Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties
Submitter: Master FX

Vodafone komt met een abonnement, waarbij het tegoed in de databundel een jaar houdbaar is. Als klanten van de provider aan het einde van de maand data over hebben, gaat dat tegoed een jaar lang mee naar de volgende maand.

Bij vrijwel alle abonnementen is het tegoed een maand houdbaar of vervalt het aan het einde van de maand. De voorwaarden voor het abonnement staan op de site van Vodafone, zo ontdekte DeLaagsteRekening. Het gaat om een Bel+SMS+Web-abonnement met een databundel van 1GB. De houdbaarheid geldt ook voor de belbundel van 300 minuten. Afrekenen gebeurt per seconde.

Het abonnement kost 50 euro en komt met een zogenoemde Categorie B-smartphone, een midrange model. Er is geen sim-only optie voor het abonnement. Het nieuwe BSW-abonnement komt naast de bestaande Red-abonnementen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

50 euro voor 1GB.
Te gek voor woorden als je het aan mij vraagt.
50 Euro voor:
- 1GB data
- 300 belminuten
- unlimited SMS/MMS
- toestel "categorie B" inbegrepen

Ik denk dat het dus nog goedkoper kan als je geen toestel zou willen aanschaffen alhoewel het artikel dus vermeldt dat het niet als sim-only te verkrijgen is.

Oftewel, er zijn voldoende "verborgen" kosten aan dit abonnement om die 50 Euro heus wel goed te kunnen praten.

/edit: zie net dat buiten de bundel het 2 Euro per 100MB kost. Oftewel, als Vodafone lineair doorrekent, betaal je dus 20 Euro voor je 1GB bundel en de overige 30 Euro aan andere voorzieningen en de "virtuele kluis" om je bundel te kunnen bewaren/overhevelen naar volgende maan.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 1 juli 2014 11:44]

Welke verborgen kosten? Ik betaal ¤14,- in de maand (sim-only) voor 500MB + 300 belminuten. Dat betekent dat Vodafone ¤36,- per maand nodig heeft om nog eens 500MB, "onbeperkt SMS/MMS" en een midrange telefoon aan te bieden? Dat is echt veel te duur.
50 euro voor:
- 1GB data
Behoorlijk weinig. Misschien meer dan gewoonlijk bij mobiele data-abbonementen, maar nog steeds te weinig als je kijkt wat er technologisch al haalbaar is.
- 300 belminuten
Stelt geen ruk voor. Alleen belminuten en aantal SMSjes worden nog arbitrair zo aangeboden alsof ze iets waard zijn, maar gezien tegenwoordig alles over dezelfde lijnen loopt, is het pure bullshit om uberhaupt nog te moeten betalen voor belminuten en SMSjes. Dit kan er dus wel mooi bij in zitten, maar is geen rechtvaardiging voor bijdrage aan de 50 euro.
- unlimited SMS/MMS
Zie stukje hierboven. Mooi en aardig, maar ik kan hypothetisch miljoenen twitterberichtjes maken met de databundel. Om nog te betalen voor dat ene kb-tje per smsje is niet te rechtvaardigen.
- toestel "categorie B" inbegrepen
Dit is de enige goede reden tot bijdrage aan de 50 euro, en zelfs dan is de 50 euro nog extreem gezien het gaat om een midrange.

Dit is niet een rant naar jou of iets dergelijks, maar een naar de extorbitante handel van de telecomindustrie. Schandalig dat we nog zoveel betalen voor iets wat al lang op zijn minst 10x goedkoper moet zijn. Dat is tevens geen hyperbool maar een understatement.
Schandalig dat we nog zoveel betalen voor iets wat al lang op zijn minst 10x goedkoper moet zijn. Dat is tevens geen hyperbool maar een understatement.
Du een dergelijk abonnement zou volgens jou duidelijk minder dan 5 euro mogen kosten. Wil ik ook wel. Maar ik wil ook dat ze miljarden investeren in hun hetwerken.

