Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Facebook is afgelopen jaar overgestapt van jpg en png naar webp voor het weergeven van foto's in de Android-app. Ook heeft het sociale netwerk zijn app lichter gemaakt en verbruikt het minder data. De focus daarop is het gevolg van een trip van medewerkers naar Afrika.

In vergelijking met jpg bespaart webp volgens Facebook 25 tot 35 procent in grootte, terwijl in vergelijking met png het verschil 80 procent is. Webp is een alternatief bestandsformaat voor plaatjes van Google. Naast de overstap naar webp past de Android-app de resolutie van plaatjes aan op de resolutie van het scherm in plaats van full-size afbeeldingen altijd te downloaden.

Door die maatregelen gebruikt de Android-app volgens Facebook 50 procent minder data. Ook zou hij sneller opstarten, omdat hij minder functies tegelijk probeert te starten. De wijzigingen gelden alleen voor de Android-app van Facebook.

Facebook heeft de maatregelen genomen nadat diverse medewerkers op een trip naar Afrika waren gegaan om daar de app uit te proberen op daar populaire, vaak goedkope, toestellen en minder snelle netwerken. Het bedrijf zegt nieuwe features voortaan ook uit te proberen onder dergelijke omstandigheden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Wat heeft de trip naar afrika ermee te maken?
van de bron: To help accomplish this goal, a team of product managers and engineers traveled to Africa to examine mobile performance in developing countries. We purchased several different Android handsets to test the latest version of the Facebook app – and the testing process proved to be difficult. The combination of an intermittent, low-bandwidth network connection and a lack of memory space on the devices resulted in slow load times and constant crashes. We even burned through our monthly data plans in 40 minutes.

We returned to our offices in Seattle, London, and Menlo Park determined to enhance the Facebook experience on Android – and soon made major improvements in performance, data efficiency, networking, and application size.
Ja, het is in grote delen van Afrika nog steeds 3G wat de klok slaat. 4G komt daar nu pas een beetje van de grond. Grofweg één op de zes Afrikanen heeft een 3G abonnement maar 4G is verwaarloosbaar. 4G is in veel landen überhaupt nog niet te krijgen.

Als je dan een matige of overbelaste 3G verbinding heb dan zijn applicaties als Facebook met veel foto's geen pretje.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 20 juni 2014 11:45]

Afrika? Ik zit op de Veluwe voor 80 % op GPRS. Doe mij maar eens 3G.
Voor GPRS hoef je niet op de Veluwe te zitten hoor. Vodafone in bepaalde gedeelten van de randstad komt vaak ook niet verder...als je al kunt bellen.
In Afrika speelt exact hetzelfde probleem als in Europa met betrekking tot dunbevolkte gebieden, alleen is daar de bevolking iets makkelijker te dekken.

Afrika als continent is vrij dunbevolkt vergeleken met Europa. Maar, er wonen relatief meer mensen in steden in Afrika. Bijna de helft van alle Afrikanen woont in de grote steden (er zijn Afrikaanse steden met meer inwoners dan Nederland) en zijn dus makkelijk te bereiken met mobiele netwerken. Op het dunbevolkte Afrikaanse platteland mag je blij zijn met 2G.

Oftewel, op beide continenten geld dat je voor goede dekking naar de dichtbevolkte gebieden moet verhuizen.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 20 juni 2014 11:44]

Die link miste ik ook al, maar in de eerste link in het artikel staat de verklaring. Ze zijn met een team naar afrika gegaan om de performance van de app op android toestellen die daar gebruikt worden te onderzoeken, en waren o.a. binnen 40 minuten door hun dataplan heen, hadden last van veel crashes door een klein geheugen en dergelijke.
Een bs verklaring natuurlijk want het spreekt nogal voor zich dat minder geheugengebruik en lagere bandbreedte performance oplevert. Die low budget android dinger hadden ze ook in de vs kunnen testen. Nou ja staat leuk. Net als al die ik ga berg x beklimmen voor doel x
Het verschil is dat dergelijke low budget dingen in de VS niet meer verkrijgbaar zijn (low budget hier is anders dan low budget in ontwikkelingslanden), of geïmporteerd moeten worden, of telefoons van een paar jaar geleden gebruiken.

