Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

ARM heeft tijdens zijn Tech Days een update gegeven over de komende processor-architecturen voor smartphones en tablets van het bedrijf. Een chip op basis van Cortex-A57 gaat bij gelijkblijvend procedé 50 procent beter presteren dan het huidige A15-ontwerp, claimt ARM.

ARM heeft meer details bekendgemaakt over de snelheidswinst waar de Cortex-A50 serie, een nieuwe reeks socs die gebaseerd is op de 64bits ARMv8-architectuur, voor moet gaan zorgen. Ten opzichte van de Cortex-A7 gaat Cortex-A53 50 procent beter presteren dan A7 en dezelfde winst is te verwachten bij A57 tegenover de huidige A15-soc's. Dat is bij gelijkblijvend productieprocedé van 28nm; bij 20nm- of 16nm-chips worden de verschillen groter, schrijft AnandTech op basis van documenten van ARM.

Daarnaast maakte ARM wat cijfers bekend over de groei van het gebruik van ARM-soc's door fabrikanten. Zo maakten Chinese fabrikanten als MediaTek in 2013 inmiddels 40 procent uit van de tablet-markt voor ARM-soc's, oftewel 100 miljoen soc's. In korte tijd hebben Chinese fabrikanten daarmee een aandeel verworven dat vergelijkbaar is met dat van fabrikanten uit andere landen en van x86-processors voor laptops.

Daarnaast ziet ARM een grote verschuiving naar goedkopere smartphones en tablets. Tegen 2018 leveren fabrikanten meer dan een miljard instap-smartphones per jaar, verwacht het Britse chipontwerpbedrijf. Verdere prijsdalingen moeten deze groei aandrijven, vooral in opkomende markten. Smartphones van 20 dollar komen al binnenkort binnen handbereik, denkt ARM. Tenslotte toont ARM in een grafiek de groei van singlecore, naar dualcore en nu quadcore aan.

ARM Tech Days 2014ARM Tech Days 2014ARM Tech Days 2014ARM Tech Days 2014ARM Tech Days 2014ARM Tech Days 2014

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

En dan te bedenken dat ik heel tevreden ben over de snapdragon 400 in mijn telefoon...Het is momenteel net een wapenwedloop in de telefoon industrie !
Het is net als de GHz en Megapixel race vrij nutteloos. Als je software goed optimaliseert heb je helemaal niet elk jaar een snellere SoC nodig.
Een snellere SoC is natuurlijk tegelijk ook een manier om energie te besparen, aangezien er meer idle time is.

Dus op mobile is het weldegelijk interessant om een zeer snelle, en toch zuinige cpu te hebben en elke verbetering zal indirect bijdragen aan accuduur.
Niet helemaal. Daar waar de GHz race bij de Pentium 4, en de Megapixelrace in compacte/smartphone cameras maar een minuscuul voordeel opleverden (een 3GHz Pentium 4 was amper sneller een 1GHz Pentium 3, door de vreselijk lange pipeline en daardoor lage IPC, en een 13 MP smartphone camera is amper beter dan een 8MP model, wanneer de sensor even groot is), zijn de nieuwe CPUs wel degelijk een stuk sneller.

Je hebt wel een punt dat al die snelheid op dit moment niet helemaal nodig is: je facebook draait er niet sneller door, en je smsjes typen gaat ook nog aan ehtzelfde tempo. Maar je vergelijking is fout: de GHz en MP race waren geen echte vooruitgang, enkel een hoger nummer zonder effectieve resultaten. Mobiele CPUs zijn daarentegen wel degelijk een stuk sneller.

Die snelheid zal in de toekomst wel degelijk gebruikt kunnen worden, wees daar maar zeker van :)
Dat is wel erg kort door de bocht. Ik gebruik mijn mobiele devices ook als muziek instrument. Een beetje synth trekt op het moment al gauw 80 tot 90 % van de cpu (iPad 3) . En dat zijn goed geschreven stukjes software.