En ik weet dat die twee dingen niet samen gaan. De winsten van providers in niet zakelijk mobiele netwerken zijn beperkt (min of meer standaard percentages) dus als de inkomsten met meer dan 90% dalen heb jij al heel snel geen enkele verbinding meer.
"Maar ik wil ook dat ze miljarden investeren in hun hetwerken."

Ik ook. Daarom mogen ze daar daadwerkelijk wat meer aan gaan doen, in plaats van het alleen te zeggen en vervolgens met zwakke updates te komen. Als dit een legitieme reden was, waren we al lang allemaal op 4G. Maar dat zijn we dus nog niet.

"En ik weet dat die twee dingen niet samen gaan. De winsten van providers in niet zakelijk mobiele netwerken zijn beperkt (min of meer standaard percentages) dus als de inkomsten met meer dan 90% dalen heb jij al heel snel geen enkele verbinding meer. "

Als de winsten in niet-zakelijke netwerken al beperkt zijn, is het effect van een prijsverlaging ook beperkt. Ook als deze met 90% dalen. Daarnaast zal, zelfs in het geval dat er een dag-op-dag prijsdaling van 90% is, dit niet leiden tot het niet meer hebben van een verbinding. Die blijft prima bestaan. Het huidig netwerk verdwijnt niet, het is al aangelegd en blijft in gebruik. Anders gezegd, citation needed.
Ik betaal 42 euro voor
2,5GB data
300 minuten
Unlimited sms/mms
Spotify Premium
en een HTC One (toen hij uitkwam)

En met Hi familie korting gaat er vanaf deze maand nog 10 euro per maand vanaf..

[Reactie gewijzigd door darkpluisje op 1 juli 2014 11:45]

Ik betaal 32,50 voor
4GB data (50mbit)
unlimited min/sms
+ gratis note 2
Das niet duur, zal zeker T-Mobile zijn? Of welke provider is het?
ik betaal 29,95 per maand, sms-en, bellen en data ONBEPERKT!
Robin mobile!
provider is vodafone
Eenmalige acties tellen niet mee ;)

@RebelwaClue

Voor mensen die het niet weten (en ik meteen offtopic over me hoofd geslingerd krijg);

Dit was eenmalige actie van Vodafone, ivm opening van nieuwe filialen. Toen kreeg je dus 50% korting op alle abonnementen voor volledige contractsduur.

[Reactie gewijzigd door Audipower op 1 juli 2014 12:55]

4GB en onbeperkte belmin /sms MET gratis note 2???

Vraag me echt af bij wie je dan zit. Zelf Vodafone sim only voor 38 euro/maand
onbeperkt bellen/smsen en 6 GB. Zou het dan knap vinden als je voor minder geld nog een gratis toestel krijgt ook.
Ik zit op 18.95 per maand, 220 minuten, onbeperkt sms en 10+1 GB data.

Ik hoef dus geen jaar houdbaarheid van mijn data. Zit ik straks met 100 GB.
Wauw. Waar heb je zo'n deal op de kop getikt, dan?
Vodafone had een actie toen ik mn abbo afsloot. Ik had met verlengen gewacht tot een provider met een aantrekkelijke aanbieding kwam. Ik moet nu wel voordat de 2 jaar om zijn mn abbo verlengen anders ga ik meer betalen. Maar ik kan al ruim voor de einddatum verlengen en dus van een andere actie gaan genieten hopelijk :) Het was idd de actie die @Audipower zei :)
6GB Data (Stream muziek via Soundcloud e.d, sla alleen lokaal op voor vakantie)
4G netwerk
Multisim (datasim in tablet)
Onbeperkt bellen / SMS
HTC One M8
¤53,- per maand
Vodafone Red Super :)
50 euro is echt veelste veel voor zo'n mager bundeltje.

Ter vergelijking, ik betaal 45 euro voor:
- 6GB 4G internet, 50Mb/sec en dat is sinds vandaag 8GB (danku Hi)
- 100 min.
- onbeperkt sms
- Spotify premium
- Spotify gebruik gaat niet van bundel af.
- Gratis Hi naar Hi bellen
- Sony Xperia Z1

Waarom zou ik nu nog enige waarde hechten aan die houdbaarheid? Ik kan in 1 maand gebruiken waar je met dat abonnement 8 maanden voor spaart. En ik heb met 8GB zo veel dat ik het echt niet op krijg, terwijl ik zo af en toe gewoon in de trein een nieuwe episode van een of ander serie download "Omdat het kan". En wifi gaat hier nooit meer aan!

