Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties
Submitter: kraakie256

AC Ryan heeft plannen om komende zomer een op Android draaiende mediaspeler uit te brengen die is voorzien van een dvb-t2-recorder. De AC Ryan Veolo DVR is verder voorzien van een dualcore arm-soc.

In oktober 2011 bracht AC Ryan al een mediaspeler uit die op Android draaide, destijds versie 2.2, en de Veolo DVR met typenummer ACR-PV78100 borduurt daar op voort, zo meldt de AC Ryan-FAQ--weblog die ook foto's van het apparaat in handen heeft gekregen. De nieuwe mediaspeler zal volgens de specificaties draaien op Android 4.2. Een niet nader gespecificeerde dualcore arm-processor moet de software aandrijven, samen met 1GB werkgeheugen en 8GB flashopslag. Over interne opslagmogelijkheden op bijvoorbeeld een harddisk wordt niets gezegd. Externe usb-drives zouden wel ondersteund worden.

De zwarte behuizing biedt aan de voorzijde een led-paneel. Ook beschikt het apparaat over een dvb-t2-tuner waardoor de mediaspeler sd- en hd-kanalen op kan nemen en kan weergeven. De dvb-t2-standaard wordt in Nederland en België echter niet gebruikt voor digitale ether-uitzendingen.

De mediaspeler is verder voorzien van wifi en 100-megabitethernet. Ook is een usb 2.0-aansluiting aanwezig en het apparaat zou met een afstandsbediening zijn aan te sturen die zowel via infrarood als rf signalen kan afgeven. AC Ryan zou de Veolo DVR in juni 2014 op de markt willen brengen. Over de prijs is nog niets bekend.

AC Ryan Veolo DVR ACR-PV78100AC Ryan Veolo DVR ACR-PV78100AC Ryan Veolo DVR ACR-PV78100

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Hopen dat de software niet net zo brak is als de oude veolo, wat een verschrikkelijk slechte ondersteuning.

Ook raar dat ze geen andere naam hebben gekozen, 'veolo' lijkt me aardig besmet.

ik ben al blij met Android 2.3,dan kan ik xbmc draaien.

[Reactie gewijzigd door silverball op 6 mei 2014 17:21]

De Veolo2 en deze speler draaien android 4.2 en draaien er prima op ;)

De veolo 1 was destijds door Ac Ryan Europe te snel op de markt gezet na het stopzetten van het Fluxx project.

Ik heb al aardig wat Veolo2's verkocht en tot nu toe voornamelijk positieve reacties.
Gemiste kans vind ik het om geen usb 3.0 mee te geven. Daarbij vind ik dat gigabit ook wel tot het heden behoort ipv de 100megabit.

Ben altijd heel erg tevreden geweest over onze PlayonHD maar die is aan vervanging toe. Maar voor mij dus geen Veolo.
Ook al ziet hij er wel strak uit!

[Reactie gewijzigd door D.Ramakers op 6 mei 2014 15:30]

Aan USB 3.0 en gigabit heb je geen klap bij AC Ryan. Heb destijds de Playon!HD2 gehad. Snelheden over het LAN-netwerk lagen rond de 6 á 7 MB/sec. Dit lag er aan dat de interface weliswaar gigabit was, maar dat de Realtek SoC niet krachtig genoeg was om dit correct af te handelen.

De snelheden die ik over USB 3.0 haalde (als het eindelijk verbinding maakte) haalden zelden waarden die hoger waren dan 10MB/sec. Meestal lag het daar nog fors onder.

Kortom; staar je niet blind op de specificaties. Je kunt beter een rappe USB 2.0 en 100Mbit interface hebben dan een gammele USB 3.0 en trage gigabit verbinding.
Ik vind de vraag veel belangrijker; Waar heb je het voor nodig. 6MB/s is al genoeg voor een Blu-ray iso. Voor de meeste films heb je niet meer dan 1MB/s (12Mbit) nodig.

