Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties
Submitter: Loller1

Er is een render opgedoken van een Lumia-smartphone die het 'Nokia by Microsoft'-logo draagt. Het gaat waarschijnlijk om de Lumia 830, waarvan eerder ook al afbeeldingen opdoken. Microsoft zou een licentie hebben genomen om de Nokia-merknaam te mogen gebruiken.

De plaatjes zijn op de Chinese sociale-netwerksite Baidu gepost, zo merkte Windows Blog Italia op. Op de achterkant van het toestel staat het logo 'Nokia by Microsoft', een verwijzing naar de merknaam die Microsoft wil gaan gebruiken voor zijn Windows Phone-toestellen. Uit de plaatjes wordt ook duidelijk dat de afgebeelde smartphone, die vermoedelijk met de naam Lumia 830 op de markt komt, een PureView-camera heeft. Verder is over de specificaties nog niets duidelijk.

Er kwamen eerder al geruchten naar buiten dat het bedrijf uit Redmond de naam 'Nokia by Microsoft' wilde gebruiken. Microsoft zou na de overname van de telefoontak van Nokia met laatstgenoemde in gesprek zijn om de merknaam Nokia te mogen gebruiken voor zijn mobiele apparaten. Tevens zou volgens de geruchten de Surface-merknaam worden geschrapt ten faveure van Lumia.

Van de Lumia 830 kwamen al meer onofficiële foto's uit. Daarop was echter de 'Nokia by Microsoft'-merknaam nog niet te zien, net als PureView.

Kortgeleden kondigde Microsoft al de komst van de Lumia 635 aan naar Nederland, een low-endtoestel met Windows Phone 8.1. De smartphone beschikt over een 4,5"-scherm met 800x480 pixels en een Qualcomm Snapdragon 400-soc. Verder is er ondersteuning voor 4g via lte.

Microsoft Lumia 830 renderMicrosoft Lumia 830 render

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (88)

Tevens zou volgens de geruchten de Surface-merknaam worden geschrapt ten faveure van Lumia.
Dat zou ik geen goede zet vinden. MSFT moet eens ophouden met die naamswijzigingen. Een naam is belangrijk in deze business en moet je vasthouden. Hoe krijgt de consument anders een stabiele kennis van de producten...? :/

[Reactie gewijzigd door LCP op 6 juli 2014 11:53]

Nokia by Microsoft :'(
Wanneer leren ze het nou eens met namen bij MS. Hoe onhandig is het om te zeggen zeggen, ik heb een Nokia by Microsoft telefoon. Waarop de ander reageert.. "een wat?"
Zou je dat echt zeggen? Lumia is inmiddels wel voldoende voor 'het volk'.
-Lumia
-Nokia
-Microsoft
-Windows Phone
-niets zeggend cijfer zoals 720 of 920
= 5 namen
Lumia staat niet eens op de achterkant. Wat is het nou denkt jan met de pet?
Op de achterkant van een iPhone staat gewoon iPhone, die snappen het tenminste.

Je hebt dus dadelijke een:
Nokia by Microsoft Lumia Windows Phone 820 Holy shit _/-\o_

[Reactie gewijzigd door enomiss op 6 juli 2014 12:54]

Dat ene merk heeft maar 1 telefoon met 1 OS en is van 1 merk. En toch nog ook een groot logo boven de type aanduiding.

Per saldo: het is een render. En niet eens van Microsoft of Nokia.
Laten we eerst maar eens afwachten wat het wordt.

Edit: aangepast na de post hieronder.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 6 juli 2014 12:51]

Nee, ik heb een L920, en hoef überhaupt niets van Apple. Dus niet zo snel conclusies trekken. Ik ben gewoon kritisch en zie waar MS faalt en wat Apple ontzettend goed doet.

[Reactie gewijzigd door enomiss op 6 juli 2014 12:50]

Waar falen ze dan?
Nu staat er slechts 1 naam op.

Geen Lumia, geen type aanduiding, geen modelnummer en geen Windows logo.

Alleen NOKIA.

En toch noemt iedereen ze Lumia's.

Moet het dan een groot Microsoft logo worden met Lumia er onder volgens jou? Zodat 'het volk' het snapt? Naar mijn idee doen ze dat nu ook al.

Enne, de lange zinnen worden hier ter plekke bij verzonnen. Sommigen vervelen zich blijkbaar op een regenachtige zondagmiddag.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 6 juli 2014 13:13]

De toestel heeft gewoon "Nokia Lumia 630" bijvoorbeeld. Daarbij heeft dat cijfer wel degelijk een betekenis.
Je bent Windows nog vergeten. Dus eigenlijk 4 namen: Windows Phone, Microsoft, Nokia, Lumia, en tot slot nog een niets zeggende cijfercode als 720.

