aan vier keer 2k, dus 4096x2160.

Dat alles terzijde, 2560x1440 is QHD of "quad HD", waarbij men vier keer "HD" (ook HD ready genoemd) aan 1280x720 pixels neemt.
Nope... FullHD is vooralsnog 1920x1080 :-)

2K (2560x1440) is een tussenstap tussen FullHD en 4K.
Nee, de resolutie die jij noemt is QHD (oftwel 4x HD). 2K is weldegelijk gelijk/vergelijkbaar aan Full-HD, de naam geeft namelijk het aantal horzontale pixels aan: 2000 dus, 2500 (dan zou het wel 2.5k of 2k5 zijn).

De DCI 2K resoluties zijn: 2048x1080 (1.90:1), 2048x858 (2.39:1) en 1998x1080 (1.85:1)
In feite valt 2560x1440 ook onder de 2K-standaard: http://en.wikipedia.org/wiki/2K_resolution. Het heeft een horizontale resolutie in de orde van 2000 pixels, nml 2560 pixels. 2K is alleen een nogal vage term, waar allerlei resoluties onder vallen. 2560x1440 maakt het meteen voor iedereen duidelijk.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 13 juli 2014 13:48]

De resolutie van 2560 pixels in de breedte wordt volgens mij vaker als 2.5K aangeduid.
2K is wat vaag. Zie wikipedia:

2K Resolution.
Full HD is 1080p en 2k is 2x zoveel pixels, oftewel 1440p
Full HD is 1080p en 2k is 2x zoveel pixels, oftewel 1440p
De K in 2K staat voor 'Kilo', ofwel 1000. 2K = 2000. 4K = 4000. Dit slaat op de horizontale resoultie. 2560x1440 is gewoon 2.5K... al is dat geen officiele standaard.
Grote K's zijn voor Kelvin
Je hebt gelijk dat kilo met een kleine K is. Dan zal het wel 'Kibi' zijn, die mag met een grote K geschreven worden en dat staat voor 1024 ipv 1000.

Dat is precies ook wat 2K en 4K is in de cinema industrie: respectievelijk 2048 en 4096 pixels.

2560x1440 zou je gewoon 2.5K moeten noemen. Kijk naar de Black Magic Cinema Camera, die filmt in 2432x1388px en dat wordt dan ook een 2.5K camera genoemd.

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 14 juli 2014 15:07]

Je hebt gelijk dat kilo met een kleine K is. Dan zal het wel 'Kibi' zijn, die mag met een grote K geschreven worden en dat staat voor 1024 ipv 1000.

Dat is precies ook wat 2K en 4K is in de cinema industrie: respectievelijk 2048 en 4096 pixels.
Als je toch binaire kilo bedoelt, probeer dan Ki te gebruiken, want K is al gereserveerd voor Kelvin.
Ik verzin het niet... 2K en 4K zijn nu eenmaal bestaande termen. Die K daarin staat toch echt voor duizend, ofewel duizendvierentwintig. Niet voor '2x of 4x' zoveel pixels zoals hierboven gesuggereerd wordt.
full hd = 1920x1080
2k / QHD = 2560 × 1440
4k / UHD = ~4096 × 2160 ~ / 3840 × 2160
Waarom is QHD hetzelfde als full hd volgens jou?
Waarom :( Waarom 5,5''? Alles van 5'' en kleiner was geweldig geweest en instabuy. Maar die gruwelijke 5,5'' schermen :(
Omdat deze overdreven hoge resolutie (voor een telefoon) niet past op een 5" scherm. Er zijn zo verschrikkelijk veel pixels op zo'n klein oppervlak, dat 5,5" waarschijnlijk het kleinst haalbare is.

Ik zie het nut hier ook absoluut niet van in. Meer pixels vreet meer stroom. Je hebt meer veel meer horizontale en verticale lijn, wat de beeldkwaliteit zelfs ten slechte kan komen. Een dergelijke hoge resolutie op een zeer klein oppvervlak werkt niet fijn, omdat alles wel heel mini wordt, of alles wordt met upscaling groter gemaakt, waardoor de hoge resolutie weer teniet gedaan wordt.