Nu zou het natuurlijk leuk zijn als ik dat wat van die 8GB over is mee zou kunnen nemen, maar als daar dan meteen zoveel extra kosten aan vast zitten.
Vind ik vrij duur! ik heb 11 GB data, 220 minuten (dubbel zoveel als jij), ook vrij bellen naar vodafone klanten, geen spotify en geen telefoon maar wel 26 euro goedkoper uit (19 euro p.m.).
Dat bedoel ik! Dan is 1GB voor 50 euro absurd!!

Verder is het natuurlijk niet duur, kijk maar wat spotify per maand kost, en wat die telefoon kost! Dan zit je ook wel boven de 26 euro. En mijn spotify internet gebruik zit gemiddeld op 7GB per maand wat ook niet van m'n bundel af gaat.
Ach, ze verdienen geen handen vol met klauwen meer aan de sms'jes. De roaming kosten donderen ook omlaag en de opbrengst van sms'jes en telefoontikken zitten ook al jaren in een vrije val. Ze moeten ons dus ergens anders op uitknijpen.
Dan maar data, want die gebruikt iedereen tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door Killer op 2 juli 2014 15:04]

Handen vol met klauwen ? ;)
Ja is leuk toch :D. Net als fluitje van n eitje.
Yup grappig bedoelde samentrekking van handen vol met geld en klauwen met geld.
Helemaal mee eens. Een Red abbo is zelfs goedkoper.
50 euro voor welk abonnement dan ook, te gek voor worden. Ik weet het, iedereen mag zelf doen met zijn geld wat men wil, maar je merkt langzaamaan dat mensen aan dit soort bedragen beginnen te wennen.

Ik vind het een belachelijk hoge vaste last voor mobiele telefonie. Bij mij is 15-20 het gevoelsmaximum.
Hopelijk gaan meer providers dit voorbeeld volgen.

Dit is namelijk ideaal voor mensen die veel schommelen.
Ik snap uberhaupt niet waarom men van dit concept afgestapt was (mbt bellen):

Vroeger:
- bellen per seconde betalen per seconde
- overgebleven minuten/sms ging mee naar de volgende maand
- bellen was veel goedkoper
- goede sponsering op een nieuwe telefoon

Tegenwoordig:
- bellen per seconde, betalen per afgeronde minuut naar boven
- overgebleven zaken, ben je kwijt
- bellen is een factor 3 duurder geworden
- bijna nooit meer sponsering op een telefoon, los bij een winkel kopen is voordeliger
- abonnementen zijn duurder geworden
Sorry, maar het "vroeger was alles veel beter" begin ik een beetje zat te worden.

Vroeger:
- Betaalde je voor een sms 25 cent, of meer.
- Was naar een vast nummer bellen vanaf een mobiel goedkoper dan naar een ander mobiel nummer.
- Had je geen GPRS, UMTS (3G, HSDPA(+) ) of 4G, dat was alleen 2G voor bellen.
- Had je een mobiel abbonement voor 100 minuten, en betaalde je iets van 25 gulden. Nu betaal ik voor 200 min 5 euro.
- Had je geen smartphone. Alleen een "dumbphone".

Met andere woorden: het bellen is nu goedkoper. Internet aan de andere kant is duurder geworden, daar kan ik het wel mee eens zijn.