En zelfs als aan die voorwaarden is voldaan, dan zijn de.presentaties niet vergelijkbaar door de veel betere netwerken waardoor de prestaties alsnog vertekend zullen zijn.

Natuurlijk kan je een deel daarvan stimuleren en op grond van dergelijke logica is het ook te voorspellen, maar een 'hands-on' ervaring maakt het wel tastbaarder, geeft met inzicht in het gebruik in de praktijk en in de (on)mogelijkheden.
Nog versta ik het niet... Het is toch een goeie gewoonte om altijd zoveel mogelijk dataverkeer te besparen? Zelfs als je een goeie internetverbinding hebt? Ze kunnen in USA ook wel vinden dat een webp minder verbruikt dan een png... En dan inspelen op de "1st world problems" á la: op Facebook willen, maar je zit door je 1GB datalimiet..
Je kunt dit als engineer wel makkelijk roepen, maar soms heeft het management gewoon zelf de ervaring nodig. Aangezien facebook graag wil groeien, en daarvoor toch echt richting afrika moet gaan, is het geen slecht idee om zo'n actie te ondernemen met een groep medewerkers die daar ook iets over te zeggen hebben.

Daarnaast zouden de low budget dingen misschien nog wel in amerika te testen kunnen zijn (al werken ze daar misschien niet ivm andere netwerktechnieken), maar de abbonementen, snelheden en datalimieten worden toch een stuk serieuzer genomen als je ze zelf ervaart. Noem het een realitycheck.
Ik denk dat ze aan de hand van die trip naar Afrika erachter kwam dat het laden van afbeeldingen blijkbaar lang duurt op slome verbindingen. Maarja, dit geldt natuurlijk voor alle slome verbindingen.
Als ze een facebook app hebben kunnen ze vast ook wel per locatie de gemiddelde snelheid en ping meten, leuk voor de medewerkers (of managers) hoor maar hier kun je ook goedkope telefoons en een gelimiteerde bandbreedte simuleren en wat google om er achter te komen dat png best wel grote foto's tot resultaat geeft kan ook buiten afrika

Sterker nog ik denk dat als ze nog een keer gaan en 5 olifanten zien die achter elkaar lopen dat ze zelfs filmpjes gaan omzetten in googles formaat en in voor het device aangepaste resoluties streamen met op bandbreedte gebaseerde kwaliteit.
Ik denk dat het te maken heeft met de mindere beschikbaarheid van internet in Afrika en de langzamere mobiele netwerken. Als je daar wat foto's wil uploaden of bekijken ben je wel even bezig.
Afrika heeft wel wat anders nodig dan een snel facebook... :X
De vraag is inderdaad of Afrika Facebook nodig heeft, misschien heeft Facebook wel Afrika nodig.
Afrika staat aan de rand van een boom doordat er een welvarende middenklasse gaat ontstaan binnen dit en 50 jaar. Dit is overigens wat onze eigen welvaartsboom heeft veroorzaakt in de afgelopen eeuw. Facebook en Google weten dit, end at is waarom ze zo geinteresseert zijn in de Afrikaanse markt: als ze daar nu actief worden en de markt helpen groeien (zie bvb Project Loon van Google), krijgen ze een enorme voorsprong.

In tegenstelling tot wat het grote publiek hier denkt, is Afrika een broeihaard van innovatie en een erg snel groeiende economie. Ja, er zijn conflictgebieden en gebieden met extreme armoede (net zoals in Oost-Europa de afgelopen eeuw, dat heeft de rest van Europa niet tegengehouden), maar in het grootste dele van het continent gaat het relatief goed, en daar zijn er echt vele innovatieve start-ups en andere initiatieven, en dat op een manier die hier in het westen niet mogelijk of denkbaar is, omdat het perspectief en de standaarden er zo anders zijn.