Dus een snelle interface is alleen nodig om snel data over te kopieren, maar als er geen interne hardisk in kan zul je toch de meeste tijd streamen en dan heb je geen snelle verbinding nodig.
Daar gaat het niet om. A.C. Ryan adverteerde er destijds mee. USB 3.0 en gigabit waren dé features voor de Playon!HD2. Als die vervolgens niet binnen alle redelijkheid aan de verwachtingen voldoen, dan voel ik me toch wel voor de gek gehouden. Zeker omdat dit zaken waren die veel andere spelers niet hadden.
toch vind ik het ook laag.
Nu weet je gelijk dat dit apparaat niet geschikt is voor toekomstige video formaten waaronder 4k wat toch wel een hogere bitrate nodig heeft. De usb 2.0 lijkt me daar niet meer geschikt voor.

[Reactie gewijzigd door Gideon88 op 6 mei 2014 15:48]

Het lijkt me heel sterk dat USB 2.0 niet snel genoeg is terwijl 100mbit ethernet dat wel is. USB 2.0 is namelijk sneller dan 100mbit (theoretisch zelfs bijna 5x zo snel). Verder is het helemaal niet zeker dat deze speler qua processor 4K wel aankan, dat lijkt me al sterk.
Ja dacht ik later aan. ik heb het al gewijzigd.

Maar toch vind ik het jammer dat ze nu een apparaat op de markt brengen die helemaal geen 4k aan kan. Alle andere fabrikanten zijn er al druk mee bezig. En een Duitse TV provider is aan het kijken om voetbal wedstrijden in 4k uit te gaan zenden. Die kan je dan met dit apparaat niet opnemen.
Je weet ook niet hoe duur hij gaat worden ;)
Er komt in September een 4k Android Speler van Ac Ryan uit.
Geen 5x... Effectief ongeveer 3.8x .
Weliswaar heeft USB 2.0 480 Mb/s bandbreedte maar die kun je niet continu gebruiken. Daar komt ook nog eens protocol overhead bovenop.

In mijn ervaring haalt een USB 2.0 naar Gigabit LAN dongel hooguit 380 Mb/s en dat is op een krachtige Core-i PC waar ruim voldoende CPU power is.
Op de meeste ARM soc's zal een dergelijke datastroom niet intern op volle snelheid verwerkt kunnen worden, waardoor de effectieve snelheid nog lager wordt.
480mbit/s is wel bijna 5x zo snel. Ik zei niet voor niets theoretisch hè ;)
Op de een of ander manier las ik effectief i.p.v. theoretisch....
Kleine dyslexie aanval of zo 8)7
Never mind...
Maakt niet, heeft iedereen soms. Maar nee effectief is het helaas een stuk langzamer inderdaad.
Dit is geen Realtek machine he dus vergelijken gaat niet op Titan
Hmm ideaal.. draait deze dan ook XBMC? Zou een mooie combinatie zijn waarbij ik een DVB tuner heb met XBMC daarnaast.

Is dit mogelijk?

EDIT: Damn, ziggo gebruikt DVB-C... T is dan voor Digitenne. Dat is een gemis..

[Reactie gewijzigd door peerke1987 op 6 mei 2014 15:44]

ja dat is het grote probleem met meer van die dingen
heb het wel eens aagegeven dat ze media boxen moeten maken met dvc-c (ci of ci+) maar dat lijkt toch heel erg moeilijk te wezen..
CI gaat nog wel maar CI+ certificering is erg lastig omdat deze apparaten vaak dingen kunnen die volgens de CI+ beperkingen niet mogen.
De certificatie door Ziggo upc etc schijnt heel erg zwaar en streng te zijn.

Dit zorgt er voor dat er flinke investeringen gedaan moeten worden waardoor de speler best prijzig kan worden om het terug te verdienen.

En in de Aziatische landen is DVBT-1 of 2 meer gebruikt dan DVB-C

Plus je kan wel DVB-C gebruiken met Alpha crypt maar dat schijnt niet zo simpel te zijn op android machines.

maar ik sta dicht in contact met Ac Ryan dus ik kan nog wel eens kijken of er zoiets te realiseren is.

[Reactie gewijzigd door kraakie256 op 6 mei 2014 16:10]

anysee kan het toch ook (met of zonder alphacrypt, dus alleen een kaartje er in)

maar de wereld van digitale tv is zeer frustrerend, gelukkig werkt mijn media center met 2 anysee tuners prima op dit moment, Want die setup boxen zijn een verschrikking als je media center gewend bent
Deze speler is ook bedoeld voor landen die DVBT-2 Ondersteunen.