Maar inderdaad, voor de huis-tuin-en-keuken taken maakt het niet bijster veel uit
Die power gaan we pas echt benutten als we onze telefoon docken en als desktop gaan gebruiken. Ubuntu is hier mee bezig volgens mij.

oftopic : Ik zit nog altijd een beetje te wachten op een native high end ubuntu phone
Is bij Ubuntu eventjes in den diepvries gezet helaas. Was hier ook echt benieuwd naar.

bron: Plannen voor 'Ubuntu for Android' liggen ....
Als het om een snelheidswinst bij gelijkblijvende CPU frequentie en, zoals in het artikel al aangegeven, procede, is dit zeker wel interessant. Het betekent namelijk dat er, in ieder geval voor ARM, nog aardig wat rek in de architectuur zit.

Dit betekent dat er relatief goedkoop veel snellere CPU's gemaakt kunnen worden, 50% winst voor dezelfde prijs en energieverbruik? Laat maar komen.
Prestaties zijn compleet irrelevant zolang we niets weten over het stroomverbruik.
Het stroomverbruik moet naar benden prestaties hoeven niet perse omhoog.
een a7 quad @ 1.6 ghz is al MEER dan snel zat voor alles wat een smartphone doet.
De gpu is belangrijker op dit moment dan de cpu en die vreet dan ook get meeste.

Dus zolang deze cores niet zuiniger zijn (net zoals de a15 niet zuiniger waren dan de a9) is het een kansloos product omdat de accuduur er slechter van word.
Ja, er staat nergens wat met 'performance' wordt bedoeld, of dat operaties per Wh betekend, clockrate/W... Performance is nogal een vaag begrip.

En nog iets, bij het laatste grafiekje staan vergeleken Cortex A15, Cortex A57 32-bit, Cortex A57 64-bit GCC 4.9 en Cortex A53 64-bit GCC 4.8. Het is toch gek dat alleen bij de laatste twee een compiler staat vermeldt, en dat die ook nog eens verschilt? Zo kun je toch niet objectief vergelijken? Er staat 45% verbetering, maar is dat deels ook doordat de compiler verschilt? Is hier niet uit op te maken.

Dat grafieken en statistieken opgepoetst worden gebeurd wel vaker, maar echt verbergen doen ze het niet... :?

[Reactie gewijzigd door ktf op 6 mei 2014 18:25]

een compiler zal geen 45% verschil maken... Hoogstens een paar procent. Het zal er wel bijstaan omdat GCC 4.9 de eerste is die de A57 64bit ondersteund ofzo...
het kan inderdaad wel het verschil maken tussen 40/45/50 procent. Maar als ze niet dezelfde compiler versie gebruiken.... dan weet je het dus niet zeker. Ik ga ook niet een snelheidstest doen met dezelfde auto's, oude en nieuwe motor en verschillende benzine soorten. De benzine moet gelijk zijn, anders kun je geen vergelijkende test doen. Als je wilt laten zien wat het maximale is wat te halen is, dan gebruik je gewoon wat het beste werkt voor ieder. maar een vergelijkende test vereist gelijke test omstandigheden. Maar dat maakt blijkbaar voor sommige journalisten niet uit, die maken er gewoon 50% van.. ??
Ze rapporteren toch allemaal wat ARM zegt en geven aan dat dat is wat ARM beweert... Heb ik weinig moeite mee.
Precies! Meer punten in een benchmark is niet zo interessant. Als ze dat weten te bereiken zonder het stroomverbruik te veranderen zou het indrukwekkender zijn.
Cortex A15 was inderdaad een onverwachte flop (en hun Mali T6xx gpu ook), maar dat betekent niet automatisch dat ARM het chips ontwerpen helemaal is verleerd. Cortex A7 is een hit, en ook Cortex A57 wordt weer gebruikt door oa Qualcomm. Als A57 teveel stroom zou slurpen, zou Qualcomm gewoon een eigen design gebruiken, dit keer zijn ze blijkbaar wel tevreden over ARM's ontwerp.
Daarnaast ziet ARM een grote verschuiving naar goedkopere smartphones en tablets.Tegen 2018 leveren fabrikanten meer dan een miljard instap-smartphones per jaar, verwacht het Britse chipontwerpbedrijf. Verdere prijsdalingen moeten deze groei aandrijven, vooral in opkomende markten. Smartphones van 20 dollar komen al binnenkort binnen handbereik, denkt ARM. Tenslotte toont ARM in een grafiek de groei van singlecore, naar dualcore en nu quadcore aan.
Ongelovelijk waar de markt voor staat,
Door goedkope of gratis OS'en en steeds goedkoper wordende elektronica krijgen steeds meer mensen toegang tot communicatie en informatie. En zullen economische en machts verschillen ook kleiner worden.