Een prachtig voorbeeld wordt genoemd in een TED talk: hier in het Westen zitten we nog altijd te klooien om mobiel betalen op orde te krijgen: er zijn tig aanbieders, en nog meer apps om diens diensten te gebruiken, mat als resultaat dat we eigenlijk nog altijd pinnen, want als je een of zelfs enkele van die standaarden hebt, is de kans 90% dat je winkel of je vriend die je even wat terug wilt betalen, dezelfde dienst toch niet gebruikt. In Afrika zijn er de meeste telefoons nog geen smartphones (deels door de hogere prijs, maar ook deels omdat de batterij in dumbphones een week doorgaat, wat men daar meer waardeert), en mobiel internet is er ook een probleem.

Oplossing? Betalen via SMS is er DE standaard die echt IEDEREEN gebruikt. Een app is belachelijke overkill als je er even bij stilstaat, en het voordeel van SMS is dat het universeel ondersteund wordt.

[Reactie gewijzigd door kiang op 21 juni 2014 00:05]

En het nadeel van sms is dat het (effectief) niet beveiligd is. Ik kan niet verklaren waarom dat in Afrika nog niet misgegaan is, maar het zit er dik in dat dat vroeg of laat een keer gaat gebeuren. Om precies dezelfde reden ben ik het niet eens met je (impliciete) suggestie "waarom doen wij dat niet?".
Daar heb je absoluut gelijk, en ik wilde niet de (impliciete) suggestie geven dat wij dezelfde oplossing moeten gebruiken.

Punt is gewoon dat het een oplossing is die daar al jaren lang door iedereen gebruikt wordt, terwijl mobiel betalen hier helemaal niet van de grond komt. Ik wilde de voorsprong die Afrika op dat vlak heeft belichten, niet de oplossing zelf: die zou hier inderdaad niet gewenst zijn omdat we hogere eisen stellen. In Afrika liggen de vereisten en beperkingen van gebruikers echter anders, waardoor het wel een goede oplossing is.

Ik Wilde M-Pesa op zich dus niet perse de hemel in prijzen, wel gewoon even wijzen op ene voorbeeld van Afrikaanse innovatie.

[Reactie gewijzigd door kiang op 21 juni 2014 00:19]

Het "Afrika" bestaat helemaal niet: ieder land is verschillend. Daarnaast gaat het cliché van een uitgehongerde Afrikaan voor een plaggenhutje ook niet voor iedereen op (gelukkig). Dat ze daar geen FB nodig hebben, slaat dus niet echt ergens op en is bovendien nogal neerbuigend.

Internettoegang is gewoon een voorwaarde wanneer je niet in de middeleeuwen wilt blijven hangen, en FB toegang hoort daar net zo goed bij.
Jij bent nog in de veronderstelling dat in afrika alleen verhongerde kindjes wonen?
De penetratie van mobieltjes in Afrika is best hoog, en duidelijk een groeimarkt voor internetbedrijven.
Zouden die ook foto's van hun eten op hun timeline plaatsen?
nu nog zorgen dat die app op de achtergrond niet je accu uit elkaar rijt, en dan wordt het nog eens wat met die app....
Tip: 'Greenify'. Werkt wel het beste met root volgens mij. Daarmee kun je apps forceren om te gaan slapen als je ze niet gebruikt.