En dan te bedenken dat Windows Phone vroeger "Windows Phone 7 Series" heette.
Overigens hoor ik toch vaak mensen zeggen dat ze een Apple iPhone hebben (2 woorden ipv 1).

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 6 juli 2014 12:48]

Ik vindt niet zo heel raar. Want op de Nexus lijn van Google staat op de achterkant ook "Google Nexus by ASUS" vermeldt.

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 6 juli 2014 12:19]

Nexus devices heten officieel ook "Google Nexus by <fabrikant>" en die noemen we ook gewoon "Nexus", dus waarom zou dit bij Microsoft plots wel een probleem zijn?
Maakt het echt wat uit wat het labeltje op zo'n apparaat zegt? Ik heb zo'n vermoeden dat veel mensen het gewoon 'Nokia' of 'Lumia' blijven noemen, en dat minstens net zoveel mensen dan ook niet glazig beginnen te kijken maar gewoon weten waar het over gaat. Het heeft jaren gekost na de naamswisseling voordat mensen de naam Datsun ten grave droegen ten faveure van Nissan, veel mensen praten nog steeds over Sears Tower ipv. Willis Tower, en ga zo maar door. Bedrijven kunnen producten, merknamen etc. hernoemen tot ze een ons wegen, als puntje bij paaltje komt bepaalt de consument gewoon zelf hoe iets in de volksmond wordt genoemd.
Hoogste tijd dat het gat gevuld wordt tussen het goedverkopende budget segment en het hogere segment. Ik wil graag een wat sneller toestel met 1 gieg geheugen incl een redelijke camera zonder gelijk 400,- af te moeten rekenen.
Dan koop je toch gewoon een 925? Die gaat nu voor 286 euro over de toonbank volgens de pricewatch.
Die toestellen zijn er ook. Gewoon de vorige generatie vlaggenschepen. De 925 of 1020 voor Windows Phone, de LG G2, Nexus 5, G Flex, Acer Liquid S2, Sony Xperia Z1, Z1 Compact op Android. Verder natuurlijk de Blackberry Z10 die daar ver onder zit of de Z30 die op ¤370,- zit.

Toestellen die vooraf lager gepositioneerd zijn en voor dat laag-middensegment bedoeld zijn, leveren vaak minder waar voor je geld; mindere schermen, antennes, bouwkwaliteit. Dit terwijl de oude vlaggenschepen in diezelfde klasse zitten, of misschien er ietsje boven (als je lang genoeg wacht komen ze vanzelf lager). Kortom, het is ook wel logisch dat de fabrikanten zich minder op dat prijsniveau toeleggen. Je maakt echt een verkeerde keus wanneer je voor die toestellen gaat, in de meeste gevallen.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 6 juli 2014 17:53]

Ik zoek naar eenzelfde toestel als mijn abonnement eind dit jaar afloopt. Met Samsung en Android ben ik wel een beetje klaar (vastlopers) dus ik wil Windows Phone wel een kans geven. De 630 is helaas net iets te low end.
Ik snap zelf de schrale resolutie niet. Beter als ze ervoor hadden gekozen om een wat hogere resolutie te gebruiken waarmee ze beter voor de dag hadden kunnen komen.

Nu schaar je jezelf wel erg low-end.
Met Samsung Galaxy S3/Android had ik het vanwege traag en vastlopen ook wel een beetje gehad, vorige week toch Cyanogenmod maar eens geprobeerd. Moet zeggen, is al een heel stuk beter.
Waarom doet Microsoft een ander naam ipv Lumia?

Vind jammer dat ze dat gaan aanhouden.
Het word een telefoon in de Lumia reeks, gemaakt door Nokia nu by Microsoft
Dat is het juist. Waarom kunnen zij niet de huidige naam behouden?

Het veranderd '' misschien '' niks aan de toestellen enz, waarom nu een naam verandering? Iedereen was net gewend aan de naam van de Lumia vervolgens gooien ze de naam om.
Ik denk dat het veranderd omdat Microsoft wil laten weten dat het nu van hun hand afkomt en niet meer van Nokia zoals vroeger een apart bedrijf.
De naam veranderd niet. Dit is nog steeds gewoon Lumia.
Hier hetzelfde. Marketing technisch vind ik het niet echt sterk. Mensen denken bij Microsoft volgens mij niet altijd aan positieve dingen: blue screen of death, internet exploder, msn messenger bloatware, Windows ME, Windows Vista etc.