De verschuiving naar goedkopere telefoons komt misschien ook, doordat goedkope telefoons steeds vaker volledig functioneren. Zonder vastlopers of ongebruiksvriendelijke vertraging.
Zo merk je bij 90% van de taken, een snapdragon400, niet significant minder dan een toestel dat 400 euro duurder is en een snapdragon 801 heeft.

Het is ook mooi, dat de chipbakker nog een segment onder android/wp/bb10 ziet. Firefox os, dat werkt op basis van HTML5, dat werkt snel en prima voor het delen van informatie, alleen is het minder gebouwd voor grafische optimale performance.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 6 mei 2014 17:51]

[...]

Ongelovelijk waar de markt voor staat,
Door goedkope of gratis OS'en en steeds goedkoper wordende elektronica krijgen steeds meer mensen toegang tot communicatie en informatie. En zullen economische en machts verschillen ook kleiner worden.
Waar baseer jij op dat economische- en machtsverschillen kleiner worden? Het tegenovergestelde is volgens mij eerder waar, al heeft dat weinig de prijs van elektronica te maken.

Ik baseer dit vooral op mijn eigen gevoel, maar het recent gepubliceerde "Capital" van de econoom Thomas Piketty bevestigt dit.
Hallo zeg wat een vergelijking. Een sd400 is toch echt wel veel trager dan een sd801 en dat is met 90% van alle taken toch zeer zeker merkbaar. Dat is een groter verschil dan een iPhone 4 met een iPhone 5 of een S3 met een S5. En je gaat mij niet wijsmaken dat je dat niet merkt.
Mooie ontwikkeling! Mijn eigen telefoon beschikt over een Snapdragon 600 en om eerlijk te zijn mis ik eigenlijk geen snelheid bij het dagelijks gebruik. Ik speel dan ook amper games maar zelfs dan presteert een Snapdragon 600 prima. Ondertussen zijn wel al aangekomen bij de Snapdragon 801 maar nog steeds op 28nm gebakken.

Ik ben vooral benieuwd naar het energieverbruik van een Cortex A57 core gebakken op 20nm. Toch blijft het scherm ook een grote energieverbruiker. Maar een dualcore of quadcore A57 chip met een 4.5" 720p OLED scherm moet toch een stuk zuiniger zijn dan de huidige telefoons met vergelijkbare prestaties.
Het scherm en de gpu op de soc zijn de grootste energie verbruikers helaas en er lijkt voorals nog niks aan gedaan te worden om dat te verbeteren.

Maarja het is wachten hoe veel sap ze verbruiken. ik zie het somber in.
Scherm en GPU zijn de grootste energie verbruikers?

Volgens mij zijn dat toch echt de radios, met als extreemste uitschieter GPS. Als ik m'n radios (WIFI, bluetooth, cel-data, GPS) uit zet kan ik prima een paar dagen met m'n smartphone doen. Zet ik ze aan en gebruik ik ze dan lukt het misschien een halve dag...

De oplossing moet IMO niet gezocht worden in zuinigere hardware, die kan namelijk niet veel zuiniger (met uitzondering van processoren die toch al niet heel veel verbruiken). De oplossing moet gezocht worden in betere energie opslag.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 6 mei 2014 19:01]

Maar gebruik je je telefoon (scherm) nog even vaak als alle communicatie is afgesloten?
-mijn telefoon standby met wifi en 3g altijd aan = tot 5 dagen.
-telefoon scherm aan is max 7 uur met brightness op 0% idle op homescreen.
-telefoon tijdens 2d games 3 a 3.5 uur.
-telefoon met 3d games = 1,5 a 2 uur.

3g en wifi staan permanent aan en gebruiken echt niet zo veel.
Gps kan wel veel gebruiken maar als je veel gps gebruikt ben je verkeerd bezig als je daarvoor je telefoon gebruikt en in de auto is gps verbruik irrelevant aangezien je m op stroom aan kan sluiten.