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 20 juni 2014 11:03]

Dikke liefde voor jou! Greenify kende ik nog niet. Works like charm :3

Fijn dat facebook nu in hibernate is, want dat 'verminderde' dataverbruik merk ik nog niet echt...
Werkt ook stukken beter dan taskkillers, want die doen alleen wat de naam zegt: killen. Daarna start de app weer op, taskkiller killt hem weer > terug naar start.
BatteryGuru van Snapdragon is ook z'n tool alleen gebeurd hier alles automatisch.
Nadat de learning mode dagen zijn doorgelopen zal de app alleen de apps laten syncen op de momenten dat jij ze nodig hebt.
Bij mij werkte dat niet, de FB app zoop onverminderd door. Ik had root.
Jup. Ik doe 4 dagen met mijn accu zonder de app, en met de app 1,5 dag. Die app komt niet op mijn mobiel dus.
Moest ik niet zo afhankelijk zijn van Facebook zou ik hetzelfde doen, maar ben leider bij de chiro en zit in het bestuur van het lokale jeugdhuis, heel veel dingen worden geregeld via onze Facebook groepen en het is dan ook handig hier notificaties van te krijgen
Heb dit nooit begrepen; waarom wil je met zoveel mensen afhankelijk zijn van dit soort openbare netwerken voor zaken die niet puur 'social' zijn?

Je hebt talloze randzaken niet in eigen hand: veiligheid, waarborgen van privacy en informatie die wel of niet gedeeld moet worden... FB verandert geregeld en geheel naar eigen idee en zonder overleg, is volledig openbaar en alles wordt gelogged en nooit verwijderd.

Maar bovenal: alles wat je op FB doet, is per definitie niet meer 'van jou'. Het is van FB.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 juni 2014 11:41]

Kan goed zijn maar als je met een groep bent kies je meestal niet zelf welke tools je gebruikt. Daarnaast zijn de werking van onze chiro en van het jeugdhuis nou niet bepaald staatsgeheim. Zijn meestal zaken zoals wanneer de volgende opkuis, vergadering is, wat we nog moeten doen,..
Inderdaad. Je kunt veel beter zelf software schrijven of installeren, en dat hosten. Want dat is voor een lokaal jeugdhuis natuurlijk veel makkelijker. /s

Het is voor een lokaal jeugdhuis. Ze hebben geen geheime informatie, en het is gewoon handig en beschikbaar voor iedereen.

Je punten:
  • Veiligheid: Ik denk dat Facebook dit beter kan dan ik.
  • Privacy: Facebook kan bij de data, en de mensen die ik toestemming geef. Verder niemand. Je kunt per post makkelijk instellen wie het allemaal ziet, en groepen kunnen privé zijn.
  • Verandering: Facebook innoveert regelmatig, maar veel gebruikte features blijven stabiel. Dit veranderen zou Facebook schaden.
  • "Het is van FB": Onzin. Lees de voorwaarden goed door. Dat ze het hosten betekent niet dat ze eigenaar hiervan zijn. Dit zou ook niet verstandig zijn ivm met verantwoordelijkheid voor illegale activiteiten.
Exact dezelfde situatie hier. Veel beslissingen en data zijn af te spreken via een simpele poll, en iedereen heeft tóch facebook. Ook voor school is facebook handig: uitwisselen van samenvattingen en oplossingen e.d. Voor persoonlijke dingen als foto's delen enzo gebruik ik facebook eigenlijk nooit. Ik zou er graag vanaf stappen om privacyredenen (en omdat ik fb een vreselijk bedrijf vind) maar de voordelen wegen niet op tegen de nadelen.

Oh, en Chiro master race! :+
Voor Android is er als Facebook-app vervanger Fast. Zou beter moeten werken en minder stroom verbruiken enzo.
Notificaties in de app uitzetten. Dat is de batterijvreter
Ik heb gewoon de hele app van m'n iphone af gemieterd.
ding is te traag om werkbaar te zijn. (iPhone4, iOS7 is al geen pretje )

Overigens is de web-versie ook een draak, dus met een browser er omheen klooien zal qua accu wel helpen maar qua traagheid zal het weinig voor je doen.
Naast de overstap naar webp past de Android-app de resolutie van plaatjes aan op de resolutie van het scherm in plaats van full-size afbeeldingen altijd te downloaden.
Viel al op dat ik meer data verbruikte nadat ik over was gestapt naar een toestel met fullHD-scherm. Kwam inderdaad doordat Facebook meer data verbruikte. Goed om te weten voor mensen die naar schermen met nóg hogere resolutie willen overstappen ;)
En wat als ik wil inzoomen op een plaatje? Dan heb ik misschien wel een klein scherm, maar wil toch echt details kunnen zien bij het inzoomen. Gaat dan dus niet meer.