Ik heb een HTC One X met 720p scherm en zie geen verschil met een 1080p scherm op deze afmetingen. Ik zou willen dat ze bij monitoren van 24" en groter deze resoluties gaan toepassen!

edit: domme typo, vergeten de X bij HTC One te zetten >.<

[Reactie gewijzigd door ShadowShape op 13 juli 2014 18:32]

De HTC One heeft een 1080p scherm, ook de versie van vorig jaar.
Het is inderdaad redelijk overdreven, zoveel pixels op een 5 inch scherm. Maar om nou te zeggen dat een dergelijke hoge resolutie niet prettig werkt is ook weer overdreven. Als app-designer/developer voor zowel iOS, Android en WP8.1. kan ik je vertellen dat wij streven naar retina-designs.

Door te werken met points ipv pixels tijdens het ontwerpen van interfaces wordt er altijd rekening gehouden met de user experience van een app. Dus of je nou een 720p scherm hebt of een QHD scherm, als je een "goed" ontwerp maakt zullen knoppen overal een even grote absolute grootte hebben, duim-formaat zegmaar.

Wat ik bedoel te zeggen; QHD schermen zijn echt wel te toekomst, vooal omdat alles gewoon scherper wordt. Dat de UX van hedendaagse apps soms slecht is door verkeerde upscaling heeft puur te maken met de markt die nog niet klaar is voor QHD. Komt wel, als 't aan mij ligt.

Vooral bij 7 inch en 10 inch schermen is QHD echt onwijs prettig!
Jammer ik zie 10x liever een 5" versie met 1920x1080 scherm. Die dingen worden maar groter en groter.
De reden dat ik bij Xiaomi uitgekomen ben was voor mij ook dat de Xiaomi 2 snelle hardware had en toch slechts 4,2"
Had graag bij Xiaomi gebleven, maar vrees dat 5,5" toch te groot zal zijn voor mij.
Je bedoelt 4,3" ipv 4,2" ;)

De schermresolutie + specificaties waren voor mij de reden om 1,5 jaar geleden de gok te nemen om een telefoon te importeren van (toen) ¤380,-
Tot op heden heb ik er nog geen moment spijt van gehad. Ik gebruik hem nog steeds dagelijks. De gebruikers krijgen nog steeds elke week/maand een nieuwe update voor het toestel. Dat is iets waar de gerenommeerde merken iets van kunnen leren (de Mi2 is in de herfst van 2014 2 jaar oud).

Door het gebruik van steeds grotere schermen en daardoor ook steeds grotere telefoons, is de kans klein dat mijn volgende toestel een Mi3/Mi4 zal worden. Ik hoop dat Xiaomi haar ogen weer opent en naar de kleine (4,3/4,5) Qualcomm 800 toestellen van Sharp en Sony gaat kijken.
Xiaomi volgt natuurlijk took gewoon de trends, dus dat betekend dat hun flagships ook minimaal een 5.0 inch scherm dienen te hebben.
Helemaal mee eens en dat moet ze ook zeker blijven doen.
Ik blijf wel hopen op een mini variant en gelukkig ben ik daarin niet de enige. Helaas behoren de voorstanders van de kleine krachtige telefoons bij de minderheid van Smartphone gebruikers. Hierdoor zullen mensen alsnog overstappen naar een grotere telefoon, omdat er geen andere keuze is als je up-to-speed wilt blijven.
Je hebt nu toch de Xperia z1 compact? Die heeft (nagenoeg) alle specs van een grote high end telefoon. En volgens mij staat er ook een z3 compact op de planning. Hoewel ik daar zo even geen bron van heb :-)
Mijn vriendin heeft inderdaad de Z1c, ik heb hem 2 weken van haar mogen lenen i.v.m. een review :)

Als er aan het einde van dit jaar nog geen goede concurrent is van de Z1c, dan zal ik deze mogelijk aanschaffen. Het kan ook zijn dat ik de Z1f (glazen achterkant) of de Sharp Mini SHL24 uit Japan importeer.
Helemaal mee eens en dat moet ze ook zeker blijven doen.
Ik blijf wel hopen op een mini variant en gelukkig ben ik daarin niet de enige. Helaas behoren de voorstanders van de kleine krachtige telefoons bij de minderheid van Smartphone gebruikers. Hierdoor zullen mensen alsnog overstappen naar een grotere telefoon, omdat er geen andere keuze is als je up-to-speed wilt blijven.
Nou ja, er is een hele grote groep mensen die rond loopt met een kleine high-end smartphone met een logo van een appel achterop. Een vrouw met een 5" telefoon in haar kleine handjes vind ik bijvoorbeeld ook een raar gezicht. Ik denk dat die groep mensen dus wel groter is dan je zou denken.