Zelf krijg ik bij Microsoft (ondanks dat ik Windows geniaal vind) een hele vieze smaak in de mond door Skype dat ze van een geniaal product tot vreselijke buggy, hele slome verschrikkelijke bloatware hebben weten om te toveren. Veel Microsoft producten zijn heel populair (zoals ook Skype, ik gebruik het noodgedwongen ook), maar populair is niet hetzelfde als geliefd...

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 6 juli 2014 13:12]

Ze passen gewoon dezelfde tactiek toe als Cisco toentertijd met Linksys. Eerst was het Linksys by Cisco toen Linksys by Cisco en later Cisco Linksys
Waarom zou dit de 830 zijn? Is ook een redelijk wilde gok volgens mij?
Ik vind dit ook maar raar. Gezien die zwarte bobbel zou je eerder denken aan de 1030.
Mwoah, dan valt die 13 megapixel weer tegen.

Maar het kan ook nog altijd een opvolger van de 720 of een nieuw toestel zijn of misschien een opvolger van de 1320 of 1520. Je kunt niet echt zien hoe groot het toestel is. Daarom vind ik het apart dat er vol overtuiging wordt gepraat over een opvolger van de 820.
De 1330 of 1520 denk ik persoonlijk niet aangezien deze nog relatief jong zijn. Eerlijk gezegd denk ik door die 13 mp de 830 of 730. Maar gezien de 820 ouder is dan de 720 lijkt het waarschijnlijker dat het de 830 is.
Ik denk dat ze van de zwarte bobbel een soort design element hebben gemaakt, maar dat de 13mp camera in dit toestel redelijk standaard Is 1/3").
2e regel: "Het gaat waarschijnlijk om de Lumia 830, waarvan eerder ook al afbeeldingen opdoken." :)
Linker foto laat het eerder verschenen beeld zien. Rechts de render. Ik vind het ook erg op elkaar lijken... jij niet?
Nogmaals: waarom zouden beiden dan de L830 zijn? Ik zie daar nog geen reden voor.
Ok, om je ook daarbij te helpen: 3e woordje, 2e regel: "waarschijnlijk". :)
Martinspire heeft een punt, het betreft een aanname gebaseerd op een backcover. Zo vreemd is dat toch niet om daar vraagtekens bij te zetten?
De voorkant is een touchscreen. Lijkt mij dat de achterkant tegenwoordig meer zegt over een telefoonmodel dan de voorkant.

Edit: want aan de voorkant zit een windows toets, een backknop en zoekknop.

[Reactie gewijzigd door gladius1983 op 6 juli 2014 11:32]

Je kan best je vraagtekens erbij zetten.
Maar kijk verder dan je neus lang is en kijk hoe vaak deze Chinese site het bij het goede eind had? Bijna een perfect track record.
Dus aanname of niet.
Net zoals de NSA spioneert op elke internetter, zal hun Chinese tegenhanger zich ook wel niet onbetuigd laten op dat gebied.
Misschien hebben ze zelfs een mannetje dat binnen Microsoft rondloopt..
En waarom is dat waarschijnlijk dan?
Het zou misschien ook de 730 kunnen zijn of niet?
Daar dacht ik ook al aan. Er is zeker een model nodig met flitser dat tussen de 630/635 en de 930 inzit :).
Bah, die telefoon lijkt precies op een panda.
Niet mijn smaak :/
Altijd weer die tweakers met hun auto- vergelijkingen. :P
Wit met zwarte vlek, hij heeft het over het dier lijkt mij. Tenminste, ik zie mijn avatar er eerder in terug dan de auto.
1 van de 6 kleuren waarschijnlijk, dus die panda moet niet voor jou.
Ik vindt hem heel erg lijken op een Apple en Samsung, ooh ja en de hoeken van Sony
je bedoelt een rechthoekig ontwerp dus ...
En nu zien we alleen nog maar de achterkant, wat nou als dadelijk blijkt dat er een touchscreen aan de voorzijde zit? ;)
Hmm die achterkant is niet zo heel mooi imo
Lijkt me toch eerder een typische Lumia van Microsoft draaiende op Windows Phone OS met Pureview van Nokia icm Zeiss lens by een of andere Chinese of Japanse OEM

Het 2012 N9 / Lumia model met Nokia "by Microsoft" erop geprint en gaatjespatroon erin geboord en dat wordt tevens het design voor 2014 / 2015. Wie ligt er wakker van.

Complete out of the box feature list, icm met innovatieve tech en form factors, dat was Nokia.