Er komt nog een 4k Android speler uit die ook XBMC ondersteund

De VEOLO2 ondersteunt al volledig XBMC met HArdware decoding.
Je zou toch, gezien de snelle launch, wat concretere afbeeldingen dan wat renders verwachten. Ook vraag ik mij af of de keuze voor 100Mbit handig is als het apparaat geen ruimte biedt voor een harde schijf.
Dat is helaas een misvatting.

Gezien de trage processors die over het algemeen in Mediaspelers gebruikt worden heeft een snellere netwerkkaart weinig nut, de netwerkkaarten beschikken niet over een eigen processor en het netwerkverkeer moet dus door de interne processor worden afgehandeld , de ervaring laat zien dat een gigabit netwerkkaart helaas geen betere resultaten geeft.
vergeet niet dat de huidige (ssd) theoretisch niet snerker kan dan een gemiddelde 500mb/s write/read

en je moet ook nog de limiet in write/read snelheid berekenen die harde schijven maximaal aankunnen

dus die 100mb/s is dus toch niet zo gek,

dan krijg je ook nog de snelheid van providers aan de pas, vele nederlanders hebben nog niet eens een 100mb/s download/upload pakket
100Mb is toch iets anders dan 100MB

Scheelt maar een factor 8, is niet erg hoor ;)

Edit, SSD is dus 500MB/s in jouw voorbeeld :+

[Reactie gewijzigd door aadje93 op 6 mei 2014 20:45]

Persoonlijk ben ik wel klaar met AC Ryan.

De firmware destijds op de PlayOnHD was echt niet normaal zo slecht. En de support liet ook aardig te wensen over.
Helaas is het wel bij meer van de merken slecht geregeld op dit gebied. WD en Mede8er doen het beter, een stuk beter, maar het is toch allemaal net niet qua bugs enzo al die mediaspelers (ook de Popcorn hours). Dat ze zoveel en zo lang updates nodig hebben, blijkt wel dat ze de spelers gewoon de markt opflikkeren, die vol zitten met bugs of onenigheden.

Hier draait de playon HD versie 1 nog met een schijf intern, gebruik geen netwerk, geen lan, geen apps, puur afspelen en dat doet hij goed op de allerlaatste (trage) firmware (sdk 3 dacht ik).

[Reactie gewijzigd door ToFast op 6 mei 2014 16:52]

Die support is in middels flink verbetert sinds Ac Ryan Singapore de support heeft overgenomen van het Europees gedeelte.
Dit is wel een gvalletje Net niet..
De RF is mooi maar Android4.2, geen USB3.0, geen Gigabit Ethernet, geen HDD.
ik verwacht dan ook dat dit niet een heel duur apparaat wordt.
Vraag me af of kitkat zoveel voordelen bied op een media center, je bent waarschijnlijk het meest met xbmc en dergelijke bezig.

[Reactie gewijzigd door silverball op 6 mei 2014 16:33]

Er moet toch een Os op draaien :-)
Dat snap ik :+ maar reageer omdat spank_moojo het heeft over 'een gevalletje net niet, o.a omdat er Android 4.2 opstaat. Ik vraag me af of een hogere versie veel meerwaarde biedt op zo'n device.
Om maar niet te spreken over geen support voor DTS (HD) decoding/passthough etc (dacht ik teminste bij op Android gebaseerde spelers)
Inderdaad, ik vind zulke veel Android 'mediaspelers' eigenlijk meer een soort van speeltjes, en geen (volwaardige) mediacenters, al voegen xbmc en plex veel toe.

[Reactie gewijzigd door silverball op 6 mei 2014 17:32]

De Veolo2 ondersteund DTS via de normale videospeler die er ingebakken zit.

Voor deze speler weet ik dat nog niet.

De Veolo 4K die in September komt zou 7.1 moeten ondersteunen

Alleen is het nog niet duidelijk of dat de HD audio formaten zijn.
"Please note that Veolo2 does not support any multi-channel sound. The player model that you've got do not carry any licenses from Dolby D and DTS."