Bovendien zijn de formaten in zo'n rap tempo gestegen dat de mensen die 4.7" of meer hebben nog lang niet allemaal aan een nieuwe smartphone toe zijn (duurt altijd zo'n 2 jaar ivm abbo's). Ik ben iemand die eigenlijk van 4.7" terug wilt naar een 4.3"-4.5" en ik kan me niet voorstellen dat ik daar alleen in ben. Ik wacht nog tot begin volgend jaar waarschijnlijk en ben best wel gecharmeerd van Sony de laatste tijd, dus wellicht wordt het zo'n 'compact' model.
De volgende iPhone zou een schermdiagonaal hebben van 4.7" of 5.5". Ook zij gaan overstag.
Misschien dat ze nog met een "mini" versie komen die waarschijnlijk rond de 4,5 inch zal zijn. Ik denk wel dat ze dat gaan doen, aangezien veel mensen 5+ inch gewoon te groot vinden.
Er gaan geruchten dat Xiaomi ook Mi3S versie uitbrengt: 5 inch full HD screen, Snapdragon 801 processor en het zou 1499 yuan kosten in China, omgerekend ongeveer 178 euro. Als je importeert, ga je natuurlijk meer voor betalen.

[Reactie gewijzigd door Gsus86 op 13 juli 2014 12:33]

Mi3s
http://www.oppomart.com/xiaomi-mi3s.html
Aangezien het plaatje niet klopt, vraag ik me af of deze specs zullen kloppen. Het is op het eerste gezicht een plaatje van de Mi2s (ook te zien aan het jaartal, 2013)

Ik heb de Mi4 al een keer eerder voorbij zien komen en het lijkt erop dat de specs uit dit nieuwsbericht echt waar zouden kunnen zijn.
Hier een Twitter bericht met een plaatje vanuit de fabriek:
https://twitter.com/kiswum/status/485684405563043840

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 13 juli 2014 22:53]

Wie denkt dat deze nog in 2014 uit komt? Xiaomi staat erom bekend telefoons heel vroeg aan te kondigen. Tegen de tijd dat deze uitkomt, zijn er al alternatieven met een 805.
Uit mijn hoofd de volgende data:
Xiaomi Mi2, aangekondigd in augustus 2012, verkocht vanaf november 2012 (= 3 maanden)
XIaomi Mi2s/A, aangekondigd in maart/april 2013, verkocht van (gokje) half mei 2013 (= 2 maanden)
Xiaomi Hongmi/Redmi, aangekondigd eind juli 2013, verkocht vanaf half augustus 2013 (= 1 maand)
Xiaomi Mi3, aangekondigd september 2013, verkocht vanaf half december 2013(Chinese Nvidia versie). Verkocht vanaf februari 2014 (Qualcomm, wereldwijde versie) (= 3/5 maanden).
Xiaomi Redmi 1s, aangekondigd in april 2014, verkocht vanaf half mei 2014 (= 1 maand)

Tablet: Xiaomi MiPad, aangekondigd in april 2014, verkocht vanaf begin juli (= 3 maanden)

Alleen de Mi3 Wcdma was erg verlaat. De onofficiele reden was, dat de speciale uitvoering van de chipset niet door Qualcomm geleverd kon worden. Ik weet helaas niet of deze statement zou kloppen. Het kan ook zijn dat Xiaomi de prijzen van de chipsets te hoog vond en wachtte op een prijsdaling.
Vergeleken met veel andere merken vind ik de vertraging tussen de aankondiging en de release bij resellers wel meevallen.

Ik denk dat hij voor Kerst bij alle webshop goed verkrijgbaar zal zijn = maximaal 5 maanden. Bij de webshops die direct een order bij Xiaomi kunnen plaatsen, zal het waarschijnlijk binnen 3 maanden te koop zijn.
Inderdaad jammer dat Xiaomi ook meegaat in de inch-race. Ik heb de Mi2S juist gekozen vanwege zijn grootte i.c.m. goede hardware.
Ikzelf heb nu sinds 2 weken de Redmi 1S (wilde dual sim), misschien is dit een mooie opvolger voor mensen die niet groter willen dan 5"?
hoe is de gps positie bepaling qua oppikken van signaal en preciesie?
is deze te syncen met Outlook op m'n laptop zonder alles te moeten uploaden naar Gmail.of iets dergelijks?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True