Niet alles van vroeger is rooskleuriger.
Maar anno 2014 hebben de Ziggo's, UPC's en KPN's ook snel internet, wellicht sneller dan al dat 4G, HSPA+ geweld. En toch vragen ze er geen schofterige prijzen voor met bundels die na een maand verlopen. Ra, ra hoe kan dat ?
Het enige verschil is een paar km draadloos overbruggen van 95% van de 'mobiele' internetverbinding gaat over glasvezel / kabel.
Telecom providers zijn in de gouden tijden uitgegroeid tot zeer logge bedrijven met veel te hoge interne kosten wat niet snel te veranderen is.
De aandeelhouders verwachten nog steeds groei en hogere winsten. Daarom is er gebeurt wat jij beschrijft.
Heb je daar ook cijfers voor want ik zie dat zo 123 niet terug. SG&A per klant is niet echt veel hoger geworden. Het grootste verschil met vroeger is meer dat die oude 2G netwerken met (vrijwel) alleen voice veel goedkoper waren dan de huidige hoge caaciteits 3G en 4G netwerken.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 juli 2014 14:05]

Er zijn dan ook véél meer gebruikers om deze kosten te dragen. Daardoor zou de SG&A per klant lager moeten worden omdat er, in mijn ogen, een gigantisch schaalvoordeel is in deze industrie. Zeker in het dichtbevolkte, platte en zeer eenvoudig toegankelijke Nederland.
Zoveel meer nieuwe klanten zijn er ook weer niet hoor, iedereen had tien jaar terug ook al een mobiel.
Nu allemaal net doen of dit nieuw is :X

bij t-mobile had ik 530 euro beltegoed gespaard :)
over meerdere jaren heen met mijn Relax bundel.
Het gaat hier echter voornamelijk over een Databundel die maandelijks meeneembaar is, niet over het beltegoed.
maar dat was ook juist het mooie aan die relax/flex bundel. ik kon zonder een internet abbo te hebben (gb per maand bijvoorbeeld.) internetten van die die 530 euro :)

kwam voor mij overeen met onbepeerkt internet ong.

[Reactie gewijzigd door Proxx op 2 juli 2014 09:06]

Ik zit met Vodafone zo vaak tegen GPRS aan te kijken, dus door de databundel heen gaan is nogal een opgave. Wat een spijt dat ik een tweejarig contract heb afgesloten.
Er is een dekkingskaart, al lijkt die het iets rooskleuriger te tekenen dan ik ervaar. Maar het klopt voor mij grotendeels.
Die kaart klopt voor geen meter, want er staat op de kaart dat in het gebied waar ik niet verder kom dan GPRS (als ik uberhaupt al een verbinding krijg) dat 3G overal beschikbaar zou moeten zijn. 4G trouwens ook, maar ook dat werkt niet. Alle andere providers hebben hier in Gouda overigens een prima dekking. Ik heb zo'n spijt van mijn Vodafone abonnenemt...en ik moet nog ruim 1,5 jaar. :(

De 2GB die ik nu maandelijks kan opmaken haal ik hierdoor bij lange na niet. Ik vind dat ze het gewoon standaard zouden moeten doen bij alle abonnementen, of op z'n minst bij degene die zware problemen ondervinden op hun netwerk doordat de dekking ontoereikend is.

[Reactie gewijzigd door DutchBreeze op 1 juli 2014 12:36]

Idd, klagen is de enige optie.
Ik heb hier hetzelfde gehad met T-Mobile, na een verhuizing hadden we thuis bijna geen bereik meer zowel binnen als buiten. Liep ik 50 meter van ons huis vandaan (in iedere richting) had ik opeens vol bereik. We zaten blijkbaar in een dode hoek tussen een aantal masten in.
Ik heb toen zelf een aantal snelheidsmetingen gedaan en die een paar maal als klacht ingediend, ze hebben toen zelf een netwerkstest uitgevoerd en de eindconclusie was dat ze het knap vonden dat we überhaupt nog wel eens konden bellen op onze locatie.
We hebben toen onze beide abonnementen per direct kosteloos kunnen beëindigen en we moesten beide nog ruim een jaar volgens contract.
Dus blijven klagen is mijn advies.
offtopic:
Hier (midden gelderland) was vorig jaar de verbinding nog prima. Helaas valt de afgelopen maanden ineens bij zowel KPN als Vodafone verbinding compleet weg. Nu weet ik in ieder geval dat Vodafone zelf een meeting zou kunnen uitvoeren.