En 3 a 4 watt voor een actieve soc is wel heel veel al lijkt het niet veel.
3G en WIFI lijken misschien permanent aan te staan (icoontje op je telefoon), maar zolang er geen dataverkeer is staan de radios standby en verbruiken ze veel minder dan wanneer er wel dataverkeer is.

In je voorbeeld met 3D en 3D games kan het dus best zo zijn dat je accu niet alleen sneller leeg gaat door de GPU, maar ook, omdat het internet games zijn en ze dus de radios (datacom) veel meer gebruiken dan wanneer je telefoon gewoon standby staat en/of er geen dataverkeer actief is...
Ze staan misschien standby maar zijn wel altijd in staat data te ontvangen of verzenden indien nodig.

en nee de games die ik getest heb heb ik bewust getest met offline games (het verslavende Hill climb racing en Temple run 1) omdat ik juist wou bevestigen of het scherm en de gpu echt de grote power drainers waren :)
Nou hebben 2 van mijn 3 devices een tegra en die vreten in 3d extra maar ok mijn me173 met volgens mijn quad mali 400 met extreem goede accuduur geeft hetzelfde beeld weer.
Mijn ervaring is dat het sowieso van telefoon tot telefoon scheelt hoe hongerig wifi is.
Bij mijn huidige telefoon scheelt het enorm veel (idle) als ik wifi uitzet.
Wanneer ik snacht alles uitzet loopt mijn accu gedurende de nacht nauwelijks terug.
GPU's zijn welliswaar behoorlijke accu-hongerig, maar uiteindelijk gaat de hoofdprijs naar het scherm.
Al met al denk ik dat er nog behoorlijk wat winst te behalen is in idle bij de radios.
Misschien ook wel meer laptops en servers. ARM blijft maar groeien.
Groeit arm, of het gebruik er van?
Ik bedoel dat het steeds breder gebruikt zal worden in meerdere componenten waarvoor vroeger ook vaak dedicated processors zaten.. Zoals Microcontrollers. Tevens of ARM groeit?
http://www.google.com/fin...ei=P8RpU5jjBoWrwAOkxYHABQ

Joah, ook wel redelijk.
"Transformers: Rise of Multicore" :+

OT: Dat is een hele prestatieboost. Nu nog zorgen dat dat ook echt nuttig gebruikt word.
Cortex A7 is wel zo erg wijdversprijd. (LOL: Verspreid of versprijd? :P )
Hoeveel varianten zijn er wel niet?

In mijn 2013 China phone zit ook A7.
Niets mis mee.

Mediatek speelt het spelletje slim.

Misschien houden de China phones het niet super duper lang uit, maar menig consument, zelfs de high end kopers, via abonnement of via zomaar iets kopen verwisseld zijn telefoon toch ook gemiddeld om de twee jaar.

Dan beter China phone, met Mediatek.
Mediatek blijft wel het nieuwste van het nieuwste gebruiken.
Dan niet de beste kwaliteit, maar het houdt het wel uit.
Tot je die nieuwe koopt...binne twee jaar.

[Reactie gewijzigd door HMC op 6 mei 2014 18:51]

50% "beter" klinkt te goed om waar te zijn. Het zal wel afhangen van je definitie van "beter", maar er valt zeker wel het een en ander op te merken:

1. De op een na laatste slide suggereert dat die 50% gehaald wordt voor 32bit software. Dat lijkt volgens de laatste slide niet te kloppen. Voor 32bits software is de verbetering 15 a 30%. Voor 50% verbetering moet je zo te zien eerst de software op 64 bits compileren.

2. Volgens Anandtech heeft de processor meer stroom nodig om deze snelheid te leveren. (zegt overigens niet zoveel over efficiency en zuinigheid.)

3. Echte informatie over efficiency en power gebruik is er verder niet.

4. Het is ook onbekend hoeveel meer transistors er in de nieuwe chip zitten (belangrijk voor de prijs).

Kortom, ik ben er van overtuigt dat het een verbetering is, maar de claims neem ik nog maar even met een korreltje zout.
Niet zo gek dat de A57 beter presteert dan de A15...op de A15 is het altijd file :+
Smartphones van 20 vind is slecht nieuws !

Dat maakt het een nog groter wegwerp product , zonde van alle energie en grondstoffen .

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True