@hieronder: netjes!

[Reactie gewijzigd door woekele op 20 juni 2014 11:09]

'Instead of loading a full image, the device only loads the image it needs to show (such as a thumbnail, preview, or full image at lower resolution). Of course, if someone wants to zoom-in on an image, we then download a higher resolution image.'
[...]

Viel al op dat ik meer data verbruikte nadat ik over was gestapt naar een toestel met fullHD-scherm. Kwam inderdaad doordat Facebook meer data verbruikte. Goed om te weten voor mensen die naar schermen met nóg hogere resolutie willen overstappen ;)
Knap, want uit het artikel haal ik dat dit pas in de nieuwe versie van de app gaat gebeuren
Is het alternatief webp nou van Google of alleen voor de plaatjes van Google? :+
Ook wel apart dat het alleen voor de Android app geldt, maar dat zal wel te maken hebben met het feit dat het gericht is op ontwikkelingslanden, waar de Androids in de meerderheid zijn. :)
Dat zal eerder komen omdat Internet Explorer(uiteraard) amper het WEBP formaat kan weergeven zonder eerst een codec te instaleren o.d.
https://developers.google.com/speed/webp/gallery1
Ik verwacht dat IE zal overgaan naar HEVC-MSP voor foto's omdat dat ook aansluit op de HEVC video codec (h.265).

Ook Mozilla prefereert het HEVC-MSP formaat boven Webp
https://people.mozilla.or...image_study_october_2013/
http://nl.wikipedia.org/wiki/WebM

[Reactie gewijzigd door Canule op 20 juni 2014 12:41]

Webm is geen formaat voor afbeeldingen maar een video codec container en die bevatten ook een inferieure video codec (vp8/9) ten opzichte van de HEVC/h.265 video codec.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 20 juni 2014 13:02]

Volgens mij moet de titel zijn "Facebook is op webp-plaatjes in app overgestapt voor kleinere downloads". Het tempo van de download is niet anders, maar de hoeveelheid data is kleiner, waardoor het bij dezelfde snelheid eerder gedownload is.
Natuurlijk mooi dat ze hier tijdens een trip naar Africa achter kwamen er ook daadwerkelijk wat mee doen, maar het blijft toch onbegrijpelijk dat mensen (engineers én gebruikers) nog steeds uitgaan van de acht dwalingen op het gebied van computernetwerken ("the 8 fallacies of distributed computing"), die al meer dan 20 jaar bekend zijn...

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 20 juni 2014 12:56]

Alweer zo'n proprietary formaat erbij.
Dat kan ook anders opgelost worden.

- Met jpeg kun je de kwaliteit verlagen
- Met png kun je 8 bits ipv 24 bits gebruiken
- De facebook app kan de plaatjes gewoon gezipt versturen (als er nog wat valt te zippen) net zoals sommige browsers dat ook doen.
- als gebruiker geen gebruik van deze malware die 'Facebook app' heet gebruiken maar gewoon via de browser. Is je schermpje te klein, gebruik je m.facebook.com of touch.facebook com. Die browser harkt veel minder (vaak prive) data binnen.
Ik ben recent terug over gestapt naar een oudere versie van de app omdat images te belachelijk klein waren, en de "voeg een foto toe" implementatie was verandert naar iets onbruikbaars.
Een mooie variatie op 'Eating your own dog food' .. 'Take your stuff to Africa'