Tot op heden zit ben ik nog steeds een prepaid beller omdat mijn belgedrag erg sporadische is. Bel voornamelijk over de vaste lijn namelijk.
Dit type abonnement met kan met de juiste prijsstelling mij wellicht eindelijk overhalen om een abonnement te nemen. Hopenlijk pakt de rest van de providers dit ook op om mijn opties wat uit te breiden.

[Reactie gewijzigd door Emiel1984 op 1 juli 2014 16:20]

Ik ben na 5x gestopt. Ik hing uren aan de telefoon en werd van het bekende kastje naar de muur gestuurd. Het ligt altijd aan vanalles behalve hun netwerk. Prima, als ze zo met hun klanten omgaan dan weten ze in ieder geval dat deze meneer geen positieve feedback zal leveren als iemand om een mening vraagt. Mond op mond reclame is dus van mijn kant niet aan hun besteed. In tegendeel! De wijze les die ik hieruit heb geleerd is dat ik nooit meer Vodafone zal nemen...en datzelfde geldt voor al mijn gezinsleden. :X
Dat is idd geen goede reclame voor ze nee, ik moet eerlijk zeggen dat ik ook hoogst verbaasd was dat T-Mobile zo snel en met een zeer goede oplossing kwam aangezien je daar soms ook de wildste verhalen over leest.
Ik zou je aanraden om eens via social media te gaan klagen dan..
Klagen, heel simpel. Met genoeg geduld kun je ze zover krijgen, dat ze je laten gaan. Ik was er te lui voor, maar ze hebben verteld dat dat op zich wel kan.
Ik heb vodafone, woon in Amsterdam, heb eigenlijk overal 4G, ook de buitenring, tevens als ik naar Rotterdam, Utrecht, Alkmaar, Eindhoven ga, gaat mijn telefoon zelden van 4G af, heel af en toe H+, maargoed, zal wel aan mij liggen :)
Ik ken de situatie in Gouda e.o. en had hetzelfde probleem (had nog geen 4G destijds).
Klagen bij Vodafone leverde alleen het antwoord op dat ze onderzocht hadden en geen problemen met dekking op die plekken hadden.
Uiteindelijk heb ik de telefoon van iemand die bij mij op bezoek was gepakt, mijn SIM-kaart erin en toen had ik geen probleem. Bleek dus aan mijn toestel te liggen, zwakke antenne vermoed ik.
Daar had ik een heel lullige workaround voor gevonden : antidiefstal-label uit kleding knippen en het binnenwerk van deze achterop je toestel plakken. Dat was voldoende om een iets betere ontvangst te hebben en je 3G verbinding te behouden.
Zo heb ik een tijdje voor paal gelopen met 2 stickers op mijn toestel, maar nu heb ik een ander toestel en daar is de ontvangst zonder hulpmiddelen goed van. Op sommige plekken, richting 't Weegje bijvoorbeeld, is de snelheid en ontvangst wat minder maar dat zul je altijd wel hebben in de buitengebieden.
Helaas heb ik dat ook al geprobeerd met een Nokia Lumia, Samsung Galaxy S5 en mijn eigen iPhone 5S. Allemaal slecht tot geen bereik. Lijkt me sterk dat deze permium telefoons allemaal een zwakke antenne hebben. Daarnaast werkt het wel prima met het KPN of T-Mobile netwerk.
Dan lijkt het er inderdaad op dat waar jij bereik nodig hebt er geen zendmasten in de buurt staan van Vodafone :(

[Reactie gewijzigd door rhk22463 op 4 juli 2014 17:13]

Heel rooskleurig, in mijn gebied H en 4G, nou ik heb gewoon Edge...
Bij Simyo betaal je voor deze bundel iets van 15 euro. Dan gaat het niet naar de volgende maand mee, maar voor 18 euro heb je 1,5 gb
meer dan genoeg
Hey dat klinkt als de oude T-Mobile Flex abonnementen! Wel weer heerlijk overpriced...

* GewoonWatSpulle denkt vroeger..
De houdbaarheid is inderdaad totaal niet meer relevant als ze deze prijs rekenen.
Zelfs prepaid kan je veel goedkoper uit zijn, en dan is het nog veel langer houdbaar...
Elke keer weer verschillende bundel constructies... Maar de versie waarop volgens mij iedereen zit te wachten heb ik nog bij geen een profider gezien.
Waarom geen abonnement zonder vooraf-ingekochte minuten / sms / data etc... Gewoon een staffel-systeem. Hoe meer je belt / internet / sms't... hoe goedkoper het per eenheid wordt.

Gelukkig dat al die ingekochte belminuten bytes en smsen slechts virtueel zijn, want er wordt toch een berg ongebruikt weggegooid... Welkom in de wegwerpmaatschappij, ook virtueel.
omdat de grootste winstpakker voor een provider de minuten/sms/mb's zijn die je niet gebruikt...
Dan worden kleine Pay-Per-MB aanbieders toch ineens een stuk aantrekkelijker. Die zijn niet goedkoop (denk aan 2,5 ct per MB) maar dan zit je aan de ¤25 als je de 1GB volledig gebruikt. Voor MB's die je niet gebruikt betaal je ook niet.
Kun je zomaar ineens een stuk goedkoper uitkomen. In mijn ogen een mooier principe dan de hoofdprijs betalen, juist als je niet al je MB's gebruikt.

(Voor de volledigheid, mijn richtlijn voor prijzen: http://limesco.nl/#tarieven)

[Reactie gewijzigd door RSAsterix op 1 juli 2014 12:02]

Dan nog is Vodafone Prepaid goedkoper a ¤ 14,95 voor een 1Gb blox (per maand). Nadeel is echter wel, je zult het maandelijks moeten afnemen want het is niet langer houdbaar dan die ene maand.

¤ 50,00 is qua prijs way over the edge! Het abonnement is wel interessant voor mensen die gemiddeld minder verbruiken maar tijdens de vakanties meer... maar dan zou het abonnement wel zo moeten worden opgesteld dat het in het buitenland kan worden gebruikt tegen dezelfde voorwaarden als in Nederland (dus geen hogere/extra kosten etc.).

Voor deze prijs (¤ 50,00) krijg je dan misschien een leuk telefoontje, maar het nut van het abonnement is in principe ver te zoeken.
Nu moet je bedenken dat Vodafone überhaupt extreem duur is. Waarschijnlijk is het abonnement met maandelijks houdbaar internet niet eens veel goedkoper.
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar:
"Ligt eraan welk abonnement je neemt"

Bij onbeperkt bellen & sms'en is Vodafone in geval van SimOnly als ook i.c.m. toestel het goedkoopste "exclusief kortingen".

Sim-Only
Vodafone Red 2GB Onbeperkt bellen + sms'en ¤ 39,00
T-Mobile 2GB Onbeperkt bellen + sms'en ¤ 43,00
KPN 2GB Onbeperkt bellen + sms'en ¤ 42,50

Vodafone Smart 500MB, 150min. bellen + onbeperkt SMS'en ¤ 22,50
T-Mobile ¤ 23,00

Dit zijn wat simpele vergelijkingen op sim-only basis, maar zoals je nu al ziet zijn de tarieven (exclusief éénmalige acties, kortingen etc) bij Vodafone al per definitie lager dan bij de overige 2 aanbieders (met fysiek telecom netwerk).

Rest alleen de vraag, waarom zou je (als je dit abonnement alleen in Nederland kunt gebruiken) je data en minuten willen opsparen? Zelfs Vodafone Red is in verhouding tot dit nieuwe abonnement vele malen goedkoper!
Nogsteeds vrij duur maar een stap in de goede richting inderdaad
Voor deze prijs mogen ze er wel een S5, 5S, M8 of Z2 tegen aan gooien.
50 euro voor 1GB, 300 belminuten en een low-end tot mid-seg smartphone? Lol... belachelijke prijzen. En dan zegt men dat KPN duur is.
hopelijk gaan ze meer de richting op van https://ting.com/rates

[Reactie gewijzigd door HenkdeFries op 1 juli 2014 11:58]

Een kleine stap in de goede richting...